Kao što je Tango Six već preneo, Rusija je na ovogodišnjem IDEX-u bila izuzetno dobro zastupljena. Među mnoštvom različitiuh eksponata kompanije Rosoboroneksport i Ruski helikopteri izložili su i civilne helikoptere. Ovog puta izložena je VIP verzija srednjeg višenamenskog helikoptera Mi-38, dve varijante lakog višenamenskog Ansata (policijski i sanitetski), kao i protivpožarni Ka-32 koji je prvi put prikazan u najnovijoj varijanti Ka-32A11M.
Program modernizacije helikoptera Ka-32 predstavljen je na događaju „HelliRussia“ 2019. godine. Verzija Ka-32A11M prvi put je prikazana na sajmu MAKS-2021, a prvi let prototipa izvršen je novembra iste godine. Prvi serijski primerak poleteo je septembra 2024.
Unapređeno je gotovo sve: elektronska oprema, tu su novi, jači, motori, kao i novi sistem za gašenje požara. Instalirani su digitalni upravljački i navigacioni sistemi, pilotska kabina je dobila „glass cockpit“. Motori VK-2500PS-02 sa ruskim FADEC-om BARK-6V-7S su značajno unapredili letne karakteristike helikoptera u uslovima visokih temperatura i velikih nadmorskih visina. Nosivost je uvećana za oko 1600 kg.

Novi sistem za gašenje požara SP-32 ima rezervoar kapaciteta 4000 litara vode i 400 litara pene. Njegova glavna karakteristika je električno grejanje prelivnog rezervoara, što omogućava gašenje požara pri temperaturama spoljašnjeg vazduha do -20 °C.
Interesantno je da ovaj sistem poseduje i Srbija, koja ih koristi na starijoj verziji Ka-32A11BC.
Iz Rosoboronoeksporta ističu da je trenutno u svetu u upotrebi oko 190 helikoptera, i to u 20 država.



Ciklon
Srbija bi trebala da pojača svoju flotu helikoptera za barem 4 Ka-32A11M. Pokazali su se veoma korisnim i mislim da bi trebali da unapredimo taj sektor sa još ovakvim aparatima. Kakva vremena dolaze ne bi bilo zgoreg da se ima. Ovih par godina kako ih Srbija ima u posedu, pokazalo se korisnim kako za nas tako i za naše susede. Što je dobro, korisno i pouzdano toga treba što više i nabavljati.
Profa Fini
Osim što je izvanredan kao protivpožarni helikopter sigurno može da se, po potrebi, koristi i za druge vanredne situacije: požari, poplave, zemljotresi, medicinska evakuacija nakon nesreća itd. Očigledno su, kao neborbena tehnika, izuzeti od (trenutno aktuelnih) sankcija pa ih tim pre vredi uzeti barem još poneki primerak, jer je i kvalitetan i cenovno povoljan.
Vasa
Slatko me nasmejali koji crni kamov )))) šklopocija iz 1970ih
Veljko
mislim da nebi bilo problema i da se i naoruza,obese se sacasti kontejneri i prenameni da je bas sila, nasi vec imaju iskustva poprilicno na tim letelicama
Milan
@Vasa
Koji to helikopter treba da kupimo onda konkretno, po tvom standardu? Comanche? :D
Nista ne fali helikopteru, to sto je iz ’70ih (kao i Apache, kao i Super Puma itd) apsolutno nista ne znaci osim da je proveren i verovatno „ispeglan“ sto se tice defekta.
Miloš77
Milane, neki komentatori iskljucivo dolaze na T6 da pljuju bez razloga, a blage veze nemaju sa materijom.
Ka-32 je jedan od najstabilnijih helikoptera i koristi se za veoma teske zadatke ne samo za vreme pozara.
I americki Black Hawk je prvi let imao 1974 ali to njima jos niko nije javio.
Beduin
kamov je poznat po tome da je eliminirao zakretni momenat glavnog rotora.
Petrovic Dusan
@Miloš77 Licni afinitet ka nekoj naciji ili vidu vlasti nije tehnicki moguce opravdati.
Rusi jako slabo stoje sa tehnikom, sve je to minimalno modernizovan rad strucnjaka SSSR 1960-1970-ih, i ima razlog zasto vecina zemalja kupuje drugu opremu.
Opet, za gasenje pozara i ta tehnologija je sasvim dovoljna
Miloš77
@Petrovic Dušan
Poznavaocima materije, bili oni spristrasni jednoj, drugoj ili trecoj strani, je vrlo lako dokazati uz poredjenja i primere zašto je Ka-32 najbolji protivpozarni helikopter, i helikopter za specijalne zadatke i vremenske uslove na svetu.
Ne da je kako vi kazete sasvim dovoljan, nego je jedan od najboljih iz mnogo razloga. Vas komentar o „minimalnoj modernizaciji“ istog u odnosu na kakav je bio u originalnoj varijanti pre 50 godina se ne slaze sa tehnickim podatcima pa ni sa ovim člankom. To je vas nacin omalozavanja ruske tehnicke sposobnosti.
Isto ste govorili i da je danasnji Su-35 „minimalno modernizovani“ originalni Su-27, sto je daleko od istine.
Su-57 je tek dokaz da Rusi danas mogu da naprave jos nesto daleko bolje od Su-35 sve sa vasim omiljenim AESA radarima kojih pakuje bar 3 komada. Jeste druga generacija AESA ali vecina evropskih takodje tek u ovoj deceniji dobijaju AESA.
Nije mi samo jasno zašto mislite da su sovjetski avioni onomad bili toliko bolji proizvodi u odnosu na zapadne avione (relativno govoreci naravno) nego danasnji?
Americki F-14, F-15 ranije uslu u upotrebu, i bili sposobniji od MiG-23, MiG-25 i Su-15 koji su tada leteli 99% misija. Ameri su uvek bili bar 5 godina ispred Sovjeta u lovackoj i bombarderskoj avijaciji sto se generacija tiče. Čast izuzetku avionu MiG-31 koji ima veoma specificnu ulogu i nije imao analoga u toj ulozi tek do danas.
Niko
@ Miloš77
Smatram sebe poznavaocem materije, i nisam poristrasan ni jednoj strani a pogotovu ne Petrovic Dušan-a, i smatram da ne mogu da se porede Black Hawk i KA 32, kao i Super Puma. Napravljenih kamova ima manje od 300 kom a UH 60 preko 5000 sa mpreko 15.000.000 h leta. Resurs KA je manji od 1000h (reduktori, motori i lopatice) a resurs Sikorskog je od 4500h pa naviše do 30.000h za lopatice rotora. Zamislite noćnu moru održavanja ako na svake npr. 2 godine morate da radite overhaul helikoptera… A o super Pumama da i nepričam, tehnika iz 70-ih godina, samo H225 može da se meri sa UH. Isti ovaj H225 ima sertifikovan sistem za gašenje „puškom“ visokih zgrada kao Ka. Decenijama su ispred kamova. A da ne pričamo o nabavci delova i slično, jer i motore za Ka je radila Ukrajina a ne Rusija.
Perko
@Niko
Zanimljivo da poredite sve proizvodne verzije UH 60 sa K-32, dok je isti samo civilna verzija K-27, gde spadaju i varijante K-28, 29 i slicno. Tako da je odnos proizvednih ipak nesto drugaciji. Pri cemu je i samo poredjenje ipak i dalje nerealno. Citava ta serija K helikoptera je generalno vrlo specijalizovana (iz raznih razloga) naspram UH 60 koji je helikopter opste vojne namene sa specijalizovanim verzijama.
Miloš77
@Niko
UH060 i Ka32 i ne mogu da se porede. Spomenuo sam iznad u komentaru UH60 Black Hawk is nekog drugog razloga, za one koji osudjuju avione i helikoptere, i zovu ih kante samo na osnovu godine prvog leta prototipa ili prve verzije.
Ka32 je skroz drugacija masina i ima mnoge prednosti u odnosu na H225 i Black Hawk. Govorim naravno o dizajnu koji je specificno napravljen tz zahtevne zadatke i teske vremenske uslov. Ka-32 je poznat po tome sto ima laksi i precizniji (kontrolisaniji) pristup jer nema repni propeler, i samim tm ima i bolju kontrolu za vreme lebdenja dok dostavlja veliki teret a vetar šiba.
Činjenica je da ruski motori imaju kraci resurs izmedju remonta, ali odrzavanje americkih motora i svega je daleko skuplje i zahtevnije, i te brojke su cesto nerealne u praksi. I F-16 i F-35 imaju 4 puta duzi medjuremnotni period na papiru, ali nekako bas zbog motora moraju mnogo da se popravljaju i cekaju na delove koji se eto.. trose. Mutne su to vode.
U svakom slucaju odrzavanje Ka-32 nema nikakvih problema ako nema sankcija tojest blokade.
Nije taco da je potrebna Ukrajna za Ka-32 motore. Rusija takodje pravi originalni Klimov motor TV3-117VMA za mnoge svoje helikoptere i ne zavise od Ukrajinske proizvodnje! kako tekst navodi sada je motor dosta unapredjen za Ka-32 novim VK-2500PS-02 modelom.
Miloš77
Odlična sprava za imati u ličnom arsenalu, i jako mi je drago što smo ih kupili.
Slažem se sa komentarom. Gadna vremena dolaze što se vatre tiče.
Vladimir
@Vasa Pogledaj malo bolje, videćeš da na zapadu nije ništa drugačije. Chinook i dalje koriste, UH 60 ima gotovo 40 godina od kako je u upotrebi. I dalje ga usavršavaju. F-15 …ponovo pokrenuta proizvodnja.
B-52 kada bude povučen biće avion sa daleko najdužim stažom u istoriji borbenih aviona, ako nije već i sada. Kamovu ništa ne fali, da je sreće imali bi licencu za njega kao za SA-341/42.