[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024
Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4
Komandant RV i PVO prilikom nedavne proslave dana 204. vazduhoplovne brigade / Foto: Ministarstvo odbrane

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

Komandant Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane general-potpukovnik Duško Žarković, kazao je jutros gostujući u jutarnjem Dnevniku RTS-a, da će biti nabavljen i simulator letenja za Rafal, kao i da će se on nalaziti na vojnom aerodormu Batajnica. Jutrošnja izjava je prva javna potvrda nekog državnog ili vojnog zvaničnika da će biti nabavljen i simulator letenja.

Iako je očekivano i logično na osnovu gotovo svih prethodnih globalnih nabavki višenamenskih borbenih aviona uporedive cene i obima da se kupuje i simulator letenja, to do sada, kao i drugi elementi ugovora, nije bilo javno komunicirano od strane državnih i vojnih zvaničnika.

Tango Six je prvi medij koji je, korak po korak, saznao detalje o verziji letelice, plan za infrastrukturne radove i odvojeni trošak – nabavku naoružanja. Iako je očekivano da je simulator uključen u do sada jedinu verziju ukupne cene ugovora, to tek treba da bude potvrđeno. Kako smo prošle nedelje detaljnije izvestili, prvobitna verzija cene lagano raste.

Srpska delegacija u poseti Egiptu i njihovom simulatoru / Foto: Ministarstvo odbrane

Srbija je odabrala da ne bude transparentna kada su detalji nabavke u pitanju. Suprotno tome Hrvatska je po odabiru polovnih Rafala iz francuskog ratnog vazduhoplovstva objavila većinu detalja njihove nabavkeosim paketa naoružanja, koji je i dalje tajna.

Potvrdom nabavke srpskog simulatora dve zemlje dolaze u, za kontekst bivše Jugoslavije, u tipično komičnu postavku. Oficiri koji su nekada leteli u istom ratnom vazduhoplovstvu komandovaće upotrebom istog tipa aviona, koje će leteti eskadrile koje se identično zovu, uz verovatno jedinstven slučaj globalno, da će se dva simulatora nalaziti na samo 400 kilometara udaljenosti od Beograda do Zagreba.

Potencijali za logistički jednostavno deljenje resursa na više nivoa eksploatacije modernih višenamenskih borbenih aviona između dve zemlje verovatno su jedinstven slučaj na planeti.

Sa analognog G-4 na Rafal

Žarković, koji je ušao u sedmu godinu komandovanja tehnološki najmodernijim vidom srpskih oružanih snaga, u intervjuu za RTS je potvrdio da se vid neće odreći MiG-ova 29 SM, koji su modernizacijom dovedeni na novi zavidan nivo koncepta upotrebe višenamenskih borbenih aviona:

–  Nećemo se odreći aviona MiG-29 sve dok ih bude bilo moguće eksploatisati, u skladu sa njihovim vekom upotrebe.
Što se tiče Orlova i  Supergalebova, njihova upotreba će biti ograničena vekom upotrebe.

Supergaleb G-4 je borbeni avion koji će nam služiti kao prelazni vazduhoplov za dolazak aviona Rafal. – kazao je Žarković.

Objektivna neiskorišćenost ukupnih resursa Supergaleba u odnosu na njegovu upotrebljivost kao prelaska potpunog novog pilota na tehnologiju kokpita Rafala? Jedno od sledećih pitanja za RV i PVO / Foto: Ministarstvo odbrane

Komandant RV i PVO je verovatno ovo izgovorio u kontekstu neodricanja upotrebe G-4 kao aviona koji, generalno gledano, još može leteti.

Bilo bi zabrinjavajuće da ova izjava znači da će budući piloti Rafala zaista kao LIFT koncept koristiti analognu tehnologiju G-4 iz kasnih 80-tih. Preobuka prvih instruktora će, kao i u Hrvatskom slučaju, verovatno biti u Francuskoj, ali ostaje dugoročno rešavanje pitanja – kako će RV i PVO samo obučavati generacije pilota koji će doći nakon početnih preobuka i kvalifikacija?

Moguće je da je Hrvatska to već rešila na interesantan način. Ostaje pitanje koje će rešenje Srbija iznaći, budući da je, po svemu sudeći, odustala od modernizacije Supergaleba. Ako nije, da li je u stanju da u isto vreme obavlja dve modernizacije paralaleno?

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sr

Nivo političke zrelosti u odnosima Srbije i Hrvatske nije na dovoljnom nivou da bi se koristila neka zajednička sredstva u domenu odbrane. Mislim da komentari suseda ovde dovoljno govore, gde oni dan danas percipiraju Srbiju kao neku dugotrajnu pretnju, što je naravno retardirano, ali tako je.

Definitivno nema logike vršiti obuku za Rafale na prastarim G-4. Sve je ok, relativno mali nalet, domaći proizvod itd. ali jednostavno je star i neadekvatan šta god mu radili.

Odgovori
To

Srbofil-Sto se tice percepcije prijetnje,niste ni vi niste nista bolji.Od politicara pa do komentatora.Ne pisem konkretno o tebi osobno

No

Nov…dugoročno rešenje…sve je to super…
a i cena je astronomska.

Nj

Ne znam jeste li toga svijesni… ali… Vučić svakodnevno ima Hrvatsku u ustima. Plenković ili Milanović gotovo pa nikada…
A što se percepcije prijetnje tiče, rat se 90-tih vodio na teritoriju Hrvatske, ne obrnuto…

NS

@Njofra

Od 90-tih je prolso 30+ godina.

Za zdrave nacije dovoljno ali ne i za Balkan – izgleda.

Vucic nepominje hrvatske politicare zbog neke stvarne pretnje vec zbog popularizma i ubiranja jeftinih politickih poena.

Mi

Kakve veze ima rat Devedesetih kad ste odavno u NATO. Od juče vam NATO avioni (ne HRZ) obavljaju air policing. U kojoj mogucoj varijanti dogadjaja vam je srpska vojska pretnja danas ili sutra? Nije valda da ste jedni od onih sto veruju da je NATO na staklenim nogama i samo sto se nije raspao. I manite se Vičića i njegovih gluposti. Oni i njemu slicni pokusavaju despretno da seju strah. To im je veliki deo posla.

Sr

@Tomass
Istina.
@Njofra
Ako ćete tom logikom, Srbija kupuje vojnu opremu od zemalja koje su ratovale protiv nje 1999, i šta sad? Prošlo je 30 godina.

Ni

Zajednička sredstva su se koristila, nija na kraju na dobro izašlo. Umesto političke korektnosti valja za sada biti realan i ne ulaziti u preteranu saradnju po svaku cenu.

De

Ima ona stara narodna: „Zajednička kobila uvek sadljiva!“

Sp

Nije retardirano promatrati nekoga kao eventualno prijetnju jer se bilo u međusobnom ratu, jer je nastavljena politika srpskog sveta, jer Hrvatska pripada EU i NATO dok nije jasno gdje Srbija pripada i tako dalje. Bilo bi dobro kad bi se uspostavili bolji odnosi, ali za sad nije tako.

Ra

Cudna ideja od Tango sixa-a- Kao da ste se sad probudili. Nemamo iste interese a i konkurenti smo. Ne mozes sa konkurentom deliti resurse.

Ac

@Njofra
Ne bih rekao. Ono jes da Vucic tupi svaki dan nesto ali Hrvatska ako se pomene tromesecno jednom. Kod vas se mnogo vise pise i prica o Srbiji.
O percepciji… Bilo je ratova i ratova. Niko tu nije cvecka.

Odgovori
Bi

Jednom u tri meseca? Otidji evo sad na jedan poznati domaci portal, pogledaj naslovnu stranu i reci sta vidis. Ja vidim odmah sledecu „vest“: „Brutalni udari na xxx; Jasno je, kandidati rekli da je strateški interes Hrvatske rušenje xxx VIDEO“

Poznato je ko u Srbiji uredjuje portale sa vestima.

Ac

@Bishke
Aj procitaj ponovo tu vest i sta je povod. Jedno ludilo hrani drugo. Ako nista dokazao si moju tezu.

Ro

Aca
Svi kandidati su podržali opstojnost Srbije, čak je i Plenković prije par dana podržao sigurnost opskrbe Srbije naftom preko RH, ali nitko nije ni spomenuo uništenje Srbije. Vučiću i njegovim pulenima treba neprijatelj, vanjski i unutarnji. Takvi režimi bez neprijatelja i mobiliziranje masa protiv neprijatelja naprosto ne mogu opstati.
Svatko normalan i svatko tko ne ovisi o tom režimu će podržati studente, poljoprivrednike i narod, a ne Vučića. Informeri i takvi portali služe mobiliziranju

Jo

Vojska Srbije na 56 mestu, a bila je ispod 100 pre 10 godina. Kupujemo nove Rafale. Devizne rezerve 28 milijardi evra, a bile su 11, godine 2012. Nezaposlenost je znatno manja nego onda. Pun Beograd turista. Izgleda da im se sviđa ovde. E sad se ja pitam zašto bi ja tačno podržao rušenje Vučića, ako izuzmemo to što me nerviraju njegovi nastupi, populizam i sl.
Da podržim studente u čemu? Da dovedu na vlast prelaznu vladu, neki novi DOS sa 15 malih stranaka, gde svaka vuče na svoju stranu.

Ma

Hrvati su retardirani, ali mi smo 5 puta vise retardirani.

Odgovori
li

Ovdje se prvo obuvaju cipele pa tek onda čarape.

Odgovori
Ma

Raketni general prica o rafalu, a pilota za 2 godine 0,7 po avionu.
Sledeci komandat ce biti frizer.

Aj

Sve ce doci i proci ali se nikad necemo otarasiti nakazne jugogrozote od uniformi i JNA sabana koji ih i dalje guraju sa sve opasacima.

Jezivo je to jugo komunjarenje kog se jos nismo otarasili.

Odgovori
NS

To je preuzeto – stil uniforme i opasaca najvise od nemaca.

E sad sto nemogu 80-godina kasnije da modernizuju malo kro to je druga prica.

Mada ako pogledas engleze i oni furaju istu svecanu uniformu.

Jo

Amerikanci su u kopnenu vojsku (US Army) vratili servisnu uniformu iz vremena drugog svetskog rata. Srpske uniforme se po kroju ne razlikuju od onoga što se može videti na Zapadu. Razlika je verovatno u materijalima. Drugu stvar je upotreba opasača i uprtača na dnevnoj (servisnoj) uniformi. To jeste nakaradno. Ako je opasač modni detalj, onda može da bude drugačije dizajniran. Ako služi svojoj nameni, da se na njega zakači pištolj – onda se nosi drugačija uniforma (radna, odnosno borbena). Mantili su prisutni u svim vojskama, to je klasični kroj.

9m

s obzirom na komunističku i sovjetsku školu koju su prošli,naši visoki oficiri,imali smo ogromnu sreću da izaberemo naprednu tehnologiju umesto ruske neefikasne.Kad na to dodamo brdjanski mentalitet inata,nesamokritičnosti i optuživanja drugog za vlastitu nesposobnost,onda nije čudo što i dan danas neki veličaju migove koji su 1999.padali kao gnjile kruške (a što su neki vrhunski poznavaoci i tada upozoravali-što je bilo svetogrdje u to vreme)

Ako znamo da se komunistička ideologija zasniva na laži obmani i glorifikaciji lošeg na račun dobrog i nekvaliteta na račun kvaliteta (zato su rusofili na strani gubitnika i netačnog) prosto je čudno da izaberemo dobro a ne loše.Nadam se da je ovo početak raskida sa glupošću našeg oficirskog kadra.

Odgovori
Bi

To o cemu ti pricas nema veze sa komunizmom (koji je samo teorija), cak ni sa socijalizmom , nego je prosto ruska prica! Nekada se ta prica materijalizuje kao imperija, naslednica Rima/Vizantije, a nekada kao SSSR, koji svetu donosi alternativnu komunisticku buducnost. Ipak je u oba slucaja samo opsena. Mnogo potencijala, mnogo zelje da se globalno dominira a jako malo rezultata, nije cudo da se kako ti kazes: “ ideologija zasniva na laži obmani i glorifikaciji lošeg na račun dobrog“…

ik

Majstore, mani se gluposti i narativa na vojnom forumu, ovde moraš iznositi činjenice.
Pa tako gurajući ideologiju i narativ upoređuješ babe i žabe.
Ne možeš doći i upoređivati MiG-29B koji je ostao u istom stanju kao kada je i kupljen, bez osavremenjavanja, a zbog sankcija i bez odrađenih remonta nekih osnovnih sistema, sa tadašnjim F-16C u američkom ratnom vazduhoplovstvu.
Kada bi tvoja logika pila vodu, onda bi Ukrajinski MiG-29 i Su-27 trebali da obrišu sa neba ruske Su-30 i Su-35, i MiG-29 SMT i K, i MiG-31. A realnost je da im ne mogu ništa, Rusi ih skidaju sa većih daljina nego što su naše tada skidali Amerikanci. I jedni i drugi su primer „ruske neefikasne tehnologije“.
Sa druge strane, pakistanski F-16 koji do skoro nisu imali rakete AMRAAM u naoružanju nisu smeli ni da prismrde granici u Kašmiru zbog indijskih MiG-29SMT naoružanih raketom R-77. Čak su indijci iste upotrebljavali kao vazdušnu zaštitu jurišnih grupa na Mirage-2000.
Tek kada su stigli kineski JF-17 sa kineskom raketom PL-10, situacija se popravila za Pakistance, a onda su i amerikanci isporučili rakete AMRAAM za F-16. I situacija se promenila.
E sada, po tvojoj logici bi ja sada imao pravo da nazovem F-16 kantama, i da veličam MiG-29.
Ako upoređujemo, moramo upoređivati iste generacije aviona, i njihove odgovarajuće podvarijante, sa punom elektronskom opremom i sa punim kompletom naoružanja.
I kada to uradimo, dobijamo potpuno drugaćiju sliku. I tu onda nema nikakve posebne tehnološke prednosti, avioni su približno jednaki, uz odgovarajuće prednosti i mane na obe strane. I u vazdušnoj borbi ne bi presudio kvalitet aviona i naoružanja, već kvalitet samih pilota.

Pe

@ikim Ukrajinski MiG-29 i Su-27 su svi proizvedeni u SSSR-u, i to desetinama godina pre nego što su razvijeni savremeniji ruski avioni. Dakle, ovi ukrajinski avioni su značajno zastareli.
Ruski Su-30 i Su-35 predstavljaju unapređene verzije Su-27. Su-30 je prvi put poleteo još 1991. godine, u vreme SSSR-a.
Potpuno je logično da su savremeni ruski Su-30 i Su-35 tehnički napredniji od ukrajinskih (sovjetskih) Su-27 i MiG-29.
Treba napomenuti da Rusija čak i ne koristi MiG-29 u trenutnim sukobima jer se taj model smatra zastarelim.

ik

@Petrovic Dusan
Izvini Dušane, ali šta sam ja ovde napisao drugačije od tebe?
Prvo, Ukrajinski MiG-29 i Su-27 prvo nisu eksportne verzije, već verzije za RV tadašnjeg SSSR-a.
Drugo, dok su još bili u zajedničkoj državi, prolazili su sve remonte redovno, i dobijali pakete osavremenjavanja i pre od onih na ruskoj teritoriji, jer su jednostavno bili bliže zapadnom bloku, pa samim tim bili pre u redu za osavremenjavanje, odmah posle aviona prve linije.
Treće, i posle raspada države, dok su odnosi bili koliko toliko normalni, a Ukrajinska ekonomija u koliko toliko pristojnom stanju, isti su redovno remontovani i osavremenjavani, a od kada su se odnosi pokvarili, osavrenmenjavani su u ukrajinskim zavodima.
Prema tome, poređenje naših izvoznih MiG-29B, neremontovanih i zastarelih, sa tadašnjim F-16C (u to vreme najsavremenijom verzijom F-16 u upotrebi) je ekvivalentno sa upoređivanjem Ukrajinskih lovaca sovjetskog porekla sa najnovijim ruskim lovcima.
Da su u pitanju bili bazni F-16A/B izveženi u Evropu, bez MLU-a, mogli bi da kažemo da poređenje nije odgovarajuće. Mada bi i tada naši bili inferiorni, zbog nemogućnosti redovnog održavanja i remonta zbog nedostatka delova zbog sankcija.
Poenta priče je da ne možemo upoređivati babe i žabe. Ako poredimo avione iste generacije, moramo upoređivati odgovarajuće verzije, u varijanti za domaće vazduhoplovstvo, sa punom paletom naoružanja i punom logističkom podrškom i podrškom sistema za osmatranje, javljanje i navođenje.
A ako poredimo tako, drqastične razlike između istoka i zapada nema, i onda bi borbu odlučio kvalitet pilota u kabini na obe strane, i početni uslovi započinjanja konflikta.

Pe

@ikim Izvinite ako Vas nisam dobro razumeo.
SRJ nije bila pod sankcijama od 1995-kraja 1997, i nista nije uradjeno na redovnom odrzavanju MiG-29, koji su recima pilota, imali kvarove tokom borbenih letova
Ipak, razlog zbog kojeg nijedan MiG-29 nije mogao da ispali rakete je bio drugi, slab radar nije mogao da uhvato u domet zapadne avione, i raketu i ne moze lansirati bez tog signala.
F-15 i F-16 su imali i mocnije radare, i rakete sa vecim dometom, i brojcanu prednost do 24 na jednog, i ti letovi RV SRJ tesko da su bili u skladu sa bilo kakvim treningom ili postojecom vojnom taktikom ili pravilima, a posebno let maja 1999.
Imali smo takvu vlast za cije greske su placali neduzni piloti.

TT

9mart Poredis sacicu sastarelih aviona sa stotinama modernih..
Nebitno bili oni iz SAD ili SSSRa rezultat bi bio isti.
Drzava porekla i njhova ekonomska politika je potpuno nebitna tu.

н

Аман људи, од 16 објава 15 их се односи на политику, а само ЈЕДАН на Рафала (Србофил) ……Неки су залутали на овај портал, вероватно што је пао мрак….

Odgovori
Ac

Mislim da je G4 odlicno resenje pod uslovom da se modernizuje. Trebali su to Francuzi da ponude gratis koliko sve kosta. Svakako bi takav G4 bio bolje resenje od recimo L39NG. I to po svakom parametru. Opet, govorim o potencijalno modernizovanom a ne sadasnjem G4.

Odgovori
Da

Videti sa Amerikancima za onaj njihov ili Leonardov 346 ,sa Kinezima i Rusima možda kad se ovo ludilo malo slegne.Možda i zato g4 ostaje još.

Bo

Stavljas Francuze i gratis u istu recenicu, Pa decko gde ti zivis. Upravo su nas odrali za 2,7 milijaridi za 12 naskuplje placenih aviona bez naoruzanja u istoriji sveta.

Na osnovu cega tvrdis da bi modernizovani G4 bio bolji u svim parametrima od L39NG?

De

Radio sam u Podgorici na G4 nekoliko godina početkom 90-tih.U odnosu na Orla tada je bio milion puta bolji.Orao je posle svakog leta imao jednu ili više primedbi,a mehaničari su stalno nalazili kvarove.Uglavnom su slabo leteli.Uvek je bilo više aviona u radionici nego u eskadrili.Za razliku od G4 ,koji je dnevno imao tri leta,znao je po dve-tri nedelje biti bez i jedne primedbe.Plus što su G4 bili radni konji u ratovima 90-tih,a ne Orao.Ponavljam,to je bilo početkom devedesetih kada su bili mladi po godinama.

Odgovori
Sr

@Debeli šef
Orao je „pouzdan i efikasan“ samo prem kamerama emisije Dozvolite.

Mi

Za svoju klasu aviona Orao jeste pouzdan i efikasan. koji avion bez nisansko optoelektronskog kontejnera u toj klasi a kamoli iz te generacije je wfikasniji na danasnjem ratištu? Time neću da kažem da je spreman za recimo ukrajinski front, nego jednostavno da nije ništa manje efikasan od drugih aviona iz te klase na istom ratišto. E sad, nije da je svaki komšija naoružan i ima pvo sposoban kao ukrajinski.

Pa

@Milos77,
taj avio ni 1985 nijenbio pouzdqn i efikasan.
Avion sa motorima male snage i velikom potrosnjom. Malog doleta i nosivosti. Katastrofalne hidraulike.
Kada ga VS već ima jedino dobar za testiranja sredstava.
Nemojte se naljutiti ali taj avion je debelo pregazilo vrijeme.

Sr

@Miloš77
Daleko od toga da to nije bio ambiciozan projekat gde su naši inženjeri i procesni tehničari jako puno posla uradili ali to je trebala biti samo prva stepenica. Naravno, država nije izdvojila novac da se odmah pređe na sledeći projekat.

Uporedimo Orla sa A-4, Mirage F-1, Jaguarom itd. čime Orao da se pokaže? Pritom govorimo o debelo zastarelim avionima. Na borbene zadatke iznad KiM se vraćao na rezervi iz Niša.

Mi

Hocu da kazem da u 1999 na Kosovu, ili danas u Ukrajni ni A-4 Skyhawk, ni Yak-130 ne bi bili efkasniji i ne bi imali vece sanse da bace bombe i vrate se u jednom komadu. Jaguar nije uopste u istoj klasi. Svi su oni morali da nose debele rezervoare sa giorivom da se mogu vratiti kuci, i ne mogu da se provuku pored Stingera ili SA-3 i SA-6 itd bez dominacije EW i sveopste kontrole nad VaP.

Sr

@Miloš77
Nije baš zdravo takvo razmišljanje jer u sukobu SRJ vs. NATO ’99. nije presudna oprema jer se konačan ishod zna unapred, samim tim bi mogli reći „Jak-3 se dobro pokazao, pošto se F-15 ne bi bolje pokazao“, kapirate da to nema logike ni malo? 1999. na žalost, nije bio jedini sukob u toj dekadi niti jedini potencijalni način upotrebe koji se razmatrao prilikom projektovanja jurišnika Orao. I sad zamislite tada umesto Orlova, neki mnogo bolji avion, a kamoli u 2024. godini!

Orao ima ogromne konstrukcione probleme i mane, koji se ne mogu rešiti nikako. Svi avioni koje sam pomenuo bi imali daleko veći taktički radijus, operativnu fleksibilnost, bezbednost, efikasnost itd. a govorimo, opet ponavljam, o duboku zasterlim platformama. Orlove trebaju da zamene novi ili mnogo mlađi polovni avioni i nema tu nikakve rasprave.

Mi

@Srbofil
Konacan ishod se nije znao u 2022 niti zna u Ukrajni. Efikasnost dejstva i prezivljavanja ispod NATO armade aviona se nije znao 99-te. Videli smo efikasnost raznih aviona slicne namene kad se sretnu lice u lice sa dobro naoruzanim neprijateljima. Nasi su Napravili racionalnu i rizicnu odluku da Orao posalju da leti na desetine misija ispod AWACS i F-15/15 i to je obavio ospesno.
Da me ne shvatite pogresno, naravno da se Orao ne moze porediti u izradi i kvalitetu sa engleskim i americkim proizvodima. Govorim cisto o efikasnosti u nekom kracem sukobu u nameni za koju je Orao dizajniran. Po meni je ispunio svoje. Da li je mogao biti bolji i modernizovan na vreme, jeste. Da li mu je vreme za peMziju, jeste.
Sve ovo pisem jer se vec 10+ godina pise i razmislje kako bi u takvim ratovima Yak-130 recimo bio mnogo bolji avion. Bio bi bolji jer jenoviji, ali ne bi nista vise obavio od Orla, niti bi sacuvao pilotovu glavu bolje od lake i srednje PVO.

Pa

nemoj opet o orlu ’99, opet će retard da baja o prosipanju po livadama i upinim učincima, eto nisu mu javili. mogu da mu se jave i da drugih ratišta gde je koristen….džaba…

To

Raditi na razvoju turboelisne laste ili licenciranoj proizvodni neke druge letelice. U svetu dosta postoji stranih projekata koje traze partnere. U krajnjem slucaju nabaviti PC-21 ili super tucano, a sto se tice mlaznih trenazera, g4 treba koristiti dok mu to radni vek dozvoljava, a u medjuvremenu, odnosno vec sad treba traziti zamenu, po mom misljenju kineski L15, ima forsaz sto njegovi konkurenti nemaju a to mu daje i bitne borbene karakteristike u slucaju da preuzme bombardersku ulogu ORLA, on bi bio dobro resenje, sa kinezima imamo saradnju, verovatno bi dobili verziju gde bi mogli kaciti i iskoristiti integrisati i domace naoruzanje. Uzgred kupuju ih i Emirati koji ce biti korisnici Rafala. Sto se tice Migova 29 njih bi trebalo zameniti, kada dodje vreme, sa dodatnom eskadrilom rafala. 12 aviona realno je dovoljno samo za air police zadatak. Istorija nas uci da kvalitet ne moze bez kvantiteta.

Odgovori
Pe

Jugoslovenski avion Galeb u bilo kakvoj varijanti nema nista zajednicko sa savremenim Raffale (osim da ima krila, motor i leti), pa je nerealno na tome pripremati pilote za Raffale.
Najverovatnije ce i to morati da se dokupi,i nije jeftino, pa nije sad popularno jos i to pominjati

Odgovori
Bi

Ili ce se obrazovanje/trening odradjivati negde gde postoje adekvatna sredstva. taj Galeb je na nivou aviona iz 2. svetskog rata. Potpuno je besmisleno obucavati nekoga na toj letelici, ko potom treba da sedne u supersonicni avion od 250 miliona evra sa FBW, side stick, HOTAS komandama :-)

Pe

@Bishke neke delove osnovne obuke moze ispuniti i Galeb, ipak nije to dvokrilni avion iz 1916, ali je pitanje koliko je bezbedno premestiti pilota iz Galeba u jedan od tako skupih aviona Raffale, verovatno treba neki korak izmedju, moguce i ta opcija koju navodite.

Br

@Dusan P.

Kad moze moze sa Pilatusa na Rafal, moze i preko Utve, Laste i Galeba, plus MiG29UB

Pe

@Branko MiG-29 je avion analognih uredjaja sovjetskog tipa,komande su potpuno suprotne od zapadnih aviona.
To je bio veliki problem u obuci ukrajinskih pilota, iskusni piloti sovjetskih aviona nisu mogli lako da predju na F-16 i Mirage 2000 jer je previse velika razlika.
Cak je ispalo da je lakse obuciti potpuno neiskusne pilote od pocetka, nego „preuciti“ iskusne pilote sovjetskih na zapadne lovce.

La

Hrvatska kupila rafale zbog toga što moraju jer su u NATO-u.Srbija tj.Vučić kupuje da se dodvori zapadu,ni zbog čega drugog.I oni će u datom trenutku služiti samo za paradu po nebu u mirnodopskom vremenu.U slučaju rata(ne naj Bože) ni jedan jedini neće smjeti poletjeti jer je sve okolo NATO žgadija.Ukrajina je najbolji primjer,imali stotine aviona a svaki koji je poletio nije sletio.Obični dron od par stotina dolara doleti i uništi avion od 100 miliona €.I sad pitam ja vas sve normalne,isplati li se dati tolike pare samo za preseravanje?

Odgovori
Pe

@Laki Postoje snimci letova svih tipova ukrajinskih aviona tokom citavog rata, pa i u okupiranom delu Kurske oblast i do dan danas.
Takodje, rakete Storm Shadow lansira ukrajinski Su-24 do dan danas, dakle, ukrajinski avioni aktivno lete i gubitci nisu takvi kao sto navodite.

Ne

U prevodu: nismo o tome razmisljali i nemamo para :) Ne znam zasto saradnja sa Zagrebom na 400km kada mnogo blize imamo jaca i modernija vazduhoplovstva od kojih mozemo vise da naucimo.

Odgovori
om

Koliko znam u Hrvatskoj zajedno sa Francuzima gradimo obučni centar za pilote tako Francuzi više ne bi u Francuskoj preuzimali obuku na sebe za svoje Rafale. Dakle ipak bi vi mogli doći kod komšija barem na obuku za prvu garnituru pilota. Tu će inače biti sve potrebno pa nećete trebati ići u trošak za prolazne zrakoplove.

Yo

Tačno.
Grčka nam se nameće kao partner u raznim sferama, a naročito kada se radi o funkcionisanju modernog tv-a.
Kao korisnici i F-35 uz Rafale – njihova iskustva su neprocenjiva, a zajedničke nabavke bi bile logičnije jer ćemo i mi i oni na Rafalima verovatno leteti mnogo više nego CRO Rafali…

Ne

@Omnia

Sa tehnicke strane si u pravu, medjutim ako se pledira da se bude ozbiljno vazduhoplovstvo, a srpsko koliko to zvucalo trenutno nerealno pledira, skolski avio se mora imati.

Uostalom ako se skrpilo 3 milijarde za 12 aviona, pa valjda moze jos 4 puta manje za 12 skolskih. Dobra stvar je da se i Srbija i Hrvatska najzad udaljavaju od sirotinjskog mentaliteta: „nemamo, ne moze“ . . .

@Yoda

Grcka, ali i Rumunija koja je „iza coska“. Malo slabija i Madjarska ali sa ipak moderno organizovanim vazduhoplovstvom.

Si

@Yoda

Koji si ti as. Pa CRO Rafali su dosad nabili kilometrazu koju necete stici 5 godina nakon sto stignu vasi. Avioni doslovce svaki dan lete. A poceli su i po noci. Nisam siguran da i Grci imaju takav intenzitet obuke. Nas na jugu ne posjecuju cesto jer nismo u koridoru ali mi je prije 15 dana protutnjao manijak na 500m visine.
Da ostvarite polovicu naleta CRO Rafala, dobar posao ste obavili.

Jo

@Nenad N.

Zadržavanje G-4 ima smisla ako je cilj da se sačuva koncept školsko-borbene eskadrile. Rumuni za LIFT planiraju da koriste modernizovani IAR99, koji je vršnjak G-4, veoma sličnih karakteristika. Međutim, pre ili kasnije, moraće se potražiti zamena. Mislim da bi italijaski Leonardo M346 verovatno bio najlogičniji izbor, ako ekonomski može da se izdrži. Za početak možda polueskadrila (6-8 aviona) uz zadržavanje nekog broja G-4.

Inače, slažem se da su nam Grčka, Rumunija i Mađarska vojno-politički puno bliže, a imaju i isti sistem obuke (imaju mlazne avione za trening). Ako bi se odlučili na M346, tu bi verovatno izbor pao na Grčku, jer koriste isti avion za obuku.

Ako Srbija ima nameru da ima više od jedne borbene eskadrile, onda je očuvanje školsko-borbene eskadrile logičan izbor. M346, ali i neki drugi avioni, ima bolje borbene karakteristike od Orla.

KK

@omnia

Ajde? Kada pocinje izgradnja?

@Sivi

Zaboravljas na iskustvo koje je SRB avijacija imala i ima na 29ki, i veci broj pilota iskusnih na vecem broju tipova aviona. Takodjer, drzis se postojeceg stanja dok avioni nisu isporuceni, a bit ce, kao i mlazni trenazni avioni, dok ce HR raditi na Pilatusima. Neusporedivo. Sve se to stigne i prestigne jer postoje resursi. Vidi koliko ste prebaceni po pitanju PVO, samo radara, jer ste pokriveni do Slovenije u detalje s GM400. Jos taljigate na 50 godina starim AN/FPS-117. Zagreb je nebranjen da sutra nesto opet doleti iz Ukrajine. Koja zemlja gradi ozbiljnije i slojevitije? Mislim da je jasno. Takodjer, clanstvo u NATO vam se pokazuje kao slaba igra jer SRB dobija naoruzanje iste ili jace kvalitete kao i vi, a nije clan nicega. Meteor, kuci pisi propalo je, PULS isti ili jaci od Himarsa, Hermes vrlo vrlo bolji od Bajraktara, dronovi samoubice, Rafali kupljeni u puno boljoj verziji od F3R. Manite se iluzija velicine i puvanja po forumima. Realnost je malo drugacija.

Pa

@KK,
jedini tko pati od iluzije veličine i koji pljuje po komentarima ste upravo vi.
@Sivi je jednostavno iznio cinjenicu da ce piloti HRZ-a imati više satova naleta dok se VS ne isporučenu novi Rafali. Što je logično jer su avioni već u RH. I to sve na tvrdnju @Yode da će piloti VS imati više naleta (možda i hoće ali ce ima trebati xy godina da stignu vec nabijenu satnicu HRZ-a stomje u konanici potpuno nebitno)
Dakle potpuno nepotreban i „navijacki“ komentar na razini 18-godisnjaka.
Svaka država (RH I SRB) nabavlja ono sto smatra.da joj treba i što moze platiti.

Od

Што се тиче 2 симулатора на 400 км, ево решења:

оба да се туре нпр. у Чајниче и направимо нешто звучно Regional Fighter Training Simulation Center „Brotherhood and Unity“.
ХРЗ и РВ,запратите ме за више корисних савета.

Odgovori
Me

„Supergaleb G-4 je borbeni avion koji će nam služiti kao prelazni vazduhoplov za dolazak aviona Rafal. Bilo bi zabrinjavajuće da ova izjava znači da će budući piloti Rafala zaista kao LIFT koncept koristiti analognu tehnologiju G-4 iz kasnih 80-tih. Preobuka prvih instruktora će, kao i u Hrvatskom slučaju, verovatno biti u Francuskoj, ali ostaje dugoročno rešavanje pitanja – kako će RV i PVO samo obučavati generacije pilota koji će doći nakon početnih preobuka i kvalifikacija?“
Da.

Odgovori
Me

Kako će Srbija riješiti problem sa nedostatkom pilota ? Obavezni vojni rok od dva mjeseca to sigurno neće riješiti. Hrvatska na sreću jako dobro stoji po tome pitanju gdje je zapravo sebe dovela u situaciju da ima previše pilota i treba još aviona i helikoptera.

Odgovori
Br

Kako to Hrbatska ima visak obucenih pilota kad je citav svet u manjku…

Me

@Branko Zadnjih godina puno mladih ljudi je odabralo da postanu vojni piloti. Hrvatska sa pilotima stvarno jako dobro stoji, gdje sada imamo problem da nemamo dovoljno aviona / helikoptera.

Zo

Ma kupit ćemo mi svakom pilotu po jedan Rafal i BH da lete do mile volje , pa barem lova nije problem ….
Ima EU love , ali nema vojske…

@Branko
Eto da je barem u nečem pozitivnom HR izuzetak.
Nije ovo jedina eskadrila Rafala za Hr…

Br

Pravda za „Oro“.

Odgovori
Du

Ako država ne može da sprovede cifrizaciju modernizaciju barem pet Galebova za prelazak na Rafale bolje da nisu ni kupovani

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs