BEG airport status
LYBE 2008:00 Z 120°09KT CAVOK 30/15 Q1019 NOSIG=
Šta je sve mogao da uradi „dron“ koji je nosio zastavu „velike Albanije“?

Šta je sve mogao da uradi „dron“ koji je nosio zastavu „velike Albanije“?

BEOGRAD – Iako se karakteristike i mogućnosti RC kvadkoptera koji je leteo iznad stadiona JNA ne mogu smatrati opasnim, sinoćnji događaj je stvorio percepciju slabog obezbeđenja pre svega predsednika republike. Analiziramo o kakvoj se letelici radi i na koje načine njeno letenje može biti kontrolisano ili onemogućeno.

 
 
imagemagic.php
 
 
Kvalifikaciona utakmica za prvenstvo Evrope u fudbalu između Srbije i Albanije prekinuta je sinoć posle uletanja radio-kontrolisanog (RC) kvadkoptera marke Fantom, popularnog kineskog proizvođača DJI Innovations. Fantomov podvesni teret bila je zastava „Velike Albanije“ posle čijeg skidanja je došlo do tuče a  utakmica je ubrzo i prekinuta.
 

Fantom

 
Kako se jasno vidi na snimku leteći objekat u pitanju je DJI-ov RC kvadkopter tipa Fantom i to starija verzija 1.1. Kompanija DJI važi za jednog od najpopularnijih proizvođača RC multikoptera na svetu čiji se „leteći objekti“ većinom koriste za snimanje – nose GoPro Hero kamere sa ili bez stabilizacije, uz mnoštvo opcija dodatne opreme. Starije verzije Fantoma (poput ove koja je sinoć korišćena) mogu se kupiti već od 400 evra dok novije verzije serije 2 koštaju preko 700 evra.

Fantom teži 1 kilogram i prema specifikacijama proizvođača može poneti maksimalno 1350 grama korisnog tereta. Maksimalna brzina letelice je 15 metara u sekundi. Kontroler radi na frekvenciji od 2.4GHz.
 

ps
Tehničke specifikacije Fantoma v1.1

Opasnosti i operativne mogućnosti letelice

 
Po prvim, još neproverenim izveštajima, albanski Fantom je sinoć poleteo sa crkve blizu stadiona JNA što ukazuje na unapred osmišljenu operaciju. Ukoliko su navodi medija tačni da se kontroler nalazio unutar stadiona (letelica nije imala kameru pa je to i logična pretpostavka) i da je on čak bio u posedu osobe koja se nalazila u VIP loži u kojoj je takođe bio i predsednik republike Srbije, implikacije potpunog propusta neposrednog obezbeđenja prvog čoveka države su dalekosežne.

Iako je, ipak, malo verovatno da bi ovakva letelica mogla da ugrozi bezbednost lože i osoba u njoj (detoniranje eksploziva i sl.) negativni publicitet i percepcija nebezbednosti predsednika republike i potencijalne opasnosti predstavljaju javnu sramotu nadležnih službi bezbednosti. Ukoliko se zanemari najosnovnija KD zaštita (pretresanje) ostaje nepripremljenost za suočavanje sa „pretnjom“ čije su operativne mogućnosti dobro poznate. Poznate su sve opcije kontrolera koje su dostupne na tržištu i njihovi frekventni opsezi. Iako ne možemo pouzdano znati da li je obezbeđenje predsednika imalo ovakve ometače i da li bi se oni uključili da je letelica prišla bliže (ona nije bila ni blizu lože) ostaje problem javne percepcije i utiska da je to moglo da se dogodi.

Upravo zbog skorih incidenata gde su bezbednosne službe predstavljene u veoma lošem svetlu nije trebalo dozvoliti da bilo šta može leteti iznad stadiona. Tehničke mogućnosti za to postoje i čak sam proizvođač, DJI, u svoje Fantome sa novim firmwareom ugrađuje takozvani geo-fencing. U pitanju je ugrađeno onemogućavanje letelica da lete na određenim definisanim geografskim koordinatama. Prva, i logična, upotreba geo-fencinga je nemogućnost rada Fantoma blizu i iznad velikih međunarodnih aerodroma. DJI Fantomi verzije 2 tako na primer ne mogu leteti iznad beogradskog aerodroma Nikola Tesla i aerodroma Konstantin Veliki u Nišu. Kineske službe bezbednosti zahtevale su od DJI-a da u geo-fencing uključi trg Tjenanmen i druge „osetljive“ lokacije. Za očekivati je da će no-fly lista ubrzo uključivati i druge objekte širom planete osim aerodroma.

Popularnost DJI proizvoda leži pre svega u razumnom odnosu kvalitet-cena ali se oni ipak ne koriste od strane kvalitetnijih opcija za snimanje iz vazduha. Za ozbiljnije DSLR kamere koriste se multikopteri koji se izrađuju od modula (kao RC avioni) i oni ne mogu lako biti kontrolisani, tj. protiv njih ne postoji opcija geo-fencinga.
 

Bespilotna letelica, dron ili RC model?

 
U domaćim ali i stranim medijima termin „dron“ se u poslednje dve godine odomaćio iako se letelice ove kategorije stručno terminološki tako ne označavaju. Domaći termin je „bespilotna letelica“ (BPL) ali Fantom u našoj kategorizaciji ne spada u letelice već u „leteće objekte“ – radi se o radio-kontrolisanom multikopteru.

Termin „dron“ rezervisan je za veće bespilotne (često i naoružane) sisteme u koje nikako ne spadaju ovakve i slične hobističke letelice.
 
 

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

g

A koliku stetu moze da nanese 1350 grama bioloskog ili hemijskog agensa, ispustenog na toj visini i sa rotorima koji to sve lepo i ravnomerno rasprse?

Odgovori
1

Rotor ne mora da rasprsi. Dovoljno je da bioloski ili hemijski agens bude tezi od vazduha, i da dron leti iznad publike.

Odličan tekst i slažem se sa svim iznetim osim sa procenom opasnosti.
1350 grama bilo kog eksploziva može da napravi ogromnu štetu.
Evo šta se može sa nešto više od 500gr plastičnog eksploziva: https://www.youtube.com/watch?v=3Z9wG9XbW2k

Procena, koliko je verovatno da neko zaista tako nešto i uradi, ne bih se usudio da sam odgovor.

Odgovori
J

Ne treba biološki agens . Malo da se podsetimo dobro poznate ručne bombe M-75 (popularne kašikare) : masa bombe 355 g , eksplozivno punjenje 36 g , poluprečnik ubojnog dejstva do 12 m, a ranjavajućeg do 30 m. Pa vi vidite … Inače, ja ovaj incident vidim kao upozorenje vlastima koje su sve mogućnosti različitih terorističkih organizacija podržanih od strane naših "zapadnih partnera" .

Odgovori
Đ

Kod nas ti je sve post festum. Dron je leteo dovoljno dugo da bude uočen i sršen.
Nije ni jedno ni drugo. Šta sad? Ostavke obavezno ali to ne rešava problem. Profesionalizam ga rešava. Bezbednost države ne zavisi od opštinskog špijuna koji otkriva sumnjivo lice!

Odgovori
v

Vlast ova, vlast ona, vlast bilo koja po dolasku na vlast prvo što učini je da izvrši pospremanje bezbjednosnih službi. Službe se stalno sakate i uštimavaju za vlastite potrebe. Da se izgradi ozbiljna i efikasna služba treba cca.20 godina ozbiljnog rada. Nije žvaka za seljaka. Žalosno.

Odgovori
N

Na Fakultetu Tehničkih Nauka u Novom Sadu je napravljen ometač za radio linkove za bubice, a može da ometa i daljinsko upravljanje ovakvim letelicama. Ove na frekvenciji od 2.4 GHz je lakše ometati dok su radio linkovi frekvencije 433-915 MHz otporniji ali i njih je moguće ometati.

Odgovori
M

A koliko moze da leti sa jednim punjenjem baterija? Na kolikoj maksimalnoj udaljenosti od daljinskog upravljaca moze da bude? Da li mora da ima opticku vidljivost da mi moglo njime da se upravlja? Da li zaista moze sa njime da se upravlja preko neke android ili iphone aplikacije, posto vlas vec tvrdi da je moguce da je njime upravljano pomocu mobilnog telefona. P.S. Nisam strucnjak, nemam predznanje o ovome, zato i pitam.

Odgovori
V

Sta je dron mogao da uradi je retoricko pitanje.

Pravo potanje je sta je dron uradio.

A uradio je dovoljno. Nije uvek potrebno napraviti pokolj da se postigne cilj.

A sa ovim stonom Albanci su postigli svoj cilj.

Odgovori
r

Neke od ovih letelica je moguće kontrolisati i pomoću SmartPhone, i neki jeftiniji modeli su zaista bagatelni. Što se "korisnog" tereta tiče – ne brinite! Za takav "podvig" je potrebno nešto mnogo sofisticiranije. Ovo je bio čist egzibicionizam, i ništa više!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

дане na: [POSLEDNJA VEST] Prve zvanične fotografije srpskih Mi-35M: Delegacija Ministarstva odbrane posetila fabriku helikoptera “Rosvertol“

ED не знам да ли је прво или друго али водим се логиком Petrovic Dusana , да из свега извлачи доказе о неспособности Русије, ето ми 28 и ка 52 су полетели још у ссср (ми 28 јесте) ка 52 први лет 1997, али ће наш Дуле да каже како су то пројетовали у ссср…

20. Aug 2019.Pogledaj

avijaticar na: [ANALIZA] Kako su za sada opremljeni helikopteri Mi-35M RV i PVO Vojske Srbije

Boj ne bije svijetlo oruzje vec boj bije srce u junaka. Mogli smo i 50 da ih kupimo i jos 50 UH-60...ako ce nepotizam politika a samim tim i nestrucnost upravljati njima onda je sve pogresno i nepotrebno a to smo videli u svim nasim i tudjim sukobima....Ovo je odlican helikopter i odlicna platforma da…

20. Aug 2019.Pogledaj

Branko na: Ansat, prvi laki višenamenski helikopter konstruisan u Rusiji nakon raspada SSSR-a

@AI-41F1 Sve sto si napisao ima smisla, sa uslovom da je to velika flota. Medjutim pogledaj reportazu o Mi-35. Videces da su tamo ljudi profesionalci koji se treniraju kako da lete i popravljaju i to steknuto znanje ce preneti na nove generacije. Znaci malo podcenjujes njihovo znanje i umece. Cak sto vise ti smatras da…

20. Aug 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Intenzivirale se zrakoplovne aktivnosti na planetu

U ovom kontekstu treba pratiti koliki je udio pet najvećih prijevoznika (EUB3, Ryanair i easyJet). Obzirom na sve akvizicije i povećanja flote ne mogu vjerovati da Lufthansa nije povećala svoj udio. Molim Vas da mi pošaljete te grafikone na mail. Iskreno me interesiraju, a posebno izvori.

20. Aug 2019.Pogledaj

Branko na: [ANALIZA] Kako su za sada opremljeni helikopteri Mi-35M RV i PVO Vojske Srbije

Molim te ne lupetaj, paradna verzija? Albanci vide u mraku pa ce ih kamenjem gadjati. Jel tako?

20. Aug 2019.Pogledaj

Send this to a friend