Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024
Srbija prvi put poslala vatrogasni helikopter Ka-32 u inostranstvo, gasiće požare iznad Severne Makedonije
Angažovanje iznad Severne Makedonije biće prva upotreba srpskog Ka-32 van granica Srbije / Foto: Uroš Mitrović

Srbija prvi put poslala vatrogasni helikopter Ka-32 u inostranstvo, gasiće požare iznad Severne Makedonije

Ministartvo unutrašnjih poslova jutros je poslalo jedan helikopter Ka-32A11BC kao ispomoć Severnoj Makedoniji u gašenju požara iz vazduha.

Ovo će biti prva upotreba Kamova Helikopterske jedinice MUP-a u inostranstvu.

Kako prenosi Tanjug, načelnik Sektora za vanredne situacije Luka Čaušić izjavio je da će pripadnici MUP-a Srbije gasiti požare na planini Serta, u ugroženim područijima u opštinama Negotino, Konče i Štip. Takođe se navodi da je poslat helikopter koji će nositi samo protivpožarno vedro.

Ranije je vlada Severne Makedonije zbog velikog broja požara proglasila kriznu situaciju na teritoriji te države u trajanju od 30 dana. Takođe je upućen zahtev za međunarodnu pomoć, kojoj su se osim Srbije, za sada odazvali Hrvatska koja je najavila slanje protivpožarnog aviona CL-415, a svoje letelice šalju Crna Gora, Slovenija (po jedan helikopter AW169 i AS-532AL) i Turska (dva aviona AT-802 i helikopter UH-60).

MUP Srbije je do sada u više navrata pomagalo okolnim državama u otklanjaju ili tokom vanrednih situacija i prirodnih katastrofa. U Severnoj Makedoniji je 2021. godine takođe bila angažovana Helikopterska jedinica MUP-a, kao i iznad Slovenije 2022 godine. Helikopteri Vojske Srbije leteli su prošle godine takođe iznad Slovenije, nakon katastrofalnih poplava koje su zadesile tu zemlju.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Bravo, treba da se koriste.

Odgovori
Б

Па да, треба! Треба и у Србији!
Недавно је изгорело пола производног погона фабрике ,,Бамби“ у Пожаревцу! Борили се са ватром ватрогасци из три околна градића, и угасили (изгорело је) тек сутрадан!
Хеликоптера није било.

Mi

Sećam se koliko je ljudi govorilo ovde da je promašena kupovina, a sada vidimo da je ovo odlična stvar za projekciju meke moći Srbije u regionu pored toga što se mogu koristiti i za lokalne probleme kakve smo videli nedavno u gašenju kineskog tržnog centra.

Odgovori
Be

Koliko čovek mora biti opsednut da u obom slučaju govori o „projekciji meke moći“?

Ne

ma kakva meka moc. Spasavaju drzavnu imovinu (sume) tudjih drzava. Kod nas ne gase sta treba. Dokle vise to bratstvo i jedinstvo?

Đ

Vise vredi ovaj jedan hrvatski CL-415 od ovog sto salju a svoje letelice šalju Crna Gora, Slovenija i Srbija. nazalost :(

Odgovori
Pa

Mozda vise vredi odrzavanje istog, a upotrebno sigurno vredi ali tesko da vredi vise. Postoje negde i prospekti…

PS

Nije tolika razlika. Kamovo vedro nosi 5t vode, a u zavisnosti od terena može biti mnogo upotrebljiviji. CL-415 mislim da nosi oko 6t. Moćne mašine i jedna i druga.

ma

Samo da se realizira i stignu DHC-515. jer 415ke nece moci gurati zauvijek.
Ali trenutno su zaista vrh što se tiče gašenja u ovim mediteranskim uvjetima.

bg

CL 415 je samo nekoliko miliona evra skuplji od KA 32. Tako da je neistina tipicna od susjeda. Neistinama se niti formira istorija, niti pise buducnost. Ako gledamo po vodenom ucinku i to je diskutabilno. Helikopter brze uzima i prazni rezervioare. CL ima samo 1200 l vode vise u kapacitetu od KA 32. Tako da pssss

De

Bas i nije tacno, a mislim da si i sam svestan.

П

Не лупај глупости. Неке пожаре може да гаси само хеликоптер.

Sl

Kada kaže Đuka, vojni stručnjak opšte prakse onda mora da je tako!
Još samo da objasni na kom jezeru u Srbiji je moguće dopuna Kanadera vodom?

al

Vrlo paušalna ocena. Kanader je svakako vrlo moćna i upotrebljiva sprava ali je pitanje konfiguracije terena, blizine vodene površine za dopunjavanje vodom, aerodroma za dopunjavanje gorivom takodje faktor koji utiče na efikasnost neke letilice.

Lako može da se desi da Kamov obrne 4-5 tura dok Kanader odradi jednu ako blizu ima vodozahvat. Vedro od 4 tone nije za potcenjivanje.

Prvi komentar treba da bude pohvalan za sve koji su poslali pomoć a ne maliciozan kao tvoj.

Re

mislim da je đuka mislio ne na cenovru vrednost, nego na količinu vode koju nosi, brzinu kojom se može vratit na požar, brzinu popune tanka, dkle uporabnu vrednost.

neko reče da brže puni helikopter vodu nego kanader, ajd kako. kanader napuni spremink na moru ili jezeru za bukvalno 15 sek

JA

Ваљда је битно да се пожари што пре угасе а доприноси ко колико може и са оним са чиме располаже

Mi

Nije baš za usporedbu. Kanader je kanader. Naravno da ga se ne može zamjeniti i uspoređivati sa bile čime, pogotovo sa helikopterima. Dovoljna je neka „veća“ površina vode poput jezera, rijeka i naravno morskih površina gdje je najbolji u svom poslu.

Mi

bgd

Na stranu tvoje sovinisticke predrasude prema susjedima kojim ti naprosto prsti komentar ali evo ti citat upravo sa ovog portala i jednog ranijeg clanka
“ Kada se priča o korišćenju helikoptera kao sredstva za gašenje požara često se ne spominje da su oni efikasni jedino u početnim fazama požara. Njihova ukupna efektivnost stoga je faktor isključivo sadejstva ranog upozoravanja (sa zemlje) i brze reakcije (vreme preleta od baze do požara). Gotovo sve zemlje koje imaju sezonske požare (ali i more, ne zaboravimo da su srpske reke neadekvatne za Kanadere i Berijeve) za ovu potrebu koriste avione.“

Molim te psss ali zaista psss.

Đ

@ Slavko tko je pričao o Srbiji, kažem da više vrede makedoncima koji su tražili pomoć. Požari su u južnom predelu Makedonije, tako d aje Ohridsko jezero u blizini za popunu spremnika

Mi

Ka-32 nije komarac nego trenutno najbolji helikopter na svetu za svoju namenu.Nije malo jeftiniji od Kanadera nego skoro šest puta.Za punjenje je potrebna bilo koja vodena masa širine od 6m i gaza od 2m.Na 400m od mene protiče Južna Morava i zamislite šumski požar na obližnjoj Seličevici,tu Kanader nema šta da traži.Nesumljivo je da su Kanader i Be-200,koji je učestvovao u mnogim misijama gašenja u Portugalu,Španiji,na Siciliji i Korzici, apsolutni vladari požara mediteranskog tipa.Interesantno,ali prvi strani kupac Ka32 je Kanada koja Kanadere i proizvodila!Suočeni sa velikim i učestalim šumskim požarima u regiji Britanska Kolumbija sigurno su dobro uvideli prednost međusobne upotrebe ovih sretstava.

Zo

To je jako bitno:( čiji je veći
Bitno je pomoći Makedoniji

Mi

Misa

Nije kupac Kanada nego jedna privatna kanadska firma koja ih uglavnom koristi za prevoz trupaca kod sjece suma.

Sa

Kako je Ka-32 bolji od S-64? Ozbiljno?

jo

đuka grješiš. gdje ima mnogojezera ili more onda je cl-415 u prednosti….a gdje toga nema onda ima helikopter prednost.

Odgovori
Vl

Svaka nama čast. Makedonija glasala za svaku rezoluciju protiv nas, priznala Kosovo a mi im gasimo požare.
Nije ni čudo što nas niko ne ceni i poštuje nego nas gaze. Kad nemaš svoje ja i nisi za bolje

Pe

@Vladimir Ovakve misije, kao vatrogasna pomoc susedima, sluze da se ostvare i pozitivni odnosi sa komsijama, bez cega niko ne razume tacku gledista Srbije.
Lose odnose smo vec probali 1990-ih i znamo kako se zavrsilo.
S.Makedonija ima drzavnu granicu i sa Srbijom i sa Kosovom, i tehnicki priznaju prakticnu situaciju na terenu, da Srbija nema nikakvu kontrolu Kosova skoro 30 godina, njihova stvar.

Ba

Gdje ima rijeka i jezera, ne govorim o moru vec o drzavama koje nemaju more a to je sada Makedonija, BiH, Slovenija,… i puno njih gdje je hrvatski kanader ugasio pozare i gasio duboko u kontinentu. Hrvatska je top u EU i dalje zracne protupozarne zastite. Razvili smo posebnu strategiju. Tu ne treba dvojiti

Vi

@ Barba Mislim da hrvatski kanaderi ne skupljaju vodu na rijekama. Iako sam sam svjedočio tome u Opuzenu na Neretvi, ali to je kasnije ako se ne varam zabranjeno na rijekama zbog raznih naplavina. Neka me netko ispravi ako griješim.

Pa

Barba
Gde ti zivis? Odakle ti da nemamo iskustva u gasenju pozara? A niti tehnike? Bitno je da je receno da je neka oprema neaodgovarajuca.
Vazi se….samo snazno….razvijajte i dalje

JA

Ваљда је битно да се пожари што пре угасе а доприноси ко колико може и са ониме са чиме располаже.

Odgovori
Re

Zasto ide bez SP-32 podvesnog rezervoara?

Odgovori
Pa

Ironija: EASA je ukinula tip sertifikat Ruskim helikopterima , ali to izgleda ne važi preko leta ,samo zimi kada im nisu potrebni. 😁

Odgovori
Il

@Milisav,

Neki dan sam video avion kako slece na Savu, a onda je dugo plovio uzvodno. Ako moze da sleti na Savu, zasto je onda Dunav ne adekvatan, pogotovo tamo gde je sirok po nekoliko kilometara kao kod Golupca recimo?

Odgovori
DR

Avionom ne možeš da gasiš požar na visokim zgradama. Možeš šumu i nenaseljena područja. Punjenje samo na velikim vodenim površinama, bez kupača i plovila. Znači, more ili veliko jezero. Zato su kupljeni KA-32. A mogu da gase i šume…

Il

@DR
Za visoke zgrade nisam pitao. Dunav je u Golupcu sirok i do 7km u zavisnosti od vodostaja. Recni saobracaj moze da se zaustavi. Dakle nije nemoguce.

Ne

Kod Golupca je Dunav najširi ,ali je problem konstantni vetar ,a drugo ima puno panjeva i drugih predmeta koju voda nosi sa sobom.

Be

Usporedjivanje kanadera I kamova je apsolutno besmisleno.

Odgovori
Bo

U pravu si. Kamov moze sve sto i ovaj avion, a obrnuto je misaona imenica za avion!

Is

@Boban
Da moze Kamov samo jedno milon puta sporije i efikasnije nego Kanader 🤷‍♂️..
Kamov je dobar za neku zgradu ili kucu ,mozda neko plovilo ali sve u jednini …al to moze i svaki malo jaci helikopter naravno sa manjim tankom uz vise punjenja 🤷‍♂️
Tako sta je Rus i kanadjanin napravio kako Beduin kaze bezmisleno !!! Mercedes vs Lada 🤷‍♂️

Mi

U pravu si. Kanader ne moze tako sporo gasiti pozar.

Pe

@Boban
Kanader nosi mnogo vise vode, ali ne moze da pogodi tacno jednu usku povrsinu, kao helikopter, i treba mu veca povrsina vode kao rezervoar, dok helikopter moze da sleti bili gde.
To su razliciti alati, za razne namene, svaki od njih je „bolji“ od drugog u svojoj uskoj specijalizaciji.

de

Ajde malo ukljucite mozak! Kanader je jedna jako mocna sprava za gasenje pozara. Ako je neka voda u blizini, koju moze da iskoristi, moze da napravi ogroman posao. Ali zalivanje pozara vodom iz mora nije bas preporucljivo jer ta kolicina vode „obogacene“ solju bas i nije dobra za biljni svet. Sa druge strane nedavno je u Uzicu gorela deponija. Dosla su dva helikoptera i prvo su uzimali vodu na obliznjem jezeru. Posle toga su im napravili montazni bazen, iz kog su uzimali vodu vedrima, a udaljenost je bila oko 4-5km vazdusnom linijom pa su mogli da zalivaju mnogo brze nego bilo koji Kanader. Kako god i jedna i druga „sprava“ rade posao i nek nam sto manje trebaju.

Odgovori
Is

Mislim da sigurno 2-3 puta uzivo u brackom kanalu gledam kanadere u ljetnoj sezoni pozara u akciji ..nekada pune i 300 metara od obale ..za turiste to bude atrakcija a za nas bas i ne ….Nevjerovatno sa kojom lakocom i brzinom se pune i dolaze do mjesta pozara i tako lete i gase dok se pozar neutralizira,a zna potrajati i po par dana …Hrvatski piloti kanadera su bas Top-Gun svoje branse za cijelu regiju a i sire….kapa do poda
Helikopteri i avioni za gasenje se nemogu usporediti za gasenje pozara usporedbe su nemoguce ..da helikopter je bolji za zgrade i kuce al molim vas na svaki helikopter mozes nakacit korito ako ne od 4 tone moze bar od 1 tone jel….isto ce gasiti samo ce se cesce puniti 🤷‍♂️

Odgovori
Ne

Ko placa gorivo i amortizaciju? Ili nam je drzava opet „nobles“ besmisleno i na nasu stetu? Dobro je pomoci pojedincima i obicnim gradjanima, ali zasto spasavati drzavnu imovinu tudje drzave?

Odgovori
Le

Kamov je, daleko, svestranija letilica, za konfiguraciju terena tipa Srbije. Kanaderi su za primorske površine optimalniji, Kamovi takođe mogu da djeluju na sličnim površinama ali Kanader ‘ne može’ u urbanom području, tu je Kamov gospodar. Vodozahvat je krucijalan u tim situacijama. E sad opet, retorički, zamislite, požar većih razmjera, na Zlatiboru ili Tari, Kanader ne može ni na Perućcu ni na Zaovinama uzeti vodu. Kamov može i iz ‘365 rijeke’ , da ne govorimo o Drini i ostalim pritokama.

Odgovori
Fr

Pogrešno na Perući je kanader i tu kupio vodu.

Be

da se razumjemo i ne lazemo previse.
Kamov je nepotreban stroj ako sustav u urbanim sredinama radi.

Na otvorenim povrsinama, gdje su udaljenosti od vodenih povrsina do pozarista veca, to kanader ima prednost.

znam, vi u srbiju bi voljeli biti pametniji od nas iz u hrvatsku, ali vas broj radnika iz u srbiju u hrvatsku demantira.

nekad ovo bese site gdje se moglo iz argumenata komentatora poput Srbofila puno nauciti……sad je samo site za ljecenje frustracija

pozdravte mi komadanta acu

Po

Ex država je prodala kanadere a kamove helikoptere držimo u muzeju vazduhoplovstva.
Ko je l..i od nas?

Odgovori
sp

Mislim da želiš reći, jedna bivša EX država je kupila a jedna druga EX država je prodala te kanadere.

Pa

@Speedy,
ispravnije bi bilo reći da je privatna firma (čini mi se Target) prodala 4xCL 215 sa rezervnim motorima i ostalim dijelovima privatnoj firmi u Grčkoj i to pod vrloooo sumnjivim okolnostima.
Imao bi tu što reći i bivši predsjednik SRJ M. Milutinović po tom pitanju.
Jedan od ta četiri prodana CL 215 i dan danas drži rekord od 225 bacanja u 24h prilikom gašenja požara na Hvaru

Gr

@Barba
Komarac koji nosi 5t vode spram Kanaderovih 6?
Nemamo iskustva? Jedinica kojoj je pre 3 godine Airbus dao počasnu plaketu zbog borbe protiv požara? Šta je s glavom?

Odgovori
sp

koliko tona vode izbace godišnje na požarima?

Gr

Izbace onoliko koliko ti požari zahtevaju da bude izbačeno.

Mr

Podržavam ovakve akcije pošto imaju višestruku koristi za nas. Pored učvršićivanja prijateljstva, odnosno dobro susedske pomoći, imamo i posade koje će da se vežbaju u pravim uslovima.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor