[NAJAVA] Šesti po redu Avijatičarski bal u restoranu Aeroklub 17. maja

30. apr 2025

„Green Power Turbine Systems“ prvi put na sajmu AERO u Fridrishafenu: Pogonska grupa i dva nova projekta aviona iz Srbije

30. apr 2025

[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Dvomotorni Teknam u Ečkoj sleteo sa uvučenim stajnim trapom, nije bilo povređenih

11. feb 2025
[REPORTAŽA] Iza scene do sada najmasovnijeg Državnog prvenstva pilota ultra-lakih letelica u Ćupriji
Prva i drugo plasirana posada u kategoriji ultra-lakih aviona pred početak takmičenja crtaju zadatu rutu i organizuju svoj rad u kokpitu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[REPORTAŽA] Iza scene do sada najmasovnijeg Državnog prvenstva pilota ultra-lakih letelica u Ćupriji

Trinaesto po redu Državno prvenstvo pilota ultra-lakih aviona održano je juče na aerodromu Ćuprija pred nekoliko stotina posetilaca uz nekoliko oborenih rekorda. Vazduhoplovna porodica Stojković organizovala je još jedno izuzetno druženje i nadmetanje najbrojnije kategorije letača na nekom fizičkom prostoru u bivšoj Jugoslaviji.

Kao jedini regionalni vazduhoplovni portal koji već više od 15 godina izveštava i sa ovakvih manifestacija, Tango Six je tradicionalno bio prisutan na zemlji i u vazduhu tokom celog dana.

Stajanka ćuprijske vazdušne luke bila je prepuna – bilo je prisutno 29 letelica. Četiri aero-kluba i nekoliko privatnih vlasnika letelica doleteli su na Fly-in segment događaja dok je takmičarski deo, kako je za Tango Six portal kazao glavni organizator događaja Goran Stojković, imao još jednan rekodni odaziv – sedam aviona i četiri motorna zmaja.

Prikaz umešnosti lolalnih pilota / Foto: Saša Simić, AK Ćuprija

Nakon atraktivnih prikaza, odnosno nadletanja u neposrednoj okolini aerodroma, posetioci su mogli da obiđu i razgledaju parkirane letelice kojima su se, prvi put od organizovanja državnog prvenstva u Ćupriji, pridružila i tri helikoptera. Dva Erbasa H145M (jedan vojni i jedan policijski) kao i jedan privatni Robinson. Lepo je videti da su ministarstva odbrane i policije ponovo imali sluha za podršku neke manifestacije u generalnoj i ultra-lakoj avijaciji.

Impresivnoj brojci od preko 20 takmičara i prijatelja aero-kluba Ćuprija poslužen je tradicionalni ručak, još jedna prilika za druženje, šalu, vazduhoplovno tračarenje i sveukupno dobru zabavu.

Neverovatnih 29 letelica na stajanci aerodroma / Foto: Saša Simić, AK Ćuprija
Podrška događaju od strane (vazduhoplovnih) snaga bezbednosti / Foto: Saša Simić, AK Ćuprija
Tradicionalni letački ručak / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Stojkovići, sada već peti put potvrđeni kao, verovatno jedni od najboljih organizatora ove vrste vazduhoplovnih manifestacija, imali su pomoć u Vazduhoplovnom savezu Srbije, Opštini Ćuprija, Turističkoj organizaciji i Sportskom savezu opštine Ćuprija. Lekcije datumskih vrućina od prošle i pretprošle godine pomerile su takmičenje na udobniji septembar (kada će se i u buduće održavati) imajući u vidu da su ultra-lake letelice izuzetno podložne upravnom znojenju planete Zemlje.

Takmičenje

U kategoriji nadmetanja u ultra-lakim avionima trijumfovala je lokalna ekipa aero-kluba Ćuprija Vujošević/Đorđević, drugo mesto osvojila je posada takođe aero-kluba Ćuprija Rajić-Blanuša/Stojković, dok je treće mesto pripalo posadi Stanojev/Dimitrijević, ponovo aero-klub Ćuprija.

U kategoriji motornih zmajeva prvo mesto su osvojili Sabljić/Vojinović braneći boje aero-kluba Jagodina dok je drugo mesto pripalo ekipi Vujošević/Đorđević koja je tako pokazala umešnost i sa trijanglom i sa palicom.

Brifing takmičara / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Sudijski dvojac organizuje maršrutu pred takmičenje (određuje skrivene objekte koje takmičari pronalaze), nadzire letelice u realnom vremenu uz pomoć GPS logera i na kraju ocenjuje uspešnost ispunjenja zadataka kroz adekvatno bodovanje / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kao i prethodnih godina, takmičenje i za avione i za motorne zmajeve (zmajevi imaju nešto kraću rutu zbog svojih performansi) sastojalo se iz navigacijskog (maršrutnog) leta sa izviđačkim zadatkom i preciznog sletanja pri povratku na aerodrom. Već 15 godina glavni organizator i sudija takmičenja, čovek bez kojeg ni jedno nadmetanje u ultra-lakoj avijaciji ne bi bilo moguće, i još bitnije ne bi bilo kvalitetno, Dejan Beda, nije mnogo namučio takmičare ove godine. Zadaci su, i ovaj put, bili na svetskom nivou za ovaj tip takmičenja.

Posade dobijaju vazduhoplovnu kartu razmere 1:200.000 i dve kategorije papira koje moraju nekako organizovati u skučenim kokpitima i zaštititi od elemenata u otvorenoj postavci motornog zmaja. Na jednom papiru je ruta takmičenja sa prekretnim orijentirima i fotografijama fizičkih objekata koji predstavljaju prekretne orijentire. Posade pred poletanje ucrtavaju legove i orijentire rute (koju prethodno nisu videli) na kartu.

Posadama aviona je neznatno lakše da kontrolišu količinu papira i vazduhoplovnih karata u odnosu na posade motornih zmajeva / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Pilot posade mora prijaviti brzinu krstarenja kojom će obići celu rutu. Odnos prijavljene brzine i preciznosti posledično očekivanog vremena na svakom orijentiru se boduje. Sekunde i minuti kašnjenja na svakom prekretnom orijentiru kumulativno nose odgovarajućeh negativnoh bodovanje. Drugi deo bodovanja koji poboljšava ili kvari ukupni skor je pronalaženje šest objekata ili terenskih karakteristika, negde, nepoznato takmičarima, duž cele rute. Posade pred poletanje dobijaju šest fotografija kuća, zgrada, raskrsnica, šumaraka ili čak jednog usamljenog drveta negde u nekoj njivi. Navigator posade ima zadatak da tokom leta konstantno gleda, traži objekte i kada ih nađe precizno zabeleži njihovu lokaciju na njegovoj mapi. Ukoliko je pronašao objekat a pogrešno ga ili nedovoljno precizno locirao, dobija adekvatan broj bodova. Navigator tako traži fotografije i beleži ih, pilot vodi računa o put/brzina/vreme jednačini leta. Takmičenje se završava preciznim sletanjem tako što pilot mora pri sletanju glavnim nogama stajnog trapa pogoditi tačno obeleženo polje na pisti.

Autor ovih redova juče je bio takmičar/navigator na motornom zmaju. Ovako izgleda postavka za navigatora koji nema luksuz kokpita. Na trijanglu su fiksirani kartoni na kojima se nalaze fotografije koje se traže, dok se kneeboard koristi za upisivanje uočenih fotografija.

Zahvaljujući Vazduhoplovnom savezu, državna prvenstva i kupovi u ultra-lakoj kategoriji koriste GPS logere koje svaka posada nosi u svojoj letelici. Na ovaj način se letelice prate u realnom vremenu, sudije na zemlji ocenjuju prolazna vremena i uparuju ih sa očekivanim u odnosu na prijavljenu brzinu letelice pred poletanje.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Kao i uvek , iscrpan i odličan opis dešavanja .

Odgovori
Al

Sjajan događaj, odlična organizacija, bravo za AK Ćuprija! Jedina zamerka ide za RV i HJ MUP, ako su helikopteri na događaju prisutni zbog promocije i približavanja letačkog poziva najmlađima, zašto su isti bili ograđeni i pokriveni a pilota nigde na vidiku pored helikoptera za vreme trajanja manifestacije. Zar nije logičnije da neko od posade bude pored helikoptera, razgovara sa decom, fotografiše se…

Odgovori
Go

Kao organizator, odgovoriću ja… Zbog bezbednosti i ipak relativno skupe mašine, zahtevale su „malo više pažnje“, ograda nije bila toliko velika prepreka više je bila traka koja je ostavila dosta prostora za gledanje, slikanje i „čuk,čuk…da proverimo da je od metala“. Dok su bili tehničari pored letilica moglo se prići i ući u same letilice koliko je to moguće. Kako je bila visoka temperatura ljudi su zaštitili instrumente i kokpit navlakom (i ull letilice su imale prekrivače). Velika stvar i velika čast na jednom mestu MO i MUP, hvala im na velikom razumevanju i veruj mi da je uspelo…samo da je više ovakvih manifestacija…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs