Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025
Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda
"Legitimisanje putničkog aviona"

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

Nedelja.

Dežurni par aviona spreman je da u svakom momentu poleti. Piloti su tu, slušaju prenos utakmice, igraju šah.

Uzbuna.

Dežurni par pretražuje vazdušni prostor, nailazi na transportni avion i legitimiše ga.

U avionu je stjuardesa s kojom pilot iz dežurnog para zakazuje sastanak.

Opis je video minijature Vojnofilmskog centra Zastava Film (onog originalnog, Jugoslovenskog) „Dežurstvo“ iz 1963. godine.

Kada je Tango Six prošle godine prvi široj javnosti predstavio novi „YouTube“ kanal Zastava Filma, nismo ni slutili koliko ćemo interesantnog istorijskog blaga biti u prilici da na njemu redovno gledamo. Svih vidova nekadašnje velike vojske, raznih žanrova i dramaturgija.

Pre tri dana objavljeno je jedanaestominutno remek-delo posvećeno jednoj od dežurnih jedinica RV i PVO JNA. Na kreativno fenomenalan način.

U doba kada nije bilo cenzure umetničkog izraza u promociji poziva vojnog pilota i kada se vazduh-vazduh snimanje očigledno realizovalo bez većih komplikacija, snimljen je film koji u sebi ima podoficira koji vrši veliku nuždu i izrazito seksualizovanu civilnu stjuardesu koja se bukvalno oblizuje nakon što je na radio-vezi čula vojnog pilota (uz kršenje svih mogućih civilnih i vojnih procedura tokom presretanja i upotrebe radio-komunikacije) koji joj zakazuje dejt to isto veče.

Čovek se gledajući „Dežurstvo“ pita, da li je ovaj scenario nešto što će instant motivisati buduće letače ili da zauvek ostanemo na kadrovima pilota koji obavljaju pretpoletni pregled?

 

Avioni prikazani u filmu

„Dežurstvo“ je snimano u vazduhoplovnoj bazi Pleso, u vreme kada je tamo bio stacioniran 117. lovački avijacijski puk sa 124. i 125. lovačkom avijacijskom eskadrilom. Osnovni borbeni avion kojim je bila naoružana ova jedinica je u to vreme još uvek bio američki lovac-presretač „North American“ F-86E „Sabre“ (u kanadskoj licencnoj verziji CL-13 Mk.IV), ali je u tom periodu (1962-63.) počela u upotrebu da prima i varijantu F-86D „Sabre Dog“ (u puku je do 1968. godine korišćeno bar 57 aviona).

117. lovački avijacijski puk se na Plesu nalazio od januara 1960. godine. Prethodno su bili bazirani na batajničkom aerodromu i bili su prva jedinica u jugoslovenskom ratnom vazduhoplovstvu koja je marta 1953. godine primila u naoružanje mlazne avione. Tada je Jugoslavija preko programa pomoći „MDAP“ dobila prve američke lovce-bombardere F-84G „Thunderjet“ i trenažne T-33A „Shooting Star“ (oba tipa korišćena do 1957. godine). Lovci-presretači F-86E počeli su da se koriste maja 1956. i ukupno ih je u jedinici korišćeno oko 60.

Kreativna subverzija u formi drugova Granate i Pitona

Osim F-86E i D, u početnim kadrovima vide se i trenažni avioni TV-2 (popularni Tevejac koji je zapravo T-33 koga je koristilo mornaričko vazduhoplovstvo SAD, i koji je od 1962. u mornarici nosio oznaku T-33B), koga je 117. lap koristio u periodu od 1962. do 1967. godine. Nakon Plesa 117. lap 1968. godine prebaziran je na novi vojni aerodrom u Bihaću, a u periodu 1967-1968. izvršena je preobuka na sovjetske lovce presretače MiG-21F-13.

Američki putnički avion Daglas DC-6B registracije YU-AFC (c/n 43550) avio-prevoznika Adria Aviopromet (kasnije „Adria Airways“) bio je jedan od četiri aviona tog tipa koji su 1961. godine kupljeni od holandske kompanije KLM koja je ‘‘AFC‘‘ koristila od maja 1952. godine (holandske registracije od 1952-1954. PH-TFH, potom PH-DFH, zatim sa istom registracijom u američkoj kompaniji „Twentieth Century Airlines“ od jula 1959. do maja 1960. kada je vraćen KLM-u).

U svojoj floti „Adria Airways“ (od decembra 1968. godine do maja 1986. „Inex-Adria Airways“) imala je ukupno 6 DC-6A i B, a ovaj tip aviona je koristila do 1976. godine. Avion YU-AFC se nalazio u floti do septembra 1971. kada je prodat u nekadašnji Južni Jemen, odnosno nacinonalnom avio-prevozniku „Alyemda“ (Democratic Yemen Airlines) gde je letelica prvo dobila registraciju VR-ABM potom dva meseca kasnije 7O-ABM. Korišćen je do 1985. godine. „Adria Airways“ dovedena je do bankrota 2019. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Sa

to je bilo neko lepse i srecnije vreme

Odgovori
Ma

Lepo i nevino vreme, gde niko nije obracao paznju na to da li se neko “seksualizuje“ ili “vrsi nuzdu“ vec je svrha bila ubacivanje minornog humora.
Sta, stjuardesa je trebala da bude neka brkata tetka koja posto je u stranci ima pravo da otkaci pilota i nastavi da pusi u toaletu?
A vojni pilot je trebao da stoji mirno ispred nekvalifikovanog lepaca plocica koji je zbog stranke postao ministar, i da je zahvalan sto leti 5 sati godisnje na remontovanoj kanti staroj 40 godina?
Evo sada to imamo, pa mozemo da budemo zadovoljni jer ovaj film jer previse kontraverzan zbog “seksualizacije, krsenja protokola i velike nuzde“.

TT

Lepse i srecnije vreme za one nesposobne i prosecne, za ljude koji su iznad proseka to vreme je bilo gadno i nesrecno ..

Bi

Nisam gledao film. Moj bazni puk je 1985. bio u Plesu, ali je četa 5.puka VOJIN bila odvojena u Kurilovecu (predgrađe Velike Gorice), gde se nalazi i aerodrom Pleso, ali na drugoj strani grada. Tamo se nalazio i radar, koji je služio i civilnoj službi kao i vojsci JNA. Stvarnost: Sedim za pokazivačem radara u podzemnom centru u Vukovini, oko 40 km od kasarne. Avioni lete po prijavi leta, i određenim koridorima. Mi ih sve pratimo, i registrujemo. Dotična „devojka“, nalazi se u tornju aerodroma Pleso. Civilni avion se udaljava od koridora više od 5 km. Pratim minut, dva. Ako se ne vraća u okvire koridora, uzimam slušalicu ispod pokzivača. Javlja se prijatan ženski glas. „Srce, molim te javi tom i tom avionu, da se vrati na koridor“. Odgovor: „Izvini srce, nisam pomno pratila, obavestiću ga“! Ostavlja otvorenu vezu. Slušam obraćanje devojke (žene) pilotu civinog aviona na Engleskom. Avion se vraća na koridor. „Hvala srce, čujemo se. Prijatna noć“! Ona s druge strane nije mogla da se obrati pilotima vojnih aviona. Vezu sa pilotima MIG-ova, vršio je oficir u baznom aeridromu, ili general u našem podzemnom centru. Ja kao običan vojnik, nisam imao direktnu vezu ni sa civilnim, ni sa vojnim pilotima! Navođenje MIG-ova sam ja obavljao po planu, ali preko stanja na velikoj planšeti u podzemnom centru!

Odgovori
н

Обавезно штиво за факторе у ВС који данас одлучују…. Можда нешто и науче…

Odgovori
iv

Cak i to koracnicu su skladali i izvodili vrhunski skolovani muzicari a danas neskolovani i ne bas inteligentni svet je postavljen da upravlja najvaznijim resursima drzave ….
Jedva cekam da jednog dana neko kolorizuje ovaj video , i ovako je sjajan a tek onda ce biti savrsen!

Odgovori
Mi

Tuzno je sto niko ne primecuje da je stjuardesa dosla na sastanak a pilot nije …

Ispada da je film destimulisuci i za pilote i stjuardese – valjda je trebalo da bude hapy end-a …

Odgovori
Le

Lik ispalio jer mu se opet digao… nivo uzbune, pa i on u avionu morao da se digne. Sjajni filmovi kod ZS, hvala T6!

Pr

Jezivo bezveze uradjeno, cak i za 60te godine proslog veka.

Odgovori
Ma

Pokazao sam upravo ovaj video svojoj baki koja ima 96 godina. Deda (pokojni na žalost) je bio vazduhoplovac. Baba je prosto uživala uvideu i stalno komentarisala kako je to bilo lepo vreme. Pročitao sam joj i vaš tekst i vaše komentare. Ne samo da ona i njena generacija ne vide ništa sporno u tim scenama već ih smatra izuzetno duhovitim, prosto ne razumeju nas što se „time bavimo, umesto da uživamo u životu i lepotama koje on pruža“! Pozdrav svima od baba Ljubice (96).

Odgovori
Zo

Sastanak kod sata je bio u Zagrebu ili ????

Odgovori
Ž

ova reklama me.podseća na onaj vic kada je mišica prevarila miša sa slepim mišom, i on joj kaže auu, pa gde sa tim slepcem, a ona mu odgovori slepac slepac, al’ pilot je pilot 😀

Odgovori
Du

Nepotpuno, F86D 1967/68. god. iz 117lap dolaze na a. Skopski Petrovac kada se formira 83lap gde se intezivno dezura u sistemu PVO teritorije nakon cehoslovacke krize do 1971. god. kada se 83lap konplet sa 123 i 130 eskadrilom prebazirao u septembru 1972.god. na a. Pristina preobcen na M-21 (L-12) Na oba tipa sejbrova sam leteo i da napomenem da sam se 1970-te nanon poletanja kao vodja para sa dezurstva usled pozara morao katapultirati na kriticno maloj visini (min.bezbednoj) kako nebi pao na vece naseljeno mesto Kumanovo.

Odgovori
Ne

Gledajuci orginalna vazduhoplovno tehnicka uputstva za tadasnje Americke avione F86,F84,T33 ovaj video me podseca na njih.Ti vtup-ovi su prepuni saljivih karikatura,slicno saljivih komentara ali sve u svrhu da se ukaze na nesto bitno.Nisu onako suvoparna poput nasih kasnijih za Migove i domace avione.Uostalom dolazak prvih T33 i F84 je medijski propracen prakticno uzivo a vec sa Mig 21 F13 je bila neka druga krajnost gde je sve bilo skriveno do te mere da se govorilo kako pripadnici eskadrila koje ne duze 21ice treba da okrenu glavu na drugu stranu kada prolaze pored njih.Verovatno su se tako i ovakvi interesantni filmovi izgubili vremenom i preslo se na strogo ozbiljne

Odgovori
Go

Izuzetno lepo za videti ovako stare snimke.. Svaka čast 👍👍

Odgovori
Ni

odličan tekst, i veoma zanimljiv.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs