Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024
Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice
Izviđačko-borbene besposadne letelice Pegaz bile su tokom vežbe ''Vihor 2024'' stacionirane na aerodromu Dubinje / Foto: Isečak iz video snimka emisije ''Dozvolite''

Tokom vežbe “Vihor 2024“ RV i PVO baziralo svoje letelice i na aerodromu Dubinje kod Sjenice

Emisija „Dozvolite“ Radio televizije Srbije emitovana u subotu 27. aprila donela je dosta interesantnih informacija, pre svega kada je reč o združenoj taktičkoj vežbi sa bojevim gađanjem Vihor 2024, kojoj je i Tango Six prisustvovao.

Prilikom intervjua pripadnika Vojske Srbije, odnosno 98. vazduhoplovne brigade (vbr) RV i PVO, moglo se čuti da su vojni helikopteri tokom izvođenja ove vežbe bili bazirani i na aerodromu Dubinje kod Sjenice. Pored toga, na snimcima se vidi da su se na ovom aerodromu bazirale i vojne besposadne letelice.

Od helikoptera 98. vbr su na vežbi, kao što je Tango Six već preneo, učestvovale posade lakih naoružanih helikoptera GAMA, kao i desantno-jurišnih Mi-35M. Oba tipa nalaze se u sastavu 714. protivoklopne helikopterske eskadrile „Senke“ koja bi tokom ove godine mogla da u naoružanje primi i helikoptere Mi-35P kupljene od Kipra.

Osim GAMA i Mi-35M iz 98. vbr mogli smo da vidimo i naoružane helikoptere H145M iz 119. mešovite helikopterske eskadrile „Zmajevi“ koja je bazirana na vojnom delu aerodroma u Nišu. Izviđačko-borbene besposadne letelice (ili preciznije „daljinski pilotirani vazduhoplovi“, kako glasi zvanična RV i PVO klasifikacija) nalaze se u naoružanju 353. izviđačke eskadrile sa aerodroma Morava.

Do sada, barem zvanično, nije bilo poznato da RV i PVO Vojske Srbije aktivno koristi ovu vazduhoplovnu bazu. Aerodrom Sjenica (Dubinje) nalazi se istočno od Sjenice od koje je najbližom vazdušnom linijom udaljen je oko dva do tri kilometra, a njegova izgradnja je završena krajem 60-tih godina. Do najbliže administrativne granice sa Kosovom i Metohijom je oko 45 km, do granice sa Crnom Gorom malo manje od 20 km, do najbliže granice sa Bosnom i Hercegovinom nešto više od 50 km. Sve daljine takođe važe za najbližu udaljenost vazdušnom linijom.

Nadmorska visina aerodroma, koji po ICAO ima oznaku LYSJ, je 1.010 m, ima jednu betonsku poletno-sletnu stazu koja je dugačka 2.500 m i široka 30 m. Površina aerodroma je 160 hektara, a nekada je imao 27 hangara. U vreme bivše SFRJ bio je aerodrom operativnog razvoja za jedinice u vojnim vazduhoplovnim bazama Lađevci i Petrovac, i na njemu nije bilo stalnog prisustva RV i PVO.

Prema podacima Vojske Srbije (VS), NATO је 1999. godine 22 puta dejstvovao po aerodromu, i to sa 395 avio-bombi, među kojima su američke bombe familije Mk80 i BLU-107, zatim francuske Matra BGL 1000 i Durandal, kao i 18 američkih kasetnih bombi CBU-87 sa po 4.000 bombica BLU-87AB. Prema zvaničnim podacima VS, najmanje 7 posto bombica BLU-87AB nije eksplodiralo, što bi značilo da ih je na aerodromu bilo oko 300 neeksplodiranih.

Takođe, prema zvaničnim vojnim informacijama, deminiranje je započelo 2018. godine kada je tehničkim izviđanjem utvrđeno da je od 47,5 hektara, 27 hektara pod kasetnom municijom. Avgusta 2020. je procenjeno da je neeksplodiranim ubojnim sredstvima zagađeno 91,4% površine aerodroma, odnosno 1.383.700 kvadratnih metara.

 
Prema podacima iz različitih izvora, 1999. godine su na aerodromu uništena dva školsko-borbena aviona G-4 i 4 lovca-presretača MiG-21. Više od 20 godine nakon NATO agresije pristup aerodromu je bio neometan, na Jutjubu i društvenim mrežama su objavljivani video snimci i fotografije koje su napravili civili, a preko kojih se moglo videti da su u rejonu Dubinja okolni meštani čuvali stoku i seno. Na snimcima napravljenim u poslednjih par godina, vidi se da je dosta toga urađeno na raščišćavanju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ni

Da li na tom aerodromu dugo behu zarobljeni, pod ruševinama, neki avioni, sa još podvešenim naoružanjem?

Odgovori
St

To je na a. Ponikve

Ni

Šta je na kraju bilo sa njima?

Ž

Stefan

Било их је или их има на оба аеродрома, дакле и на Пониквама и у Сјеници.

Sl

Jesu.

Sl

Čini mi se da je tu od 1999 ostao zarobljen Mig 21, zato što je dejstvom projektila zatrpan ulaz u hangar. Da li neko zna kakva je sudbina tog aviona, i da li se radi o ovom aerodromu ?

Odgovori
Ž

Slobodan Niš

У капонирима односно АБС су била 4 МиГ-21 и један Г-4.

Ni

Uspeli su da ih najzad izvuku?

To

Jesu li se ovi Pegazi samo slikali ili su i leteki?

Odgovori
Iv

A.Dubinje bio baza za Podgkričke G 4 za vreme rata 1999 godine a i neki Mig 21 sa Slatine su bili tu.

Odgovori
To

Non stop se vrti u krug jedno te isto, bukvalno je poprimio dogadjaj izgled vasara sa jednim te istim oruzjem koje se moze nabrojati na prste obe ruke…

Odgovori
Zi

Aerodrom Sjenica mora da se vrati u funkciju , ova tacka moze da bude strateska za helihoptere vojske i policije za cuvanje granice , specijalne jedinice policije a moze da se koristi u elementarnim nepogodama za pomoc i medicinski transport .

Odgovori
Ni

Taj aerodrom je od strateške važnosti za državu i da je pameti morao bi biti obnovljen. Umesto toga, pare su bez ikakve potrebe slupane u civilni deo Lađevaca i Ponikve…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor