[POSAO] „Otvoreni dan“ u Beogradu za pilot kadet program „Wizz Aira“: Od nule do zaposlenja u avio-kompaniji kroz program finansiranja otvoren i za građane Srbije

16. maj 2025

Tales: SMATSA unapredila „TopSky“ sistem sa „TopSky Sequencer“ modulom

15. maj 2025

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim državljanstvom i srpskim ICAO dozvolama u sredu 21. maja

15. maj 2025

Direktor SMATSA-e Ristivojević u poseti sedištu EUROCONTROL-a: Prošle nedelje 3.200 preleta opsluženo u jednom danu

6. maj 2025

„Prince Aviation“ ponovo na globalnoj sceni: Prva instalacija Certus 700 internet sistema na Cesni XLS predstavljena u Fridrishafenu

29. apr 2025

Er Frans uvodi Puket kao novu destinaciju

25. apr 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva na ICAO konferenciji o olakšicama u vazdušnom saobraćaju u Dohi

19. apr 2025

CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine

8. apr 2025

„Prince Aviation“ izlaže svoju Cesnu XLS na sajmu AERO u Fridrishafenu: Prva instalacija Kolinsovog satelitskog interneta na YU-SVL

7. apr 2025

[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

7. apr 2025

ICAO „cyber security“ seminar u Beogradu: Inovacije, izazovi i regulativa u oblasti vazduhoplovne sajber bezbednosti

1. apr 2025

KLM letnji red letenja: Holanđani ne smanjuju broj letova za Beograd

31. mar 2025

„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025
Kako Air France koristi veštačku inteligenciju
"Francuski avio-prevoznik ima više od 40 projekata koji uključuju upotrebu generativne veštačke inteligencije." / Foto: Air France

Kako Air France koristi veštačku inteligenciju

Sa dnevnim protokom od 100.000 putnika na više od 1.000 letova, francuski avio-prevoznik Air France generiše veliku količinu podataka, te je njihovo optimalno korišćenje, u cilju poboljšanja performansi i korisničkog iskustva, strateški izazov za avio-kompaniju. Apsolutni prioritet u ovom zadatku je, naravno, zaštita podataka kompanije i njenih putnika.

Danas francuski avio-prevoznik ima više od 40 projekata koji uključuju upotrebu generativne veštačke inteligencije, poručuju iz francuske nacionalne avio-kompanije:

– Veštačka inteligencija (VI) nije budućnost čovečanstva, već realnost u kojoj živimo. Ona ima široku primenu u različitim industrijama, pa tako i u avio-industriji.  VI zaokuplja pažnju stručnjaka i javnosti, a često se otvara i pitanje njene etičke upotrebe.

Još 1958. godine u Air France-u osnovano je istraživačko odeljenje koje se bavi tehnološkim i inovacijama na tržištu sa ciljem da se prilagodi promenama u  brzo rastućoj avio-industriji i optimalno iskoristi veliki protok podataka.

Od 2000-ih VI se koristi na poslovima održvanja u avio-industriji, a danas ima različite upotrebe, poput chat botova, predviđanja prtljaga, obroka i količine vode na letu, pomoći pri eko-pilotiranju, koje sve utiču na poboljšanje performansi i korisničkog iskustva.

Za razliku od tradicionalne VI, koja se fokusira na specifične zadatke kao što je klasifikacija podataka, generativna VI danas generiše nove podatke i oslanja se na mašinsko učenje. Popularna zahvaljujući alatu ChatGPT, generativna VI označava pravi tehnološki prodor i otvara nove horizonte za korišćenje podataka.

– TALIA – Interni ChatGPT kompanije Air France, koji zaposleni svakodnevno koriste za pisanje mejlova, traženje informacija u PDF dokumentima, organizovanje događaja ili pravljenje spiska obaveza.

– PAMELIA – alat koji omogućava aerodromskom osoblju Air France-a da dobije odgovore na upite putnika direktno na svom iPad-u. Odgovore na pitanja kao što su, na primer, količina dozvoljenog prtljaga ili prevoz životinja, PAMELIA traži u referentnim priručnicima i dokumentaciji avio-kompanije i generiše pismeni odgovor, koji se može prevesti na 85 jezika. Trenutno u fazi testiranja, PAMELIA će se koristiti na Pariz-Šarl de Gol aerodromu od 2025.

– ČARLI– alat koji se koristi u poslovima održavanja i omogućava zaposlenima laku pretragu delova aviona u dokumentaciji avio-kompanije i proizvođača. Ovaj alat štedi vreme prilikom popravke ili zamene delova, čime se doprinosi tačnosti leta.

– FOKS – alat za analizu povratnih informacija dobijenih od putnika u cilju razumevanja njihovih očekivanja i potreba. Foks samostalno analizira ove povratne informacije putnika, a u stanju je i da „shvati” suštinu složenih tekstova koji uključuju humor ili ironiju

Korišćenje VI u Air France-u zasniva se na poštovanju sledećih principa :

– razumna i kontrolisana upotreba veštačke inteligencije, uz zaštitu podataka o putnicima i kompaniji, poštovanje pravila i etičkih principa i striktno poštovanje propisa. To znači i uspostavljanje odbora za veštačku inteligenciju kako bi se osiguralo da se svi ovi principi pravilno poštuju;

– pomovisanje postojećih rešenja i podrška inicijativama unutar kompanije. Operativni istraživački tim, koji sada ima 150 zaposlenih, podržava različite poslovne sektore dok istražuju mogućnosti koje nudi veštačka inteligencija;

– korišćenje postojećih rešenja umesto dizajniranja novih modela unutar kompanije. Veštačka inteligencija, posebno generativna veštačka inteligencija, još uvek je relativno nova oblast ekspertize i tehnologije još nisu zrele. Ovo ih može učiniti zastarelim relativno brzo. Air France se stoga oslanja na postojeća rešenja i modele umesto da pokušava da razvije sopstvena od nule.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

go

Ništa za puchback optimizaciju (predikciju). Trebalo bi. Manje kašnjenja u lancu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs