Holandska avio-kompanija KLM „Royal Dutch Airlines“ i ZeroAvia, kompanija koja je najavila proizvodnju avio-motora sa nultom emisijom štetnih gasova, sklopile su partnerstvo i najavile „letove na tečni vodonik“.
– Prvi demonstracioni let u realnim uslovima planiran je za 2026. godinu, a avion će biti opremljen ZeroAvia motorom ZA2000, za koji je planirano da bude napajan tečnim vodonikom kao gorivom. Vodonični motori koriste vodonik u gorivim ćelijama za proizvodnju električne energije, koja se zatim koristi za napajanje električnih motora koji okreću propelere aviona. Jedina emisija koja se pri tome stvara jeste vodena para niske temperature.
Relevantne studije procenjuju da ovakav vodonični pogon ima 90% manji klimatski uticaj u odnosu na letove koji koriste kerozin.
Partnerstvo ima za cilj da ubrza ekološku tranziciju KLM-a i obezbedi održivije napredne vazduhoplovne tehnologije unutar mreže letova, kao i da podstakne evropsku avio-industriju na korišćenje tečnog vodonika i vodoničnih motora. – stoji u saopštenju za medije avio-kompanije KLM.
– KLM je sebi postavio zadatak da bude lider na putu ka održivijoj budućnosti avijacije i zato aktivno podržavamo i podstičemo različite inovacije i tehnologije u industriji. Zajedno sa našim partnerima sprovodimo istraživanja o letovima na električni, vodonični i hibridni pogon i istražujemo načine da ubrzamo ovaj napredak. – kazao je ovom prilikom Marten Kopmans, generalni direktor regionalne podružnice KLM-a „Cityhopper“.
KLM i ZeroAvia će prvi let sa ZA2000 motorima obaviti na avionima ATR-72 ili Dash-8-400, iako „Cityhopper“ već duže vreme koristi samo mlazne putničke avione.
Kompanije poručuju da će do najavljenog leta uložiti dodatni napor da odaberu optimalne aerodrome za testiranje, pribave dozvole regulatornih vlasti, obezbede dovoljne količine tečnog vodonika i razviju prateću vodoničnu infrastrukturu.
Test
Ovo je realno a leteci taxi nije.
Stojko
A leteci taksi na vodonik?
Nenad N.
E cvrc. Znaci nista od obogacivanja naseg BDP-a litijumom . . .
Stefan
Stavice oni i po koju bateriju.
Mladen
Ovo se moglo vidjeti i na sajmovima vazduhoplovstva jos krajem 80-ih godina proslog vijeka. Ali tad je to bila samo atrakcija jer je nafte bilo napretek a o globalnom zagrijavanje se gotovo nije ni pričalo.
max
A gdje drže vodik? Glavni problem je šta tankovi vodika zauzimaju mjesto u trupu, a treba ga 4x više.
Drugi dio priče je da li ima smisla uopće koristiti teške ćelije + teški elektromotor.