Vazduhoplovni regulator Sjedinjenih Američkih Država usvojio je nedavno novu regulativu koja po prvi put (i konačno – za kompanije koje ih proizvode) definiše ključne sertifikacione parametre kako za letelice tako i za obuku letačkog i drugog osoblja u eVTOL segmentu, ili kako ih FAA terminološki definiše – „powered lift“.
Nova regulativa, predstavljena na nedavno održanom NBAA sajmu u Las Vegasu, tako zvanično uvodi eVTOL koncepte kao prvu potpuno novu kategoriju civilnih vazduhoplova od uvođenja helikoptera 1940-ih godina.
FAA njihove misije i upotrebne primere opisiju kao „vazduhoplovne taksije“ (dakle ne beže od tog termina, koliko god on bio nerealan u pojedinim primenama), letelice za isporuku tereta i razne operacije u urbanim i ruralnim područjima.
Konkretnije, FAA je ovom regulativom definisala konačno pravilo o kvalifikacijama i obuci koju instruktori i piloti moraju imati da bi leteli vazduhoplovima u ovoj kategoriji koja, kako je sada prvi put definisano ima karakteristike i aviona i helikoptera u isto vreme. Regulativa se takođe bavi operativnim zahtevima, uključujući minimalne bezbedne visine i potrebnu vidljivost.
FAA je do sada sertifikovala eVTOL vazduhoplove koristeći postojeće propise, takođe je ažurirala raniju regulativu koja je već otvorila vrata da se eVTOL koriste i u komercijalnom vazdušnom saobraćaju.
Međutim, tek sada na teritoriji SAD-a i u nadležnosti FAA zaokružen je kompletan administrativni okvir koji poslovnim entitetima omogućava da proizvedu eVTOL i potencijalno ga koriste komercijalno bez regulatornih nejasnoća.
Da bi se neka letelica ili prateća operacija komercijalizovali, u slučaju eVTOL-a, potrebno je bilo urediti i segmente koje predstavljena regulativa sada rešava. Ona definiše sertifikaciju pilota, razjašnjava operativna pravila koja se primenjuju za ovu vrstu letelica i kompletira druge dodatke koji su neophodni kako bi se eVTOL integrisali u američki nacionalni kontrolisani vazdušni prostor. Regulativa će sada omogućiti sertifikaciju prvih grupa pilota i bitnije instruktora.
Ono što FAA posebno naglašava kada je FCL deo u pitanju je da ova regulativa omogućava i operacije sa jednom osobom u letelicama koje imaju jedan set komandi. Karakteristika koja će biti ključna za dodatne finansijske uštede i održivost koncepta kada je komercijalizacije eVTOL-a u pitanju.
Srbija, pre svega njen predsednik, je u poslednjih nekoliko meseci intenzivno promovisao ideju o nekoj vrsti angažovanja eVTOL letelica tokom EXPO 2027 manifestacije. Kako je Tango Six izveštavao krajem juna, početne ideje o rutama koje bi mogle biti odobrene za njihovo letenje ilustriju ograničenu promotivnu svrhu, nikako „avio-taksi“ komercijalizaciju.
Nenad N.
Napreduje se polako. Zackoljica: Joby nece biti nudjen na slobodnom trzistu, vec kao on demand usluga. Ostaje Ehang koji je kao koncept i bolji, jer je Joby ipak samo usavrseni helikopter. Problem kod Ehanga je sto nema pilota. Licno ne bih usao u nesto sto „vozi“ kompjuter. Ako uvedu pilotiranu verziju bice to uspesno.
Sladjan K.
Da, korak po korak, ali se ipak naprijed, jer u FAA AC21.17-4 „Type Certified-Powered Lift“, I odmah nakon toga PSAIR 21.17-02 “ Special class rotorcraft“ omogucuju proizvodnju tj certifikaciju eVTOL. FAA takodje FAA form 8100-2 block 4 identifikuje “ powered-Lift – Special Class“; takodje i Special Airworthiness certificate Form 8130-7…Postoji mnogo kompanija koje su usle u sferu eVTOL (nedavno je FAA prihvatila aplikaciju od SkyDrive Inc-Japan) ali projekat zaista zahtjeva mnogo novca, znanja, proces certifikacije komplikovan. EASA Article 7a – OSD, kako to rijesiti. Komplikovano, licno sam radio na OSD – min syllabus of maint cert staff type rating and MMEL…u svakom slucaju, sve novo ima svoju publiku koja aplaudira ili kritikuje bez osnova.