BEG airport status
[ANALIZA] Zamena za A-10 Thunderbolt: Ko nasleđuje jurišnu ikonu u naoružanju Sjedinjenih Američkih Država? Jedna od najvažnijih karakteristika novih aviona biće mala cena naleta / Foto: Master Sgt. William Greer, Wikipedia

[ANALIZA] Zamena za A-10 Thunderbolt: Ko nasleđuje jurišnu ikonu u naoružanju Sjedinjenih Američkih Država?

Fairchild A-10 je vremenom postao ikona američke vojne dominacije tokom devedesetih i prve dve decenije dvehiljaditih.

Od slika Thunderbolta iznad iračke pustinje, paklenih konvoja iračke vojske koja se povlačila iz Kuvajta, preko zapaljivih promotivnih snimaka sa vojnih vežbi i pilota (a bogami i prašinara) koji se kunu u Bodljikavo prase, pa sve do Avganistana i Sirije stvoren je pravi pravcati mit. Mit međutim, ovih dana konačno ide u penziju a menja ga naprava koja ni malo ne liči na oružje 21. veka.

Mit možda ide u penziju, ali, ruku na srce, ide u penziju već par decenija. Još od devedesetih šuška se o zameni ovih sposobnih i tehnološki dorađenih, ali poprilično jednostavnih i jednoobraznih mašina. Argument je bio (a donekle i ostao): i pored svih prednosti, specijalizovani jurišnici neće biti kadri za elektronikom zasićeno ratište koje se devedesetih činilo kao neminovna budućnost. U isto vreme potencijalni američki saveznici na geopolitički trusnim područijima nisu ekonomski kadri za kupovinu niti čistokrvnih jurišnika a kamoli višenamenskih borbenih aviona pete generacije. A konflikt između ovih kontradiktornih zahteva dolazi sve više do izražaja, obzirom da se već tri decenije kao zamena Bodljikavog praseta planira – problematični i (možda) skupi – F-35.

A-10 u letu / Foto: SOFREP News

A-10 je u naoružanje uveden sredinom sedamdesetih ne bi li se probalo napraviti oružje koje će efektivno moći da se suprotstavi brojnim oklopnim divizijama Sovjetskog saveza koje su – verovalo se – čekale da krenu ka Lamanšu i u nekoliko nedelja pregaze Zapadnu Evropu. Kao takav, savršeno se uklapao i u doktrinu vazdušno-kopnene bitke (tada kurentne doktrine SAD) koja je podrazumevala potpunu vazdušnu superiornost američkih snaga. Kao donekle i kod svih jurišnika, žilavost, visoka izdržljivost i velika nosivost A-10 plaćene su smanjenjem njegovih letnih karakteristika: relativno velika masa, aerodinamika prilagođena velikoj nosivosti i kratkoj stazi za poletanje i sletanje, brojni multiplikovani sistemi – plaćeni su veoma malom brzinom u poređenju sa pandanima. A-10 je zapravo ubedljivo najsporiji avion u svojoj klasi – od svog glavnog (a možda i jedinog) takmaca SU-25 sporiji je za celih 270 km/h – pa njegova brzina više liči na brzinu aviona drugog svetskog rata. Razumljivo obzirom na početnu pretpostavku apsolutne vazdušne superiornosti Američke vojske u bilo kom konvencionalnom sukobu. No naknadno se ispostavilo da je bauk sovjetskih tenkovskih divizija bio više medijski konstrukt “jastrebova” u armiji SAD no stvarna opasnost, ali da su u isto vreme ono što su američki stratezi smatrali tek uzgrednom preprekom – sovjetsko vazduhoplovstvo i protivvazdušna odbrana – daleko ozbiljniji protivnici no što se pretpostavljalo te da bi vazdušna superiornost u sukobu kakvim su ga zamišljali sedamdesetih i osamdesetih bila teško ostvariva. Stoga je A-10 svoju vrednost pokazao samo protiv tehnički i tehnološki znatno slabijih protivnika.

A igrom istorijskih okolnosti i Američkog agresivnog intervencionizma, iako dizajniran za borbu sa Sovjetskim oklopno-mehanizovnim divizijama A-10 već skoro dvadeset godina igra (davno zaboravljenu) ulogu za koju nije-baš dizajniran: ulogu lakog jurišnika i interdiction letelice. Ratovi koje SAD vode poslednje dve decenije, naime, vode ih sa tehnološki zaostalim protivnikom te neintegrisanim vojnim aparatima – rečju: sa partizanskim jedinicama. A F-35 sa svojom vrtoglavom cenom, vrtoglavom cenom naleta, prenatrpan naprednim tehnologijama i potrebom za gotovo idealnim uslovima prilikom eksploatacije je u isto vreme i skup i svakako overkill za date protivnike.

Dodajmo, međutim, jednu ogradu: američke su administacije (i svakako ono što se naziva “dubokom državom”) od američke vojske napravile mit sa njenim tropima (upečatljivim slikama, imidžima koje se neraskidivo vezuju za neki pojam) od kojih je A-10 jedan od najupečatljivijih. Došlo je vreme da se A-10 pošalje u penziju ali je došlo i do neočekivanih problema u vidu otpora javnosti. Kolo se dakle okrenulo, marketinška strategija koja je trebalo da legitimiše neproporcionalno veliko trošenje budžetskih sredstava na vojsku u poslednje četiri decenije sada pokazuje naličje. Tako se u medijima, forumima i ostalim mehanizmima (para)javnog mnjenja poslednjih godina može primetiti porast komentara koji insistiraju na ostanku bodljikavog praseta u naoružanju SAD pa američka vojska sada, povrh svega, ima ima i PR problem. A u takvoj situaciji teško je snaći se, te razlučiti stereotipe od realnih potreba.

Jedna od češćih strategija formatiranja kritika F-35: u obliku mimova i parodiranja / Foto: teoti.net

Kako bilo, USAF se nalazi u potrazi za adekvatnijom letelicom kroz program AO-X, a u uži izbor ulaze Beechcraft AT-6 Volverine (mlađi brat T-6 texan 2), A 29 Embraer SuperTucano i Textron Scorpion. Skoro-pa-konačno, krajem prošlog meseca izbor je pao na prvu i drugu ponudu pa će se konačna bitka voditi između dva – po karakteristikama i izgledu – veoma slična turbopropa. Oba takmaca su turboprop dvosedi, doleta oko hiljadu milja, brzine do 600 km/h, maksimalne tolerancije na opterećenje od +7 do -3,5 G, sa tim da se SuperTucano nešto teži (oko maksimalno 5 tona prema 3400 kilograma) i veći, mada sa motorima sličnih karakteristika (oko 1100 konjskih snaga).

Super Tucano / Foto: AINonline

Jedna od najvažnijih karakteristika novih aviona biće mala cena leta. Primerice, cena jednog sata leta F-35 je neverovatnih 42 hiljade dolara, A-10 oko 17 hiljada dok se za planirani program AO-X zahteva cena od oko samo 4 hiljde dolara. A koliko se insistira na jednostavnosti i robusnosti pokazuje činjenica da je prvi od konkurenata koji je dobio pedalu onaj koji je i tehnološki najnapredniji – Scorpion, jedini koji je mlazni i jedini koji nije apgrejdovana varijanta nekog starijeg civilnog (ili trenažnog aviona, koji, sasvim zanimljivo, konceptualno neodoljivo podseća na Northrop YA-9A – direktnog konkurenta YA-10A na takmičenju za jurišnika koji je završio izborom A-10). Međutim, obzirom da se SuperTucano već nalazi u Avganistanu i obavlja posao za koalicione snage (a uz to se nalazi i u naoružanju Mauritanije, Angole, Brazila), izgleda da ovaj Embraerov takmac možda ima minimalnu prednost.

AT-6 Volverine na rulanju / Foto: planespotters.net

No i kod turborpop aviona se i dalje nešto menja za nešto drugo: iako se turboprop avioni daleko ređe kvare od klipnih; kada se pokvare, terenska popravka više ne dolazi u obzir. Kao što je to slučaj sa tenkovima koje pogone turbinski motori – minimalne tolerancije u turbinskim kompoentama, ogromne sile i stres na materijalu zahtevaju infrastrukturu koja se u terenskim uslovima jednostavno ne može izvesti. I ne može se motor popraviti žvakom, crevom za vodu, selotejpom ili kakvom drugom imporovizacijom kao što je to ponekad moguće sa klipnim. Drugim rečima, pored toga što turpboprop zahteva apsolutnu vazdušnu dominaciju, takođe pretpostavlja i izvesnu “državu” i relativno visok nivo organizacije te infrastrukturu ne bi li se njegova optimalna eksploatacija omogućila.

Stoga hajdemo malo i u geo-politiku: nabavka za USAF nikada nije samo posao opremanja američkih snaga već i njihovih koalicionih partnera. Zato zahteve za pojeftinjenjem časa naleta valja čitati i kao noviju reartikulaciju pedesetak godina starog pokušaja sa F-5 FreedomFighter programom. SAD dakle za neposredniju budućnost planira saveze i sa ekonomski tankim državama – prvenstveno i najverovatnije u Aziji i Africi, pa i sukobe niskog intenziteta upravo na ovim kontinentima. No to ukazuje i na još jednu činjenicu o modernom ratovanju: nema tehnološki naprednih protivnika (niti će ih u skorije vreme biti) a glavna opasnost na bojištu danas su partizanski organizovane grupacije, uporne, žilave i sa velikom populacionom bazom kao glavnom prednošću. Nije stoga na odmet podsetiti na onu krilaticu jednog vojnog stratega koji je tvrdio da klasična vojska izgubi svaki rat u kojem ne pobedi a da gerilska vojska dobije onaj rat u kojem ne izgubi te da partizanske vojske danas imaju inherentnu prednost.

Što se tiče budućnosti F-35 čije će se narudžbine sada možda smanjiti, mora se dodati i da bi takav potez smanjivanja broja naručenih F-35 ovaj napredni višenamenski borbebni avion načiniti skupljim – jer F-35 je prvenstveno biznis projekat, rizično oslonjen na potencijalno veliki broj narudžbina, dizajniran po svemu sudeći da osvoji treći po redu “posao veka” (u poslednjih šezdesetak godina) – što će broj potencijalnih narudžbina u budućnosti smanjiti, činivši ga skupljim i tako dok se biznis model ne stabilizuje na nekoj ceni – svakako višoj nego što je bila projektovana na početku. Odluka je, nesumnjivo bila teška i na kraju se prevagnulo na stranu jednostavnijeg i efektnijeg rešenja.

Međutim, nije prvi put da u eri mlaznih aviona, propelerci služe kao radni konji. Podsećamo na upotrebu recimo OV-10 Bronco i A-1 Skyraider na teritoriji Južnog Vijetnama tokom sukoba šezdesetih i sedamdesetih godina. A i Jugoslavija je imala svog konja za trku. Enter Soko J-20 Kraguj – jedan gotovo zaboravljeni dragulj naše aviotehnike. Mogao je da poleti maltene iz dvorišta i da sleti nazad u nj, bio je žilav, kvario se iznimno retko – kao da je bio dizajniran da operiše po Balkanskim gudurama i uvalama. A kako je bio klipno elisni, na njemu su bile moguće popravke “selotejpima i žvakama”. Refleksija na prethodne zaključke o turbopropovima koji zahtevaju državu iza sebe: Sokolu ona i nije bila odveć potrebna, što i jest bilo konzistentno sa L’ grande srategie bivše Jugoslavije – u sukobu sa radikalno nadmoćnim neprijateljem, prelazi se na partizanski oblik ratovanja – onaj koji se pokazao uspešnim tokom Drugog svetskog rata.

No, kako bilo, vidno je i nešto treće: trend downgrading-a vojne tehnologije. Stelt avion sa naprednim radarom, sposobnim za vertikalno poletanje i sletanje, staklenim kokpitom, digitalizovanim ovim ili onim i ostalim neverovatno naprednim tehnologijama – menja nešto što izgleda kao da je ispalo iz drugog svetskog rata, iako naravno, tehnološki nabrijano. I vojska SAD nije izuzetak: i u nas je UTVA razvijala svoj projekat Kobac sličnih karakteristika i uloge. Stoga, pošto smo pokrili geopolitiku, bacimo se malo i u politiku. Očigledna je stoga tendencija da se savremene vojske sve više transformišu u svojevrsne policijske snage (a i suprotno: policijske se snage, posebno u SAD, sve više militarizuju) prilagođene kontroli… Hm… Pobuna i manje ili više organizovanih… Hm… Otpora (Neko se možda seća filma „Plavi grom“? E upravo se tu radi o ideji da se kroz „vojnu tehnologiju“ i „borbu protiv terorizma“ zapravo podvaljuje tehnologija za kontrolu mase. No nisu li se istom strategijom legitimisale i tehnologije prisluškivanja i kontrole masovne komunikacije? Ili fake news?). Pa je krajnje pitanje oko kojeg se valja zapitati ono političko: čemu će u budućnosti služiti vojska. Možda baš prvenstveno: kontroli.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    ni

    nadam se da ce KOBAC poleteti a ne biti samo maketa za pokazivanje taj avion bi bio savrsen za nase vazduhoplovstvo odlican tekst svaka cast

    Odgovori

    Sto? Nameravamo da ratujemo negde gde bi imali vazdusnu nadmoc? Slakto se nasmejah…

    ni

    ti ocigledno ne znas sta je projekat KOBAC koji nema nikakve veze sa vazdusnom nadmoci

    i

    Sobzirom da Boeing proizvodi nova krila za A-10 izgleda da su amerikanci resili dilemu umesto nas, A-10 ostaje za neko vreme. Taj avion sigurno ima mesto u buducim sukobima ali da li americki budzet moze da ga izdrzi a da ne ugrozi neke znacajnije projekte je pravo pitanje. Koristenje jeftinih jurisnih aviona je mac sa dve ostrice, jeste sve jeftinije ali onda glavne snage gube budzet i vestinu koja treba da u velikom sukobu bude odlucujuca. Inace vecina malih jurisnika koristi PT6 motor, mozda nemoze da se popravi zvakom ali je maltene na tom nivou, delova i mehanicara za njega na svakom cosku.

    Odgovori
    Mr

    Kao sto rekoh… nedavno kad je bilo riječ o slovenskim pilatusima!😉 Po mom mišljenju trenutno od starih svinja i su-25 jesu NOVI su-25 i A10! A trenutno experimentiranje sa pilatusima, airtractorima, tucanima i texanima je prijelazna faza kada ce ti zrakoplovi biti pretvoreni u dronove odnosno bezposadni sa velikom nosivoscu naoruzanja! Mislim da Saudijci vec nesto kemijaju sa slovenskim pipistrelom! Bravo Tango sixu za odlicnu temu!
    P.S. mozda za nas male sile u regionu bili bi dobri Jak130/m346!

    Odgovori
    bi

    CAS se danas resava naoruzanim BPL. Podignes je na 5000m, da Stinger/Igla ne mogu da je pogode, i odozgo nadzires situaciju, minimum 12h dnevno.

    Odgovori
    Fa

    Ako ovo postane trend u svetu, možda se jednog dana na zaraćenim stranama „sudare“ turbopropovi pa eto nama ponovo dogfighta – mitraljezi, topovi i IR rakete – modernija verzija vazdušnih borbi iz WW2.

    Odgovori
    AL

    @Vlada
    Vrlo lako se moze desiti sto bi Ameri rekli „terrorist insurgency“ i sto bi trosio resurs recimo Migova 29 ili Mi-24 da unistis improv bunker sa jednim teskim mitraljezom ili minobacem npr.? Za to bi Kobac bio idealan, a sanse za takvu pretnju su realno najvece. I ’98 je upotrebljeno RV vrlo efektivno protiv terorista koji hvala bogu ni u svojoj maticnoj drzavi nemaju posten avion, a kamoli u todjoj. Tako da „smejanje“ zadrzi za sebe jer policajcima koji bi trebali da stave glavu na panj u takvim situacijama, kao npr. ’98 i ’99 ne bi bilo bas do smejanja junace.

    Odgovori
    De

    AL-41F1 pitanje je ponovo – protiv koga bi se takvo cudo koristilo? U Srpskoj situaciji je potrebna klasicna vojna moc. Vi vise nemate svrhu za COIN. COIN jeza protiv pobunjenika (ne volim rijec terrorista – terrorizam je taktika. ISIS je bila nova drzava sa ogromnim teritorijem I populacijom od mnogo miliona ljudi).

    Kobac je bio potreban prije 20 godina kad su jos ratovali u Kosovu ili Bosni ili Hrvatskoj. Sada je potrebno konvencionalna moc da brani Srbiju kao neutralnu zemljucije cija je najveca prijetnja NATO.

    AL

    Presevo, Bujanovac itd. itd. BIA je to do 2004. cistila, desavali su se teroristicki napadi, KiM da ne pominjem. BOga pitaj, treba nam, nije da nam ne treba

    AL

    u ostalom dobro je i za obuku, posto Lasta nije bas najsjanija kako sam cuo

    Fl

    Ide se iz krajnosti u krajnost.Slazem se sa AO-X,ima mesta za takve avione (ali po meni dvomotorne,da bi mogli u nosu smestiti koju pucu od 20-30 mm,makar jednocevnu).Amerima popravka nije problem.
    Medjutim,za avione tipa A-10 jos uvek ima mesta na bojistu,makar i u manjem broju-nadopunjavali bi se sa AO-X.Naravno,ne mislim bas na A-10,nego na eventualnog naslednika-robustan,jednostavan i izdrzljiv kao A-10,ali tezi za otkrivanje i nesto brzi,manji i laksi (u vreme pametnih projektila,dovoljno je da nosi i upola manje naoruzanja,a dovoljan je i jednocevnii top 30 mm sa manjim b/k).

    Odgovori
    BB

    Lako je njima da regrutuju ponovo propelerce kada je Bato živoinić se upokojio…

    Odgovori
    su

    A10 ima jedan kritican problem.
    njegov top koji koristi DU je fiksiran tako da ne moze biti upravljan sa kacige pilota.
    helikopteri to mogu, a mogu i lebdjeti negdje iza sume.
    a ono rakete i sve to imaju na zemlji, helikopterima i avioni iznad.
    danas niskoleteci sporoleteci avioni nemaju sansa protiv raketa sa ramena.

    Odgovori
    Ma

    Čini mi se da je Helikopter sporiji, nema mamce kao A10. A10 lakše bježi raketama. Jedan poučan video sa vježbe kako razori tenk i koliko mamaca izbaci https://www.youtube.com/watch?v=nUXmqpRhTjQ predobro

    su

    Pa raketiu za sa ramena sa dvostrukim navodjenjem sa i bez tandem glalave danas moze kupiti svaki Saudijac, a vjerovatno i Iranac.
    a kosta nesto manje nego A10.

    su

    Ukratko:
    Besmisleni nastavci od onog sto je bilo, bez veza sa time sto americki brodovi kao Donald Cook opet imaju problema sa radio ometanjem sa ruskih aviona u nadzvucnom preletu.
    Prije par godina je morao otoci na popravak u Rumuniju a dio posade je dao otkaz (place za kvalificiranu obicnu posadu 100000 $ godisnje).

    Stvari se usloznjavaju
    a znanje o tehnologiji, i.e tko sta je ozbiljna stvar.0

    Yo

    Jedinstven koncept u kome je oko 7-o cevnog Gatling topa – napravljen avion koji može uspešno da ga koristi i pritom eventualno primi dosta razornih udaraca koji ga ipak ne spreče u misiji i povratku na aerodrom…
    Prioritet je na navedenom topu u vazduhu (i usputnom rešavanju problema odlaganja nuklearnog otpada na najjefiniji način), pa dokle god postoji potreba za „letećim topom“ sa velikom brzinom razorne paljbe – postojaće potreba i za ovakvim avionom, tim pre što Ameri mogu da obezbede neophodnu vazdušnu prednost za njegovu primenu…
    Voleo bih da i mi imamo nekoliko komada i na toj osnovi razvijamo protivtenkovski, bespilotni koncept – koji se može sanirati „žvakom i selotejpom“ jer bi samo takva varijanta mogla proći aktuelne i buduće aktivne zaštite tenkova…
    Laički – potreba za letećim protivtenkovskim topom je veća no ikada zbog unapređene zaštite koja će dodatno olakšati i ubrzati tenkove, pa ako sam A-10 ne zaživi – koncept će preživeti jer nema alternative…

    Odgovori
    de

    Odlicna repirtaza. Naravno we slazrm sa idejom da moderne vojske postajy sve vise za kontrolu naroda nego za njegovu odbranu.

    Odgovori
    Bo

    Žilav je to avion.99 je žario i palio na Kosovu, al smo uspeli samo jedan da izbacimo iz stroja (onaj što je sleteo na Petrovec).Dobar je tekst samo bih voleo da ptočitam i iskustva iz borbene upotrebe.

    Odgovori
    Tv

    Po cemu je zario i palio? Ko su ‘mi’?
    O istom trosku, ucinak od 10 pogodjenih ostavljenih i vecinom neupotrebljivih je svakako izucavan. Puno lepka ovde…

    Š

    A-10 je prvenstveno koristan s psihološkog aspekta. Američki vojnici vole čuti „BRRRRRRRRRRRRRT“, a razni „borci za slobodu“ mrze čuti taj zvuk. Gdje se A-10 pojavi, tu je fajt gotov.

    Što se borbene efikasnosti tiče, vjerojatno ga manji agilniji turbopropovi ili dronovi mogu lako nadmašiti, reagirati brže i prouzročiti žrtve, ali stvarno nije za odbaciti Warthogov utjecaj na moral. To je ponekad bitnije od svega ostalog.

    Odgovori
    Mi

    Po mom mišljenju tako nešto u ovom veku bi trebai da zameni hibridni helikopter koji ce moci da napada i u brisucem naletu pri brzinama 500-600+km/h ali i da se koristi i bude oklopljen kao Mi-28.
    Ok..sanjarim malo😌, ali budući hibridni helikopteri mi se čine kao dobre platforme za to ideju.
    Znači ne Harijer ili F-35 pretvoren u A-10, nego znatno brža Ka-52 varijanta.
    Pozdrav.

    Odgovori
    Vu

    Odlican zrakoplov i jako zilav mislim da bi mogao prezivjeti rusku PZO. Gledao sam dokumentarce gdje su piloti se vracali doslovno sa izmasakriranim A-10 iz misija uz izjavu da se drugi zrakoplovi uz takva ostecenja ne bi vratili. Bilo ni steta umiroviti A-10 jer niti jedan turboprop ne moze ponijeti 30mm gatling top. Bilo bi bolhe da A-10 moderniziraju i mozda stave jace motore pa da bude u zraku jos 30 eventualno 40g.

    Odgovori
    Ed

    koncept je jasan, A-10 je ipak hladnoratovski dizajn iz vremena kada se pripremalo za drugaciji sukob od ovih danasnjih ratova.
    Nije uopce upitno da li je A-10 kao platforma sposobniji od Wolverina i Super Tucano, ali je za danasnje sukobe u kojima sudjeluje SAD overkill, tj nepotrebno skup u odnosu na spon«menute turbopropelerce.
    Wolverine, Super Tucano i BPL-ovi, svi su dokazani u modernim sukobima, savrseno odraduju COIN i CAS misije, a istovremeno su puno jeftiniji i manje zahtjevni, pogotovo logisticki, a i moderniji…
    U eventualnom sukobu visokog inteziteta A-10 niti moderniziran ne moze zadovoljiti ocekivani stupanj prezivljavanja u prisutnosti integriranog jakog PZO (PVO) sustava. Tu u igru ulazi F-35.
    Samo par hiljada USD po satu leta u kombinaciji s modernijim sustavima i minimalnom logistikom ili supermoderni integrirani stealth sustav su ipak izgurali A-10.

    Oz

    Ed

    Potpuno točno. Tijekom hladnog rata, ’80-ih godina, USAF je predviđao da će na svakih 100 borbenih letova A-10 biti ih uništeno 7%. Drugim riječima, u slučaju rata sa Sovjetskim savezom cjelokupna flota, svi A-10, bili bi uništeni za manje od 2 tjedna!

    https://medium.com/war-is-boring/an-a-10-pilot-could-hope-to-last-two-weeks-against-the-soviets-1ebff9bfa4df

    Gatling top GAU-8 30mm nije baš tako svemoguć. U očekivanim borbenim uvjetima sa prednje strane ne probija niti T-62. Bočno samo donji dio oklopa i kotače. Sa stražnje strane sigurno sve probija.

    Zanimljiva „bojanka“ za nove pilote gdje su ih učili gdje treba gađati sovjetske tenkove, gdje je oklop dovoljno tanak za GAU-8:
    https://medium.com/war-is-boring/cold-war-coloring-book-taught-a-10-pilots-to-kill-soviet-tanks-a26385113bf0

    Samo slike:
    https://imgur.com/a/SD8Ew

    Sve u svemu, zastarjeli koncept aviona, dizajniran za sprečavanje masovnih proboja oklopa Varšavskog pakta. Osobno mislim da je budućnost u dronovima i umjetnoj/veštačkoj inteligenciji. Ali USA ima novaca i sredstava, pa im se može.

    Me

    @Ed
    Jedini problem kod A10 je što se traže niše u koje se može/mora ugurati F35 i zbog toga prelazak s A10 je F35 je čisto politička ideja. Zračne snage US se bore rukama i nogama da ga zadrže te je sada napravljeno kompromisno rješenje da će zadržati „samo“ 200+ A10 u funkciji (pa su im naručili nova krila radi produljenja korištenja).
    Ostatak će se staviti u rezervu ili podijeliti saveznicima.
    Inače A10 može podnijeti oštećenja koja niti jedan drugi avion ne može (npr. let bez pola krila i 1 motora).

    De

    Pitnaje nije da li je sada overkill, nego da li ce u buducnosti biti overkill.

    A tu vise nije sigurno pitanje. Ne znam kako da odgovorim na Hrvatsko-Srpskom pa cu na Engleskom.

    We’re returning to a multi-polar world with the rise of great power rivalry after 20 years of US hegemony. Everyone from China and Russia to India to Saudi Arabia, Turkey and Iran is vying to be top dog in their regions.

    A ovo gore znaci prodaja/donacija naprednijih sistema PVO tako da pomognes prijateljskim grupama. To se nije puno dogadalo u zadnjih 20 godina kad su Amerikanci „vladali“ svijetom. A Americki utijecaj polagano propada i druge drzave pocinju da guraju svoje.

    Vec u Siriji I Iraku su razlicite strane dobijale MANPADS sisteme – u prosijeku Kineske FN-6 (vjerovatno iz Sudanskih arsenala) ali su tu I Ruske Igle. A bar jedna pobunjenicka grupa (Jaish al-Islam _ ima(la) operativne SA-8 Gecko (9K33 Osa) sto su osvojili od drzave.

    Ovo je prvi put jos od Afghanistana da su pobunjenicke strane dobijali dovoljno MANPADS da mogu donekle prijetiti neprijatelsku aviaciju (a mnogo helikoptera I aviona su oboreni racunajuci jedan Turski AH-1W a i modernije Iracke Bell 406 i Mi-35 a mnogo Sirijskih helikoptera i aviona racunajuci Su-22, L-39 i MiG-21 a moguce i neke MiG-23BN). Broj izglubljenih BPL od sbih razloga je isto tako velik.

    Planiranje za buducnost ne smije biti bazirano na sto se dogadalo u Afghanistanu ili Iraqu nakon Americkog osvajanja, nego gledati sto se zbiva u Siriji, Iraku, Yemenu, a cak i Ukrajini.

    Lagani COIN avion mozda nije najbolje rijesenje u takvim situacijama.

    Vu

    @ Ozren

    Ma jasno je da 30mm ne probija tenk osim na nekim mjestima i to od osiromasenog urana.Tenku ni metak od 40mm nista ne moze. Pa mi u Vukovaru sa topom od 76mm nismo mogli nista srpskoj T-55. Top na A-10 je vise za transportere i ostale mekse ciljeve, a za tenkove ima raketu.
    Inace malo sam subjektivan jer mi je A-10 jako drag zrakoplov tako da ne bih polemizirao. Mislim da radi odlican posao sto se tice CAS, a mogla bi se razviti taktika i uporaba i u narednim godinama uz nadogradnju i modernizaciju. A i nije mi jasno da je Amerima nesto skupo kada imaju novaca ko blata.
    Uostalom i njegova primjena ima i psiholoski utjecaj na protivnika za razliku od Wolverina. A i ne vjerujem da se moze oboriti iz topova i srojnica,a vjerojatno bi trebalo 5-6 pogodaka iz Strijele kako bi ga se oborilo.

    Mr

    Mi cak imamo iskusne pilote za ovu igracku i cak imamo jedan dvosjed za obuku, za tehnicare da ne govorim!
    Nebi se zalio za jednu eskadrilu ovakovih…. Velika nosivost koju mozes preusmjerit na oklopnu zastitu i bili bi izvor pilota za protupozarnu eskadrilu!
    https://hrvatski-vojnik.hr/menu-2018-godina/item/4319-borbeni-traktori.html

    Odgovori
    Ni

    A 10 moze da funkcionise jedino kada imaju 100% vazdusnu nadmoc, a to moze i cessna 172, u svakom drugom slucaju to je leteci kombajn ugrozen od PVO sistema iz 70tih i kao takav je presmesno skup i neadekvatan kada ga vidite u misiji lova/napada/atentata na talibane dok se vozikaju od njive do njive na svojim dvotaktnim mopedima, metak sa osiromasenim uranijumom je sigurno i skuplji od dvotaktne masine na koju je naciljan, a velika vecina i promasi metu. Na Kosovu su korisceni u pogranicnim napadima iz albanskog vazdusnog prostora (doduse jednom kod Korsumlije) obicno nakon b52 tepiha, ali su i tako dobili po nosu i nisu vidjni do kraja agresije, slicno kao i apaci, nasa vojska nije upotrebljavala tomose apence u oruzanim okrsajima, samo ih je Posta Srbije imala u inventaru, ali znajuci da ce NATO da posalje A10 posta je povukla iz upotrebe apence na vreme, bez gubitaka, pa su morali peske na adrese rat, jbg… e to vam je A10 ostalo je masta za lako podlozljive. Naravno da su skapirali da im je skup i neadekvatan, on je namenjen za beskompromisni one way juris na SSSR. Tucano ili ovaj Texan su dobri za ono sto njima trenutno treba, rekao bih da je i turboptop overkill za to, ali nek on sluzi kao moral buster u toj celoj koncepciji. Misljenja sam da su bespilotne letelice buducnost za ovakvu struku.

    Odgovori
    Mi

    Na Kosovu su A10 leteli na graničnim visinama Strele, Igle, Boforsa, Prage. Ceo rat sam bio dole (RL 4m) i nisam video A10 ispod 4.000metara. Hrabriji USA piloti koji su sišli niže su dobili po nosu (Gnjilane, teško oštećen A10- sleteo na Skopski Petrovac, sav razvaljen). Učinak A10 zanemarljiv, desetak uništenih tenkova za 2 brda ispucane municije.
    Avion koji definitivno ne može da preživi na modernom vojištu.
    Ako ćemo iskreno, i to što se zaluđuju turbopropom je pogrešno. Skupo održavanje, servis motora u specijalizovanim radionicama proizvođača.
    Sve te poslove može da im završi stari, dobri P 51 Mustang, klipnjak, jednostavan i jeftin za održavanje i eksploataciju. Modernizovati starog konja i to je to.
    Neka, pustite Amere i njihove saveznike da troše pare na nove pogrešne projekte.

    bu

    A-10 podnese oštećenja trupa i letnih površina preko 50% i ostaje u letnom stanju. Dokaz je i taj – „teško oštećen“ koji je odletio i sletio u Petrovac. Popravljen i odletio dalje. Nije završio na otpadu.
    koliko ih je oboreno? niti jedan.
    Uništenih deset (što se priznaje) tenkova.
    I to je nikakav učinak?
    Ajde malo bez navijačkih „najbolji smo na svetu“ postova, a pogotovo „inteligentnim“ zaključkom o „modernizovanju P-51“ umjesto A-10…

    Ni

    @ Mile vulkanizer sve je tako, jedino nisam siguran ko bi im „krvario“ za vrednosti trenutnih ratova u tim racionalnim klipnim avionima, koji bi ipak sami po sebi doneli dozu vitestva na bojiste i tu lezi sustinska prepreka. Ipak ce to bespilotne letelice preuzeti, pa (pis….) udri po sirotinji, samo bahato 😉 videcemo dokle.

    AL

    @burke
    13 tenkova, 6 je unistila OVK znaci 7 iz Vazduha i 7 oklopnih transporetra. Uporedi sa brojkom 220 tenkova i 330 transpotera koji su izronili iz KiM po zavrsetku agresije. Znaci 6+7 ukljucujuci sve avione i Apacije…Od koliko borbenih letova A-10? Ne moras biti genije da bi zakljucio da mu je efikasnost protiv neprijatelja koji zna sta radi i nije u sred pustinje gde se ne mozes sakriti, jedna velika nula. Niko racionalan ne tvrdi „da smo najbolji na svetu“…ni blizu, ali nepobitna cinjenica je da se A-10 nije bas efektivnim pokazao. Bacanje para i vremena.

    Ro

    AL-41F1
    Namjena ovog praščića je prvenstveno neutralizacija oklopa. To podrazumijeva i prisiljavanje na pasivnost, nedjelovanje. E sad, kakva korist od 600 oklopnih vozila i tenkova na Kosovu kad su se skrivali i nisu radili ono što im je namjena, uništavali neprijatelja.
    Istina, koncept je zastario, ali da može još biti koristan, može. Isto tako, odlično maskiranje oklopa, svaka čast.

    AL

    @Robi
    Da nisu dejstvovali i radili svoj posao OVK bi se vratila na polozaje iz ’98, probili bi granicu, zauzeli KiM kopneno i SRJ bi morala da pristane na uslove iz Rambujea, ali kao sto znas to se nije desilo. Zbog neefektivnosti ovakvih platorma se preslo na „zastrasivanje“, iskljucivanje struje i vode civilima, unistavanje mostova po severu Srbije ukljucujuci i u mom gradu itd. itd. a na kraju rata je unisteno 2% borbenih efektivna vojske SRJ.
    Ne A-10 nije sluzio svrsi, vreme mu je za penziju, previse je zastareo i neefektivan je. Vise stete su nanosili Apaciji, uostalom zato se i danas proizvode i modernizuju. Meni je zabavno da gledam klipove sa BRRRRRT, koncept i egzekucija su potpuno u skladu sa originalnom namenom, sa sve onim genijalnim satorima, ali bojim se da mesta na modernom boijstu za ovu hladnoratovsku masinu nema…bar ne ako se vodimo racionalno.

    Br

    @AL-41F1
    Upravo za vreme rata drzali su oko 10% teritorije. Ni konvencionalna akcija u saradjnju sa albanskom vojskom i NATO CAS im nije uspela

    ox

    Bila bi velika greška zamjeniti A-10, iako je star, jer se je pokazao kao izvrstan avion da borbeno djelovanje protiv pješadije i oklopnih vozila ( tenkova ).

    Odgovori
    Ma

    Ako je vazdusna premoc nad bojistem postigunta onda UAV moze da odradi posao mnogo bolje i jeftinije od bilo cega drugog jer moze da ostane u vazduhu pola dana i da pogodi na zemlji kad i sta hoce. Jednostavno pilot u avionu kosta tonu tereta i brdo para a tu je i safety rizik. Ako nema vazdusne premoci, onda ti treba F-35. Avion mozda kosta 40 hiljada po satu leta ali ne zahteva podrsku lovacke avijacije i mnogo je efikasniji od bilo cega sto dejstvuje po zemlji tako da i sa manje oruzija postize zadate ciljeve. Na zalost i ovaj clanak nekako pokusava da predstavi F-35 kao promasenu investiciju sto on nikako nije, to je jednostavno avion koji ne mogu da priuste siromasne drzave ili drzave koje izdvajaju 0,5% BNP za vojsku.

    Odgovori
    Pe

    Otkad znam za ovaj avion zvali su ga bradavičasta svinja, guglao sam da proverim da nije nešto promenjeno u međuvremenu…

    Warthog je bradavičasta svinja:
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Common_warthog

    Bodljikavo prase je porcupine:
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Porcupine

    Nema na čemu.

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    "Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

    27. Nov 2024.Pogledaj