[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 6. septembra

4. sep 2025

[POSLEDNJA VEST] Gazela koja je volela prinudna sletanja: YU-HPZ nakon pet godina ponovo akter incidenta

21. avg 2025

Starlink mini kao alternativni izvor interneta u poslovnim avionima

13. avg 2025

[EKSKLUZIVNO] Novi direktor pančevačke Utve predstavio projekat razvoja potpuno novog žirokoptera: Sa američkom kompanijom „VaultGyro“ ćemo razviti, sertifikovati i serijski proizvoditi novu inovativnu letelicu

5. avg 2025

Najveći sajam poslovne avijacije u Evropi EBACE i sledeće godine u Ženevi, pregovori i dalje u toku sa drugim lokacijama za buduća izdanja događaja

1. avg 2025

Vazduhoplovna akademija uskoro kupuje nove dvomotorne avione za obuku pilota, Er Srbija objavila konkurs za stipendiranje obuke čak 20 pilota

24. jul 2025

[POSLEDNJA VEST] Makedonci dodaju još jedan AT-802 u svoje vazduhoplovne operacije gašenja požara koji su skoro uništili sportski aerodrom Stenkovec 9. jula

12. jul 2025

[POSLEDNJA VEST] Makedonija ponovo u plamenu, Grci poslali Kanadere

9. jul 2025

General stao na čelo makedonske Direkcije za zaštitu i spasavanje: Počelo ubrzano rešavanje starih problema

7. jul 2025

Premijera u Milanu: Estetika Riva jahti za Galfstrim avione i Sikorski helikoptere

4. jul 2025

Kako je Slovenija za 15 meseci uspostavila vazduhoplovnu vatrogasnu službu

3. jul 2025

Definisane nove geografske zone za operacije civilnih dronova, DCV uskoro pušta internet platformu za podnošenje zahteva za letenje dronova

1. jul 2025

[REPORTAŽA] Prvi aero-miting u Kragujevcu u organizaciji „MIND Aviation-a“: Egzotično i brojno vazduhoplovno učešće, privatna incijativa i porodični izlet za „civile“

16. jun 2025

Standardizaciona inspekcija EASA-e: DCV sektori za vazduhoplovno osoblje i medicinu pohvaljeni

13. jun 2025

[NAJAVA] Aero-miting u Kragujevcu: MiG-ovi 29, generalna avijacija i gosti iz inostranstva

11. jun 2025

Memorijal „Pilot Mihailo Petrović“ održan u Trsteniku: Prvo mesto za aero-klub Ćuprija

9. jun 2025

Siniša Mali potvrdio – eVTOL letelice na EXPO 2027 neće biti „leteći taksiji“ i komercijalni vazdušni prevoz već demo letovi

28. maj 2025

[NAJAVA] „MIND Aviation“ potvrdio datum: Najveći civilni aero-miting ove sezone 14. juna na kragujevačkom aerodromu

26. maj 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva na Diplomatskoj konferenciji posvećenoj ECAC-u

23. maj 2025

[EBACE 2025] Delegacije četiri srpske kompanije u Ženevi, najveći evropski sajam poslovne avijacije od sledeće godine napušta Švajcarsku

21. maj 2025
[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera
CCC i "De Havilland Canada" su narudžbinom za 22 aviona ponovo oživeli proizvodnju "Kanadera" / Foto: DHC

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

Ovogodišnja letnja protivpožarna sezona kada su vazduhoplovni kapaciteti u pitanju bila je izuzetno dinamična. Jedino je Srbija donekle bila pošteđena namernih ili prirodno uzrokovanih šumskih požara. Crna Gora, Makedonija, Slovenija i standardno Hrvatska ponovo su se uzdale u „nebeske vatrogasce“, što u flote u sopstvenom vlasništvu, što u letelice koje su stizale iz uobičajenih ali i prilično egzotičnih lokacija.

Dok jedino Hrvatska u regionu ima ozbiljne, slojevite, sposobnosti i iskustvo za gašenje požara iz vazduha, u avgustu je pažnju izazvala izjava premijera Crne Gore koji je najavio da bi i njegova zemlja mogla nabaviti, samo jedan, Kanader. Besmisao nabavke na taj način smo detaljnije analizirali.

Međutim, interesantno je da su u pogledu svojih nedostajućih vazduhoplovnih kapaciteta i Hrvatska i Crna Gora u proteklih nekoliko godina pronašle isto rešenje. Finansiranje nabavke kanadski proizvedenih letelica od strane Kanadske komercijalne korporacije („Canadian Commercial Corporation“ – CCC). Kanadske državne institucije koja obezbeđuje sredstva za kupovinu, u slučaju Hrvatske Kanadera, a u slučaju Crne Gore potpuno nove flote helikoptera kompanije Bel.

Tango Six je povodom javnog razmišljanja premijera Crne Gore, ali i kao pomoć inspiraciji i nekim drugim državama u okruženju, uradio intervju sa predstavnikom CCC-a zaduženim za globalni razvoj poslovanja Metjuom Lakrojom (Mathieu Lacroix). Zanimalo nas je koje su pogodnosti a šta su ograničenja koja CCC može da pruži državama koje su blizu odluke da krenu u prilično velike investicije zvane – nabavka vazduhoplova.

Zahvaljujući CCC, Crna Gora je obnovila svoju vojnu helikoptersku flotu / Foto: Vlada Crne Gore

CCC: Kanadska agencija za ugovore između vlada

Kako nam je rečeno, Kanadska komercijalna korporacija služi gotovo isključivo kao veza između stranih vlada i kanadskih dobavljača:

– CCC je kanadska agencija za ugovore između vlada. – objasnio je Lakroj: – Pomažemo vladama širom sveta da nabave kanadska rešenja putem ugovora između vlada, takozvani G2G, odnosno „Government to Government koncept. –

Prema Lakroju, jedna od ključnih prednosti saradnje sa CCC-om je dodatna sigurnost koju interakcija sa ovakvom institucijom pruža:

Svaki G2G ugovor koji potpiše CCC dolazi sa garancijom izvršenja ugovora od strane Vlade Kanade. Ovaj jedinstveni pristup značajno smanjuje rizike povezane sa međunarodnom nabavkom i može stvoriti povoljne uslove za finansiranje projekata.

U G2G modelu ugovora, CCC preuzima ulogu glavnog ugovarača, podugovarajući sa kanadskim dobavljačima.

Dok kanadska kompanija ispunjava svoje obaveze, CCC nadgleda izvršenje ugovora i finansijski upravlja ugovorom do završetka. – kaže Lakroj za Tango Six.

Naglašava da se ovaj model pokazao posebno uspešnim u vazduhoplovnoj industriji što se ogleda u činjenici da su tokom poslednjih pet godina potpisali G2G ugovore za kanadska vazduhoplovna rešenja vredne preko 1,2 milijarde dolara.

Avioni za gašenje požara

Jedan od najznačajnijih nedavnih projekata CCC-a uključuje nabavku specijalizovanog aviona za gašenje požara DHC-515, nove generacije Kanadera, za nekoliko evropskih zemalja.

Ova inicijativa deo je, kako Lakroj objašnjava, tekuće saradnje između CCC-a, kompanije „De Havilland Canada“ i Mehanizma civilne zaštite Evropske unije („rescEU“). Evropske inicijative o kojoj smo detaljnije izveštavali iz Severne Makedonije. Nedavno je i Bugarska bila korisnik ovog programa.

DCH-515 „Firefighter“

– Projekat je zvanično počeo 2022. godine kada je CCC potpisao pisma o namerama sa Hrvatskom, Francuskom, Grčkom, Italijom, Portugalijom i Španijom za nabavku ukupno 22 aviona DHC-515. G2G ugovori su potpisani sa svima osim sa Italijom. Nadamo se da ćemo u narednim nedeljama objaviti potpisivanje ugovora i sa ovom državom.

CCC-ov G2G mehanizam ugovaranja omogućio je stranama da se zajedno dogovore o uslovima koji su omogućili ponovno pokretanje proizvodnje aviona DHC-515 kompanije „De Havilland Canada“. Ovaj projekat ne samo da rešava hitnu potrebu za naprednim mogućnostima gašenja požara u Evropi, već i revitalizuje ključnu kanadsku vazduhoplovnu proizvodnu liniju. – kaže Lakroj.

Na pitanje našeg portala da li su imali kontakt sa Crnom Gorom u vezi potencijalne nabavke novoproizvedenih Kanadera, Lakroj odgovara da „CCC trenutno nije uključen u ovu konkretnu incijativu“:

– CCC stoji na raspolaganju da pomogne ukoliko bude potreban G2G ugovor za realizaciju ove potencijalne nabavke. –

Ukoliko je Spajićeva inicijativa izvesna i ne zadrži se samo na jednoj letelici, Crna Gora i CCC mogu ponovo sarađivati. Crna Gora je baš uz pomoć ove kanadske institucije 2018. godine nabavila ukupno pet, kanadski proizvedenih, helikoptera kompanije „Bell Textron“. Lakroj je pohvalio ovu saradnju:

– Crna Gora je zapravo pravi primer saradnje sa Kanadskom komercijalnom korporacijom u pogledu ispunjavanja vladinih zahteva. Kupovina Belovih modela 505 i 412 značajno je unapredila kapacitete Crne Gore za gašenje požara. –

Komentarišući potencijalne buduće projekte, posebno u regionu Zapadnog Balkana, Lakroj je za izrazio otvorenost za istraživanje različitih modela saradnje.

– CCC bi bio počastvovan da radi sa drugim nacijama u regionu Zapadnog Balkana i pruži rešenja za gašenje požara koja odgovaraju njihovim potrebama i budžetima. –

Skoro sve zemlje bivše Jugoslavije osim Srbije koristiće Air Tractor / Foto: Dragan Cvetić

Lakroj za naš portal naglašava da je upravo Kanada zemlja koja najbolje zna šta znači planiranje kapaciteta u ovom visoko specijalizovanom segmentu vazduhoplovnih operacija. Kako kaže, ogromne površine Kanade pod šumom pozicionirale su ovu državu kao globalnog lidera u tehnologijama i strategijama gašenja požara iz vazduha:

– Moja zemlja je blagoslovena sa gotovo 362 miliona hektara šuma, ali to takođe znači da se suočavamo sa konstantno evoluirajućem izazovom požara. Kao rezultat toga, postali smo globalni lideri u njihovom gašenju iz vazduha. Mnoge nacije su nam se obratile tražeći rešenja za ublažavanje uticaja požara na zajednice i ekosisteme. Pored nedavnih evropskih ugovora, CCC je pružio rešenja za gašenja požara iz vazduha i opremu državama poput Maroka, Bolivije i Argentine. –

Na kraju razgovora, Lakroj naglašava da su nedavni projekti nabavke DHC-515 u Evropi i tekuća saradnja sa Crnom Gorom, dokaz efikasnosti CCC-ovog G2G modela:

– Ova partnerstva ne samo da unapređuju mogućnosti gašenja požara iz vazduha zemalja primaoca, već i podržavaju kanadsku vazduhoplovnu industriju i našu globalnu reputaciju u stručnosti kada su ovakve specifične misije u pitanju.

Uloga CCC-a prevazilazi puko olakšavanje kupovine. Mi smo u krajnjoj liniji odgovorni državama članicama EU za ispunjavanje uslova ugovora. Ovaj nivo posvećenosti i nadzora osigurava da partnerske nacije ne dobiju samo opremu, već sveobuhvatno rešenje podržano od strane kanadske vlade.

Gledajući unapred, prisutan je entuzijazam za potencijalne saradnje sa drugim nacijama u regionu i šire. Spremni smo da kao organizacija istražimo fleksibilne modele saradnje, potencijalno i sa drugim državama u regionu Zapadnog Balkana. – zaključio je Metju Lakroj za Tango Six.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ro

Hrvati opet jedini rade kako spada

Odgovori
Sl

Da, jer su i “ tehnickoj “ mogucnosti (clanica EU), imaju more i samim tim opravdanost za Kanadre je vidljiva investicija. Osim toga u bivsoj SFRJ u Zadru u sastavu 105LBAP su bili stacionirani stari modeli (2 ili 3 smo imali u to vrijeme koliko se sjecam, 1983 pa do izbijanja rata na podrucju bivse SFRJ), imaju i neko iskustvo u koriscenju tog tipa jer vecina osoblja je ostala na podrucju HRV. Sve se promjenilo od tada, ali ipak nije potpuna novina. Za Srbiju i da im poklone nista ne znaci jer su funkcionalno neupotrebljivi zbog nacina koriscenja. Nazalost, svugdje ukljucujuci i HRV politika je ta koja odlucuje o nabavci novog vazduhoplova a neka struka.

da

…… kad bi i tu bilo rivalstva pa da se još i ispomažemo….
živimo u svijetu u kojemo živimo a obzirom na par prošlih sezona nije da će past potreba za istima . Taj tip je pogodan za zemlje sa lokacijama za zahvat (more / jezera) u nekakvom prohvatljivom vremenu…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs