Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024

Otvoren pogon za finalnu montažu vojnih transportnih aviona Erbas C295 u Indiji

29. okt 2024

General Bandić: Ministarstvo odbrane tek sad pregovara o nabavci naoružanja za Rafale; SAAB sa Gripenom ipak učestvovao u prvobitnom razmatranju za nabavku novog aviona

28. okt 2024

Slovenija nabavlja helikoptere za hitnu medicinsku pomoć

22. okt 2024

[PREDSTAVLJAMO KNJIGU] „Samohodni raketni sistem 2K12 Kub-M/Kvadrat: Od SFRJ do Srbije“

18. okt 2024

Piloti Helikopterske jedinice MUP-a Kantona Sarajevo školuju se u Crnoj Gori, dobijene prve PPL dozvole

17. okt 2024

Prve fotografije hrvatskih Rafala sa vežbovnim raketama vazduh-vazduh

15. okt 2024

Nova TV: Zaštitu vazdušnog prostora Hrvatske privremeno će obavljati borbeni avioni Mađarske i Italije

14. okt 2024

Poseta Erdogana Beogradu: Nabavka Bajraktara za Srbiju nije pomenuta, uskoro bi zbog toga mogao da profitira Erbas?

11. okt 2024

Bugarska Granična straža ponovo izabrala kompaniju „Airborne Technologies“ za nadogradnju helikopterske flote

10. okt 2024

Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

9. okt 2024

Aero-miting „Vršac 2024“ after video: Kako smo doživeli vazduhoplovni spektakl pod Bregom

8. okt 2024

[ANALIZA] Da li će Srbiji borbeni avioni Rafal biti isporučeni preko reda, ili je dobijen realan rok isporuke?

7. okt 2024
Hrvatskoj odobrena kupovina 8 dodatnih helikoptera „Black Hawk“, HRZ postepeno prelazi na potpuno američku helikoptersku flotu
Hrvatska trenutno poseduje 4 helikoptera UH-60M od kojih su dva kupljena, a dva su donirale SAD / Foto: MORH

Hrvatskoj odobrena kupovina 8 dodatnih helikoptera „Black Hawk“, HRZ postepeno prelazi na potpuno američku helikoptersku flotu

Agencija za bezbednosnu i odbrambenu saradnju DSCA (Defense Security Cooperation Agency) Sjedinjenih Država saopštila je u petak 26. januara da je Stejt Department doneo odluku da odobri moguću prodaju helikoptera UH-60M „Black Hawk“ Hrvatskoj po Foreign Military Sale liniji. DSCA je istog dana Kongresu dostavila potrebnu potvrdu o ovoj mogućoj prodaji.

Kako se navodi, procenjena vrednost paketa u kome se osim helikoptera nalazi prateća oprema i razne usluge iznosi 500 miliona dolara. Postoji međutim napomena da pomenuta cena važi za najveću procenjenu količinu i vrednost na osnovu početnih zahteva. Stvarna vrednost u dolarima će biti niža u zavisnosti od konačnih zahteva, budžetskih ovlašćenja i potpisanih ugovora o prodaji, ako i kada budu zaključeni.

Novih 8 helikoptera trebali bi biti mnogo bolje opremljeni od postojećih primeraka / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Od ukupne cene od 500 miliona dolara, 250 miliona se odnosi na glavnu odbrambenu opremu (Main Defence Equipment-MDE) u koju spada 8 helikoptera UH-60M „Black Hawk“, 19 motora T700-GE 701D (16 instaliranih, tri rezervna), 20 VHF/UHF/LOS/SATCOM radio uređaja AN/ARC-231A RT-1987, 10 sistema za upozorenje o napadu raketa AN/AAR-57, 20 GPS/INS navigacijskih sistema H-764U sa modulom protiv ometanja, kao i 18 mitraljeza M240H kalibra 7,62 mm.

Preostalih 250 miliona odnosi se na raznu opremu za komunikaciju, navigaciju, identifikaciju, signalizatore radarskog i laserskog ozračenja, optoelektronski sistem, balistički oklop, gornji prikazivač (IHUD), sistemi za snimanje različitih podataka, unutrašnji pomoćni gorivni sistem, sistem za brzo iskrcavanje i izvlačenje (Fast rope), komplet opreme za spasavanje sa dizalicom i specijalnim nosilom, sedišta Martin Baker za šefa posade i mitraljesca, trenažeri za tehničko osoblje i pilote, sistem za podvešavanje naoružanja, kacige za posadu, usluge transporta, rezervni delovi i delovi za popravke, alati i oprema za ispitivanje, tehnička dokumentacija, razna oprema za obuku, usluge inženjeringa, tehničke i logističke podrške vlade SAD i izvođača radova i ostali elementi logistike i programske podrške.

Moguće su dalje nabavke UH-60M koji bi zamenili ruske Mi-171Š / Foto: MORH

U dokumentu se još navodi da će za realizaciju ove predložene prodaje u Hrvatsku otputovati oko 15 predstavnika Vlade SAD i/ili 15 predstavnika izvođača radova koji če u dužem vremenskom periodu pružati usluge puštanja opreme u rad, provere sistema, obuke, tehničke i logističke podrške.

Nabavka dodatnih helikoptera UH-60M je očekivana obzirom da hrvatsko ratno vazduhoplovstvo (HRZ) već poseduje 4 takve letelice, od kojih su dva donirale SAD, a dva su kupljena. Hrvatski zvaničnici su tokom prošle godine izjavljivali da će tako biti i u ovom slučaju, odnosno da će 4 nova primerka takođe finansirati SAD, dok će 4 platiti Hrvatska. Prema njihovim rečima, SAD će kroz progam podrške stranim oružanim snagama obezbediti 140 miliona dolara, od kojih će najveći deo otići na helikoptere. Taj novac će biti dobijen kao nadoknada za 14 helikoptera Mi-8 koje je Hrvatska poslala Ukrajini.

Hrvatska će tako kompletirati eskadrilu sa 12 UH-60M, a postoje nagoveštaji da će u budućnosti biti još nabavki ovog tipa, najverovatnije kako bi se zamenilo 10 postojećih ruskih srednjih transportnih helikoptera Mi-171Š. Tako bi kompletna hrvatska vojna helikopterska flota bila američke proizvodnje. Trenutno se u inventaru nalazi 8 lakih višenamenskih i školskih Bell 206B-3 Jet Ranger III i 15 izviđačko-borbenih OH-58D(R) Kiowa Warrior.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Ajde, iskamcili su nesto za stare 8ce

Odgovori
Mi

140 miliona dolara za helikoptere koji su stari 40 godina i koji bi za par godina bili u starom zeljezu. Vrijednost bi im bila upravo koliko kilogram zeljeza kosta. Kamo srece da su oni Mi 24 odrzavani kao operativni, ko zna sta bi za njih dobili.

Ro

4 nova black hawka za 14 mi8 starih 40 godina, vrlo dobar posao.

Vl

Beduin,
Nigde ne pročitah da Ameri otpisuju deo novca zbog helikoptera isporučenih Ukrajini? Samo su navedene tvrdnje vaših zvaničnika od prošle godine (nakon isporuke 8-ica) o 4 komada koji stižu za „DŽ“ i ostalih četiri koje plaćate, ali to Ameri nisu dokumentovali u ovom odobrenju prodaje.
A eto i pravog odnosa cena. Mi 117 u punoj konfiguraciji je plaćen 12.5 miliona dok klot Jastreba dobijate za 30 miliona…

Do

Vlad Istog dana kada je objavljeno da je odobreno dodatnih 8 Black Hawk za 500 milijuna dolara javio se Plenki di je izjavio da će cijena za Hrvatsku biti puno manja tj.
da će biti ista kombinacija kao kada je Hrvatska nabavila 4 Black Hawk helikoptera..Dakle 4 donacija a 4 se kupuju.

Mi

Vlad

Navedena je americka pomoc od 140 miliona dolara koja nije predmet ugovora za same helikoptere ali je jasno zasto je dobijena. Radi se o tzv.potpori razvijanju stranih oruzanih snaga kakvu recimo dobija i sam Izrael. Cesi su za svoje MiG 29 ustupljene Ukrajini dobili ponudu za AH1Z Cobra od cega bi dobar dio platili sami Ameri. Naravno nesto treba i utrositi ali 140 miliona za helikoptere kojih bibse morali rijesiti ubrzo i bez ikakve naknade je dobar deal. Iz hr.ministarstva obrane su vec rekli da ce najveci dio ovih sredstava biti utrosen za kupovinu ovih helikoptera.

Yr

@Mislav

Česi su svoje Mig-29 odavno prebacili Slovačkoj i Poljskoj, možda su nešto drugo slali u Ukrajinu ali Mig-29 nisu sigurno.

Mi

Greska, radi se o Slovackoj. Njima su ponudjeni Ah1z u zamjenu za MiGove.

Mi

Za 13 slovackih MiG ova ponudjeno je 12 novih Ah1z vrijednih oko 1 milijardu dolara. Slovaci bi platili 340 miliona, dok je 660 miliona americka pomoc koja ukljucuje i oko 500 hellfire raketa za navedenu cifru. Takodjer i EU ce kompenzirati 250 miliona eura Slovackoj za taj deal.

St

Uporediti black hawk i mi8 nebo i zemlja. Mi8 nosi veci teret ima rampu za ulaz izlaz, kabina je veca.

Su

@Stefan
Ne treba porediti tehnicke karakteristike helikoptera, vec samo njihovu vrednost. To je zamena „nesto sto mi ne treb za nesto sto mi treba“. Koliko ima slucajeva da ljudi menjaju moped za motokultivator? Kod ove zamene je bitna vrednost onog sto se daje i vrednost onog sto se dobija.

А

@Stefan
То је зато што поредиш пунокрвни средњи хеликоптер у виду УХ-60 са за ове наше државе омањим тешким транспортним хеликоптером у виду Ми-8/17. А за све наше државе по Балкану би идеално решење било да се има неколико ескадрила средњих и бар једна тешких хеликоптера, уз наравно лаке хеликоптере типа наших Х-145.

Be

Aleksa, mozda za drzave od preko 100 000 km2 povrsine i kojim km cesta…..

Za nase uvijete, totalno nepotrebno.

А

@Beduin

Не бих се сложио да је непотребно, али дефинитивно није ни близу приоритетима.

R2

Sa kojim će se helikopterom za koju godinu mijenjati Mi 171š? NH90 ili AW101 pošto je UH60 manji od Milova.

Odgovori
Mi

I nema potrebe za vecim helikopterom. Podvjesna nosivost mu nije manja nego kod Milova i vise je nego dovoljna za brzo prebaciti podvjesenu haubicu ili izvuci ranjene. Za sve druge uloge tipa masovnih desanta Hrvatska nema potrebe. Prometna infrastruktura je izvrsna za prebacivanje jedinica, desantirati se mogu uglavnom manje specijalne jedinice i sto je bitnije desantiraju se brze zbog sirokih vrata sa obe strane. Takodjer za razliku od Milova Black Hawk na kriticnim dijelovima moze biti i oklopljen. To je vec predmet dodatne opreme za koju je ostavljena migucnost. Preostali Mi 171sh se kao ni onih ranije datih 14 Milova ne mijenjaju iskljucivo za helikoptere vec se dobija novcana pomoc za koju se moze kupiti (od Amera naravno koji je i daju) sve sto se ocijeni za potrebno. Mogu biti i dodatni helikopteri ali i Javelini ili nesto trece.

Me

@Mislav
Podvjesna nosivost je manja, a sami okviri letjelice imaju probleme ako vješaš maksimum težine. HRZ mora nabaviti nova podvjesna vjedra za nošenje vode za gašenje požara, jer su sadašnja neiskoristiva.
Sve ostalo je na strani BH.

Pe

@ Medo s mora

Podaci samih proizvođača

Mi-171Š
Max external payload weight, 4,000 kg
https://roe.ru/eng/catalog/aerospace-systems/helicopters/mi-171sh/

UH-60M
Cargo hook capacity 9,000 lb ili 4,082 kg
https://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed-martin/rms/documents/black-hawk/sikorsky-UH60M-brochure.pdf

Me

@PeroZ
Na papiru je tako, ali u stvarnosti i nije. Okvir se deformira i imaš problema s vratima.
Imam neku suradnju s proizvođačem vjedara pa znam za ovaj problem, zbog toga se sada radi na razvoju manje verzije.

Ig

Kad kažete da bi novih 8 helikoptera trebalo biti puno bolje opremljeno od prva 4, treba uzeti u obzir da je za ta prva 4 naknadno, poslije isporuke, dokupljena i ugrađivana neka oprema.
Nije (koliko znam) nikad objavljeno koja točno, samo da se ugraduje.

Odgovori
Do

U razgovoru sa generalom Križancom koji je objavljen u Hrvatskom vojniku imaš te informacije.
„Upravo smo završili prvu fazu opremanja naših letjelica UH-60M za misije. Helikopteri su dobili balističku zaštitu za posade i vojnike koji se prevoze, sustav za brzo uže FRIES (Fast Rope Insertion & Extraction System) te nosače bočnih strojnica. Do kraja prvog kvartala 2024. završit ćemo s ugradnjom dizalica za spašavanje.“

Ig

Domac,
hvala za info.

Mo

Mislim da su Kuguari ili Karakali bolji helikopteri i da bi im bolje odgovarali, ali dobro.

Odgovori
Be

Puma je ekvivalent 8ci a Karakal Gazelli….nidje veze

Pe

SA332 Pume, AS532 Cougara i EC725 Caracala više nema od kada su pod Airbusom jer su to bili nazivi Aerospatialea i Eurocoptera.

Prva dva su postali H215M a treći H225M.

Prošle godi UAE htio nabaviti 12 pa odustali. Cijena bila viša od 800 milijuna eura.

al

Black Hawk je bukvalno duplo manji helikopter od Mi 8/17 i nema neku realnu sposobnost transporta tereta u svojoj unutrasnjosti.

Ne moze se nikako porediti sa Mi 8.

Drugim recima HRZ bi trebalo da poruci jedno bar 24 komada UH-60M da parira gubitku onih Mi helikoptera koje su poslali u Ukrajinu.

Ili jos bolje da se nabavi 12-24 Black Hawk-ova i onda jos jedno 4-8 komada CH-47F Chinook.

Odgovori
Mi

Ne treba da parira jer nista tesko u unutrasnjosti nikad i nisu imali potrebu da prevoze. Podvjesna nosivost im nije manja kd Milova.

om

BH nije čisti transportni helikopter ali je podesan za prebacivanje manjih diverzantskih grupa jer je relativno tih, brz i zavidnih manevarskih sposobnosti. Ovaj je najnovija verzija. Kakav Mi8 koji je koncipiran prije pola stoljeća i kojeg je nemoguće više održavati. Da ih nismo poslali u Ukrajinu trunuli bi tamo negdje u polju.

Lu

Nama treba desantni helikopter ne transportni helikopter. Po potrebi može se nabaviti o polovni Chinook koji su nam već i nudili …

Ne

Pa nije baš “bukvalno duplo manji”.
Upravo sam proverio i ovo su mere:
Dimensions
UH-60 MI-17
Length: 19.76 m 18.465 m
Rotor diameter: 16.36 m 21.25 m
Height: 5.13 m 4.76 m

Ri

Dosta kukanja amerikanci su vam ih bukvalno prodali besplatno. Ovo je posao stoljeća. Black Hawk ima svoji film Black Hawk Down , Mi-8 Hip nema svoj film Black Hawk Down sem kad se baba neka ne strmekne pa razbije Hip.

Mi

Naravno da se ne može usporediti UH60 sa Mi 8/17, gdje je BlackHawk puno bolji i puno brži.

Be

Nenade, ovaj podatak je bitniji

UH60:
Empty weight: 5675 kg
MTOW: 9979 kg

MI8:
Empty weight: 7100 kg
MTOW: 12000 kg

А

@Milki

Naravno da se ne može porediti, al ne zato što je jedan bolji od drugog, već zato što su to helikopteri dve različite kategorije za naše krajeve, gde BH praktično dođe pravi srednji transportni helikopter, a Mil teški. Idealno bi bilo da se imaju oba, naravno sa više srednjih, al teški sam po sebi nije prioritet za imati.

Ni

Hrvatska ima 15 Kiowa, koji su naoružani sa raketama Hellfire koje imaju domet 5-7 km u zavisnosti od verzije i probijaju oklop svih savremenih tenkova, a sami helikopteri poseduju dosta savremeni nišansko -navigacioni sistem. Mi imamo Gazele sa Maljutkama, koje imaju domet oko 3km i u standardnoj varijanti mogu da probiju oklop samo starih tenkova, a u ovim modernizovanim verzijama možda urade nešto i kod savremenih tenkova. Nišansko -navigacioni sistem kod Gazele /Maljutke je totalno zastareo. Na H 145 nismo još integrisali ni jednu vodjenu protiv-oklopnu raketu. Jedino što imamo savremeno je 4 aktivna Mi-35 koji imaju savremenije protiv-oklopne rakete i nišansko-navigacione sisteme. Ove sa Kipra još ne računam…pitanje je kada će biti u operativnoj upotrebi, koliko njih, ko će da leti na njima i na koji će ih standard dovesti. Sve u svemu Hrvatska se ozbiljno oprema.

Odgovori
Bl

Srbija ima 15 Mi35, porediti ih sa Kiowa-om je apsurdno i neozbiljno, Kiowu su cak i ameri izbacili uz upotrebe, dok je jedan u hrvatskoj pao gde su izginuli piloti. Na milovima sa Kipra se radi remont koji ukljucije i termoviziske i nisanske sprave. Mnogo bolje su oklopljeni, imaju desantni prostor neuporedive masine. Kiowe su starije par godina od kiparskih Mi35.
20 H145M od toga 10 HF3 sa vodjenim raketama dometa 7km koja ce takodje da otvori svaki oklopno vozilo, od optike imaju Mx15D koja vidi do 30km. H145M moze da preveze 9 vojnika dok UH-60 11.
3 H215 i iskreno se nadamo da ce ih uzeti jos par komada.
5 Mi17 i jos 3 narucena. I na to sve jos 40 gazela koje Francuzi koriste i dan danas kao i mnogo bolje armije od nas. A to sta tice maljutke vidimo u ukrajini gde 2 fpv dorona sa bg sa RPG-a otvaraju Leparda, Bredlija i ostale zapadne derivate.
Mi kupujemo sta hocemo i sta nam treba, dok hrvati sta im se kaze (slucaj izraelski F16).
Nama treba jos par Mi17 ili H215 i puna kapa.

Mi

Hellfire ima domet 10 km i Hrvatska posjeduje najsavremeniju varijantu.

Lu

Nedavno je s Leonardo-om ugovorena modernizacija senzora na Kiowama tako da se i tu iđlo na nadogradnju

Ba

HRZ koristi AGM-114R Hellfire II (Hellfire Romeo), zadnja verzija i domet je
(sluzbeno) 8 km sa brzinom 1.3 Mach.

Pe

@Blue Niste citali clanak T6 o tim Kiparskim Mi-35, pa to je starudija i pitanje je ko ce i kako.da ih popravlja, jer u uslovima sankcija i propasti ruske vojne ekonomije kao posledica sankcija, samo im fale srpski MiL helikopteri.
A i za ova 4 koji jesu operativni moze se isto to primeniti-nece biti nikad nikakvog servisa, osim sta mogu domace srpske firme.
Zasto?Pa cak i da Rusu u panici poraza u Ukrajini zele da opravljaju srpske helikoptere, geografski se Srbija ne granici sa Rusijom, i mora se dobiti dozvola zemalja izmedju Srbije i Rusije, a svi su u NATO paktu….dok radi-radi.
.

Ni

@Blue
1. ni jedan nas H 145 nema integrisanu ni jednu vodjenu raketu…pa ne znam zasto pricamo o necemu sto se tek planira. Kada ugrade, onda cemo da vidimo sta su uradili
2. Kiparske M35 cemo tek da vidimo koliko ce da traje remont, koliko ce ih biti operativno i sta ce se staviti od nisanskih sistema.
Znaci da rezimiramo imamo 4 aktivna helikoptera sa savremenim protioklopnim raketama i nisanskim sistemom. Sve ostalo je ili zastarelo ili se tek planira ugradnja.
U kompnenoj vojsci imamo savremeno samo nekoliko desetina lansera Korneta i to je to… sve ostalo je zastarelo.
Ja ne bih rekao da mi kupujemo sta hocemo, vec bi rekao da mi kupujemo ono sto drugi zele da nam prodaju, a mnogi ne zele nista da nam prodaju. Od rusa nema nista jos dugo godina za ozbiljnije isporuke.

Mi

Blue

I Grci su uzeli od Amerikanaca Kiowe toliko koliko ne valjaju. Amerikanci ih nisu izbacili jer ne valjaju vec sto su njihovu ulogu preuzeli longbow Apachi. Senzorski paket ukljucujuci termoviziju je star trek tehnologija za vase Mi24.

Ba

Blue
Mislim da si poprilocno podcijenio kiowu. Kao prvo ameri ju nisu izbacili iz upotrebe radi neke starosti ili zastarjelosti već zamjenom za dronove. I danas plaću za Kiovom. Ta mala kiowa je vrlo ubojita jer je u mogućnosti nositi vrlo opasno naoruzanje; strojnica, apwks 70 mm voljene projektile, stignem, agm 114 hellfire i hydru, 70 mm nevodjene. Vrlo je okretna i posjeduje niz sensora.Mislim da svatko tko se nadje sa njom pa bio to i mi 35, imati će velikih problema kao i kopnena prijetnja. To je objektivan komentar bez subjektivnosti. I Grčka ih je uzela puno više od RH.

Du

Nikola P.
Srbija ima 15 MI35, i imace 12 HM145 sa H Force 3. Samo 4 MI35 nose vise naoruzanja, nego svi helikopteri koje imate. I tu se prica zavrsava.

Pa

@Blue, nije isto 9 ljudi i 11 vojnika u punoj ratnoj spremi. Npr. Mi 24 nosi 8 vojnika, ali samo 4 u punoj ratoj spremi.

Dj

>> A to sta tice maljutke vidimo u ukrajini gde 2 fpv dorona sa bg sa RPG-a otvaraju Leparda

Haha, si ti nesto sanjao, ni jedan Leopard nije unisten nekakvim FPV dronom, mozda u virtuelnoj stvarnosti nekog bizarnog z-kanala na telegramu.

Ma

Čekaj da se dovrši projekat SPIKE NLOS na hrvatskim helikopterima. Jedino se još ne zna hoće li na kraju to ići na neke od Kiowa, ili na Blachawkove. Time Hrvatska dobiva mogućnost uništavanja ciljeva iz helikoptera na 50 km i pridružuje se drugim NATO članicama s tom sposobnošću.

D

Dunedain

Lol niti jedan vas helikopter nema senzore kao kiowa niti nema helffire romeo 2 sa 10 km. Kiowa bi iz dalijna gado Mi-24/35.

Sa

Moguće je da bi BH-ovi mogli biti i naoružani. DSCA može na zahtjev kupca ne objaviti podatke o oružju. Vidljiv je zahtjev za kupnjom
External Stores Support System (ESSS) – vanjska “krila“ na šta se mogu nakačiti 4 vanjska spremnika za gorivo ili oružje. A vanjski spremnici (gotovo) sigurno neće biti kačeni jer je predan zahtjev za nabavku dodatnih unutrašnjih spremnika za gorivo koji se montiraju u kabinu (Internal Auxiliary Fuel Tank Systems – IAFTS). Također zahtjev Hrvatske uključuje i forward-looking infrared (FLIR), što omogućuje gađanje i navođenje.

Odgovori
Ba

BH je modularan i vrlo brzo se prilagodi potrebama naqoruzanja. Tako i ovih 4 koje posjeduje HRZ. Vidljivo je da se narucuje sve potrebno za naoruzanje medjuostalim.
Video koji pokazuje koliko jednostavno se prilagodjava;
https://www.youtube.com/watch?v=PES3cEAznXM&ab_channel=LockheedMartin

Mu

Znači 15 naoružanih OH-58, 12 Black Hawk-a, 12 Mi-17. To je ukupno 39 naoružanih helikoptera, a dopušteni limit im je 21. Da li će opet zvati ruse da ih onesposobe.

Odgovori
K

10 mi-171, na koje se navodno nakon posljednjeg remonta u rusiji vise ne mogu montirati sacasti lanseri. A BH se jos ni ne zna u kojoj konfiguraciji dolaze.

Dj

Ne moze biti da na ruski helikopter ne moze da se nabudzi sacasti lanser, to si ti nesto pogresno razumeo!

st

Koliki je limit za kiler dronove?

Ba

K
Jasno je za šta se tražilo odobrenje i u tome možeš vidjeti da se traže i nosaci naoružanja. S obzirom da BH modularan vrlo lako i jednostavno se dograđuje i mijenja konfiguracija s obzirom karaktera misije.

Ro

UH-60 i Mi-17 se neće voditi pod limit od 21 jer neće imati mogućnost nošenja navođenog naoružanja (saćasti lanseri, strojnice//topovi), prema SSKN se vode kao ‘helikopteri za borbenu potporu’. Znači, maksimalno 15 OH-58 jer imaju Hellfire i uskoro TOW.

Pu

Hrvatska se treba povući iz svih sporazuma o ograničenju naoružanja potpisanih davne 95.
Mi smo suverena zemlja,članica NATO-a,EU i za nas više neće važit arhaična pravila od prije 30 godina,donesena u svijetlu postyugoslovenskih kriza, u eri Pax Americana.Tog više nema.
Vrijeme kolonijalne uprave za modernu Hrvatsku je završeno.Mi smo svoje vanjsko-političke ciljeve ostvarili i više nas ne mogu ucjenjivat ljudskim pravima,NATO-om,EU,eurom,Schengenom.
Odnosi Hrvatske danas s Izraelom,Francuskom,Britanijom su nešto drugo.Mi smo prijatelj.
Hrvatske je danas luke srednje Europe (Rijeka,Ploče,Split).Žila kucavica o čijim tankerima i LNG terminalima ovisi Slovenija,Mađarska,Austrija,Bavarska.Uskoro i BIH,gradnjom Južne plinske interkonekcije.Omišalj na Krku ima kapacitet od 6.5 milijardi kubnih metara ukapljenog američkog plina.Ponavljam: američkog.
Mi nismo više balkanska glibina,do ozbiljan geopolitički igrač/barem igračić.Bit će nam dozvoljeno štiti ne samo svoje interese već i interese kolektivnog Zapada.Mediteran,Otrant,plin,luke .
Vrijede li danas američko-ruski sporazumi o neširenju nuklearnog oružja?
Sporazumi o neširenju raketnih potencija dometa preko 300Km? Vrijedi li Ukrajini jamstvo SAD-a i Rusije o nepovredivosti granica?
Svijet se promijenio, odnosi na našim prostorima s njim.
Oružane snage služe odvraćanju,Srbija je nama najmanja ugroza.Mi vama plašimo malu djecu,drugu je tu nešto u igri.

Me

@Djuka
Skinute su sve unutarnje instalacije tako da je moguće staviti saćaste lansere, ali ih ne možeš koristiti.

mr

Vezano za za zadnji remont mi-171 Sh:Ministar obrane Damir

Krstičević posebno se osvrnuo na neke ranije kritike u
javnosti kako ovim radovima nije predviđen i remont
oružnih sustava na Mi-171 Sh.:„Na ovim helikopterima remontirani su svi sustavi helikoptera, uključujući i oružne
sustave, čime je osiguran puni međuremontni resurs tako da helikopteri nisu izgubili niti jednu sposobnost koju su imali prije remonta, uključujući i oružne sustave“,

Tr

Svaka cast, ratosiljaju se polako sovjetskih krseva..Nadam se i Srbija ce jednog dana! :)

Odgovori
St

Sem MiG-ova Srbija i nema “sovjetske krseve”, jer SSSR ne postoji jos od 1991.
I nadamo se da nece nikad prestati da koristi Ruske i Kineske “krseve”, jer se upravo u Ukrajini vidi razlika izmedju svemoguce nato tehnike i “krseva”.

Mi

Tacno, vidi se razlika. Ruski i sovjetski krsevi bivaju unisteni sa posadama dok u zapadnim prezive. Ali Rusi nikad i nisu bili poznati po stedljivosti i brizi za zivote vlastitih vojnika sto se vidi i u ovom ratu. To im je doktrina i kod razvoja ratne tehnike. Kvantitet naustrb kvaliteta. Ima ih 140 miliona pa im odgovara. Pitanje je fmda li odgovara i Srbiji da se koriste takvom taktikom

Dj

Srbija se mora prvo ratosiljati „sovjetskih krsheva“ u politici, nauci, drustvu, ekonomiji pa ce onda i ti tovj sovjetski krshevi po prirodi stvari otici na otpad.

Pe

@Stefan Tako je, u Ukrajini se jos jednom pokazalo koja je oprema bolja, i kako zapadna oprema cuva zivote vojnika, dok u ruskoj sklopociji ljudski zivot nema vrednost.
Ne bih zeleo da bilo koji srpski vojnik koristi rusku opremu u kojoj je kamikaza, nema sanse da prezivi, i kao nasi piloti 1999, lete u krsevima, nemaju pojma sta se desava zbog ocajne zaostalosti MIG aviona, bespomocni i samo cekaju pogibiju.

Mi

Pola milijarde, mašala

Odgovori
Be

Milose, da li si ti razumio clanak koji si procitao u potpunosti?

Nj

Cijene koje bubne kongres su uvijek napuhane. Cijeli posao ce biti znatno povoljniji, a i vlada SAD-a ce financirati 4 helikoptera.

Pe

Neznas citat. „procenjena vrednost paketa u kome se osim helikoptera nalazi prateća oprema i razne usluge iznosi 500 miliona dolara“ ovo ne znaci da kupac toliko plaća, nego da kupljeno toliko vrijedi (tzv. list price).

zbog predanih starih milova ukraini i zbog dijela koji otpada na pomoć SAD-a , ispast će ovo puno manje

Mi

Da li si ti razumeo vest? Pola milijarde iz proracuna za nesto sto moze biti oboreno iz odmah? Osim ako ne pratis Ukrajinu na Jutarnjem smehotresu.

Ra

Nije. ne razume on bre vrednost opreme u odnosu na plaćenu cenu

om

Tržišna cijena UH60-M JE 25 milijuna dolara pa se ravnajte. Ovdje ima puno dodatnih stavki i opreme koje podižu nivo efikasnosti mašine i sigurnosti pilota i posade. To nije strogo navalni stroj ali može opremljen modernim raketama , zaštićen oklopom i elektronskim ometanjem biti dobra alatka a da posada baš ne budu glineni golubovi. Više košta sve ovo što je ponuđeno od dodatne opreme nego same mašine. Radni stroj koji je sada puno brži ,tiši i efikasniji ,a M verzije su još i pojačane snagom i mogu odrađivati širi krug borbenih zadaća.

Mi

To je cijena za svu ponudjenu opremu, a kupac odredjuje sta ce od ponudjenog uzeti. Glavni paket kosta 250 miliona a preostalih 250 je opciono. Ne volim usporedbe sa automobilima jer zvuce pacerski ali u ovom slucaju mozda je i najbolja..kao da zatrazis ponudu od ovlastenog dilera za Mercedes i on ti da ponudu sa svom mogucom opcionom i dodatnom opremom koja se moze ugraditi, a ti odluci sta ti od te opreme treba. Nesto od od ove opcione opreme ce sigurno biti uzeto ali isto tako je sigurno ne i sve ponudjeno, a najveci dio ranije odobrenog paketa vojne pomoci od 140 miliona ce se i utrositi na ovu nabavku.

Lu

@Petar Ne, 500 milijuna dolara je maksimalna cijena uz svu opremu. Sami helikopteri i određeni dijelovi kao što piše u tekstu su 250 milijuna. Dodatna „modernizacija“ se dodatno plaća.

Be

Njofra, kongres niti buba cijene niti ih odredjuje.

Oni samo daju odobrenje do tog i tog iznosa za to i to.

Ma

Kapa dole….svi vazduhoplovi su top.
Odlicno izabrani sa vrhunskom opremom .Baš ono što treba hrvatskoj zbog konfiguracije zemlje.
Kvalitet najbolji u svetu a i tehnicka podrska je vrh….

Odgovori
om

Da, ja sam već rekao a vi imate pravo jedino da prelazimo na zapadnu tehnologiju jer je takav slijed događaja. A koliko ćemo i koju ćemo to zapadnu tehnologiju uzeti ovisi jako puno o Vučiću, jer ako on osniva dron odjeljenja, pravi i nabavlja hiljade dronova i mi ćemo morati krenuti tim putem, ubrzano kao i on. To je budućnost ratovanja ,ako nemaš to nemaš niti vojsku. Ako dozvoliš da te susjed u politički nemirnoj situaciji vojno nadjača deset puta, ti si neodgovoran igrač. Stoga pod hitno i Hrvatska treba odgovoriti istom mjerom jer Dodik prijeti a Vučić mirno posmatra i priprema vojsku. Više vjerujem Turcima nego NATO i Trampu. Zapravo Trampu ne vjerujem ništa. Ameri su čudni igrači ali Turska je uvijek uz cjelovitu Bosnu i tu se lomi srpski svet. Nama politički odgovara cjelovita Bosna uz korekciju nekih prava za Hrvate. Srbima nikako i tu je ključ problema.

ev

Није ми јасна прича многих овде, пручате а не знате како и ко шта купује, не купује Вучић шта му се ћефне као да иде на пијацу!
Њему восјка , Дневно, пише процене , препоруке и могућности, онда се одрађује та набавка, ако боље слушате њега, он то стално и говори, ту итекако има процес. Вучић заиста гледа сваки динар да мобилише за Војску и то ради јако добро, до сада. Види се да воли Војску и улаже свој наступ у увек више и боље, на крају то се види у наоружању од 2012. Људи заборављају да је он био и министар одбране некада.
На тржишту се јављају стално могућности и ограничења, па се тако онда и реагује.
То многима даје утисак да је хабавка дневно расположење једног човека али то је далеко од реалности!

om

Ja sam već rekao da ovo Vučićevo bahaćenje nama u Hrvatskoj dobro dođe. Naše strukture na vlasti malo su drugačije ustrojene stoga ne postoji netko koji može sve što mu se ćefne. Ali sada je vidim došlo političarima do mozga da ovako više ne može. Srbija nas je deseterostruko prešišala i tome treba stati na kraj. Mi smo kao zemlja u raspadu, a Srbija tigar koja kad je u pitanju vojska može sve. E pa i mi možemo i moramo. Nas će kao NATO braniti a mi ćemo se leškariti. Vi u Srbiji mislite valjda onaj NATO koji će se raspasti skupa sa Europom. E pa ne možemo se mi oslanjati na nikoga jer ako možete vi možemo i mi. I tako to trka se nastavlja a mi smo tek počeli jer političari su shvatili da ništa nemamo. Rafali su već otplaćeni u dvotrećinskoj vrijednosti i idemo dalje. Veliki su planovi a to je samo zato jer Vučić stvara vojnu silu a to će onda imati za posljedicu da mi u Hrvatskoj iznjedrimo svoju silu. PZO kratki i srednji, radari , dronovi svih vrsta i to u ozbiljnim količinama i antidron sistemi slijedeći su na redu. Nešto sa dronovima radimo sami samo to ne ide van. Isto tako vrlo ozbiljno radimo sa Estonijom na situacijskoj svijesti za oklopna vozila. Koja ćemo inplementirati na naš oklop. Nismo kao vi ali pokrenuli smo se. To je ono pod hitno jer tu smo slabi plus modernizacija Bredlya i dokup i naoružavanje svih Patrija za prvu ruku.
Kad to bude onda će Vučić manje lamentirati oružjem jer stvarno postaje iritantan kao da u Srbiji ne postoji ministar obrane i vlada koja brine o vojsci. Ako je već Vučić vrhovni komandant onda nije i logističar i svašta nešto.

Odgovori
Ba

U kojem si ti filmu i o čemu pričaš?? Kakve veze nasa modernizacija ima veze sa Srbijom i Vucicem? Bože… . To radimo što trebamo raditi, prelazak na zapadnu tehniku i ispuniti minimum obveza NATO. U tome jako kasnimo jer su neki zaboravili na OSRH pa sada izgleda kao da imamo neku trku sa susjedima. Ništa od toga. Za Srbiju neznam ali znam da nam nisu nikakva prijetnja i ne razmišljam tim smjerom.

Be

A ja cu tebi opet reci da AV bahacenje nema apsolutno nikakve veze za opremanjem OSRH.

Uloge se dijele na nekom drugom mjestu.
I ovisno o ulozi koju igras, tako se i opremas.

Lj

Kakve veze ima hrv sa time sto se srbija naoruzava. Sigurno to nije usmereno ka hrv vec ka ocuvanju mira na balkanu i drzanju stvari pod kontrolom na kosovu.
Pri tome oruzje koje srbija nabavlja nije za ofanzivu vec za odvracanje potencijalnih agresora. Sta se vi brinete oko srbije, ionako nato stoji iza vas a iza nas niko.

Bu

@ljuba
u medijskom prepucavanju nema veze.
u nekom strateškom smislu ima, a najviše se odnosi na dodika i rs kojeg ispod stola potiče srbija, a i uz podršku rusije..
eventualni raspad BiH koji bi se dogodio dodikovim odcjepljenjem će sigurno donijeti novi rat na ovim prostorima, bez obzira što to za sada ameri i nato drže na kakvo-takvom okupu i dodika povremeno čvrkaju po ludoj glavi.
Nema crno-bijelog u ovoj priči. ima samo dosta tmurnog i sivog.

om

Barba i Beduin vi kao da ste s Marsa pali. Kako nema veze, pratim do kada će naši političari čekati. Čitajte najnovije članke nekih vojnih analitičara. Kako nema veze što Vučić radi. Kako nema. Pa onda smo mogli uzeti korejske mlažnjake i njima čuvati nebo. Sasvim solidno , porazmještati ih na nekoliko mjesta i dežuraj. Ali nije tako, na djelu je srpski svet i Vučićevo enormno naoružavanje, fol radi Kosova,a po srijedu je Mile zapravo. Pa Kosovo bi on sredio dok kažeš keks, samo da se NATO makne. No nemojte mi reći da se i Kosovari nisu počeli zbog njega bolje naoružavati. I eto ti ga, trka. Dodik stalno diže tenzije, zar je to put prema miru. Bosna se ne može raspasti jer ponovo govorim najveći garant za njenu cjelovitost je Turska. Ne znam što Vučić čeka , da se NATO raspadne skupa sa Europom, da Putin uskrsne na ovim prostorima ili što. Što će mu sve ovo oružje, zar ne vidite što on radi pod geslom očuvanja mira. Ako želiš sačuvati mir onda umiri Dodika. Možete vi filozofirati koliko hoćete ja tvrdim da će se Hrvatska početi naoružavati zbog Vučića. Obrambeno oružje kaže Vučić , da dronovi samoubice i svih vrsta i desetine tisuća…..Niti jedna zemlja ne može ostati indiferentna ako se njezin susjed pojačano naoružava.
Srbi su deseterostruko tehnički jači od nas i to nas ne bi trebalo brinuti, baš ste amateri obojica…no vidjet ćemo što slijedi tko ima za pravo vi ili ja.

ev

само да се надовежем на ово горе што сам писао, Вучић се наоружава зато што зна да смо у заостатку, зато што је регионална безбедност јако нејасна, зато што види како нова ратишта изгледају, а не зато што ХРВ купује нешто или не. Јасно је да Хрвате не воли ни нацртане, али то му није мотивација.

Re

Ozbiljna nabavka vrlo upotrbljivih helikoptera za ubacivanje manjih odelenja iza neprijateljske linije.Sa Kajovama kao izvidnicom čine dobro spregnut tandem sa odličnom opremom i naoružanjem.Mnogo pametnije Hrvati rade,kad nešto kupe gledaju da to bude maksimalno opremljeno i naoružano a ne kao mi,kupimo H145 odličan helikopter a on klot.Jako nam škripe PO sredstva,da nije to malo Ataka i Mi35 bi bio potpuno beskoristan.Kajova je izvidjač,nije oklopljen ali opet ima „Duge ruke“, veoma opasan heliš za naše podneblje.H145 bi bio još opasnij sa Spajkom ili Hellfajer raketama,pa i Gazelice.Iz rata u Ukrajini smo videli da ništa netreba bacati već samo nadogradjivati uz naravno nabavku nove opreme.Moraće naši da se ozbiljno pozabave PO sistemima u svim rodovima.

Odgovori
Tr

I meni se cini da pametnije trose novac od nas, a verovatno se i manje krade..Mi npr nemamo nista od Manpats-a tipa nlaw, javelin, rpg30, matador..Nadam se da se sprema takva kupovina..

JA

250 miliona se odnosi na glavnu odbrambenu opremu (Main Defence Equipment-MDE) u koju spada 8 helikoptera UH-60M „Black Hawk“, 19 motora T700-GE 701D (16 instaliranih, tri rezervna),…..
Не разумем ову реченицу. Шта значи 16 инсталираних и три резервна? Инсталираних где? У ових 8 хеликоптера који су купљени? Ваљда се то подразумева? Или треба негде да се инсталирају?

Odgovori
Le

U SAD se prodaje zmaj i motor, odvojeno. Isto je i za avione.

Mi

Motori su navedeni kao posebna stavka ocito. 16 instaliranih su 2 po helikopteru. Jedan glavni i jedan za pokretanje repnog motora.

Bu

svi avioni i helikopteri u startu se prodaju goli bez motora.
motori se prodaju i navode posebno (instalirani i rezervni)

To

Stvara se najmoćnije zrakoplovstvo u jugoistočnom Europi.
Samo Grci su jači

Odgovori
Is

@Stefan

Da bas ruski krsevi ..pa avione i helikoptere im ukrajinci skidaju ko glinene golubove ..Rusi ni nakon 2 godine ratovanja nisu dobili prevlast u zraku ..Ukrajinci im uredno skidaju komandne avione cak nasred Azovskog mora …
Neka nama zapadne vojne opreme ….

Odgovori
Be

Sve je to krs, bez obzira na porijeklo, ako se ne koristi na nacin na koji je i zamisljeno.

Is

@Beduin
Da slazem se i Mercedes postane krs ako se ne koristi kako treba ..Al isto bih volio Mercedesa imati u garazi nego recimo Ladu!!! 🤷‍♂️

Pe

Svaka cast Hrvatskoj, jos jednom su bolje od nas u Srbiji videli u kojem pravcu idu stvari u svetu.
Srbija je od raspada SFRJ kupila jedino kargo avione, i Airbuss helikoptere.
Hrvatska je uzela i lovacke avione, i vise tipova helikoptera.
Sa onim ruskim Srbija moze da se slika, niti ce biti servisa niti nadogradnje ikada.
Rusija ce decenijama biti u krizi, nema sanse da ce odrzavati Srbiji bilo sta.
Pa i da neka NATO drzava dopusti Srbiji da preko njihove teritorije dovlaci vojnu tehniku u Rusiju i iz Rusije- u sta sumnjam- Rusi nece imati ni vremena ni mogucnosti da to rade.

Odgovori
Du

Svaka cast Hrvatskoj? Na cemu? Sto ce izgubiti vise od plovine vertikalnog transporta sto su imali? Da ne spominjemo sto ce Kajovama oko 2030 ili par godina posle isteci resursi, jer su zmajevi i 40% delova ostali stari i napravljeni 90 tih godina. Ostace na tih 12 transportnih UH60 i to je to. Pogledaj koliko Srbija sa svojim helikopterima moze prevesti vojnika a koliko Hrvatska? A o tome da realno nemaju ni jedan pravi protivoklopni helikopter, je prica za sebe. To sto se pominje Kajova moze ovo, moze ono…..Helikopter koji je ubedljivo najsporiji helikopter i to ne samo u svojoj klasi vec u svim klasama koji se danas koriste, i o minornoj nosivosti i sto nema nikakav oklop je takodje prica za sebe.
Ukratko za par godina ce se videti koliko je Srbija mocnija u helikopterskoj komponenti.

Lu

@Dunedain
Svi zmajevi Kiowa su bili stari samo par godina, dakle radilo se o skoro novim helikopterima. Hrvatska je prva birala Kiowe i izabrala je najbolje i najnovije … tako da molim te ne pričaj gluposti.

Si

@Dunedain sa Ruskom opremom na ovom dijelu Balkana je GOTOVO od dana primitka u NATO. Sve mora ici. Od AK-47 preko RPGa i varijacija T-72 do Milova i Migova. Sve odlazi. VHS je vec zamijenio starog dobrog Kalasa, Rafali Migove a Black Hawk Milove. I to se vec debelo kasni sa procesom, davno je to trebalo odraditi a ne sad. Nemoj ni za tren pomisliti da isti proces nece morati proci i Srbija. Samo sto je zbog aktualne politicke situacija Srbija u znatno losijem polozaju. Za par godina ce Srbija poceti slabiti sa helikopterskom komponentom dok god se oslanja na Milove u vecem broju. Sve vise ce ih biti na zemlji sve duze zbog nedostatka dijelova za servis. Pogotovo radi situacije sa motorima, Rusija ih sama otkupljuje po svuda jer ih ni oni vise nemaju. Airbusove masine ce letjeti normalno dok ce za svaki Mil koji leti trebati imati dva na zemlji za dijelove. To je buducnost opcenito sve Ruske tehnike koju imate. Reci mi molim te jeli sad sa te perspektive bolje imati Kiowu koju mozes podici kad god zatreba i s njom odraditi zadatak (sporije od Mila, s manje oruzja i bez oklopa ali ces ga MOCI odraditi) ili Mi35 koji ces moci gledati samo u hangaru? Sreca da ste odradili posao sa Airbusom jer cete imati bar taj dio komponente na koji se mozete osloniti 24/7 bez straha. Ako ima imalo pameti na visim funkcijama gdje se donose odluke tom linijom ce Srbija i nastaviti. Taman i sa „slabijom“ tehnikom sa zapada opet si u boljoj situaciji nego ovako.

Pe

@Dunedain Svaka cast Hrvatskoj za to sto opremaju svoju armiju kvalitetnom vojnom opremom, to sam hteo reci kao ljubitelj avijacije.
Ko je Srbija „mocnija“ sa 4 Mi-35, ruska masina koja je sigurno slabija od americke.
Videli smo ih kako padaju po Siriji i Ukrajini tek tako.
Ovi Kiparski traze remont, a Rusi em su daleko, em zauzeti svojim „SVO“ ili napadom na Ukrajinu.Cak i da nekako Srbija doveze te stare Mi 35 u Rusiju, sad ce oni to da popravljaju, u sred gubitaka u Ukrajini.

om

Dunedain@ Kakav vertikalni transport, pa niti Rusi ga nemaju. . Vojska se kreće po tlu jer tu je najsigurnija, a što se tiče transporta nama treba za efikasno i žurno prebacivanje diverzanata i specijalaca za što BH dušu daje. Što bi masu vojnika dizali u zrak i izlagali ih pogibelji kad se oni mogu i drugim sredstvima porazmještati. BH je odličan helikopter koji će biti dobro naoružan,propisno balistički zaštićen, opremljen elektronikom za ometanje i detekcijom radarskog snopa na najvišem nivou. Kajova je najbolji helikopter kojeg su Ameri mogli ustupiti, a mi smo ih prvi odabrali. Oni su te heliće za sebe modernizirali. Uzeli su nove zmajeve i totalno sve što je trebalo promijeniti sredili su. Imaju moćnu kuglu na vrhu koja je puna raznoraznih senzora. Mi smo ih naoružali najnovijim Helfire raketama dometa 8km tipa Romeo koja ima mogućnost konfiguracije bojeve glave u letu ovisno o meti koju napada. Tu postoje tri mogućnosti. Ti helići nisu čisto napadački ali su izvrsni izviđački što im daje mogućnost prikrivenog vrlo ubojitog djelovanja po oklopu i važnijim fortifikacijama. Nemoj dakle brinuti o vertikalnom transportu jer ono što nama treba tu je.

ev

Баш зато што имају техничку подршку од Руса се купује Руска опрема, и нова и стара. Део те опреме је нашим механичарима и пилотима познат, па је краћа много фаза прилагођавања!
То је за прву руку врло јефтина набавка, очигледно да на крају немају ни проблем доставе, то се види по камовима, репелентима итд.
Ја видим да се код нас иде на чак 4 стубова.
Мислим да ће доћи и до трансфера руских технологија за производњу ако већ није. То је шрви, руски, стуб, чим од њега нису одустали, значи да функционише.
Уз то се прави и други ступ са европском опремом, Авиони, Радари Компоненте, алати, Хеликоптери су већ ту.
Трећи стуб је Кинеска опрема, дакле ЦХ90, ФК3 итд.
Четврти стуб је домаћа оппрема која је полако све разноврснија и која има и домаћу базу.
То је велики и компликован задатак али је и очигледно увелико већ у току.
На крају ћеш имати све могућности да примиш опрему из разних делова света, са максимало смањеном завишношћу и великим знањем у кући.

Du

Lumen
Ni jedna Kajova nije proizvedena posle 2000 godine! Da je tako kao sto kazes, Amerikanci ne bi izbacili Kajove stare par godina vec 2016 godine. A sve to mozes naci na zvanicnoj stranici proizvodjaca.

GK

Pravo je pitanje koji PZO će odabrati MORH. To će zaokružiti HRZ. Nadamo se “praćki” ali najvjerojatnije stiže Francuz. Uz Bradly, Patriju, PZH… Rafali, Kiowe, BH i kvalitetan PZO srednjeg dometa… Bombon!
Posebno bi naglasio SKALP i HARM za odvraćanje od svake pretnje.
Kao i uvijek pitanje je budžeta i ogromnih sredstava koje traži uporaba i održavanje takve opreme. Nadam se da je vlada svjesna koliko je odricanja potrebno za takvu vojsku. Sve to je moguće opravdati jedino snažnim povezivanjem MORHa sa znanstvenom zajednicom i gospodarstvom da se bar dio tog troška preusmjeri u rast BDPa. Ove investicije su velik luksuz za ovako malu i ekonomski slabašnu zemlju.

Odgovori
Go

15 OH-58D Kiowa Warrior
12 UH-60M Black Hawk
8 Bell 206B-3 Jet Ranger III

Sjajno komsija 👍🏻

Odgovori
Mi

Zaboravio si 10 mi 171

Pu

U.S oprema je najbolja na svetu…. Dokazana u 100 ratova, usavršena do perfekcije…. Srećno komšije , nadam se da ćemo i mi nekad kupiti nešto od Amera….

Odgovori
Ni

Čitajući ove komentare s istoka,trebali smo Milove njima prodati, vjerojatno bi HRZ tada bolje prošao…

Odgovori
Sr

@Niko Rogić
Zaista bi neki ljudi trebali da iskuliraju malo. Mnogi nisu fizički u stanju da utuve u glavu kako različite države i vojske mogu imati sasvim različite i opravdane pravce razvijanja i opremanja, kao i političke ciljeve.

Vl

Moracemo i mi veoma skoro kupiti UH-60 ili Super Pumu. Jasno je da placeni Mi-17 ne mogu doci iz Rusije niti ce biti daljnjeg narucivanja.

Odgovori
EZ

@Mislav

Ne funkcionira to tako. Oba motora su istovremeno povezana i pokreću glavni rotor, te, preko kompleksnog sustava osovina i zupčanika, repni rotor.

Odgovori
Mi

O.k. hvala. Nisam to znao.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor