BEG airport status
Eurosatory 2018: Jugoimport prikazao redizajniranu domaću borbenu bespilotnu letelicu X-01 “Stršljen“ Novi izgled borbene BPL X-01 kompanije EDePro/ Foto: Janes Defence Weekly

Eurosatory 2018: Jugoimport prikazao redizajniranu domaću borbenu bespilotnu letelicu X-01 “Stršljen“

Srpska vojna industrija bila je veoma dobro zastupljena na izložbi naoružanja Eurosatory 2018 koja je u periodu od 1. do 15. juna održana u Parizu. Kompanija Jugoimport prikazala je gotovo sve što domaća namenska industrija trenutno može da ponudi tržištu a među njima i bespilotnu letelicu sa vertikalnim poletanjem i sletanjem X-01 ’’Stršljen’’ koju razvija firma EDePro iz Beograda.

Ovoga puta prikazana je nešto izmenjena varijanta ’’Stršljena’’ koja se po spoljašnjem izgledu dosta razlikuje od onoga što smo videli na njegovoj svetskoj premijeri prošle godine, na izložbi naoružanja i vojne opreme IDEX-2017 u Abu Dabiju. Ipak u ovakvom nešto izmenjenom obliku X-01 je već prikazan takođe u UAE, na izložbi UMEX-2018. godine krajem februara ove godine a promena dizajna je izvršena u durgoj polovini prošle godine.

Prva varijanta BPL helikoptera “Stršljen“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Srpski bespilotni helikopter privukao je pažnju britanskog vojnog magazina Janes Defence Weekly koji ga je u svom članku detaljnije opisao prikazavši njegove osnovne taktičko-tehničke karakteristike.

Tako Janes za izloženu varijantu Stršljena navodi da je letelica dugačka 8,75 m, široka 1,8 i visoka 2,44 m uz maksimalnu poletnu masu od 750 kg i nosivost 350 kg tereta uključujući gorivo i naoružanje. Početna brzina penjanja je 8 m/s, vrhunac leta 4000 metara a maksimalno vreme ostajanja u vazduhu iznosi 4 sata. Maksimalna brzina iznosi 180 km/h dok je krstareća brzina 120 km/h.

Zmaj je konstruisan od ojačanog kompozitnog materijala (ugljeničnih vlakana) a pogonsku grupu čini domaći turbovratilni motor Phoneix-180. Od opreme letelica poseduje žirostabilisani elektrooptički sistem, radarski i/ili laserski visinomer, kombinovani GPS/GLONASS navigacijski sistem koji je uparen sa inercijalnom mernom jedinicom. Opciono se na helikopter može montirati i radarski ometač kao i SAR X-band radar.

Stršljen može biti naoružan, za sada su od ubojnih sredstava pomenuti kontejner sa mitraljezom kalibra 12,7 mm, lanseri nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm, malogabaritne rakete vazduh-zemlja kao i televizijski vođena protivoklopna raketa ’’Pauk’’.

Kako Tango Six saznaje pripreme za prvi let letelice su u toku. Završena su testiranja transmisije i druge opitne radnje koje su dokazale da je spremna za sledeću etapu razvoja.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pl

Добар изглед нове редизајниране верзије беспилотне летелица…Похвале Т6 на чланку. :)

Odgovori
Mi

Oduševljen sam napretkom naše vojne industrije.Samo se bojim da bez više ulaganja novca nećemo moći pratiti trendove u svetskoj trci za tržišta! !Očigledno da imamo pametne ljude u razvojnom sektoru,za razliku od istablishmenta!!Voleo bih da se više uključimo u saradnju sa Izraelom..

Odgovori
ma

Dok ne postane operativan jos je rano za hvalospeve, kao i ostalo naoruzanje.

Odgovori
Mr

Cestitke susjedima…. Steta da nismo mi isto nesto tako razvili ili u buducnosti zajedno projektirali…. Ovako cemo morati kupovati od dragih nam prijatelja Izraelaca!

Odgovori

OK je tehnika, ali čisto marketinški gledano, ime je katastrofa. Stranci riječ ‘stršljen’ niti mogu pročitati niti izgovoriti kako treba, a ako im prevodiš na engleski (hornet) onda ispada da si „posudio“ ime jedne od najpoznatijih vojnih letjelica na Zemlji.

Odgovori
Go

3D print. Jako, jako daleko…

Odgovori
Bo

Dobro izgleda ali ako naprave veliku letelicu kao „Predator“ onda je super ili da kupimo 2 nova Kineska .
Dobri su i onda transfer tehnologije to mora tako.
Ali Izraelske su najbolje sto se tice ELINT i COLINT sisteme za skupljane informacije UAV Heron, Hermes ili nesto slicno.

Odgovori
Ho

Ovo je samo prototip za izložbe. Ima neko da je video kako to uopšte leti!?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj