[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Dvomotorni Teknam u Ečkoj sleteo sa uvučenim stajnim trapom, nije bilo povređenih

11. feb 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

4. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Vučić iz Davosa: Kupujemo tri eVTOL letelice američke kompanije Arčer

20. jan 2025
FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih
Jedan od najstabilnijih startapova u eVTOL segmentu "Joby" je navodno jedna od kontaktiranih kompanija od strane Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

Vazduhoplovni regulator Sjedinjenih Američkih Država usvojio je nedavno novu regulativu koja po prvi put (i konačno – za kompanije koje ih proizvode) definiše ključne sertifikacione parametre kako za letelice tako i za obuku letačkog i drugog osoblja u eVTOL segmentu, ili kako ih FAA terminološki definiše – „powered lift“.

Nova regulativa, predstavljena na nedavno održanom NBAA sajmu u Las Vegasu, tako zvanično uvodi eVTOL koncepte kao prvu potpuno novu kategoriju civilnih vazduhoplova od uvođenja helikoptera 1940-ih godina.

FAA njihove misije i upotrebne primere opisiju kao „vazduhoplovne taksije“ (dakle ne beže od tog termina, koliko god on bio nerealan u pojedinim primenama), letelice za isporuku tereta i razne operacije u urbanim i ruralnim područjima.

Konkretnije, FAA je ovom regulativom definisala konačno pravilo o kvalifikacijama i obuci koju instruktori i piloti moraju imati da bi leteli vazduhoplovima u ovoj kategoriji koja, kako je sada prvi put definisano ima karakteristike i aviona i helikoptera u isto vreme. Regulativa se takođe bavi operativnim zahtevima, uključujući minimalne bezbedne visine i potrebnu vidljivost.

Koncept kompanije „EVE“ koju finansira i podržava Embraer / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

FAA je do sada sertifikovala eVTOL vazduhoplove koristeći postojeće propise, takođe je ažurirala raniju regulativu koja je već otvorila vrata da se eVTOL koriste i u komercijalnom vazdušnom saobraćaju.

Međutim, tek sada na teritoriji SAD-a i u nadležnosti FAA zaokružen je kompletan administrativni okvir koji poslovnim entitetima omogućava da proizvedu eVTOL i potencijalno ga koriste komercijalno bez regulatornih nejasnoća.

Da bi se neka letelica ili prateća operacija komercijalizovali, u slučaju eVTOL-a, potrebno je bilo urediti i segmente koje predstavljena regulativa sada rešava. Ona definiše sertifikaciju pilota, razjašnjava operativna pravila koja se primenjuju za ovu vrstu letelica i kompletira druge dodatke koji su neophodni kako bi se eVTOL integrisali u američki nacionalni kontrolisani vazdušni prostor. Regulativa će sada omogućiti sertifikaciju prvih grupa pilota i bitnije instruktora.

Da bi eVTOL koncept bio komercijalno izvodljiv i masovniji ključna karakteristika je „single pilot“ kokpit i u budućnosti potpuno autonomno letenje koje kineske kompanije u ovom segmentu već prikazale / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ono što FAA posebno naglašava kada je FCL deo u pitanju je da ova regulativa omogućava i operacije sa jednom osobom u letelicama koje imaju jedan set komandi. Karakteristika koja će biti ključna za dodatne finansijske uštede i održivost koncepta kada je komercijalizacije eVTOL-a u pitanju.

Srbija, pre svega njen predsednik, je u poslednjih nekoliko meseci intenzivno promovisao ideju o nekoj vrsti angažovanja eVTOL letelica tokom EXPO 2027 manifestacije. Kako je Tango Six izveštavao krajem juna, početne ideje o rutama koje bi mogle biti odobrene za njihovo letenje ilustriju ograničenu promotivnu svrhu, nikako „avio-taksi“ komercijalizaciju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ne

Napreduje se polako. Zackoljica: Joby nece biti nudjen na slobodnom trzistu, vec kao on demand usluga. Ostaje Ehang koji je kao koncept i bolji, jer je Joby ipak samo usavrseni helikopter. Problem kod Ehanga je sto nema pilota. Licno ne bih usao u nesto sto „vozi“ kompjuter. Ako uvedu pilotiranu verziju bice to uspesno.

Odgovori
Sl

Da, korak po korak, ali se ipak naprijed, jer u FAA AC21.17-4 „Type Certified-Powered Lift“, I odmah nakon toga PSAIR 21.17-02 “ Special class rotorcraft“ omogucuju proizvodnju tj certifikaciju eVTOL. FAA takodje FAA form 8100-2 block 4 identifikuje “ powered-Lift – Special Class“; takodje i Special Airworthiness certificate Form 8130-7…Postoji mnogo kompanija koje su usle u sferu eVTOL (nedavno je FAA prihvatila aplikaciju od SkyDrive Inc-Japan) ali projekat zaista zahtjeva mnogo novca, znanja, proces certifikacije komplikovan. EASA Article 7a – OSD, kako to rijesiti. Komplikovano, licno sam radio na OSD – min syllabus of maint cert staff type rating and MMEL…u svakom slucaju, sve novo ima svoju publiku koja aplaudira ili kritikuje bez osnova.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs