[POSLEDNJA VEST] Vučić iz Davosa: Kupujemo tri eVTOL letelice američke kompanije Arčer

20. jan 2025

Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

18. jan 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024
FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih
Jedan od najstabilnijih startapova u eVTOL segmentu "Joby" je navodno jedna od kontaktiranih kompanija od strane Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

Vazduhoplovni regulator Sjedinjenih Američkih Država usvojio je nedavno novu regulativu koja po prvi put (i konačno – za kompanije koje ih proizvode) definiše ključne sertifikacione parametre kako za letelice tako i za obuku letačkog i drugog osoblja u eVTOL segmentu, ili kako ih FAA terminološki definiše – „powered lift“.

Nova regulativa, predstavljena na nedavno održanom NBAA sajmu u Las Vegasu, tako zvanično uvodi eVTOL koncepte kao prvu potpuno novu kategoriju civilnih vazduhoplova od uvođenja helikoptera 1940-ih godina.

FAA njihove misije i upotrebne primere opisiju kao „vazduhoplovne taksije“ (dakle ne beže od tog termina, koliko god on bio nerealan u pojedinim primenama), letelice za isporuku tereta i razne operacije u urbanim i ruralnim područjima.

Konkretnije, FAA je ovom regulativom definisala konačno pravilo o kvalifikacijama i obuci koju instruktori i piloti moraju imati da bi leteli vazduhoplovima u ovoj kategoriji koja, kako je sada prvi put definisano ima karakteristike i aviona i helikoptera u isto vreme. Regulativa se takođe bavi operativnim zahtevima, uključujući minimalne bezbedne visine i potrebnu vidljivost.

Koncept kompanije „EVE“ koju finansira i podržava Embraer / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

FAA je do sada sertifikovala eVTOL vazduhoplove koristeći postojeće propise, takođe je ažurirala raniju regulativu koja je već otvorila vrata da se eVTOL koriste i u komercijalnom vazdušnom saobraćaju.

Međutim, tek sada na teritoriji SAD-a i u nadležnosti FAA zaokružen je kompletan administrativni okvir koji poslovnim entitetima omogućava da proizvedu eVTOL i potencijalno ga koriste komercijalno bez regulatornih nejasnoća.

Da bi se neka letelica ili prateća operacija komercijalizovali, u slučaju eVTOL-a, potrebno je bilo urediti i segmente koje predstavljena regulativa sada rešava. Ona definiše sertifikaciju pilota, razjašnjava operativna pravila koja se primenjuju za ovu vrstu letelica i kompletira druge dodatke koji su neophodni kako bi se eVTOL integrisali u američki nacionalni kontrolisani vazdušni prostor. Regulativa će sada omogućiti sertifikaciju prvih grupa pilota i bitnije instruktora.

Da bi eVTOL koncept bio komercijalno izvodljiv i masovniji ključna karakteristika je „single pilot“ kokpit i u budućnosti potpuno autonomno letenje koje kineske kompanije u ovom segmentu već prikazale / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ono što FAA posebno naglašava kada je FCL deo u pitanju je da ova regulativa omogućava i operacije sa jednom osobom u letelicama koje imaju jedan set komandi. Karakteristika koja će biti ključna za dodatne finansijske uštede i održivost koncepta kada je komercijalizacije eVTOL-a u pitanju.

Srbija, pre svega njen predsednik, je u poslednjih nekoliko meseci intenzivno promovisao ideju o nekoj vrsti angažovanja eVTOL letelica tokom EXPO 2027 manifestacije. Kako je Tango Six izveštavao krajem juna, početne ideje o rutama koje bi mogle biti odobrene za njihovo letenje ilustriju ograničenu promotivnu svrhu, nikako „avio-taksi“ komercijalizaciju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ne

Napreduje se polako. Zackoljica: Joby nece biti nudjen na slobodnom trzistu, vec kao on demand usluga. Ostaje Ehang koji je kao koncept i bolji, jer je Joby ipak samo usavrseni helikopter. Problem kod Ehanga je sto nema pilota. Licno ne bih usao u nesto sto „vozi“ kompjuter. Ako uvedu pilotiranu verziju bice to uspesno.

Odgovori
Sl

Da, korak po korak, ali se ipak naprijed, jer u FAA AC21.17-4 „Type Certified-Powered Lift“, I odmah nakon toga PSAIR 21.17-02 “ Special class rotorcraft“ omogucuju proizvodnju tj certifikaciju eVTOL. FAA takodje FAA form 8100-2 block 4 identifikuje “ powered-Lift – Special Class“; takodje i Special Airworthiness certificate Form 8130-7…Postoji mnogo kompanija koje su usle u sferu eVTOL (nedavno je FAA prihvatila aplikaciju od SkyDrive Inc-Japan) ali projekat zaista zahtjeva mnogo novca, znanja, proces certifikacije komplikovan. EASA Article 7a – OSD, kako to rijesiti. Komplikovano, licno sam radio na OSD – min syllabus of maint cert staff type rating and MMEL…u svakom slucaju, sve novo ima svoju publiku koja aplaudira ili kritikuje bez osnova.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs