Kompanija Ruski helikopteri saopštila je juče da je izvršen prvi let modernizovanog protivpožarnog helikoptera Ka-32A11M, čime su ujedno započela i njegova letna ispitivanja. Letelica opremljena novim motorima, radio-elektronskom opremom i sistemom za gašenje požara treba da prođe preliminarna i sertifikaciona ispitivanja tokom 2022-2023, nakon čega će biti dostupna za ruske i strane korisnike.
Podsetimo, Tango Six je saznao da su pregovori o kupovini ovog tipa helikoptera počeli. Za sada nema potvrde koju će verziju, ako i najnoviju, Srbija kupiti.
Kako se navodi, prvi let Ka-32A11M obavljen je u režimu lebdenja u krugu letno-ispitnog kompleksa preduzeća Kumertau Aviation Production Enterprise (KAPE) u ruskoj Republici Baškortostan.
Generalni direktor kompanije Ruski helikopteri Andrej Boginski izjavio je tim povodom da modernizacija značajno proširuje mogućnosti jednog od najboljih svetskih protivpožarnih helikoptera, Ka-32, da se završetak sertifikacije planira 2023. godine, i da će nakon toga helikopter sa najnovijom elektronikom i protivpožarnim sistemom biti dostupan za ruske i strane kupce.
Ka-32A11M je prvi put predstavljen na međunarodnom avio-kosmičkom salonu MAKS-2021. Program modernizacije helikoptera Ka-32 uključuje njegovo opremanje tzv. ‘‘staklenim kokpitom‘‘ sa novim sistemom avionike, snažnijim motorima VK-2500PS-02 i novim sistemom za gašenje požara. Motori VK-2500PS-02 će značajno unaprediti letne karakteristike helikoptera u uslovima visokih temperatura i velikih nadmorskih visina, a prema proračunima inženjera noisvost helikoptera u takvim uslovima može se povećati do oko 1600 kg.
Tehnička rešenja koja su iskorišćena u ‘‘staklenom kokpitu‘‘ Ka-32A11M su već ispitana na civilnim višenamenskim helikopterima Ansat i Mi-38, i ona će umnogome olakšati rad sa dodatnom navigacionom, optoelektronskom i opremom za traganje koja se može ugraditi u helikopter. Biće takođe moguće raditi i sa naočarima za noćno letenje (NVG).
Novi sistem za gašenje požara SP-32 koga su razvili stručnjaci iz Nacionalnog helikopterskog centra Mil&Kamov i preduzeća KAPE, ima niz značajnih prednosti. Novi rezervoar ima kapacitet od 4 tone vode i podeljen je na 4 odeljka. Patentirani sistem klapni sa digitalnim upravljanjem omogućava da se klapne otvaraju u paru ili naizmenično, kao i da se podešavaju uglovi otvaranja klapni, čime se produžava vreme ispuštanja vode.
Sistem za gašenje požara može automatski povući 4 tone vode za 60 sekundi i dodati do 400 litara pene, a prilagođen je za upotrebu vodenog topa. Pored toga, svi sistemi SP-32 se greju električnom energijom, i zato je SP-32 prvi sistem u svetu koji može da se koristi u zimskim uslovima na temperaturama do -20 stepeni Celzijusa.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
alexanto
Svakako dobar pazar, jos ako se da dogovoriti ova unapredjena varijanta – eto radosti. Povecana nosivost i NVG su vec dovoljan razlog da se saceka unapredjena verzija, o poboljsanju avionike da ne govorim.
Bob
Pitanje za g. Petra Vojinovica: Da li to znaci da ce moci nositi vedro sa 6000 litara vode?
Golub
Nisam g. Vojinovic, ali da probam da odgovorim – slicno kao Sikorski, ovaj helikopter ima unutrasnje rezervoare koje koristi za gasenje pozara. Prednost ovoga je mnogo kontrolisanije ispustanje vode, mogucnost ispustanje vode u vise faza, koriscenje vodenog topa, laksi let (bez vedra koje otezava stvari) i sl. Pretpostavljam da moze da nosi vedro, ali svakako ne u kombinaciji sa punim rezervoarima za vodu, tako da sumnjam da bi vedro bilo nacin na koji ce ovaj helikopter gasiti pozare.
Neki drugi Mile
KA 32 je deklarisan na oko 5.000 kg nosivosti ali i ako se novim motorima ova karakteristika poveca to u praksni nece imati veliki uticaj na kolicinu vode koju on moze poneti za intervencije gasenja pozara. Dva su glavna razloga za ovo, prvo same velicine bambi bucketa kojih ima u ponudi, KA 32 koristi vedro od 5000l max, a nakon njega mislim da je sledeca veca zaprtemina vedra negde oko 10t sto je svakako previse.
Druga opcija je upotreba SP 32. Kao sto je u clanku objasnjeno radi se o cvrstom reyervoaru za vodu koji se montira direktno na trup helikoptera. njegova zapremina je nesto manja, oko 4000, sto zbog tezine samog materijala, sto zbog tezine pratece opreme. On je opremljen sopstvenom pumpom i kompletnim usisnim vodom (deo sistema kojim se voda povlaci u rezervoar.
Ipak manji kapacitet vode dolazi sa nekim drugim prednostima. Kao sto je Golub objasnio, helikopter moze da leti nize, brze, mnogo lakse manevrise i moze biti precizniji.
Takodje, kod gasenja pozara na otvorenom prostoru cesto je mnogo vaznija ucestalost izbacivanja vode nego sama zapremina.
Dule
Osnovno pravilo je PRVO preseći šumski požar da se ne bi širio paposle gasiti. Na zahtev NIS-a, zbog naftnih i gasnih polja davno je VTI napravio sjajan projekat ali jedan „pametnjaković“ iz MUP-a koji je pre nekoliko meseci preminuo je stopirao projekat. Raonik je 4 metra širine – popnu se na vrh brda 4 tenka od preko 40 tona mase i pun gas nizbrdo – lome ili čupaju drveće iz korenja, prave u JEDNOM prolazu koridor širine 16 metara + nose ukupno 40 tona vode. Kako je NIS učestvovao u projektu mogu da u kraćem periodu izdrže temperaturu do 1000 STEPENI CELZIJUSA! Unutra posada i svemirsku opremu, filtraciju vazduha + kada ni filteri ne pomažu ronilačke boce, Naravno, najsavremenija vatrogasna odela. VTI je insistirao na platformi T-55 jer iako ima u rezervi tenkova sa snažnijim motorima, kažu da je T-55 čudo baš zbog jednostavne /zastarele) konstrukcije i da ne ume da se pokvari. Srbija nema građevinske mašine danas za PRESECANJE šumskih požara a teroristi u Gigatronu ili Tehnomaniji mogu nabaviti srednje dronove koji mogu poneti po pola litre zapaljive tečnosti. Ovako izgleda vatrogasni tenk projektovan odavno a sada se može značajno unaprediti. „Mali Miloš“ se može dobro izolovati i opremiti sa rezervoarom od 300 litara za najkritičnije tačke. Deset vatrogasnih „Malih Miloša“ nosili bi 3 tone vode – bili bi prethodnica nekom vozilu sa snažnim vatroganim topom. VTI vatrogasni tenk LINK: https://www.kurir.rs/vesti/drustvo/945583/neunistiv-vatrogasno-vozilo-od-tenka-t-55
Branko
Vec smo narucili 3 H215 koji mogu nositi po 4500 litara vode, uskoro cemo imati 8 Mi-17 koji mogu nositi po 3500 litara. Samo ovih 11 helikoptera mogu poneti ukupno 41.5 tona vode. Pored toga tu su i 9 H145M koji mogu nosti po 1500 litara i bice ih jos. Da ne racunamo i Belove sa po 1200 litara ili Mi-8 sa po 2000 litara… Cini se da nam Ka-32, koji bi bio deseti tip helikoptera u policiji i vojsci, trenutno nije neki prioritet, ali avaj.
Profa Fini
Mada kad bi mene neko pitao (kao što me ne pita!) svakako je bolje uzeti dva ovakva helikoptera nego plaćati POLA MILIJARDE evra za otkup prava TV prenosa fudbalske Premijer lige za 10 godina, umesto da se to plati deset puta manje, koliko je do tad koštalo (Telekom je kao državna firma bacila tu polutku milijarde da bi ugušila SBB koji o predsedniku priča ono što on ne voli da čuje!). Da ne pominjem šta je sve moglo da stane u tu sumu od 450 miliona evra – kompletna obnovljena helikopterska flota, računajući i modernizaciju Gazela i opremanje novim raketama i njihova proizvodnja u dovoljnoj količini. Ali svakako pozdravljam nabavku helikoptera za pomaganje civilnom sektoru u slučaju požara i sličnih vanrednih situacija. Kad god na TV-u vidite da se desila neka katastrofa uvek na snimku vidite da su prvo stigli helikopteri, čak i u ne tako bogatim krajevima, a kamo li u razvijenim zemljama.
Zma jok
Dva k32 nosi ko 5 drugih. Dobra osnova za takticku odbranu
Branko
Dva Ka-32 nose, ukoliko je vedro u pitanju najvise 10 tona, ukoliko je unutrasnji rezervoar u pitanju, najvise 4 tona i to ova najnovija verzija koja kosta ko zna koliko. Dva H215 nose 9 tona vode, dva Mi-17, 7 tona vode, nije tacno, ni izbliza, da dva Ka-32 nose kao 5 drugih.
Branko
@Profa fini
TV prenos za Premier ligu je placen 600 miliona, ne pola milijarde.
Kiza
Sa svim poručenim helikopterima koji će biti isporučeni do kraja sledeće godine i ovima koje sada imamo, imamo više nego što smo u mogućnosti da eksploatišemo narednih 10 godina. Ka-32 nam ne treba ni za muzej. Napunjenost vedra pored njegovih karakteristika u mnogome zavisi od umešnosti pilota… Prava je noćna mora za odrzavanje imati više od dva tipa vazduhoplova u jedinici a pritom nemati dovoljan broj tehničara. Broj pilota je takodje nedovoljan da sve što budemo imali u vazduhoplovstvu bude u vazduhu ako to bude potrebno. Kupovinu novih helikoptera gledam kao pranje para izmedju Rosoboro i SDPR-a (čitaj zdrp) jer dzaba helikoptera i aviona ako budu stajali na livadi ili ležali u hangarima. Kod Nove Pazove se gradi fabrika za proizvodnju mlaznih motora MTU, šta mislite kolike plate će biti tamo i ko će biti zaposlen?!? Ako nam bude ostalo 30% tehničara bićemo presretni.
Branko
Ne razumem deseti tip helikoptera… Za MUP Srbije je Airbus H145 i H215 kupljen. Ostale koje ima MUP, Belovi i Gazelle se povlače one su proizvedene 1979 i 1980-tih. Tako njih ne računaj i uz ova dva nova Kampova što treba da dodaju ostaje se na tri tipa u MUP-u Srbije.
Грга
Плус 2 Цасе које могу да понесу свака по 7000 литара и 6 Дромадера из ПољоАвијације који носе 1500 литара
Т5🇷🇸
Чисто бацање пара, када би била у функцији наша два камова ово би имало смисла, овако још један тип више за одржавање, други ремонтни завод трећи начин одржавања итд. Да се не лажемо сјајан хеликопотер, али без неке логистичке базе ништа…. ербас, камов, мил, бел, сикорски… ноћна мора!
Boban
Т5🇷🇸
Bacanje para? Mnogo veca je steta od pozara, A ovaj helikopter moze da se koristi i za traganje i splasavanje, za prenosenje teskih tereta, a specijalizovan je za gasenje pozara u urbanim sredinama, fabrikama, sumama i poljima, pa cak i na autoputevima. Bolje ih je imati nego nemati.
duka
Video sam na nekim klipovima da lete na severnom polu, ne znam koja je temperatura bila ali sigurno u debelom minusu…Da li imate informaciju do kojih temperaturnih ekstrema u plusu i minusu je mogao da leti pre ove modernizacije.Takodje me zanima u vezi helikoptera koje mi posedujemo…Svako dobro
Kiza
Sa svim poručenim helikopterima koji će biti isporučeni do kraja sledeće godine i ovima koje sada imamo, imamo više nego što smo u mogućnosti da eksploatišemo narednih 10 godina. Ka-32 nam ne treba ni za muzej. Napunjenost vedra pored njegovih karakteristika u mnogome zavisi od umešnosti pilota… Prava je noćna mora za odrzavanje imati više od dva tipa vazduhoplova u jedinici a pritom nemati dovoljan broj tehničara. Broj pilota je takodje nedovoljan da sve što budemo imali u vazduhoplovstvu bude u vazduhu ako to bude potrebno. Kupovinu novih helikoptera gledam kao pranje para izmedju Rosoboro i SDPR-a (čitaj zdrp) jer dzaba helikoptera i aviona ako budu stajali na livadi ili ležali u hangarima. Kod Nove Pazove se gradi fabrika za proizvodnju mlaznih motora MTU, šta mislite kolike plate će biti tamo i ko će biti zaposlen?!? Ako nam bude ostalo 30% tehničara bićemo presretni.
Mrkimrki
Da to je najvažnije pitanje: ko će da radi za male pare u VS? Tehnički kadar će stalno da odlazi..dotok novih je tehničara će biti iz godine u godinu slabij.
Bob
Kiza
Koje optuzbe. kada neko kupuje, to je za tebe odmah pranje para. A kad zatrebaju, a nemas ih onda opet neko uzima pare i nista ne kupuje. Nije ti dobra logika.
Milos S
Ako nam bas treba helikopter za gasenje pozara ne znam zasto se nije uzeo neki sto moze naprimer poslužiti i za transport??Ako se islo i na kolicine vode koju mogu poneti pa mil26 moze 15 tona da nosi a mi i nemamo helikopter tog kalibra. Sve mi ovo nema mnogo smisla ,naročito posto vec imamo u muzeju bas takva dva doduše protiv podmornicka. Mislim da smo mogli i pametnije kupiti……
Milos S
I na kraju kad bukne šumski pozar vecih razmera moli Ruse da gase sa Il76 jer mi nemamo mogućnosti da bacimo 40t vode u prolazu…..
Dragan Dubonjac
@Branko da , tačno je 600 Millionäre € Ali ne odjednom već podeljeno na 5godina.
Koliko sam ja razumeo.
Uostalom te pare ni na koji način nisu mogle biti upotrebljene za odbrambeni budzet.
Zato je tako nesto izjaviti glupost i čisto politikantvstvo.
Mrkimrki
Nebitno da li je ta svota razdiljena na 5 godina. Previše para za prava za prijenos nogometa, pare su mogle biti upotrebljne npr.. za šolski sistem. Ova politička opcija će puno koštati srbiju kada se njihova era zamijeni..odletjeti bi morali samo zbog afere sa Belivukom jer je on njihovo dijete.