Ovogodišnji Airbus Innovation days brifing originalno je trebalo da bude održan u novoj Airbusovoj FAL (Final Assembly Line) lokaciji Alabami, u Sjedinjenim Američkim Državama. Zbog promene plana u kratkom roku dani inovacije održani su ipak u Tuluzu i novinari su dobili izbor između ovog tradicionalnog brifinga i Airbus Environment događaja: jednodnevne prezentacije dostignuća Airbus korporacije (donedavno EADS) u domenu ekologije. Naizgled nezanimljivo ali zbog paketa koji je uključivao i posetu Airbus Defence & Space diviziji odlučio sam se za dva dana priče o ekologiji. I nisam pogrešio.
Nakon posete izdvojenoj lokaciji u Tuluzu u kojoj se sastavljaju komponente za satelite namenjene civilnim primenama (meteorologija i nadziranje klimatatskih promena) drugi dan brifinga bio je podeljen u segmente: Eco Performance, Eco Partnership, Eco Innovation i Eco Engagement.

Airbus i ekologija
Ekologija – ključna reč koja će vas u većini slučajeva naterati da momentalno isključite mozak ili kliknete neki drugi link, u vazduhoplovnoj industriji (kao i većina stvari) bitno je zanimljivija.
Kada pričamo o ekologiji i najvećem evropskom proizvođaču putničkih letelica (Airbus grupa vs. Airbus putnički avioni, naviknite se) pričamo o tehnološkim inovacijama koje su kompleksne, plod su neuobičajenog nivoa saradnje širom industrije i menjaju sve: od načina kako OEM’s (Original Equipment Manufacturers) projektuju i proizvode, kako podizvođači inoviraju i kako svi zajedno kroje nove operativne procedure koje će pre ili kasnije stići do svakog gejta na planeti.
Za 50 prethodnih godina vazduhoplovna industrija smanjila je potrošnju goriva i CO2 emisije za više od 80% a buku za 75%. Efikasno marketing oružje i PR crtice kratkoročno ali dugoročno pričamo o milijardama koje se štede i proizvodima čija efikasnost nije ostala na relativno istom nivou kao u drugim industrijama.

A330, kako kažu u Airbusu, već sada troši 20% manje od svoje konkurencije (čitaj 777) dok će NEO verzija sa novim motorima na to dodati još 14% smenjenja CO2 emisija. U razvoj A320NEO ulaže se 300 miliona dolara na godišnjem nivou što bi trebalo da rezultira sa 15% smanjenja potrošnje goriva u najprodavanijem uskotrupnom segmentu.
Novi CFM LEAP-1A ili Prattovi Pure Power motori, šarkleti i smanjenje buke od 15 decibela daju A320 porodici Eco-friendly bedž koji vrlo konkretno štedi. Jer margine profita u airline industriji gotovo da ne postoje i stoga je jasno da se ekologija prihvata više kao povoljan računovodstveni koncept nego bilo šta drugo.
A350XWB, clean-sheet dizajn iz Tuluza projektovan je da bude „eko-efikasan“ od gejta do gejta što preciznije znači manje emisije štetnih gasova i buke u svakoj fazi leta.
Strategija globalne civilne vazduhoplovne industrije za smanjenje CO2 emisija bazirana je na četiri stuba: tehnološkim inovacijama i novim gorivima, unapređenju operativnih procedura i ATM-a (Air Traffic Managementa), unapređenju proizvodne infrastrukture u ekološkom smislu i pametnim ekonomskim merama.

Airbus je 2014. godine tako sa British Airwaysom i NATS-om (UK ATC provajder) razvio nove operativne procedure kako bi se potpis buke aviona A380 drastično smanjio u okolini Heathrowa. Evropski proizvođač je zajedno sa Evropskom Komisijom i vodećim evropskim aviokompanijama ušao u dugogodišnji projekat podrške i promocije proizvodnje, skladištenja i distribucije održivih bio-goriva (ITAKA partnerstvo). Zatim tu su SESAR i NextGen – iako odvojeni evropski i američki projekti na njih se računa da kroz svoju optimizaciju vazdušnog saobraćaja indirektno značajno doprinesu smanjenju štetnih emisija na globalnom nivou. Dok u sferi zemaljskih operacija Airbus već duže vremena sa EGTS International (Honeywell i Safran) razvija električni eTaxi sistem za svoju A320 porodicu.
Tokom posete obišao sam A350 FAL (Final Assembly Line), intervjuisao A350 opitnog pilota sa levog sedišta ovog lajnera koji je tek pre par meseci ušao u saobraćaj i saznao više o tome šta sve sateliti mogu.
Sve ovo u danima koji dolaze na našem portalu.