[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva izdao prvi AOC za komercijalne letove hidro-aviona u Srbiji kompaniji GAS Aviation

7. avg 2024

[ANALIZA] Pomažemo premijeru Milojku Spajiću: Treba li Crna Gora da kupi „makar jedan“ Kanader, ima li alternative i kako to sve platiti?

7. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 3. deo

2. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Ponovo veliki požari u Makedoniji, u pomoć stigli i Er Traktori registrovani u Južnoj Americi

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 2. deo

1. avg 2024

[REPORTAŽA] Kako je tekla velika međunarodna operacija gašenja šumskih požara iz vazduha u Makedoniji – 1. deo

31. jul 2024

Vučić ponovo o „letećim taksijima“: Predstavljanje „Grande Pande“ na kraju događaja dobilo vazduhoplovnu dimenziju

23. jul 2024

Slovenija prvi put koristi avione Er Traktor u protivpožarnim operacijama

20. jul 2024

Požari u Makedoniji: Zbog čega vazduhoplovni kapaciteti za gašenje požara iz vazduha nisu bili spremni?

18. jul 2024
Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“
Legenda na plovcima / Foto: Aleksandar Zubac

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

Direktorat civilnog vazduhoplovstva saopštio je danas da je juče doneta Bezbednosna naredba koja se odnosi na upotrebu „operativnih mesta na vodi“ za potrebe poletanja i sletanja ultra-lakih vazduhoplova, saopšteno je iz srpskog vazduhoplovnog regulatora.

– Naredbom se zabranjuje korišćenje operativnih mesta koja se nalaze na vodi za potrebe poletanja i sletanja za ultra-lake vazduhoplove.

Razlog donošenja bezbednosne naredbe je povećan broj prijavljenih događaja koji imaju ili mogu da imaju uticaj na bezbednost vazdušnog saobraćaja.

Bezbednosna naredba važi sve dok se ne stavi van snage. – stoji u saopštenju DCV-a.

U Srbiji postoji jedan jedini ultra-laki avion na plovcima, o kojem je Tango Six prvi pisao pre dve godine. Prijave koje pominje DCV se najverovatnije odnose upravo na tu letelicu i njenog vlasnika.

Upotreba većih hidro-aviona (standardne kategorije, ne ultra-lake), na uređeniji komercijalan način, počela je pre nekoliko nedelja kada je DCV izdao prvi AOC kompaniji „GAS Aviation“.

Kontroverze u pogledu bezbedne i disciplinovane upotrebe hidro-aviona bile su aktuelne i prošle godine u Crnoj Gori, o čemu je Tango Six izveštavao.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ga

Dotcni avion polece i slece na Savi kod Adje Medjice i to izmedju camaca i brodova koji tu plove… ima i video gde vuce lika da surfuje na dasci dok avion polece

Odgovori
le

I šta ako ima neki drugi ultra laki sa plovcima koji se ponaša normalno, i on će da bude u zabrani?

Totalna glupost od odluke… Ako ima primjedbi na ponašanje određenog učesnika u vazdušnom ili vodenom saobraćaju, onda njega treba kontrolisati i eventualno sankcionisati. A donositi odluku za kompletnu grupu vazduhoplova, bez obzira što je u toj grupi jedan primjerak, to je teški dilantatizam.

Be

U cemu je problem ako se pridrzava pravila plovidbenosti?

Ne

Zar ne postoji „uredjena“ regulativa  za „Upotrebu  većih hidro-aviona (standardne kategorije, ne ultra-lake), na uređeniji komercijalan način koji se primenjuje na hidroavione u okviru aviokompanije kojoj je izdat AOC koji „lete za pare“? u čemu se njihove operacije razlikuju od ovih na UL hidroavionima osim što im treba 10 puta veća dužina za poletanje sa vode i gde su uopšte te operativne površine na vodi pa možda tamo da dobije dozvolu da sleće ako ga puste i da se u skladu sa tom „uredjenijom regulativom“ i on pravilno ponaša i nje pridržava?

Ni

@letac u pokusaju
Apsolutno treba da se zabrani poletanje i sletanje… Jer taj potez na Savi nije zakonom regulisano kao uzletiste za hidro avione. Tacka kraj.
Sramotno je da je neko uspevao da polece/slece na tom mestu bez posledica, a i kosenkvenci.

le

Nikola,

Ovdje su zabranjena dva polijetanja za UL hidroavione, sa svih mjesta u Srbiji. Ako je problem jedan učesnik, njega kontrolišite i udarite zabranu a ne sve…

A koji potez na Savi je regulisan za polijetanje i sletanje?

Da li je zakonom regulisano disanje?

Ako nešto nije regulisano zakonom, ne znači da je apriori pogrešno ..

mi

Realno,ovo mi deluje kao „komsiji crkne krava“.
Gospodin ima avion na plovke,zna sta radi,i bio je poprilicna egzotika kod Ade Medjice.Vise puta sam ga gledao kako uzlece i slece.
Mislim da je ovo malo pakosno od strane komsija.

Odgovori
Sr

Bojim se da ne „crkne“ nešto drugo, pa će posle biti: postavljani su video snimci a direktorat nije reagovao… Mani se ti egzotike, ovakve stvari uopšte nisu za zezanje, samo je pitanje dana kad će se dogoditi (nedaj bože) neka nesreća, onda će biti kasno za sve.

Ga

nista tu nije pakosno… jednostavno mu nije tu mesto da radi

le

Sremac i Galenika,

Ako se taj jedan pripadnik zajednice ne ponaša kako treba, onda njega treba kontrolisati i eventualno sankcionisati, a ne jednu grupu vazduhoplova stavljati van zakona.

Mi

Na zalost mi nemamo uslove kao Aljaska i Kanada za takav tip letenja, bar ne u Beogradu, pojavio se snimak gde je ovaj avion sleteo na Savu ispred Beograda na vodi, pilot se okupao pa uzleteo dalje, sad postoje brojna objasnjenja za to, ali ja sam siguran da se ni Maveriku ne bi poveravale ovakve misije, da ne govorimo o dozvolama…

Am

Iskreno, ovakve stvari i treba da se „urede“. Avion nije igracka… Nadam se da DCV ima plan kako ce sve ovo da izgleda. Super je videti razvoj nove branse avijacije u Srbiji, to je uvek dobrodoslo i mnogo mi je drago da se otvaraju nova vrata i mogucnosti, dokle god se to radi na uredjen i profesionalan nacin, sa odgovarajucim dozvolama gde je to neophodno. Pogotovo ako govorimo o prometnim lokacijama na vodi gde ima plivaca, brodova itd. nije to sve za zezanje… mora se znati neki red.

Odgovori
ra

Mislim da je veća verovatnoća da dođe do sudara čamaca usled brze vožnje nego da ovaj gospodin napravi neki incident prilikom sletanja ili poletanja.

Odgovori
Ga

nisu sporne njegove kvalifikacije i drago mi je da ovaj vid vazduhoplovstva postoji. Ali potez od mosta na Adi do kraja Medjice i jedno 200 metara napred ka ostruznickom mostu u letnjoj sezoni previse je vecih i manjih plovila koji se krecu na sve strane razlicitim brzinama, takodje kupaci sa okolnih splavova i usidrenih camaca. Da ne govorimo o debilima na glesirema koji presacju velike barze koje kad idu nizvodno, a kamoli manji hidro avion… svako dobro mu zelim i nek leti sto vise

le

Galenika, ako taj jedan pravi problem, onda njega kontrolisati i eventulano kazniti… Zamislite da je jedan seljak iznio pokvaren krompir na pijacu i da neko donese mjeru da se zbog toga zabrani gajenje krompira u Srbiji… To je ekvivalent odluke da se UL na provcima zabrani sletanje na vodene površine, umjesto da se uvedu pravila i kontroliše i možda kazni potencijalni izgrednik.

Ga

@letač u pokušaju – apsolutno te podrzavam da je suludo zabraniti od strane DCV-a (nemoc da rese situaciju na drugaciji nacin) a najgore je u celoj prici njihov vremenski rok dok ne sastave zakon po kojom bi ukinuli uredbu…

Pe

Dok bi u Americi vlasti nasle nacin da nadju uslove za tehnicki bezopasno koricsenje ovih letelica, i ohrabrili razvoj-kod nas se odmah zabrani, sto je svakako lakse

Odgovori
Dj

Ovde nije reč o tehnički bezopasnom korišćenju, već o operativnom. Ako si pogledao linkove iz ove vesti, videćeš da je u pitanju ljudski faktor.

Pe

@Djolov mali Mozda koristim pogresan termin, ali je potpuna zabrana negativno resenje
Ukoliko je ljudski faktor kriv, za to postoje novcane kazne.

St

Sramota jedan jedini avion u Srbiji i oni mu zabrane da leti to samo ima u Srbistanu

Vl

Sad u nedelju je sleteo pored Koh Čang ostrva kod Sremskih Karlovaca. Ugasio mu se motor kad je krenuo Dunavom na uzletanje, srećom je bio još u „rulanju“. Prema zvuku prekida bi rekao da je presisao. Posle par minuta uspeo da upali i odleteo.

Odgovori
Dj

Iako zvuči drakonski, ova naredba je ipak na mestu, sem u delu gde se zabranjuje svim ULV. Ne treba svima zabraniti, već samo onima koji misle da su propisi „mrtvo slovo na papiru“ i koji misle da sa pilotskom dozvolom mogu da lete i rade kako im je volja.

Nebo treba da bude jedno od najbezbednijih saobraćajnih sredina i tu mesta „divljem zapadu“ i bahatosti, bez obzira da li je u pitanju pilot koji je tek laširao ili koji ima stotine sati naleta.

A dokle god budemo imali ovakve „pilote“, biće i ovakvih mera…

Odgovori
Sl

U USA se zna kada, gde i kako se ove i slicne operacije mogu vrsiti. Nije moguce da hidroavionom poleces i sleces na medjunarodni plovni put (posebno ne bez dozvole nadlezne lucke kapetanije i stalne 2-smerne radio veze sa luckom kapetanijom), u zoni naseljenih mesta (cemu onda limit za sve ostale od barem 500ft visine?!), u zoni sportsko-rekreativnih desavanja i ribarenja (na vodi oni uvek imaju prednost jer su bez motorskog pogona, posebno bove mreza koje i ne moraju da se vide iz vazduha) i slicno.
Ali u Srbiji mogli su da polecu i slecu gde su zeleli, pa i medju kupace na Lidu, ribare i kajakase na Dunavu…

Odgovori
Ne

Da bi neko poletao i sletao na vodu mora da ima definisano područje isto kao i što je to aerodrom na zemlji. Tako nešto mora da bude prijavljeno, da ima operatora i da se poplaća brdo taksi istom tom DCV-u. Sve van toga je na divlje. Ako bi se vodili tom analogijom avioni koji nisu na plovke bi mogli da sleću na sve i jednu njivu po Srbiji.

Odgovori
So

Odakle se planiraju operacije i sa kojih vodenih površina provog komercijalnog operatera n. a hidroavionima sa AOC sertifikatom? Kako na reci koja teče i nosi razne nepovoljne po hidroavion sadržaje napraviti sertifikovanu vodenu površinu i uslove za ‘nesmetano poletanje i sletanje u dužini 1500 metara plus rezervna zona i ko će biti infrastrukturni operater te površine. Što se tiče UL hidroavion može da sleti i poleti u zonama za vanaerodromsko poletanje i sletanje sa vodenih površina koje su definisane AIP publikacijom (koja gle čuda ne postoji) ali samo u statusu PRIVATNOG LETA i nisu mu potrebne sertifikovane površine. Postoji li Pravilnik za vanaerodromska sletanja i poletanja sa vodenih i zemaljskih površina? Pa se postavlja dopunsko pitanje kako i helikopteri sleću tamo ovamo bez tog Pravilnika? A tek Komercijalni operater nosioc AOC koji prevozi PUTNIKE „za pare“ može da za svoje operacije poletanja i sletanja koristi samo sertifikovane vodene površine plus da ima terminal za prihvat putnika na vodi koje mora da servisira isključivo sertifikovani infrastrukturni operater. Lončići su pobrkani definitivno!

Ne

Umesto pojedinca kaznimo sve. Jer je tako lakse. A i detaljnija regulacija problema bi bila kao da smo uredjena drzava, a to svakako ne zelimo.

Moram, nerado, da uporedim sa onim slucajem u Hrvatskoj kada su sa Mi8 preleteli stadion. Coveku je oduzeta licenca, nisu kaznjeni svi piloti helikoptera.

Odgovori
Pi

Potpuna nespremnost Srbije za hidroavijaciju.
Da li postoji Pravilnik za vanaerodromsko sletanje na vodenu površinu a pogotovu reku sa definisanim udaljenostima od obale i objekata? Da li uopšte postoji ijedna sertifikovana vođena površina da ne kažemo hidrodrom za komercijalno letenje hidroavionima. Da li u Srbiji postoji uopšte neko sa SEA rejtingom za hidroavijaciju a kamoli da ima uslove za komercijalno letenje na hidroavionima. i da li imate propisane uslove za pilota hidroaviona da komercijalno leti sa putnicima na hidroavionu u okviru AOC. Da li je uopste iko ikada testirao ijednu vodenu povrsinu za operacije na vodi i napravio ijednu aerobauticku studiju. Pominjete i pokušavate člancima da omalovazite Crnu Goru sa vašim „savetima“ a ona je 15 godina ispred svih u regionu po pitanju Pravilnika i Zakonodavstva za hidroavijaciju i sistemski ide napred u pravilnoj organizaciji operacija hidroavinima.

Odgovori
go

Ručna do nalaženja pravog rešenja. Ipak su glave u pitanju.

Odgovori
Ve

Ponašanje dotičnog nikako nije u funkciji popularizacije ul u Srbiji,bahačenjem a to je prava reč za takvo ponašanje sramoti sve nas koji se bave i imaju veze sa vazduhoplovstvom

Odgovori
Ne

Slažem se i za to DCV treba da podnese neku prijavu, da istraži, da identifikuje lice, da oduzme dozvolu itd.

So

Nemojte tako kolega. Zubac je pilot sa najvećim iskustvom u letenju na hidroavionima u Srbiji i sa neprocenjivim iskustvom mnogo ve’im nego piloti prvog AOC operatora na hidroavionima. Pogledajte malo na jutjubu kako leti komercijalna hidroavijacija Trans Maldivian Air Taxi na Twin Otterima sa malo masivnijim hidroavionima sa 20 putnika koliko daleko od dokova hotela i čamaca (5-10 metara). Znači oni mogu a Zubac ne može??? Kako ste zamisli sa kojih površina će nosioci prvog AOC sertifikata za prevoz putnika hidroavionima da lete a još njima treba malo duži zalet i do 1500 metara po reci sa nedovoljnom širinom, njenim krivudanjem, jakim strujanjem a ponekad punom trupaca i grana, kanti i otpada i isvega što može da otkine plovak i da ugrozi let na plovnim putevima ili van njih punim kupača, jetskija, čamaca. Zubcu na njegovom UL hidroavionu treba svega 150m. i ko je tu bezbedniji. Gde je veća verovatnoća da će neko čamcem da preseče trajektoriju i napravi talas koji može da ugrozi hidroavion u najosetljivijoj etapi leta kao ono u Vankuveru. Nešto se tu ne poklapa i DCV je pobrklao lončiće ko je bezbednijii!!! Svi da proučite temu malo dublje…

Ne

Svakako je najbolji. Dok nekome ne otkine glavu ili polomi kicmu. Zastitimo pojedinca, kaznimo drustvo. Jer je najbolji! Zasto bi najbolji morao da postuje propise, to je tako zaostalo…

Bo

Na Savi je do 11. km ograničena brzina plovidbe na 5km/h, tako da je prekršaj i u sletanju i poletanju, zašto Lučka kapetanija ne radi svoj posao, to je pitanje za Ministarstvo.

ra

Bilo bi jako lepo ako bi Tango Six uradio jedan tekst o istoriji UL avijacije na prostoru bivše SFRJ a kasnije SRJ i ulogu bivšeg SSSV i njegovog naslednika DCVa u izradi i homologaciji ovakvog vida vazduhoplovstva naročito ako se ima u vidu da je veliki broj inspektora pomenutih službi dolazio iz sveta avio industrije konkretno Utve iz Pančeva i da su isti učestvovali u par propalih projekata UL letelica koje su čak bile predviđene za opciju poletanja i sletanja na vodene površine a svi oni bi po nekoj logici trebali da budu ti koji su trebali da izrade uredbe o korišćenju vodenih površina za ovakve letelice obzirom da su ih i sami projektovali da bi kasnije usled situacije u državi 90ih veliki broj njih završio u DCV koji na temelju rada ove gospode donosi ovakve zabrane. Hajde da pre nego što nešto zabranite malo pogledate u istoriju vašeg delovanja jer ako si jedini u državi na nekom polju to neznači da si savršen.

Odgovori
Pr

U gradu gde se troje ljudi udavilo/razbilo prilikom letenja nad rekama samo neleceni manijaci mogu napadati DCV I pominjati nekakvu Ameriku. Da podsetim Kresoja I sin mu I onaj Gru klasicni primeri nepostovanja vremena.

Odgovori
Bo

U tekstu piše da je to jedini takav avion u Srbiji. Da li to znači da Slepčev Storch pokojnog Amidže više nije u Srbiji? Podsećam da su se i na njega mnogi Novosadjani žalili.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs