Iako je crveni meteo-alarm na snazi Aerodrom „Nikola Tesla“ neometano funkcioniše i neprekidno je otvoren za avio-saobraćaj, a zahvaljujući savremenoj opremi nijedan let nije otkazan, zaključak je današnje posete pomoćnika ministra za vazdušni saobraćaj, Zorana Ilića, novootvorenoj platformi za odleđivanje i sprečavanje zaleđivanja aviona („de-icing“ i „anti-icing“ platforme) na beogradskom aerodromu.
Kako je objašnjeno, Aerodrom raspolaže sa 6 kamiona za odleđivanje i zaštitu od zaleđivanja aviona.
– U uslovima niskih temperatura i snega i avioni se moraju posebno pripremiti za let, tako što se prskaju specijalnim hemijskim sredstvima, čija je uloga da odmrznu zaleđene površine na avionu i spreče nastajanje leda do trenutka poletanja. U uslovima mraza u proseku 5 minuta traje proces odleđivanja i zaštite od zaleđivanja vazduhoplova. U uslovima snežnih padavina taj proces u proseku traje 10 minuta. – izjavio je Marjan Knežević, rukovodilac tehničkog prihvata i otpreme na „Nikoli Tesli“.
Osim kontrolne kabine, na platformi postoje tankovi za skladištenje tečnosti koja se koristi za sprečavanje zaleđivanja i odleđivanja aviona. Sistem je napravljen tako da postoji drenaža pri čemu se tečnost koja se iskoristi skuplja u kolektore i odvozi dalje.
Pomoćnik ministra za vazdušni saobraćaj Zoran Ilić naglasio je da nijedan let sa beogradskog aerodroma nije otakazan zbog vremenskih uslova u Beogradu još od 2014. godine.
– I u ovako teškim uslovima bilo je samo manjih zakašnjenja zbog aerodroma sa kojih su avioni dolazili ili su morali da čekaju ovde na poletanje kako bi se na odredišnim aerodromima obezbedili uslovi. – naveo je Ilić.
Kako je ranije rečeno,“de-icing“ i „anti-icing“ platforma može da opsluži dve uskotrupne letelice istovremeno ili jedan širokotrupni avion. Treća letelica je u tom trenutku na čekanju dok se peto i šesto vozilo koriste na „push out“ lokacijama kod gejtova.
Van zimske sezone platforma će moći da se koristi kao dodatni prostor za parking pozicije vazuhoplova na „Nikoli Tesli“.
Sa beogradskog aerodroma podsećaju i na mere koje se u ovakvim vremenskim uslovima preduzimaju radi uklanjanja snega sa poletno-sletne staze, rulnih staza i platformi:
– Vozni park Zimskog štaba Aerodroma Nikola Tesla raspolaže sa 10 jedinica tzv. „vučnih vozova“ čija je namena da sneg sa nanosa odbacuju na bezbednu razdaljinu od 40 metara od piste i rulnih staza, specijalnim vozilima za posipanje tečnosti i granula koje sprečavaju stvaranje leda na pisti, 2 vozila za merenje koeficijenta trenja na pisti, građevinskim mašinama i traktorima sa raonicima, koji služe za uklanjanje snega sa teže dostupnih manevarskih površina, kao i 6 savremenih kamiona za odleđivanje i zaštitu od zaleđivanja (de/anti-icing) aviona. –
– Možemo da se pohvalimo da ovaj aerodrom nijednog trenutka nije bio zatvoren od 2008. do sada. Mi smo u stalnoj koordinaciji sa kolegama iz Kontole letenja (SMATSA). Sneg neprestano pada od juče u 14 sati i iz minuta u minut Kontola leta dobija informcije o stanju površina koje koriste avioni. Vučni vozovi su najsavremeniji tog tipa u ovom delu Evrope. Imaju raonike širine devet metara koji imaju iza sebe i specijalne sušače za sušenje traga. – izjavio je Siniša Tanović šef službe održavanja u zimskim uslovima na Aerodromu Nikola Tesla.
Dragan
Mislim da je krajnje vreme da T6 zaposli urednika fotografije. Kako možete da u jedan članak stavite toliko krivih fotografija?
Miloš
Stvar ukusa. Krajnje je staromodno insistirati na „ne krivim“ fotografijama. Ja sam jedan od onih koji licno cesto slika „pod dijagonalom“ jer mi taj stil doprinosi stvarnosti momenta. Ne kazem da je za sve prilike ali u ovom slucaju je totalno ok.
Us svakom slucaju, hvala na jos jednom dobrom clanku.
Deniz Bosnjak
Sjajan prilog i moram se sloziti so Gospodinom Draganom za fotografije. I jos jedan dobronamjerni predlog, ukoliko ste u mogucnosti bilo bi dobro napraviti slicne priloge i za ostale aerodrome iz bovsih YU republika. Mislim da ce biti svima zanimljivo u kakvom su stanju zimske sluzbe ostalih aerodroma sa ex yu prostora. Ovo Vam pisem iz najbolje namjere, nemojte mi nesto zamjeriti. Jos jednom svaka pohvala za ovaj prilog.
Pozdrav iz ledene Makedonije
Raca
Bravo za beogradski aerodrom. Treba pomoći i niški aerodrom da ovako funkcioniše. I sa savremenom opremom treba mnogo truda i znanja da radi kako treba u zimskim uslovima a kamoli kad raspolažete nepouzdanom opremom.