[EKSKLUZIVNO] Identifikovan sklop koji će Utva proizvoditi za Rafale; srpska namenska industrija od Dasoa i Talesa dobija četiri grupe softverskih i hardverskih proizvoda

22. Jun 2026

KLM gradi prvu holandsku fabriku održivog avio-goriva i testira e-SAF na liniji za Hamburg

18. Jun 2026

Jat Tehnika predlaže Sloveniji centar za praktično obrazovanje avio-mehaničara

18. Jun 2026

Rat, gorivo i EES: Tri senke nad globalnom komercijalnom avio-industrijom sa skupštine IATA u Rio de Žaneiru

11. Jun 2026

Viz er demantuje navode o nepoštovanju lokalnih propisa

8. Jun 2026

Viz er drama: Mađarska kompanija ne govori celu istinu, država kasnila sa kontrolama, međusobna iritacija imala do sada neispričanu istoriju

8. Jun 2026

Da li je beogradska baza Viz era pod znakom pitanja: Izmene vazduhoplovne regulative, oštro saopštenje Viz era i demanti Direktorata

3. Jun 2026

[POSAO] Wizz Air organizuje tri asesmenta za kapetane u Budimpešti – termini krajem maja, juna i jula

22. May 2026

Poslednje sletanje Er Srbijinog kapetana na beogradski aerodrom: „Zoki samo jako u penziju!“

18. May 2026

Obeleženo pet godina od ponovnog uspostavljanja linije Amsterdam–Beograd: KLM počeo da leti za srpsku prestonicu 1931. godine

14. May 2026

[POSLEDNJA VEST] Beogradska privatna MRO kompanija „Avio Network“ okončala proces preuzimanja Jat Tehnike

11. May 2026

[POSAO] „Prince Aviation“ zapošljava kapetane i kopilote

30. Apr 2026

[AERO FRIDRISHAFEN 2026] „Prince Aviation“ dobio autorizaciju za instalaciju Gogo SATCOM rešenja za poslovne avione

24. Apr 2026

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Sarajevu i Tuzli: Otvoreni dan za pilote sa iskustvom i buduće pilote kadete 20. aprila u Sarajevu i 21. aprila u Tuzli

12. Apr 2026

Er Frans-KLM grupa objavila letnji red letenja, u Holandiji započinju izgradnju prvog lokalnog postrojenja za održivo avio-gorivo

2. Apr 2026

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu i Skoplju: Otvoreni dan za pilote sa iskustvom i buduće pilote kadete 7. aprila u Beogradu i 9. aprila u Skoplju

28. Mar 2026

[EKSKLUZIVNO] Promena rukovodstva Direktorata civilnog vazduhoplovstva: Novi v.d. direktor DCV-a Ognjen Babić, Mirjana Čizmarov odlazi u penziju

5. Mar 2026

[POSAO] „Prince Aviation“ zapošljava kapetane i kopilote

10. Feb 2026

Nove informacije o prikazu Arčera u Srbiji: Promocija na Foxu, hangar na EXPO lokaciji i prvo objavljivanje dokumenata o saradnji

9. Feb 2026

[POSLEDNJA VEST] Vlada Srbije potpisala sporazum sa Arčerom: Potencijalna kupovina do 25 letelica Midnajt i promocija „letećih taksija“ na EXPO 2027

21. Jan 2026
[EKSKLUZIVNO] Identifikovan sklop koji će Utva proizvoditi za Rafale; srpska namenska industrija od Dasoa i Talesa dobija četiri grupe softverskih i hardverskih proizvoda
Miloradović: "Ne znam za inženjersku oblast u mašinskoj i elektro-industiji koja neće biti obuhvaćena softverskim rešenjima Dasoa i Talesa." / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Identifikovan sklop koji će Utva proizvoditi za Rafale; srpska namenska industrija od Dasoa i Talesa dobija četiri grupe softverskih i hardverskih proizvoda

Kako je ekskluzivno za Tango Six portal na sajmu Eurosatori u Parizu kazao pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, potpisan Ugovor o industrijskoj saradnji između Jugoimport SDPR-a i njihove kompanije Utva avio-industrija sa Dasoom sadrži i prvi proizvodni paket (u očekivanom naknadnom nizu drugih proizvodnih paketa outsorsovanih od strane “Dasoa” u Srbiji) namenjen višenamenskom borbenom avionu Rafal.

Kako je Miloradović otkrio za Tango Six portal, Srbija će tako kroz svoju jedinu državnu fabriku aviona za Daso proizvoditi sklop municijske kutije sa vodećim koridorom za municiju koji se fizički nalazi u okviru nosača avionskog topa GIAT 30 M791 za Rafal.

Prema njegovim rečima, ovaj sklop će biti prvi i kvalifikacioni za Utvu. Naime, očekivanja su da će po osvajanju njegove proizvodnje i uspešne isporuke Daso outsorsovati nove delove koji će se u perspektivi takođe proizvoditi u Utvi:

– Reč je o jednoj dosta kompleksnoj strukturi.

Imali smo prilike da pregledamo njen dizajn, dosta je zahtevna što se tiče mehaničke čvrstoće i što se tiče oblika. Naravno, standardi proizvodnje i kvaliteta su takođe značajni, kao i svih delova koji se ugrađuju u Rafal.

Računamo da će to biti prilično bitan skok za Utvu kao takvu i da će pomoći reafirmaciji ove kompanije kao svetskog proizvođača avionskih struktura i delova. Ugovor obuhvata transfer tehnologije kako bi Utva osvojila proizvodnju ovog sklopa, ali i određen broj komada koji će se ugrađivati u avione Rafal. – kazao je Miloradović za Tango Six.

Pored ugovora sa Utvom potpisan je i ugovor sa Vojnotehničkim institutom kroz koji će se u tom Institutu i još osam entiteta domaće industrije besplatno integrisati četiri paketa industrijskih softvera i potreban hardver za podršku proizvodnji, uz transfer znanja i obuku od strane Dasoa koji ove tehnike koristi u razvoju i proizvodnji svojih letelica, kako bi se iste primenile u procesu razvoja i proizvodnje naoružanja i vojne opreme u Srbiji.

Od ove četiri celine, kako je Miloradović naglasio, očekuje se doprinos unapređenju razvojnih kapaciteta VTI-a i razvojnih i proizvodnih sposobnosti srpskih fabrika kroz uspostavljanje savremenog integrisanog sistema dizajna, razvoja, simulacije i proizvodnje novog naoružanja i vojne opreme primenom najsavremenijih softverskih alata, metoda i pozitivne prakse Dasoa i Talesa.

Delovi proizvedeni u Pančevu uskoro bi trebalo da se nađu na Rafalima / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Od ćerke firme „Dassault Systems“ koja proizvodi i prodaje poznati vazduhoplovno inženjerski paket CATIA, pored licenci za ovaj softver domaći vojni proizvodni i razvojno-naučni ekosistem dobiće još tri grupe softverskih i hardverskih proizvoda.

Druga grupa softvera obuhvaćena ugovorom, koje takođe proizvodi Daso Sistems, je dosta šire polje alata kako za projektovanje mašinskih konstrukcija, tako i za projektovanje elektro, hidrauličke i druge instalacije.

Reč je, kako nam je Miloradović ispričao, o „opsežnom setu softvera“ za simulacije i dinamičke proračune mehaničkih struktura uključujući i vazduhoplovne kao i proračune iz oblasti aerodinamike, mehanike fluida i spoljne balistike:

– Ne znam za inženjersku oblast u mašinskoj i elektro-industiji koja nije obuhvaćena ovim softverskim paketima od mogućnosti oblikovanja neke strukture, zadavanja svih mogućih opterećenja radi analize napona i deformacija i automatske optimizacije te strukture i ubacivanje svih mogućih instalacija u nju i slično. –

Treći paket softvera u okviru Ugovora o industrijskoj saradnji tiče se organizacije i optimizacije proizvodnje i praćenja proizvodnih tokova.

Miloradović naglašava da je glavni benefit instalacije svih ovih paketa da se dosadašnji individualni pristup u razvoju i proizvodnji domaćih proizvođača naoružanja integriše, optimizuje, fokusira, da postoji, kako je definisao „koncentrisana sinergijska aktivnost koja se dešava u približno realnom vremenu“.

Ovim paketom biće obuhvaćeno devet domaćih preduzeća i entiteta vojno-industrijskog kompleksa Srbije.

– Bitno je da naglasim da svi pomenuti paketi pored samog softvera, njegove instalacije i korisničke licence sadrže i obuku za njihovo korišćenje baš od strane Dasoa koji je među prvima ovladao konceptom industrije 4.0 a čemu srpska vojna industrija teži. – rekao je Miloradović.

Sve do sada navedeno proizvodi su Dasoove kompanije Daso Sistems o čijim aktivnostima ste preko njihovog predstavnika za Srbiju mogli da čitate i na Tango Sixu.

Ugovor koji je potpisan sa Talesom, ovaj francuski proizvodno-tehnološki konglomerat obavezuje se da isporuči „AI laboratoriju“ koju će koristiti Vojnotehnički institut. Ugovor uključuje softver, hardver i konkretne AI aplikacije za oblasti kojima se VTI bavi.

– Laboratorija ima za cilj da integriše i umreži aktivnosti domaćih entiteta angažovanih u ovoj oblasti i da omogući ubrzani razvoj sopstvenih alata i algoritama za praktičnu primenu veštačke inteligencije u domenu najsofisticiranijih savremenih oružnih robotskih sistema, kao i u domenu sistema obrade podataka, komandovanja i kontrole i drugim domenima od značaja za sistem odbrane.

Ova laboratorija će biti u poziciji da iskoristi ogromne potencijale nacionalnog data centra i u njemu zadejstvovanih superkompjutera. – pojasnio je Miloradović za Tango Six portal.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

B

„Imali smo prilike da pregledamo njen dizajn, dosta je zahtevna što se tiče mehaničke čvrstoće i što se tiče oblika“

Kutija pa kutija Bice da je celik visoke cvrtoce mozda niklovan?
Nego jel se zna sta proizvode oni sa tim „naprednim softverom i cudima“, jel ovo je sve prosli vek…come se trenutno bave, mislim Rafal je avion dizajniran 80-ih…tada su verovatno imali Autocad hahah…

Odgovori
Pe

Čvrstoća zavisi i od konstrukcije i preciznosti izrade. Rafal je i preskup kao i svi ti avioni njegove generacije jer su pred svaki deo stavljane prilično oštre tolerancije.

Pe

Inače, Daso je za te potrebe razvio Catiu. https://en.wikipedia.org/wiki/CATIA
Apsolutno su pioniri u komjuterizaciji proizvodnje. I daleko su otišli od 80ih. A šta praviš, nije možda toliko ni bitno kad uđeš u sistem proizvodnje nekog poznatog borbenog aviona. U smislu reklame. Čak i obična Utva 75 postaje avion koji se pravi u fabrici kojoj je poverena kooperacija na izvikanom modernom lovcu. To je reklama koja parama ne može da se plati.

Il

Ja se ponadao da ce se proizvoditi neki deo krila, trupa, neki moderni materijali, nesto sto moze da se iskoristi za neki buduci Orao ili Lastu, a ono municijska kutija. Ni materijal za kutiju verovatno necemo proizvoditi. Sqvijanje, presa, fizikalija obicna.

KK

Prvi komentar – odma’ ruganje.

Hrvati ne proizvode ni kutiju, ni saraf, nista od softvera, i ne rugaju se svojem avionu ni cinjenici da imaju 15 godina stare avione. Da mogu da ostvare deo proizvodnje lupali bi se nogom u straznjicu. Mi na prvu odmah radimo na nekim prvim delovima i softveru – i samo ruganje.

Crni narode.

П

@Ilija

А Утва је иначе реномирани произвођач авионских делова, која није нити бомбардована, нити санкционисани, нити је доживела одлив стручне радне снаге, па може да тражи крило да производи. Наша реалност је таква каква је. Крећемо испочетка са кутијом, надамо се да ћемо добити ускоро још које делове, и по мени најбитније, угурати се и у производњу путничких авиона.

Што се тиче будућих Орлова и Части, далеко битнији су ти софтвери који су овим уговором добијени.

B

@Posmatrac
Pa postoje siroko rasprostranjeni i komercijalizovqni SolidWorks i Autodesk Fusion & Inventor. Softver za 3D modelovanje, imaju kompletnu fiziku.
Za modelovanje kutije za municiju (bez sarkazma) vise nego dovoljni, inace kvalitetni i adekvatni za mnogo komplikovanije i slozenije modelovanje pa i aviona. Ozbiljani programi.

Pa i CATIA koja je verovatno „dobijena“ ovim ugovorom koja vazi za gold standard za avijaciju je OK, ali mislim da je takodje komercijalno dostupna redovnim korisnicima, pa mislim da je ova ocean tipa da smo nesto „dobili“ sto inace ne moze ili sta vec preterana. Bez potcenjivanja, mozda cak moze I piratski da se nadje…
U svakom slucaju prva dva navedena su cak I adekvatnija za siroku upotrebu (ne striktno avijacije, aerodinamicko modelovanje) osim ako se ne radi o stvarno naprednim zahtevima sto takodje mogu da ispune ali verovatno mozemo reci da je CATIA optimizovana posto se radi o softveru specializovanom za avioindustriju.

Postoje i Siemens NX i PTC Creo u rangu sa CATIA…
Hocu da kazem da mozda niste precenili proizvod, bez potcenjivanja onako objektivno.

П

@B

Познајући шта компаније раде када су у питању било какви програми у вези са војском, слободно се може претпоставити да постоје две верзије, једна јавна, комерцијална која јесте „осиромашена“, и друга, војна, која са собом доноси низ способности која јавна неће имати макар следећу деценију. На све то, одређени директни однос на линији наши-Дасаулт би требао да настане кроз читав овај програм, који може да резултује новим знањима за нас.

Ma

mlatiš, prvo nije u pitanju „kutija ko kutija“ nego deo strukture aviona

Aj

Opet je to svetlosnim godinama vise od nekih clanica EU i odredjenih vojnih saveza koje im obezbedjuju nevidljive “privilegije”.

St

sklop municijske kutije zvuci onako bas izazovno za proizvodnju, verujem da ce inzenjeri koji sad rade po inostranstvika da potrce nazad u Utvu. . Hoce li biti svecanog otvaranja proizvodne trake?

Odgovori
с

Прави си мој Стојко

Mi

Stojko Sta bi ti tacno da Utva, koje je razorena proizvodi, delove motora aviona sa superkrstarenjem? -.-

Ma

Aj ti napravi to ako je lako, Stanislave preterano sereš

Pe

Ako se potrude,sledeći su propeleri za ventilator na Mi 17 i držači za šolje na h 145m (trobojka edition).

Je

Zacudno neke članice EU i NATO nisu odabrali ni za toliko. Eto koliko cene njihove mogucnosti, kapacitete, savezništvo, važnost itd.

Ma

Da si malo bolje analizirao tekst, možda ne bi pisao gluposti…

Odgovori
Va

Bravo za komentar !

Odgovori
El

Neverovatno kako Srbija, van EU i NATO-a, dobija industrijsku saradnju sa Francuzima, uključivanje domaće industrije i transfer znanja, dok neki članovi i EU i NATO-a zauzvrat dobiju polovne avione stare dvadesetak godina i objašnjenje da je to „strateško partnerstvo“. Izgleda da članstvo u klubu nije garancija dobrog posla, naročito kada ti kao vrhunac modernizacije predstavljaju letelice koje su već bile u upotrebi u trenutku kada su se prvi iPhone telefoni tek pojavljivali na tržištu kojem je tada vladala već odavno zaboravljena Nokia.

de

Kupili su softver,znači nešta što stane u flešku.Što će reći franci nam prodali maglu.Ako i treba

Odgovori
Ne

To mozda u nekom svetu softverske piraterije. U ovom dobijas specijalizovan softver, licencu, obuku i posle toga podrsku. Dobio si poverenje da umes da uradis nesto pametno sa time i osnovu za dalju saradnju. Pa na to dodaj to koriste samo jos drzave i kompanije koje su u ekosistemu Dasoa i Talesa.

B

@Nenad N
softver CATIA mozete uredno da preuzmete na zvanicnom sajtu Dasssaou kompanije. Cena license za studente na primer je nesto manje od 50 eura. Mislim da preterujete, nije rasprostranjen kao Autocad ali nije ni nesto top secret i nedostupno sta vise siroko dostupno, sirokim masama u svakodnevnoj upotrebi. Softver za 3D modelovanje kao i svaki drugi.

Pe

Šta ste se uhvatili za Catiu. Ona je spomenuta usput. Usvaja se gomila drugih stvari za projektovanje i rad u namenskoj industriji.

Zu

CATIA je ozbiljan projektantski softver, nije nikakva magla. Moja firma ga je kupila od domaćeg zastupnika i koristi uspešno za projektovanje rudarske opreme i mašina već 20 godina. CATIA se koristi u projektovanju atomskih podmornica, avijaciji, itd.

Zu

CATIA nije samo još jedan 3D softver kao mnogi drugi (kako neko napisa u komentaru) i nije uporediv sa AutoCad. CATIA ima veliki broj modula za proveru naponskih stanja, optimizaciju i mnoge druge, znači jedan kompletan i ozbiljan softver u čijem razvoju je jedno vreme učestvovao i IBM! Ima i edukativna varijanta za fakultete i studente ali nije dozvoljeno da se koristi za komercijalnu upotrebu.

kn

Tako se radi kupis NOVE avione pa uz to transfer tehnologije da se delovi proizvode u Srbiji. Tako radi ozbiljna drzava koja zna sta hoce. Domaci izdajnici i komsije mogu da pricaju sta god hoce.

Odgovori
Og

Neko ko se bavi trgovinom SDPR, pregovara o ovakvim tehnološki stvarima, žalosno je…. E moj VTI….

Ma

VTI radi svoj posao SDPR radi svoj posao.
VTI je deo sistema i ne radi samostalno

da nije smesno bilo bi tuzno… da su umesto kutije za municiju ponudili nas top od 30mm npr, posao bi delovao ozbiljno, ili neku ozbiljniju komponentu… ovako…

Odgovori
П

@Mile

Јасно стоји да је ово почетак. Ако се добро покажемо добићемо још делова за Рафале, а могло би се видети и какви делови за Фалконе.

Оно што је овде најбитније јесте побољшање репутације Утве. Утва је сад предузеће које опет сарађује са светски познатим произвођачима авиона, што може отворити даља (Аирбусова и Боингова) врата за производњу делова.

Pe

Pa nas top od 30 mm nije top za avion, a ni gondole u avionu ha ne bi mogle na prvu uglaviti… pored toga tu su autotska prava na svakom sklopu, pa ko je vlasnik tehnologije dklopa itd…Prosto ne ide to tako..,da se usgoji neki oruzni sklop ima dosta rada prilagodjavanja testiranja…

Bo

Nekada smo pravili avione i helikoptere sami, a sada po licenci „zahtevne“ kutije za municiju. Napredno nema sta.

Odgovori
YP

Svi kritični delovi tih aviona i helikoptera i jesu pravljeni po licenci

Ba

Helikoptere smo pravili po licenci, istine radi

Pe

Pravimo i sad avione šta je sporno? Ovo je ulaznica kod konkretnih zahtevnih proizvođača. Ako se Utva pokaže pouzdanom praviće i više pozicija jer nakon raspada dogovora sa Nemačkom oko FCAS, Francuska mora da pravi mrežu kooperanata za budućnost. Pa i nekadašnji posao sa Boingom nije pravio čitav Džambo džet u Utvi nego vrata i druge sklopove. Ali u masi su to mnogo dobre pare i velika referenca.

De

Sporno je što počinjemo to da radimo za one koji nam nisu prijatelji.

П

@Dejan Bledi

Ако ћемо по званичној политици, наши пријатељи су и Французи (и остатак ЕУ), а и Руси и Кинези, а и помало и Амери.

А ако ћемо баш реално да причамо, пријатељи у међународној политици не постоје као категорија.

de

Pa dok nije bilo napredno nismo pravili nista. Ni za nas ni za nekog tamo! Ali smo zato unistavali u hiljadama ono sto ni NATO nije uspeo da unisti za 78 dana bombardovanja.

Mi

Dejan bledi Komunisti su od Francuske napravili neprijatelja, da ta kuga nije zavladala bili bi deo zapadnog sveta poput Ceske.. Inace smo izgubljeni i u vremenu i prostoru sto se te teme tice.

Pe

Bravo za Srbiju ,to su dobro vesti!

Odgovori
с

Браво

Lu

Svi vi hejteri, uporno zaboravljate najbitniji deo kutije – koridor vođicu :) Iju, na šta bi ličilo da se neki metak topa zaglavi?

Odgovori
Mi

Mnogi ovde ne čitaju ovu vest korektno. Proizvodnja negde mora započeti, pa makar to bila i municijska kutija sa vodećim koridorom za municiju. Kada ovo povežeš sa Catia aplikacijom, sa kojom sam intimno upoznat (F1), čije licence uopšte nisu jeftine, to vodi ka zaključku da će se vremenom još ponešto proizvoditi u Srbiji povezano sa vazduhoplovnom industrijom. Za sada je sve to skromno, ali vremenom svašta je moguće.

Odgovori
Ac

CATIA se koristi za projektovanje.Koji je smisao koristenja ako ces raditi proizbodnju po licenci?Znaci treba ti program za CNC,za konstruisanje alata za limove i to je to.Projektovaje u CATIA je overkill za domace firme.U regiji jedino RImac ima razloga za koristenje CATIA ostali su sitna riba.

Lu

Intimno, mhmmm? Jadna Kaća :)

Šalu na stranu, licence za takve aplikacije, s kojima sam i ja blisko, mada ne intimno, upoznat, vrede svaki evro ili dolar – ako se ima i školovani kadar.

Pe

@Aco
Ono, kako da ti kazem, nisi u pravu. Ima milion firmi kojima treba Catia, uci se po fakultetima, ima piratskih verzija svakako (za ove koji pitaju) a u Srbiji itekako postoji proizvodnja svega i svacega. Šton se tiče namenske ne crtaju Noru, Milose, Lazare niti su Lastu zavrsili na papiru uz logaritmar. Pri cemu je tu Catia najmanje bitna, samo se pominje kao najpoznatiji primer toga da Francuzi zaista imaju moderne tehnologije. Mislio sam da je ocigledno….
Ovde se radi o objedinjavanju celokupnog procesa projektovanja i proizvodnje namenske na istovrsnim kompatibilnim i savremenim osnovama. Pise lepo i u tekstu. A to sto se jedan proizvod radi po licenci ne znaci da ta fabrika inace nista ne radi….

Sa

Kako si intimno povezan sa delom za avion??ž

Ne

Nekima sada ne odgovara uvodnik za municiju za top (inace dosta slozen deo) a isti se nekada hvalili srafovima za Boing.

Odgovori
Br

„Nešto se dosećam“ da smo i uoči početka I SR imali „učešče u finalnoj proizvodnji artiljerijske municije“, sa nekom firmom iz te zemlje .

Odgovori
re

Kada ovladamo proizvodnjom kutije, sledeći korak su drveni poklopci usisnika motora.
Nekad smo peroizvodili avione kamione, a sada nam je domet drvena klocna.

Odgovori
Pe

Proizvodimo i sad i avione i kamione. Razumem da hoćemo mnogo odjednom ali do poverenja i referenci se polako stiže. O raznoraznim sertifikatima da ne pišem. Skuplji su sertifikati i teže je do njih doći nego do pola vrhunskih mašina.

Mi

Kad bi znao išta o toj „kutiji“ ne bi tako govorio.

Ne

Tuzno je sto je u komentarima odmah pocelo pljuvanje. Dobili smo za pocetak municijsku kutiju i uvodnik-vodjicu municije za top za Rafal. Znaci nesto sto ako zariba top ne radi. Neki nemacki kooperanti rade manje od toga. Neki ne bi bili zadovoljni ni celim kokpitom, a za ceo avion bi bilo „ma gde mi znamo da pravimo avion…“ Izgleda da do nekih ne dopire da smo mi u periodu od bombardovanja pa do nekih desetak godina kasnije bili svedeni na apsolutnu nulu u svakoj industriji.

Dugi softverski deo paketa je mozda i vazniji, jer je to bukvalno prenos znanja i mozda jos vaznije primljeni smo u njihov industrijski ekosistem. Na nama je sta cemo da proizvodimo dalje.

Odgovori
Mi

Zaista je tužno čitati ove komentare. Da je ovo nešto za podsmevanje, ne bi se naša namenska industrija hvalila ovim proizvodom. Internet inzinjeri i eksperti procenjuju „kutiju“ za municiju, a ne umeju ni navoj da narežu. Youtube klasići :-)

Il

Tuzno je kad vidis kako Informer efikasno ispira mozak i kako se brzo zaborave stvari kojima smo se nekada radovali. 2008. godine Iraku je prodat aviona Lasta, iste godine Mianmaru je prodata Nora B52, predstavljen je Lazar 1. Tuga kad vidis da se ljudski mozak pretvara u kasu i

Jo

@Ilija

Jeste li se radovali i masovnom uništavanju oružja u periodu od 2003-2008

Ne

Ilija

Lasta bi se pravila i sada, da ima zainteresovanih kupaca. Nora je od Mianmara prodata u mnogo vise primeraka drugim drzavama. I jos uvek se proizvodi, unapredjuje i prodaje u vecem broju primeraka od broja koji je prodat Mianmaru (o tome imas i na T6). Lazar se proizvodi u verziji 3M u vecem broju od Lazara 1. Sta si tacno hteo da kazes?

Br

@Ilija
Iraku smo prodali to jer smo im oprastali dug pa su morali nesto ipak da uzmu

Pe

@Nenad N @Milos77 Slazem se; nismo mi prešli sa izrade Space Shuttle na kutiju, već na ničega na deo jednog od najsavremenijih aviona današnjice.
Veliki uspeh za Srbiju, ukoliko naše fabrike pokažu kvalitetan rad, svakako ćr dobiti i nove projekte.

Jo

@Nenad N.
Odličan komentar! Mislim da većina ljudi nema ideju koliko su zahtevi za delove koji se ugrađuju u avione strožiji. Takođe, ne razumeju koliko je teško postati proizvođač delova za borbene avione. Ne radi se tu samo o sposobnosti da napravite neki deo, nego o celom procesu koji mora biti dobro dokumentovan i izvršen, ali i o organizaciji kao takvoj. Postoji niz certifikata koje morate da dobijete i za koje morate da prođete nekoliko provera (audits).

dz

ura novi laptop i exel i pauverpoint. sad ce tek da prsti od veselja, sira i vojne muzike.

Odgovori
Br

U eri gde softverske firme vrede vise nego bilo koja industrijska pricas podcenjeno o softveru…

Mi

Jedna Enterprise CATIA licenca (seat) košta 70.000 EUR-a godišnje.

dz

@brad ero sonog sveta. Ameri napali Iran jer ima penthium 59 pa da im ga otmu? koji bre software? ai? za to treba biti strucan berze druze moj a daleko si od istine ko terminator od uticnice. Danas se ekonomija meri u kwh a ne u 1,0. Neki reče čvarak u ai, čvarak iz ai.

Al

Terminator radi na mini nuklearnom reaktoru, ne treba mu uticnica. A koliko vredi softver i koliko je koristan ,taj telefon koji koristis bi bio obicna kutija (hardver) da nemas instaliran softver unutra, to je kao imas telo i motoriku, hidrauliku ali mozak nemas. Vecina je promasila podatak da ce proizvoditi jos delova ako se pokazu dostojni i kadri da naprave tu kutiju, znaci kutija je neka vrsta testa. Nisu to programi koje mozes da skines sa weba kao igricu i samo stisnes dugme i masina izbaca gotove delove, to su toliko precizni elementi, da ako pogresis mikron, proizvod gubi funkciju ili pravi problem negde na drugom sklopu. Nisi radio nikada na nekoj masini gde dotezanje ili opustanje nekog srafa npr. za faltu papirne kese, bukvalno 1/12 od punog kruga treba da okrenes sraf da bi pod pravim uglom ulazio papir,ako pogresis za malo ,pocepa se papir i moras sve iz pocetka(banalan primer),a kod ovakvih sklopova gde materijal trpi razne g sile i promene pritisaka,temperature,smicanja po svim ravnima i ako pogresis za 0,01 mikron , znaci 1 nano milimetar , municija ulazi pod losim uglom i moze da dođe do glavljenja ili ko zna cega drugog. Zato svaki pomak napred pa makar i korak ,a ovo je jako bitan i vazan korak u ekonomskom i politickom smislu, veoma dobra stvar. Jer sa tim jednim proizvodom , ako ga dobro uradimo, nastavicemo dalje do ta cetri koliko su planirali da nam daju ako zadovoljimo potrebe, mozemo da iskoristimo za neke nase buduce sklopove. npr kutija za municiju mozda moze da se stavi bolja i funkcionalnija na pasars ili neko drugo oruđe gde ce da poboljsa performanse. Sama reklama da UTVA proizvodi nesto za rafal je neprocenjiva, idemo napred polako ali sigurno , jedino ako se ne desi politicka promena u zemlji i preuzmu nas nato lobisti , onda se vracamo na period unistavanja vojske i namenske koje su zapiceli Tadići i Sutanovac.

Mi

koja tuga…ovo je zapravo ponizenje, samo sto nasi to jos ne kapiraju

Odgovori
Mi

Imenjače, kaži iskreno neki primer koji si deo očekivao da počnemo da proizvodimo za rafal? Dodaj malo perspektive tvom komentaru. Da nije mozda antena za AESA radar, ili nove VV rakete?

Il

Kad ti imenjak ne odgovara ja cu. Institucija Predsednik Republike Srbije jednom prilikom je rekao da za za Rafale kupljena cak i destilovana voda. To mi zvuci kao izuzetno potrosan materijal koji mozes da se proizvodi u Srbiji i koji je bas glupo da uvozimo. Nadao sam se da ce se u Srbiji prvo proizvoditi potrosni materijali, nesto sto mozemo da koristimo na nasim avionima, a ne da uvozimo i zavisimo od drugoga za glupost. Sobzirom da potrosni materijali trebaju i drugima, mogli smo i da ih iozvozimo. A posle toga da dodju na red slozenije stvari koje su potrebne u ogranicenim kolicinama.

Pe

@Ilija
U ovoj priči nije problem proizvodnja već sertifikati. Pravili smo i delove za Arianu pravili smo delove i za onaj veliki hadronski kolajder ali ako nemaš sertifikate u avionskoj industriji je kao da nemaš ništa.

BS

Odlicno je sve to. Polako stajemo na noge posle mnogo godina u kojima je nasa avio industrija prezivela veliki odlazak strucnog kadra, a o razaranjima je suvislo i govoriti. Treba bracu rusofile podsetiti da ne postoji pa bukvalno hala ili hangar u ovoj zemlji koji je imao veze sa RV i PVO, a da nije primio projektil od 150-1000 kg i posle svega toga u Srbiji se proizvode avioni i jos sada se stiglo do delova Rafala, a Rusi nisu hteli za modernizaciju aviona MiG-29 da nam prodaju R-77-1 sa pratecim radarom, nego R-77 AE, ne da nam poklone, nego da nam prodaju. Svaki aerodrom nam je bio preoran, svaki, Moma haos, Utva isto, Petoletka isto…sve sa poginulima, glupo je da nabrajam. Mogu da mislim sta hocu, ali znam da je ovo mnogo dobro! Mogu braca Rusi da nam ucine jednu veliku uslugu (sumnjam da ce uraditi bilo sta slicno i ako im jos gore stvari budu uradili), a to je da načepe ove zemlje EU koje pomazu Ukrajini i tako zavrse Utvi odmah jos gomilu sklopova za Rafal. Eto im sanse da pomognu i sebi i nama, ali od toga kao i do sada nece biti nista. Jedina zemlja u bivsoj SFRJ koja je imala i ostala sa vazduhoplovnom industrijom i tradicijom je Srbija i ako su joj mnoge fabrike oduzete u vreme problema sa Sovjetima, ni jedna od tih fabrika i zavoda osim onih u Srbiji nije opstala do danas, to su sve bili neki provizorijumi i eto vreme je sve to dokazalo. Cak sada imamo i MTU, LPO kao ozbiljne firme tako da kontinuitet postoji, nije kakav je projektovan osamdesetih, ali mora se reci da on postoji i da je u odredjenim oblastima cak i solidan. Zapamtite da tudja ruka svrab ne češe.

Odgovori
Ma

ti da se trunku razumeš u to što pričaš znao bi razloge zašto ta raketa nije na našem Mig-29, iz istog razloga što ti raketu niko drugi ne koristi na Mig-29 pa ne možemo ni mi

ex

U Momi ništa novo nije napravljeno od 99-te godine,ama baš ništa.

Pe

@BSD Snabdevanje države koja je napadnuta oružjem radi odbrane je dozvoljeno svim zakonima UN kao i medjunarodnog prava, i nije učesće u ratu.
Ruska armija ne sme rizikovati sukob sa NATO, verovatno znaju nešto što ti ne znaš.
Uostalom, toliko im loše ide protiv jedne Ukrajine – eno blokiran Krim- da im zaista ne treba neka nuklearno naoružana zemlja kao novi neprijatelj.

BS

Moguce je da se nista ne razumem posto sve to pratim vise od 35 godina, evo objasni mi ti iz kojeg razloga nisu mogli da nam prodaju sada vec ne tako aktuelnu raketu i radar (nije Tetejac za izvoz), a Kinezi izgleda uskoro mogu sa mnogo vecim dometom i boljim karakteristikama? Pomalo sifrujes te poruke, pa bih te pitao je l to logika sa ruskofilskih portala da nasi Rafali nece moci da naprave zahvat na NATO avione kada ih oni blokiraju tajnim kodovima, ako je to ta politika jasno mi je sa kim vodim dijalog.

BS

@ex-moma
Kako nije, kad nisu imali halu sa krovom, kad nisu imali gde da ofarbaju avion, a imali su najbolju opremu za to kupljenu krajem osamdesetih.

BS

@Petrovic Dusan
Dule, nisi me razumeo, nema veze, bio sam cinican.

Pa

@ex-moma
VZ Moma Stanojlovic je remontni zavod.
Tako da nije proizvodno postrojenje da pravi bilo sta novo.

Dr

Vecina vas ne zna ekser da zakuca, niti je u zivotu to uradila, ali znate da tipkata po telefonu i pljujete po svemu. Muskarci 21-og veka.

Odgovori
da

Ne znaju ni lanac.od bicikla da podmažu,
a već inžinjeri aeronautike ha,ha.

Vl

Nije ovo nešto epohalno, ali bolje i to nego da se ništa ne radi.

Odgovori
so

ovo je ustvari dil da se legalizuje sav divča softver koji godinama koristimo . verovatno su nam i dostavili spisak računara sa sve ip i mak adresama gde su imstalisani ti softveri i tako nas oladili. 😉

Odgovori
Vl

Kako se ovi francuzi ne plase da ce prve dve kutije zavrsiti u Moskvi i Pekingu? Zar nije ovaj dragulj zapadne avio industrije u opasnosti da bude iskopiran od Kineza i proucen od Rusa, kako su nas ovde pojedini ubedjivali? Rekose i da zbog nase nezavisnosti i neopredeljenosti necemo dobiti ni jedan zapadni avion, a kamoli da prozzvodimo delove za njega. Zaboravljaju samo da u medjuvremenu Rusi proizvode najbolji avion pete generacije, a Kinezi vec lete na sestoj.

Odgovori
Me

@Vladimir

“ Zaboravljaju samo da u medjuvremenu Rusi proizvode najbolji avion pete generacije“

Osim ako nisi sarkastičan, ne znam šta je to najbolje kod tog Rusa.

Pe

@Vladimir Rusi nikad nisu proizveli avion 5 generacije.
Tvrdili su za ekperimentalni avion Su-57 kao je „pete generacije“ ali to su gluposti jer nema stealth niti ostale karakteristike aviona 5 generacije niti je aktivan bilo gde osim na mitinzima.
A Rusija jeste u najvećem ratu u svojoj istoriji i pomogao bi im avion 5 generacije…kad bi ga imali.

Vl

@mecka

Ubedljivo najbolji i napotetniji avion danasnjice, koji se svakodnevno koristi u najvecem i najduzem ratnom sukobu posle II svetskog rata. Ima desetine vazdusnih pobeda protiv istocnih i zapadnih borbenih aviona, u uslovima najgusce PVO istocnog i zapadnog porekla, naravno bez gubitaka. Treba li jos dokaza? Najbolji radar (3xAESA), najbolje naoruzanje, supermanevarijabilnost, vektorski potisak, stealth, EW, superkrstarenje, AI, upravljanje loyal wingman, mrezno ratovanje, dolet, nosivost. Dokazan i prekaljen, za razliku od svih zapadnih stealth, koji su na papiru ultra giga mega, a imaju vise mirnodopskih gubitaka nego Rusi ukupno svih aviona na frontu.
Jedina mana je tek 50ak u prozivedenih, ali fabrika radi danonocno. Samo strpljenja.

@dupe

Oho, ovo je znacajan napredak za Vas mikrosvemir. Do skoro ste tvrdili da je SU57 samo projekat na papiru. Sigurno je to neki vid poricanja starnosti, radi lakseg dnevnog funkcionisanja. Kad pri tome dodamo i minimalno znanje o avijaciji, dobijamo komentare kakvi nas slatko nasmeju. Secamo se recimo tvrdnje da SU35 Irbis PESA radar u nosu aviona ima antenu koja se okrece…

Mi

Nijedan avion nije najbolji u svemu. Su-57 jeste najpotentniji u svojoj klasi danas od svih u serijskoj proizvodnji. Daleko od #2 Treba samo para i da nema sankcija, da bi bio 100% ono sto bi taj zmaj mogao da pakuje. Luksuz koji svi ostali imaju ali nemaju ono glavno – potencijal dizajna.

Bo

Vladimir vs Dusan
Rusija vs Amerika
Su-57 vs F22

Gde vas dvojica nalazite te sve info? Trece oko?
Glupan vs Tupan ponovo jasu zajedno….

Vl

@bole

Bogami, prilicno ti sebi dajes za pravo, obzirom koliki si nemac pojma o materiji koju pokusavas da komentarises. A verovatno je to tvoj generalni problem, jer su obicno oni najglasniji zapravo level ameba/paramecijum.
Nazivas nekog glupanom i tupanom, a ne znas u cemu je MIG 29 ispred Rafala i ne znas da su u nasem RV vec 10 god ruske rakete R27ER. To zapravo znaci da ne znas nista. Osim tog treceg oka koje stalno pominjes i odakle se ocigledno informises.

Bo

@vladimir jahac

Citam tvoje komentare mesecima, godinama i mogu ti reci da “poznajes“ materiju. Prosto se odusevljavamo tvojim znanjem. Da mi je pivo za svki put kad mi neko napise da ne poznajem materiju ojhaaa, bilo bi veslo….
Sto se tice onih najglasnijih, Pa zar ne vidis? To ste ti i Dusan zajedno. Zar ne?
Niko na svetu ne zna osim tebe po cemu je mig-29 ispred rafala ali garantujem da ces nam reci.
Raketa R-27ER1 se prvi put pojavila na prikazu Stit 2022 sa R77, pre 4 godine a ne pre 10.

P.S.
Mollim te nastavi da pises “strucne “ komentare jer T6 nije isti bez tebe ili sa njim.

Vl

@bolence

Vrlo je mudro misliti da su ruske rakete isporucene 2022 tokom sankcija i zabrane preleta vojnih aviona iz Rusije preko Evrope. Ti koji znas stav naseg RV i PVO od pre 20 godina, sigurno znas i kada su bile narudzbine novog naoruzanja, helikoptera, Pancira i nadogradnje MIGova iz Rusije. Ili ne znas?

Mig 29SM+ koji mi imamo sada i Rafal koji cemo dobiti ne mogu u istu kategoriju, jer je nase sadasnje naoruzanje dosta potentnije od onog koje cemo dobiti u paketu Rafala. Pod pretpostavkom da cemo dobiti MICA AA rakete kako se spekuslise uz Hamer bombe, a MICA NG nece biti na trzistu sigurno pre 2030. Vrlo verovatno ni koju god posle. Bar ne za nas, dok se ne snabde komplet francusko vazduhoplovstvo. Da ne pominjemo vazduh zemlja CM400 kineske rakete, kojima pandan francuzi ni ne prozivode. Prednost Rafala je nosivost, ali sa nasim naoruzanjem, MIG 29 je potentniji i kao lovac i kao nosac daklekomentih raketa. I na jedan i na drugi se mogu kaciti nevodjene, navodjene i raketizirane bombe i raketna zrna.
Vrlo je znacajno da Rafal NEMA protiv radarsku raketu, dok Mig29 ima odlicnu H31p dometa preko 100km, a moze se koristiti i kineska CM400 za SEAD misije na mnogo vecim daljinama.
Radar Rafala jeste bolji, ali malo je koristi od toga, kada su MICA rakete, iako se tako ne reklamiraju, prakticno oruzije kratkog dometa za borbu u vizuelnom dohvatu. Ne moramo ponavljati da su i R-77 i R-27 opasnije i dalekometnije od MICA.
Dakle, MIG 29 je mnogo ubojitije naoruzan od Rafala, koji, osim izuzetne nosivosti, nema prednosti. Zato tvrdim da ce njegova primena biti vise kao jurisnik, a ne kao visenamenski avion.
MIG 29 ima prednost i u brizini i manevarabilnosti, sto je za odbranu ogranicenog vazdusnog prostora veoma bitno. Dalje, MIG 29 je zamisljen kao frontovski lovac koji moze da polece sa kratkih uredjenih i neuredjenih pista, dok za Rafal mora postojati dosta komplikovana i skupa infrastrukura. Ovo je veoma nepovoljno u slucajevima masovnog napada kakav je bio na nasu zemlju ’99, gde bi u prvih par sati ostali bez mogucnosti koriscenja zahtevnih i komplikovanih letelica kao sto je Rafal. Sve i da uspemo da ih sacuvamo od udara iz vazduha, prve mete bi bila njihova infrastruktura, bez koje vise ne vrede nista. Nasuprot, Migove smo krili po sumama, a poletali su sa lokalih puteva.
Rafal ima izvikani Spectra EW sistem, koji je potpuno zakazao u kratkom ratu izmedju Indije i Pakistana. Iako se o njemu pisu bajke i hvalospevi, kao i mnogo druge zapadne tehnike, to vazi do prvog pravog okrsaja. Za to vreme nas MIG ima sasvim pristojan ruski MSP-418K EW kontejner koji ide i na MIG35. Tu ne bi dao prednost ni jednom, ni drugom avionu.
Cena eksploatacije Rafala je oko 3 puta veca od Mig 29, a cena samog aviona i do 10 puta veca, iako se MIG 29 vise ne proizvodi. Isto tako, cene svih delova i popravki su od 5-10 puta vece, te je jasno koliko je Mig 29 zapravo bolji, jeftiniji i korisniji avion. Da ne zaboravim i da je mnooogo lepsi od trouglastog Rafala.

Bo

@vladimir kontras

– Ko kaze da su rakete isporucene 2022?
Modernizacija migova je pocela 2020, druga faza posle 2020 kada je i nabavljeno novo naoruzanje za nase migove.
Zasto bi rakete bile nabavljene pre 10 godina iako migovi tada nisu bili modernizovani? Nisi to znao jel da?

@“Mig 29SM+ koji mi imamo sada i Rafal koji cemo dobiti ne mogu u istu kategoriju,“ vau kakva strucna izjava hahahaha. Prvim migovima resurs istice 2027. Kako sunce ti zarko to moize da bude bolje od neceg proizvedenog 2028?
Kako znas da Mica NG nece do 2030? Prosle godine izvrseno prvo testiranje, ove goodine drugo i najavljuju serijsku proizvodnju za francusko RV.
Najavljena je kupovina NG verzije za nase rafale i imaju veci domet od R77.
-Da rafal nema protiv radarsku raketu i to je JEDINA prednost Mig-29
-CM-400 moze i na rafala zar ne?
– Rafal ima kakvu takvu spektru, Mig nema nista…
Znaci zlatna ribice zaboravio si par “sitnica“ da pomenes:
Novi vs star 50 godina
senzori
situaciona svest
radarski odraz
super krstarenje
borbeni radius
umrezavanje za radarimai drugim avionima
itd..

Bez uvrede…Ostatak teksta sam pokušao da procitam, ali sam odustao. Ima atmosferu politickog manifesta iz osamdesetih – mnogo parola, malo sustine. Totalno bezvredno kucanje….

Vl

@Bolence/Dulence

„– Ko kaze da su rakete isporucene 2022?“

Pa ti, napisao si pre 4 god.

Rakete su narucene pre 10 god, zajedno sa ugovorenom modernizacijom MIG29. Ceo paket. Kada su koje isporucene ne znam, a nije ni vazno. Ali sigurno pre Kovida. Prikazane su posle Kovida, pri prvoj zgodnoj prilici.

„Prvim migovima resurs istice 2027. Kako sunce ti zarko to moize da bude bolje od neceg proizvedenog 2028?“

Moze i jeste. Objsnio sam nasiroko. Za Migove ce se resursi procenjivati pojednacno, odrzavace se po stanju. Letece neki do 2035 najverovatnije.

„Kako znas da Mica NG nece do 2030? Prosle godine izvrseno prvo testiranje, ove goodine drugo i najavljuju serijsku proizvodnju za francusko RV.“

Vidovit sam, a i citao sam u trecem oku.

https://tangosix.rs/2026/08/06/nastavak-ispitivanja-rakete-mica-ng-na-rafalu-izvedeno-prvo-lansiranje-pri-nadzvucnom-letu-aviona-nosaca/

„Razvoj nove generacije MICA NG započet je jula 2018. godine, francusko ministarstvo odbrane ih je do sada naručilo 567. Očekuje se da će prve serijske rakete biti proizvedene 2030. što je kašnjenje za oko četiri godine u odnosu na prvobitni plan.“

Edukuj se, da ne ispadas smesan. Nece imati veci domet od R-27ER, ako i kad ih zavrse.

„-CM-400 moze i na rafala zar ne?“
Ne u realnosti, samo u tvojim snovima. Francuzi su jasno rekli da nema integracija istocne tehnike. Cak ni indijcima nece BrahMos da integrisu. Rafal je zakljucan sistem, beskoristan i jalov.

“ Rafal ima kakvu takvu spektru, Mig nema nista…“

Vec sam napisao sta ima Mig. Procitaj ponovo. Ako je to za tebe nista, patis od sindroma kvazi nato superiornosti. Bolan i neizleciv problem. Patoloski.

https://tangosix.rs/2024/07/05/srpsko-rv-i-pvo-javno-prikazalo-novi-sistem-za-elektronsko-ratovanje-u-okviru-modernizacije-aviona-mig-29sm/

„Novi vs star 50 godina“ Rafal nije nov. Star je tacno 40 god. Malo mladji od Mig29

„senzori“ Ima ih i Mig, kao i svaki drugi borbeni avion. To sto te je neko ubedio da su bolji od nekog drugog je tvoja licna percepcija. U pakistanu nista nije pomoglo. Samo dobra reklama za naivne kao sto si ti.

„radarski odraz“ Ko je izmerio i iz kog rakursa? Pise u feautures? Narocito sa neizbeznim dodatnim rezervoarima, bez kojih ne polece. J-10 likes this

„super krstarenje“ Mozda bez dodatnih rezervoara koje uvek nosi. A i to nam je preko potrebno sa drzavom 600×300 km.

„borbeni radius“ Salis se, nemoguce da i ozbiljan.

„situaciona svest“ ; „umrezavanje za radarimai drugim avionima“
Data link 16 je nama nepotrebljiv. Na Mig 29, kao i celoj VS umrezavanje rade Izraelci. Umrezavanje i sa PVO, VOJIN, drugim avionima, dron jedinicama, zemaljskom artiljerijom, pesadijom, komandnim centrima. Bice daleko bolje nego na Rafalu.

Verujem da ti zapravo verujes da je Rafal odlican avion, spram svog znanja o avijaciji. Verovatno verujes i u Deda Mraza, to je taj neki nivo.

Bo

@vladimir zlatna ribica

@ “ne znas da su u nasem RV vec 10 god ruske rakete“
Ajd dogovori se sa mozgom, jel su narucene ili smo ih imali pre 10 godina. Ja sam rekao da su prikazane a ne isporucene.

@Moze i jeste. Objsnio sam nasiroko Ajme meni, al si ga objasnio…

Link-16? Imacemo svoj link pobogu crni vladimire, zasto nato link-16.

@ Star je tacno 40 god. Malo mladji od Mig29,
Daj objasni nam, kada nam dodje rafal bice star 40 godina ili novi?

Onda preskocimo one “strucne“ komentare o prednostima rafala i dodjemo do zakljucka. Totalno si me ubedio argunentima.

Na tvoju zalost rafali dolaze a migovi u zasluzenu penziju. Ne znam kako ces to preziveti ali bice lepo gledati ih na nebu Srbije i citati tvoje “strucne“ analize i histericne komentare ovde na T6
Ja verujem da je rafal odlican avion, veruju i nasi piloti koji su izabrali bas njega i pre rata u Ukrajini.
Moje znanje o avijaciji je cista nula a opet upadam u raspravu sa tupanom koji mrzi avion samo zato sto nije ruski ili kineski.

Bas se pitam, sto tebe nisu pitali kada su birali novi avion za RV, vidi se da pucas od znanja…..

Ac

@Perko
To sto se CATIA uci na fakultetima je promasaj i nepoznavanje onih koji su to stavili u program sta ustvari industriji treba,i samo po sebi nije nikakav dokaz o realnim potrebama.Ako radite sklopove velicine desetine hiljada partova tu mozete koristiti daleko jeftinije varijante (necu da reklamiram nikoga).Osima ako necete raditi Class A surface gde CATIA dominira ,ne vidim razlog za upotrebu iste u bilo koje svrhe za masinske firme u Srbiji.Kazete da se CATIA koristi kao integralno resenje, to opet samo po sebi ne znaci nista jer imate daleko jeftinije varijante koje isto to nude.CATIA je zadnji softver paket koji treba u Srbiji jer je preskupa i glomazna,to je program za firme velicine 5000+ zaposlenih koje se bave razvojem slozeni sistema i zele paltformu koja obuhvata sirok spektar R&D alata,sto ne znaci da je nemaju i manje firme ali ređe.

Odgovori
Pe

Samo kažem da nije bauk i sa razlogom se uči po fakultetima. Inženjeri idu u Fijat, Simens i druge velike firme recimo po KG i treba im poznavanje kvalitetnih alata. To što se nauči u Catia se primenjuje bez problema i u drugim programima. Logika je ista/slična iako je poneka komanda različita. Znam jer su mi drugari inženjeri sasvim lepo i lako sa tim znanjem menjali dobre firme.

В

Судећи по већини коментара, или бар добром делу, водити Србији значи пливати између две половине од којих једна у 7 мил. види државу од 700 хиљада за коју је бесмислено да има нешто јаче од пушке, док друга половина у 7 види бар 70 милиона који равноправно могу да учествују у расподели светске моћи па и у већем уделу у производњи нечега као што је Рафал. Да сам ја вођа, озбиљно бих се нафатирао и то за пет поколења унапред. То је најмања компензација за бављење оваквим народом. И после кажу – политичари треба да раде за плату! Овим народом да се неко бави само за плату?! Само ако је луд. (или је Христ лично)

Odgovori
Yo

Ne vidim razloga za toliku sprdačinu u nekim komentarima – ovo je solidan uvodni paket saradnje koji obuhvata i softver i hardver i mogućnosti budućeg proširenja saradnje.
Svakako je korak napred, a do dostizanja mogućnosti za razna komplexnija projektovanja i proizvodnju mora proći neko vreme, steći iskustvo i znanje iz postojeće saradnje…
Pođimo od sebe – ljudi neće ni polovan krš da teraju kod svakog automehaničara – a kooperante da ni ne pominjemo.
Pravićemo za Rafale ono što se dogovorimo sa Dasoom i Francuskom, ali ćemo pomoću tih noviteta možda moći i da projektujemo i pravimo nešto i za sebe.
Uzgred, saradnja sa Dasoom je jako važna i za dugoročnije opremanje ne samo Rafalima – mislim na FCAS koji će napraviti sami ako ne sa drugima, a mi moramo da se uozbiljimo po pitanju odbrane i ugledamo se na neku Belgiju ili Dansku umesto na Bugarsku, Hrvatsku ili Albaniju…

Odgovori
B

Pa ovo bi bila pozitivna vest u smislu osnivanja nove kompanije ili ojacavanje neke postojece za delatnost projektovanja novog ili novih aviona, ali s obzirom da iako ovde tako nesto nije receno, iz atmosfere i opsteg stanja moze se zakljuciti da je razmisljanje u tom pravcu gotovo apsolutno iskljuceno. Pa ostaje nejasno sta tacno I cemu tolika „euforija“ zbog infrastrukture za projektovanje, tj. ostaje nejasno za sta tacno ovaj „napredni softverski I hardverski“ deo uopste treba da se koristi. Proizvodnja po licenci je druga stvar.

Sad ako je u planu da se konstruise neki na primer novi dvomotorni napredni trenazer avion (ako i “ samo“zmaj aviona tj. konstrukcija i eventualno neke komponente za pocetak) a da se u pocetku ili trajno povuku neke kopmonente po licenci od Kineza na primer (motori, radari, itd.) pa mi isprojektujemo nas avion u koji cemo da grubo receno ukomponujemo te elemente onda OK, ali mislim da se o tome i ne razmislja. Eto po ceni od 200-300 miliona (jedan Rafal) mozda bi moglo da se zavrsi projektna dokumentacija za neki takav avion.

Pe

Odličan dogovor za Srbiju, bravo!
Raffale ima više naručenih i prodatih aviona nego što Francuska može da proizvede, i ovo je prvi put da Srbija dobije posao u okviru širenja proizvodnje vrhunskog vojnog projekta.
Korist je i finansijska i u razvoju naše avio industrije koja – ni u najbolje vreme SFRJ- nikad nije radila u ovakvom projektu sa vrhunskim proizvodjačem kao Dassault.

Odgovori
Mi

Dusane

Pa pravila je SFRJ gazele samostalno i to stotinjak komada sto je ipak zahtjevnije od stotinjak kutija koje ce mozda napraviti.

Pe

@Mislav Pa i tada,1970-ih godina, postojali su vrhunski američki i Dassaultovi avioni, a nijedna država iz bivše SFRJ nikada nije imala udeo u razvoju ili proizvodnji ovih vrhunskih projekata.
Mostarski SOKO je pravio zmaj a Rakovica motore za Gazellu ali je laki helikopter analognog tipa neuporediv sa projektom kao što je Rafale.
To je kao da ste proizvodili celokupan Tomos motor, a sad deo za neki Lamborghini V12, nije slično.

Su

Vidim puno podsmevanja, sto nije dobro. Ljudi cesto previdjaju neke naizgled nebitne stvari.
Radio sam u nekim prizvodnim firmama i naucio da sam proizvod nije nesto sto je najkomplikovanije samo po sebi. komplikovanije je sve ono oko samog proizvoda, od logistike, preko kontrole kvaliteta do samog pracenja celog procesa. Nijedna fabrika ne krece sa punim kapacitetom, vec postepeno, sa manjim kolicinama i manjim taktom. Radnici se obucavaju, procesi optimizuju, a poverenje kupaca vremenom zasluzuje. Utva mora da dokaze da moze da odrzi kvalitet, rokove isporuke, kolicine porudzbina, pracenje proizvodnje, prihvatanje zahtevanih izmena na proizvodima,… A kad kazem Utva, mislim na ceo lanac koji ce ucestvovati, od dobavljaca do transporta.
Sto se tice softvera, koliko god se neko podsmevao, to je znacajna stvar. Govori o trendu, otvorenim mogucnostima. Za pocetak, tehnicka dokumentacija ce stizati u formatu podrzanom u tom alatu. Bilo koje konvertovanje u druge formate ili ucitavanje u druge alate moze da dovede do gubitka nekih podataka ili pogresnog dimenzionisanja.
Sledeci korak bi bio da i nasi nesto projektuju na tim alatima, bilo da je pruzanje usluga Francuzima, bilo da je projektovanje nekog sklopa koji bi ponudili ili sklopa koji bi smo projektovali za nas. Radim u multinacinalnim kompanijama i znam da firme iz iste branse uglavnom koriste iste specijalizovane alate, a to nije slucajno. Ne zbog toga sto su ti alati jedini dostupni ili savrseni, vec zbog medjusobne saradnje, kretanja ljudi medju kompanijama i kompatibilnosti rada.

Odgovori
va

samo kutiju da pravimo bruka bre

Odgovori
Do

Svaki pocetask je takav! Na nama je da se pokazemo i dokazemo.

Odgovori
Su

Nesto ne vidim ni članice EU + NATO a ni ove ostale Ex-YU da su i približno na tom nivou niti da neko veruje u njihove mogucnosti i kapacitete pa im tako nije poverio da proizvode ni matice ili plakate.

Odgovori
Bo

Jedni se rugaju, drugi brane, treći botuju…

Ništa mi nismo dobili, u tekstu je navedeno da će „kutija“ proizvoditi ako Utva proizvede probnu količinu prema specifikaciji i prođe kontrolu.
Ne verujem da to mogu bez 2-3 miliona ulaganja u napredniju opremu ili će to uraditi „mala privreda“ koja ima potrebni kapacitet, a takvih preduzeća ima.

Ako Utva i VTI već nemaju CATIA (što je malo verovatno, ako sam je ja koristio na MF 1998) mogu slobodno da ugase svetlo i stave katanac!

Neka je naprave, sa srećom im bilo, kao podizvođaču.

Da je privatizovana, UTVA bi do sad proizvodila desetine sličnih sklopova, za ceo svet/Evropu, s obzirom na kapacitet i to malo mozgova koji tamo čekaju da im političar udeli posao, nakon što njemu isplate proviziju…

Odgovori
Pe

Imaju i ljude i opremu, dakle ideja da nemaju? Nemaju dovoljno velike plate da konkurišu stranim firmama pa radnici odlaze ali inače rade svašta.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs