BEG airport status
Dubai Airshow: Zašto su Emirati naručili 40 najnovijih Boinga i kako je nekad Srbija mogla da profitira od toga Još jedna narudžbina, još jedan posao za lokalnu vazduhoplovnu industriju

Dubai Airshow: Zašto su Emirati naručili 40 najnovijih Boinga i kako je nekad Srbija mogla da profitira od toga

Prvi dan Dubai Airshowa protekao je u znaku Emirata. Kako zbog prve velike porudžbine Boingovih aviona tako i zbog premijere verovatno najluksuznije i najmodernije prve klase u nekoj letećoj spravi danas. Detaljniji izveštaj o novom izgledu prve klase u Emiratovim 777 pročitajte ovde.

Prvu konferenciju za medije avio-prevoznika baziranog i dalje na starom aerodromu u Dubaiju (DXB) obeležilo je potpisivanje narudžbine za 40 Boinga 787-10. Vrednost naručenih Drimlajnera je, kako je saopšteno, 15,1 milijardu dolara a njihove isporuke očekuju su od 2022 godine. Planirano je da baš 2022. godine Emirati počnu sa uvođenjem novog 777X.

Boingov 787-10 je najnoviji i najduži član Drimlajner familije. Iako više ne nosi titulu najnovije i tehnološki najnaprednije opcije na tržištu, Boing je prodaje kao letelicu koja troši 10% manje goriva i isto toliko procenata manje emituje štetne gasove u atmosferu. Za 787 program ova narudžbina prestavljaće prelazak ukupno naručenih primeraka letelice iznad 200.

Jedan od tri test primeraka produženog 787-10. Završetak sertifikacije očekuje se sredinom sledeće godine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako je rečeno na konferenciji za medije, trenutno najnoviji lajner, Erbasov A350 bio je takođe u razmatranju ali „Drimlajner je bio bolja opcija“. On će biti treći dugoprugaški tip u floti inače najvećeg operatera Boingovog 777 i Erbasovog A380 na planeti.

Kada je o A380 reč, nakon neuspelog ubeđivanja Emirata da prihvate i tako lansiraju verziju letelice sa modernijim opcijama motora (A380NEO), mnogi su očekivali da će Erbas na ovogodišnjem sajmu dobiti narudžbinu do 40 A380CEO. Budući da prevoznik iz Dubaija već ima 100 u svojoj floti, da mu i dalje finansijski dobro ide, on će biti jedini tas na vagi koji će dugoročno odlučiti nastavak proizvodnje najveće putničke letelice na svetu. Međutim, i oni imaju svoje zahteve.

Džon Lihi ima do četvrtka da ispregovara novu narudžbinu Emirata za A380 / Foto: Emirati

Međutim, kada su „manje“ letelice u pitanju Emirati su se odlučili i definitivno izbacili Erbasov A350 kao opciju. Ovo je potvrda najvećeg otkazivanja narudžbine u istoriji Erbasa iz 2014. godine kada je prvobitna namera da se pazari 70 letelica (miks -900 i -1000 verzija) otkazana. Boing je izjavio da će Emirati imati pravo da zamene -10 za manji 787-9. Desetka će biti isporučivana sa konfiguracijom u dve i tri klase sa opcijama kapaciteta od 240 – 300 putnika.

 

Kad smo kod kapaciteta…

Čemu toliki?

Uzimajući u obzir sve trenutne otežavajuće aspekte poslovanja MEB3 avio-kompanija, očigledno je da se ne zaustavljaju kada je reč o naručivanju novih letelica.

787-10 u standardnoj konfiguraciji prima oko 300 putnika, što je zapravo na dnu skale kada su Emirati u pitanju. Pored A380 kompanija leti i 777-300ER koji prima 354 putnika. Većina analitičara upravo je predviđala da će kompanija naručiti letelicu manjeg kapaciteta pre svega za testiranje novih tržišta. 787-9 bi tu bio idelna opcija pa nije do kraja jasno zbog čega bi uzeli veću -10?

Jedan od odgovora na nastavak kupovine novih letelica, od oba proizvođača, uprkos izazovima kako u regionu u kojem posluju tako i globalno sigurno je Mubadala.

U okviru jedne od najvećih kompanija u Ujedinjenim Arapskim Emiratima posluje divizija koja ove godine obeležava svoju prvu dekadu aktivnosti u vazduhoplovnoj industriji. Za samo 10 godina Mubadala Aerospace uvela je Emirate u sam vrh najprofitabilnijih segmenata industrije – u proizvodnju i održavanje.

Možda nikada i ne vidimo usporavanje velikih narudžbina / Ilustracija: Boing

Mubadala je, pre svega kroz proizvodnju kompozitnih delova aviona u kompaniji Strata i dilovima za reparaciju najmodernijih avio-motora u kompaniji TS&S Aerospace postala dobavljač prvog nivoa (Tier 1) za Boing i Erbas. Svaki novi naručeni putnički avion dva proizvođača tako će biti delom proizveden u UAE a avio-kompanije Etihad i Emirati repariraće svoje motore u zemlji.

Ovo je uvek i bila strategija države. Da njene, sada tri, avio-kompanije naručuju letelice od Erbasa i Boinga a da se duopol obaveže da će sekcije tih letelica biti proizvođene u Al Alainu, nedaleko od Abu Dabija. U jednom trenutku je i Srbija bila razmatrana za low-cost verziju fabrike kompozitnih avio-delova ali su umesto nje u trci sada Maroko i Tunis. Srbija pre dve godine, a sada Maroko i Tunis, u razmatranju su isključivo zbog niske cene radne snage.

Kako je Tango Six prvi izvestio iz Dubaija pre dve godine, razmatrana je i akvizicija Jat Tehnike ali se od toga po svemu sudeći odustalo. Mubadala je bila ključna u prelasku dela SR Technicsa iz Švajcarske u Srbiju ali je naknadno izašla iz suvlasništva ove kompanije u korist HNA Grupe koja se takođe strateški interesuje za srpsko civilno vazduhoplovstvo.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

V

Dobar ovaj salto mortale Boeinga. Da je nama takvih salta malo više, kamo lepe sreće. No nama ostaju samo mortala.

Izgleda da je Airbus u interesantnoj situaciji. No sačekajmo.

Kokice i pivo. Obavezno!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

B3 na: [EKSKLUZIVNO] Kako je pilot USAF-a izbegao četiri Nevine rakete aprila 1999. godine

Ako zanemarimo politiku i ovaj SEAD F-16 ipak ako B-1 leti u tvom dometu i baca MK82 sa pokvarenim vratima na vise meta i vrati se u bazu mozda prelazak u pekare nije lose resenje.

25. May 2018.Pogledaj

dragan na: [EKSKLUZIVNO] Kako je pilot USAF-a izbegao četiri Nevine rakete aprila 1999. godine

Za tenkove ih nije bilo briga? Hehe zato je Dzejmi Sej svako vece izvestavao o desetinama tenkova unistenih od strane avijacije. A kada je krenulo povlacenje ucutali ko mrtva puvala. Pogodili i unistili sta su hteli? Pa nece biti jer su pogodili zgrade. Cak i za ostrascenog hrvata bas si napisao gluposti

25. May 2018.Pogledaj

Strateg na: [EKSKLUZIVNO] Kako je pilot USAF-a izbegao četiri Nevine rakete aprila 1999. godine

Ne sporim ti realnost, ali moram ovo da istaknem. Vazdušni udari NE MOGU da donesu pobedu, već mogu samo da stvore uslove za pobedu. Osim toga, pogledaj desetu epizodu dokumentarne serije "Battleplan".

25. May 2018.Pogledaj

Jason Bourne na: Izgubljena borba za „Ikarus“: Počelo rušenje zgrade prve srpske fabrike aviona

Cek cek, to se pominju Kemoimpex i Neimar visokogradnja. Ova firma Kemoimpex se ranije zvala Agrohim i bavi se trgovinom autogumama i sada su u Nisu prodavci automobila marke Mercedes. Valjalo bi malo procesljati detaljnije cime su se i kako bavili sa izgradnjom stanova na nisavskom keju u samom centru grada. Mutne su se neke…

25. May 2018.Pogledaj

Send this to a friend