Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
Nabavka borbenih aviona za Srbiju: Nemamo izbora da Rafale platimo skuplje i od Katara?
Treba li Srbija da 12 borbenih aviona plati 3-4 milijarde evra? / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nabavka borbenih aviona za Srbiju: Nemamo izbora da Rafale platimo skuplje i od Katara?

Kao što je Tango Six već preneo, novi premijer Srbije Miloš Vučević kazao je u svom ekspozeu 1. maja da će opremanje novim višenamenskim borbenim avionima (VnBA) zavisiti od finansijskih mogućnosti. Ovakva izjava stigla je samo nešto više od tri nedelje nakon što je predsednik Srbije Aleksandar Vučić prilikom zvanične posete Francuskoj izjavio kako će se ugovor za nabavku francuskih Rafala potpisati u naredna dva meseca.

Rok od dva meseca još uvek nije istekao a sada smo prvi put saznali u formi zvanične informacije da se pregovori najverovatnije vode i oko cene paketa, što je očekivano i uobičajeno. Međutim, nije nemoguće da postoje određeni problemi kada su finansije u pitanju što bi moglo produžiti pregovore ili bi oni mogli biti prekinuti, to jest Srbija ne bi kupila Rafale.

Srbija bi nabavkom Rafala postala osmi strani korisnik ovog tipa VnBA / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Predsednik Vučić je u protekle tri godine govorio da avioni jesu skupi, pri tom obično navodeći da eskadrila Rafala košta okvirno oko tri milijarde evra. Nije se međutim moglo čuti da Srbija nema novca, čak naprotiv. Vučić je u jednom trenutku u Parizu govoreći o nabavci Rafala naveo da novac nije problem i da Srbija trenutno na računu (verovatno misleći za ovu nabavku) ima skoro 4 milijarde evra.

Sasvim je sigurno da Srbija paket aviona, naoružanja i prateće opreme ne bi platila odjednom. Iz nacionalnog (ne budžeta ministarstva odbrane) se, naravno, ne bi izdvojio toliko veliki novac odjednom. Poput Hrvatske, Srbija bi platila kroz višegodišnje rate a moguće je da bi i od Francuske mogla da dobije kredit za ovu kupovinu.

Imamo više para od Katara?

Osim da bi se nabavilo 12 novih Rafala i da bi to moglo koštati oko tri milijarde evra, javnost u Srbiji nije upoznata sa detaljima moguće nabavke: kakva bi oprema i naoružanje bili nabavljeni i koji bi bili rokovi isporuke.

Jedno od glavnih pitanja je da li Srbija koja je jedna od najsiromašnijih država u Evropi, treba da plati tri ili možda čak i više milijardi evra za samo 12 borbenih aviona. Situacija može biti još gora kada se uzme u obzir razumna pretpostavka da Srbija, iako će izdvojiti velike pare i dobiti nove avione u najnovijoj verziji F4, sigurno neće dobiti letelice koje imaju iste sposobnosti kao i letelice koje će koristiti francuske vazduhoplovne i kosmičke snage.

Srbija nije članica NATO niti EU, teško je (bar za sada, a moža i još dugo vremena) zamisliti da će uz Rafale stići trenutno možda najsposobnije rakete vazduh-vazduh srednjeg i velikog dometa tipa Meteor, a još manje je verovatno da se isporuči ofanzivno naoružanje poput krstarećih raketa SCALP EG. Elektronska oprema bi takođe vrlo moguće bila nešto degradirana, i RV i PVO Vojske Srbije ne bi moglo da u punoj meri ili približno maksimalno iskoristi sve mogućnosti aviona. Da ne govorimo o pitanjima koliko bi ti avioni bili korišćeni, odnosno koliki i kakav nalet bi na njima bio ostvaren, i koliko bi to koštalo.

Ukoliko bi paket u kome bi se nalazilo 12 Rafala bio plaćen 3-4 milijarde evra, to bi bili među najskuplje plaćenim avionima ovog tipa. Srbija bi tako platila okvirno 250-300 miliona evra po avionu.

Ppoređenja radi, cena za Indiju je bila skoro 219 miliona, Katar je do sada najviše platio – nešto preko 264 miliona po letelici (u prvom ugovoru). Pri tom, indijski i katarski avioni imaju savremeno naoružanje koje smo već spomenuli (rakete Meteor i SCALP-EG), i verovatno da su isto tako dobro i opremljeni.

Srbija bi prvi put nakon 40 godina nabavila novi tip borbenog aviona / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Svakako je realno da je cena Rafala zbog velike potražnje, epidemije Korona virusa, rata u Ukrajini, i drugih ekonomskih i političkih problema, poslednjih godina znatno skočila, i da je to u ovom momentu jedan od najskupljih višenamenskih borbenih aviona na tržištu.

Pomenuti novac bi umesto za samo 12 aviona mogao mnogo razumnije da se potroši, ali ostaje podjednako bitno pitanje – da li Srbija uopšte ima drugog izbora?

Vučić je nakon sastanka sa Makronom izjavio da bi „Srbija želela da kupi i američke, kineske, ruske avione, ali da je pitanje dostave“. Za ruske i kineske avione se možda može razumeti da ne možemo da ih kupimo zbog aktuelne političke situacije u svetu, ali se navodi da se ne mogu „dostaviti“ ni američki. To bi moglo da se protumači i na način da Srbija u ovom trenutku ne može da kupi borbene avione iz SAD.

Tango Six je krajem 2021. godine napisao iscrpnu analizu iz dva dela o tome šta se sve od VnBA može kupiti na globalnom tržištu.

Za 3-4 milijarde evra (ili dolara) pa i za mnogo manje novca bi se u svetu, uz eskadrilu (ili čak dve) VnBA, moglo nabaviti još mnogo toga što je neophodno RV i PVO, a to su na primer novi školski avioni, školsko-borbeni avioni, laki transportni avioni, laki i srednji višenamenski helikopteri, raketni sistemi PVO kratkog i srednjeg dometa.

Nabavka naoružanja i vojne opreme je pre svega političko pitanje, zavisi od međusobnih odnosa država, među kojima je bitan faktor i ekonomija. Srbija sa Francuskom poslednjih godina ima dobre ekonomske i vojne odnose, za vojsku su nabavljeni raketni sistemi PVO kratkog dometa, osmatrački radari, sistemi veze, određeni sklopovi za domaća oklopna vozila.

Istovremeno, Francuzi su u srpsku ekonomiju uložili značajna sredstva, a 70-80 posto njenih investicija na Balkanu ide u Srbiju. U planu su ili u pripremu još veća ulaganja u budućnosti, ali glavno pitanje ostaje politika. Fracncuska će svakako pažljivo posmatrati i ocenjivati kakve će političke odluke Srbija donositi po pitanju dešavanja u regionu, odnosa sa Rusijom i Kinom. Isto tako, bitno je i šta se, osim ojačavanja ekonomskih i vojnih veza, zauzvrat može dobiti na političkom planu, a što odgovara trenutnim proklamovanim nacionalnim interesima.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

DU

Pitati EGIPAT da nam proda svoje MiG-29M/M2 koje su nabavili od Rusije pre 7-8 godina (kupljeni su novi, odrzavanje prema stanju, duzi vek motora i zmaja). Ostajemo na istom tipu aviona, imamo naoruzanje, tehnicare, pilote, infrastrukturu. Vise nam i ne treba.

Odgovori
PS

MiG-29M/M2 nije isti tip aviona. Svakako poželjnije rešenje sa aspekta budžeta i lakši bi nešto bio prelaz ali nov tip aviona svakako. Uostalom i nije na prodaju.

Vl

PSA,
U pravu ste, M/M2 nije isti tip aviona kao naši Mig-ovi već je približniji Mig-u 35. Samim tim je i potentniji za unapređenja od starijih verzija.
U svakomo slučaju bi bilo pametno kupiti te avione bez obzira da li kupujemo Rafale ili neki drugi avion. Pitanje je samo da li Egipćani žele da se odreknu takvog „radnog konja“. Koliko se sećam, Egipat je potpisao ugovor za 46 aviona?

Sr

@DUDE @Vlad
To je možda i najgori avion današnjice(ne računajući JF-17), na nivou Horneta C/D iz 90ih ili F-16C Block50, samo još malo lošiji.

Pe

@Vlad MiG-35 je avion koji iz nekog razloga svi izbegavaju, a ponajvise Rusko RV, koji imaju najvise informacija o tom avionu.
Radar AESA „Zuk-A“ jos uvek nije montiran ni na jedan ruski avion, a posebno ne na MiG-35. Jedino se govori kako je taj radar „kompatibilan“ sa nekim avionima, sto znaci da moze da se montira unutar i poveze.
Indija je odbila MiG-35 avion jos 2011 (126 komada).
Do 2024 je napravljeno 4 (cetiri) MiG-35 jednoseda i dva (2) dvoseda i uvedeni su u upotrebu u RV Rusije (sest komada).
U samoj Rusiji strucnjaci smatraju da je „MiG-35“ cist marketing, „rebranding“ MiG-29, sa logicnim poboljsanjima aviona koja nisu uradjena na vreme 1990-ih.
Pametnom dovoljno.

Vl

Petrovic Dusan,
Uslov za kupovinu Mig-a 35 dat od strane ruske vojske je završetak radara. To do sada nisu uradili i zbog toga ih vojska i ne kupuje.
Mig 35 (29 M/ M2) uopšte nije isti avion kao Mig 29. Drugačiji je zmaj, sa zakovica se prešlo na zavarivanje, korišćeni su kompoziti i legura aluminijuma i litijuma, maksimalno je olakšan, drugačiji su rezervoari za gorivo. Tu su i novi motori i unapređena elektronika.
Rusima zbog prostranstva države i korišćenja Su 27 familije aviona Mig 29 M (35) jednostavno nije potreban. Sada se ponovo oživljava ideja njegove proizvodnje ali za inostrane kupce da bi se pokrila rupa do pojave Su 75.
Na kraju ostaje činjenica da odustajanje od kupovine Mig-ova 35 i aviona iz Su 27 porodice nema veze sa kvalitetom aviona, odnosno sve je to povezano sa ucenama i pretnjama od strane Amerikanaca. Američka (zapadna) verzija demokratije i slobodnog tržišta je vrlo specifična…

M

Upravo ono sto nam treba bravo za usmeravanje. M2 bi bio odlican korak izmedju nove eskadrile i ocuvanja postojece komponente RV-a. Mogli bi da ih koristimo jos sigurno 15-20god, a sto je najbolje svo naoruzanje koje trenutno imamo je kompatibilno. Prelazak pilota bi bio najlaksi gotovo trenutan,a sva logistika bi ostala vrlo slicna. Rafal samo i iskljucivo ukoliko placamo reket za podrsku nasim nacionalnim interesima. Bilo sta drugo je preskupo i neuporedivo kada se pogleda sta sve za taj novac od Kine moze da se dobije. Na kraju kada stigne ta neka nova eskadrila pozeljno 5-te generacije Migovi mogu u Kraljevo da zamene Orlove jer sve sto moze Orao Mig moze 5x bolje pa do isteka resursa. Tako dobijemo 2 eskadrile multifunkcionalnih aviona. Orao je dobar projekat za dalji razvoj bespilotnih letelica, ali buducnost projekta kao jurisnika je tanka. Sve sto se razvija za orla moze da ide na neki veliki dron ili komandnu stanicu za taj dron sto je i domet srpske avio industrije ,a treba i da bude cilj. Neki dron koji leti na oko 8-10k metara dobro naoruzan sa dometom ubojnih sredstava min 20km ,a 30km bi bilo savrseno i sa dobrom optikom da podrzi domet naoruzanja. Taj dron koji moze da ostane u vazduhu preko 24h i ponese dosta naruzanja bi nama bio mnogo koristiji za sve sto moze da nas saceka u buducnost nego 12 preplacenih aviona

А

Заиста ми није јасно зашто за 4 милијарде се не узме од Кине две ескадриле Ј10 у последњој извозној верзији и 8 авиона сличних руском ЈАК а ништа не би фалило ни Ј17 осам авиона, зашто не искористити пријатељство .

Ако реално сагледа СТРУКА а и политика , ништа лошији нису од Рафала напротив у неким сегментима имају и предности …да ли је боље 12 авиона или 24 ,32 са хрпом наоружања итд итд , са могућностима преноса борби и у непријатељско двориште , без бриге за политику и сервисе , ресурсе за исте , уједно у блиској будућности радити на развијању сопствене производње авиона 5 генерације , са нашом иновативношћу, памети, сналажљивости , сарадњом са РФ , Кином , и наравно са мало индустријске шпијунаже и то смо у могућности …

Мир се не купује речима …
Ко разуме , разуме .

П.С. Да није оваква политичка ситуација , за 4 милијарде рачунајте колико би могло да се купи СУ 30-См2 …и колико ЈАК за обуку ?

Mi

Osrednji avioni za ogroman novac. U svim segmentima slabiji od SU35 a košta više i od najboljeg na Planeti. Skuplji su od SU 57 ! I još ih kupujemo od neprijateljske zemlje koja je bacala bombe na nas pre dvadesetak godina a danas nas politički kinje na svakom koraku. Postoji opasnost da nam u sofisticiranim elektronskim sklopovima ugrade maliciozna kola koja se mogu daljinski aktivirati … Prateća oprema poput raketa vazduh-vazduh i radara je daleko iza ruskih. Suhoji ga mogu ugledati na 400km i ispaliti rakete čiji je domet preko 300km a da rafal niejma pojma da je već bivši !😀

Ra

Pišete kao da Egipat prodaje svoje Migove 29 i nudi ih Srbiji.
Probudite se iz sveta mašte, sagledajte realno što Srbija može i što ne može.
Realnost je brdo novca za ono što nam se jedino nudi, jer drugi ne nude ništa.

Pe

@Mile „Najbolji na planeti“ je sirok pojam, i nije isti avion resenje za svaku zemlju.
Danas po kvalitetu idu F-35, F-15 F-16, i Raffale, dok Rusi mogu da pokazu Su-35 i Su-30.Od ovih aviona ruski ne mogu da se kupuju, kao ni americki.
Tako da od najboljih i preostaje samo Raffale.

Ob

Jesu bili novi.dobra je ideja

Ob

Dva razloga.
Zaradili smo te avione od francuskih investicija
Treba nam prijatelj u EU moćan.Treba i on da vidi vajdu od nas.Nije ni Francuzima lako.Mi smo pravoslavci.Moraju Francuzi videti da smo lojalni partneri.U Evropi nemamo osim Mađara i Frica nikog drugog.
Ovo sa francuskom je remeg delo diplomatije.

Br

Za te pare mogli bi da kupimo pedesetak suhoja i migova tako da neznam zasto puniti dzep drugima

Iv

Da, ili sa Mađarima kod Šveđana po J-39E, zajednička narudžba?
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/hungary-discussing-potential-gripen-e-buy-from-sweden
Postoji razlog zašto su Švedi odabrali takvu koncepciju aviona. Koja Srbiji više odgovara nego avioni velikih država.
Ili J-10C i E.
Može li netko objasniti različite načine plaćanja?

Re

Pa nisu ni Indija i Katar u NATO pa su dobili meteor i scalp. Ako će se za tolike pare uzeti degradirani avioni, onda se stvarno postavlja pitanje ima li smisla uzimati. Bolje od Grčke nek uzmu one polovne Mirage pa onda za 10-15 godina da vidimo šta bude bilo…

Odgovori
Ki

Indija drzava sa vise od milijardu ljudi nuklearna sila ,i poprilican „neprijatelj“Kine.Katar lezi na nafti,i dolarima.Saveznik amera na bliskom istoku.Neusporedivo sa Srbijom.

Mi

@Rex
Indija i Qatar nisu u NATO, ali nisu ni okruženi NATO i EU, već su geografski veoma udaljeni. Oni nisu Ruski sateliti koji oponiraju svom NATO i EU okruženju. Samim time su „bezopasni“ za prodavce spomenutog naoružanja.
Pa su još i oponent Kini (Indija) i Iranu (Qatar).

Sl

@Rex
Indija i Qatar nemaju Meteor vec samo Scalp.Citaj malo na tu temu imas listu korisnika Meteor rakete…

Ž
Pe

@Vlad Zapravo, u sklopu ruskog sistema totalne korupcije, nekoliko projekata je sluzilo sa odvlacenja novca od basnoslovne zarade od prodaje nafte, to su pre svega Su-57, MiG-35, Armata, Kurganec i druga egzoticna oruzja.
Neka kao „Kindzal“ i „Cirkon“ i „Posejdon“ su napravljena, ali sa mnogo slabijim karakteristikama nego planirano, a drugi jos „u izradi“.
Zamrsena politika klanova u Rusiji, i neverovatni i rekordni prilivi dolara od EU za naftu i gas,su ovo dozvolili.
Da Rusija nije trula iznutra, rat u Ukrajini trajao bi manje od dve nedelje, kolika je premoc Rusije nad Ukrajinom, i tromost i neodlucnost zapada.

Mi

@Sloba
https://www.saab.com/markets/india/gripen-for-india/gripen-for-india/what-metor-capability-means-for-india

Ovaj link sam postavio i zbog Gripena ne veano za vasu diskusiju :-)

Sl

@Živojin Banković
@Mlos77
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Meteor_(missile) Da u pravu ste moja je greska jer sam se prebacio na sasvim drugi tip rakete…Nego,vas dvojica ste tvrdili da Hrvatska ne poseduje Meteor rakete dugog dometa 200+km…Procitajte ponovo i vas i moj link… Pozdrav!

Ž

Sloba

Када будемо видели фотографије и видео снимке хрватских Рафала са Метеорима онда ћемо знати.

Позивати се на Википедију са линковима ка неким другим медијима није толико озбиљно.

Mi

Sloba
Ne secam se da sam to tvrdio, ali sam pisao da Hrvatska verovatno nije kupila Meteore u originalnom paketu sa avionima, nego manji osnovni paket naoruzanja za pocetak zbog celokupne cene. Mogu ih uvek posle dokupiti jesam definitivno pisao. Sve su to samo moje pretpostavke i tada i sada.
Pozdrav.

Be

Hrvatska nece dobiti, a niti zatraziti, Meteore sve dok se ne dostigne puna operabilnost novopridoslih Rafalea.

A dug je jos put do toga….

Racunam, u najboljem slucaju, da bi puna operabilnost mogla biti dostignuta 2 godine nakon primitka zadnjeg Rafalea.

Đ

Teško je precizno odrediti da li bi kupovina Fr aviona bila mazohizam ili idiotizam…

Is

@All crew T6
Mislim da je glupo uopce govoriti bilo sta o hrvatskim Rafale ..cinjenica je ta da su se dobilli koliko vidim za cetvrtinu cijene koja se danas nudi Srbiji i ostalim zemljama ..da polovni su i kao takvi opet ce sluziti 25-30 godina 🤷‍♂️
Znaci uz svu muku i nauku Hrvatska je skupa sa Grckom sa Rafale avionima zatvorila cijeli jedan dio Jadrana te dio Mediterana ..top deal Hrvatske i Grcke za polovnjake ..pa ti avioni vec rade vjezbe sa Rafale FRS
Koliko opreme imaju dovojlno da mogu parirati francuskim Rafale .za sada dovoljno..dal se isplatilo za sada sigurno je ,dal je kostalo je puno manje nego da se danas kupuju .trajanje doboljno do 5 generacije …siguran sam u svijetlu buducnost cijelog nacijonalnog projekta (sa obe strane ) Hrvatska-Francuska ..

St

Fracncuska će svakako pažljivo posmatrati i ocenjivati kakve će političke odluke Srbija donositi po pitanju dešavanja u regionu, odnosa sa Rusijom i Kinom.
Oni i nasi susjedi Hrvati sve to pomno prate i reaguju ili reagijraju na sve sto Srbija uradi ali se uopste ne gade da kupe ili tvore firme u Sribji i uzmu neke pare.
A ni nasim vodjama se ne gadi da ih subvencionisu drzavnim parama i eventualno za potpis uzmu i neki posrednicki procenat.

Odgovori
zo

A po kojoj logici Srbija vrši nabavku naoružanja i opreme?
Za odbranu sopstvene teritorije? A koje su to pretnje i od koga? Gleda li Srbija kakva je vojna moć susednih zemalja? Sa kojom državom se najčešće poredi po pitanju vojne moći i zašto?

mr

Čista politika. Kupuje se 12 aviona a plaća se podrška za mnoge druge stvari. Logično je da se kupi od vodeće zemlje EU. Inače, potpuno je nebitno koje naoružanje dolazi, jer neće nikad biti upotrebljeno. Avioni će služiti za paradiranje i obuku. Sve male zemlje nemaju dozvolu da ispale metak, a ne da dejstvuju samostalno avionima.

Odgovori
Bo

Za te pare moglo bi da se kupi dve eskadrile SU 35 ili čak SU 75… A ne da kupujemo od ovih euro p… preterano skupe avione koji nam nista dobro ne misle… A ko kaze da su SU avioni veliki za Srbiju nema veze, nema velikog aviona ako mora da se upotrbi za borbu.

Odgovori
Sa

SU-75? I sta dobijes, vaucer da zamenis za avion ako ga jednog dana naprave?

PS

Ajd opet. 12 Rafala ne košta 3 + milijarde, već kompletan paket. Možda 20-30% bi jeftinije izašao paket sa Su-35 (oprema, obuka, naoružanje, infrastruktura…) ali ne više od toga. Jedino što bi na njega mogli da okačimo postojeće rakete ali bi iste isto morale da se dokupe. Novi hangari bi svakako morali. Na stranu što ga je nemoguće „doterati“ ovamo.

Tr

@Sasha

Ako u Srbiji mogu da se kupe karte za nepostojeci metro, sto ne bi mogao da se kupi i kupon za SU-75 ;)

Th

@PSA
Sta su to onda Hrvati kupili kad je se cjena popela na skoro 1,5 Milijardi? Nema tu neke „prijateljske“ cijene a i necete moc to platiti u malinaman ili svinjskim papkiman i glavama. Sta ima jos da se proda?

St

Su-75 c ejos neko vreme biti pravi nevidljivi avion.
I kad vec fantaziramo, onde mozemo da narucimo i dve eskadrile TAI Kaan od prijatelja Erdogana, taj je bar poleteo.

Mi

Thomas

Cijena se nije popela na 1,5 mlrd. Iznosis besmislice. Cijena je 999 miliona odnosno 1,2 mlrd sa PDV-om. PDV Hrvatska uplacuje samoj sebi.

Ne

@Thomas
Nije cena 1,5 milijarda € nego nešto manje od milijarde plus porez (1,2 milijarde €), koji se ionako plaća sam sebi.

B

Egipat je potpisao ugovor za dve eskadrile, 24 Su-35 sa kompletnom opremom za 2 milijarde dolara (1,8 milijardi evra). Rafale 12 komada za 3+ milijarde evra. Ako radimo prosto poredjenje i paritet u ceni izgleda da je moguće za 3+milijarde evra kupiti 3 i pol do 4 eskadrile Su-35 (40 + aviona). Ako Grčka može da planira vazduhoplovstvo na 150 + aviona, za Srbiju je realno da ima 3-4 eskadrile.

Takodje borbeni radius Su 35 od 1600km nije nikako mana već prednost pa makar pričali i o državi koja je velicine 100×100 km iz prostog razloga što duže može da ostane u vazduhu, ….u patroli (borbenom) poretku, sa taktickog stanovišta vazdusna borba, presretanje ili napad…je lakše izvesti i planirati sa avionom koji ima veći borbeni radius. Mogućnost dužeg vremenskog boravka u vazduhu je samo i isključivo prednost, avion parkiran na aerodromu je laka meta, da ne kažem da mu je namena da boravi u vazduhu i da leti…

Ne

@B
Nakon što su isprobali i poredili Rafal protiv Su35S, otkazali su Su35S i naručili još skupljih Rafala.
To sve govori o tim avionima.

B

@Nano

Postoji nešto što se zove Countering America’s Adversaries Through Sanction Act (CAATSA), na stranu što Egipat dobija preko 3 milijarde dolara godisnje od SAD. Stoga glasine zašto je Egipat otkazao kupovinu Su-35s i odlučio se za Rafal ostavljam vama na procenu. Zvanično Egipat nikad nije saopštio ništa slično, a razni stručnjaci i insajderi su razvili bajku o nekom internom izveštaju da je Rafal ‘pobedio Su 35 i eto Egipat otkazao posao…

No

Pošto Rafali ne bi u svakom slučaju bili isporučeni pre 2030. godine, treba sačekati sa kupovinom dok se ne završi rat u Ukrajini. Možda nam uopšte neće trebati. Pogotovo ako se u međuvremenu desi nuklearni rat, a potrošismo grdne pare?

Odgovori
PS

Ako se desi nuklearni rat, svakako ne bi te pare vredele nista. Ajmo u kafanu za sve pare… LOL

Du

Za trošenje para nema potrebe! Država treba da rasproda i ovo što ima, i da u potpunosti raspusti malobrojnu i slabu vojsku! Ne mogu reći „Armiju“! Dovoljni su komentari na pozivanje na najobičniju vojnu vežbu, ili zaduženje uniforme, u kojima 90% rezervnog sastava, i njihovih porodica, izjavljuje da se NEĆE odazvati takvim pozivima, dok mnoge supruge pišu, kako će takav poziv poderati i baciti! Za čega će nam bednih 12 preskupih aviona, kad nemamo milion rodoljuba, spremnih da brane svoju domovinu! Sa tim imaju problem mnoge države, uključujući i Ukrajinu i Rusiju! Bez obzira na surovost, ipak se divim Izraelcima, kojima je poziv za rat ponos, i beskompromisno se odazivaju pozivima! Isto se može reći i za Šiptare, te su time zaslužili postojanje države, koju će po svaku cenu braniti! Mi na žalost ovu državu nismo zaslužili, jer su stupci puni izjava, da u slučaju poziva na usranu vojnu vežbu, beže negde preko?!

Be

M2 iz Egipta je najbolje resenje dok se situacija u svetu ne razjasni

Zo

Pa mozda bi bilo najbolje na te tri ,4 milijarde dodati jos par milijardi (kredita) i sa nekom drugom zemlnom kao sto je Kina napraviti proizvodnju domacih aviona,mozda bi bio dug proces ,ali ni raffale nebi dobili tako brzo. Imali bi svoju proizvodnj a verovatno bi bio i dobar biznis,jer vidimo da cene aviona i naoruzania idi u besvest. Treba nam avion spican gripenu ili saymatu75 sa jednim motorom zbog jeftinije proizvodnje mislim da bi Kinezi pristali na tako nesto kad bi videoi zaradu u obostranu korist. Najbolje bi bilo da saradjujemo sa Rusijom ,ali za sada to najverovatnije niie moguce.

Odgovori
Ve

Mene interesuje sta je sa Austrijskim avionima Tajfunima,oni su bili koliko se secam na prodaju jedno vreme,jer nebi mogli njih da kupimo za pola cene? Ovo je realno preskupo za sve a ne samo za nas,pogotovo bez ozbiljnih raketa koje nam ni pod razno nece prodati

Dz

Ako 3-4 milijarde podrazumeva 12 aviona, obuku, moderno naoruzanje i ulaganje u Srpsku namensku industriju i politicku pomoc oko nekih stvari. Ovo je skroz ok cena.

Ako je to cena za nekih 12 aviona koji nemaju moderno naoruzanje, to je cista glupost i od toga treba odustati sad i odmah.

Kina je pokazala da bukvalno moze da dostavi bilo sta i EU ekipi treba jasno staviti do znanja da ako necemo imati saveznike unutra EU, naci cemo ih na drugom mestu. Otvaranje pristupa moru na ovaj ili onaj nacin za nas nije nemoguce ali ce to znaciti trajno odustajanje od EU i Kinesku bazu u sred EU ako im to odgovara.

Kinezi imaju alternative za obezbedjivane vazdusnog prostora, mozda ne na nivou rafala ali to nam ni ne treba po toj ceni. Bolje te pare uloziti u velik broj dronova i PVO sistema.

Odgovori
YP

A kineska oprema za tu bazu bi najverovatnije pala iz svemira?

A čak i da padne iz svemira, gde ćeš bolje mesto za trvenje dve sile, već u Srbiji. Fantastična ideja.

Dz

@YPT

Oprema za bazu, avioni, odnosno bilo sta iz Kine bi stiglo kao sto i sve ostalo stize iz Kine, kao sto su stigli i FK3 iz Kine cak i preko EU zemalja. Jer je Kina svetska sila na nivou Amerike i sa njom se niko nece zezati jer bi Kina od njih napravila primer za ostale.

Nekoliko sila se vec sibaju preko Srbije i to treba iskoristiti. Ili cemo biti deo te EU makar i na crno sto bi rekli, sa njihovom opremom ili im ostaviti da misle o alterantivi gde smo Kineska ispostava baza u EU.

Naravno nista od ovoga teletabisi kojima je mozak ispran idejom da „eu nema alterantivu“ jos od 2000, ne mogu da shvate.

U svakom slucaju, dati 3-4 milijarde za obicne Rafale bez svog oruzja je suicid jedne drzave.

Dj

>> ulaganje u Srpsku namensku industriju

I muzicku zelju da ti otpeva upravni odbor Dessault-a

Mi

Dzabu

EU je mahom u NATO i mogu se zezati sa Kinom kako god ih volja.

Jo

@Mislav

Sa Kinom se ni NATO ne može zezati, posebno evropski deo NATO. Ne zato što bi Kina uzvratila vojno, nego zato što se radi o jednoj od dve najveće ekonomije sveta, a zezanje sa velikim ekonomijama ostavlja posledice. Uostalom, Kinezi su to demonstrirali onim vazdušnim mostom, kojim su transportovali sisteme PVO u Srbiju, vojnim transportnim avionima. Previše je para u igri.

Da ne bi bilo zabune, ja bih i dalje pre uzeo Rafale nego kineske avione, bar u ovom trenutku.

Dj

>> Jer je Kina svetska sila na nivou Amerike i sa njom se niko nece zezati jer bi Kina od njih napravila primer za ostale.

Znaci uneredio sam se od straha :-)

Mi

Jordan,

Odgivaram na komentar da ce Kina raditi nekakve primjere, vojne ili ekonimskum sankcijama prema NATO i EU clanicama. NATO je najveca vojna sila na planeti i niko se ne moze zezati sa njim. Kina nikakve primjere nikome nece raditi sa NATO. Ako NATO odluci da zatvori granice svojih clanica to ce uciniti i Kina ne moze apsolutno nista da ucini sa tim. Kina je zabranila prolaz ratnih brodova u vodama koje svojataju pa su SAD koliko sutra potjerali citavu flotu tuda. Eto ti primjera sile i Kinezi su mogli samo da negoduju.Kina zivi od trgovine sa zapadom. Ako uvede sankcije jednoj clanici EU sve clanice EU ce odgovoriti jednako prema Kini. Prije nekoliko godina si imao primjer kakondjeluje EU. Svicarska koja nije clanica EU ali ima ogromnu povezanost i ekonomsku i povijesnu je odlucila najnovijoj clanici Hrvatskoj produziti period zabrane slobodnog kretanja i rada hrvatskih gradjana u Svicarskoj. EU je odgovorila prijetnjom da ce uvesti vize Svicarcima. Eu je stala uz svoju clanicu. Vidio si neki dan kad je dolazio Xi u Europu. Nije dolazio radi Srbije i Madjara vec da isposluje slobodan uvoz kineskih automobila u EU koji ne zapeo. Srbija i Madjarska su samo usputne stanice. Na tom primjeru vidis ko je kome vazniji u toj trgovinskoj razmjeni. Ko ce kupiti njihove proizvode ako SAD i EU stave klapnu i ko ce nadoknaditi to trziste? Rusija? Haha.

Bl

Usmrdili se ti Rafali iz više razloga.

So

Зашто је толика форца да се одмах купују авиони ако није до провизије? До 2030 године имамо времена са овим што сада посједујемо.
До тада ће се ситуација разјаснити и моћи ћемо да бирамо од Су-30СМ, СУ-35, Миг 35 можда и Су-57 до кинеске 5 генерације. Код братаТрампа и зета Кушнера одмах можемо да пазаримо Ф-35. У међувремену, не бих се чудио да закључимо да је то бацање пара и да заштитимо небо и земљу нечим беспосадним.

Odgovori
PS

Uvođenje u upotrebu, preobuke, za dostizanje pune borbene upotrebljivosti je potrebno 7-8 godina od uvođenja novog tipa aviona. A za to vreme stari avioni polako ispadaju iz upotrebe. Tako to ide.

Ci

Jedan od razloga je i taj što bi već sada trebalo da se počne sa odabirom pilota radi školovanja i obuke da bi 2030 bili spremni za nove avione, koji god tip da odaberemo.
Isto to važi i za osoblje koja će se baviti održavanjem aviona .

Dj

>> Uvođenje u upotrebu, preobuke, za dostizanje pune borbene upotrebljivosti je potrebno 7-8 godina

Ukrajina ce uvesti f-16 za godinu dana. Kada je onomad Austrija kupovala EF-2000 niko nije tvrdio da se radi o gigantskom poduhvatu, da ce trebati 7-8 godina itd.

А

@Sovereign

Зато што ово није продавница аутомобила да када купиш само седнеш и возиш, већ читав програм набавке, од потписивања уговора до финализације траје дуже од пола деценије.

Руско за следећих неколико деценија нећемо моћи купити. Кинези за тако значајан борбени систем су једноставно не проверени. Трамп без потврде Конгреса нама може да прода једино куле и градове.

Беспосадни ловац је тешка фантанзија.

@Djuka

Украјинци пролазе кроз убрзани курс, при чему ће за било шта битније у експлоатацији морати да траже страну помоћ. У преводу поредиш бабе и жабе.

PS

@Djuka
Nužda zakon menja, ti skraćeni kursevi gde će pilote da bace u vatru sa F16 ne znači da su piloti osposobljeni za sve misije koje taj avion može da izvrši, kao ni tehničkog osoblje za adekvatno dugoročno održavanje istih već za neke tekuće stvari.
Puna borbena upotrebljivost ne znači da je avion neupotrebljiv i pre tog nekog okvirnog praga ali godine su potrebne dok svo osoblje ne postigne stepen obučenosti, iskustva i rutine da se iz aviona izvuče projektovani maksimum.

Peglanje vazduha uz „zamenu ulja, brisanje šoferki i kačenje jelkica“ može vrlo brzo. Inače, Austrijanci su nikakav primer, oni bi juče prodali te njihove avione, danas ili bilo kad, ali ih niko neće. Iz milion razloga.

Dj

Zaista je tesko ovde diskutovati, ja dajem dva primera avijacija kod kojih je stvar odradjena brzo i bez fetisizacije a vi odgovarate: poredis babe i zabe, austrijanci nisu nikakav primer. Pa matori ok, tebi eto nisu primer, jel imaju oni eskadrilu EF-2000? Imaju. Jel ih lete, odrzavaju, rade airpolicing? Rade. Sta mislis sta ce da radi Srbija ili Hrvatska sa tim Rafalima? Mislis da ce uvezbavati SEAD operacije? Potpuno nerealno, necete USAF imati nikada.

Ukrajinci ce sa f-16 dejstvovati po ruskim letelicama, bacace vodjene bombe, lansirati antiradarske rakete itd. To ce krenuti za maks par meseci. Vec danas im vazduhoplovstvo koristi lepezu zap. ubojnih sredstava ukljucujuci lansiranje krstarecih raketa. Dakle nije im trebalo 7-8 godina da nauce zakaciti krstarecu raketu na avion i otkaciti je gde treba.

So

@Алекса, ти си већи пророк од Ванге, изгледа. Гдје ће бити Русија за мјесец дана, незна нико, а не за деценије испред нас.
Имамо ли ми пилоте надзвучних авиона? Имају ли они навике летења? Шта је проблем надоградити то знање за годину а не 7-8!? Па није то освајање Марса, него углавном притискање дугмади. Исто тако за земаљску инфраструктуру. Обучавали би вас изгледа Французи и 20 година, за туђе паре (одн. наше).

Ra

Dok neki shvate da leteti avion nije isto što i koristiti avion prođe život.

Dj

>> Зашто је толика форца да се одмах купују авиони ако није до провизије?

Dessault bi time prekrsio zakon, njima apsolutno ne treba tako nesto.

PS

@Djuka
TI si svestan da Austrijancima od tih EF leti možda maksimum 4 komada, da imaju manje pilota nego aviona, da su iz T1 tranše, što će reći samo sa određenim VV sposobnostima itd. To je savršen primer loše urađenog/ispregovaranog posla. Još gore što se umešala lokalna politika pa se to pretvorilo u tešku žalost. Mi nemamo pojma zaista o nivou obučenosti i upotrebljivosti jer su od početka štedeli na parama. Zato i jedva čekaju da ih prodaju.

To što avionima mogu da polete slete i nešto gađaju ne znači da su ti avioni iskorišćeni kako treba.

Uvođenje u punu borbenu upotrebu znači da si ti sposoban da taj avion koristiš u svim predviđenim ulogama. I u II svetskom su pilotima pokazivali ovako se poleće a ako se vratiš brinućemo o sletanju, ali to ne znači da je to predviđeni način. Sve te skraćene kurseve posle II svetskog ponovo vratili na normalu.

Ukrajinci će da, koristiti F-16 nakon koliko, godinu i po, dve ili više od početka programa, i to po ubrzanom kursu. Možda sam preterao sa 7-8 godina do punih operativnih spsobnosti, ali nije manje od 5. To ćeš naći u javnim saopštenjima svih vazduhoplovstava.

Sami Amerikanci kažu da će Ukrajinci tek krajem 2024. godine postići POČETNU operativnu sposobnost, odnosno minimalnu borbenu sposobnost za F-16.
Ako Ameri, Briti i ostali nemaju pojma a Austrijanci su primer upotrebe aviona, onda…
Prosto, u ratnim uslovima vojniku daš pušku i kažeš mu gađaj tamo i eto mu bojevo gađanje. U redovnim uslovima uvežbavanje bojevih gađanja i raznih taktika ide sporije jer se mora obavljati u vrlo kontrolisanim uslovima.

Sr

@PSA
Iskusnim pilotima nije preveliki izazov da posle preobuke polete, selektuju cilj na radaru i dejstvuju sa BVR raketom, to može i posle nedelju dana. Izazov je da u sopstvenom režimu izvedeš tehničku pripremu aviona, naoružanja i propratne opreme, planiranje misije, brifing, let, debrifing i svo održavanje do nivoa generalnog remonta, tu je izazov. Naročito je problem ako govorimo o polovnim avionima gde je bukvalno svaki avion priča za sebe i non-stop je nešto pokvareno.

Dj

@PSA

Ti ovde iznosis nekakve povrsne informacije koje si skupio u zadnjih 10 godina citajuci po internetu. Austrija ne da se ne resava svojih EF nego dokupljuje 3 dvoseda iz Nemacke. Sta kazes na to? Austrijski TR-1 Block 5 je sjajna masina sa VZ sposobnostima, Austrija je tada mogla dobiti TR-2 masine za manje para po komadu ali da kupi vise masina, to je bila politicka odluka i sve u vezi optuzbi za korupciju itd. nema nikakve veze sa temom.

Austrijska je avijacija zajedno sa Svajcarskom u vise navrata obezbedjivala vazne internacionalne dogadjaje u Svajcarskoj, toliko o njihovj neosposobljenosti, ali sta za Svajcarska i Austrija o avionima, nema tehnike dok Belorusije ne nabudzi MiG-29.

А

@Djuka

Па кад јесте поређење баба и жаба. Зна се колико комплетна обука за пилота траје и зна се да оно што се тренутно организује за украјинске пилоте је убрзани поједностављени курс, који не само што ограничава могућност самосталне употребе Ф-16 од стране Украјине, већ уједно подразумева и строгу специјализацију пилота за поједине задатке. То је једини начин на који се тако брза преобука може извести.

@Sovereign

Ја не знам у ком паралелном универзуму ти очекујеш да ће Русија и запад да се једноставно помире и да раде све по старом након окончања рата. Старе везе између њих су комплетно порушене, а без појаве неког руског Ђинђића опредељеног за комплетну прозападну оријентације Русије, Русија и запад ће бити формални противници за бар неколико следећих деценија, а у таквом спољнополитичком окружењу, руска продаја (стратешких и офанзивних) борбених система по Европи једноставно неће бити прихваћена од стране тог истог запада.

Програм пренаоружавања на нове авионе не укључује само летачку обуку, већ много других различитих ставки. Па нама ће само годину дана минимално требати да средимо Батајницу за Рафале (а да не говоримо о другим аеродромима). Друго, од потписивања уговора, до постизања потпуне борбене готовности, ми прво морамо да добијемо те авионе (што је процес који ће трајати бар годину или две, а зависи од реда производње што аутоматски значи да од потписивања до првог авиона у нашим рукама комотно пролази неколико година), да прођемо обуку код Француза ткз. пилотског и техничког „језгра“ који ће обучавати остале, да потом извршимо комплетну преобуку код нас преосталог летачког и техничког особља, па да на крају свега тога докажемо да смо ми способност да САМОСТАЛНО обављамо различите борбене мисије (и све остало повезано са њима) како би могли да стекнемо потпуну борбену способност.

Dj

>> што се тренутно организује за украјинске пилоте је убрзани поједностављени курс, који не само што ограничава могућност самосталне употребе Ф-16 од стране Украјине, већ уједно подразумева и строгу специјализацију пилота

E moj Aleksa, kakvo ogranicavanje covece, tamo se vodi ozbiljan rat i oni se osposobljavaju adekvatno, vec sada ukrajinski piloti veoma, veoma osposobljeni, svakodnevno lansiraju zapadna vodjena UBS, i to sa prastarih sovjetskih platformi, jel mislis da je lakse lansirati ARM sa „glupog“ MiG-29 ili sa adekvatno osposoblenog f-16??? Oni rade sa krstarecim i antiradijacijskim raketama, rade DEAD misije protiv ruskog PVO, koriste MALD-ove, JDAM (ER) itd. To Hrvati i vi necete uzivo raditi ni posle 50 godina sticanja nekakvih „sposobnosti“, maksimalno na simulatoru a i tu ce biti skupo. Ne razumem kako neko moze biti tako ohol i potcenjivacki nastupati a ne poseduje nikakve opipljive rezultate iza sebe.

Mi

Bice veoma interesantno pratiti ukrajinsko dejstvovanje i citavu pozadinsku logistiku sa F-16! Tako kako ce ga oni koristiti taj avion nikad nije koriscen do sada. Takodje nikad nije isao protiv ni blizu sposobnog neprijatelja da ga pogodi na vise nacina. Rusima ce najveci problem biti naci ga. Imam osecaj da ce F-16 postati najnevidljiviji STALTH avion ikad.
Takodje ne sumnjam da ce biti naoruzan najmodernijim raketama, pa i onim sto jos nisu isprobane ni u jednom ratu. MOzda vidimo prva dejstva sa Aim-120D

Dj

Naravno da Ukrajini nece biti date najmodernije rakete to je potpuni nonsens. Taj AIM i Meteor su strateska prednost u odnosu na Rusiju i Kinu (da sad ne dodajem treceg clana te koalicije, Iran). I to nije moja originalna misao ja nego to smatra recimo jedan Justin Bronk tako da…

Al

@Djuka

Ја не знам који ти део неразумеш? Јел толико тешко сконтати да потпуна борбена способност у миру подразумева да је пилот обучен за примарну мисију, те низ секундарних које су предвиђене као способности које та ескадрила (којој тај пилот припада) треба да има. И да тако нешто Украјинци неће стећи током рата, већ ће се предратна сепарација способности наставити и на новоформираним ескадрилама са Ф-16, јер је то једини начин да се читава обука поједностави на потребни минимум.

Друго, ја не знам од када пружање помоћи звучи подцењивачко. Ми знамо да је употреба свих тих западних система са совјетских ваздухоплова базирана на активној помоћи западних стручњака и саветника који активно делују на простору Украјине и укључени су у употреби те муниције. Исто ће се десити када Ф-16 почну активно да лете на ратним мисијама.

На крају, оно што јесте подцењивачки јесте игнорисање туђих доприноса и заслуга и њихово приписивање другима. Украјинци самостално нису у стању да употребљавају западну муницији, већ зависе од западне подршке. Исто тако, Украјинци неће бити способни да самостално употребљавају Ф-16 (бар не у рату, након мира ће добити прилику да стекну такве способности), већ ће зависити од јаке западне подршке. И у тим чињеницама нема никаквог подцењивања, већ реалности, јер је једноставна чињеница да је подизање једног ваздухопловства из практично ничега у ратним условима једна не могућа мисија, која захтева бројне компромисе на плану обуке и способности да би уопште била остварена.

Pe

lepi ovi hrvatski. a mi mozemo samo da kmečimo

Odgovori
Dz

Lep nacin da unistis ekonomiju. Nije im predato napredno oruzje. Avioni skupi ko djavo i skupi za odrzavanje. Ima ih 12…

Tu moze da kmeci samo budala u Zagrebu koja je pristala na to.

Si

E jes me trznu Dzabu. Evo otisao trazit ekonomske trendove koji pokazuju bankrot Hrvatske. Ubi se trazeci. Najlosije sto sam nasao je projekcija Fitcha koja drzi rejting Hrvatske na BBB+ sa pozitivnim trendom. I jos navode da nikad bolji investicijski rejting Hrvatska dosad nije imala. Znaci kupili avione, otplatili ih skoro u kompletu a ekonomija ne da nije ni trznula nego strane investicijske institucije govore da smo ekonomski jaci nego ikad i drzimo uzlazni trend.
Hajd jarane mani se corava posla i ne strasi komsiluk.

Fr

To je tvoja pretpostavka ali nije realna.

Mi

Avioni kupljeni za 999 miliona Eura sto je taman koliko je Hrvatska dobila viseod ocekivanog iz EU fondova. Hvala Francuzima sto su izlobirali ta sredstva. Ekonomija stoji nikad bolje. Uglavnom nismo se doveli u opasnost da je zrakoplovstvo u opasnosti gasenja i da kao neki gledamo kako ce se odvijati svjetska politika od koje nam zrakoplovstvo sad ovisi.

Sa

Dzabu, ili u BG…jer upravo Srbiju ceka kapitalna investicija u grani zrakoplovstva…….a veci aparat a manji BDP.

Pa ti sad kroji

Mi

@mislav
Kakve, u najmanju ruku, gluposti pričaš o „višku iz europskih fondova“??
Rafali se plaćaju isključivo iz državnog proračuna. To je itekako dobro prezentirano još za prethodnog ministra financija. Novci iz EU su uvijek pod strogim nadzorom namjenskog korištenja prema prijavi, nema višaka, nema preusmjeravanja u druge svrhe, nema ni mogućnosti muljanja na balkanski način, u što se oni koji su pokušali brzo uvjere u suprotno.
Dakle, informiraj se prije pisanja.

Mi

Mika

Nisam rekao da su placeni iz EU fondova vec da je Hrvatska iz EU fondova dobila nesrazmjerno vise sredstava od ostalih clanica i to je bilo upravo u trenutku potpisivanja ugovora. O tome su pisali svi hrvatski mediji. Informiraj se prije pisanja. Sad sto ti ne znas zakljuciti ono sto je ocito ti ne mogu pomoci.

Dj

>> Avioni kupljeni za 999 miliona Eura sto je taman koliko je Hrvatska dobila viseod ocekivanog iz EU fondova.

Kako mali Perica zamislja EU fondove…

De

@Srbofil
Što se tiče remonta bilo čega u Srbiji,to možete slobodno da zaboravite.To niko neda niti će dati.

@S

Da niste drndali i rusili nesrecnu Jugu i sve nas zajedno u njoj, imali bismo svi nase napredne avione bar 4,5 generacije, svemirski program, kreditni rejting AAA. Gde su bili Poljaci 1990 koji nisu znali sta je personalni kompjuter, a gde smo bili svi mi zajedno. Zelim vam dugu i uspesnu turisticku sezonu i da kredite za ove avione otplatite sto je moguce pre.

Ma

Mislim da pravimo Ogromnu gresku kupovinom francuski aviona jer to nisu samo avioni nego i sve ostalo a sto se tice dostave isto netko zamazuje oci narodu,prvo u kojem roku je moguca nabavka a drugo i sve je moguce a nitko nezna sto ce biti danas a pogotovo ne za dve ili vise godina

Odgovori
Bi

Kojom kupovinom? Ja vidim samo hrpu mokrih snova.

Re

U ovom nomentu nikako netreba da kupimo Rafale a pogotovu ne bez Meteora i Skalpa.Ne toliko zbog cene jer će biti sve skuplji i skuplji već zbog momenta u kom se nalazimo i regionalno i globalno.Problem je veliki u tome što ti avioni ne mogu da stignu za celu deceniju u punom operativnom smislu a vreme ubrzano curi.Nažalost sprema se veliko zlo da nekažem neku težu reč.Hrvatska je nešto sasvim drugo,članica su Natoa i Eu i mi se sa njima ne možemo takmičiti po pitanju nabavki iz inostranstva.Oni realno mogu da nabavljaju bukvalno sa svih strana sveta šta više čak i od Rusa i Kineza da hoće,ovi bi im sve što traže prodali tu nemojmo da imamo dileme.Srbija je uvek morala da se oslanja na domaću proizvodnju što je i danas slučaj.Znači kupovati licence i mašine za osvajanje i proizvodnju što savremenije municije i oružja a uvoziti šta god tj.kad god to može sa svih strana uporedo sa domaćom proizvodnjom.U veoma smo nezavidnoj situacij,do sada se nekako kupovalo vreme,manevrisalo na sve načine,sedelo na svim mogućim stolicama što je i ok s obzirom na naš položaj,ali se došlo do zida.Boriti se moramo,neka nam je Bog u pomoći.

Odgovori
Sr

Entuzijasta u meni očekuje Rafale, ali razum od starta cele priče budi popriličnu skepsu zbog finansija.
Dobro je Živojin napisao da je nabavka pre svega političko pitanje, a posle Banjske i povlačenja Nemačke i Amerike, otpadaju sve platforme osim Rafala.

Biće onih u zabludi što i dalje čekaju S-57 ili kineske avione, naravno od toga nema ništa.

Odgovori
Vl

Ko o čemu Srbofil o nemogućnosti održavanja kineskih aviona…
A Francuzi i Nato nas neće ucenjivati kada uplatimo novac za Rafale (ili neki drugi zapadni avion)?
Neća nas uslovljavati da priznamo KIM?
Neće nas uslovljavati da sebe same nazovemo genocidnim narodom?
Neće nas uslovljavati da pošaljemo vojsku ili damo svoje naoružanje za rat protiv Rusije (već su tražili da Mig-ove pošaljemo Ukrajincima)?
Ima takvih uslovljavanja još mnogo a ne treba potceniti i moć zapada da smisle i neka nova.
Lično im bukvalno ništa ne verujem. Toliko smo do sada puta prevareni i izigrani da sa zapadom ne treba imati više nikakva posla.
Milije mi je da imamo kineski F10D avion u Srbiji i da se nekako dovijamo da ih održavamo, nego da proživljavamo sve to što sam nabrojao i ostanemo bez novca, a na koncu Rafale nikada i ne dobijemo. Uostalom, tu je uvek i ona narodna da je bolji i vrabac u ruci nego golub na grani.

Dj

>> Biće onih u zabludi što i dalje čekaju S-57 ili kineske avione

Takvi vole da kazu: „Dok se situacija ne razjasni“ :-)

Mi

Da, lep avion ali nismo Katar, Indija niti u NATO. Ako kupimo 12 Rafala za 3-4milijarde i to bez Meteora i SCALP onda ce to biti najneiskoriceniji novi borbeni avion ikad pazaren i to od jedne velike i bogate Srbije.
Nismo u NATO da se linkujemo i uvezujemo u neke zajednicke misije gde bi poitencijalno mogli da iskoristimo i takve mogucnosti.
GripenE niko ni da spomene vise a logicki je daleko bolji za nas od Rafala. Na zalost logika i logistika ne biraju, nego politika i biznis.

Ti

Ni srpski migovi nemaju svo naoružanje i opremu koju imaju ruski migovi29. Devedesetih je glavno oružje naših migova bio sačasti lanser nevodenih raketa i fab 250.
Sada ih nešto budžimo, kupuje se oružje, ali kasno Marko na Kosovo stiže.

Sr

@Vlad
I ja sam tako mislio, ali situacija nije kao pre 10 godina. Očekujete da Srbija pokrene duboku vojno-vojnu saradnju sa Kinom i Evropskoj Uniji i NATO se sledi krv u žilama? Džabe intat i udaranje glavom o zid, sve te „ucene“ bi se samo pojačale.

@Miloš77
Zanimljivo da na svim sajmovima u Srbiji, a bilo ih je do sada puno, ne sećam se da je SAAB bio prisutan niti da su ikada Srbiji reklamirali Gripen? Oko Hrvatske su se potrudili poprilično. Možda sada kad im je stala prodaja već godina bi bilo drugačije.

Mu

Nebulozne cifre. Taj avion je koštao oko 45 miliona dolara po komadu 2010-2012 i nitko ga nije htio.

Odgovori
Pa

Taj avion kojega niko nije hteo nije imao aesa radar, nije imao mogućnost nošenja meteora, SCALP raketa itd… Nije isti avion

pe

Sa kinezima napraviti dogovor, da se nekako zmaj napravi kod nas,ostalo u delovima da se preveze.

Odgovori
St

Mi nemamo fabriku koja pravi pancirne limove, sta mislis koliko decenija bi nam trebali da napravimo fabriku koja od najmodernijih kompoyitnih materijala pravizymaj aviona 6. generacije?
Gde bi smo je stavili? U Batajnici da preuredimo Kovid bolnicu, ili tamo gde je postavljen kament temeljac za kinesko-arapsku fabriku vakcina ili eventualno u sklopu hala za Expo 2027?
A i do sad se u Srbiji pokazalo da je uvek bolje uvoziti nesto, nego lokalno praviti, vise posrednika uzme vise para.

Ne

Na ovakvim clancima se pravi reputacija ozbiljnog vazduhoplovnog portala. Svaka cast.

Oko kupovine Rafala (kao i svega drugog) sve je toliko . . . da nam je vise do . . . i da se ozbiljno zapitas: dokle vise?

Odgovori
Pe

Mada je zarada Srbije u ukupnim brojevima 29 u Evropi, kad se podeli na broj stanovnika, Srbija je iza Crne Gore,ali bolja od S.Makedonije, Albanije, BiH, „Kosova“, Ukrajine (…) i Moldavije.
Politike Srbije ima dva cilja: ekonomsku zaradu i od Kine i Rusije, i politicku podrsku Kine i Rusije u sabotiranju samostalnosti Kosova.
Oba cilja su sukob interesa sa ciljevima EU, Britanije i SAD.
Posle izmene politicke situacije 2022, Srbiji se to zamera od strane najjacih u svetu.
Do 2030 kad MiG-29 RV Srbije mora da prekine letove, neki od razloga napetosti ce otpasti.
Potpisivanje ugovora sa Francuskom je rizicno, iz takvih ugovora ne moze se pravno izaci bez placanja kazni, namece se zakljucak da je bolje „preskociti“ kupovinu Raffale u ovom politickom trenutku.

Odgovori
Gr

Pisao sam ovde o tome prije par godina, i pre ovog u Ukrajini, da bi bilo najbolje resenje da se kupi FA50 iz Koreje i onda kasnije ici na Boramao koji je 4,5 generacije. A sa kupovinom FA50 bi se vec radilo na infrastrukturi za Boramao. FA 50 bi zamenio Galebe i Sokole, kao trenazer i kao podrska trupama na tlu. I prelaz na Boramao bi bio gladak….Cak bi mozda Srbija usla u program sa Korejom i Indonezijom i kao takva, imala zbog uloga u razvoj, mnogo jeftinije letelice…mozda
Za air policing je FA50 vise nego dobar, vise ni zasad ne treba, jer se ne ratuje protiv bilo koga. Jedino sa Natom, gde ne bi pomoglo ni 50 Rafalla i slicnih letelica, tako da….

А

@Grisha

Амерички мотор, значи треба пристанак Конгреса, значи ФА50 нема теорије код нас да заврши.

Mi

Aleksa
Pa sta ako su americki motori. Nemaju razloga da nama (i Korejancima) blokiraju posao.
Gripen i T-7 bi nam jos bolje pasovali.
Rafala bi birao jedino radije nego neke F-16 ili 18, i EF2000.

Gr

@Aleksa
Ovaj put se ne slazem s vama.
Jer su Korejci prodali FA50 Filipinima izpod Duterte, koji je bio prokineski, i Amerikanci nisu pravili galamu. Ne znam zasto bi kod Srbije, imajuci u vidu da jim FA50 ne predstavlja neku ozbiljnu pretnju. Boramao ce biti skoro sav Korejski i ne vidim neku prepreku ni za te letelice. Plus kad dodamo njihov offset…onda je to to. Primer, Poljska(znam su u Nato i Eu al ipak)
Znam da su Filipini vezani uz USA, ali opet mislim da bi mozda trebala na istok, ali ne Kinezima, nego Korejcima, juznim dakako :)

Jo

Da sada platimo Rafake, a da nam isporuče 2030 godine, to samo lud čovek može da sklopi ugovore, drugo to su NATO avioni, koji u sebi imaju čip da ne mogu se upotrebiti u ratu sa drugom NATO zemljom. Pa protiv koga ih uzimamo, protiv Rusije i Kine. To samo blesav čovek bi kupovao Rafake i čekao još šest godina, a unapred platio 3 milijarde evra. Treba da kupimo od Rusa ili Kineza avione, koje bi nam odmah isporučili. Za odbranu svoje zemlje.

Odgovori
PS

Koji čip prijatelju? Izgovara se kao sigurna stvar a niko dokaz. Postoji sistem prepoznavanja IFF koji ako bi i direktno zabranio prijateljsku vatru zabranio i njihovim avionima da pucaju na tebe jer si „njihov“, ali ne funkcioniše tako. Što, opet, međusobna koškanja Grčke i Turske, dve NATO članice koje su poobarale jedne drugima svako malo dosta aviona dokazuje kao urbanu legendu. Da zaista postoji čip to njihovo međusobno bi bilo nemoguće. Nije problem što ti kolega to pišeš, ima raznih „stručnih“ po televizijama koji šire takve gluposti i svoje strahove izriču kao činjenice…

Pe

@Jovan
Srbija po svojoj geografskoj velicini,broju stanovnika, i ukupnoj zaradi, tehnicki nije u mogucnosti da ratuje sa NATO paktom.
To nije vezano za vrstu vojne tehnike, pa i da Srbija ima atomsku bombu (a nema) ne bi pomoglo u sukobu sa NATO koji ima 3 nuklearne sile.
Nema takve sprave „čip koji blokira avione“.Nepotrebno.

Sr

@Jovan
Sve što NATO treba da uradi je da gurne Srbiju u izolaciju i da broji do 10. Svi vi što su vam puna usta rata sa NATO bi prvi pobegli čim bi krenuli otkazi i krah privrede što bi bilo istog dana.

Srbija: 1. nije Rusija
2. nije Kina
3. nema granicu sa Rusijom i Kinom
4. nije Iran
Isto Srbija: 1. ima 6 miliona stanovnika, ekonomiju od 80 milijardi godišnje potpuno zavisno od EU i NE MOŽE DA RATUJE SA NATO!

Ne

@ Jovan

Baš tako – 2030
I drugi kupci godinama čekaju isporuku

Bo

Za ove sto stalno talasaju Kako bi bilo nemoguca misija uraditi bilo Sta direktno protiv Natoa da Ih samo malo podsjetim da ni Iraku I Afganistanu nije isto Bilo protiv istih zemalja Koje su I Tom Natou pa su se malo prihvatili malo stvari koje na zapadu nazivaju terorizom i bilo je potpuno dovoljno da ovi sa zapada kad su vidili da protiv toga Nema resenja podviju noge veoma brzo…

Il

Pravo pitanje je imamo li drugi izbor.

Odgovori
Lo

Čista je glupost kupovati Rafala. Kupimo lepo od Kine mnogo više komada J-10c za puno manje para.

Odgovori
Vl

Lotpy,
Izrekao si tešku jeres za pojedince na potralu tako da možeš uskoro da očekuješ gomilu ubeđivanja kako mi nećemo moći da održavamo te avione zbog sankcija i milion drugih izmišljenih razloga.

ne

Osim ako se ne radi o političkoj podršci ne treba kupovati rafale koji bi bili novi a iskasapjeni u startu. Uz to i abnormalno skupi. Onda lepo videti sa Kinezima ma koliko nam se to svidelo ili ne da kupimo avione koji bi ne iskasapjeni bili na nivou približno rafalima… I ne treba zemlji Srbiji ne znam koliko aviona… 12 aparata je sasvim dovoljno, naravno dobro naoružani sa svom mogućom opremom. Naravno kupiti definitivno L15B i rešiti se polako orla i galeba jer nas samo užasno mnogo koštaju.
Rat u Ukrajini pokazuje ne manjak aviona već PVO sistema, tu moramo još puno puno da radimo da dobijemo jedan ozbiljan sklop gde neće niko tako lako da radi šta hoće u našem vazdušnom prostoru. A proći će i ovaj rat.. Jer ako se to ne desi biće besmisleno kupovati bilo šta.

Odgovori
Ni

Ovde se postavlja pitanje šta se dobija za 3+ milijarde i koja je namena te jedne eskadrile aviona. U ratu jedna eskadrila aviona neće napraviti veliku razliku, a u miru za air-policing je potpuno suludo davati 3+ milijarde EUR/USD imajući u vidu koliko smo „bogata“ dražava. Znajući da nama nedostaje skoro sve savremeno kod vojske…posebno PVO, BPL-ovi, sistemi elektronske borbe, savremena oklopna vozila i tenkovi, pa da najobičnijih savremenih pušaka sa opto-elektronikom onda je pitanje opravdanosti ove nabavke. Naravno postavlja se pitanje koja je alternativa i da li je ima? Pa npr. po meni , a pošto govorimo o air-policing-u (za rat nemamo ni para ni mogućnosti) bolje je uzeti bilo koju polovnu eksadrilu Rafala, F-16, Gripena, Korejskih ili bilo kojih drugih aviona koja bi nas koštala oko 1 milijarde USD/EUR i time za narednih 15-20 godina rešiti pitanje air-policinga. Naravno košta će još održavanje, ali sve to će biti mnogo manje od ovoga. Za razliku kupiti sve ovo ostalo što je nam nedostaje, a nedostaje nam mnogo toga….

Odgovori
PS

Pa i novi Rafali ako ces ih samo za Air police ne kostaju toliko. Stvar je sto Srbija kupuje komplet sve dodatno naoruzanje i opremu, rezervne delove i drugo sto kosta kao sam avion.

Г

Доћићемо у ситуацију да имамо шилота који живи као подстанар и управља авионом од 200м евра. Е то је тужно

Odgovori
Re

Bravo za komentar. Dodao bih i startuje ga jednom mesečno na stajanci da proveri da li može da upali.

Pa

Ovo poprima oblike ‘rapidly going nowhere’.
Optimalno bi bilo uz najmanji utrosak i najbrze dostupno.
Sve preko toga lici na ‘ko ima veci’.

Odgovori
Fi
Sa

A da Srbija malo preusmeri pažnju na Grupen E/F!?, kakav bre preskupi Rafal ili J-10 koji nema šanse protiv komšijskih Rafala u nekom nedaj Bože duelu. Gripen E tehnološki ne zaostaje za Rafalom i nosi svo NATO naoružanje kao i Rafal samo je manji,jednomotoran i nije tolko agilan kao Rafal,ali koga briga kada se dueli u današnje vreme vode izvan vizuelng dometa, a tu su sa pretformansama radara,naoružanja i senzora jednakih šansi za preživljavanje ili obaranje. Gripen E je idealan za Srbiju. Potpuno je nov,jeftiniji za kupovinu i održavanje i može kamufliran bazirati bilo gde pored auto puta i sa istog poletati i sletati što je prednost u ratnim uslovima kada su aerodromi prvi na udaru neprijatelja….

Odgovori
А

@Sale

Да обновимо мало историју, када су тражене понуде за авионе, Саб се није ни удостојио да одговори (а да не говоримо о другим специфичностима пословања са Сабом око Грипена). И опет, амерички мотор, подлеже америчким дозволама, које очигледно нећемо добити за тако сложен систем.

ПС Сваки авион може бити базиран са ауто пута. Једина предност Грипена јесте у односу на друге је што њега може да опслужује просечни Пера са завршеном средњом и обуком у Ваздухопловно-техничком наставном центру.

Yo

Realnost je da Srbija čak da ne bi dobila ni SPECTRA, kamoli Meteor, Scalp, AESA, itd. Doslovno bi imali vrhunski avion od tri milijarde eura koji nije u mogućnosti raditi ništa drugo osim „air policing“.

Odgovori
Pe

@Yogi Pa nije to bas tako, i sta ce uopste Srbiju rakete SCALP, u nasem geografskom podrucju nema ciljeva koje bi Srbije time gadjala.Da gadjamo NATO teritoriju?A ko je jos u komsiluku a da nije NATO?

Yo

Samo kažem. Sigurno ne bi dobila SPECTRA. Ozbiljan sistem, vrhunska tehologija. Ako bi im Francuska i možda prodala, to bi bila neka prva generacija.

Mi

@Petrovic Dusan
Eto slazem se za Skalp i slicne krstarece rakete. Koga cemo mi da pobedjujemo sa tim? preskupa krilata bomba veceg dometa. Bolje da razvijamo dobre odnose sa komsijama i da razvijamo odbrambene sposobnost sa PVO i raketama VV.

Lu

Ako je vec stvar visoke politike,onda treba sacekati americke izbore…od toga moze zavisiti mnogo toga…

Odgovori
Na

Previse smo cekali sa kupovinom Aviona,kao sto stoji u tekstu naravno je previsoka cena.Moramo biti optimisticni,uvek se moze naci druga alternativa od Rafala.

Odgovori
Pe

Šta T6 zabole sta ce Srbija da kupi??
To nije vaš posao i ne petljajte se u to.

Odgovori
Mi

Ni SP u nogometu nije niciji posao nego FIFA-a pa ne smijemo pricati ni o tome.

Yo

@Petar T6 je srbijanski portal avijacije. O čemu bi trebali pisati ? Automobilima ?

Muči nejebica, a ?

pi

Rafal da ili ne?
1. Odabir, ugovaranje, proizvodnja, obuka osoblja i pilota traje više godina.
2. Dostizanje operabilnosti traje više godina.
3.Iz Rusije dugo nećemo moći dobiti avione. Ni ono što smo naručili nemožemo dobiti.
4.Iz Kine nam neće dozvoliti da ih dobijemo a i pitanje je šta bi mogli dobiti.
5. Od zapadnih Gripen neće ni da nam ponude plus američki motor plus čime ga naoružati. Eurofajter isto kao i Rafall ako pristanu da nam prodaju isto je skup i za nabavku i za eksplataciju. Austriske zaboravite to je Tranša 1. Izrazito limitiran. F16 i ako nam daju opet je pitanje politike i koji paket. Rafal za paket koji je nama u ponudi kakav je takav ali to vam je to. Niko ne dobija isti avion kao armija proizvodjača osim Izraela.
6. Dali je skup. Naravno ali biće sve skuplji nikako jeftini pa mi ako hoćemo hoćemo niko nas ne bije po glavi da ga kupimo. Oni kažu da to košta toliko i tačka.
7. Dali se toliko novca može potrišit na pametnije stvari? Verovatno. Isto mislim i za nacinalni stadion , metro, Expo, autoput prema Cg, voz dao Budimpešte, obilaznicu oko Bg, vodovod za Zrenjanin….. Sve je relativno. Zavisi koga pitate.

Odgovori
Op

Treba dobro pratiti šta će u buduće Egipcani i Indijci da rade.
Oboje imaju svoju sopstvenu (licensiranu) proizvodnju školsko-borbenog aviona i/ili lovca.
Možda bude prilike nabaviti takav Ruski ili Kineski licensirani avion /derivat. Makar sa Egiptom i Indijom nema tih glupih zapadnih restrikcija.

A svakako ne vidim zašto ne bi mogli Kineski avioni da se dostave. Pa Kina je valjda dovoljno snazna da izbori tu pop*sanu dostavku? Stvarno neznam zašto toliko muke u vezi dostave FK-3 i petljanje preko Luke Bar.
Da vidimo hoće li i od HQ-17 dostave napraviti cirkus. Svakako HQ-17 karoseriju neće moći da uzove preko Luke Bar kao „teretnjak za ekspo“.

Odgovori
du

Kad pisete da od Rusije ne mozemo nista da kupimo trenutno, to donekle razumem, ali da Kinu stavljate u isti kos, koja ne ratuje sa nikim trenutno niti joj je ceo svet uveo „sankcije“ ..Sankcije koje za neke vaze a za druge ne vaze. U tom kontekstu, ako smo okruzeni natoom i ne dozvoljavaju da kupimo bilo sta onda nam nece dati ni njihove kao sto nece ni ruske ili kineske.
Za sve postoji resenje, ako bi mi kupili Kineske, naravno da bi se naslo resenje da se nekako dopreme, za sta ja najvise navijam. Rafal je odlican avion, ali uzeo bih ga samo ako nam francuzi daju nesto povoljnije, jer ovo je preskupo i naravno da ne bude okrnjen nego full paket.

Vr

Brazilska varijanta Gripena za nas ? Iz njihove proizvodne linije? Nužna dozvola Švedske i Amera? Samo pitam.

Odgovori
Vl

Da se ja pitam uzeo bih Typhoon. Britanski uticaj je kudikamo veci od francuskog, avion je ako ne bolji onda istog kvaliteta i proizvodna linija nije prebukirana kao u slucaju Rafala.

Odgovori
Dn

Priča o nabavi novog borbenoj aviona liči mi na hodanje labirintom bez izlaza. Vučić ako želi Rafale morati će donesti teške odluke. Vremena je sve manje, pa očekujem da se pozdravimo sa Rusijom i Kosovom vrlo skoro.

Odgovori
П

А офсет?

Odgovori
Ra

Sada se vidi koliko dobar posao su napravili Hrvati, Bugari, Slovaci i drugi kupovinom najmodernijih aviona za pola cene koje se ovde spominju za 12 Rafala za Srbiju.

Srbija si je sedenjem na mnogo stolica zagorčala život jer niko nas takve ne voli. Što nije Kinez sada nudio svoje avione dok je bio u Srbiji više dana? Nije jer ne veruje Srbiji, zašto nije Putin pre sedam godina nudio nove avione umesto ove sa otpada, jer nam ne veruje. Od Rafala neće da bude ništa, preskupo, preosakačeno jer nam ne veruju.

Odgovori
mr

I ne treba da nam veruju. Nepouzdani smo kao saveznici. Ne znamo šta hoćemo ni gde ćemo. Rafale kupujemo samo da pi parirali komšijama.

Yo

Inflacija…
Zapravo, besmisleno je komentarisati bilo šta ne znajući šta se dobija za veću cenu – možda više oružja za Rafale, noviji podsistemi na mašini u poređenju sa Katarskim, možda samo veća – provizija…
Naslov, sadržina članka i komentar se trenutno mogu svesti samo na – možda.
Kapiram francuski ponešto, ali nisam baš imao volje ni vremena da istražujem, ali se u francuskoj štampi – pojedinim štampanim medijima – srpska nabavka pominje kao gotova stvar.
Saznaćemo vrlo uskoro, a do tada je besmisleno da se ovde prepiremo oko toga – šta bi bilo kad bi bilo…

Odgovori
С

Не верујем да ће ми админ пустити коментар ал ајд да пробам.
Пробаћу лаички да објасним зашто Србија не треба да купи Рафале. Скоро сам пазарио нови ауто,и пре куповине сам ставио све на папир,годишњу километражу коју пређем,трошкове одржавања,трошкове за гориво,цену регистрације и перформансе самог аута. Одлучио сам да узмем плаг ин хибрид и јако сам задовољан како ме досад служи и како то све засад изгледа.
Рецимо да је Србија просечан човек,са не баш сјајном финансијском ситуацијом,и да сад треба да купи нов ауто,а до сад је возио Ладу Ниву стару 30 година,а неки га „рођак“ убеђује да узме сулуди кредит и купи Ферарија,и то 20 година старог, са В12 мотором и 6000 ццм,да би га возио викендом по граду од продавнице до пијаце…
Да видим ко би се од вас залетео у такву куповину.
Време борбених авиона полако изумире,дронови преузимају примат у ваздушној борби, то се лако да закључити ако пратите дешавање у Украјини.
Дати 3 милијарде евра за 12 авиона 4+ генерације,који би требаи да стигну 203. и неке године,и који уопште немају намену сем за аир полисинг и летење на митинзима (јер окружени смо са НАТО пактом и ту 12 авиона не играју никакву улуго а за КиМ нам не треба авијација) је сулудо.

Odgovori
YP

Da li ste vi svesni da dron sa performansama bliskim avionu F16, Rafal i sl. još uvek ne postoji. A i kada bude postojao biće ekskluziva jako dugo i mi se istom ne možemo nadati u narednih 50 godina.
Dronovi koji se koriste u UA ne menjaju lovačku avijaciju.

Upoređujući našu vojsku sa NATO, onda ni jedan rod vojske ne igra nikakvu ulogu jer smo inferiorni po svim tačkama u odnosu na NATO. Ali to ne znači da vojsku treba zapustiti ili ugasiti.

С

YPT
Наравно да сам свестан перформанси данашњих дронова,и да не могу тренутно да замене ЛА,али дати 3 милијарде € за 12 релативно застарелих авина је лудило. То за шта би Рафал служио у Србији може да одради и 10 пута јефтинији авион ! Боље усмерити тих 3 милијарде на домаћу производњу дронова,ево Стршљен је напокон кренуо са летним испитивањима,и на добар ПВО систем.
Да се ово дешава 20 година раније,ја би дигао обе руке за,али сада са овим напретком технологије и свим дешавањима у Украјини,категорички сам против.
Од малена сам заљубљен у ловачку авијацију,и имам тај романтични однос према истој,али реалност је да је то “ занат“ који полако изумире.

Pe

@Слободан321 Nema govora o tome da avioni gube na znacaju, sto upravo pokazuje rat u Ukrajini, velika mana Ukrajine je od pocetka nedostatak savremene avijacije, dok upravo poslednjih meseci Rusija ima uspeh koristeci „klizece“ avio bombe.
Pored toga, Ferrari koji navodite nije samo prevozno sredstvo „za pijacu“, Ferrari je stvar statusa u bogatim zemljama, a F-40 iz 1990 kosta 2,5 miliona evra.

С

Пе Ду
Ајд да се мало вратимо у реалност. Шта ће ти Ферари од 2,5 милиона € кад немаш пара да га региструјеш и да му напуниш резервоар,а ни гаражу да га паркираш.
Што се Украјине тиче мислим да је свима јасно да су дронови и БПЛ апсолутно прве „звезде“ овог рата.
Од најубојитијег Лансета до најмањег дрона са минобацачком мином,сви су се одлично показали.
И украјинци су највише штете русима нанели управо дроновима,што кроз ваздух што морским путем. Једина тренутна мана БПЛ је носивост убојитих средстава,кад већ спомињеш клизеће бомбе,али у будућности мислим да ће се и то решити увођењем у употребу „тешких “ дронова, типа Охотник и сличних.

Ne

Postovane kolege, mala digresija: vi izgleda jos niste shvatili kako se na Balkanu nesto kupuje i/ili ulaze u kapitalne investicije.

Nema veze clanstvo u NATO, ili kakvu god politiku da „vodite“. Od Hrvatske do Grcke se te stvari rade tako sto dodje veliki gazda i kaze: Mogu i hocu da zaradim na tebi, kupices od mene to i to, „or else“.

Tako je i Hrvatska kupila Rafale, i Grcka, Bugarska F16. A ako se posao ugovori dovoljno brzo, tako ce i Srbija Rafale. Pa neka budu i sedam milijardi eura.

Jedina razlika je sto su negde svesni tog bullying-a i nepravde, a ponegde su odusevljeni sto su ih opljackali milijardu eura, misleci da su time kupili nesto vazno i upotrebljivo.

Znaci nemamo izbora. I to je ta cela mistifikacija oko toga.

Odgovori
Pu

Ajde bre ne zamlacujte vise narod o nekakvim Rafalima i kojekakvim predizbornim i politickim reklamiranjem kada od Rafala ni od kineskih aviona nema nista bre!Sa ovakvom politikom Srbije ocekujte gasenje lovacke eskadrile jer nece niko nista da nam proda obzirom da su nas predstavnici drzave predstavili kao francuske sobarice a to tako ne ide sa ozbiljnim zemljama!Braca Rumuni ce da nam cuvaju nebo i to je to!Ionako smo okruzeni NATO clanicama pa cemo imati i besplatnu kontrolu neba.

Odgovori
Lo

Biće kako nam na zapadu kažu,i biće nato tehnika,jer je zemlja u procesu puzajućeg pridruživanja nato-u.
E sad tu treba biti pametan pa predvideti šta će dozvoliti ili narediti.

Odgovori
ga

najbolje je kupiti od kineza j10 mozda nam daju jeftinije 12 komada

Odgovori
du

Rafal je odlican ali nije za nas, kraj price.
Kada bi sa francuzima bili dobri, kao se Rusima, pa da nam daju povoljno pa mozda neki korisceni i da nam poklone, kao sto su rusi sa Migovima 29 , pa onda jos i da razmislimo..Ovako, ja mislim da od tog posla nema nista a ako i uzmemo, odrace nas kao musa jarca a opet necemo dobiti ful paket.

Odgovori
K

Kinski Avioni L-15,J-10CE i -J-31 , Raketni Siesten FK3 bez ovih Aviona nemozemo imati sigurno nebo .Sve ostalo je gubljenje vremena

Odgovori
Б

Бацање пара. Војник има плату 65000 људи. Војник нам је социјални случај.

Odgovori
Si

Zašto gledati polovine avione. Mislim da bi nam F 35 završio posao. Ili još bolje F 22. Za bolje i nismo.😀

Odgovori
А

Само будале могу да дају толики новац за тако мало авиона. Ако је у питању рекет, па тако се онда изјасните и платите. Ово је понижавајуће.

Odgovori
Is

Nakon puno pompe od francuskih “prijatelja”..
Na kraju ce biti nije sta mi nebi nego sta drugi nedaju .. pogotovo ovi sa strane …nismo mi krivi nego oni …a na koji to oni ..vrag ce znati tamo neki oni …
I na kraju pojeo vuk magare i od posla nista 🤷‍♂️
Nadam se da se varam ali kako stvari stoje puno dima a malo vatre🤦‍♂️

Odgovori
Sa

Mala je to cena da se oslobodimo dokazanog djubreta,ruskih aviona.Zar opet poslušati rusofile i njihove perverzne želje?? Zar opet poslušati glupost i neznanje?

Srbija sa Rafalima osim najboljih aviona, kupuje prestiž i veze sa naprednim zemljama.

Odgovori
De

Pakistan kupuje 36 J-10 za $1.6 milijardi.

Srbija bi mogla potrositi mozda manje od 2 milijarde i dobiti ne samo 24 J-10 nego i 12 Hongdu JL-10 skolsko bordene avione.

Tako zamijene MiG-29, J-22 Orao i G-4 Galeb sa modernim avionima.

Odgovori
Mi

Dovukli su PVO sistem iz Kine a ne mogu avione? Čisto nacanje para u nešto što nam i ne treba. Ukraina je primer da aviacija više nije najbitnija. Dobar PVO sistem i dronovi i mirna Bačka.

Odgovori
zu

Kupimo od rusije 2 nuklearne glave i 2 kinzala. U avionima er serbije ko to kontrolira. Ko ce onda napast kukava mu majka. Sta ce onda kolektivni degenr zapad da uradi. Mamicu ce mo im j..Nakon toga nema se sta trositi na vojsku iduci 50 godina.
Pozzz iz Amsterdama

Odgovori
Pe

Danas je Francuska prvi put ispalila iz Raffale ASMPA-R, vrstu projektila koji u sebi sadrzi nuklearnu bojevu glavu manje velicine, sto spada u „takticko“, a ne „stratesko“ naoruzanje.
Cini mi se da je upravo ovo varijanta Raffale koja treba Srbiji, naravno zajedno sa tim raketama i nuklearnim oruzjem.

Odgovori
Ki

Baš nedavno sam pročitao negde da je Katar poručio i dobio Rafale, što bi se reklo „sa full opremom“! Što podrazumeva Tales SPECTRA sistem za protiv elektronska dejstva, rakete vazduh vazduh od kratkog, srednjeg i dugog WVR/BVR (Mica), do najdužeg dometa (Meteor), kao i kompletnu paletu ubojnih sredstava za vazduh zemlja i vazduh more misije, GBU, HAMMER, SCALP i protv brodske AM39 EXOCET

Odgovori
Bu

Srbiji bi sada sasvim dovoljni bili JF17 C, sa raketom pl15, i mogucnost da integrise v/z raketu Vila1 i Vila2, kao i klizne bombe takodje domace proizvodnje, uz PVO koju ima i fantasticne Talesove zemaljske Radare u komunikaciji i navodjenju RV. Kada uporedimo mogucnosti Rafala i opremu za HR. ,kada uporedimo brzinu,raketu VV, raketu VZ, radar, cenu sata naleta, odrzavanje, cenu samog aparata, logistiku u Srpskom slucaju, mogucnost za sletanja i uzletanja sa postojece infrastrukture i auto puteva, idealan za obavljanje aero polisinga, . Ovaj avion ima sve sto treba, a videli smo koliko traje avijacija u ratnim dejstvima, zato sto vise PVO , te kupovina licence za svoj PVO do 40 km ,recimo rakete YL70.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor