BEG airport status
Drugi deo feljtona o F-35: Od kompromisa do kompromisa – nigde moga stana Istorija F-35 je istorija lovaca bombardera, ali je i istorija kompromisa

Drugi deo feljtona o F-35: Od kompromisa do kompromisa – nigde moga stana

Istorija F-35 je istorija lovaca bombardera, ali je i istorija kompromisa. Jednostavni podatak da ovaj projekat nastaje kao pokušaj administracije da nakon raskalašnog bacanja novca na svakakve gluposti tokom ranijih decenija zategne budžet smanjivanjem troškova unifikacijom avionskih tipova dovoljno govori o brojnim kompromisima kojih se u dizajniranju F-35 moralo latiti. I zaista: Marinski korpus opremljen je Harrierima (zbog specifičnog zahteva za letelicom sa vertikalnim poletanjem i sletanjem) za blisku vazdušnu podršku, USAF sa F-15, F-16 i A-10 za lovačke, lovačko-bombarderske i jurišne zadatke, Mornarica sa nekoliko verzija F-18 koji ispunjavaju više funkcija (palubni presretač, lovac, bombarder i ECM). Dodajmo tome i potrebe brojnih međunarodnih partnera na projektu koji koriste čitav niz tipova aviona za svakakve potrebe. Jasno postaje da su se konstruktori i naručioci posla kockali sa mogućnošću vojnoindustrijskog kompleksa da prizvede avion ovakvih rastegljivih karakteristika.

Pa ipak, nije u pitanju ni najmanje savremeni trend a po svemu sudeći taj trend nije ni potkovan isključivo racionalnim razlozima (uostalom, svako vreme ima svog Fukujamu koji smatra da je do sada sve bitno izmišljeno – a da se od sada do beskonačnosti ima samo usavršavati jedno te isto). Utoliko, F-35 zapravo je naslednik jednog dosta starijeg projekta: F-111 Aardvark (mravojed) koji je šezdesetih kanio zameniti F-4 u ulozi palubnog lovca (njega je trebalo da zameni F-111B – koji se prepoznaje po nešto izmenjenom “lovačkom” nosu) i F-4 i F105 u (lovačko-)bombarderskim misijama.

Po mnogo čemu, F-35 je naslednik F-111 / Foto: Wikipedia
Najuzbudljivija stvar koju je F-111 na aeromitinzima radio van svake sumnje je bilo „dump and burn“ / Foto: Wikipedia

Istorija ima tendenciju da se ponavlja pa je F-111, kao što je slučaj sa F-35, bio formatiran po liniji novokonzervativne ideološke dogmatike i njenog centralnog narativa: borbe protiv “glomazne i neefikasne” birokratije. Jer inspirator projekta je bio državni sekretar Robert Maknamara koji je u posao državnog sekretara upao ravno iz privatnog sektora (kompanija Ford je bila njegov raniji poslodavac) a jedan od prvih zahteva administracije kojom je upravljao bilo je smanjenje cene eksploatacije letne flote mornarice i ratnog vazduhoplovstva unifikacijom. Ukratko, od njih se zahtevalo da u budućnosti počnu koristiti jedan tip letelice dok se vojnoindustrijskom kompleksu isporučio zadatak dizajniranje takvog proizvoda. Opitni projekat se nazivao TFX (Tactical Fighter Experimental).

A zahtevi su bili ekstremni: kratka poletna pista, mala brzina sletanja, dolet transportera, nosivost bombardera, brzina i manevarske sposobnosti lovca. Široki dijapazon letnih misija i gipke letne i eksploatacione karakteristike su se u F-111 dale postići trima tehnologijama: naprednom napadno-navigacionom opremom koja bi omogućila bezbedan let na malim visinama, turbofan motorima koji bi omogućili ekonomičnost u većem rasponu visina i brzina i – zlatnim gralom avio-tehnologije tog vremena (umalo ne rekoh: ekvivalentom “stelt tehnologije tog vremena”): promenljivom geometrijom krila koja omogućuje efikasnost u velikom dijapazonu letnih uslova, a u isto vreme i smanjenje prilazne brzine te skraćivanje poletno-sletne staze. Doduše, valja notirati da je u okviru predloženih projekata jedna skica izbegla promenljivu strelu i predložila jedno izuzetno savremeno rešenje – ali o tome u nekom drugom tekstu o jednom gotovo nepoznatom projektu.

Nije lako naći dobar dijagram Boeing-ovog predloga za TFX: 818 / Ilustracija: Education Forum

Kako bilo: dva su se projekta iskristalisala – Boeing-ov (projekat 818) i General Dynamics-ov. Zapravo, o tome koliko je u pitanju politika, a ne bilo šta drugo govori i informacija da je isprva za pobednika odabran Beoing-ov predlog, nakon što su se sve zainteresovane strane (prvo zvanična komisija, pa kasnije USAF, a posle nešto nećkanja čak i izbirljiva mornarica) odlučile za ovaj predlog, ali je odluku o promeni doneo lično Maknamara – što je uzrokovalo čak i manji skandal i istragu, ali ona se završila bez zaključka ili optužnica (i u SAD je politička elita nedodirljiva). Još bizarnije: Maknamara je odluku opravdao većim stepenom zajedničkih delova varijanti u Genaral Dynamics  predlogu – što je na kraju bilo potpuno irelevantno, obzirom da je na kraju F-111 imao samo lovačko-bombardersku varijantu. Jer je F-111 kao palubni lovac apsolutno razočarao i pored toga što je u pomoć General Dynamics-u doleteo Grumman: spor razvoj radara i naoružanja, slabe manevarske sposobnosti koje ipak nisu mogle biti nadomeštene moćnim radarom (a pitanje je da li će ikada moći), slaba vidljivost iz kokpita (raspored sedenja je bio paralelan, a ne tandem) i relativno veliki gabariti apsolutno neadekvatni za skučenost nosača.

Impresivan, nema šta. F-111B na prilazu prilikom evaluacije od strane mornarice. U dizajnu ove varijante, usluge i iskustvo u dizajnu palubnih lovaca General Dynamics-u je pružila kompanija Grumman. Ista je kompanija kasnije napravila F-14 koji je od F-111 nasledio mehanizam za pokretanje krila, elektroniku, naoružanje i motore / Foto: Wikipedia

Ali kao lovac bombarder imao je respektabilnu karijeru (doduše tek posle temeljnog redizajniranja nakon razočaravajućih učinaka tokom prve ture evaluacije u borbenim uslovima 1968. u Vijetnamu): samo šest izgubljenih aviona na oko 4000 misija u drugoj Vijetnamskoj turi, 80% svih laserski navođenih bombi u zalivskom ratu, a uz sve to je verovatno i jedini tip aviona koji je mogao izvršavavati ekstremno kompleksne misije kao što je bombardovanje Bengazija ‘86.

Dakle, slika i prilika istorije F-35: cena projekta astronomska, razvoj traje decenijama, zahtevi čak i kompleksniji no oni u slučaju F-111, potencijalni broj korisnika doduše daleko veći ali i pored toga projekat pohode i utvara političke odluke i utvara lošeg publiciteta. Dakle, korak za korakom, istorija se ponavlja.

F-35 u konfiguraciji za vertikalno sletanje. Izduvni kanal na dole i otvorena turbina. Osim u situacijama vertikalnog sletanja, oni su samo „mrtav teret“ / Foto: f35.com

I to do u gotovo bizarne detalje. Najviše je kompromisa van svake sumnje bilo u verziji koju će sa nosača koristiti mornarica Velike Britanije i marinci: specifični zahtev za vertikalnim poletanjem i sletanjem zadovoljen je ugradnjom turbine (primetiti: ne zasebnog potisnog motora, kao što je najčešće slučaj, već titanijumske turbine koju preko menjača pokreće glavni motor aviona) koja je – i pored toga što joj je masa daleko manja no što bi bila masa potisnog motora – opteretila konstrukciju, smanjila dolet i unutrašnji kapacitet za nošenje oružja. Druge dve osnovne verzije (za mornaricu SAD i za ratno vazduhoplovstvo SAD) takođe pate od kompromisa: skladište za interno smeštanje oružja neizbežno je uslovilo i zdepast trup koji zajedno sa razočaravajuće lošim odnosom mase i potiska (0,87 sa punim tankovima) i katastrofalno visokim opterećenjem krila (neverovatnih 745 kilograma po metru kvadratnom noseće površine – dakle otprilike kao lovci pedesetih) rezultuje jako lošim letnim karakteristikama u oštrom i dugotrajnom manevrisanju (doduše, važnost sistema dostavljanja informacija pilotu na vizir kacige nije za zanemariti, ali on tek treba da se dokaže). Iako nema preciznih podataka, procena je da F-35 ima oko deset puta veći radarski odraz od F-22 (to, doduše, nije odveć osetna razlika u borbenim uslovima jer daljina otkrivanja aviona nije direktno proporcionalna smanjenju odrazne površine – ali o ovome drugi put) na onim frekvencijama za koje je optimiziran, a da uz to F-35 ima i manji raspon frekvenicija za koje je njegova vidljivost smanjena.

No, kad smo već kod F-22, pokušajmo pogledati stvari iz drugog rakursa: pitanje možda ne bi trebalo da ide iz pravca “zašto je u konstrukciji F-35 napravljeno previše kompromisa” već bi možda pre moglo da krene iz pravca “zašto u konstrukciji F-22 nije napravljen malne ni jedan kompromis?”

Ponovo istorija: projekat F-22 je potekao iz osamdesetih godina; početna injekcija je bila karakteristična za Reganovu administraciju i one dve raskalašne decenije osamdesetih i devedesetih (period koji se završio krizom iz 2008.) – dakle ogromna i po jednom avionu osetno veća nego u slučaju F-35; F-22 je imao zadatak da bude apsolutno nepobediv; razmišljanja o profitu od prodaje nije bilo; razmišljanje o troškovima je bilo, sme li se tako reći, minimalno (tome treba dodati i činjenicu da je F-22 jedini od aviona pete generacije koji nije predviđen da bude višenamenski: i J-20 i Su-57 od početka su se razvijali da pokriju čitav spektar borbenih zadataka. F-22 je imao samo jedan zadatak – odatle i beskompromisnost). Ostalo je istorija: F-22 je u svemu ovome uspeo, osim možda u tome da zaista bude potreban, obzirom da je ovaj avion, ako je bilo šta, neverovatno skupi overkil.

Pogledano iz ovog ugla, konstruisanje F-35 možda je nešto mudriji proces, a da li će i koliko biti uspešan ostaje da se vidi u realnim borbenim uslovima.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    i

    Opste pljuvanje po F-35 a narudzbine se nizu, cena proizvodnje ide dole. Izuzetno kompleksni projekat koji je ipak izguran a pola nedostataka koje ima je prenaduvano od stampe i internet generala. Neke od tehnologija ugradjene u taj avion su daleko ispred svega, motor P&W je dao dobar zadatak ostalim proizvodjacima. Jos jakooo dugo cemo mi gledati taj avion.

    Odgovori

    i F-104 se odlično prodavao. Pola sveta ga je letelo. Broj narudžbi nije merilo kvaliteta nego političkog uticaja i ekonomske moći.

    Daleko od toga da je ceo F35 loš. Leti, to nije mala stvar. uzleće vertikalno i može da ponese gorivo i ubojna sredstva…

    Mada, siguran sam da mu i Pentium II čipovi rade odlično

    Mi

    Kritikuju ga Rusi koji 10 godina već razvijaju svoj Su-57 a na kraju će verovatno odustati od njega jer nemaju ni novca ni znanja a kako su se prototipovi nizali sve vise su licili na F-35.

    Mi

    Da li biste bili ljubazni objasniti te tehnologije koje su daleko ispred svih !?

    Mi

    Nije opste pljuvanje nego konstruktivan clanak o preteranom i komplikovanom dizajnu visenamenskog aviona danasnjic i divnom paralelom sa F-111. Ne tacno je da je ipak izguran iz prakticnog ugla i ugla vojne efikasnosti danas i sutra.
    Jeste, gledacemo taj avion jos dugo ali ne zeto sto je dobar nego zato sto je ok, a bogate zemlje koje unapredjuju svoje eskadrile nemaju izbora za narednih 30-40 godina. Amerika vrsi izuzetan pritisak da se taj avion kupi od strane svih da bi se „izvukao“
    Neke od tehnologija jesu izuzetne i jedinstvene ali kao celina F-35 nije superioran dizajn. Da ne govorimo o prakticnosti, ceni 1 sata leta, i astronomskoj ceni odrzavanja.
    Vecina zemalja koje ga kupuje to rade jer drugog nacina (kandidata) nema ako hoces da budes vojno ekonomski prijatelj amerika koja diktira mnogo sta jer je najjaca sila zapada, i najveca vojska sveta.

    Glupo je samo pljuvati F-35 sto mnogi mediji jednostrano rade, ali nema smisla ni zatvoriti oci na niz cinjenica i terati samo kontru.

    Kao avion F-35 je daleko od zeljenog proizvoda, a cena mu spada (na silu) od astronomsko skupog na veoma skup avion.

    Ž

    Milan Krstić

    Прототипови Су-57 а има их 10 који лете, по спољашњем изгледу се готово међусобно не разликју.

    Тако да не знам одакле податак да су прототипови све више личили на Ф-35.

    Go

    Točno tako i svaka čast na komentaru. Večina ljudi pojma nema o tome što je i koliko SAD i njihova avijacija , pa i društvo u cjelini dobilo s tim projektom. Ovo je bila platforma za razvoj novih nevjerojatnih tehnologija koje će svoju implementaciju i primjenu imati u svim rodovima vojske a za desetak godina i u civilnom sektoru što će Ameriku dodatno odlijepiti od ostatka svijeta.

    Mi

    Postovani, Izrael ima mogucnost da potvrdi realnu borbenu upotrebljivost F 35. Mozda su oni i ucestvovali u ranijoj fazi rata u Siriji, ali, dolaskom S 300 i stacioniranjem Ruskih SU 30 i 35, nesto bas i nema vesti o njihovom borbenom angazovanju.
    Inace, Americka istorija borbenih aviona je prepuna promasaja:
    Drugi sv. rat: lovci P 36 (nesto uspesnije ga leteli Francuzi), Brevster Bafalo
    (samo Finci su znali da ga uspesno lete), P39 (uspesno ga leteli Sovjeti posle olaksavanja aviona), P 43 Lanser.
    Posle II sv. rata: serija mornarickih lovaca iz 50- tih, Catlas, Coguar, rani F4 ( ako “ vrsni“ poznavaoci vazduhoplovstva uopste znaju za postojanje ovog aviona), B 58 Hastler, F104 Starfajter- najveci proizvodjac udovica, F105 Tandercif, F-117 Najthouk.
    Da rezimiramo, vojni budzet Amerike je gotovo neiscrpan, proizvodjacki lobi jak, a promasenost nekog projekta ce se ustanoviti tek u ratnim uslovima, kada je vec prilicno kasno.
    Da Vas podsetim:
    Marsel Daso, tvorac remek dela aerodinamike, Miraza, je uvek tvrdio: „Samo lep avion je dobar avion.“ O lepoti F35 je nepotrebno raspravljati ( subjektivna stvar ponaosob), ali ono sta sprecava da taj avion bude dobar u bilo kojoj svojoj nameni je OGROMNO specificno opterecenje krila.

    le

    @Mile Tranzicija

    Sirijski S300 još nisu operativni, a Izraelci svakako ne informiraju javnost o aktivnostima svog zrakoplovstva.

    De

    Nazalost mislim da je Su-57 promasaj. Ocigledno ne ide tu ista po planu. I dalje bolje kupiti Su-30, Su-34 i Su-35 a i krstarece rakete Kalibr, S500 PVO i Iskander!

    Sto se tice F-35 to ce na kraju biti pre skupi i prekomplicirani avion za klepanje terrorista na bliskom istoku i drugim ratistima gdje ne postoji bilo kakav PVO.

    A u istom vremenu ce Kina da preuzme kontrolu istocnog Pacifika i Azije. Tu Americka mornarica a kamoli USAF nece vise imati bilo kakvu korist.

    Ba

    @leni

    Ne informiraju oni nikoga izgleda o djelatnostima svog zrakoplovstva, jer te djelatnosti nema evo već skoro dva mjeseca iznad Sirije. Ja ne polažem nikakvu vjeru u par baterija S-300- ali činjenica je da je Izrael prekinuo sa bombardovanjem Sirije, što je prije toga bila standardna praksa svake nedelje. To je mjera odvraćanja koja se već isplatila. Za ovih dva mjeseca Sirijci bi trebali da imaju štete u infrastrukturi daleko preko cjene dvije PVO baterije polovnog ruskog pvo sistema.

    Što bi rekao učitelj Yoda: „If so powerful you are- Why leave?“ :)

    le

    @Banja Luka

    A ko tebe informira ima li njihovog djelovanja ili ne?? Odakle uopće nešto proglašavaš činjenicom ako nemaš nikakve informacije niti te ko informira kao relevantnog. Napadi su nastavljeni i dalje i to je činjenica!

    “We will not accept any restrictions on our freedom of operation, and when it comes to national security, we will take action,” Liberman told Army Radio.

    He indicated that Israel has carried out more airstrikes in Syria than have been attributed to it by foreign media.

    “Just because the media did not report on Syria strikes does not mean there were none,” Liberman said. “I don’t think it’s our duty to report what the army must do. An army needs to act.”

    De

    @leni,
    Gdje su vijesto o Izraelskom nastavku bombardiranja Sirije? Ja nisam nista video o tome od kad su S300 predate Siriji.

    Pravo stanje sto se tice bilo kakve Izraelske vojne akcije je mutno. Iako su demokracija Izrael je drzava puna tajnih a I puno propagande.

    Jedino sto je ocigledno je da Izrael ne zeli da izgubi jos aviona. Gubitak F-16I je bio veliki politicki gubitak za nijh. A onda su tu I neke sumnje da je S200 ostetio F-35. Izrael su priznali da je F-35 ostecen ali su kazali da je udario pticu. Vrag bi znao koja je prava istina.

    de

    Zadnja „vijest“ sto se tice Izraelske situacije:

    https://www.almasdarnews.com/article/us-hopes-russia-will-allow-israel-to-bomb-syria/

    Ameri se nadaju da ce Rusija dopustiti Izraelu da bombardira Siriju.

    Ocigledno da je S300 napravio velike probleme za IDF/AF.

    Ba

    @leni

    Zadojen si isječcima koje citiraš. Razmisli malo šta govoriš? Ko me informira da je bombardovan grad, skladište oružija, aerodrom, pvo…? Kao i do sada- mediji svih zaraćenih strana. Žrtve i eksplozije takvog inteziteta se ne mogu sakriti u eri kada svaki četverogodišnjak ima smartfon sa dobrom kamerom, ok? I da SAA i Rusi to pokušaju zataškati- isto bi jedva čekala da objavi ekipa iz Idliba, Isil, preko agencije „Amak“, Turkmeni, Tahrir al Sham, Kurdi- jer im to možda odgovara? Nemoguće sakriti zračne udare leni danas.

    Vidio si juče onaj fini snimak bombardovanja zgrade televizije u Gazi? Nisu ga snimili Izraelci iz aviona, nego Palestinci. Neko je snimio telefonom i u roku od 15minuta bilo je na svim stanicama. Kako bi ti skrivao avio bombardovanje momče? Slobodno vjeruj u šta god hoćeš. Izraelska propaganda je ista kao i arapska- propaganda- nema razlike.

    Pa nije li ono sam Netanjahu prije mjesec i po dana u UN-u pokazivao skladište nuklearnog materijala na fotkama u blizini Teherana. Sutra je tamo bila gomila novinara akreditovanih u Teheranu- našli su mjesto, sa sve adresom i kapijom sa slika- ispalo da je zatvorena veleprodaja tepiha. Nađi na netu- zanimljivo.

    BB

    @leni

    Da li se nevidljivi napadi izvode nevidljivim avionima?

    Le

    Izvode se svim sredstvima za koje se smatra da su potrebna. Tako je bilo i u slucaju unistenja Pantsira koji je na ocigled citavog svijeta bio nevidljiv napad za njihovu posadu.

    AL

    @Leni
    Vidi se na snimku da se antena radara ne okrece, znaci sistem ugasen, a posada se seta pored kamiona. Naravno to nije bitno za ljude koji nisu objektivni. Isti ljudi ce tvrditi kako je Izraelska elektronika nepobediva(a kao nekome ko studira elektroniku i telekomunikacije je potpuno nejasno kako je iko dosao do takvih zakljucaka), a to sto je F-16I nedavno oboren, to nikom nista. Ko se ikad bavio ikakvim projektovanjem zna da svaki ali svaki komad tehnike ima svoje prednosti i mane nebitno cije je proizvodnje(pa cak i Nemacke ili Japanske). Jedino sta je bitno je da ulozen trud bude direktno proporcionalan sa kvalitetom proizvoda i trzisnim uspehom(ako je to cilj). U kvalitet Izraelskoj RV ne treba sumnjati, isto tako ni u kvalitet PVO ruske proizvodnje jer i jedno i drugo garantuju egzistenciju maticnoj zemlji. Bukvalno nemaju izbora, moraju biti dobri inace ih nema. Trenutno sistemom S-300 upravlja ruska posada, to i samo to znaci da Izrael nece napadati, jer su dovoljno razbesneli RF koja im je izasla u sustret bezbroj puta do sada.
    Tema je F-35. Cinjenica je da jos uvek ne znamo neke detalje. Ono sto znamo je da pored planine novca, jos uvek nije ni blizu gotov…sto je sramota. Glupo ga je porediti sa SU-57 jer je SU-57 projektovan da bude nova generacija SU-27, sto i jeste. Veliki, okretni dvomotorac, sa velikim doletom = mission accomplished. F-35 je projektovan da bude jeftina zamena za F-22, kasnije za F-16, F/A-18(i beskorisni A-10) a kad podelite kolicinu ulozenog novca, sa brojem planiranih aviona….vidite da je zadatak potpuno promasen. Jedino da kroz programe unapredjenja i samo odrzavanje, program donosi novac u buducnosti, ali onda se postavlja pitanje ko ce to sve odrzavati i u kojem broju? Sigurno ne u hiljadama komada u kojima se prodao sjajni F-16 recimo. Da „cena“ pojedinacnih primeraka ce se vestacki smanjivati iz dzepa americkih poreskih obveznika, no finansijski krater se nece nikad sanirati(na to dodajte deficit u budzetu koji samo raste). Pa dalje na to dodajte da se kompleksnost odrzavanja(narocito mornarickih verzija) nikad nece pribliziti relativnoj jednostavnosti i pouzdanosti F-16 i F/A-18 jos jednog sjajog aviona(zbog prirode stelt tehnologije). U ulozi lovca nece nikad biti mocan kao F-22(zbog kinematickih performansi, te podatke znamo…ako nisu lazni naravno), u ulozi jurisnog/visenamenskog aviona nece nikad biti kao F/A-18(zbog jednog motora vs dva, a i cene), u ulozi dopunskog jeftinog, a pouzdanog resenja nece nikad zameniti F-16 zbog cene, kompleksnosti i logistike(sto takodje znamo), a u prikupljanju podataka i koordinaciji nece nikad biti kao AWACS, ELINT i EW platforme zbog gabarita i kolicine opreme na istim(sto takodje znamo)…I na kraju se postavlja pitanje cemu i za sta ce konkretno biti namenjem ovaj avion? Od cega ce to biti „bolji“? Mala unutrasnja nosivost, mali potisak, velika potrosnja, komplekso odrzavanje…..
    Jedino sta ovaj projekat gura je cinjenica da su previse para stukli da bi sad odustali, nista drugo, ali bukvalno nista drugo.
    Nije apsolutni promasaj, ali kad poredite ulozeni novac, sa dobijenim proizvodom, rezultat je nepobitna cinjenica da su napravili jednu veliku gresku, na zalost.
    Mozda u buducnosti naprave neki revolucinaran motor, ili tehnologija izrade kompozitnih materijala i RAM-a se toliko unapredi da postane smesno jeftina pa ce se barem problem odrzavanja znatno smanjiti(ali ne i broj sati).
    Da li ce njegov stelt doneti neke revolucionarne mogucnosti…ne znam. Hipoteticki da ga posalju iznad Srbije na jednu vezbu(simulaciju naravno), pa da nasi momci to isprobaju. U tim uslovima bi se moglo reci da oba protivnika imaju iskustvo sa stelt tehnologijom samo sa razlicitih strana. Jedino se bojim da bi se opet zavrsilo u korist VHF i UHF radara, a ne stelta jer se radi o poluaktivnom sistemu zemlja-vazduh, a ne aktivnom vazduh-vazduh.
    Ako nista, videcemo sve za jedno 15-20 godina valjda(daj boze ne iznad naseg neba opet). Samo ako bude oboren, da ne bude opet „leteo istom rutom 1000 puta“ i slicni nonsensi i lazi, a bice.

    Vl

    Upravo je zvanično objavljeno da kreće serijska proizvodnja SU-57. Prvi primerci iz serijske proizvodnje stižu u jedinice 2019 godine. Pošto je SU-57 direktni konkurent F-35, voleo bi da vidim reakcije (na ovu vest) pojedinih komentatora, koji svojim pisanjem direktno favorizuju F-35 dok direktnog konkurenta SU-57 omalovažavaju i tvrde da Rusi nemaju novca i da dotični avion neće ući u servijsku proizvodnju.

    le

    AL-41F1

    Šta je relevantno da li se antena okreće. To je kao opravdanje jer nisu pazili. Koliko nam je svima poznato to nkamionče je uvijek dio veće jedinice tipa baterije i ako se vidi jedan pantsir onda ih je uokolo još nekoliko. Jesu svi pogasili antene?

    Vlad, daj link na tu utopijsku vijest pa češ dobiti i komentar!

    Ž

    Образац за серијски Су-57 биће прототип Т-50-11.

    Стал известен облик серийного истребителя Су-57

    https://diana-mihailova.livejournal.com/2965446.html

    Le

    Obrazac znaci prototip koji ce nastaviti doradjivati.

    Vl

    „leni“
    Zar se još uvek ne dorađuju i F16 i Mig 29 i ako su iz osamdesetih godina prošlog veka i nisu prototipovi? Zar ne dorađuju Ameri F-22 i F-35?
    Opet si uspeo sam sebe da demantuješ…
    Bitno je da prvi avioni stižu u jedinice 2019 godine. Za par dežurnih mrzitelja Ruskog naoružanja na ovom portalu ta vest je depresija u najavi…

    le

    Vlad, upravo suprotno, demantirao sam tebe i sad ću to još jednom da uradim! Ne dorađuju F16 i MiG 29 već se moderniziraju što je bitna razlika jer se za razliku od projekta SU 57 oni se uveliko nalaze u serijskoj proizvodnji. Uzeti jedan prototip SU57 od dosadašnjih koji se pokazao najuspjeliji, dakle koji je nedovršen i nije zadovoljio standard za serijsku proizvodnju (znači neuspio) ali ima potencijala za daljnji razvoj nije isto kao modernizovati avion koji je već urađen u nekoliko stotina primjeraka. Kad Su 57 uđe u ozbiljnu serijsku proizvodnju onda može biti reper za poređenje gotovim proizvodima, ovako je samo poluproizvod kojim ni Rusi nisu zadovoljni jer bi inaće već krenuli u njegovo masovno uvođenje u naoružanje.

    Vl

    Leni, postoje ljudi koji smatraju da su popili svu pamet ovog sveta, a ti si jedan od njih.
    Sada se igraš i manipulišeš napisanim rečima, baš onako kako tebi odgovara. Vrlo dobro ti znaš na šta sam mislio…
    Su-57 kreće u serijsku proizvodnju a prvi primerci ulaze u sastav vojske 2019 godine. To su reči Rusa…
    U serijsku proizvodnju ne ulazi proizvod koji nije očišćen od grešaka (bar bi tako trebalo), osim ako možda ne smatraš da i Rusi idu stopama Amerikanaca sa F-35.

    Le

    Vlad

    Motor nije spreman i taj rok se iznova i iznova prolongira. Kada samo jedna eskadrila bude popunjena smatracu da je usao u serujsku proizvodnju. Za to ne treba biti pametan za shvatiti niti popiti svu pamet svijeta.

    F-

    Narudžbine se nižu zato što nema izbora. Šta je jedna Belgija mogla da bira? Rafal, Eurofighter i F-35. Šta su izabrali? Jedino što su i mogli. Najbolje američke avione zna se ko je osmislio – Fighter Mafia. F-35 i F-22 su produkt nekog drugog vremena i načina razmišljanja koji meni nisu i neće nikada biti jasni. Imaš avione F-15, F-16, A-10 koji su superiorni u svakom pogledu i dokazali se u brojnim US NATO ratovima i ti praviš nešto kao „bolje“ i skuplje a ni prineti ovoj trojci. To se zove prodavanje magle za velike pare. PS B-52 još uvek leti pored B-2 mislite o tome.

    Odgovori

    Тај авион ћемо гледати онолико дуго колико га буду чували од конфликата. Као што су повукли 117, повућиће и овај, довољно је да га смакну и покажу на ТВ тако да Амери то виде.

    Odgovori
    Jo

    Gosn Aleksicu, odlican tekst.

    Odgovori
    Yo

    Možda najbitnija razlika između F-22 i F-35 je i u tome što je prodaja tj. izvoz F-22 – zabranjen.
    To ne znači da je F-35 nastavak neke vrste experimenta na širem uzorku, ali svakako ukazuje na to da je F-22 daleko značajniji i ozbiljniji projekat u odnosu na F-35.
    Koliko stvarno vredi F-35 uvidećemo možda tek ako zaista krene da menja Super Hornete..

    Odgovori
    Fl

    Tako je.

    Sa

    Evo nekih naslova iz evropske štambe u posljednjih 6 mjeseci:

    * F-35 jedva da je borbeno upotrebljiv
    * 1000 Nedostataka muče F-35 najskuplji avion na svijetu
    * Proizvodnja, testiranje i razvoj idu uporedo
    * Skup , genijalan i pun problema u eksploataciji
    * I drugi imaju problema ->>Su 57
    * Test vazdušna borba protif F -16 – čisti poraz za F-35
    * Izraelski ministar “ S300 je neupotrebljiv protiv F35
    * Ruski ministar odbrane: Naš adut Su -57 je dvapu jeftiniji od F35
    * Italijani odustaju od dodatnih porudžbina F-35
    * Njemačka odustaje od nabavke F-35. Tornado će biti zamijenjen Eurofajterom
    * Belgija kupuje F-35
    * Šta kažu Austrijski piloti o F-35: „šta ide u korist F-35 : zaista jedan pravi avion sa slabim radarskim odrazom proizveden i u operativoj upotrebi u značajnom broju. Šta govori protiv F-35: skoro sve. Visoka cijena mali dolet i akcioni radijus, malo naoružanja i „prekvalifikovan“ za nadzor vazdušnog prostra Austrije“.

    I na kraju
    * Glavni konstruktor koncerna Suhoj Mihail Strelec, prije 4 dana u intervuu TV „Zveda“ je istakao šta on misli po kojim aspektima višenamjenski avion Su-57 premašuje americke avione F-22 i F-35.

    „Su-57 je od početka razvijan kao višenamjenski avion te je zato sposoba efikasno uništavat i vazdušne i zemaljske ciljeve dok lovci F-22 i F-35 mogu uspješno izvršavati samo neke usko konkretne zadatke“.
    Prema Strelecovom mišnjenju Su-57 nadmašuje američki F-22 u udarima po zemaljskim ciljvima a F-35 sigurno pobjeđuje u vazdušnoj borbi.
    Osim toga po Strelecu ovaj novi Ruski vazdušni adut treba izuzetno kratku poletno-sletnu stazu.

    Moj komentar: ko je bolji znaćemo za 20-30 godina

    Odgovori
    9A

    koliko je to skup i komliciran projekat, govori i činjenica da su Rusi ogustali od daljneg razvoja i proizvodnje su57

    tehmološki je to toliki skok naprijed (sa pripadajućim problemima) da ćemo stvarno tek za desetak godina vidjeti prve opipljive rezultate

    le

    Evo još naslova iste štampe;

    *Russia admits defeat on its ‘stealth’ F-35 killer by canceling mass production of the Su-57 fighter jet

    *Russia’s ‘stealth-killer’ fighter project has been abandoned.RUSSIA sent its secret new stealth fighter prototypes to Syria to see how they performed. Now, the whole project has just been dumped.

    *Failing fifth-generation fighter project: Russia may punish India with Pak help

    *RIP: Russia and India Had Big Plans to Build a Deadly Stealth Fighter. What Happened?

    Go

    Ovo zadnje je odlično!!!!!!!!!
    Dakle glavni konstruktor glavnog takmaca navodi (suprotno svemu dosad rečenom i napisanom na internetu, u štampi forumima itd.

    F35 je bolji u Dogfightu, ali ne i gađanju zemaljskih ciljeva.

    Sve je jasno iz navedenog, ako je citat točan.

    le

    Namjerno sam naveo ove naslove jer su u suprotnosti sa gore navedenim. Želio sam da pokažem kako je besmisleno navoditi bilo kakve naslove da se dokaže da F35 nije dobar, pogotovo na način da se poredi sa SU 57. Kada i ako SU 57 ili kako se već bude zvao bude ušao u serijsku proizvodnju onda će ga se moći porediti sa avionom koji se već uveliko koristi. Do tada on je samo nacrt na papiru uz par neuspjelih prototipa. F35 kao i F22 još uvijek nemaju uporedivog konkurenta. Mislim da je kineski konkurent daleko ozbiljniji projekt nego ruski koji je u velikom problemu.

    Mi

    leni

    Ne vidim takodje poentu vaseg napisanog kad ne znate da objasnite “stealth“ tehnologiju – nemate efikasno objasnjenje, mozete samo nagadjati, u to sam prilicno uveren i ako ne znam vase poznavanje vazduhoplovstava.

    “Sensor fusion“ – kad budete objasnili takodje, mozete pricati kako je jedan avion dominantan u odnosu na drugi.Ali napomenucu Vam kako sama fraza objasnjava kako tu nema nikakvog individualnog prikupljanja i slanja podataka.

    “Super cruise“ – nadam se shvatate kako stedite gorivo sa ovakvom tehnologijom, a sa F-35 n.p.r. koliki dolet je u pitanju posle poletanja sa maksimalnim opterecenjem !?

    Ali objasnicu vam malo sta je jak argument za F-35 sto malo prevazilazi zastarela shvatanja u “modernom vazduhoplovstvu“
    A to je prvo moderno naouruzanje za ovakav “tip“ aviona

    JMM-BRU – prvenstveno zbog
    https://www.raytheon.com/sites/default/files/news/rtnwcm/groups/gallery/documents/content/arming_the_f35_info.pdf

    LAIRCM – procitajte malo u novinama, ali bolje nekim tehnoloski baziranim……

    Ali ne bih duzio u nabrajanju DEW ima siroku primenu, samo opet napominjem niko jos nema tacnu predstavu u NCW sta ce imate najdominatniju ulogu u “prvom udaru“

    Eto toliko, a spominjati sta Rusi razvijaju ipak vama slicnim nema nekog efekta posto sigurno necete verovati u napisano – posto slepo verujete samo “zutoj stampi“.

    le

    MiG 29, a ja ne vidim poentu vašeg posta u odnosu na moj. Ja se nisam bavio u mom postu nikakvim tehničkim detaljima već sam na isječke iz tiska odgovorio drugim isječcima kako bih ukazao na nedjelotvornost takvog argumentiranja. To sam čak i rekao u svom narednom postu. Unatoč tome vi to niste shvatili što mi govori o potkapacitiranosti u mogučnostima analize rečenog.
    Dakle držimo se činjenica; F35 je već napravljen u više od tri stotine komada i danas je objavljena vijest o naruđbi i proizvodnji dodatnih 225 kom. Porediti to sa zrakoplovom koji je uređen u 10 optinih prototipova koji nisu zadovoljili je u najmanju ruku suludo. Kada SU 57 uđe u upotrebu onda ga se može navoditi kao reper za poređenje, do tada on je samo pusti snovi na crtaćoj dasci.

    Mi

    Leni

    Da drzimo se cinjenica (nemojmo navijacki drzati stranu bez neke potrebe) !

    Ovo su vase konstatacije

    „Želio sam da pokažem kako je besmisleno navoditi bilo kakve naslove da se dokaže da F35 nije dobar“
    „F35 kao i F22 još uvijek nemaju uporedivog konkurenta“

    Ako pricamo o F-35 to je po vasoj racunici 225 komada (ne bih racunao trenutnih Izraelskih 12 komada posto oni nadogradjuju po sopstvenom programu)

    – u upotrebi svih tih 225 komada ima instaliran softver block !? Kako je to zavrsen projekat ako ima skupe nadogradnje (minimum 2 blocka), odrzavanje u softveru !? Inace usli su u upotrebu, znate mozda datum !?

    – Zasto su novi motori General Electric/Rolls-Royce F136 otkazani zbog nedostatka novcanih sredstava – inace motori su razvijani za novi avion jednu dekadu verovatno zbog nekih nedostataka !?

    – Znate mozda cenu “stand off“ naouruzanja !? Cenu JMM-BRU zbog male nosivosti na unutrasnjim podvesnim tackama !? Cenu LAIRCM projekta koji se planira kao odbrambeni sistem na svakom avionu !?

    Necu navoditi dalje, ovo je sasvim dovoljno posto sam uveren kako nemate pojma sta znaci “Operational testing“ posto uporno spominjete broj aviona u upotrebi.Tacnije niste upoznati kako je F-35 prvi multinacionalni projekat koji ima samo Americka uverenja kako su svi sistemi na avionu borbeno upotrebljivi bez zvanicnog obavljenog OT.

    Imate dobar intervju, saslusajte ga malo i ako barem malo poznajete vazduhoplovstvo videcete kako je F-35 samo projekat na papiru koji obecava mnogo.Isto tako ako Americku taktiku o DEW uzmete u razmatranje – ne mozete trenutno garantovati uspeh u prvom udaru.

    https://www.youtube.com/watch?v=1Pgiq-TlmSo&t=720s

    I ako ste dobro saslusali ovaj intervju imate pokazatelje koji ne mogu predvideti pravu borbenu upotrebljivost ovakvog projekta, dok cena moze itekako uticati na smanjenje kvantiteta aviona u nekom RV.

    Na osnovu toga Rusija kao i pre zbog veceg broja neprijateljskih nastrojenih zemalja prema njihovoj spoljnoj politici, velike teritorije, ne moze baciti svoje adute na kvalitet vec samo na kvantitet u RV.Drze se trenutno strategije kako razvijaju moderne projekete, a u slucaju preke potrebe mogu u svojim fabrikama na 5-10 godina proizvoditi moderne avione.SU-57 moze unazaditi njihov ekonomski potencijal, ali u slucaju hitnih neophodnih popunjavanja jedinica nisam siguran kako nemaju kapacitet koji to moze garantovati za 1-2 godine.

    Primer kako dve jednako suprostavljene strane u WWII ratu sa pocetnim velikim finansijskim ulaganjima mogu rezultovati nepredvidivim zavrsetkom vam je dovoljan za vasu konstataciju.Bitka za Veliku Britaniju u vaduhu, bez obzira na premoc Nemacke u kvantitetu aviona na startu bitke nije glavni parametar u njihovom porazu.BF-109 je imao slab dolet, BF-110 je podbacio u svim parametrima, ostali avioni neadekvatni megalomanskom poduhvatu.Nova taktika radarskog navodjenja lovackih grupa je bila efikasnija od strategijskog bombardovanja industrijskih resursa.Mada su Nemci pogresnim vodjstvom zamalo slomili napredniji nacin vodjenja rata (nisu dobro odabrali vazne strateske ciljeve).Dok Britanci su imali vise srece nego pameti sa popunjavanjem desetkovanih jedinica drugim nacijama.

    I za kraj, broj napravljenih aviona jednog tipa pre borbene upotrebe nikada ne moze pokazati koliko je avion kvalitetan u odnosu na sveobuhvatno prisutne tehnoloske sisteme.Zato nemojte slepo govoriti kako je F-35 dobar avion, vec realno sagledajte cinjenice kako je to vrlo skup poduhvat sa 70% sistema koji su jos u fazi testiranja.

    le

    MiG 29

    Napravljeno ih je već do sad preko 300 kom. Naručeno je još novih 225 kom. Ništa nije otkazano. Tih 225 kom. se pravi i isporučiće ih daleko prije nego Rusi krenu u serijsku proizvodnju, ako ikad i krenu odnosno ako uspiju da razviju adekvatan motor! Za sad im to ne polazi za rukom. I Indija im lagano okreće leđa jer vide da od tog posla nema ništa.

    Mi

    Leni

    Dokazivati besmislicom, tj. da bi protivno bila besmislica.Vi kao da ne citate napisano.Ko je uopste rekao kako je nesto otkazano !?

    Sramota je to sto osim Kanade i Australije niko nije uputio kriticko misljenje Amerikancima na isporucene poluproizvode u vidu F-35.A jos niko ne spominje koliko skupo ce biti odrzavanje flote ovih aviona u pojedinim RV.

    A izmedju ostalog kao sto rekoh dzabe vama objasnjavati pozitivne i negativne karakteristike F-35, posto osobe slicne vama nemaju sopstveno misljenje, vama je ocigledno zabranjeno kriticko misljenje o Americkim proizvodima.Verujte mi ja to potpuno razumem, ali na pogresnom mestu i na pogresan nacin dokazujete svoju lojalnost.

    Le

    MiG 29

    Jel vi radite u Boeingu pa se osjecate pozvanim da govorite o karakteristikama F35. Realno sve sto iznosite su vasa nagadjanja koja me ne interesiraju. Cinjenica je da F35 se proizvodi, a SU57 nije ni na vidiku za isto. To sto bi ste vi htjeli da je drugacije me podsjeca na izreku o babi i njenim snovima.

    Mi

    Leni

    Naprotiv vi ste svojim “totemizmom“ koji se vise moze okarakterisati kao “poltronizam“ izgubili vezu sa realnoscu.

    Ovo sto ja iznosim kao i Sandamov komentar za probleme u kojima se nalazi F-35 navode Amerikanci.I bas oni su se zapitali od brosura o takticko tehnickim mogucnostima F-35 sto za sada imaju samo 30% mogucnosti.Dakle oni imaju veliki broj aviona vec u upotrebi koji imaju 70% sistema koji nisu OT.

    Samo daleko od toga kako F-35 ne vredi nista.Softver koji je prisutan u njemu je jedino vredno pomena, to vredi ulozenih para i truda.Ali ce verovatno taj softver ugledati bolje dane na drugim projektima, bolje receno avionima i UAV.

    le

    MiG 29

    Jedna bitna ispravka, ne navode Amerikanci već pojedini Amerikanci. U Americi postoje različiti interesni lobi i kad se kaže Amerikanci to nije jedan jedinstven glas.

    Pr

    Složiću se sa nekim i prvo pohvaliti autora teksta.

    No, malo ću sa pitanjima prebaciti težište na Daleki istok pošto mi se čini da ova priča sa F-35 može imati veze sa „zatišjem“ jedne druge priče…
    Pre neke dve godine kopajući za informacijama o Mitsubishi X-2 Shinshin-u, nabasam na YT-u na osobu koja živi verovatno u Nagoji ili neposrednoj blizini jednog od aerodroma pošto redovno kači klipove sa aktivnostima japanskih vazdušnih samoodbrambenih snaga (maplef12 kanal na YT-u). Google maps-om izvalim da su opitni letovi izvođeni na severnijem aerodromu koji se naslanja na reku Kiso – JASDF Gifu Air Base (poredeći objekte na i oko aerodroma sa snimcima sa YT-a…) a ne na istočnom i bližem centru grada u kome se nalazi Mitsubishi Heavy Industries.
    Zanimljivo kod opitne varijentne X-2 je što motori znaju da zadime (zakubure), ne baš, ali skoro kao RD33 (ili Golf 2 dizel moga komšije).
    Kad kod Rusa kubura – kažeš ma to su Rusi (mada ni to više ne stoji), ali mi je zanimljivo da japanski inžinjeri nisu tu boljku eliminisali s obzirom na vreme u kom su i tehnički nivo na kom su. Proverim ko radi motor – piše Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI), a dotični rade motor i za glavni japanski jet trainer Kawasaki T-4 koji takođe zna da se potpiše na nebu.
    Još jedna zanimljivost koja me je prvo bunila a posle sam je čini mi se video na delu je dodatak u vidu budže (naknadno nabudženo) između repnih vertikalnih stabilizatora za koju sam prvo mislio da je neki merni instrument ili hi-tech elektronika, a kasnije se ispostavilo da je samo padobran za skraćenje sletne staze.
    I tako, izvode se opitni letovi X-2 sa vremena na vreme do pre nekih dvanaest meseci kada zavlada zatišje koje je i dalje na snazi, a četiri meseca posle zatišja doleteše prvi primerci japanskih F-35A (na wikipediji piše 2/42 naručena).
    Zna li neko sudbinu tog malog i simpatičnog vazduhoplova-projekta, pošto ne leti ne znači nužno i zaustavljanje cele priče?
    Amerikanci su sa Japancima u specifičnim odnosima i ne znam koliko potonji moraju da igraju kako Ameri sviraju?

    Pozdrav!

    Odgovori
    BB

    Super komentar dostojan posebnog članka, svaka čast! Na žalost ne mogu da dodam neku korisnu informaciju…

    AL

    Inace gospodin Maknamara je kroz svoj projekat „100.000“ slao bukvalno, ali bukvalno mentalno retardirane ljude, koje je vojska prethodno odbila, u smrt tokom Vijetnamskog rata. Ocigledno ljudi sa posebnim potrebama su na frontu bili veca pretnja po sebe i svoje saborce nego po neprijatelja, tako da je F-111 jos i odlican u poredjenju sa ostalim „brilijantnim“ idejama tog coveka. Naravno nikad nije krivicno gonjen.
    Sto se F-35 tice….bice fenomenalan za koordinaciju, slanje i prikupljanje podataka Nedavno su Marinci uspeli da uz pomoc F-35 izvrze koordinaciju i gadjanje artiljerijom preko TDL-a naravno, ali same gabarite, nosivost i dolet ne moze zameniti elektronika….za „strike“ ili presretanje jos dugo dugo godina cemo vidjati F-15, F-16 i F/A-18. Jedino sto treba da ih „brine“ je da je USAF poslednji avion 4. gen. nabavila 2002. a vecina F-15C su im iz 80ih i 90ih, letni sat im se popeo daleko preko 40.000$ Nece ni oni moci doveka….Mornarica jos uvek dobro stoji sa novim superhornetima. Da li ce posle Katarskih i Saudijskih naruciti nove F-15? Videcemo, bilo bi im pametno

    Odgovori
    De

    Svi Americki F-15C/D su iz 1980-ih. Zadnji F-15C proizvedeni fo 1992-e su bili za Saudi Arabiju.

    Inace F-15C sluzi u jos svega 3 eskadrile USAF – jedna je u Engleskoj a druge dvije u Japanu. Te eskadrile imaju izmedu 22 – 24 F-15. Sve tri ce dobiti F-35A u bliskoj buducnosti.

    ANG ima oko 6 eskadrila F-15C/D. Ovo su cesto manje eskadrile sa 18 aviona. Tu se nesto govori da ce ih mozda zamijeniti F-16C/D.

    Cak glavnina USAF F-15E su iz kasnih 1980-ih/ranih 1990-ih. Od 236 F-15E samo su 27 naruceni nakon 1992-e a zadnji je proizveden 2001-e.

    i

    Nemam dokaza , na internetu i nema pravih informacija ali ja duboko verujem da su kineski stealth avioni napravljeni vise da lice nego sto imaju te karakteristike (kinezi se jos i sada muce sa domacim motorima), rusi imaju prototip, englezi traze partnere i imaju maketu a amerikanci stancju F-35. Jedini pravi lb na trzistu sa tim karakteristikama. I da nije najbolji, najbolji je !

    Odgovori
    Le

    Koliko se Kinezi muče, lako je videti na snimcima sa upravo završene vojne aero izložbe Zhuhai 2018

    i

    Leopolde, povrsna pretraga na internetu ce ti reci da se kinezi i dalje duboko oslanjaju na ruske motore, pogotovo u domenu lovacke avijacije, njihovo cedo WS-15 koji mozda i ima performanse bliske slicnim ruskim i zapadnim motorima i dalje pati od kratkog resursa. Nedavno su napravili megakompaniju za proizvodnju avionskih motora, ulazu silne pare u razvoj i sigurno ce na kraju napraviti dobre motore ali trenutacno to nije slucaj

    Do

    I F-104 je bio ocajan avion, ali su ga mnoge NATO drzave kupile jer u tom trenutku nisu imale bolji izbor.
    Rafale i Typhoon su mozda bolji, ali nisu stelt i tu se prica zavrsava.
    Ima tu jos jedna stvar: cena. Kada krene masovna proizvodnja, cena F-35A bice ispod 90M USD, sto je jeftinije od evropskih aviona.

    Odgovori
    De

    Korupcija. Lockheed je potplatio Evropske politicare da kupe F-104.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_bribery_scandals

    Sposobnosti aviona je zadnji razlog zasto drzave kupuju specifican tip aviona. Politicki I ekonomski razlogi su inace glavni razlozi.

    Le

    Nije vezano za sam članak, ali ilustracija F111 koji spaljuje gorivo svojim afterburnerima, podsetila me na kineski J10 koji to isto sada izvodi :)

    Odgovori
    Jo

    Po F-35 su više pljuvali ljudi koji su u suštini američke patriote (visoki oficiri, ekonomisti, itd.) nego što se to radilo po svetu. Stefan Aleksić u ovom tekstu nije rekao ništa o čemu oni nisu govorili. Unifikacija nije moguća bez kompromisa. Probajte da zamislite automobil koji će biti kompromis terenca, trkaćeg automobila, luksuzne limuzine i ekonomičnog gradskog automobila – pa ćete videti da je to nemoguća misija. Završićete se kompromisnim rešenjem koje će u svakom specijalističkom segmentu biti lošije od specijalizovanih rešenja. F-35 se upoređuje sa specijalizovanim avionima koji su 30-40 godina stariji. Kako bi bilo kada bi se upoređivao sa nekim specijalizovanim modelima svoje generacije, kada bi oni postojali? Sa druge strane, F-35 je praznik za logistiku, pa i za budžet. Razvoj nove generacije specijalizovanih aviona bi bio skuplji.

    Odgovori
    Bo

    Pa isto kao j 20 koliko ja vidim to je neka dogvorena piroterija izmedju rusa i kineza, ovi kinezi malo s njima malo s ovima, a sto se tice 5 generacije……i eurofajter i su 35 mogu biti 5 geeneracija sa nekim meteorima ii odlicnom elektroikom ometanja ako me razumete, u svakom slucajusvenevidljiviavione sa pozlatom i ostalim legurama prizemljiti dok se ne nadje bolje resenje

    Odgovori
    le

    Dead1

    A zašto bi se Izrael brinuo oko toga što Sirija ne objavljuje da im lupaju šamare kako stignu.

    Odgovori
    le

    dead1

    S 300 u rukama Sirijaca je veća prijetnja po Ruse nego po Izraelce. Vidjelo se to sa Sirijskim obaranjem ruskog izviđačkog aviona.

    Odgovori
    Go

    Pierre Sprey kaže kako borbeni pilot mora imati 300 sati naleta godišnje. Onda je pilot. A MiG 21 je za njega odličan avion. Nisam autoritet u pilotaži, ali je „pravi dasa“ u G4 od nas napravio budale. Nismo šegrti jer smo od 4 MiG 21 koji su nama izašli na megdan skinuli 2. Drugim riječima, pilot je barem 70 % borbene vrijednosti. Poštujem pilote JNA koji su letjeli oko Zagreba 1991. Namjerio se junak na junaka. Zovem ih na kavu. Bubi je bio u NATO, a Saburo sa amerima na ručku. A možemo i mi na kavu.

    Odgovori
    le

    Banja Luka,

    Samo nastavi da se informiraš putem snimaka četvorogodišnjaka..

    Odgovori
    Ba

    @leni

    Naravno da hoću. Vidiš da i na tvoje postove odgovaram?

    Le

    Vidim, ali tvojim u komentarima nema nikakvog smisla pa postedi ubuduce i idi na youtube da se informiras.

    Mi

    Goran Jelic ako ste kojim slucajem kao Leni zalutali u ovoj moze se reci debati, zajedljiv komentar vam nikako ne moze biti argument.

    Pierre Sprey je za razliku od Vas autoritet “velikog kalibra“, posto i sam on navodi u svojim iznesenim argumentima kako je razgovarao sa dosta iskusnih Americkih pilota i uglavnom dokumentovao njihove navode odgovornim u Americkom ministarstvu odbrane.Inace radio za Americko ministarstvo odbrane.

    Dok Leni priznaje kako se nije bavio tehnickim detaljima ali zeli u ovoj debati upotrebljavati argumente !? Leni biti novinar u mozda zutoj stampi vam ne daje za pravo da iznesene argumente u tehnicko-taktickom smislu ponistavate frazama.Mogu slobodno reci ispadate neozbilni u ovoj raspravi/debati

    Odgovori
    Le

    Decko kad budes u stanju da odgovoris smisleno na neciji komentar onda pricaj umjesto da ides u teme koji beze nemaju s komentarima drugih.

    Mi

    Leni

    Nema potrebe za glumom, Vi ste neozbiljan sagovornik.Sto neko rece ovde “spinujete“ prilicno tacne informacije o problemima u kojima se nalazi projekat F-35 sa svojim vidjenjem stvari.Pri tome uveren sam kako blage veze nemate sa vojnim procedurama, a jos manje sa tehincko taktickim karakteristikama aviona.

    Vidite ako ispadnete glupi barem imate priliku da nesto naucite.

    le

    MiG 29

    Ja vas nisam vrijeđao ali vidim da ste jako nekulturni! Neke stvari ste od kuće trebali ponijeti, ako ste već u godinama time šteta jer je onda već kasno. U svakom slučaju svojim izlaganjem niste me impresionirali. Pusto navođenje s interneta pročitanih podataka bez ikakva smisla i pokrića. Ubuduće mi se neobračajte jer sa onima koji posežu za uvredama nemam šta da polemiziram. Jasno je da takvima samo uvrede i preostaju kada nemaju šta pametno za reći.

    Mi

    Leni

    Vidite konstantno nemate pojma gde se nalazite, opet vam navodim kao i nekima slicnim dosada koji samo glumatuju o nekim visinama, kulturi, politici, knjizevnosti.

    Prvo vi konstantno bez argumenata ulazite u debatu na temu F-35 i to je prilicno iritirajuce zar ne !? Pierre Spray za razliku od vas ima daleko veci kredibiltet nego sto mislite, ali vi dostavljeni video niste ni saslusali prvenstveno.Ne treba uopste akademski ulaziti u raspravu sa vama posto predznanje cak niste pokazali o aviotehnici, a za vojsku jos manje.

    A koliko rec polemika nema smisla govori vam sledeca cinjenica
    “Polemičko novinarstvo je uobičajeno u zemljama gdje klevete zakonski nisu strogo kažnjive“.

    Cak “ispao glup“ nije isto sto i “glup si“, tako da ni to ne znate, sto je mora se reci u doba interneta sramota.

    Vidite dokle god se sluzite novinarskim spinovanjem, nemate konkretan argument ne vidim poentu sta vi zapravo postizete svojim komentarima.

    Dok ne primecujete vase konstantne uvrede rasclanjavajuci sta je validan podatak.To samo govori koliko niste realni, ovde ljudi uglavnom dolaze da komentarisu o dostignucima u avioindustriji, a ne da navijaju za Amerikance ili Ruse.To je ono sto vi ocigledno nemozete da shvatite.

    Naprotiv kad pocnete dosadjivati vecini ljudi svojim povrsnim komentarima obraticu Vam se uvek.

    le

    MiG 29

    Iritirajući ste upravo vi koji iz vidljivih ideoloških (i nikakvih) drugih razloga nastojite da ocrnite projekat F35 pri tome navodeći stavove autora koji su izrečeni podsredstvo interesnih lobija u samom SAD-u. Na takve komentare uvijek ću odgovoriti istom argumentacihom. Pri tome ako također bez želje da vas uvrijedi ipali ste ne samo nekulturni već i glupi! Jel ovako ok?

    Mi

    Leni

    Vidljivih ideoloskih razloga !? Ubedjen sam da od svog “poltronizma“ ne primecujete kako “senke nad Balkanom“ apsolutno nemaju dodirnih tacaka sa F-35.

    Ne naprotiv ovde samo vi ispadate glupi i vasa glupost nema granice dok ne budete upotrebili argument koji se tice tehnicko-taktickih karakteristika F-35.Ali vi to naravno niste sposobni navoditi, pa sad trazite novu ideologiju kojoj se mozete diviti do imbecilnosti.

    le

    Ostajem kod onog što sam rekao u vezi vas. Niste u stanju sagledati objektivno ništa što dolazi od strane SAD i upravo tu se ogleda vaša zatucanost. Mislim da vam je dijagnoza upravo odlično postavljena, a neuspješno svoju ideološku zatucanost nastojite prikriti krinkom objektivne rasprave o vojnoj tehnologiji. Na objektivne komentare koji mogu biti i kritični ja se uglavnom ne javljam ali na svaki komentar koji ima jedinu svrhu ideološke propagande uvijek ću reagirati jednakom kontrom. I možete u svojoj zatucanosti koristiti riječnik kakav god hoćete ja sam vas prozreo.Znate onu, nije bitno kakva je uvreda već od koga dolazi! Vi me zato ne možete uvrijediti.

    Mi

    Leni

    Ne mozete odraditi “spin“ posto niste strucni.Vrlo je jednostavno vi ne znate vojne procedure i to je cinjenica.Nemate nijedan argument o F-35 i OT.

    Lista stvari koju vi ne poznajete za ovu debatu je (a zaobicicu Stealth karakteristiku) :

    – Sta je “OODA loop“ termin
    – Sta je “netcentric Warfare“ termin
    – Sta objedinjuje “Sensor Fusion“ termin
    – Sta LM radi povodom WIN-T i kako se to odrazava na UAV/PGM

    I kad vam napomenem OT, sistemi na avionu F-35 moraju zadovoljiti sledece parametre :

    – Security of transmission
    – Robustness of transmission
    – Transmission capacity
    – Message and signal routing
    – Signal format and communications protocol compatibility

    F-35 bez stealth karakteristike sve navedeno gore mora obaviti sam bez AWACS-a.Limitiran je u dizajnu zbog doleta, slabih karakteristika motora, slabih manevarskih sposobnosti u uslovima
    kad nema premoci u vazduhu, prisutan je kompleksan “PVO kisobran“

    Moze se to popraviti, samo pravo pitanje je kog preciznog datuma !?Ali strucnjaci poput vas samo kazu nije to neophodno posto vecina RV i PVO nemaju kompleksne moderne sisteme.I zato “teraj“ nadogradicemo kasnije.Medjutim prva greska kao sa F-117 i cela prica ima tuzan kraj.

    Zato Leni bolje proucite ili naucite nesto pre nego sto kazete avion je dobar zato sto je prvi put usao u istoriji u proizvodnju pre nego je odradjen OT.

    Nemam ja uopste nameru vas diskreditovati posto vi to sami sebi radite najbolje moguce.Ja sam cak zeleo da vas osvestim iz vaseg bunila, ali dobro vi znate najbolje, slobodno napred – sto na umu to na drumu !

    le

    A koje su to vaše reference da solite pamet ne meni već zaposlenima u Lockheedu? I to s nekakve zamišljene visine. Koje ste to vojne procedure vi usvojili da stručnjake Lockheeda proglašavate iz vaših postova u najmanju ruku nekompetetnim. Jeste li letjeli na F35 pa ste upoznati s njegovim nedostacima. Na razvoju nkojih aviona ste radili pa su vam poznati problemi oko njegova razvoja. Daj čovječe, možeš imati svoje mišljenje ali proglašavati sve oko sebe koje se s njim ne slažu imbecilima može samo…

    Mi

    Leni

    Opet nazalost gresite ima nesto “starije“ po vojnoj/drzavnoj hijerarhiji od letenja na F-35 ili izrazene potrebe za istim kod LM n.p.r.Procedura je standardna, samo postovanje procedura ostaje znak pitanja u nekim RV.Podrazumeva se najaca RV imaju tradiciju, kod njih je kontrola i korekcija na zavidnom nivou.Samo problem je sto je vojna avijacija jedan kompleksan i unosan posao.Da spomenuli ste lobiranje, nazalost ono je dosta cesto kroz istoriju kumovalo losim krajnjim proizvodima.

    Reference su kao sto mozda znate najpriznatiji borbeni piloti koji se rangiraju na osnovu ratnih iskustava.Pojedini zavrse u skolsko obrazovnim centrima i svoju ideologiju promovisu u okviru vojne literature (doduse par dekada kasnije u odnosu na aktuelne sisteme u upotrebi).Ali kad ste u materiji nije tesko ispratiti takticke/tehnoloske inovacije, niste podlozni marketinskom promotivnom materijalu ako se barem malo razumete u takticko tehnicke karakteristike.Samo zbog geografskog polozaja nisu svi borbeni sistemi pozeljni svim RV.

    Dakle kad se iziskuje potreba za novim vojnim sistemima unifikacija se vrsi na bazi globalne strategije.Nezahvalno je planirati unapred nove borbene sisteme posto postoje konflikti viseg i nizeg inteziteta.Distorzija u konfliktima nizeg inteziteta ima zapazen uticaj posto tu sistemi koji nisu skloni brzim/preciznim udarima, ne zahtevaju kompleksnu logistiku nisu politicki/poslovno prihvatljivi.Tacnije obicno se ciljevi nalaze u gusto naseljenim civilnim podrucjima ili pored civilnih objekata.Moras imati na umu kako RV omogucava sa svojim sistemima trenutno najbrzi, najprecizniji odgovor na moguce vojno bezbedonosne pretnje.Medjutim u digitalnom svetu ako je PVO sistem kompleksan stvari se na zalost komplikuju.

    Ideja o F-35 ima svoje poceteke u razmisljanju John Boyda i njegove starteske vizije zvane “OODA loop“.T.j. unifikaciju vise borbenih sistema u jedan t.z.v. ekonomski prihvatljiviji projekat – JSF.Kako ne bih duzio po tom razmisljanju u vidu dobijene specifikacije LM pravi svoje idejno resenje.

    Samo dacu vam primer kako tada niko nije uzeo ozbiljno u obzir mane digitalizacije, mreznog protokola, tacnije opasnosti koje iziskuju velike finansijske izdatke i angazovanje visokih kadrova.Koliko je kompleksan poduhvat softver na F-35 je poznato iz sfere informatike, gde Microsoft radi svoje dalje prodaje vrlo uspesno krije sta se nalazi ispod “haube“, dok nema poverenje korisnika sto se tice sigurnosti podataka.Pojavljuje se slican problem u razmisljanju – sta se moze desiti u najgorem mogucem scenariju
    http://www.thedrive.com/the-war-zone/23052/foreign-f-35-users-spend-millions-to-stop-jets-computer-from-sharing-their-secrets
    Ovo sto sam vam naveo je vrlo osetljiva stvar cak za clanice NATO, koje nerado dele informacije po osetljivim vojnim pitanjima.

    Isto tako kad je digitalizacija uzela maha retko ko se bavio “EM spectrumom“.Losiji moguci scenario u ovom slucaju itekako moze u uticati na “Sensor fusion“ zamisao.Posto vrlo vazan podatak o poziciji “crvenog“ moze biti obmana.A integracija izmedju softvera aviona, proizvodjaca “pametnih preciznih ubojnih sistema“, trupa na zemlji moze biti problem cak i u mirnodopskim uslovima. https://www.pogo.org/investigation/2018/03/f-35-still-no-finish-line-in-sight/

    Kao sto vidite jeste JSF napredan projekat, samo ona stara izreka kod nas objasnjava dosta : Mnogo babica, kilavo dete ! Pa vi sami procenite od onih pocetnih brosura koliko ima prednosti, a koliko
    mana.

    Ali kazem vam pocetci jesu teski, ali samo uz pravu korekciju/viziju se mogu izostaviti velika finansijska ulaganja.I zato je “FighterMafia“ zapamcena kao plodonosno resenje.

    Unifikacija u JSF program je podrazumevala Common Affordable Lightweight Fighter (CALF) program, Joint Advanced Strike Technology (JAST) program sa sve statistikama u kojim se napominje “low-cost, low-maintenance“.

    Zato vam kazem ne treba biti veliki strucnjak i uvideti megalomanski poduhvat.Ako ste bili deo ozbiljnog vojnog sistema sve navedeno vam vec na prvu loptu moze biti krajnje nepredvidivo.Svaka vojska nazalost tradicionalno ima averziju prema komplikovanim i slozenim sistemima.Ako nizi kadrovi u slozenim sistemima stvaraju zavisnost u “oslanjaju na tehnologiju“, veliko je pitanje koliko su svesni o mogucnosti lazne informacije kao opcije.DARPA i Skunk Works su prvenstveno prodavci, tek nakon toga borci u prvim redovima.

    Niko vama ne soli pamet, malo prostudirajte desavanja u avioindustriji od 1960′ do danas, siguran sam zapazicete lako uocljive anomalije.Ali kad zakopate malo “ispod povrsine“ shvaticete kako to nisu anomalije uopste vec “prelazne bolesti slozenih sistema“.

    le

    Spomenuli ste da svi borbeni sistemi nisu poželjni svim RV. To je tačno ali isto tako onda ni sve borbene sustave ne trebate gledati vlastitim naočalima, a vrlo je upitno koliko je iz naše perspektive moguće navući naočale koje koristi SAD. Pomenuli ste u ranijem postu da Rusija zbog ogromne teritorije igra na kvantitet i ne mogu baciti sve karte na kvalitet. SAD imaju 13.000 borbenih zrakoplova dok njihov najveći rival Rusija nešto preko 3.000. Njihove saveznike u NATO-u da računam. Prizemnim riječnikom, može im se svašta. O ekonomskom aspektu koji je također sastavni dio eventualnog sukoba bi bilo suludo i progovoriti i porediti. Svakako da lobiranje uzima danak u razvoju zrakoplovstva određujući da neki ekonomski parametri su važniji od tehnoloških. To je primjetno u svemu oko nas (autoindustrija npr.). Ali niste me uvjerili da su SAD toliko naivne da bi nauštrb vlastite sigurnosti podlegle uticaju novca i podbacile u toj mjeri u konstrukciji tako bitnog sustava obrane kao što je zrakoplov koji bi trebao biti jedan od temelja njihove sigurnosti u budučnosti. Amerika je začetnik i predvodnik u digitalizaciji i ustvrditi da su potpuno zanemarili taj aspekt mi je neuvjerljiv. Siguran sam da F35 ima prostora za daljnja poboljšanja ali ga nesmatram potpunim promašajem kako se ovdje nastoji prikazati.

    Mi

    Leni

    Opet dokazujete povrsno poznavanje tematike sto se tice vojnih kapaciteta, strategije, mogucnosti, realne primene.

    Dakle sve ovo sto cu vam navoditi vecinom je bazirano na Americkim doktrinama.U vidjenju njihovih odgovornih vojnih lica koji su svoje vizije podelili sa sirom javnosti.Nema potrebe racunati NATO saveznike, zato sto premoc u trenutnom svetu imaju one sile sa balistickim projektilima i nuklearnim naouruzanjem.To je br.1 kad se racuna odnos snaga u konfliktu visokog inteziteta.

    Sto se ti ce sukoba niskog inteziteta, kao sto vam napomenuh tu se gleda moc u vazdusnim snagama.Gde je transportni kapacitet u vidu helikoptera bitan parametar, ali se mora ostvariti premoc u vazduhu.Gde dolazimo na kapacitet RV.Samo cifre vam govore suprotno od vaseg napomenutog

    Amerika ima 12000 i kusur aviona ali kojih (sad vise/manje brojke odstupaju od navedenih zbog raznih…, ali uglavnom to je to) :

    Fighter aircraft: 457
    Multirole aircraf: 2192
    Attack aircraft: 587
    Helicopters: 4889

    Ostalo su bombarderi, transportni avioni, avioni specijalne namene.

    Lovci su :

    F-15 Eagle 266
    F-22 178
    F-5N Tiger II 13

    Visenamenski avioni

    F-16 791
    F/A-18E/F Super Hornet 512
    F/A-18 Hornet 497
    F-15E Strike Eagle 213
    F-35A 120
    F-35B 38
    F-35C 21

    Dakle Amerika s obzirom da je preuzela ulogu “svetskog policajca“ te svoje kapacitete je rasporedila u vise regiona.I kao sto znate Moranarica tu ima kljucnu ulogu zbog nosaca aviona.Tako da nikada supersila ne moze koncentrisati svoj snage zbog napada na n.p.r. Rusiju – zato sto moze biti zbrisana sva moc uz pomoc interkontinentalnih balistickih projektila.Cak nemoguce je odraditi koncentraciju trupa u tajnosti, a da druga strana to ne primeti.Tacnije nema efekta iznenadjenja.Verujte Amerikanci nisu glupi kao sto neke NATO clanice vole to naglasavati.

    Vec sad cifre govore kako pokusaj da F-35 zameni vise sistema i nosecih platformi ima problem samo u visokoj ceni.Cak cena odrzavanja vec sada daleko premasuje ideologiju “low cost, low maintance“ samo zbog u prethodnim komentarima navedenih problema.Isto tako ideologija sa centralizacijom gresaka proizvodjacu moze imati iskrivljenu sliku u odnosu na realno stanje na terenu, zbog stare boljke zvane sukob interesa – tacnije manjeg protoka novca od ocekivanog.

    Vidite svaka vojska sa tradicijom je ozbiljna institucija.Ako nesto ne ide po planu i programu smatra se alarmantnom situacijom.Cisto poredjenje n.p.r. planirate zamenu starih sistema sa novim u 2020, smanjili ste pordzbine ubojnih sredstava za stare sisteme do 2020 za nekih 50%.Medjutim 2018 god vas obavestavaju kako novi sistemi nece biti spremni do 2022.Opravdanje moze biti sta ce Vam kad do 2022 vecina konflikta nizeg inteziteta nema ozbiljnije pretnje po stare sisteme.Pa onda zbog prenapregnutih kapaciteta (resursa) stari sistemi imaju 25% vece troskove u odrzavanju.Dakle na obecanu manju potrosnju u budzetu dobijete smanjeni budzet i to se kasnije odrazi na brojnost aviona u RV.Ovo sto vam napominjem su budzeti koji se planiraju minimum na jednu dekadu.

    Cisto primer kako nije bas sve sjajno kao sto izgleda
    https://nationalinterest.org/blog/buzz/why-f-35-program-needs-be-cancelled-30262

    Inace cena PVO sistema je velika zato sto omugacava zastitu od aviona, helikoptera, UAV projektila, balistickih projektila.Zato ne podcenjujte kompleksnost visenamenskog sistema PVO.I zato je RV i PVO objedinjeno – jedan vrlo skup i tesko priustiv kompleksan sistem koji nema simpatije za malo vece greske.

    le

    Cijena F35 je sad već pala dobro ispod 100 miliona dolara i nastaviće da pada kako stižu poruđbine, a one su već sada što nedavno naručenih što već proizvedenih preko 500 kom. Ja nisam ni mislio da bi SAD napale Rusiju, upravo suprotno. Uvijek se napad očekivao sa istoka. Možda ne na SAD ali na europske zemlje pogotovo one na Baltiku koje su donedavno bile SSSR. Čak je i SFRJ prije očekivala napad SSSR-a nego NATO-a usprkos ideološkoj sličnosti. Broj aviona sam naveo samo kao odgovor vašem ranijem navođenju da Rusi igraju na kvantitet. Kao što vidite i kvantitet je na strani SAD. Meni imputirate nepoznavanje strategije i onda smjelo tvrdite da saveznike SAD ne treba računati. Njihove saveznike svakako treba uzeti u obzir jer su oni neizostavni dio strategije SAD bilo u sukobima niskog intenziteta bilo totalnog rata. Mislim da za razliku od vas, Rusi ih svakako uzimaju u obzir i ne prave takvu kardinalnu grešku. Sama činjenica da su NATO avioni bazirani na Baltiku nikako nije za zanemariti i ne uzeti u obzir. Nisu samo Amerikanci ti koji svoje snage raspoređuju po svijetu.Također i Rusi su primorani svoje zračne snage rasporediti. To što to oni rade po svojoj teritoriji ne znači da su njihove snage koncentrirane. Njihova je teritorija ogromna pa tu nemožemo nikako pričati o koncentraciji snaga. Kina je prijatelj na papiru ali koji se drži na oku.

    Mi

    Leni

    Pretpostavio sam sta cete sledece reci, ali bez ljutnje to je mozda logican odgovor lobista u Americi kojima je jedino bitan novac.

    Idemo redom kvantitet bas zbog navedenog projekta F-35 ne ide u korist SAD.Kad se pogledaju one malo pre navedene statistike cifre govor sledece

    Fighter aircraft:
    America 457 Russia 751

    Sto ce reci Rusija i posle sloma SSSR racuna na prevlast u vazduhu sto se tice “prvog udara“ i sukoba visokog inteziteta, a bogami i niskog inteziteta.Kao sto primecujete broj njihovih aviona samo parira njihovom najvecem konkurentu.A tesko moze odgovoriti poduhvatu u slucaju ofanzivnih strategija.

    A ono najvaznije za ovu debatu je uloga “svetskog policajaca“ i dobar odabir kvalitetnog naouruzanja za pojedina RV.

    Multirole aircraft
    America 2192 Russia 526

    F-16 791 MiG-29 256
    F/A-18E/F Super Hornet 512 Su-33 20
    F/A-18 Hornet 497 MiG-29K 47
    F-15E Strike Eagle 213 Su-30 132
    F-35A 120 Su-35 71
    F-35B 38
    F-35C 21

    Dakle bas se radi o balansu snaga u misijama koje su najpotrebnije za vecinu RV.Amerikanci su to obracunali perfektno, vecina RV trazi bas ovaj segment. JSF je po jeftinoj ceni trebao da evoluira sa zemljama saveznicima.Zato su i ukljucene u predprodaju, t.j. pomogle su razvoju projekta F-35.

    I sta je ovde bitno F-35 treba da zameni F-18/F-16 ali o grubo recenoj ceni od 50 miliona po komadu, u RV Amerike samo !? Mozda u najboljem slucaju dostignu proizvodnjom, ali odrzavanjem u RV nemoguca misija po svim najboljim predvidjanjima.

    Opet vam kazem “poltronizmom“ nista ne postizete. koliko god Amerikanci se podsmevali Trampu otvorio im je oci barem sto se tice NATO.Gde neke zemlje uzivaju totalnu zastitu svojih granica za simbolicnu izdvojenu cifru.Dzabe vam “nesposobni kadrovi na granicama carstva“ kad njihovi sistemi u RV/PVO imaju ucinak pod znakom pitanja !? To bas jedino ima smisla sa kvantitetom ako placaju razvoj na dekade vise od 2%.Pa pogledajte samo koliko para je potroseno u Afganistanu, konkretno za sta (a tu su vise ukljuceni zemaljski sistemi) !? I verujte Amerikanci znaju vrlo dobro ko su im prijatelji sa obostranim interesima, a ko “potrosna roba“ koja samo misli profitirati.

    Vidite Leni prodajte vi svoju politiku nekom drugom, za razliku od Vas Amerikom i Rusijom upravljaju mozgovi veceg kalibra.Itekako su svesni trenutne “pat pozicije“ u slucaju sukoba visokog inteziteta.A imaju ljude koji su doktorirali propala carstva u ljudskoj istoriji.Sva ta carstva zavisno od trenutka su imala ekonomske krize, vremenske nepogode i ono najvaznije “bahate vodje“ koja su ta carstava glupim potezima urusavala.

    Zato manite se vase povrsne politike, strategije.Vi ste od onih koji misle kako ce drugi ratovati za vase mizerne interese.Ovde se raspravlja o vojnim dostignucima u vazduhoplovstvu.A vi ako vam je “vojnicki zivot“ bas toliko simpatican prvo prozivite malo isti, pa onda komentarisite.Samo zamolicu vas sa malo vise argumenata, vase dosad izreceno je gomila nabacanih fraza sa mnogo pretpostavki.

    le

    MiG 29

    Vi ste se dotaknuli strategije prvi ne ja. Ja sam samo odgovorio moje mišljenje na vaše zaključke u pogledu iste. Sve što sam napisao je činjenica. Ne smatram da će drugi ratovati za SAD već za sebe. Interesi su im slični u pogledu Rusije. Pat pozicija postoji i nema veze sa jačinom zrakoplovstva već nuklearnim oružjem. Međutim i takva pat pozicija više odgovara SAD-u nego Rusiji jer se rat vodi ekonomijom. Vidjeli smo na primjeru SSSR-a kako je to završilo. Izjava da Rusi imaju zračnu premoć može biti tačna samo na njihovoj vlastitoj teritoriji. Možda se vama izrečeno čini površnim ali ja smatram da se u malo riječi ako su izravne može reći puno više. Neke stvari se mogu i promišljati na osnovu rečenog, nema potrebe za kilometarskim postovima.

    Mi

    Leni

    Ima potrebe za kilometarskim postovima sa takvima kao sto ste vi, jer vi pricate o argumentima i cinjenicama koje su na bazi pretpostavki.

    Primer za vasu demagogiju je bas ovo vase receno :
    “Pat pozicija postoji i nema veze sa jačinom zrakoplovstva već nuklearnim oružjem“

    Dok posle mog detaljnog objasnjenja vi se pravite nekim autoritetom sa objasnjenjem, a moja recenica je prilicno jasno recena pre vase :

    “Nema potrebe racunati NATO saveznike, zato sto premoc u trenutnom svetu imaju one sile sa balistickim projektilima i nuklearnim naouruzanjem.To je br.1 kad se racuna odnos snaga u konfliktu visokog inteziteta.

    Sto se tice sukoba niskog inteziteta, kao sto vam napomenuh tu se gleda moc u vazdusnim snagama.Gde je transportni kapacitet u vidu helikoptera bitan parametar, ali se mora ostvariti premoc u vazduhu.“

    I vidite bas zbog toga ne mozete vrdati u vasim “spinovima“ posto je sve zapisamo sa datumom i vremenom.

    Ne razumem kako cete vi protiv Rusije ratovati “drvljem i kamenjem“ u danasnje doba !? Ako se dobro secam iz vase zemlje su cak i u II svetskom ratu vasi piloti leteli na BF-109 za Nemacke interese protiv Rusije.Zato kazem znaju dobro Amerikanci, Izraelci zasto ih neko podrzava i kakva vojno/tehnoloska saradnja im je potrebna.Odlicno Trump predlaze – ko izdvaja vise od 2% taj nam je iskren saveznik.

    Takodje koliko vidim mnogo lose stojite sa strategijom, da vladate istom termin bitka onda nije sporan, a termin zavrsetak rata ne biste upotrebili u danasnjem izlaganju.Nijedan kvalifikovan general nije savetovao u istoriji covecanstva vlastodrzce bez uzetih ekonomskih parametara u razmatranje – koji su glavni za okoncanje rata ili prestanak agresivnih postupaka neprijateljske zemlje ili saveza.Nagradno pitanje za vas : Kako se danas vratise odnosi na onaj nivo kao za vreme “hladnog rata“, ako je po vasem zavrsen raspadom SSSR !?

    Glavni problem raspada SSSR je losa ideologija u vidu socijalizma, koja nije imala konkretna resenja u vidu slobodne trgovine, slobode shvatanja i razlicitosti.

    Ako smo videli greske po vojnim inovacijama u SSSR na primeru preskupih podmornica, ovo sa F-35 je isto.Zelja za novijim i mocnijim oruzjem se krsi sa realnoscu.Posto odredjena zamisao treba biti u jedinicma borbeno sposobna najvise za 20 god od trenutka kad je dospela na dizajnerski sto.I pri tome ne sme isisati sve pare iz vojnog budzeta.

    A sto se tice sazetosti, sastavni deo debate je u slucaju kad sagovornik ima odredjeno predznanje.Ali posto se vi konstantno vrtite u krug, trazite argument koji nazalost niste ispoljili u svim ovim izrecenim misljenjima, moram vam na moju zalost pokazati koliko vase razmisljanje nema veze sa realnoscu.Prinudjen sam pisati poduze tekstove sa nadom kako cete nesto nauciti, nasuprot glupostima koje pisete.

    le

    MiG 29

    Upravo vi u svojim postovima se vrtite u krug i pišete gomilu gluposti koja nema veze sa temom. Svaki tzv. argument oko razvoja F35 vam je na bazi pretpostavke i predrasuda stečenim selektivnim izdvajanjem izjava pojedinaca i lobista za raznorazne interese. Od vas zaista osim demagogije i ideologije koju nudite nemam što da usvojim, a koja mi je uzgred odbojna. Svoj nadmeni stav dijelite sa onima koji vas vole. Ovdje ste izrekli gomilu gluposti upravo u kilimetarskim postovima i odmakli se od teme da je već šteta prostora. i da, tačno je da su iz moje države pojidinci išli u borbu protiv Crvene Armije kao što je tačno da su i iz vaše zemlje pojedinci se borili protiv Crvene Armije kada su ovi dolazili oslobađati vašu zemlju.

    Mi

    Da Leni shvato sam kako vas “totemizam“ ima amove, ne mozete me ubediti kako tehnološke inovacije i moderno obrazovanje ne mogu promeniti kulturu poput vase.Samo caka je u tome sto treba nesto procitati, saslusati iz vama bliskog okruzenja.

    F-35 je kao sto rekoh osim softvera totalni promasaj posto ne moze cenom zameniti platforme koje sa istim ulaganjima daju skoro iste preformanse.

    Sve je receno, lepo je sto Resavsku skolu ucite iz nasih knjiga, Krlezinu dramaturgiju vidim polako savladavate i nadam se popravicete utisak u buducim komentarima.

    le

    Resavsko učenje mi je strano dok latinsko nije; “O istome, uvijek isto“, kaže latinska izreka.

    le

    Banja Luka

    Momče? Jadan ti je pokušaj diskreditacije. Drži se ti samo snimaka četvorogodišnjaka, argumentacija ti je također na istom nivou!

    Odgovori
    ID

    Lično mislim da se o detajima F35 zna samo ono što je dozvoljeno da se objavi. Kao da piloti smeju da pričaju. Što naš preživeli pilot iz G4 ne dade neki intervju,šta se desilo?
    Jedno je sigurno i uz probleme i odlaganja, utrošene ogromne pare avion je završen. Ko mu je konkurencija? F22 i F35, nemaju neku konkurenciju.Ameri su rekli da je MiG 31 najveća opsanost od konvencionalnih aviona, zbog jedinstvenih karakteristika i brojnosti. Tu se misli na opasnost da ga obori, a ne da mu bude takmac po karakteristikama.Kinezi su svoj J20 uveli u naoružanje, svi sumnjaju u njega. Marlljivi i bogati kinezi će vrlo brzo ispraviti greške, ako ih ima. Rusi kasne, kad će mu biti spreman motor ne zna se…
    Lično nisam za bajke u koje većina ovde veruje. O supernadmoći Ruske vazduhoplovne tehnike čitam ovde bajke. Izrael nema interes za dalje pogoršanje odnosa sa Rusijom. Na S300 su i dalje ruski instruktori i napad bi značio namerno ubjanje ruskih vojnika. Kad ostanu Sirijci, će vidimo. Tvrdim da Izrael ima resurse da polupa kompletan S 300, a i S 400 u Siriji. Da se vratim na S300 mislim da će se to i desiti. Suština je da oni to hoće da urade bez gubitaka, a da li će to biti moguće pokazaće vreme. A o superiornosti Rusa, za mene, najbolje govori podatak o izgubljenim letelicama, broju mrtvih vojnika i oficira. O hiljadama plaćenika da se ne priča.
    Da se vratim na F35, preskup da, pratile ga kontroverze (kao i F22,F14 i mnoge pre njega). Smatrajete ga lošim, pametan bi izbegao da mu izađe na crtu. To samo mi mislimo da su oni budale, broj oborenih njihovih aviona govori. Uglavno koriste nadmoć,kao i Rusi u Siriji. Ono što mu je problem što je prekvalifikovan i preskup za mnoge aktivnosti. Zbog toga su produžili upotrebu A 10 jer su troškovi upotrebe neuporedivi, a efekat isti. Ko će imati para da ih drži godinama u letnom stanju, videćemo. Mislim da će to biti najveći problem F 35.

    Odgovori
    mi

    F-35 ili JSF, mislim da post malo masi temu, F-35 i F-111 nemaju mnogo zajednickog, koncepcijski. zamislite EF-35 vise je Raptor naslednik F-111, ali FB-22 i EF-22 sumnjam da ce poleteti, razlog naravno cena.

    sa druge strane otkud Sirija, S-300 i sl na ovom postu, i cemu uvrede na forumu, nije ovo film Tri karte za Holivud.

    a za F-35 niko ne treba da brine, kome treba kupice, neki ce se okrenuti F-16 blok 70/72 kao Slovacka drugi svedskom imenjaku JAS-39, a mi ce se radujemo polovnoj avijaciji red MiG-ova, red Baraka.

    Odgovori
    Re

    JSF je u svakom slučaju cross-over svega, pa je jasno da ne može biti najbolji u svemu. Ono što kod ovog zrakoplova nije potpuno kasno je koliko taj zrakoplov u biti košta u nabavi.
    Nadalje, stoji činjenica da je on stealth i kao takav ulazi u posebnu kategoriju kao platforma za djelovanje koje omogućava kvalitetno iskorištavanje tog prerogativa. Po devizi, ne vidite me, pa iako sam spor, nemanevrabilan, itd., vi me ne vidite, jer ja sam stealth, pa mogu što hoću.
    Međutim, interesantno je pitanje postavljeno na Australskom odboru za saslušanje pri Australskom parlamentu pri saslušavanju vojnih dužnosnika kod pitanja australske kupovine JSF.
    Zastupnik je pitao, a uzimajući u obzir činjenicu da anti-stealth tehnologija radara napreduje, kakve su mogućnosti JSF u slučaju da je vidljiv na radaru. Zapovjednik zrakoplovnih snaga Australije je sa indignacijom odbio te mogućnosti. Pametnom dosta.
    Također, postoje određeni krugovi u Kanadi koji nisu zadovoljni izborom jednomotornog zrakoplova u odnosu na dvomotorni, konretno f18 superhornet. Svoju tezu temelje na tome da u sjevernim prostranstvima Kanade izgubljeni motor znači i kraj za cijeli zrakoplov, kao i pilota.

    Odgovori
    le

    Vlad, upravo suprotno, demantirao sam tebe i sad ću to još jednom da uradim! Ne dorađuju F16 i MiG 29 već se moderniziraju što je bitna razlika jer se za razliku od projekta SU 57 oni se uveliko nalaze u serijskoj proizvodnji. Uzeti jedan prototip SU57 od dosadašnjih koji se pokazao najuspjeliji, dakle koji je nedovršen i nije zadovoljio standard za serijsku proizvodnju (znači neuspio) ali ima potencijala za daljnji razvoj nije isto kao modernizovati avion koji je već urađen u nekoliko stotina primjeraka. Kad Su 57 uđe u ozbiljnu serijsku proizvodnju onda može biti reper za poređenje gotovim proizvodima, ovako je samo poluproizvod kojim ni Rusi nisu zadovoljni jer bi inaće već krenuli u njegovo masovno uvođenje u naoružanje.

    Odgovori
    ma

    Da se ameri nisu dokopali dokumentacije motora sa JAK141, F35 jos bi bio u pocetnoj fazi ispitivanja. Jakovljev im je ustedeo mnogo godina razvoja i truda tog motora. Novi kupac americke propagande je Japan koji ocekuje do kraja ove godine 10 lovaca F35 a sledece jos 6 lovaca F35. Lovac koji ima preko 900 gresaka ili nedostataka, od toga 111 prve kategorije i preko 800 druge kategorije. Mnogi su misljenja da Pentagon krije najbitnije nedostatke da ne bi doslo do obustave serijske proizvodnje. Da bi privoleli kupce na kupovinu tog proizvoda prinudjeni su da smanjuju cenu aviona zbog tehnickih problema. Neke zemlje smanjuju kolicinu nabavke F35. A sa druge strane ameri im kazu ako nabavite vecu kolicinu lovaca kostace vas jeftinije. Cena se krece od oko 85 do 108 mil. dolara po avionu. F35 ima i nepouzdanu elektroniku jer pri odredjivanju koordinata moze biti opasnost po sopstvene jedinice. Rusija nije niti ce ikada odustati od SU57. Ja ne znam kako neki dodjose do takvog zakljucka pa jos da nije uspeo i da Rusija nije zadovoljna tim avionom? Testiranja se vrse po planu i programu jer oni zele da naprave lovac koji ce po vecini parametara biti iznad F22 i F35. Upravo je izvrsen test u tzv. sofisticiranoj gluvoj sobi gde se testirala nevidljivost trupa SU57. U toku su zavrsna ispitivanja najnovijeg odela koji ce nositi piloti SU57. Avion imace pikselnu boju. SU57 je itekako uspeo projekat, skoro su radjeni testovi dopune goriva u vazduhu. Posto od USA nisu dobili nikakvu tehnologiju za svoj vazduhoplovni program Indija razmislja da se vrati u program Su57. A tu je i pretnja USA Indiji sankcijama za S400. Rusija je u Siriji izvrsila promene na S300PM2. Promenjene su frekvencije i kodovi tog sistema. Tako da je od S300PM2 nastao S300PMU2. Da li su time smanjene radarske mogucnosti ostaje da se vidi u narednom perijodu.

    Odgovori
    ma

    Leni ne zna sta je svrha prototipova aviona. Kaze uzet je najuspeliji prototip za serijsku proizvodnju. Leni ne zna da se na svakom prototipu testiraju razliciti sistemi i letacke karakteristike aviona i da se na kraju svi ti sistemi objedinjuju u jednu celinu. Zato sluze vise prototipova. Prvi prototipovi nisu ni mogli imati kompletne sisteme u odnosu na zadnji prototip gde se prilikom raznih ispitivanja vrsila poboljsanja na samoj konstrukciji aviona radi sto veceg kvaliteta letackih mogucnosti lovca i njegove smanjene vidljivosti. Pa prema tome Rusija nije uzela najuspeliji prototip vec prototip doveden u stanje predserijske proizvodnje. A sto se tice njegove price da Izrael i dalje vrsi napade na Siriju najbolji odgovor je dao Dead 1 citirajuci amere da se nadaju da ce Rusija dozvoliti Izraelu da bombarduje Siriju. Izraelska vlada je ovih dana u kolapsu. Liberman podneo ostavku. Izgleda da je S300 uradio veliki deo posla za koji je namenjen. Jer ne zaboravimo da S300 pored svoje velike ubojne moci ima i psiholosko delovanje na samog protivnika. Prvo to treba savladati pa tek onda ostalo.

    Odgovori
    Le

    Mateus

    Ti neznas sta je seriska proizvodnja. Kad bude u upotrebi barem jedna eskadrila onda ce biti u serijskoj proizvodnji, to je sva mudrost. Sad je samo prototip i projekt u koji se uslo sa Indijcima ali od kojeg su potonji dobrano ohladili.

    AL

    @ Leni
    https://www.rt.com/news/444376-su57-jet-syria-mission-video/
    U najmanju ruku interesantno. Da je to nefunkcionalan avion, ne bi se izlagali tolikom riziku, ujedno ni Ameri F-35….videcemo sve svakako. Osnovna razlika je u tome sto je SU-57 zamisljen kao savremena zamena za SU-27 sto je i uspeo, a F-35 treba da menja razne platforme i dopuni F-22….samo ne znam kako.
    Mozda bude kao F/A-18 koji je relativno uspeno zamenio Prowler-a, Intruder-a i Tomcat-a, a mozda bude promasaj(mada im opet trebaju kapaciteti Tomketa usled ponovne potrebe za takvom vrstom zadatka pri kontrolisanju sverastuce kineske mornarice, nalik na SSSR i TOmketovu tadasnju ulogu). Za sad nema izgleda za neku „svetlu buducnost“ dok se ne dokaze suprotno. Prosto je previse mali da bi unutra nosio neku znacajnu kolicinu naoruzanja, a pri spoljnoj montazi, postavlja se pitanje cemu onda tolika cena za stelt kad ce na radaru biti kao i svaki drugi avion? Ili je trebao biti Tomket 2.0, ogroman, prebrz, okretan, sa velikim doletom ili kao F-16, jeftin, pouzdan, sa istim motorm kao stariji brat radi smanjenja cene proizvodnje i odrzavanja….F-35 ispade nista od toga. Mozda meni nesto promice, mozda nisam uvideo neke stvari…ali nikako da mi iko da odgovor na pitanja: cemu? jel se to uopste isplati? sta ce na kraju raditi taj avion? kako planira da bude „superioran“ sa tako slabim kinematickim performansama? V0 je V0 bez obzira kakav radar platforma nosila, znaci manji domet VV rakete. T/W govori o manjoj nosivnosti prilikom dejstva VZ. Gde je tu prednost? Sta ja tu ne vidim? A na sve to razvoj je kostao koliko je kostao? Da je ulozena neka trecina novca, pa da i razumem.

    Ж

    Немојте мешати Су-57 и пројекат са Индијцима.

    Индијци су били заинтересовани за ФГФА а који би се развио на бази Су-57.

    Ma

    „The new F-15 IA was chosen by the IDF and Israel Air Force (IAF) as the new fighter jet to be acquired over the next decade, according to an official announcement Saturday. “
    Naravoucenije, ako ti avion treba za aeromitinge i sminkeraj, kupi F-35. A ako ti treba za ratovanje, uzmi F-15 (ili neki avion iz Su 27 familije).
    Cak ni Izrael, najpovlascenija nacija za nabavku americkog naourazanja I drzava ciji bukvalno fizicki opstanak zavisi od kvalitita istog ne veruje da ce F-35 biti potentna borbena platforma bar do 2023. godine. Ako i tad.

    Odgovori
    ma

    Indijci lutaju od jednih do drugih trazeci da im neko da tehnologiju na tacni. Takva politika nije dala rezultata. Prvo su trazili od Francuske usvajanje tehnologije sa Rafale, kada nisu dobili to sto su trazili okrenuli se USA sa istom nadom ali ni ameri nisu voljni da im daju odredjene tehnologije vec samo gotov proizvod. Indija bez jakog avio proizvodjaca ne moze sama razviti lovac 5 generacije. A za to im treba tehnologija mocnih proizvodjaca. Prava istina napustanje FGFA projekta je ta sto su hteli od Rusije za sicu dokopati se tehnologije sa SU57, sto niko normalan ne bi prihvatio. Dati sav trud i znoj nekome na tacni gde je Rusija ulozila veliki novac. Onda je Indija pocela da govori za Su57 da ima falinki. Pa sto sami ne urade lovac 4 generacije , za 5 gen. da i ne govorim. Dakle Indija je htela razviti FGFA uz pomoc Rusije i njihove tehnologije jer za samostalni razvoj naprednog lovca nemaju ni tehnologiju ni dovoljno znanja. @Leni neki piloti su odbijali leteti lovcem F35 zbog straha za svoj zivot jer se osecaju nebezbedno u tom avionu. F35 ima dosta napredne tehnologije u to nema sumnje ali to nije dovoljno da bi jedan lovac bio gospodar u vazduhu. Kao sto sam ranije rekao to je savrsena masina za napade drzava sa slabom ili prosecnom PVO i malobrojnim i zastarelim RV i bez navodjenja iz vazduha. Kada se eskadrila lovaca nadje u jedinicama to se zove pocetna faza operativne upotrebe. Uporedo ce ici i serijska proizvodnja. Rusija zeli dovesti SU57 do savrsenstva u odnosu na dosadasnja naucna dostignuca u avio industriji. Ako uopste postoji neko merilo za savrsenstvo, zato ce njegova testiranja biti nastavljena i u samim jedinicama RV u narednim godinama tako da ce prevazici 5 generaciju i ici na generaciju 5plus. A F35 sta god ameri uradili njegove modernizacije bice veoma ogranicene za nekih 10 do 15godina. Jer da bi njegova modernizacija uspela u potpunosti treba krenuti skoro od nule a to su opet utrosene godine i opet brdo dolara. Za sada SU35s veoma dobro odradjuje posao cak i protiv lovaca 5gen. tako da Rusija ne trci pred rudu sa lovcem SU57 da ne bi imao slicnu sudbinu kao F35. A najveci prioritet im je sada obuzdati USA hipersonicnim sistemima velikog dometa i odbaciti amere sto dalje od svojih granica.

    Odgovori
    De

    Pozdrav svim citaocima!
    Hajde da i ja dam svoje skromno misljenje ne toliko o tehnickim mogucnostima F – 35 i Su – 57 jer sam nedovoljno upucen a i ne znaci da je istina sve sto pise na papiru, nego o filozofiji proizvodnje i koriscenja ova dva aviona

    Elem, F – 35 zaista jeste promasaj, koji su sve cesci u vojsci SAD (od novog razaraca, nosaca aviona pa sve do municije). Zasto tako kazem? Pre svega jer aviona nije dobar ni za sta. Hteli su avion koji moze sve i to nisu uspeli da naprave. On nije znacajno ili uopste bolji od vec postojecih aviona u Americkom vazduhoplovstvu koje treba da zameni. Potrositi 400 milijardi $ da biste napravili avion cija je jedina prednost u nevidljivosti je previse.
    Rusi znaju sledece: rata izmedju njih i SAD nema jer – nuklearne bombe. Kada oduzmemo nevidljivost F – 35 i F – 22 sta vam preostaje? Solidni avioni 4+. A Rusi znaju da ce u slucaju napada na njih, biti koriscena i njihova PVO koja je mozda najbolja na svetu. Cini se da su Rusi prilicno uvereni da pomocu svojih radara mogu da otkriju americke avione 5 gen. i zato ne zure sa proizvodnjom Su57 jer bez stelta, F35 gubi od Su35 dok mu je F22 ravan. Su57 je dobar avion i Rusi bi mogli masovno da ga proizvode ali cemu? On je tek malo bolji od Su30/35 ali je skuplji i tesko bi ga mogli prodati u narednim godinama nekom drugom do Indiji. Zato njihova filozofija je: testirati Su57 dok se ne dobije revolucionaran avion (spominje se da teze stvaranju aviona bez pilota) sa novim VV raketama i motorom dok ce se dotle kupovati Su35, snizavati njegova cena i time poboljsati izvoz. Cemu uvoditi sada Su57 u naoruzanje kada malo sta novo donosi? Amerika ih sigurno nece napasti a teroriste mogu da love i starim Su24.
    S druge strane, Amerika je zbog ogromnog budzeta postala bahata. Kupili su F22 za 250mil $ po komadu i sta? Od ionako manjeg br narucenih aviona, tek polovina moze da poleti u bilo kom trenutku, sat naleta je 63k $, navodno je potrebno i do nedelju dana rada na avionu da bi leteo na 1 borbenu misiju a pritom avion nikada nije ni koriscen u borbi! Ako su njime mislili bombardovadi talibane to su mogli i sa avionima iz 2. svetskog rata… I na kraju, napravili su aviona f22 koji verovatno nikada nece biti koriscen u borbi jer niko nece napasti Ameriku a za njih je taj avion previse vredan da ga izgube u ratu sa nekom zemljom treceg sveta.
    Jedina dobra stvar sa F35 je sto ga mogu nekome prodati za razliku od F22. Skoro sam citao o odlaganju primopredaje aviona F35 RV Velike Britanije. Razlog je bio lose vreme pa Ameri nisu hteli da njihovi avioni lete po nevremenu jer su zbog silne elektronike podlozni udaru munja posle cega padaju. Pomalo ironicno da se jedan avion sa nadimkom Lightning – munja, boji munje…

    Odgovori
    ma

    Rusija je isporucila jos dva sistema S300, Buk M2E i jos dodatnih Pancir S. Ova dva sistema S300 imace manji domet od prethodne isporuke S300PM2 sada prepravljen u PMU2.

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    "Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Nikola na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    @Petrovic Dusan i Max U tome i jeste problem, sto poredite ICBM i druge rakete koje lete brzinom od M5 i brze sa novim hipersonicnim oruzjem. Razlika je u tome sto novo hipersonicno oruzje koristi aerodinamicna svojstva sto raketama prilikom povrarka atmosferu omogucava vodjeno manevrisanje. A ICBM i druge balisticke rakete imaju balisticku putanju kosog…

    27. Nov 2024.Pogledaj

    radovanovic na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

    Nadam se da će PA Vršac dobiti ovaj posao u narednim godinama zbog njenog opstanka na nebu iznad Srbije i da će nadležne ustanove konačno uvideti značaj ove firme i potrebu naše države za ovakvim vidom vazduhoplovstva!!!

    27. Nov 2024.Pogledaj