U poslednjoj u nizu vazduhoplovnih nesreća, u Dubaiju, kabinsko osoblje Emirata demonstriralo je suštinu profesije kabinskog osoblja tako što je spasilo živote 300 ljudi. Svaka kompanija insistira na svojim obukama (o Emiratovim Tango Six je i detaljno pisao nakon nesreće), ali bez obzira na sve različitosti, jedno od striktno propisanih pravila je da osoba zaposlena kao kabinsko osoblje (u većim avio-kompanijama) mora da ima najmanje 21 godinu. Do tada, jedina alternativa kompanijskom iskustvu obuke za stjuardese i stjuarde jesu privatne škole.
Jedna od njih trenutno traje u Beogradu.
Prisustvovali smo času praktične nastave u Fly Fly Akademiji, razgovarali sa polaznicima i predavačima. Interesovalo nas je šta se konkretno uči, kako izgleda praktična nastava, ko su polazici, koji su njihove želje i motivi.
Praktična nastava bila je organizovana na aerodromu „Nikola Tesla“ u jednoj od letelica kompanije „Air Pink“ – Cessna Citation XLS. U fokusu praktične nastave za ovaj dan bio je „aircraft security search“.
Uprkos želji da zajedno sa polaznicima škole prisustvujemo celokupnoj demonstraciji u avionu, to nam nije bilo dozvoljeno uz objašnjenje da „pojedine informacije ne treba da budu javne“.
– I prema domaćim i prema međunarodnim standardima, posada koja ide na let je dužna da vodi računa o bezbednosti. Jedan od tih postupaka je i pregled aviona pre poletanja i pre nego što putnici uđu u putničku kabinu – kratko je objasnio Ljubomir Konjević, ovlašćenji instruktor Direktorata civilnog vazduhoplovstva, koji je držao ovu nastavu.
Tokom našeg kratkog prisustva, uglavnom smo mogli da čujemo koje osnovne, i svakako očekivane, procedure kabinsko osoblje primenjuje pre ulaska putnika u avion poput pregleda i provere svih sedišta, pregrada u kabini, kuhinje, toaleta – ukoliko ga u avionu ima. U ovom konkretnom slučaju, nije ga bilo, ali Konjević ističe da ovakva škola polaznike više upoznaje sa principima nego sa striktnim redosledom procedura.
– Ja ih uvodim u one postupke koje će primenjivati kasnije u kompaniji, s tim što će kompanija napraviti mnogo detaljniju obuku na osnovu tipa aviona na kome će one leteti jer svaki tip ima svoje karakteristike. Međutim, stvar je principa, da one znaju da moraju da pregledaju sve te delove koji su pristupačni putnicima – navodi Konjević.
Sa njim je saglasna i Olja Pešić-Bajagić, bivša sjuardesa JAT-a u periodu „njegovog zlatnog doba“, kako sama kaže. Tokom tridesetogodišnje karijere prošla je kroz uobičajenu hijararhiju napretka – bila je stjuardesa, zatim perser, instruktor, na kraju i direktor njihovog sektora. Sve to dok je „JAT još uvek bio jedna velika firma koja je brojala oko 850 devojaka i mladića zaposlenih kao kabinsko osoblje“. U Akademiji je trenutno zadužena za vođenje celokupne nastave, a predavač je na predmetima „human resource management“ i „komunikacija za stjuardese“.
– Ovo je deseta generacija stjuardesa u Akademiji i četvrta godina od kako se nastava realizuje. Akademija je akreditovana u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva – navodi Pešić-Bajagić.
Jedna od najvažnijih lekcija za buduće kabinsko osoblje koju ona prenosi odnosi se na njihovu sposobnost da u datom trenutku poput psihologa analiziraju putnike na letu, naročito danas kada se sve više širi strah od terorističkih napada u avionu, objašnjava Olja Pešić-Bajagić.
– Sve stjuardese moraju da znaju da je osnovna dužnost vrlo važna, a to je spašavanje putnika. Takođe, zbog raznolikosti putnika na letu, stjuardese treba da budu praktično psiholozi koji će sve da primete, ali svakako je i na avio-kompaniji da sve to usaglasi – navodi Pešić-Bajagić.
Polaznice koje su sa nama razgovarale još uvek nemaju uslov da za posao kabinskog osoblja apliciraju kod neke od većih avio-kompanija. Većina njih vrlo je dobro informisana šta je „Open“, a šta „Assessment Day“, a ovde su da bi pre apliciranja za posao stjuardese imale predznanje.
Nevena Nikolić, studentkinja druge godine turizma, steći će uslov za apliciranje već sledeće godine. Kaže da će to sigurno učiniti. Želja joj je da nekad bude na usluzi putnicima u A330, što smo mogli i da pretpostavimo po njenoj reakciji nakon što je ugledala ovaj avion dok taksira na beogradskom aerodromu, na svega nekoliko metara od mesta gde se praktična nastava održavala.
Na kraju ovog meseca, i nakon savladavanja devet predmeta smatra da će biti bliža tome.
– Naučili smo šta radimo, na primer, u slučaju postavljanja bombe, kako treba da uradimo „emergency“ proceduru. Osim ovoga imamo i predmete kao što su osnove preživljavanja, komunikacija kabinskog osoblja zajedno sa engleskim jezikom za kabinsko osoblje, postupanje sa putnicima, nadzor putničke kabine, ljudski faktor – kako treba da se obraćamo, kakav stav treba da imamo prema putnicima – objašnjava Nevena Nikolić.
Posao stjuardese, neretko nepravedno karakterisan i svođen na needukovane i često primitivne komentare zapravo je jedan odgovoran, zanimljiv i možda ne toliko glamurozan kao nekada, ali svakako dinamičan posao. Ne zaboravite to kada sledeći put letite avionom i, zaboga, uzvratite taj smešak.
keko
Koja diskriminacija na prostorima bivse YU. Stjuardese moraju da budu 20-ak godina, sve iste visine i tezine. Sve se moraju smijesiti dok posluzuju gastarbajtere ili sinove domacih tajkuna, maltene kao da sluze neke milijardere. Jos i moraju psiholozi da budu, da gledaju i analiziraju putnike dok sluze pice i hranu. Sta jos trebaju da budu? Piloti i austronauti?
Bizi tamo, ovdje u US su stjardese bez ili sa jedva zavrsenom srednjom skolom, deblje i starije od mene, jedva se provlace kroz avion. Kakvi psiholozi i gluposti.
Kse
Keko izgleda da si imao lose iskustvo! Svuda se stewardess-e zaposljavaju kao mlade, tokom rada u kompaniji, prirodno ostare ili se ugoje….pored toga, US kompanije su daleko od uzira sto se tice servisa putnika, prvenstveno su tu Emirates, Etihad, Qatar kao i kompanije sa dalekog istoka, probaj Thai Airways, Cathai ili Singapore Airlines…
CC
Analiza putnika se vrsi iz prostih razloga, zbog putnika koji su potencijalni problem, tipa pijanog ili drogiranog putnika, uplasenog, kome ce se posvetiti vise paznje, ili jednostavno radi prepoznavanja mladog i sposobnog putnika, koji ce im pomoci u emergency situacijama. Procedura je svuda ista, standard takodje, postoje pisana pravila koja su ista za sve aviokompanije u svetu. Stjuardesa mora da ima najmanje 21 godinu, takodje moze da radi i sa srednjom skolom,o obrazovanju ispod toga u 2016. bi stvarno bilo apsurdno govoriti. Izgled nije presudan, norma za visinu postoji sa razlogom, zbog kaseta u koje se ubacije rucni prtljag.Bitna je psihofizicka kondicija, efikasnost, kultura, smirenost i odlucnost, jer ne zaboravite, stjuardese su prvobitno u avionu zarad bezbednosti.Takodje, stjuardese se smese svima, radi stvaranja prijatne atmosfere, nervoznom putniku bi svakako bilo jos gore ako mu se osoba u uniformi jos i namrgodi. Makar to bio kako kazete, gasterbajter i slicno. Trebalo bi da bude pohvalno sto se i Srbija trudi da bude u koraku sa svetskim standardima vodecih avio-kompanija. Nadam se da sam vam pomogla da razresite neke nedoumice. :)