FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao prvi AOC za komercijalne letove hidro-aviona u Srbiji kompaniji GAS Aviation

7. avg 2024

[ANALIZA] Pomažemo premijeru Milojku Spajiću: Treba li Crna Gora da kupi „makar jedan“ Kanader, ima li alternative i kako to sve platiti?

7. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

2. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Ponovo veliki požari u Makedoniji, u pomoć stigli i Er Traktori registrovani u Južnoj Americi

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

31. jul 2024

Vučić ponovo o „letećim taksijima“: Predstavljanje „Grande Pande“ na kraju događaja dobilo vazduhoplovnu dimenziju

23. jul 2024
FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih
Jedan od najstabilnijih startapova u eVTOL segmentu "Joby" je navodno jedna od kontaktiranih kompanija od strane Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

Vazduhoplovni regulator Sjedinjenih Američkih Država usvojio je nedavno novu regulativu koja po prvi put (i konačno – za kompanije koje ih proizvode) definiše ključne sertifikacione parametre kako za letelice tako i za obuku letačkog i drugog osoblja u eVTOL segmentu, ili kako ih FAA terminološki definiše – „powered lift“.

Nova regulativa, predstavljena na nedavno održanom NBAA sajmu u Las Vegasu, tako zvanično uvodi eVTOL koncepte kao prvu potpuno novu kategoriju civilnih vazduhoplova od uvođenja helikoptera 1940-ih godina.

FAA njihove misije i upotrebne primere opisiju kao „vazduhoplovne taksije“ (dakle ne beže od tog termina, koliko god on bio nerealan u pojedinim primenama), letelice za isporuku tereta i razne operacije u urbanim i ruralnim područjima.

Konkretnije, FAA je ovom regulativom definisala konačno pravilo o kvalifikacijama i obuci koju instruktori i piloti moraju imati da bi leteli vazduhoplovima u ovoj kategoriji koja, kako je sada prvi put definisano ima karakteristike i aviona i helikoptera u isto vreme. Regulativa se takođe bavi operativnim zahtevima, uključujući minimalne bezbedne visine i potrebnu vidljivost.

Koncept kompanije „EVE“ koju finansira i podržava Embraer / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

FAA je do sada sertifikovala eVTOL vazduhoplove koristeći postojeće propise, takođe je ažurirala raniju regulativu koja je već otvorila vrata da se eVTOL koriste i u komercijalnom vazdušnom saobraćaju.

Međutim, tek sada na teritoriji SAD-a i u nadležnosti FAA zaokružen je kompletan administrativni okvir koji poslovnim entitetima omogućava da proizvedu eVTOL i potencijalno ga koriste komercijalno bez regulatornih nejasnoća.

Da bi se neka letelica ili prateća operacija komercijalizovali, u slučaju eVTOL-a, potrebno je bilo urediti i segmente koje predstavljena regulativa sada rešava. Ona definiše sertifikaciju pilota, razjašnjava operativna pravila koja se primenjuju za ovu vrstu letelica i kompletira druge dodatke koji su neophodni kako bi se eVTOL integrisali u američki nacionalni kontrolisani vazdušni prostor. Regulativa će sada omogućiti sertifikaciju prvih grupa pilota i bitnije instruktora.

Da bi eVTOL koncept bio komercijalno izvodljiv i masovniji ključna karakteristika je „single pilot“ kokpit i u budućnosti potpuno autonomno letenje koje kineske kompanije u ovom segmentu već prikazale / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ono što FAA posebno naglašava kada je FCL deo u pitanju je da ova regulativa omogućava i operacije sa jednom osobom u letelicama koje imaju jedan set komandi. Karakteristika koja će biti ključna za dodatne finansijske uštede i održivost koncepta kada je komercijalizacije eVTOL-a u pitanju.

Srbija, pre svega njen predsednik, je u poslednjih nekoliko meseci intenzivno promovisao ideju o nekoj vrsti angažovanja eVTOL letelica tokom EXPO 2027 manifestacije. Kako je Tango Six izveštavao krajem juna, početne ideje o rutama koje bi mogle biti odobrene za njihovo letenje ilustriju ograničenu promotivnu svrhu, nikako „avio-taksi“ komercijalizaciju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs