Hrvatski Večernji list objavio je poslednjeg dana prethodne godine intervju sa komandantom hrvatskog ratnog vazduhopovstva (HRZ) brigadnim generalom Mišelom Križanecom.
Osim najaktuelnije teme, procesa isporuke i uvođenja u upotrebu višenamenskih borbenih aviona Rafal, Križanecu su postavljena i brojna druga pitanja o daljem razvoju HRZ i PZO. Neki od odgovora su informacije koje do sada nisu objavljivane u medijima.
Kako je Tango Six preneo juče, kulminacija hrvatske nabavke Rafala izazvala je reakciju predsednika Srbije koji je ponovio da Srbija ne odustaje od zanavljanja svoje lovačke, odnosno višenamenske borbene avijacije.
Preko PC-21 do Rafala
Križanec je što se tiče odabira Rafala rekao da je bio uključen u rad Međuresornog komiteta, da je brzoj odluci doprinelo to što su ciljevi i zahtevi već bili zadati u prethodnom (neuspelom) postupku za nabavku borbenih aviona. Naglasio je takođe da je Rafal za HRZ dugoročno rešenje, da se nabavljaju avioni verzije F3R koji bi u budućnosti mogli biti nadograđeni na nivo F4 i F5.
Odgovarajući na pitanje da li su hrvatski Rafali F3R u svemu isti kao primerci iste verzije u francuskim VKS, general Križanec je potvrdio da je to tačno, da HRZ avioni imaju isti standard opremljenosti i sposobnosti. Pri tom je napomenuo da su avioni, što se tiče glavnih borbenih sistema, poput onog za samozaštitu, potpuno identični francuskim, kao i da hrvatski Rafal može, kako je naveo, ‘‘koristiti i ispaliti sve vrste naoružanja kao i Francuzi‘‘.
Isti je slučaj, kako tvrdi hrvatski general i kada su u pitanju radarske mogućnosti, međutim, Križanec pri tom nije želeo da ulazi u detalje, kao što nije želeo ni da otkrije detaljnije kojim tipovima ubojnih sredstava će avioni biti naoružani.
Ipak, naveo je da uz Rafale stiže ‘‘potpuni komplet naoružanja za sve vrste defanzivnih i ofanzivnih zadataka‘‘, a na pitanje novinara da li se nabavlja naoružanje za ‘‘sve vrste daljina‘‘, kao i da li se nabavljaju krstareći projektili, odgovorio je potvrdno.
Obuka hrvatskih pilota se u Francuskoj nastavlja i izvodi na hrvatskim avionima, rekao je za Večernji list general Križanec, dodajući da te avione održavaju hrvatski tehničari. On je rekao i da su mladi piloti HRZ na obuci na prelaznom avionu PC-21, nakon čega će obuku na Rafalima proći u Hrvatskoj gde će ih obučavati hrvatski instruktori. Obuka mladih pilota kreće odmah nakon što u Hrvatsku stigne prvih 6 aviona, od kojih će dva biti dvosedi.
Odgovarajući na dalja pitanja o obuci pilota, general je rekao da će mlađim pilotima trebati isto vremena za preobuku na Rafal kao i pilotima koji na francuski avion prelaze sa MiG-ova 21. Istakao je da je program isti, i da je pilotima MiG-ova bilo teže preći na Rafal. Pri tom je naveo da su mlađi piloti 30-godišnjaci na koje se računa u narednih 15-20 godina, kao i da će u narednih godinu dana samostalno leteti na Rafalima. Takođe je otkrio da će u Hrvatskoj, u naredne oko dve godine, u dostizanju samostalnog održavanja i obuke, u svojstvu mentora biti prisutno više od 30 Francuza.
Križanec tvrdi da će početnu operativnu sposobnost na Rafalima HRZ dostići već krajem 2025. godine, a da će se taj proces nastaviti do kraja decenije, uz napomenu da je to sa Francuzima definisano kroz sporazume, kako bi se u sledećih 10 do 15 godina podizao broj potrebnih pilota.
Komandant HRZ kazao je da hrvatsko RV ima stabilan broj pilota, da je u Hrvatskoj u poslednje dve godine zabeležen značajan skok što se tiče interesa za taj poziv i da se za pilote javlja dvostruko više mladih kandidata nego ranije. Takođe je rekao da će se ‘‘žetva‘‘ mladih pilota dogoditi tek za 4-5 godina, i da će biti većeg talasa broja pilota, tehničara i oficira za navođenje nego što je to danas. Pri tom je i otkrio da HRZ danas broji 1.500 pripadnika, od čega je pilota oko 200.
Za sada nije još doneta odluka da li će deo hrvatskih pilota MiG-ova 21 koji nisu poslati na obuku za Rafala, završiti u Hrvatskoj preobuku za francuski avion. Verovatno je, kako navodi prvi čovek HRZ-a, da će iskusni piloti biti duboko vezani za proces obuke mladih, kao i za upravljanje čitavim sistemom. Istakao je mogućnost saradnje sa saveznicima, posebno sa grčkim ratnim vazduhoplovstvom, kao i razmenu pilota između Hrvatske, Francuske i Grčke.
Na pitanje da li će i da li hrvatski Rafali moraju često da lete, Križanec odgovara da se već priprema strategija komuniciranja s okolnim stanovništvom aerodroma Pleso jer će zbog mnogo više letova biti povećana buka, kako danju, tako i noću. Pored toga, planirano je da se hrvatski Rafali koriste i u drugim delovima Hrvatske, pre svega na jugu, ali i u Evropi, na vojnim vežbama i poligonima partnerskih zemalja.
General je kao posebnu sposobnost hrvatskih Rafala istakao i dopunu u vazduhu koja će omogućiti da, kako je izjavio, ‘‘ne lete samo iznad Hrvatske‘‘.
MiG-ovi, helikopteri, PVO
Kada je u pitanju povlačenje MiG-ova 21 iz naoružanja i šta dalje sa njima, otkriveno je da će, osim predaje muzejima, deo flote biti konzerviran, ali da se trenutno ne razmatra održavanje aviona u letnom stanju.
Križanec priznaje da će se Hrvatska u kontroli svog neba, u određenom periodu ipak osloniti na svoje saveznike, ali da će to trajati kratko, i da će HRZ po dolasku Rafala odmah biti spremno da naoružane avione pošalje na izvršenje zadataka.
Druge značajnije teme vezane za budućnost i trenutno stanje HRZ-a odnosile su se na zamenu helikoptera Mi-8 koji su donirani Ukrajini, opremanje protivvazduhoplovne odbrane sistemom srednjeg dometa, statusa Zrakoplovno-tehničkog centra (ZTC), kao i standarda pripadnika HRZ.
Prema rečima generala Križaneca, deset helikoptera Mi-171Š će služiti sve do dolaska dodatnih helikoptera Black Hawk. Pri tom je napomenuo kako će određene zadatke koje su do sada izvršavale helikopterske jedinice HRZ-a, poput traganja i spasavanja i gašenja požara, sada obavljati druga ministarstva, i da će se tako HRZ više fokusirati na vojne aktivnosti. Problem održavanja ruskih helikoptera može biti rešen iz pomoć Češke i Poljske, ocenio je za Večernji list komandant HRZ-a.
Kada je u pitanju broj helikoptera Black hawk, kojih trenutno ima 4, komandant HRZ je rekao da broj od 12 ne mora biti konačan, kao i da će HRZ do kraja decenije u potpunosti preći na ovaj tip helikoptera. Navodi i da se ne planira nabavka borbenih helikoptera, da je svih 15 letelica Kiowa Warrior operativno, i da se planira modernizacija njihove optoelektronike i avionike, kao i da se razmatra uvođenje preciznijeg naoružanja (konkretno su spomenute nove protivoklopne rakete povećanog dometa).
Još jedna zanimljivost je da je general izjavio je da postoji pretpostavka da će se SAD u narednom periodu, kao i u u slučaju Kajova, odricati još nekih tipova helikoptera koji bi HRZ-u mogli biti zanimljivi.
Protivvazduhoplovna odbrana će u narednom periodu značajno biti ojačana, Križanec je izjavio da je HRZ završio studiju o nabavci sistema PVO srednjeg dometa. Tender bi ministarstvo odbrane trebalo da raspiše nakon što studiju odobri i potpiše načelnik Generalštaba. Kako se navodi, studija je prilagodljiva, obuhvata izbor sistema iz nekoliko zemalja, uključujući i one iz inicijative European Sky Shield. Križanec je takođe potvrdio da je deo sistema PVO Mistral isporučen, ali da oni pripadaju Kopnenoj vojsci.
Interesatno da je na obuku za Rafal u Francusku otišlo i nekoliko tehničara iz ZTC-a, a general je govoreći o tome pojasnio da HRZ nastoji da ZTC ostane njen partner u održavanju vazduhoplova koji se koriste ili će uskoro ući u naoružanje. Isto tako je naveo da će deo zaposlenih u tom vazduhopovnom centru ići u SAD na obuku za održavanje helikoptera Black Hawk.
Na kraju je komandantu HRZ-a postavljeno i pitanje koje se odnosi na plate pilota i tehničara, Križanec je potvrdio da su oni sada najbolje plaćeni hrvatski vojnici, ali da to nije najvažnije, i da će se na primer nastojati da oni imaju veća primanja nego piloti nekih drugih ministarstava, misleći ovde očigledno na MUP.
Pored toga, istakao je problem stambenog zbrinjavanja, napomenuvši da je plata možda dovoljna za onog ko već u vlasništvu ima stan ali da oni koji koji nisu na taj način obezbeđeni (među njima naravno i mladi ljudi), imaju velike izdatke iznajmljivanja, naročito u većim urbanim centrima.
Beduin
Jao, jao, jao!
Opet brljve u obuci
K
Na koji nacin?
Beduin
Pa na nacin da se s turbopropa uskace u high performance platformu.
To je preskakanje koraka i nikako preporucljivo.
R2D2
Možda kroz godine kupe 6 do 8 M-346 Master, koristi ih Grča u procesu obuke a imaju Rafale kao i mi.
Beduin
Nema potrebe za kupovinom.
Potpuno nerentabilno za mozda 3 do 5 pilota godisnje.
U okviru NATOa postoje programi za obuku bas na Masterima koji su daleko isplativiji od nabavke samih letjelica.
Tomass
Na pitanje da li se nabavljaju i krstareci projektili,general je odgovorio potvrdno.Iz više izvora sam pročitao da je nabavljen Scalp
Ookla
Kao što piše biti će razmjene pilota sa Francuskom i Grčkom, tu se misli na proces obuke.
Zooro
Pa zar nisu u Francuskoj obučavani na Alpha Jet zrakoplovima ?
Nije li logično da se to nastavi i eventualno kupi neki a ne da se obučavaju na Pilatusima ?
Ili da nabave M-346 Leonardo ?
Beduin
Zoro,
jel to mislis na ove sta su sad u FRA?
Ne, nisu vidjeli Alphu……..
Barba
Beduin, ti bi trebao znati ili ne, da su Francuzi već neko vrijeme izbacili alpha jet iz obuke i preuzeli pilatus 21 još 2018. To sva piše na stranicama arme del air. RH će vjerojatno kupovati za obuku P21 ali za sada će se taj dio odrađivati u Francuskoj. Konkretno su i opisali opremljenost P21 za obuku.
To je bitna informacija da se komentari ne troše u prazno.
Multi Boy
@Zoro
Jel to misliš na ove što su sad u UK?
Ne, nisu vidjeli Alphu jer Englezi lete na T-50 Golden Eagle-u.
Beduin
Je Barba, samo i franci pohode IFTS na Sardiniji
I to je poprilicno vazno
Barba
Beduin, bitno je da si shvatio da i Francuzi prelaze sa P21 na Rafale. Sardinija, i borbene obuka nema veze sa inicijalnih osposobljavanjem pilota. Alpha jet je u mirovini. Vjerujem da ćemo Sardiniju i mi koristiti za isto u sklopu strateškog ugovora sa Francuzima ali ovom potom.
Barba
Beduin, bitno je da znaš da i Francuzi prelaze sa P21 na Rafale. Na stranicama Arme del Air su vrlo jasno napisali da mijenja alpha jet koji je umirovljen.
Sardinije nema veze sa inicijalnoj obukom pilota. Tamo je borbene obuka.
Barba
Da bi ljudima bilo jasno i komentari ne idu u prazno stavljam link Arme del air gdje piše da P21 mijenja alpha jet koji je već u mirovini. To znači i da Francuzi prelaze sa P21 na Rafale.
https://www.defense.gouv.fr/air/nos-aeronefs/nos-avions/pilatus-pc-21
Multi Boy
@Barba
Ne budi naivan. To su engleski prodavači magle. Ne prelaze oni s P21 na Rafale već sa T-50. Ta priča o P21 je pokušaj da se drugome uvali stara oprema, a oni će tim novcem od SAD-a kupiti Texan. Vidiš da Beduin forsira priču o nekakvoj AH-1 Cobri. To je zbog toga što RAF to ima u inventaru. Oni su dosta kasno nabavili AH-64. Novo, samo novo. Sve ostalo je prodaja magle.
Dado
Mene je sokiralo sto Hrvati uz Scalp,Hammer i Spectru dobivaju i Exocet protubrodske rakete.Sto ce Exocet kad imas otoke na koje postavis rbs i miran si
Miša
Dobra vojska za tri dana rata.Ispališ svo to sofisticirano oružje i ostaneš na jedno ništa.Ne mogu da se setim ni jedne zemlje nauružane zapadnim oružjem da je postigla bilo kakav opipljiv rezultat u vojnim dejstvima.Cilj zapadne vojne industrije nije prioritetno odbrana nego profit vojne industrije.Kako je rekao jedan američki vojni analitičar „Za američku vojsku nije bitno da li pobedjuje ili gubi u ratu važno je da ga vodi“.Kupuje se enormno skupo oružje u malim količinama sa sumljivim rezultatima.
Beduin
Ajd, o rezultatima………a vidi Vijetnam sada.
Komu je blizi, Kina/Rusija ili USofA?
Marko
Ispališ 20 Meteora na 20 protivničkih aviona s Rafalea, recimo MIG 29 ili J-10, i oborit ćeš ih 19. Protivniku ne ostaje praktički išta. Sasvim dovoljno za početak rata ako te napadnu ili da obeshrabriš.
Ivkos
Kad bi rakete imale takav ucinak i postotak, svaki rat bi se resavao sa 500 visokopreciznih raketa. Kao sto rekoh vec, u tom slucaju bi Ukrajnci Rusima sprzili sve. Ovako se dejstvuje iz zasede, pa kad se ubode nesto ubode. I Nato je dejstvovao sa koliko visokopreciznog oruzja po SRJ uz pomoc satelita, avaksa i po maloj teritoriji. I opet vecina vazduhoplovstva i pvo prezivela. Nije vam to video igrica ili gadjanje staicne mete na vojnoj vezbi. Sto bi rekli kik bokseri, lakonje dzak sutirati, on moze da uzvrati.
YPT
@Marko
A PVO? Ili si računao da je nepijatelj naoružan Migovima bez raketa, a od PVO imaju praćku sa Aliexpressa?
Marko
Meteor je trenutačno najbolja raketa, a no escape zona je ogromna. Ako se ispali dovoljno blizu bez problema se postižu bolji rezultati od 90%. Ruske rakete nisu ni blizu tome. Rafale F3R sa Spectrom i Metorima obara Migove29 naoružane ruskom pameću u 9/10 slučajeva, taman da, npr. FK3 bude stacioniran na bliže od 100 km od francuskog aviona, koliki je i domet raketa ovog sustava. Ako se pak PZO sustav stavi na bliže od 100 km od granice sukoba, onda će Scalp, ali prije HARM ili slično, odraditi svoju zadaću.
Usput, srpsko vazduhoplovstvo je 1999. preživelo jer se skrivalo po tunelima i nije u stvari učestvovalo u ratu. Oni koji su pokušali nisu više živi. Ali i to je smisao Meteora, neki će dvaput razmisliti prije nego uđu u avion koji mora na megdan s Rafaleom.
Ivan
@Marko a gde je proban Meteor? Koga je pogodio i oborio? Vidim da nad Ukrajinom stalno padaju razni avioni ali ih ne obara Meteor nego neki drugi sistemi. Da ne bude ko sa S400, čudi neviđeno a na kraju ništa posebno.
Ivkos
Meteor se „pokazao“ na testiranju. U realnim uslovima ne znamo. Isto ko i Rafal. Pokzao se nad Libijom gde su borci u papucama i tuku iz pikapa. Da je tako sve superiorno kao u borsuri, testirali bi ga iznad Ukrajine. I Meteor i Rafal. Tu se vidi realnost. I nas Jastreb se pokazo svojevremeno dok je bombardovao Vogoscu i Jajce. Tamo gde nije bilo krstene pvo. Je l to znaci da je dobar?
Slicna prica kao ismevanje Mig 29. Nikada nismo videli borbu potpuno ispravnog Mig 29 sa raketama R27 protiv recimo F16. Uvek je bio odnos bar 20 prema 1 , gde leti mig bez radara i sa nekim odakacenim raketama, kojim upravlja pilot sa 20 sati naleta godisnje.
Po meni je to sve jeftina propaganda i povrsno sagledavanje stvari.
Toliko su se neki nahvalospevli Rafala, da sno dosli do toga da zakljucava Balkan. Citavih 12 aviona. U praksi ce pola flote da bude prizemljeno zbog stednje i redovnih remonta i kontrola, a deo ce u Air Policing Slovenije , Hrvastke i mooozda CG. I to je to.
Djuka
>>, gde leti mig bez radara i sa nekim odakacenim raketama
Gde si ti to cuo da je neki Mig-29 u borbu leteo bez radara?
KK
Smiren interview, bez senzacionalizma – nije ga dao politicar. Ne pumpa se utrka u naoruzanju, sto i je realnost situacije i okruzenja. Za koga dizati brojeve jedinica? Italiju, Madjarsku, Sloveniju? BiH?
PZO/PVO sustav, uvezan s ostalim clanicama, s time se kasni jedno 20 godina ali bolje ikad… Ocito je onaj bojler morao pasti na ZG da se pojedinci probude.
Rafali s kompletnom paletom mogucnosti, ocekivano. Kratak period pokrivanja neba rijesit ce se s resursima iz Aviana. Ocekivano. Iz turbopropa u Rafale, nije idealno ali investicija u flotu mlaznih trenazera isto nije realna.
max
Zanimljivo nigdje ni glasa o AN32b koji su odletjeli za Ukrajinu, i to nakon cca 10 godina stajanja vani.
K
Odletjeli su za Ukrajinu? Primjetio sam da ih nema na Plesu od kad su poceli radovi, ali nisam procitao da su ih poslali u Ukrajinu. Mislim, da bar jesu, samo bi volio neki dokaz ako imate.
max
Bio je jedan šturi članak u 24sata („Andrej Plenković odlučio je na obilati popis naoružanja darovanog Ukrajini dodati i dva transportna zrakoplova An-32B“).
Te se na forumima moglo pročitati da su nakon 10godina stajanja sami odletjeli, što je zaista impresivno ako je točno.
Nakon nesposobnosti HR da ih koristi, a zatim i Alana da ih proda – pametno je da su donirani Ukrajini pa se koriste umjesto da propadnu…
Milki
Da li je to uopće u letnom stanju ?
max
@Milki Transportni Antonovi 32B u trenutku spremanja (nije jasno šta je sve konzervirano) bili u ispravnom stanju. Posebno onaj oznake 727 koji je prošao generalni remont motora, trupa, hidrauličkih sklopova, stajnog trapa, antikorozivne zaštite, sustava ventilacije. Osim toga, tada su ugrađeni IC mamci, upozorenja od radarske ozračenosti, ICAO kompatibilni instrumenti…
Milki
Dobro što su ih dali, Hrvatska ih uopće nije koristila. Ima predobru cestovnu povezanost. Za sve ostalo se koriste vlakovi koji su 20 puta jeftiniji od leta aviona.
Islander
Bravo …kratko i jasno od generala bez ikakve pompe i bildanja misica…kome nije jasno i da ta prica oko “ golog” Rafala zavrsi…
Ukratko hrvatska dobiva mocne aparate po francuskom standardu i manje -vise prihvatljivoj cijeni koja se sada nudi na trzistu…touch down…
Let5
Znaci nije hteo da prica o radaru i naoruzanju ali je avion isti kao Francuski…lol ok. Znaci uvalili im neku osakacenu verziju ili ih vozaju da i mi to nabavimo pa da lagano guraju trku u naoruzanju ovde.
Realno ne zna se ko je veci skup budala dal mi dal Hrvati. Bacamo tolike pare a jasno i jednima i drugima da u slucaju sukoba ti avioni nece uspeti dva puta da polete…
Ali dobro, porez na budale sto bi rekli. Samo nek se Francuzi bogate na balkanskim budalama.
Beduin
Sve je co’ek kaz’o, a to sto ti ne kontas nije do njega vec do tebe
Islander
@Let5
General nije mogao biti jasniji koliko moze …
Sve je lijepo rekao avioni potpuno identicni avionima francuske vojske ,sta znaci avioni ce biti predani hrvatskoj sa najboljom opremom ..
Ako te bas zanima otidji i vidi sta na stranici francuskog vojske kako i sta imaju francuski aparati al sumnjam da ces naci onoliko koliko je otvoreno za javnost..ostalo sve sta nije receno je vojna tajna …
Ozbiljne drzave rade tako ..
Uostalom ni nogometni trener prije utakmice ne otkriva sve tajne i efekt iznenadjenja.🤷♂️
evroprc
Mislim da je RBE2 Pasivni Scan Radar , Aktivna verzija RBE2 AA je u prvoj Francuskoj eskadrili tek 2014 uveden.
Ako su ti avioni bili 2022 10 godina stari onda je verovatno RBE2 a ne AA.
Jedino ako nije kupljen AA …
Limus
Standard F3R su isporučivani sa AESA radarom od 2014.
Da je PESA bio bi neki stariji standard tipa F2 ili F3.
Islander
evroprc
Kako sada stvari stoje mozes navijati i
misliti drugacije ali cinjenice govore svoje ..Hrvatska je napravila super deal sa Rafalima kako god okrenuo ..sta mislis da bi francuz dopustio da mu pilot vozi avion sa drugom klasom opreme ..Pogotovo sta su Rafali bili u ozbiljnim vojnim akcijama ..a gdje je poslje odlicna prodaja Rafala poradi odlicne reputacije i kvalitete ..jeste skup neka izvoli onaj tko moze pa makar i polovan ..i kao polovan klasa iznad za sve druge avione u generaciji …
evroprc
Linus
Управо сам и рекао да нема Ни једне верзије Ф2, Ф3 итд са активним фазним сканиранјем , прва Француска Ескадрила га је добила 2014, па тако, ако су то ти авиони имају АФС, ако ако не немају АФС.
Исландер
Супер дил ово дефинитивно није – све док не видш шта си купио, колико те кошта и како те служи. Хвалоспеви су дакле преурањени….
И полован је сигурно изнад неких ( Али Којих тачно?) . У сваком случају својој држави желим нове и модерније Авионе, кад буде дошло на ред од ових Ф??? Половних Рафала- то љубазно остављамо Комшијама!
Dušan Pavlović
Pa ni u Francuskom vazduhoplovstvu nisu svi F3R sa aesa radarima, mada to i nije toliko bitno, a i prema svim naznakama nabavljeni su avioni sa Rbe2-aa radarima, dakle aesa. Bez raketa SCALP i Meteor, bez obzira što je to ovaj general i potvrdio izmedju redova nagovestio( za SCALP) ali to i nije nešto preterano važno, jer se uvek može naknadno kupiti. Svakako sjajna nabavka komšija
Islander
evroprc
Rafale avioni su najbolji visenamjenski avioni u svojoj klasi !
Jedino da Srbija kupi nove F-16 (ekstremno skup) ta tvoja prica bi donekle imala smisla iako i to je upitno …a do tada Rafale avioni i polovni su klasa za sebe za bilo koji drugi avion …po dokazanoj kvaliteti i reputaciji aviona odlican deal Hrvatske o kojoj Srbija za sada moze samo sanjati …
mikeV
@Dušan Pavlović u Francuskoj svii zrakoplovi koji su na F3R standardu imaju AESA radare, več je prije pisano šta je F3R a šta je F3 , več ste naporni koga zanima o standardima imate na stranici MO Francuske- zračne snage ili na stranici proizvođača, već je prije bilo govora o tome i opet kao mala djeca, ne znam šta vam nije jasno oko standarda, svi zrakoplovi koji su isporučeni stranim naručiocima su na F3R standardu.
Antun
Sve je rečeno.Pametnom dosta
Zicer
A sta je sve receno? To sto ce imati sve sto imaju Francuzi? Kao prvo, Francuzi imaju F3R i sa Pesa i sa Aesa radarima. Kao drugo Francuzi imaju pakete i sa ovim i sa onim naoruzanje. Francuzi imaju F3R i sa novijim i sa starijim motorima. I sta je tu za pametnog dosta? Nista nije receno!
Tomass
Zicer- rečeno je da dolaze krstarece rakete.Ofenzivno i defenzivno naoruzanje za sve vrste daljina..Ne postoji F3-R sa drugačijim motorima.Kako je Beduin rekao.Ako ga ne razumiješ ,nije do njega.Do tebe je..
Milki
Kao što smo govorili, nakon što se srede Rafali, trebaju se uzeti 18-24 FA50 ( ili čak nižu klasu npr. T50 koji ne nosi oružje ) koji su JužnoKorejci nudili 2017 godine. Pilatus za početnike pilote koji onda skaču na višu klasu ( mlazne avione ) FA50 i onda se ide na Rafale.
PasTom
Mogli su i uzeti 150 F-14 sa otpada u Arizoni. Ili 1000 An-2. Ili 2000 U-2 ili 6 000 Albatrosa IID.
Zooro
@Milki
A što će nam 18-24 FA50 ?
Uzmemo 4 komada za obuku i još 8 Rafala za iste pare
SheikhZayeb
Nema F-14 na otpadu u Arizoni, kamo sreće da ih ima. Odmah bih pazario, uz obuku, jer su i dalje u mnogočemu neprevaziđeni, uz izuzetak F-22. Sve je uništeno, kako Iran ne bi mogao da dođe do rezervnih delova.
Stojko
Manja se panika i galama digla kad su Hvatske firme kupovale mlekare, pekare, fabrike hrane i maloprodajne lance po Srbiji, nego sad kad Hrvati kupise Rafale.
Ajde Stbk, sta ima veze, kupocemo i mi kineske avione pa ce da se vodi jos jedna rasprava ciji su boljk, kao svojevremeno za Patriu i Pz2000.
Mislav
Rekao je dvije kljucne stvari; ta „osakacena“ verzija kako tvrdis bez ikakva uporista vec samo da sebi olaksas mukicu moze ispaliti sve sto i francuski Rafale i postoji velika vjerojatnost da u buducnosti bude nadogradjen na verzije F4 ili F5. Dakle meni je ovdje sve jasno.
Ivan
Od kojih novaca? Još niste ni ove platili a već planirate upgrade. Bojim se da će se tek videti koliko će ovo udariti na celokupan vojni budžet. Loša su vremena za ovakvo trosškarenje.
omniameamecumporto
Ivan@ tek smo ih kupili a već su više od pola otplaćeni. Išlo je na pet rata a one prve su daleko najveće ostalo je simbolika. Kad svi stignu bit će gotovo otplaćeni. Zašto ne bismo razmišljali o nadogradnji. No to ne mora biti skoro jer i Francuzi su tek počeli sa novim standardom. Loša su vremena za maštu kojom vaš precednik forsira tri milijarde za vaše Rafale, od kojih novaca. Ti Rafali su nemoguća misija a dokaz je trogodišnje uzaludno pregovaranje. Da ti pregovori imaju smisla iz toga bi se nešto i izrodilo jer tada još Francuzi nisu bili rasprodani. Čista muljaža , recimo već jednom da nećete, niti ne možete dobiti Rafale jer politički niste podobni. Znam da bi Vučić uzeo iz državne riznice, direktno kad bi Makron rekao da može, ali ne može i to bi bila ludost koju bi vaš precednik sigurno napravio. A ti nama kako mi ne možemo ništa nadograđivati, ne samo da ćemo nadograđivati već ćemo i broj zrakoplova povećati jer kad sve posložimo neće nam biti toliko skupi. Radit će oni posao zaštite neba susjedima koji su oko nas i bit će angažirani na zajedničkim NATO treninzima. Važno je da piloti lete, ali kad već lete neka to budu taktičke vježbe sa saveznicima. Još nešto Francuzi su pristali da prema našoj zamolbi neke naše pilote obučavaju specijalno za instruktore , dok će drugi više raditi na taktičkoj obuci.
darkyoda
Već je više od pola otplaćeno.
„Cijena za 12 aviona bit će 999 milijuna eura, a plan otplate je od 2022. do 2025. godine.“
Tomica
Već je negdje spomenuto da ne samo da je opcija da se s vremenom nadograde,već je tako i ugovorom definirano da ih čak i moramo nadograditi u nekom vremenskom okviru…
dekkipg
Rafal sjajan ali jednostavno preskup aparat, besmislen ako se ne kupi sa Meteorom i punim spektrom naoružanja. Umjesto toga naručiti 16 J-10c ovladati tehnologijom obučiti pilote i mehaničare pripremiti aerodrome i nakon nekih 10 godina korišćenja naručiti 16 J-35 koji će do tada preležati sve dječije bolesti…..
YPT
A hoće li i J35 imati Meteore ili će biti isto tako besmislen kao i Rafal bez njih?
Dušan Pavlović
@YPT imaće PL-15, sad šta je besmisleno i šta ne zavisi od uloge i namene
Djuka
Fakat nema AESA radar jer da ima rekao bi covek, a ovako ovo kao “moze sve sto i francuski” zvuči kao PESA senzor koji je laksi za detekciju i ometanje, ima verovatno nesto manji kapacitet i sposobnosti. Mozda vazduhoplovi mogu da se kasnije nabudže na AA. Saznaćemo od Grka o čemu se radi. Hrvatskoj svakako nije nužno potreban AESA senzor u narednim godinama.
Mislav
Pa nije ga niko ni pitao eksplicitno za radar. Zasto bi ga onda izdvajao u odgovoru.
Mislav
„Odgovarajući na pitanje da li su hrvatski Rafali F3R u svemu isti kao primerci iste verzije u francuskim VKS, general Križanec je potvrdio da je to tačno, da HRZ avioni imaju isti standard opremljenosti i sposobnosti.“
A verzija je F3R. To odavno znamo.
Toma
Avioni kapaju jedan po jedan jer se na njih, jednog po jednog, ugrađuje AESA radar. Capisci?
JOLE
Dakle,amerika ce se odrec helikoptera apach i to hrvatska čeka….
Milki
ufff to bi bio posao i pol. Apache ispod cijene ( pošto su skupi kao vrag, što nije čudno, najbolji na svijetu ) kao Kiowa.
Beduin
Prije bi rekao AH1…..starije inacice
Multi Boy
@Beduin
Prije bi rekao da HRZ čeka Invictus.
K
Prije bi rekao da vam je zapovjednik HRZ upravo u intervjuu rekao da se ne planira nabavka napadackih helikoptera nego modernizacija Kiowa Warriora.
Barba
Kiowa se ne treba modernizirati već opremiti sa projektilima dužeg dometa. Sada je naoruzana sa zadnjim inačicom AGM 114 hellfire – Romeo, kao sto sada ima mogucnost ispaljenja navođenih projektila APKWS 70mm. Misli se na integraciju ER II Spike dometa do 15 km sa time da opcija hellfire ostaje. Isto su napravili i ameri na Apache.
Multi Boy
@Barba
Nemoj me nasmijavati s Spike-om. Zadnja verzija Hellfire-a ima domet preko 50 km i ispali je i zaboravi.
Pavle
mb
ipak su pubertetske zelje 50km
realnost je do 12 iz nekog sumanutog propinjanja
Multi Boy
@Pavle
Bit će i 500 km jer je u planu verzija s mlaznim motorom.
Multi Boy
@Pavle
Koliko znam Honeywell Aerospace je radio na downsize-ingu jednog od svojih motora tako da ćeš uskoro imati Hellfire ne sa 500 km dometa, nego 1500 km.
Pavle
Mb
Ako je warp drive onda moze, i plazmeni nisu losi ako imaju rezonantnu granu. Nuklearni su jos u povoju u Martin Marieti, Lokid isto…
To je na plakatu verovatno, a u igrici sigurno…
Multi Boy
@Pavle
Ovo je bilo prije 20 godine:
https://en.wikipedia.org/wiki/Brimstone_(missile)
Neutralan
100% se odlučilo za Apache u dogovoru s partnerima. Sva intenzivna kupovina u Srbiji u proteklom razdoblju dovela bi do situacije u kojoj bi im bilo „dozvoljeno“ kupovanje i predstavljanje velikog broja helikoptera i slično, posebno trošenje novca i uvođenje različitih elemenata. Dakle, kada sve to kupe, pokažu, misle da je sjajno… a zatim partneri – ovaj put Amerikanci, kažu Hrvatskoj da im je dovoljno XX broj Apachea. Slično je bilo i s avionima: oni odaberu, slikaju se, a onda Hrvatska kupi Rafale… sada bi i oni, ali opet sve to ima svoju CIJENU.
Beduin
Glasujem za AH1 u ovom slucaju
Igor M.
„Navodi i da se ne planira nabavka borbenih helikoptera“.
S druge strane, Amerika će postupno smanjivati flotu BH-a jer planiraju uvesti novi V-280 u službu. Možda je mislio na nešto dodatno iz BH obitelji (Sea Hawk ili nešto drugo).
Igor M.
Ovo sam htio staviti kao odgovor na Joletov komentar.
omniameamecumporto
Za razliku od Hrvatske nabaviti ćemo nove borbene avione. Koliko je taj čovjek opterećen Hrvatskom.
Rafale nećete nabaviti iako vam je to fetiš predsjedniče, jer su Francuzi rasprodani za dugi niz godina. Polovnih nema tako da brige nemate. Politički pak faktor ovdje nije nebitan. Naši zrakoplovi nama mogu služiti tridesetak godina jer i Francuzi namjeravaju i dalje usavršavati platformu koju ćemo mi također nadograđivati. Raduje me što naši piloti neće samo preletati nego će biti uključeni u aktivnosti NATO saveza i tako usavršavati znanje. Suradnja sa sličnim zrakoplovstvima također obećava. Ako dogovorimo čuvanje neba susjedima Kosovu. Crnogorcima ili Bosancima ili Slovencima ima smisla i nadopunjavanje eskadrile koji će u budućnost biti puno jeftinije po aparatu jer cijela infrastruktura već postoji. Sada je na redu PZO što je vrlo kompleksna tematika, sa dron i antidron aspektom. Ništa od velikih brodova, samo manja brža plovila dobro naoružana i mini podmornice. Bolje je novac potrošiti na zrakoplovstvo i PZO u cijeloj njihovoj kompleksnosti. Inače da napomenem da Beduin mene svojim mudrovanjem podsjeća na Selaka bez uvrede gospodine čisto onako iz srca i duše.
Beduin
Omnia, ne nasmijavaj me.
Iz svega sto si napisao je sasvim razvidno da ni ti ne razumjes sto to taj famozni ‘air policing’ u stvari jeste.
Petrovic Dusan
Odlican posao za Hrvatsku, a posredno i za Srbiju!
Rafalle u Hrvatskoj ce motivisati i Srbiju da nabavi kvalitetnu opremu otprilike na takvom nivou, sto je za ljubitelje avijacije odlicna vest.
Ima pola veka i vise da nasi piloti lete na drugorazrednim avionima, i u RV Jugoslavije / SRJ / SCG,/ Srbije poreklom iz SSSR.
Branko
Upravo tako, ponovo pogodak, zato se i razmislja najvise o J-10C ili J-31. Mi nista drugo ne mozemo ni kupiti. Ako nisi u NATO i nisi Indija ili sa Bliskog istoka, ne kupujes NATO avione, to znaju i mala deca…
Petrovic Dusan
@Branko Sad od Vas prvi put cujem da se „razmislja“ o tim avionima.
Do sad je vise puta bilo reci o Rafalle, ne znam odakle Vam to, mislim da ste pomesali Srbiju sa nekim drugim drzavama.
Branko
@Dusan
Pa pricalo se, ali mi 3 milijarde za Rafale nemamo, niti smo u NATO, niti se sada mogu kupiti, rezervisani su za narednih deset godina, dok su Kinezi na sajam kod nas prikazali J-10, L-15, HQ-17, FK-2000, sisteme za EI i PED, kao i vece dronove, to se nikad ne radi tek tako, nesto od ovoga cemo sigurno nabaviti.
evroprc
Branko
Dodaj jos Shenyang FC-31 Gyrfalcon ili J-31 taman gotov dok nama treba, Pakistan vec porucio!
omniameamecumporto
Tako je, čisti napadački helikopteri su vrlo ranjiva kategorija i vrlo skupi za održavanje . Bolje je modernizirati Kiowe koji nisu baš prastari jer im je trup noviji, nekom modernijom inačicom elektronskog ometanja i osmatračkom elektronikom . Koliko znam kupljene su helfire sa glavom koja se može konfigurirati u letu u ovisnosti o meti na koju se navodi. Stvarno mislim da su ovi laki helikopteri protiv oklopno naoružani dobro rješenje za nas plus osmatračka uloga i skrivanje u krošnjama bez direktnog izlaganja pogledu i ručnim raketnim sistemima. Inače svaki je helikopter danas laka meta i moralno poguban za onu vojsku koja ga izgubi jer tu je i pilot koji teško može spasiti glavu. Nikakvi Apachi što će nam to, boje dronovi jeftinije i efikasnije. Puno dronova, plus vlastiti razvoj ,nije problem, radi se nešto, ali se ne priča puno. Mislim da negdje kod Pule imamo dron centar.
Zicer
Sakriven iza kros ji?!? I tako iza kros ji ce ispaljivati rakete? Ne budi smesan. A taj zmaj aviona je napravljen 90 tih godina, gde ce vec 2030 iste i resurs.
Mislav
Zicer
Ajde pogledaj imas i na ovom portalu sta je taj zmaj prosao u programu obnavljanja. Sve kriticne tocke su ispitane na zamor materijala i po potrebi zamijenjene novim dijelovima, a nakon tog procesa isporuceni su sa 0 sati letenja i punim resursima koristenja americkoj vojsci, a Hrvatska ih je nabavila sa cca 200 sati leta. Nema to veze sa helikopterima proizvedenim 90ih.
omniameamecumporto
Zicer malo si ciničan, proviri i ispali helfire jer ima onu kuglu gore. Helikopteri nisu pogodni za ratovanje na našim prostorima gdje te strese iza svake gudure. Ali izviđačke aktivnosti i navođenje može, iako to danas dronovi rade. Što će vama oni silni teški helikopteri nije mi baš jasno. Samo trošak održavanja te starudije koju ste nabavili u zadnje vrijeme. Ovi naši mali helići koji su dobro naoružani sa najnovijim helfire raketama prava su stvar. Nisu za neku bezobraznu akciju ali mogu odraditi posao. Dođu nisko ne sa naše teritorije neotkriveni od radara ,primaknu se neprijatelju i odrade posao koji dron skenira….
Realni
Ozbiljna nabavka što je dobro i za nas.Sad će tek da odreši kesu naš vrhovni komandant.Mora to bar duplo i bolje i jače od komšija preko Une.
Twit
I francuski piloti prela t e sa P21 na Rafale sa sofisticiranim simulatorom kojega je i hrvatska kupila Alpha jet je prošlost.
Beduin
Twit,
to i nije bas tako.
I francuski piloti pohode IFTS na Sardiniji
Mislav
Preko Une je BiH odnosno njen federalni dio. Pa opet ide Distrikt Brcko koji dijeli RS na dva dijela, a koja nije cijela…
Bor
Skoro sigurno Slovenija dobija novog provajdera za air policing, jer se ni Taljani ni Madjari nisu baš nešto istakli, contributing faktor je i veličina zemlje i udaljenost obadve baze. Ima puno smisla da to rad HRZ
Dušan Pavlović
Najlogičnije rešenje svakako, samo da prenebregnu medjusobni antagonizam i trvenje oko Piranskog zaliva
Beduin
Vidim kako ti je pojam ‘air policinga l’ ipak nepoznanica.
Samo kažem
Dušan Pavlović
Koji crni antagonizam i trvenje SLO i HR??? Piranski zaljev nitko više ne spominje godinama. Slovenija nije ni riječ rekla prilikom glasanja oko ulaska HR u Šengen i eurozonu, štoviše bila je jedna od najglasnijih hrvatskih lobista. Međusobna trgovinska razmjena svake godine raste, masu slovenskih tvrtki su kupile tvrtke u HR, i obrnuto. Doslovno 3/4 Slovenaca ljetuje u HRV ,a procjena da oko 150 000 Slovenaca posjeduje nekretninu na Jadranu. Oko 100 000 Hrvata ide na skijanje u SLO. Odnosi te dvije zemlje u ovom trenutku ne mogu biti bolji.
goran
Ne može da bude u svemu istovetan kao Francuski i da ispaljuje ili nosi sve što nose Francuski. Francuska je nuklearna sila. Bilo bi jako zanimljivo da su Hrvatskoj prodali letelicu u konfiguraciji koja može da nosi nuklearno oružje. Mnogima bi bilo zanimljivo. Ono što jeste sigurno, a to je da nije izvozna verzija aviona.
Beduin
Ajmo po tko zna koji put.
Pojam ‘izvozne inacice“ ne postoji.
PasTom
Sigurno nije izvorna verzija aviona. Kao što MIG-29 u Srbiji nije izvorni MIG 29. Slažeš li se?
Petrovic Dusan
@PasTom Pa ne mozete porediti Ladu iz 1970 sa savremenim BMW, to je razlika MiG-29 i Raffale otprilike
GK
Ovo je stvarno pravo pitanje. Da li moj auto može i da li je pripremljen da nosi ljetne gume. Vjerojatno ovisi o tome da li ih mogu nabaviti da ih postavim. Avion je platforma. Nije nuklearno oružje. Nuklearna bomba može se postaviti na bilokoju krstareću raketu. Tomahavk ide u više verzija bojevih glava ali se svaka može ispaliti iz aviona pa i ona nuklearna. Isto je sa SKALP raketama.
Branko
Ne moze da se ucestvuje u pravim medjunarodnim misijama sa 12 polovnih aviona. Dva su za obuku, dva su dezurna para plus jedan za rezervu dezurne pare, posto su stari, nepoznati tehnicarima i vrlo komplikovani, barem tri ce uvek biti na nekom odrzavanju i tako ostaju 4 aviona koja bi se mogla poslati negde… Niko ne ukljucuje neku zemlju u ozbiljnu akciju zbog cetiri aviona… Naravno ni ta cetiri ne treba slati nigde jer Hr. ima razudjenu i dugacku granicu, kao i veliku morsku povrsinu, nema tu nekog viska, a i obuka ce biti prilicno spora, jer sa elisnog aviona se moze preci direktno na Rafala, ali to je dosta sporiji proces do postizanja pune borbene spremnosti pilota, nego kada postoji i pravi mlazni trener izmedju. Sve u svemu, nema nista od medjunarodnih misija, ako u to ne racunamo cisto prelet do Albanije…
omniameamecumporto
Tih dvanaest polovnih moćniji su od četiri eskadrile MIG 29 za koje je uvreda reći da su polovni. Rafali su nabuđeni zrakoplovi najnovije generacije jer FR4 praktički niti Francuzi nemaju. Inače deset godina za zmaj koji je predviđen da traje četrdeset godina nije ništa.
Ako nisi razumio rečeno je da će naši zrakoplovi sudjelovati u vježbama NATO saveza i biti uvezani uzajednički sustav komunikacije i osmatranja. To znači da piloti moraju biti na nivou zadatka. Tko ti kaže da nećemo nabaviti još letjelica ako proširimo nadgledanje na okolne zemlje koje nemaju zrakoplovstvo. Uostalom bilo je rečeno ovdje da mi niti nemamo pilote koji su sposobni preći na ovu generaciju zrakoplova. Mi imamo more i potrebu da ga nadgledamo i neobičan oblik teritorije tako da dobro kažeš da je premalo dvanaest. Kad se sve zakotrlja lagano ćemo dokupiti jer nam trebaju samo mašine.
Islander
@Branko
Dusebriznici nikako da shvate Rafale avion je jednostavno superioran za bilo koji drugi avion u klasi cak i polovan !!
Minus mu je cijena i odrzavanje ..za cijenu Hrvatska je dobro prosla a za odrzavanje vrijeme ce pokazati …
Nazalost polovni se vise ne prodavaju a novi se cekaju i do 10 godina..
Tako da ce hrvatski Rafale sigurno harati nebom u regiji narednih 10-15 godina …
Limus
Ne razumijem to naglašavanje u Srbiji da su polovni. Mogu isto što i novonapravljeni Rafal u istoj verziji.
Rumunji koriste F16A stare preko 40 godina koji su dovedeni na verziju M5.2 sa mogućnostima da koriste sve najnovije naoružanje i opremu.
Filozofija na zapadu i istoku je suprotna, zapad radi sa mišlju do 40 godina unaprijed, dok Rusi od danas do sutra samo da bi sutra shvatili da ono od jučer nije moguće modernizirati.
Branko
@Limus
Naglaava se da su polovni iz prostog razloga jer nisu novi vec su upotrebljavani… Deset godina letenja nije tako malo, a rafali nisu F-16ce, koji su kao mazge. Takodje kostali su skoro 3 puta manje od novih, nije dzaba tolika razlika u ceni. Rafali i Jurofajter imaju znacajno kraci zivotni vek i mnogo komplikovanije odrzavanje od F-15/16/18. Naravno da su bolji od nasih MiG-29 u skoro svemu, ali prvo jos uvek nema ni aviona ni pilota, niti ce potpuno obucenih pilota biti bas tako brzo, dok nasi avioni vec godinama lete, a uz put imamo i PVO i preko 10 tipa radara, kao i PVO komandna mesta. Hrvatskoj ce trebati barem osam godina do postizanja pune borbene gotovosti uz nabavku PVO, komandnih mesta i dopunskih radara, dok mi to imamo vec sada.
Mislav
Letni resursi novih Rafalea su oko 7000 sati, s mogucnoscu produzenja za dodatnih 2000 sto iznosi respektabilnih 9000 sati. MiG 29 mislim da nema ni pola od toga. Ako pola od 9000 bude raspolozivo HRZ to je dovoljno za narednih 20 godina koristenja uz sasvim pristojnu satnicu za dva pilota po avionu. S obzirom da je praksa da se u satnicu racuna i cca 30% leta na simulatoru to je dovoljno za odrzavanje osnovnih letnih sposobnosti pilota od minimalnih 150 sati naleta godisnje. Ali niko ne kaze da se za 10 godina ili prije nece kupiti jos zrakoplova pa da govorimo ne samo o vise pilota vec i povecanom satnicom i usvajanju novih vjestina pilota. Sustav se ipak na neki nacin tek gradi jer je tesko govoriti samo o prelazu na novi tip zrakoplova kad trenutno imate operativno 4-5 prastarih MiGova.
Tomass
Branko-Imate pilota do 2030g kada vam isticu resursi na migovima.Najstarijem isticu resursi mislim 2027g.Ako ne kupite nesto sati naleta ce vam biti sve manji.Ako kupite eskadrilu do 2030g krecete iz pocetka.Od infraskture,obuke i svega ostaloga.Do tada mi letimo na Rafalima 6g
Islander
@Branko
Koji MIG 29 nemozes to staviti u istu recenicu sa Rafale avionom..nespojivo ..
To sta je Srbija dobila toboze “donaciju”pa ulozila 200-300 milja eura na rashodovane migove to je vasa stvar ..I da naravno u Hrvatskoj to nije bila tema dok u Srbiji polovni Rafali se stavljaju svugdje kao Vegeta ..pocevsi od AV jer taj ne spava od Rafala !!!
Dassault Rafale je BOG medju avionima !!!
I kao takav ce harati regijom jos puno ,puno godina !!!
Lotar
Avioni rafale zaključava cijeli Balkan, i može bez problema da uvede no fly zonu
Ne postoji obrana od ovih zrakoplova, jednostavno su premoćno za sve pa tako i za Srbiju.
Petrovic Dusan
Ne znam cemu poredjenje MiG-29 sa
Rafalle.
Srbija je te MiG-29 uzela da ne bi ukinuli rod vojske RV, i sve sto ide uz to, pa i da se ne placa drugoj zemlji obaveza kontrole vazdusnog prostora.
Imamo PR izjave politicara kako je taj MiG 4+ generacija, o cemu je detaljno pisano i analizirano ovde, ali je u sustini MiG-29 pragmaticno medju-rešenje.
Beduin
Aj sad Lotar, kazi ti meni zasto bi se ista zakljucavalo Rafalom?
Barem jedan iole suvisli razlog ako mozes pruziti, bio bi ti zahvalan.
Islander
Petrovic Dusan
Nema usporedbe cisto da se zna ..posto se polovni Rafali stalno spominju
Mislim da je Srbija vec imala MIG-29 od bivse Juge uzela..Dostatan broj da se ne ukine vojno zrakoplovstvo i za air -policing .
GK
Pa dobro zar Francuzi ne lete trenutno na polovnim Rafalima? I na ovim polovnim na kojima sada lete letjet će još 30 godina i u međuvremenu će ih nadograđivat više puta.
Svi F22 su trenutno polovni jer se više ne proizvode. Mene bi bilo sramota da sam Amer ili Francuz a da letim na takvim polovnim avionima. Svaki avion, auto ili vlak, brod, autobus su drugi dan nakon što ga kupiš polovni.
GK
Šest do osam će ih biti uvijek spremno. Piloti su obučeni za obučavatelje, zemaljsko osoblje je obučeno. Pet godina će biti na Plesu Francuzi zajedno s našim dečkima. Vježbe će bit zajedničke. Avioni su preuzeti ali se još dva mjeseca radi na zemaljskoj infrastrukturi u Zagrebu. Preuzeti su isti oni na kojima lete Francuzi isti na kojima će i dalje narednih 30 godina letjeti Francuzi. Imaju sve identično kao Francuzi jer su na njima letjeli Francuzi (umorih se!). Uz avione ide brdo naoružanja. Za vas najvažnije SCALP kratareće rakete. One iste koje mogu nositi nuklearnu bojevu glavu (https://www.iasgyan.in/daily-current-affairs/scalp-missiles ). To su te. Naravno da nam nikad neće prodat takve sa nuklearnim punjenjem ali napominjem radi one teorije da nam neće prodat avione koji mogu nosit atomsko oružje. Dakle ne brinite. Sve što imate od PVOa možete zaboravit. Sve što imate i ono što će doći ili je u dolasku i sl.
Mario
@Branko
Lete još aktivno i Mirage 5 i slični francuski avioni iz šezdesetih pa što ne bi i Rafali još 20-30 godina.
Pogotovo što postoje redovni paketi modernizacije.
Petrovic Dusan
@Islander Pa Srbija je ucestvovala i u kupovini tih Jugoslovenskih MiG-29, kao najveca republika SFRJ, tako da nije mogla „uzeti“ od Jugoslavije.
Da je bilo mirnog razlaza, svaka republika bi dobila svoje, naivno je osudjivati Srbiju sto usred rata nije dobrovoljnio predala naoruzanje neprijatelju.
Ali je tih aviona ostalo 2-3, a sad sa ovim ruskim/beloruskim ima 14 komada
Islander
@Petrovic Dusan
Sam si rekao Srbija je ucestvovala u kupnji tih Mig-29 kao i druge drzave bivse Jugoslavije ..
Sada pitanje ako ti te druge drzave koje se ucestvovale u kupnji abiona nisu poklonile ili prodale zajednicke avione sta je onda nazvati sta je Srbija napravila uzela je te avione od uzeti postoji gore samo ukrasti …Avioni su kupljeni pod JNA (Jugoslavenska Narodna Armija)
u slucaju raspada iste drzave ovog puta Jugoslavije drzavna imovina pa i vojna oprema se trebala podijeliti po bivsim republikama …
To sta je zapoceo rat mijenja bitno stvari al to isto znaci sve sto je Srbija nije dobila poklonom ili kupila ..znaci da je UZELA od bivsih republika !!!
Tako je kako je bilo i hvala Bogu proslo ..
Ne ponovilo se vise !!!
PSA
@Islander
Ratni plen prijatelju. Nije se ni Hrvatska libila da uzima šta je mogla da dohvati, sve je to samo nakon toga lažno moralisanje sa bilo koje strane, odnosno, političari vole da nameću besmislene teme zbog rejtinga. Kad su prošli ratovi jednom smo u pregovorima mislim i ponudili da damo deo tehnike ali smo odbijeni, jer je zastarela pa se počelo potezanje kako se žele pare, što je tek bilo nerealno i na kraju odlučeno nikom ništa iliti svakom svoje od pokretne tehnike.
PasTom
Koliko Italija ili Njemačka šalju aviona kad sudjeluju u međunarodnim vježbana ili akcijama? Ako se ne varam Poljska je slala 4 komada u Irak. I sudjelovali su u akcijama protiv ISIS-a. S druge strane amerikanci ne pitaju koliko si nečega poslao. Bitno je da pokažeš da si na njihovoj strani. Isto tako koliko je aviona NATO zemalja na Baltiku, ako gledaš pojedinačno svaku zemlju. Ne više od 4, ako pričamo o manjim zrakoplovstvima. S druge strane kako znaš da je ovo konačan broj nekih aviona koje je kupila HR? U tvom postu mogu samo vidjeti ljubomoru, a Srbija ako i kupi Rafale kad će doći (a i da kupe u Hrvatskoj niko neće se obazirati na to, jer to prosječnog građana ne zanima, a nit nezna šta je to „Rafale“, niti borbena avijacija…). Uglavnom ako je zapovjednik HRZ-a nešto rekao ovakvog tipa onda je to već dogovoreno. A Vučić se je dobro distancirao od NATO-a i bilo kakvog programa pridruživanja. I vjeruj mi da Srbija prima veću finacijsku pomoć sa zapada nego iz Rusije. Iako u Srbiji misle da je zapad pred propasti….
Djuka
U misiji Baltic Air Policing u drugoj polovini 2023. Spanija je predvodila sa 8 EF-2000, jednim A400 i oko 100 zemaljskog osoblja. Nemacka, da li bese pre toga, sa svega 5 masina. Interesantno je da je Francuska tamo slala Dassault Mirage 2000 a ne Rafale.
>> a Srbija ako i kupi Rafale
Prodaja cutting edge vojne tehnologije u ovome trenutku nekome izvan NATO i najblizih saveznika zapada cista je ludost kojoj se mora stati na kraj.
minmatar
@ Djuka
>> >> a Srbija ako i kupi Rafale
Prodaja cutting edge vojne tehnologije u ovome trenutku nekome izvan NATO i najblizih saveznika zapada cista je ludost kojoj se mora stati na kraj. >> >>
Makron ovo sad kad pročita ima da uzme telefon i traži da mu vratimo čak i onu Thalesovu Alfu , iako je „not-so-cutting-edge“ :D
GK
Sve što sa zapada dođe u Srbiju biti će isti dan na redovnoj liniji za Moskvu. Samo bi teška naivčina mogla vjerovat da Srbija može čuvati zapadnu tajnu od Rusije. Zato još jako, jako dugo ništa naprednog sa zapada neće u Srbiju. Žalosno ali istinito. Tako je Srbija sama odlučila i to treba poštovat. Sve rasprave oko srpskog rafala su bespredmetne.