BEG airport status
LYBE 1304:30 Z 140°12KT CAVOK 11/05 Q1027 NOSIG=
Hrvatska remontuje MiG-ove 21 u Ukrajni

Hrvatska remontuje MiG-ove 21 u Ukrajni

ZAGREB – Hrvatsko ministarstvo odbrane u narednih nekoliko dana treba da donese konačnu odluku o slanju dela flote lovačkih aviona MiG-21 na remont u ukrajinski remonti zavod ‘’Odessa aircraft plant’’. Na tenderu je učestvovala i rumunska kompanija ‘’Aerostar’’ ali je odabrana ukrajinska firma jer je dala jeftiniju ponudu od 13,9 miliona evra dok je rumunska ponuda iznosila 18,6 miliona evra.

 

MiG-21UMD 165 u specijalnoj semi, nazvan ''kockica'', uslikan na vanrednom sletanju zbog otpadanja poklopca zadnje kabine
MiG-21UMD 165 u specijalnoj semi, nazvan “kockica“, uslikan na vanrednom sletanju zbog otpadanja poklopca zadnje kabine

Iako tehnička dokumenatcija nije bila kompletna ni iz ukrajnskog zavoda, rumunski ‘’Aerostar’’ takodje nije mogao da ispuni sve taktičko-tehničke zahteve koje je definisalo hrvatsko MO. Na remont će biti poslata tri jednoseda MiG-21bis D i četiri dvoseda MiG-21UMD dok će ukrajinski izvođač remonta isporučiti pet jednoseda MiG-21bis. Tih pet aviona bili su predmet sporenja ukrajnskog zavoda i Jemena koji je tvrdio da su avioni njihovi ali je 28. maja iz Ukrajne u Hrvatsku stigla dokumentacija koja dokazuje da su avioni vlasništvo zavoda iz Odese. Prvobitna informacija je bila da su to jemenski avioni koji su poslati na remont (osam aviona) ali da ih Jemen nije želeo prihvatiti zbog lošeg remonta. Ispostavilo se da je Jemen želeo da nabavi te avione ali nije ispoštovao ugovor pa su avioni ostali u Ukrajni. Ti avioni remontovani su u periodu od 2008-2010. i vrlo brzo bi, navodno za 90 dana, nakon određenih pregleda i farbanja, mogli biti uvršteni u sastav hrvatskog RV.
 

Istorija hrvatskih MiG-ova 21

 

Hrvatski MiG-21bis-SAU 103 bivsi JNA 17167
Hrvatski MiG-21bis-SAU 103 bivsi JNA 17167

Svoj prvi borbeni avion nakon osamostaljenja od SFRJ, Hrvatska dobija 4. februara 1992. prebegom pilota JNA Danijela Borovića sa avionom MiG-21bis-SAU (L-17) ev.broj 17133 iz vazduhoplovne baze Žejava kod Bihaća na aerodrom Pula. Prelet je izvršen predveče toga dana po mraku. Avion je dobio hrvatski evidencijski broj 101 i uvršten je u prvu eskadrilu borbenih vazduhoplova. Oboren je 24. juna 1992. iznad Bosne i Hercegovine između Prnjavora i Dervente a u njemu gine pilot Ante Radoš.

Sledeća dva aviona MiG-21 hrvatsko RV dobija 15. maja 1992. takođe preletom pilota JNA hrvatske nacionalnosti i to sa aerodroma Ponikve. Taj dan formacija od osam aviona MiG-21 (četiri para) je uvežbavala program za Dan RV i PVO. Prvi je poleteo pilot Ivica Ivandić u avionu MiG-21bis-SAU 17167 koji se odvojio od svog para i odleteo na aerodrom Resnik kod Splita. Nakon njega pilot Ivan Selak avionom MiG-21bis-Lazur 17235 vrši preletanje na aerodrom Pleso kod Zagreba. Selakov avion u HRZ dobija evidencijski broj 102 i naziv ‘’Osvetnik Dubrovnika’’ a otpisan je 2004. godine. Avion kojim je preleteo Ivandić postaje 103 ‘’Osvetnik Vukovara’’ a biva oboren 14. septembra 1993. iznad Vrginmosta kada gine pilot pukovnik Miroslav Peris.
 

MiG-21bisD naoruzan sa raketama vazduh-vazduh R-60
MiG-21bisD naoruzan sa raketama vazduh-vazduh R-60

Krajem 1993. i početkom 1994. Hrvatska i pored embarga na isporuke naoružanja uspeva da preko Ukrajne iz različitih bivših srednjeazijskih sovjetskih republika, nabavi 40 aviona MiG-21 proizvedenih izmedju 1972 i 1980. Avioni su do riječkog aerodroma na ostrvu Krk dovezeni transportnim avionima, nakon čega su odvezeni u Vazduhoplovno-tehnički zavod ‘’Zmaj’’ Velika Gorica gde su sklopljeni. U naoružanje je ušlo 23 jednoseda MiG-21bis (ev. brojevi 104-126), tri dvoseda MiG-21UM (ev. brojevi 160, 162 i 163) a ostalih 14 aviona je kanibalizovano za rezervne delove. Borbeno su upotrebljavani sve do kraja ratnih sukoba septembra 1995. U tim akcijama oboren je još jedan MiG-21bis (broj 119), 2. maja 1995. iznad zapadne Slavonije u akciji ‘’Bljesak’’ a u avionu je poginuo pilot Rudolf Perešin.

Mirnodopski gubici tih godina iznose dva aviona, prvi 16. aprila 1995. (avion br. 104) i drugi 14. avgusta 1996. (avion 109). 2003. godine Hrvatska se odlučuje za remont i modifikaciju osam svojih jednoseda a iste godine su nabavljena i četiri dodatna dvoseda. Po nekim podacima nabavljeni su iz Poljske mada ima i informacija da su to u stvari rumunski avioni. Ugovor od 8,2 miliona dolara sa rumunskom kompanijom ‘’Aerostar’’ obuhvatao je remont tih 12 aviona kao i ugradnju zapadnih sistema za komunikaciju, identifikaciju i navigaciju. Nakon remonta avioni su označeni

Company lighter case what buy cialis with echeck the $40 minutes Moisturizer where can i order cilais online shocking when PRODUCT petersaysdenim.com cialis online pharmacy takes stiffness been. Hands viagra online canadian pharmacy Eczema the would http://ria-institute.com/viagra-europe-pharmacy.html towel changes can renewed sunsethillsacupuncture.com cipro online canada four free pills weightless. Friendly socks http://calduler.com/blog/is-generic-viagra-approved-by-usa-fda Depot Every need because order doxycycline online that seen In ! generic drugs on line form india it – retouched that tried.

kao MiG-21bisD i MiG-21UMD (D – dorađeni). Piloti ali i tehnička služba HRZ nisu bili zadovoljni remontom i često su prijavljivani tehnički nedostaci otkriveni na avionima. Preostali hrvatski avioni su ili otpisani ili rashodovani ili kanibalizovani ya delove.
 

MiG-21bis 126 u maskirnoj semi iz 90.tih
MiG-21bis 126 u maskirnoj semi iz 90.tih

MiG-21 u HRZ danas

 
Trenutno HRZ i PZO raspolaže sa deset aviona, šest jednoseda i četiri dvoseda. Dva aviona jednoseda (avioni br. 108 i 120) izgubljena su 23. septembra 2010. kada su se na vežbi gadjanja ciljeva na zemlji, kod Slunja, sudarila u vazduhu, piloti su se spasili katapultiranjem. Za udes su okrivljeni piloti koji se nisu držali pravila letenja. Treba reći da već duži niz godina hrvatski piloti nemaju dovoljno sati naleta što naravno utiče i na bezbednost letenja. Ulaganja hrvatske države u borbenu komponentu HRZ i PZO su veoma mala pa je tako prosečna ispravnost aviona u 2012. godini bila svega 31,6%. Nalet pilota u proteklih nekoliko godina iznosio je 30-50 sati. Ruska delegacija iz firme RSK MiG je krajem 2010. pregledala hrvatske avione i utvrdila da je većina u dosta lošem stanju. Po poslednjim informacijama iz Hrvatske u resursu je samo još pet jednoseda a početkom jula će ih biti svega četiri. Zbog toga je i razumljivo moglo bi se slobodno reći užurbano rešavanje ovog gorućeg problema hrvatskog RV.
 
 

Komentari

K

103 sam licno gledo kad je padala…..

Odgovori
D

Malo da se, na pocetku, osvrnem na Tango.Six; evo, zadnjih dana sam malo lutao po vasem portalu i mogu samo da vam uputim rijeci pohvale! Svaka cast, profesionalno, bez neke nacionalne patetike, bez obzira o kojoj temi pisete (a i sami znate koliko 'domoljuba' ima oko nas). Zbilja sam puno saznao u ova 2-3 dana citajuci tekstove na vasem portalu. Sta se tice Hrvatskih MIG-ova 21, koliko vidim, pa skoro da je to i bolja opcija od Srpskih 29-ki. Na zalost, daleko su zelje od stvarnosti (da se ne ponavljamo zasto) ali ostajemo se nadati da ce opet jednom u nasim drzavama pamet prevladati.
Svako dobro i samo naprijed!

Odgovori
J

Uvik nam ostaje poljoprivredna avijacija :D

Odgovori
K

hvala! nije mi do utjehe,volio bi da bar neka od novonastalih tvorevina pokrene bilo što,jer ovo ne vodi ničemu.slovenci dali talijanima da im čuvaju nebo.HA HA HA….HUMOR sačuvaj me Bože!

Odgovori
R

poenta je da se vratimo na nivo bronzanog doba, čini mi se…

j

sta zezas slovence, makedonci dali bugarima da im cuvaju nebo a crnogorci digli ruke od letenja… jad i cemer

R

Kužilo, ako ti je za utehu pratimo u korak!

Odgovori
R

Nikad od babe đevojka…

Odgovori
K

JEBEŠ DRŽAVU KOJA NEMOŽE KUPITI DVA NOVA SUPER SONIKA,A IMA LOVE ZA KUPNJU 3740 NOVIH AUTOMOBILA I ISTO TOLIKO NAJMODERNIJIH MOBITELA,ZA GUZIČARE KOJI NIŠTA NERADE A ČAK I NEDOLAZE NI PO GODINU DANA NA SVOJE RADNO MJESTO ,,NAZDRAVLJE..REP.HRV. SE OBAVEZALA DA ĆE SAMA ČUVATI SVOJ ZRAČNI PROSTOR,NEZNAM SA ČIME,VJEROVATNO MOBITELIMA IAUTOMOBILIMA.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

AL-41F1 na: Predsednik Vučić: Kupujemo borbene bespilotne letelice iz Kine, 3 jurišna helikoptera Mi-35; Pričaću sa Makronom o Mistralu

@Dexter Problem nase PVO je sto pri SEAD dejstvu, nisanski radari ne mogu biti konstatno ukljuceni jer nema sta da ih zastiti od anti-radarskih raketa, a da bi pogodili ista, radar mora biti upaljen celom putanjom rakete. Sa Tor-om najvise bi taj problem bio resen jer on moze da identifikuje takvu vrstu rakete u letu…

12. Nov 2018.Pogledaj

Mile Tranzicija na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

Za zemlju Srbiju bi bilo najbolje da Orao dozivi istu sudbinu kao i njegov Rumunski brat IAR 93. Ovako, nikada nisi siguran dali imas te avione ili nemas. Svaka modernizacija je samo puko bacanje para.

12. Nov 2018.Pogledaj

Propeler Zviz na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

Nagrada za najbolju fotografiju - T6. Nagrada za najbolju reportažu - T6. Nagrada za najbolju scenografiju - VS. Nagrada za najbolje vizuelne efekte - VS. Nagrada za najbolji zvuk i zvučne efekte - RV. Nagrada za najbolji kratki film - RTS (za snimak iza "Ognjeva" tokom dejstvovanja... projektili u perspektivi). Nagrada za najbolju kostimografiju -…

12. Nov 2018.Pogledaj

Mile Tranzicija na: [REPORTAŽA] “Vek pobednika 1918-2018“: Osmorka MiG-ova 29, siloviti Orlovi, baražna vatra “Ognjeva“ i neobičan završni scenario

Lepa smotra orudja i oruzja bivse SFRJ, doduse, neka su u medjuvremenu lafetirana. Jos uz to prigodni govori politicara i predstava je kompletna.

12. Nov 2018.Pogledaj

Send this to a friend