Objava od 31. maja na Fejsbuk profilu Kosovskih bezbednosnih snaga (KBS) dala nam je još jedan dokaz da su KBS počele operativno da koriste svoje borbene besposadne letelice klase MALE tipa Baykar Bayraktar TB2 koje su prošlog jula isporučene iz Turske.
U objavi na društvenim mrežama izneti su detalji o poseti kosovskog ministra odbrane Ejupa Maćedoncija, komandanta KSB-a general-potpukovnika Baškima Jašarija i brigadnog generala Ilira Ćerićija aerodromu Đakovica, radi posete jedinoj avijacijskоj formaciji KBS-a: Jedinici sa bespilotnim vazduhoplovnim sistemima (Sistemet Ajrore pa Pilot – SAPP) – koja je tamo bazirana.

Kako se navodi na Fejsbuk postu, gostujuću delegaciju je komanda jedinice upoznala sa kapacitetima, aktivnostima, dostignućima i spremnošću da sve aktivnosti sprovedu u okviru svoje misije.
– Ministar Maćedonci i general Jašari izrazili su svoju posvećenost daljem razvoju SAPP-a – napisano je na Fejsbuk profilu KSB-a.
Objava na Fejsbuku pružila je nove uvide u, do sada ne toliko eksponiranu, kosovsku jedinicu opremljenu letelicama Bajraktar. Postalo je očigledno da se SAPP, umesto da, kao što se prvobitno pretpostavljalo, koristi međunarodni aerodrom „Adem Jašari“ u Prištini kao svoju glavnu bazu, zaista nalazi na aerodromu Đakovica, koji se nalazi u blizini sela Lugbunar, nekih 5 km severno od grad Đakovica na jugozapadu Kosova, blizu granice sa Albanijom.

Aerodrom, koji se nalazi na oko 400 metara nadmorske visine i ima 1.799 metara dugu i 30 metara široku popločanu pistu, obnovili su nakon rata 1998/99 italijanski mirovnjaci misije NATO-a KFOR. Do 2013. korišćen je za podršku vojnim aktivnostima NATO misije. Zatim je prešao pod kontrolu vlade Kosova koja je dala aerodrom KBS-u podržavajući njegovo korišćenje u odbrambene svrhe zajedno sa obližnjim poligonom za obuku Babaj i Boks.
Prisustvo jedinice SAPP na aerodromu u Đakovici potvrđeno je i na objavljenim Fejsbuk fotografijama gde se satelitska slika aerodroma jasno vidi ispod prvi put viđenog amblema ove jedinice koji prikazuje stilizovani i naoružani Bajraktar koji, gledajući s prednje strane, ima stilizovanu ljudsku lobanju i leti iznad geografske karte Kosova.
Jedina objavljena fotografija Bajraktara u letu pokazuje da letelica nosi dva nosača ispod svakog krila, iako na njima nema nikakvih ubojnih sredstvava vazduh-zemlja. Ovo može sugerisati da Kosovu još uvek nije odobreno ili, što je realnije, još uvek nije dobilo oružje za naoružavanje ovih letelica. Optoelektronski sistem BPL se, međutim, jasno vidi na fotografiji.
Kada je jedan primerak Bajraktara TB2 predstavljen javnosti u julu 2023. godine, izgledalo je da letelica, na kojoj je kosovska zastava i serijski broj T447, nije imala varijantu optoelektronskog sistema sa obeleživačem cilja, iako su ispod krila bila po dva nosača za nošenje vazduhoplovnih ubojnih sredstava vazduh-zemlja.
Ukupan broj Baјraktara u službi KSB-a ostaje jedna od najčuvanijih tajni Kosova. Iako je do sada primećena samo jedna jedinica, kosovski mediji su prošle godine izvestili da je početkom maja 2023. pet Baјraktarа TB2 isporučeno na Međunarodni aerodrom „Adem Jašari“ u Prištini, а prema sporazumu koji je ministar odbrane Armend Mehaj potpisao u Ankari krajem 2022. kosovske vlasti nikada nisu demantovale ili potvrdile takve izveštaje.
Isporuka Bajraktara Kosovu usledila je nakon odluke Albanije i Rumunije da takođe kupe isti sistem naoružanja koji u Evropi koriste i Turska, Ukrajina i Poljska. Za Prištinu je isporuka Bajraktara istorijska jer označava naoružavanje prvom vojnom letelicom otkako su se srpske vojne i policijske snage povukle sa Kosova u junu 1999., a KSB počele da funkcionišu 21. januara 2009. godine.
KBS bi do sada takođe trebalo da koriste mali broj, vrlo verovatno četiri besposadna sistema AeroVironment RQ-20 Puma Long-Endurance (LE) koje su SAD trebale da isporuče, kako se navodilo „savezničkoj naciji“ u Evropi po ceni od 10,5 miliona dolara, prema ugovoru o stranoj vojnoj prodaji (Foreign Military Sales) koji je AeroVironment objavio 9. februara 2022. Na Balkanu je Albanija već dobila šest sistema RQ-20B Puma Block All Environment (AE) 2021. godine.

KBS imaju planove da dalje proširi svoju avijacijsku komponentu sa fokusom helikoptere. Postoji interes za helikopter tipa Lockheed Martin/Sikorsky UH-60 Black Hawk američke proizvodnje, platformu koja je odnedavno u vojsci Albanije i koja je već operativna u Hrvatskoj, a to su dve balkanske države sa kojima Kosovo ima odlične vojne odnose.
KBS su već dobile pilote helikoptera koji su obučeni u Turskoj. Kako bi se održao potreban nivo njihove stručnosti, Albanija je prošle godine obezbedila teorijski i praktični program osvežavanja znanja i trenaže za tri kosovska vojna pilota. Obuka je organizovana u vazduhoplovnoj bazi Farka, u blizini Tirane, gde su u pratnji albanskog vojnog instruktora primećeni piloti KSB-a kako lete u helikopteru Agusta-Bell AB.206 Jet Ranger albanskog ratnog vazduhoplovstva, sa taktičkim identifikacionim brojem 605.
Lajavi
U znak zahvalnosti Srbija je u inat odlučila da se i ona naoruža u Turskoj i to čuvenim turskim tramvajima Bozenkaya za 100 miliona evra, svaki košta ko najsavremeniji tenk 4 miliona evra komad.
KK
Pa moze T-90 da povuce dosta tramvajskih kola iza sebe. Samo ce da izore cestu.
Stojko
Vec smo se zahvalili placanjem 225 miliona evra za deo puta Kuzmin – Sremska raca, kao i gradjevinskim radovima po Srbiji, a sve to radi Erdoganov Tasyapi. Ali ne skodi da im se jos par puta zahvalimo ipak su to nasi vekovni prijatelji i biznis partneri!
zoran
Oko 10 miliona dolara su najmoderniji tenkovi.
Vlado
A mi se tesimo time da su lazna vojska i drzava. Uteha samo takva.
Marko
Vojska Srbije za sistem Tamnava ubrzano razvija Orkan rakete dometa preko 70km, sa korekcijom putanje.
Od hangara gde stoje Bayraktari do Ribarića ima oko 55km vazdušnom linijom. Sve u svemu…da ne dramimo.
Rafal
Da smo malo ozbiljniji sve bi to trebalo odavno da je u vojsci a ne da razvijamo stotinu sistema od kojih je malo šta ušlo u serijsku proizvodnju.
Stojko
Mi smo i dron razvijali od 2011…..a imali smo neke u razvoju i pocetkom 2000tih, pa gledaj gde smo sad.
KK
Ubrzan razvoj je opasna stvar bez datuma ostvarenja.
Galeb G4
Strateški gledano, njihove nabavke za nas nisu nikakve pretnje. Do sukoba ne može doci jer iza njih stoji NATO, drugo naših ljudi ima tek par desetina hiljada i taj broj je u padu svakog dana na KiM. Evo primera radi, dok smo prethodnih dana bili okupirani izborima i politikom oni su sproveli svoj sporazum sa Albanijom oko jednostavnijeg prelaska granice. Od uspomena i istorije se ne zivi, za nas je ono izgubljeno, mislim politika je to dovršila, ne bih voleo bilo ko vise da prodje kao sto su nasi junaci 98-99. i sta na kraju imaju? Veliko nista! Pogledajte koliko su tzv crvenih linija presli i nasi političari osim lazne hrabrosti nista uradili nisu i neće nikada, pustite zablude mi cemo ovo ili ono. Za kraj, mogu da rade sta god zele, mi nista ne možemo uraditi sem dnevno političkih populističkih izjava. Nama je NATO u centru Beograda znaju apsolutno sve, a mi nasi ce cak prodati zgradu generalstaba da bi zadovoljili svoje licne interese i zahteve velikih, a neciji zivoti su izgubiljeni u njoj tokom agresije.
Mihajlo
I to kome prodati zgradu Generalṣ̌taba? Istim onima koji su je uniṣ̌tili.
Stojko
Realno, 5 dronova je vise za parade i pokazne vezbe nego za realnu upotrebu u sukobu. Da dodje do nekog rata ti dronovi bi trajali 5 dana.
A vidite i po tome sto ih vise niko ne spominje kao cudesno oruzje koje u sukobima donosi odlucujucu prevagu onome ko ih ima.
Realni
Koliko ih imaju mi to neznamo,svakako su bolji od našiih i netreba ih potcenjivati.
peric
5 No dronova ne dozvoljava da postavimo artiljeriju i PVO na granicu. Full-stop.