Promocija knjige „Mig-29 – naša priča“ autora Danka Borojevića, Dragog Ivića i Željka Ubovića održana je juče u Kulturnom Centru Čukarica.
Prisutnima je, pored Ivića i Borojevića, o knjizi i razvojnom putu aviona MiG-29 govorio i recezent knjige, penzionisani general Branko Bilbija. On je objasnio na koji način je sredinom osamdesetih godina taj lovački avion uveden kao dodatak postojećem vojnom naoružanju:
– Imali smo jedan cilj i pitali se kako do njega doći. Bio nam je potreban lovac, a na raspolaganju mnogi francuski, američki, engleski, švedski, ruski avioni. Naš konačan izbor bio je MiG-29, koji je, zapravo, produžetak MiG-a 21. Mi imamo veliku tradiciju sa tim MiG-om još od 1961. godine, kada je prvi i došao u Jugoslaviju. Od tada smo se uvek naoružavali tehnikom te vrste, a generacije pilota koje su letele na MiG-u 21 su upravo na nju i naviknute. –
Međutim, razlog odabira baš tog aviona ne može se posmatrati samo u odnosu na njegovu funkcionalnu i tehničku sličnost sa MiG-om 21, smatra Bilbija:
– Mogao je to da bude i neki drugi avion – i Miraž 2000 i F-16, ali MiG-29 je bolji od njih. Dakle, poredimo ova tri tipa aviona sa njihovom celokupnom opremom, naoružanjem, aerodinamikom. Ipak, mi smo tada tražili čist lovački avion, jer smo imali razrešenu lovačko-bombardersku varijantu preko G-4 i Orla. Nama tada nije bio opcija višenamenski avion. Bilo je potrebno da se pokrije jedan period od trenutka gde iz naoružanja izlaze resursi MiG-a 21 bis, do trenutka kada u naoružanje treba da uđe Novi avion (NA), koji je bio duboko u projektu tih godina. Do tada je nedostatak lovačkih aviona trebalo da pokrije MiG-29. –
Ipak, odluka da odabir spadne na MiG-29 nije bila doneta unapred, istakao je Bilbija i dodao da je na pitanje nadležnosti pri odlučivanju odgovor jasan:
– Pitanje je bilo da li je general Tus odlučivao o tome da li će se kupiti 29tka ili neki drugi avion? Ne, nije odlučivao. Zašto nije odlučivao – zato što je bio komandant vazduhoplovstva i uopšte nije bio nadležan za nabavku vazduhoplovne tehnike. On je kao komandant bio nadležan za upotrebu tih aviona, sistema PVO, radarskih sistema. Nabavku je vršio zamenik načelnika generalštaba za RV i PVO. Tus apsolutno nije u tome učestvovao. –
Podsetimo, autori Borojević, Ivić i Ubović prethodne godine objavili su knjigu „Vazduhoplovne snage bivših republika SFRJ 1992-2015.“, a kako i sami kažu knjiga „MiG-29 – naša priča“ svojevrstan je nastavak njihovog dela „MiG-21 legenda Hladnog rata“ objavljenog 2015. godine.
Mrgud
„Bilo je potrebno da se pokrije jedan period od trenutka gde iz naoružanja izlaze resursi MiG-a 21 bis, do trenutka kada u naoružanje treba da uđe Novi avion (NA), koji je bio duboko u projektu tih godina.“ какво утопистичко размишљање наших генерала, потпуно несвесних ситуације око себе…стратешки развој градити на претпоставци да „тек треба да уђе“…и на послетку и сами смо сведоци како је испао тај „пројекат“! да ли данашњи стратези знају шта раде…!?
Mile Tranzicija
Generalska utopija. Strasno je koliko ti ljudi nemaju pojma! MiG 29, avion sa dva motora, visoko manevarski lovac sa radarom sa mogucnoscu osmatranja donje polusfere, treba da zameni lovca presretaca MiG 21 sa slabim radarom i znatno slabijim manevarskim osobinama zbog male povrsine krila.
Najblizi pandan MiG-u 21 je F5 koji je u to vreme bio opcija za kupovinu od strane RV i PVO SFRJ.
F 16 je nastao po zahtevu Americkih pilota da im se da moderan MiG 21( iskustva iz Vijetnama) pa je prirodnije da on bude izbor komande RV i PVO.
MiG 29 je konstrukciono blizi F18-ci, dok je Miraz 2000 verovatno bio najbolji izbor od svega sto se tada nudilo. Verovatno je politika umesala svoje prste u nabavku aviona.
Saagledavajuci razvoj i proizvodnju Orla u kome se u najmanju ruku „lutalo“ od onog sta zelimo a sta mozemo, uz razna mesetarenja ino partnera, verovatno bi i razvoj novog lovca SFRJ imao neslavni kraj, promaseni projekat kao i Orao.
Gospodo, razvoj i proizvodnja Orla su kostali preko MILIJARDU dolara, a koliko para bi trebalo da se odvoji da se razvije i proizvede konkurentan lovacki avion?
Sreca je da se cela prica zavrsila samo na projektu.
Mrgud
од целог пројекта НА беше остао само кокпит и то се дуго појављивао у шпици за емисију Дозволите…мегаломански залогај за то време. започет кад и шведски Грипен мада наши су волели да НА упоређују са Рафалом! Грипен и Рафал одавно пеглају по небу…НА више нема ни на шпици за Дозволите. елем, не кажем ја да је МиГ-29 лош али питање доктрине тј. употребе таквог авиона. не значи да ако је добар за Русију аутоматски буде добар и за нас. Русија је велика земља и увек играли на масовност и робусност технике (масовност надомесћује квалитет). ми ‘ваки какви смо од масовност нема ништа, квалитет нам је једина опција! да сам ја којим случајем неки др~мр…ловачку авијацију би ставио на стенбај а акценат би ишао на close air suport…
Nikola
@Mrgud
NA je bio projekat lakog lovca poput indijskog HAL Tejas ili kineskog JF-17.
Bilo je potpuno glupo i bespotrebno da Jugoslavija pokušava razvoj avio tehnike jer razvoj aviona koji se proizvodi u malom broju košta više nego kupovina iz inostranstva ali stvar je u tome da su direktori i partijski drugovi iz tog razvoja uzimali masnu proviziju na štetu naroda i države. Setimo se samo onog čoveka koji je razvio M70 na bazi već postojećeg oružja i prodavao maglu državnom rukovodstvu.
Mrgud
таштина тј. онај престиж да се каже како и ми имамо дугу традицију у ваздухопловству као и у НВО, да смо једни од ретких како самостално правимо авионе!? то бре ни Х пута богатије земље од наше не могу себи да приуште!!! и онда кад нешто СКЛЕПАМО онда је то НАЈбоље у својој класи. проблем настаје што ту такву “класу“ само ми имамо …зато нашим авионима увек фали онај “финиш“ који треба да одваји ратну, убиствену, претећу машину од спортског аероплана…
…где су Миговиии!???
Amater
F5 je bio izbor, a znamo da je F5 glumio Mig-28 (u Top Ganu), tako da je Mig-29 svakako bio bolja opcija :)
SF
Mrgud
Saradnja sa Dasault-om na projektu NA – potencijalni TOT u tom trenutku sigurno neobjedinjuje tehnologije sa Mirage-a 2000, cisto sumnjam da je 15% sa Rafala bilo u opciji. Uvoz objedinjuje 95% delova na NA.To nije utopisticki ? Takticki isto subjektivno potencirate Rafala posto on jeste zamisljen jednim delom kao CAS (mozda najbolji trenutno u toj MCA roli, po nosivosti/doletu/inovacijama u nauruzanju), problem cena i odrzavanje.Cas naleta je 28000 dolara, sta smo potencijalno ustedeli, dobili ?
Takticki CAS najbolje obavljaju helikopteri i UAE.Ako odemo zapadno cene su manje vise iste kao Ruske, evo Rusi nude remontni helikopterski centar (nesto gde civilno, ratno vazduhoplovstvo moze imati koristi), ali mi to gledamo da upropastimo.Ne odgovaraju vam civilni helikopterski carter letovi mozda ? Povezivanje i objedinjavanje turistickih centara Srbije ? Vojno odmaraliste inkasira deo VS, pomaze niskom stalezu, postoji trenutno u nekom obliku u Srbiji ? Nema ovde ideja, ali je vazno uvek napljuvati stari sistem – kada smo imali selektivni pristup problemu, izvukli pouke iz gresaka i nadogradili stari sistem ?
zoran
Pokazalo se pogresnim da RV ne vrsi izbor tehnike za upotrebu, izvrsavanju misija i zadataka..verovatno je davalo misljenje o istom ali konacnu odluku donose drugi..kao i danas..pogresno i dalje. Nije jasno zasto se rade kojekakve studije razvoja i strucna okupljanja kada se dogadjaju trgovacke kombinatorike koje u povratnoj sprezi traze od sistema da ih podrzi..americka vojska npr. iskaze TTZ za novim sredstvom, raspise tender, obezbedi novac i ocenjuje i odlucuje u konacnom izboru…bar tako izgleda..sve drugo u logici nije dobro. Tus je imao dobar plan ali puno toga je bilo protiv.
Mrgud
@SF
За пројекат НА читао сам још крајем 80-тих година, чини ми се у Аеромагазину и у још пар ондашњих часописа. Како тада није било интернета мало теже се долазило до података. Нити ја шта потенцирам него пишем шта је писала ондашња штампа (мислим да још увек чувам по кутије прва издања Аеромагазина, Одбране, РВ Гласници…Фронт-ови…). елем, упоредо са писањем поменутих листова кренула је и кампања од стране Словенаца и Хрвата контра тог пројекта (да не улазимо у политику јер знамо како је све почело и завршило се) који су износили неке своје опсервације типа како може држава чији је највећи технички успех ауто типа Југо да прави суперсоничне авионе!? донекле се слажем са овом констатацијом јер сам и сам “пилотирао“ на једном Југу и итекако су ми познате његове карактеристике :)
А кад помињеш тактичку подршку, да сам ја неки генералисимус, моја размишљања би ишла у правцу турбо-пропелераца као што је А-29 Супер Тукано. За нашу акваторију и потребе мислим да је сасвим довољан. За расни борбени авион, мислим да ми немамо капацитете!
Ово у вези туризма, војске, војна одмаралишта…хеликоптери…мислим да војска и туризам не иду…
@zoran
И данас родови и службе расписују ТТЗ за набавку средстава и опреме, али… у питању су приоритети које “виша кућа“ одређује. Нажалост, како свеопшта ситуација у друштву тако и армада није поштеђена одливом квалитетног кадра па управо те ТТЗ раде недовољно стручно обучени људи и дешава се да је ТТЗ у старту фаличан (једноставно кад не пратиш тенденције развоја па захтеваш неко средство које је већ у старту застарело нпр…) Ту су и наравно повлашћене фирме, тзв. Наменска индустрија, којима је загарантован посао са војском и тако нпр. нулта, пробна серија прође испитивања све ОК. Почне производња, цветко! Квалитет драстично опао… Затим, социјала! Војска данас дође ко нека социјална установа. Тендере добијају неке пропале фирме на конту куповине социјалног мира. Пропалој фирми дају као да прави нешто за војску, чисто да би их држали у животу а војска за узврат добије тотално неупотребљиву опрему – ђубре! Бивши генерали и пуковници, у пензији, отварају фирме које су уско специјализоване за неку делатност и пружају “услуге“ војсци која то масно плаћа…итеде, итеде…
SF
Mrgud,
Prica u nedogled, ali jasna kao ISO standard, ako se postuju procedure vidi se svaki ucesnik procesa i njegov ucinak.Medjutim kod nas na magican nacin nema ucinka.
Ne budite sigurni u konstataciju ne ide jedno sa drugim, posto mozete prazniti drzavnu kesu dok se ne isprazni, sta cemo kad se isprazni ?Neko ce vikati nesposobna politika, a politicari kao sto ste naveli sta ce nam vojska u takvom obimu, pa hajde svako svoju manju da pravi.To se dogodilo……izvukli smo pouke ? Cekacemo vecito donacije stranih drzava ?
Evo Vi n.p.r COIN avione zahtevate, sta ce nam u sukobu nizeg inteziteta kad n.p.r. posedujemo artiljeriju i navodece projektile dometa do 200km (pruzice konstantu podrsku vise od 1h).Njihova nosivost do 1500kg i pristup opasnoj zoni dejstva su diskutabilni,mozda gledate strane izvestaje koji ne spominju navodjenja sa bespilotnih letelica(zato su u vremenskom odzivu efikasni), ne racunajte obracune sa narko kartelima.U sukobu viseg inteziteta nemaju skoro nikakvu ulogu.Ispada razvijamo ih kako u mirnodopskim uslovima imamo na cemu jeftino leteti, placamo stranim firmama odrzavanje i konstantno praznimo budzet.A koliko vidim projekat Kobac je kopija cega ? Ima neko zaintersovan osim nas ?
Da li ste upoznati koliko jedan aeromiting aviona iz drugog svetskog rata moze inkasirati od posetioca i raznih propratnih udruzenja.Sta je to nego jedan obican turizam.Ko voli nek izvoli ! Mi pravimo medjutim aeromiting na racun drzave, sve radimo na racun drzave, a drzava sve manja i manja.Tako i vojska sve losije i losije opremljena.
Niste bas razumeli poentu helikoptera, gde ce pilot imati veliki broj casova naleta sa n.p.r Mi-171? Leteo na vojnom ili civilnom helikopteru zadatak je skoro isti, prebaciti ljudstvo ili opremu.Samo sto ovde deo sredtava vracate u budzet posto naplacujete civilni let.
Inace vojno odmaraliste je sposobnost organizacije, civili ili vojnici ocenjuju uslove zivota u takvom ambijentu (zar mislite kako tu vojne tehnologije ne mozete razvijati), ovde je cak kontrola veca posto se placa, ako su losi uslovi zivota onda nema gostiju (sta mislite zasto su uslovi obaveznog sluzenja roka skupi, nema dovoljno sredstava za kvalitetnu obuku – pa zato sto konstantno imamo losu organizaciju, koja se godinama lazno ocenjuje zadovoljavajuce i daje lose rezultate za budzet).izmedju ostalog zato su neki losi dobavljaci ostali vezani samo za vojsku, svoje jeftine proizvode ne mogu prodati nikome drugom osim vojsci !
Jednoj Utvi ili nekom remontnom zavodu trebaju savremene masine za obradu materijala, a onda treba proceniti potraznju prvenstveno civilnog trzista, tek onda vojnog trzista.
Pocev od spomenutih osnovnih stvari, pa sve do kompleksnijih mi gubimo kompas.
Mrgud
@SF
Мени лично COIN aвијација је некако логично решење јер на овим просторима сва ратна дешавања су окарактерисана као ниског интензитета и асиметрична. Такође за потенцијалне операције против “побуњеника“ у јужној покрајини, мислим да би били најбоље решење! Друго, ту је и наш буџет који нам не дозвољава превише да маштамо. Управо са COIN авијацијом би имали најбољи однос цена – учинак. У техничком погледу, то јесу турбо-елисни ваздухоплови али им је електроника и нападно-навигацијски системи далеко испред овога сада што имамо. Такође мислим да би у пружању CAS били много ефикаснији од артиљерије. Ето, ја то тако замишљам…јер овакво стање у каквом се ми сад налазимо у војсци највише погађа техничке родове. Са техником нема лажи нема преваре, или ради или не и ту престаје сва филозофија. Читајући овде коментаре поједини људи изгледа да никако не схватају у каквој се ми ситуацији налазимо, обећања политичара и млаћење празне сламе су далеко од онога у каквом се стању трупа налази! Тако да док се не стекну бољи услови повратак на пропелерце и на “партизанску ескадрилу“ је, по мени, сасвим логичан корак!
А за аеро-митинге, па Даксфорд у Енглеској где се одвијају манифестације Flying Legends ми је животна жеља, ко муслиману Мека…али бојим се да то код нас не би ишло… Па зар нисмо имали установе Морава, Дедиње…и знамо како је то испало… Исто користити војне ваздухоплове у комерцијалне сврхе, мислим да то “папиролошки“ не би ишло, правила, прописи…Војска није профитабилно друштво, држава је та која мора да се одреди према својим ОС…Само начињемо нове теме које су опет уско повезане једна на другу…
SF
Mrgud
Vidite upravo tako, pricate o teskim uslovima, medjutim zakone/propise niko ne menja.I ja sam kao Vi razmisljao pre vise godina, dok ljudi iz mog okruzenja nisu poceli iznositi argumente koji idu protiv ovog zastarelog sistema.To je siroka tema,koja je sustina nase svakodnevnice I ne zelim Vas muciti oko toga.Samo hocu reci vrlo dobro znam sta je vojska u kasarnama/bazama, a sta je vojska na terenu i u ratnim uslovima.Od adaptacije na takve uslove, prethodne obuke, sposobnosti izvrsavanja zadataka zavisi I njihova efikasnost na terenu.
Za COIN avione nemate moju podrsku I budite uvereni za npr „Juznu pokrajinu“ (to nam namerno rade, uveravaju kako ekonomicni I efikasni avioni do 600km brzine, sa 1500kg nosivosti resavaju probleme), navodno im razvijaju mogucnost ispaljivanja navodeceg oruzja.Cim politicki zagusti dici ce svoju tesku I skupu masineriju (demonstrirati fast response task force), a onda kad nema opasnosti, ubaciti jeftinije varijante koju ce „pobunjenici“ lako iskoristiti protiv nas.To je paralaza za ispunjavanje snova lovacko bombarderskoj avijaciji koja zeli vise naleta.Veliki razvijaju rapidno UAV, posto ima bolji potencijal sto se tice nosivosti, dok siromasnim RV (saveznicima) propisuju, preporucuju COIN sta mislite zasto ? Razmisljajte malo takticki, sta ima vecu otpornost na trenutne/buduce prisutne sisteme u zonama dejstva.
Moram Vas upozoriti tema koju ste zapoceli nije dosla preko noci, ne postoji politicki madjionicar koji to moze resiti za par meseci, bas zbog sporih I nefikasnih zastarelih procedura.Mozete se zaliti koliko hocete prazan budzet je trenutno realnost, prilagodjavanje, evolucija je jedini izlaz u buducnosti.
KAMARAD
Vic nedlje : mig-29 bolji od f-16 ili miraza , ha ha ha ….
Апок
Пореди верзију Ф16А са Миг29 па ће ти бити јасно. Нисмо ми тада имали у понуди данашње верзије. Погледај и Венецуеланске Ф16 па ћеш видети шта би имали да смо га купили.
Niko
„Ipak Mig29 bio najboljih od drugih“…..pa jes kad su ga izabrali da kazem rusofili koji nisu volili tad nista od zapadne tehnike. Pitam se kako smo samo usvojili i ono tehnike sa zapada sto se ugradjivalo u Orao i G4.
Mr.No
Nikakvi „rusofili“ nisu tu odlucivali. Od drugog svetskog rata mi smo imali iskljucivo zapadnu tehniku. (F-47, T-51, T-6, T-33, P-38, F-80, F-84, F86…). Dakle mi smo se 60-tih preorjentisali na rusku a zasto, to je vec duga prica. Da je bilo interesa nabavljali bi Mirage i F-16 i sl. Medjutim politika je odlucivala. Uprkos cinjenici da je Jugoslavija bila nesvrstana zemlja. Logicki bi bilo da se naoruzavalo od oba bloka ili od neutralnih i nesvrstanih zemalja. Kao na primer neutralna Austrija koja je kupovala avijaciju od neutralne Svedske. Ili primer Finske koja je imala i Mig-21 i saab 35 draken i F-18.
Mrgud
@Mr.No ми смо направили папазјанију са том међублоковском орјентацијом… 60-тих авијација подпада под руску/совјетску провинијенцију а опет касније увозимо и неке радарске системе од американаца који су се ’99-те одлично показали и одрадили посао…политика и наравно паре су пресудан моменат…
е само ми није јасно, кад смо ми то имали Лајтнинге у наоружању (Р-38), вероватно си мислио на Тандерболте (Р-47) ? ;)
Pavle
Sva zapadna, tacnije americka oprema do 60 ih godina je dobijena ili kupljena kao otpad, na kilogram vage. Sva sovjetska ili ruska je dobro robno ili novcano placena.
Nikola
@Niko
MiG-29 je izabran kako bi se naplatio dug od SSSR-a inače piloti su izabrali Miraž 2000 koji najviše odgovara našem RV ali je odluka o Migovima doneta sa političkog vrha.
Mr.No
Ne, nismo imali. Omakalo mi se Mrgud :-) Bio je jedan „saveznicki“ pred kraj drugog rata koji je koriscen malo. Ali to nema veze. U sustini vidim da se razumemo. pomenuti radari su nabavljeni cini mi se krajem 80-tih ali su cuvani za u slucaju. bli su upakovani u bihacu 88.
Mr.No
Tacno je da smo dobili od jenkija, stigli su iz Korea sa sve rupama od gelera i metaka, ali su radili. Samo smatram kad je doslo vreme zamene trebalo se nabavljati i sa istoka i zapada, jer bi kasnije bilo lakse preorjentisati se. Ali sad to nije toliko bitno, to je istorija. Bitno je sada sacuvati letacki kadar imati ljude koji mogu leteti. 29-tka. 21 ili orao samo da je u resursu i ispravno. Da ne ginu ljudi uzalud.
Radovanovic
Друже rX ја ћу поправити правопис а ти научи да читаш и размишљаш јер нисам написао да ће уместо Еurofightera i Gripena набавити Миг-29 већ да су разматрали да иступе из пројекта мислим на Немачку а видим и Мађари немају проблема са Gripenom лети им пола флоте од 14 авиона а имали су и два удеса . Могао би да се осврнеш на Египат и њихову задњу набавку ловачких авиона и то гле чуда баш од Руса а занимљиво да они имају око 200 F-16, па рецимо Венецуела купи Su-30 а гле и они имају F-16 ,па рецимо Индија уговори куповину Рафала али и додатно поручи и још Su-30MKI или рецимо повуку Sea Нarrier из службе а купе Миг-29КUB umesto да лепо набаве F-35В пошто је он S/VTOL авион или F-35C морнаричку верзију али су чули од Енглеза да су ови одустали од ове верзије због повремених проблема са електроником што је баш занимљиво собзиром на његову цену .Што се тиче обарања авиона западне производње било их је знаш и сам али нећеш да признаш јер је у питању мали број а оборили су их застарели Мигови што теби посебно смета, и брате немој више да упоређујеш прве верзије МИГа-29 коришћених код нас и у осталим државама са Америчким авионима четврте генерације у моменту агресије на те земље јер сви знају као и ти какав је био однос снага агресора и бранитеља.
Bojan
Ako se ne varam MiG-ovi su tada uzeti kao deo pravnanja klirinškog duga SSSR prema SFRJ, tako da nije bilo moguće previše birati. Na stranu što u vreme nabavke MiG-ova više nije bilo „donacija“ od strane USA, niti jeftinih kredita koje je SFRJ mogla uzeti za nabavku aviona, ovo je bilo iznuđeno rešenje.
milko
Lepo si im objasnio,uostalom mig29 uz dobro odrzavanje i kasnije pravovremene modernizacije u nekoj mnogo jacoj i bogatijoj drzavi i ne bi bio tako lose resenje ali lako je biti general posle bitke…
Joca
Mig 29 a sutra 35 je nasa realnost,moja teza je da to mozda (sigurno) nije najbolji avion,ali je za nas najbolje resenje i bilo i jeste i bice,ako neko misli da mi mozemo da isvinansiramo eskadrilu zapadnih aviona i svega sto uz to ide,i da u slucaju muke mozemo da ocekujemo kupovinu raketa itd.je krajnje naivan.Rafal je za mene san snova,ali u slucaju nuzde francuzi nam ne bi prodali ni francuski sir a kamoli rakete! Argentinci posle foklandskog rata jedino sto su uvezli iz francuske bio je film posetioci,a slicno je i sa ostalim patrnerima sa zapada.Jednostavno mi sa njima nismo ista talasna duzina(sve da hocemo) da bih mogli da se nadamo pouzdanoj saradnji na tom nivou.
vesko
Pa Srbija pokusava svim silama od 2000 da se nadje na istim talasnim duzinama sa Zapadom.Koji je rezultat-nema ga.sve se svodi na podrsku svakoj daljoj ideji koja dovodi do slabljenja Srbije i njenje vosjke izmedju ostalog.Pa NATO kroji kadrovsku politiku u VS ,sve koji su se istakli tokom odbrane zemlje 1999 poslali su ili u Hag ili u prijevremenu penziju.Da li je neko nekda cuo nekog vojnog zvanicnika iz NATO-a ili politicara sa Zapada da se interesuje za obnovu i opstanak srpskog vazduhoplovstva.Nije i nece jer je njima cilj da Srbija ima minornu i nesposobnu vojsku koja cak ni lokalni konflikt ne moze da rijesi u svoju korist.
airmen
Joco potpuno se slažem sa tobom zapad nama nikada neće biti iskren partner samo iskreni neprijatelj nažalost od postanka Srba istorija to pokazuje tako nam jedina opcija ostaju rusi ili sopstvena pamet a zato treba puuno para i visoki tehnološki nivo a mi nijedno nemamo
Nebo
Pa valjda je mirage 2000 bio logicniji izbor za prelazak na NA u prespektivi.
Адамовић Милош
то и мене мучи у целој причи – ако је покренута сарадња са Дасо-ом око НА (делта крила са канаром, једно-моторац, развој електронике…), зар није било најлогичније пребацити те године развоја и чекања са 2000-аркама, што је уосталом и била оригинална замисао са две екадриле 29-ки – само „stop-gap“
Mrgud
наравно да би био М2000 јер је по плану НА требао да има француске моторе и наоружање…а за то да нам французи тј. запад не би продавали наоружање, па продали су рецимо лиценцу за Газелу, касетна БЛ-755, Маверик, Томсонов худ за Орла…роде&шварц представништво у Београд…мислим да је дошло време да мало одморимо од Мигова…
miroslav mateovic
mnogo bi se mi usrecili sa bilo kojim zapadnim avionom. za svaki njegov deo bile bi velike politicke ucene i plus paprene cene. prosli bi kao rusi za mistrale. Ko vise veruje zapadu taj ne zna u kom vremenu zivi ili je zlonameran. Ako kojim slucajem ne dodje oruzje iz rusije to ce biti iskljucivo nasa krivica, kao nema para za to ali se daje para i sakom i kapom tamo gde ne treba da se daje. Svako pametan i posten covek zna kuda idu te pare za razne gluposti koje nam u zivotu ne trebaju! Odlaze u Moskvu kao neki prosjaci za svaku paru, kao pregovaraju o necemu. Trazicemo mi to oruzje ali bice kasno. Ko ne vidi da smo u velikoj opasnosti taj moze biti samo zlonameran covek ko ne voli svoju zemlju! Drugo, zar ce rusija dati oruzje zemlji gde caruje nato pakt i eu!! TACKA!!!
Joca
Miroslave svaka cast za komentar,tj.prvi deo komentara pre svega,to je ono sto i ja govorim i sto sam rekao u prethodnom komentaru a sto gospoda zapadofili kako ih neko ovde nazva ili pravilnije anglofili i frankofili ne mogu da shvate NECE NAMA ZAPAD DA PRODA NISTA,A SVE A SVE KAD BI NAM I UVALIO NESTO I TO SKUPO,U SLUCAJU NUZDE NE BI NAM DALI NI KONFETE ZA NJIH. 2000 i neke za vreme Sutanovca kada se pokrenulo pitanje modernizacije RV nadji te podatak sta su nam ameri preporucili i ponudili? A vi se zanosite sa EF,gripenom,rafalom koliko god da je ovaj zadnji cudo od ajroplana,mi od zapada mozemo da dobijemo neki motor za g4 ili j22 jer mogu da prodaju komponentu za po njih bezopasan avion.Pre par god.nisu hteli da nam prodaju masinu za dubljenje topovskih cevi a srbin hoce gripen ?
RX
@Joca,
a sta su to Rusi hteli da nam prodaju dok smo imali sankcije??? Jesu li 99. prosvercovali jedan jedini rezervni deo? Pa nismo mi tamo neki gologuzi Afrikanci, ako je ijedan narod zalegao i ginuo za te Ruse, ginuo je ovaj narod. Ako S-300 nisu mogli da nam dopreme antonovima, mogli su da nam dopreme nekoliko borbenih kompleta raketa za one nase 29-ke! Motore, radare… Sve lepo stane u nekoliko antonova..
Cak i da neko tvrdi da je to bilo nemoguce, sto je laz, da li su nam barem poslali svoje strucnjake da nam pomognu da uradimo kakav takav remont ovde? Ako je sada moguce raditi na ovim njihovim sklopocijama remont sa sadasnjim (ojadjenim kadrovima Mome Stanojlovica) remont u Srbiji, onda je to pre 20 godina bilo jedno 10x lakse izvodljivo, posto smo imali neuporedivo vece kapacitete i tehnicke i ljudske.
Ja se slazem da bi nam zapad uskratio podrsku u slucaju sukoba, ali je veoma glupo koristiti to kao argument za kupovinu ruske tehnike, posto su oni daleko neprofesionalniji i cak i u miru nisu u stanju da izadju u susret u pogledu tehnicke podrske i rezervnih delova kupcima (Alzir, Sirijia, Indija…)
BB
Pa u toku Kolubarske bitke francuzi su nam isporučili (preko Grčke) granate za njihove topove. Ali su granate bile 3mm duže i nisu mogle stati u top. I sad se raspravlja da li je namjerno ili slučajno.
Ovdje imamo dva primjera:
– šta se dobija slijepom oslonjenošću na strane dobavljače
– drugi primjer je da smo upotrijebili vlastitu pamet i logistiku (želkeznicu do Niša) i tamo skrarili čaure za 3mm i vratili ih na front za vrlo kratko vrijeme.
Džaba nam tehnika ako ne razvijemo vlastite sposobnosti…
Mrgud
@BB
„Ali su granate bile 3mm duže…“ јер смо ми користили Шнајдерове топове, ко што 7.62х54Р не стаје у М-70 иако је 7.62 али х39…али ово је ипак ваздухопловни сајт па да не дужимо причу. позз
Joca
Rx slazem se sa tobom u potpunosti daleko da su Rusi bez mana,naprotiv cesto ih razjeda neprofesionalnost prema ino-partnerima desi se da im vrate avione zato sto su ugradjivali delove koje nisu smeli itd.Nedostaje im i konciznost u radu evo za mig 35 deset godina nisu mogli da se dogovore da li je 29m ili 35,a 29m se negde pojavljuje i kao mig30,su 35 su celu deceniju reklamirali kao su 27m itd.o transparentnosti da ne govorim…Ali jednostavno oni su jedina velika sila na koju mozemo da se pouzdamo,imamo bliske odnose mogu i hoce da nam izadju u susret,zato ja razdvajam termine najbolji avion i najbolje resenje za nas,ako bi trazio naj.avion „rafal“bez dileme (nikako EF za njega mislim da je govno) ali ako bi trazio naj.resenje za nas onda svakako mig 29,35 pod tim mislim da mozemo da dobijemo povoljno,da mozemo da kupujemo rakete kad hocemo,da ne budemo politicki ucenjivani,da nam isporuka delova i raketa ne zavusi od odluka kongresa i odnosa sa susedima.Mi takav odnos mozemo da dobijemo samo u Rusiji,na zapadu ne,jos dugo ne,sto ne znaci da ne treba da se povezujemo na drugi nacin.Slazem se sa tobom da su bacuske mogle kako tako da nam pomognu 99-te ali bio je Jelcinj Boris Nikolaevic tad nisu bili u stanju da pomognu ni sebi.
SF
RX
Znaci po Vasem Rus treba da bude veci Srbin od Srbina.
Ginulo se iz obostranih interesa, jedino interesi spajaju razlicite ili slicne narode.Oni su kao naivni da jednoj zemlji koja menja totalno politiku na svakih 15 godina poklone njihov mukotrpan rad. O cemu pricate ?
Sto mi kao prosjaci non-stop nastupamo, ne znamo sta hocemo, cak idemo tako daleko zahtevamo najsavremeniju opremu sa kreditom otplate na 5-10god bez njihove zarade.Koju smo mi to povoljnost uzvratili na takve zahteve ?
Ne moze sve na tudj racun, mora se malo oznojiti.A sto se tice zapada za njih jesmo gologuzi Afrikanci posto nismo u stanju ispostovati njihove standarde.Kojim slucajem ucestvovali na slicnom projektu kao Eurofighter, ostali bi vecito osudjeni na penale
rX
@SF
Kao sto sam rekao vec nekoliko puta do sada, molim te nemoj da spominjes moje ime u svojim replikama, posto repliciras sam sebi…
@Joca
Iako se u nacelu slazemo, plasim se da je ovo sa MIG-29 u sustini cist marketing, kako za politicare, citaj u jednini, posto se samo jedan i pita, ali i za vojsku.
MIG-29 je najgore resenje od svih aviona 4 generacije, posto ovo sto mi dobijamo (nikakva modernizacija jos uvek nije zakljucena) realno i nije avon 4 generacije, vec je nesto na prelazu iz III u IV. Pri tome od onih 16 koje je JNA imala, pa SRJ nasledila, do isteka prvog resursa (1996) samo je jedan naleteo na pocetku projektovanih 700 sati, svi ostali su naleteli daleko manje od 300-400 sati je prosek, dakle za neputnih 10 godina naleteli su ono sto u ozbiljnijem ratnom vazduhoplovstvu jedan avion IV generacije naleti u godinu dana.
Mi smo 1999. godine imali ogromne probleme sa tehnikom, ali da se ne lazemo piloti su nam bili kriminalno obuceni, pa nama su piloti za 10 godina imali na tim 29-kama ukupno naleta koliko americki za 6 meseci…
Te 99 da ti ne poleti ni jedan jedni ispravan avion… sta reci…
Inace koliko je to neperspektivan avion govori cinjenica da su Nemci, koji su imali tehnologiju i neverovatne tehnicke mogucnosti da svoje 29-ke podignu u saradnji sa Izraelcima na Snajper standard (nisu zavisili od Rusa ni u cemu, sve su mogli sami da rade i delove i remont…) su procenili da avion nema perspektivu.
Motori blagi uzas, tesko i skupo odrzavanje, precesti remonti, ogromna potrosnja goriva, crni dimni trag… Radar jos gori od motora, nepouzdan, zastareo… Avion koji je zamisljen kao „frontovski lovac“, konceptu koji je prevazidjen pre 27 godina raspadom SSSR-a… Uzasan dolet…
Kokpit koji podseca na kokpite americkih aviona iz vijetnamskog rata…
I sada posto vec vidim da ce da mi se javi neko da mi objasni kako nemam pojma, samo neka napise jedan jedini trijumf ovog „vrsnog lovca“… nad bilo kojim zapadnim avionom 4 generacije? Da li je moguce da avion koji je proizveden u 1500 primeraka, koji je video toliko sukoba nije imao samo jedno jedino obaranje nekog zapadnog aviona.
Airboss
@rx
Evo da pitam ja tebe koliko obaranja imaju „vrsni“ F/A-18, F-22, F-35, Miraz 2000, Rafal, Gripen, Tajfun?
RX
@Airboss
ti po svom starom obicaju mislis da je dovoljno da napises nesto i da je to samim tim postalo argument, jer je sada u pisanoj formi.
Uvek se gleda broj pobeda vs broj poraza i MIG-29 ima ubedljivo najgori rezultat od svih aviona IV generacije
6:18
MIG-29 je avion koji je proizveden u preko 1500 primeraka, zna se da je LOVAC i zna se koja mu je bila uloga, uved u upotrebu pre 35 godina. Ucestvovao u citavom nizu sukoba, od Iraka, rata u SFRJ, bombardovanja SRJ, Iran i Sirija takodje imaju ovaj tip aviona…
Rafale – uveden nesto posle 2001. napravljeno od 150-200, NULA izgubljeno u borbi
F-22, koliko znam nije ucestvovao u borbi jos, napravljeno oko 200, NULA izgubljeno u borbi
F-35 nije ucestvovao u borbi i dalje traje razvoj i testiranja
Miraz 2000 – Izgubljen JEDAN u borbi, oboren sa zemlje, ima 2 oboranja.
Gripen – uveden nesto pre 2000. zaboravio sam tacno kada. mali broj proizveden…
Ono sto si propustio da napomenes je da svi ovi avioni zajedno imaju manje gubitaka nego MIG-29 sam.
Zna se da F-18 nema ulogu MIG-29, vec je to rezervisano za F-16, koji ima 76 pobeda i jedan poraz.
Sto nisi spomenuo F-15 ili F-14, 102:0 135:4?????
Dakle, da rezimiram, avion koji je ako se izuzme F-18 proizveden u daleko vecem broju nego svi ostali zajedno vise je puta oboren nego svi ostali zajedno ukljucujuci i taj F-18. Pri tome za razliku od F-18, glavna uloga MIG-29 u svim avijacijama je zastita vazdusnog prostora, ostvarivanje prevlasti, dakle lovac, presretac…
SF
rX
Dobro predvidjate jedino replike, kao sto rekoh obozavam Vase kritike Mig-29, vrha VS i politickog vrha Srbije (stare SFRJ).To sto ne odgovarate na replike nije nista cudno posto nemate mnogo argumenata u par zadnjih komentara.Cist primer je zadnje pitanje koje je preformulisano iz :
“Navedi mi jedan jedini primer te cuvene superiornosti MIG-29 nad bilo kojim zapadnim avionom 4 generacije u tom „dogfightu“? Evo, samo jedan jedini primer… (dobili ste argument u WVR), u “samo neka napise jedan jedini trijumf ovog „vrsnog lovca“… nad bilo kojim zapadnim avionom 4 generacije?“.Svako ko se razume u vazduhoplovstvo reci ce Vam, da na nepotpuno (nestrucno) postavljeno pitanje nema kvalitetnog odgovora.
Kakav Vi performans izvodite, hocete dakle da pricamo o vojnim tajnama ? Medjutim danas postoji internet, pa se mogu navoditi neki izvestaji drugih RV (bez odavanja nasih vojnih tajni) koji su oni izneli u javnost nakon sto su im se srusila 2 aviona.
Kao n.p.r Malezijsko RV koje je 1993 kupilo 18 Mig-29, gde navode kako je bila potrebna reparacija motora svake godine izmedju dostignutih 1000h i 4000h.Njihova skupa cena reparacije je uzrok toga sto su svaki morali poslati u Rusiju na remont.Zivotni vek jednog Mig-29 iz 90-tih je 3000h (konstrukcije aviona (zmaja aviona) 4000h)) kako kazu Rusi (daju garanciju kao i svi ostali).Takodje neki navode da Mig-29 ako u 10 godina ima 2000h zahteva nove motore.Dakle ako zapadni eksperti kazu kako u ozbiljnim RV precesto koristis avion n.p.r 30h mesecno, sasvim je normalno da ce dostici limit zivotnog veka u 10 godina, posto je sad aktuelna MCA rola aviona.Medjutim krajem 90tih napredovale su IT tehnologije, tako da skoro svi avioni od 2000 imaju DSS (digital service system) sto omogucava produzenje resursa aviona skoro 2.5 puta u zavisnosti od primenjene tehnologije na avionu.
Na osnovu iskustava iz Istocne Nemacke, ujedinjeni Nemci kazu laki su za odrzavanje (Migovi 29 iz 90tih), zato sto su za predvidjenih 12 godina sluzenja promenili procedure, zbog stanja aviona i servisnih garancija prvo su izvrsli modifikacije (1998) na motoru (modifikovali turbinu, smanjili uzgon za pilote zato sto on prouzrokuje velike temperature i tako skracuje zivotni vek), dobili su uobicajeni servis od standardnih 300h do 700-750h u zavisnosti od godista motora.Isto navode ove izmene ne uticu na borbenu efektivnost aviona, posto da je bilo potrebe za ratnu primenu lako je bilo ukloniti modifikaciju.Isto su promenili proceduru za zmaj aviona, od standardne obicno zahtevane inspekcije na 800h vrsili su je na 1000/1100h da bi smanjili intezitet inspekcije na konstrukciju.Zahvaljujuci tim modifikacijama produzili su zivotni vek aviona do 2003.Nemcima nisu dali da Mig-29 dobije neku znacajniju rolu u NATO kao i ostalim korisnicima koji su dolazili u NATO.
Indijsko iskustvo je drugacije za migove 29 90tih.Mrzime da pisem ove km tekstove, ali par puta su me cenzurisali (zbog datih linkova i pprevise agresivnog konteksta teksta,…..) tako da dobijate sve na engleskom jeziku :
Of the total of 189 engines in service, 139 engines (74%) failed pre-maturely and had been withdraw from service by July 1992
Engineering reports mainly attribute RD-33 failures to design/material deficiencies causing discolored engine oil (8), cracks in the nozzle guide vanes (31), and surprisingly, foreign object damage (FOD). The eight material deficient engines (discolored oil) were repaired by the contractor under warrantee provisions, but the engines had to be recycled to the manufacturer. The thirty-one engines with cracks in their nozzle guide vanes were fixed in the field by contractor teams and adjustments were made to the entire engine fleet. But even though the incidents reduced the occurrences of the cracks, they continued. But the FOD situation is the most interesting, especially after the inlet FOD doors received world press coverage, but there were other concerns about production quality control that led to problems.
Sve sto vi navodite uglavnom simptomaticno za modele 80/90tih, niko nama nije kriv sto nismo vrsili modifikacije, modernizacije, menjali taktike na vreme.General Biblija je napravio dobar izbor pre bitke, a lako je biti general posle bitke.Potkovani dovoljno nismo, posto u ovim tehnoloskim granama prilicno smo autsajderi, dosta tesko predvidjamo i buducnost sto je logicno.
Toliko, ocekujem barem jedanput da predvidite buducnost, posto Vam kritike kao i uvek nisu na mestu.
Istocnik
Jel i dalje gledate taj broj vazdusnih pobeda kao merilo uspeha nekog aviona? Pa taj broj uopste ne pokazuje uspesnost aviona, vec uspesnog celokupnog RVa neke drzave koja koristi taj tip aviona. Inace bi po vasim „marketinskim“ merilima sve drzave trebalo da se naoruzavaju samo aparatima zapadnog porekla.
Airboss
Ne znam odakle bih krenuo…
Prvo te brojke koje navodis su uglavnom nepotvrdjene,to su tzv. claim-ovi. Nigde ne postoje 100% tacni podaci.
F-22 je itekako ucestvovao u borbi…i naravno da nije izgubljen nijedan jer se njegova borba svodila na istovar tereta po Iraku,Avganistanu,Libiji…zemljama bez ozbiljne avijacije i Pvo.
Lepo je sto ti pokusavas da kazes kako su F-15 ,F-16 i F-14 superiorne letelice,ja se apsolutno slazem,ali u cijim rukama? Gle cuda,Americkim…najvece vojne sile par decenija unazad! Sto ne pomenes koji je odnos snaga bio u tim bitkama? Pa Amerikanci bi svoje svetske policajske zadatke mogli da obavljaju i sa F-104 sa istim ucinkom,prakticno bez gubitaka. Desi se povremeno neko obaranje u tim neravnopravnim borbama,kao ono u Pustinjskoj oluji kad je Mig-25 oborio F-18,ali to je zanemarivo. Da su nekim slucajem F-15,F-16,F-18 ucestvovali u Vijetnamu,prosli bi isto kao F-104 i F-4. A posto pratis te brojke,znas onda kakav „skor“ imaju.
Dakle,boj ne bije svijetlo oruzje,vec srce u junaka.U ovom slucaju sila koja ga koristi.
Over and out.
Radovanovic
Господине rX тачно је да поменути авиони нису имали губитке јер никад нису ни видели борбу док њихови претходници мислим на F-14,F-15 i F-16 sве своје победе остварене против либијских сиријских,ирачких,југословенских итд.полуисправних мигова и осталих авиона постигли су са безбедне даљине а припрема за та обарања се састојала у дугогодишњим санкцијама према овим државама чиме је аутоматски спречено одржавање и модернизација летилица ,МИГ-29 је један од најбољих авиона за блиску борбу и то сви знају а Немци нису дигли руке од њега већ је разматрана набавка још извесне количине и чак и иступања од заједничког пројекта еурофајтер,међутим од тога се одустало због реалне опасности од губитка посла великог броја запослених на овом пројекту,продали су их Пољацима који их и дан данас користе и њихова исправност је 100% што није случај са њиховим F-16 где тренутно лети око половине авиона због отежане набавке резервних делова и управо због тога је одложено повлачење Мигова из употребе до 2020 .Све је ствар економије набављаш шта можеш тамо где су ти врата отворена а и у НАТОу влада закон новца ако можеш платиш ништа нема за џабе колико год да си члан алијансе!
RX
@SF, ni ne citam tvoje komentare… tako da se dzabe trudis
@Airboss, ti ponovo pricas o onome sta bi bilo u nekoj paralelnoj realnosti, ja pricam o tome STA JE BILO, dakle onome sto je potvdjeno.
Podaci su samo za POTVRDJENA obaranja, inace su uzeti sa proRUSKOG sajta, ti se sam potrudi da nadjes sa kog i jos jednom pricaj o onome STO SE DOGODILO.
Ponovo u potpunosti propustas moju glavnu poentu, napisacu velikim slovima: MIG-29 u svim dosadasnjim sukobima nije oborio NI JEDAN JEDINI zapadni avion IV generacije!!!!! Ne samo to, koliko je meni poznato nije oborio ni jedan drugi avion IV generacije!
Pri tome sam naglasio, imao je gomilu borbenih upotreba, napravljeno je preko 1500 (cak mislim i preko 1600) primeraka i NISTA!!!!
Problemi koji ga muce od pocetka, ni dan danas 35 godina od uvodjenja u upotrebu i 40 od prvog leta nisu reseni!!!
@Radovanovic, ne navodi netacne informacije koje navodi Lazanski. Za ispravnost/neispravnost poljskih MIG-29 pre svega je zasluzna poljska koja remont radi nezavisno od Rusa! A koliko su to dobri avioni govori cinjenica da planiraju da ih zamene upravo sa tim F-16. Inace Poljaci imaju jedne od najmodernijih F-16, tako da ne pricaj neistine, imas clanak na tango six.
Rusi su svoje sposobnosti i pouzdanost pokazali u Alziru, Indiji, sa nama… nema ko o njima nema „reci hvale“…
Prosto mi je neverovatno kakva se mentalna gimnastika izvodi da bi se objasnile tako ocigledne stvari.
To da je MIG-29 avion koji je nepobediv u bliskoj vazdusnoj borbi tek treba da se dokaze, posto avion koji ima zaostao radar, nazadnu elektroniku, analogni kokpit, mali dolet… tek treba da uspe da se priblizi nekom zapadnom avionu na razdaljinu za taj cuveni dogfight!
Inace, veliki poznavaoci avijacije, MIG-29 je avion koji izmedju 2 remontna ciklusa daje svega 700 sati (maksimalno) letenja, sto je NEDOVOLJNO za bilo kakvu obuku pilota, posto na 1 avion idu skoro 3 pilota (istocnoblokovska doktrina), tako da vi vidite kako ce neko ko za 10 godina ima oko 200 sati naleta na avionu da se nosi sa nekim ko ima 200 sati naleta za jednu godinu (SAD i ozbiljnije NATO clanice)…
Za Nemce lovis u mutnom neka opravdanja, koja jednostavno ne stoje. Njihovi utisci su da je imao probleme sa motorima, odrzavanje, kratak zivotni vek, dimni trag, veoma mali dolet, kacenje dodatnih rezervoara ga onemogucava u jedinoj dobroj stvari a to su letne karakteristike, radar se precesto kvario, bio je nedorastao zapadnim, generalno elektronika zaostajala za zapadnom… Shvatili su da je avion neperspektivan i odustali su od daljeg razvoja.
SF
Odavno nisam procitao/cuo ovoliko mrznje prema jednom avionu.A toliko bestselera napisano (jedan naslov “od heroja do tragicara“, upravo je povod za pisanje doticnog), pohvaljen od stvarnih pilota, kad se pojavio bio misterija za Zapad (dobio nadimak tada Cold war killer),medjutim ovde nas neko ubedjuje na osnovu amaterskog iskustva i neproverenih (nestrucno protumacenih) podataka na Mig-29 (9.12B), ispada najgori avion ikad proizveden u istoriji vazduhoplovsta.Rusi ustvari su prevaranti koji ne znaju da prave avione, cak ide daleko kaze nemaju pojma o obradi metala, nisu sposobni u nadogradnji istih.
Ali da vidimo sta kazu stvarni eksperti :
1991 LtGen. Jörg Kuebart kaze za Mig 29S (9.13) : His initial description of the MiG-29 was that it was „…a good fighter airplane, and it is relatively easy to maintain
1994 Posle aeromitinga Farnborough za Mig 29S (9.13) :Belyakov and Waldenberg gave Luftwaffe MiG-29’s credit for winning „BVR duels“ against USAF F-15’s and F-16’s despite their use of ECM. They praised the MiG-29’s well maintained radar, powerful transmitter, and „long range target detection capability“ with a very small radar cross section, high ECCM hardening, and more capable BVR missiles. They did admit, however, that the MiG-29 reaches a 9G capability only after the fuel volume is internal. It was also assumed, by them in their calculations, that the Sparrow missile did not get a radar semi-active midcourse update against a maneuvering target, which is wrong. In reality, the German Air Force MiG-29 experience against other NATO aircraft has been only allowed in deliberately controlled training situations, more to educate pilots then to assess superiority. The Luftwaffe feels caught between intense political pressure by the Russians to validate the MiG-29 in a NATO environment, as well as the natural desire by the NATO pilots to „fight“ the Fulcrum flown by better trained pilots .
1996god. Lt. Col. Fred „Spanky“ Clifton – Fred “Spanky” Clifton became the first American MiG-29 exchange pilot with JG 73. A Weapons School graudate in the F-16, with thousands of hours in F-15s, F-5s, and MiG-29s as well, he turns an analyst’s cold eye on the Fulcrum. “It’s a great [basic fighter maneuvers] machine,” he says. “But of the four fighters, it’s easily the worst-handling of any I flew.” Before becoming a Fulcrum driver, Clifton had his first pilot-scholar assignment as an aggressor, flying F-5 Tigers in intensive training aimed at honing the skills of experienced pilots against known threats, including the MiG-29. When he joined JG 73, it was a unique opportunity to judge the Stateside syllabus. “I got to see if what I was teaching as an aggressor pilot was correct,” he says. “Much of what we ascertained through intelligence was indeed accurate.” Yes, the Fulcrum was a highly capable dogfighter, and its ability to fire a shot regardless of where the nose was pointed was impressive. (The Russians lost the aiming advantage by 2002, according to Fred Clifton, when the U.S. military fielded the AIM-9X missile and the Joint Helmet-mounted Cueing System.) But it had low fuel capacity, a head-down, knob- and switch-congested cockpit, a so-so radar, and not much versatility: It wasn’t designed to do much besides intercept and shoot down adversaries who were flying not far from its airfield. Eastern bloc pilots were trained to slavishly follow ground controllers, so the Fulcrum’s systems, including its head-up display, were not highly developed, and the situational awareness the pilots got was very limited
1997 god. 14 Mig-29S (9.13), 6 Mig-29A (9.12A), 1Mig-29B (9.12A) su KUPLJENI od Moldavije, uz pomoc C-17 prebaceni u NIC Dayton na ispitivanje, a nakon tog u Edwards Air Force Base u Kaliforniji na testiranje.
1998 god. Capt. Mike „Bubba“ Jaensch -a former F-16 pilot and US Air Force Weapons School graduate with a background in air defense, returned to active duty in 1994 after being furloughed from American Airlines. Fluent in German, he won a spot in a small group of exchange pilots posted to Laage in 1998 with a combined MiG squadron. Jaensch loved the MiG’s power and maneuverability, but felt hampered by its radar and associated systems. “The Soviet philosophy was that basically pilots were stick actuators,” he says. “It was obviously very different from what we were used to. The avionics were marginal. That same philosophy meant [the Soviets] didn’t see the need to pass information on to the pilot.” Since the MiG’s systems couldn’t convey a complex battlespace to the pilot, combat deployments were vetoed. In 1998, NATO forces had considered dispatching the Laage MiGs to Kosovo but scrapped the idea. The Airborne Warning and Control System operators would have had to offer the MiGs special handling. “With AWACS calling out [information] to three to six combat air patrols, they’d have to give us extra information,” Jaensch says. “We decided we’d get more in the way than help.” In addition, the Serbs also flew Fulcrums, making identification in the air difficult.
Dakle cemu demagogija ? I zapravo komentar dolazi od….. ? Dostavis podatke za servisiranje (gde se lepo vidi razlika u strucnosti u nekim RV), sad dostavis komentare zapadnih eksperata (sa sve imenima ) za cuveni dogfight, taktike realno primenjene u BVR/VWR.
Trebamo uopste verovati kako jedan MIg-29 nema perspektivu ?
Vrlo je jednostavno u nasem slucaju, ako je nivoa prethodnih nabavki (9.12B u odnosu na 9.12A) , kazu nam uzmi ili ostavi – uzmi ako je za dzabe, ako je na kredit naravno ostavi (politika je i onako samo gubljenje vremena).
Radovanovic
Друже rX ја нецитирам Лазанског већ сам пратим збивања у светској авијацији тако да добро знам шта се дешава а дешава се да Пољаци због јако повољног Америчког кредита и испоруке делова која иде преко Холандије држе на земљи пола флоте од 48 F-16 i joш увек користе Миг-29 и СУ-22 због тих наведених повољности а са друге стране Немачка која је увидела по твојој причи да је Миг крш који невреди унапређивати смањује број наручених eurofightera за 70 од наручених 180 и опредељују се за модернизацију свих 85 торнада на стандард АSSTA 3.1 јер је горе наведено отказивање поруџбине направило уштеду од 2милијарде еура . Поента приче је да и много богатије земље гледају да уштеде да и поред наводних повољних кредита често не добијете оно што сте тражили или имате проблема са одржавањем исправности пример Мађари и Грипен, а ми треба да набављамо авионе без пара и то када би се ти питао западне производње јер су бољи од Руских, незнам дали имаш неки план за налажење новца а ако имаш онда би требао да посетиш форум владе Србије а не на овом да блатиш нешто што су генерације наших и иностраних пилота са задовољством користиле
Mrgud
Ако смо ми ‘ваки какви смо (без пара), да ли треба да имамо авион који је у основи само ловачки или би нам више одговарао неки вишенаменски борбени авион!? МиГ-29 је само ЛА (са ограниченим могућностима В-З), по мени, нама треба вишенаменски борбени авион западног порекла! Доктрина која прати совјетку/руску технику нама никако не одговара, једноставно немамо ми те капацитете и такво пространство територије!!! МиГ-29 је имао своје време код нас и време му је да оде у пензију…
rX
Tako je Radovanovicu, tako je, pratis svetske trendove u avijaciji (ne bi bilo zgoreg i pravopis malo da pratis, ali to su trivije), nego reci mi sledece:
Posto nisam do sada cuo odgovor na moje prvo pitanje koji je to zapadni avion IV generacije MIG-29 oborio, tacnije koji je to avion IV generacije MIG-29 oborio, onda me interesuje:
-Koja je to zemlja odustalo od bilo kog zapadnog aviona IV generacije i presla na MIG-29????
Posto je to toliko isplativ avion, sa odlicnim performansama, malom potrosnjom goriva, robustan, pouzdan… (sve one fantazmagorije koje mu dodeljujete).
Moze li samo jedna jedina zemlja koja je parkirala svoju flotu F-16, ili Gripena ili bilo kog drugog aviona IV generacije i presla na MIG-29????
Posto pratis svetske trendove u avijaciji, ne sumnjam da poseduje takve podatke.
Mrgud
Ако смо ми ‘ваки какви смо (без пара), да ли треба да имамо авион који је у основи само ловачки или би нам више одговарао неки вишенаменски борбени авион!? МиГ-29 је само ЛА (са ограниченим могућностима В-З), по мени, нама треба вишенаменски борбени авион! Доктрина која прати совјетку/руску технику нама никако не одговара, једноставно немамо ми те капацитете и такво пространство територије!!! МиГ-29 је имао своје време код нас и време му је да оде у пензију…
SF
Мргуд
Утопија је оно што маса људи овде сања, пренети борбу/тежиште на већу раздаљину без капацитета.Ако причамо о РВ, вишенаменски авион у будућности не може и даље независно обавити задатак ефектно.Доктрину не можете спроводити “ad hoc“, већ плански, на минимум 10 година.
Шта мислите зашто F-35 толико кошта, и већ два пута излази из рокова ? Eurofighter такође имао предуг развојни пут ? Rafale прескуп за нека РВ ? У пракси 40% од наведених карактеристика MCA није применљиво, има велика ограничења.Радар, системи навођења и системи заштите су основа такве доктрине, носећа платформа за ловачке способности мора имати ојачану конструкцију, за извиђачке способности поседовати имплементиране прескупе нове материјале.
Време је да утопистичка размишљања оду у пензију.Треба скупити паре и видети како можемо попунити капацитет РВ новим авионима.Усавршити наше технологије колико нам стратешки партнери дозволе.
Колио год овде неки аматери/познаваоци износе мишљења Мig-35/JL-10 су тренутно најефтиније опције за куповину, одмах након тога модернизацију – ко схвати, схватио је !
Mrgud
@SF
Авијација је од увек била скупа “играчка“ и ствар националног престижа. Ми, нажалост, увек имамо тај буџетски ограничавајући фактор. Да ли улагати у неке цивилне структуре или у националну безбедност то “мудре“ главе одозго треба да одлуче. Ту где јесмо, на овај балкански вилајет, одговор по мени је сасвим јасан… Елем, сведоци смо да су неки наши суседи одустали од авијације. Да ли су они луђи од нас или паметнији, јер своје буџете више не оптерећују ставком РВ!? Са друге стране, сведоци смо да остали који су задржали овај вид ОС, њихова РВ располажу симболичним бројем апарата у односу на некадашња стања. Колика је сврсисходност и права убојна моћ поседовати само једну ескадрилу од 12-так авиона!? По мени, видели смо у нашем случају ’99-те како су прошли наши МиГ-ови… Ми се сада претстављамо као неутрална држава, покушавамо да балансирамо између руског медведа и западне алијансе. Понекад ми се чини да ми хоћемо да седимо на две столице, али ко што знамо, то не бива. Стога ја бих добро проучио шведски модел. Швеђани имају нека интересантна решења а већ смо били у прилици да користимо њихову војну опрему.
За јефтине опције нисам никако присталица. Већ смо се Х пута опекли са “јефтинијим понудама“!
Banja Luka
@RX
Nije me interesovala ova tema, smatram da je ovakva „priča“ potpuno neozbiljna iz više razloga. Ipak, ajde da se sa zakašnjenjem malo uključim sa jednom opaskom, koja tebi, RX neće imati nikakvu težinu, jer si očigledno osoba koja ima nepovratno formirano mišljenje o jednoj letjelici, a vjerovatno i o mnogim drugim stvarima, ali važna je za stav drugih komentatora vezan za problem „održavanja“.
„Posto je to toliko isplativ avion, sa odlicnim performansama, malom potrosnjom goriva, robustan, pouzdan… (sve one fantazmagorije koje mu dodeljujete).
Moze li samo jedna jedina zemlja koja je parkirala svoju flotu F-16, ili Gripena ili bilo kog drugog aviona IV generacije i presla na MIG-29????“
Pa RX- najpoznatiji slučaj za ovo što navodiš je svakako Peru. Oni su potpuno prizemljili svoju flotu Miraža 2000 i prešli na MIG-29 u potpunosti. Razlog za ovo je upravo problemi sa finansiranjem održavanja Miraža, koje Vazduhoplovstvo Perua više nije moglo da podnese. U prvom redu zbog cijene tog održavanja, što im je skresalo flotu na svega nekoliko letjelica koje su operativne, a zatim, kada su došli do para i htijeli da izvrše modernizaciju zbog cijene modernizacije koju su tražili Francuzi. Jednostavno, Peru nije imao para za to. Vrlo rado su pristali da plate 370 miliona dolara za 29-ke i još 109 miliona dolara za modernizaciju 8 komada na SE standard (čini mi se). Šta misliš koliko im je tražila FR kada su odlučili da je pametnije da prizemlje flotu?
Pozdrav svima!
Rex
@Mrgud
Vidoh gore neistinu, pa cisto da prokomentarisem, iako nema veze sa temom. Top ShnajderKrezo srpske vojske u Prvom svetskom ratu je bio FRANCUSKI, a ne NEMACKI top. Toliko…
Адамовић Милош
Лично за себе могу да тврдим да нити говорим нити размишљам ни из каквом „филизма“, једних или других, или далеко било, да имам злу намеру ка овој земљи.
Са стране практичног и логичног ми је остао нејасан потез покретања једног великог пројекта, у сарадњи са једним произвођачем, из једне земље, а у исто време купити авионе од другог произвођача из друге земље…притом, ти авиони концептуално су удаљени од онога што смо великим пројектом кренули да остваримо.
Значи, без стајања на страну запада/Миража или Руса/МиГ-ова, моје питање је више једно гласно размишљање, или жеља да ко има информацију да подели исту, зашто се на две различите стране куповало различито?…да ли је то оно наше балансирање и са једнинма и са другима, или је питање тог клириншког плаћања, што се често наводи…
vesko
@Rx kako to da ti o avionu MIg 29 iznosis sve same negativne komentare a americki i ostali zapadni strucnjaci se o tom avionu nikada nisu izrazavali na tako pezurativan nacin kao ti?Nije problem u tome sto ti iznosis stav da je Mig 29 zaostao za konkurencijom u ovom trenutku jer je to tacno (ne bi se islo na mig 29 m/m2 i mig 35 da ne postoji potreba za daljim ravojem aviona na njegovim osnovama ),nego je problem u tome sto ti taj aviona smatras inferiornim u trenutku njegovog uvodjenja u upotrebu sto on svakako nije bio, naprotiv bio je po mnogo cemu avion ispred konkurencije.Tvoj stav da ne citas komentare drugih ljudi oslikava tvoju kulturu komunikacije i otkriva tvoje komplekse.
rX
@vesko
na pezUrativan nacin ne, ali na pezOrativan DA.
Vesko
@rx kakav si ti kompleksas garantovano si neka bubsvaba koja ulicom ne umije da se krece a po portalima glumi eksperta za avijaciju
ra
@Vesko
Zasto se tak pezUrativno izrazavas o meni?
airmen
Pa evo da kažem i ovo ako nekome nisu neke stvari jasne oko zapadnih prijatelja.2004 godine kada je čitav zapad brujao kako je VZ ORAO iz Bijeljine prekršio sankcije UN izvoza naoružanja u Irak a ORAO nakon rezolucije nije izvezao nijedan avio moror i nijednu komponentu motora u Irak i pored toga sankcije protiv te firme su uvedene da nije mogla ništa prodati ni uvesti u svijetu od svojih prozvoda pogotovo na zapadu pa pričao mi je direktor te firme da im nisu na zapadu htjeli prodati običnu cnc mašinu koja im je trebala u prizvodnji pa me pogotvo čudi kako neki misle da nam je zapad iskreni prijatelj
Mile Tranzicija
Procitao sam sve komentare koje ste postavili ljudi. Sa vecinom se slazem, da sa zapadom nemozemo da imamo partnerske odnose kad je prpizvodnja naoruzanja i vojne opreme u pitanju.
U razvoju Orla bili smo izigrani od strane Francuza jer nam nisi isporicili prvobitno predvidjene i projektom definisane motore, pa smo silom prilika od Engleza kupili slabije motore sto se sve odrazilo na performanse aviona ( upotrebljivost Orla je vrlo ogranicena).
Da ne navodim druge primere trgovine sa zapadnim partnerima.
Ni sa Rusima (SSSR) stvari nisu bile mnogo bolje: nabavljane su uvek eksportne verzije opreme i naoruzanja (slabije 20-30% od verzija koje Rusi koriste), uz obavezu da se plati ceo paket opreme koji su Rusi definisali: npr. motor za MiG 21 je sadrzao i alat za ugradnju ( svaki motor po 1 alat), jos gomilu nepotrebnih stvari ukljucujuci i 30kg. Pucvalta ( pamucne krpe za brisanje delova i ruku) koje su Rusi fakturisali po 60 dolara kilogram! Princip- treba ti motor- moze al’ uz njega idi slausi i kofice.
Pozdrav ljudi,dobri ste!
Mrgud
па што би французи/британци директно учествовали у стварању конкуренције за свој Јагуар!? наш Орао је у ствари бледа копија Јагуара…ево вам Јагуар, не ми ће правимо Орла ал нам треба мотор…е па не може…
Дејан Д
@Миле Транзиција
У развоју Орла нас нису завукли Французи. Првобитно Орао је био самосталан пројекат СФРЈ. како су трошкови за исти расли „Другу Титу“ сине идеја да са „Другом Чаушескуом“ подели трошкове. Румуни тада чланица Варшавског договора. И наравно НАТО као такав одмах сигнализира да се мотор за Орао стопира, јер како непријатељу дати надзвучни мотор западне производње? Ти сам процени да ли смо га сами себи завукли?! Тада Oрао постаје пројекат несрећних компромиса. Уградили смо РР Вајпер 632 моторе за које смо имали лиценцу.
Jerry Drake
Zbog toga što nikad nismo bili ozbiljni sa Zapadom i što smo uvek gledali kako da ih preveslamo ni oni u kasnije periodu na nas nisu gledali kao ozbiljnu državu.Pre dolaska Hruščova na pomirenje dobili smo tovare para,aviona i oružja iz USA,nakon pomirenja sa SSSR jednostrano izađemo iz MDAP,kupimo MiG21 i itd,itd.
S obzirom na cenu,MiG29 ima takav i resurs u odnosu na F16 isto kao i MiG21 u poređenju sa F5.
miroslav
Mi smo se setili Rusije tek pred bombardovanje. 2000te smo ih potpuno odbacili za milijarde dolara. I sada ocekivati da oni skoce cim mi kazemo hop. Naravno da nas oni kroz istoriju nisu smatrali pouzdanim prijateljima. No to je politika. Sto se tice lovca mogli smo nabaviti bilo koji zapadni lovac ali bi on leteo do prve potrebe za delovima. Sankcije protiv nas su predvidjene mnogo ranije bez obzira imali mi f15, f16, f18 itd. Mislim da ce mig35 biti prava masina sa ugradjenim -dirigovanim vektoro vuce potpuno novnm opremom. Da li je neko gledao video mig29ovt verzija.
Dušan
Upravo zato su nam rovarili i podkopavali da bismo svi danas od Vardara pa do Triglava pa čak i od Jadrana pa do Baltika prosjačili i crnčili po dvanaest sati dnevno na njihovu korist. Puste su i besmislene vaše diskusije šta bi bilo kad bi bilo??? Ostali nam samo Miraže i to u pustim glavama!!!
FlyKu
Mile Tranzicija
Prilicno sam citao o tome,ali prvi put srecem da su francuski
motori bili u kombinaciji za Orla,a jos manje da su cak projektom predvidjeni i definisani i da su nas Francuzi izvisili.
Jeste da Orao nije tema ovde,ali itekako me zanimaju detalji (sigurno ne samo mene)- sta je bilo i o kojem se motoru radi.Ako si mislio na Adour,prvo,on je francusko-britanski,a drugo,nigde dosad nije objavljeno da je bio u igri.
Дејан Д
То је и мени чудан податак. Колико је мени познато мотор за Орао је требао да буде RR. Француски SNECMA M 88 Y (Оно Y префикс за Југославија) је био предвиђен за нови авион и требало је да се по лиценци прави код нас.
Peruni
Khm, kada smo mi to u novijoj istoriji ginuli zbog rusa ili poveli rat da bi stitili Rusiju khmmm…Jesmo li isli odavde u Ceceniju kada je Rusiji skripelo do mere da je mogla da se raspadne, ne nismo….Bili smo zatupljeni sosptvenim raspadom ali to nije opravdanje….
Jesmo li se cak najmanje dva puta pokusali mesati raznim podrskama u moguci gradjanski rat u Rusiji a poslednji put kada se Jelcina hteli da skinu sa vlasti pucisti SSSR-a…
Posle pomagaj Jelcine a sa RTV Beograd isli non stop prilozi podrske pucistima koji su ni manje ni vise hteli da ga ubiju…
Pomagaj Jelcine mi smo hteli da podrzimo tvoje ubistvo ali nije to nista znamo mi i za gore p anam ne uzimaj to za ozbiljno….
Imao je on svojih mana i bez nas naravno kao i cela Rusija ali i mi smo imali totalne nesposobnjakovice od 1918 do danas koji nikada nisu imali jasnu politiku ca Srpski narod nego stalno neko sedenje na dve, tri stolice, jugoslavenstvo i ostale gluposti…Cuj bratsvo i jedinstvo…
Sada smo mi kao braca sa Rusima pa nije bratstvo jednostrana ulica i nije prestanak bratstva cim nam neka sitnica neodgovar to samo pokazuje neiskrenost pojedinaca koji nikada nisu ni bili braca nista vise i nista manje.
Pa nisu sada u Ukrajini stradali marsovci nego Rusi a koliko je nas ovde zapravo podrzalo Ruse u toj Ukrajini.
1999 masa Rusa se sjatila sama i bez potiva ili organizacija sa nase strane u Srbiju kao vise puta i pre u nasoj istoriji da nam pomogne, nismo ih ni morali zvati oni su dosli.
A kada god je Rusija u neprilici mi ili bi da se mesamo u to koga ce oni tamo da izaberu da ih vodi i pametujemo im oko toga ili uvodimo krivicne sankcije za one koji odu tamo da ih brane ili ih se odricemo a da ih u sustini nikada nismo ni prihvatili pri cemu ne misli na sve nas ali ocigledno postoje oni kojim je neko brat samo ako mu platis…
Ja se na primer zalazemo za sto vecu saradnju sa Kinom u mnogim oblastima pa i u ovoj koja nas kudi u RV i PVO a ne da kukamo pred Rusijom kao da oni nemaju dovoljno svojih problema.
Pa nesto valjda i mi sami moramo da resimo a ne da stalno brate pomagaj a kada god njima treba pomoc ajde bezi ili im se mesaj u sudbine…Pa gde to ima, koja porodica funkcionise normalno na taj nacin a ne odnosi medju drzavama…
Mi cak nismo sa njima ni saveynici a ocekujemo da nas tako tretiraju, yasto nismo pa najverovatnije jer nam se ne gine za Ruse u slucaju rata ali bi jako voleli da oni ginu za nas stalni i kada nama odgovara? Strasno.
Prvo moramo nauciti voleti sebe i postati najveci SRBOFILI sto postoje na svetu a onda mozemo tu ljubav nesebicno deliti i sa drugima na najbolji moguci nacin i voleti iskreno Rusiju i pri tome joj ne odmagati i kukumaciti joj za svaku sitnicu kada je i njoj cesto veoma tesko.
Za pocetak je Rusiji dovoljno da naucimo da se pobrinemo sami za sebe i nasa sranja.
A ne kukati za par hiljada italijanskih Fijata i istovremeno gurati IMT, FAP, IMK 14 Oktobar, IMR i koyna koga u provaliju. Mislim da se oni ali i mnogi drugi cesto pitaju da li smo normalni i dali znamo sta hocemo kao narod i drzava. Da hocemo da pomazemo Italijanski FIAT ili sebe, da li treba da pravimo drame oko S-300 koji nismo kupili 1991-98 i od 2000 do danas a mogli smo na sto nacina da smo mi hteli, sta sada kukamo.
Smeta nam sto nam nisu doterali kako stvari stoje nesto na silu nesto sto im nismo ni trazili kada a cak nam je nudjeno na razne varijacije placanja do mere da smo ga mogli uzeti i platiti kada mozemo, pa sta je trebalo neko da nas bije da bi mi uzeli, mi smo krivi dosta je bilo bacanja krivice na druge.
Krivi smo mi i naivni smo mi, posebno naivni kada pogledam da jos ima ljubitelja bivse Jusgoslavije koja je Srpski narod kostala nekoliko miliona zrtava i milione izbeglih i raseljenih. Da je bilo pameti 1991 trebao je Srpski narod da se otcepi od grobnice Srpskog naroda zvane SFRJ i da proglasi nezavisnost od nje.
Kada naucimo tako da budemo pametni i volimo sebe onda mozemo da delimo drugima lekcije iz ljubavi prema bliznjima…
Da li smo uopste svesni koji je to perfidni plan bila podela Jugoslavije na unutrasnje republike i koji je blistav um jos tada predvideo njenu buducnost sa tom podelom i ko je najvise iz toga dobio ono sto nikada nije ni imao….
Avioni, vojska cak i ekonomija nisu prevelik problem, masa stvari odnosno problema u Srbiji da se resiti za 24h ali treba pamet, volja i odlucnost za tako nesto i toga nema.
Za pocetak da se naucimo medjusobno se voleti to je prvi korak zajedno sa prestankom krivljenja drugih za nase propuste i nase nasedanje na tudje igre. I ovo je igranka sa Migovima ali sa nase strane kao i sve do sada.
Joca
Peruni dosada sam uglavnon ulazio u neku vrstu polemike sa tobom na ovom portalu najvise zbog tvog agitovanja za jl9,ne sporeci pritom da je tvoje poznavanje materije svakako vece od mojeg,ali moram da priznam da si me odusevio sa komentarom (sa sve neizbeznim kinezima u njemu) posebno tvoj osvrt na najvecu masovnu grobnicu srba tzv.Jugoslaviju,svaka cast „ka Njegoseva“
miroslav
Gospodine Peruni svako slovo vam je na mestu!
milko
Vidim da ovde ima mnogo naknadne pameti i sada posle 30 godina savetuju i pametuju nesto…Davne 1985. stvari su izgledale potpuno drugacije i sa perspektivom mig29 i sa naravno njegovom cenom koja je za tadasnju SFRJ bila mozda i presudna jer se mnogi sadasnji pametnjakovici i ne secaju ekonomskih nedaca bivse nam drzave pocetkom osamdesetih(verovatno se do tada nisu ni rodili),pa je tadasnja cena za MIG29 bila i vise nego povoljna.Drugo,svi glavni nedostaci tog aviona koji su ovde navedeni nisu mogli da se uoce za kratko vreme koji su nasi piloti imali da procene avion.Trece,doslo je do raspada SFRJ i opsteg drustvenog i materijalnog propadanja u zemlji tako da je to moralo da se oseti i na elitnu eskadrilu pa sve da je ona imala i zapadne avione,rezultat bi bio vise manje isti.Za to doba i tadasnje prilike to je bila ISPRAVNA I LOGICNA odluka.
Radovanovic
Aпсолутно тачно авион испред свог времена који нажалост је бар код нас морао да искуси све недаће које су нас задесиле што је за последицу резултовало његову неисправност и технолошку инфериорност у односу на NATO авијацију 1999 а слично је било и у осталим државама на које се NATO окомио а које су имале овај авион у наоружању али све ове чињенице несметају појединцима да пишу у негативном контексту о МИГу-29
Dragan K.
Izvrsno, evo licnog priznanja u vidu knjiige. Megalomanski projekti u svrhu politickog marketinga, koji po planu nisu ni trebali da se zavrse. Njihova namena je bila i jeste samo pretakanje para iz budzeta i dzepova gradjana u licne fondove. To se nije radilo samo u slucaju vojne avijacije nego u velikom broju u svim segmentima drustva. Pa za 30 godina ce neki general iz sadasnje garniture da pise price o nabavci МIG 29 2016 godine i napisace potpuno isto sto i ovaj ovde u svojoj knjizi. „Odabrali smo Mig 29 kao prelazno resenje do savremenije platforme, a jurisnu avijaciju smo imali resenu kroz projekte modernizacije orao2 i galeb g 4z..“. Nije li to ista prica? Migovi 21 se vec trideset godina vode kao nerespektabilni i sve vreme se ceka da njihov hiljadugodisnji resurs istekne. Nerespektabilni tada, nerespektabilni u bombardovanju gde su prepusteni nemilosti NATO avijacije kada su unistena 33 komada, mozes misliti, a citavih petnest godina kasnije se petogodisnji remont dva miga 21 slavi kao uspeh Mome i domace industrije. Evo za nas primera za koliko vremena mozemo da ocekujemo da trgovina sa rusima i belorusima bude „transparentna“ kada su u pitanju nabavke eskadrile mig 29 otprilike 20-30 godina. Nadam se da se niko ozbiljan nece pozvati na drzavu tajnu kada se na takav naci namerava potrositi 400 mil dolara nasih za koje cemo vracati kamatu 80 godina. Kadrovi zaostali u strucnom razvoju klimaju glavom i daju vojni amin nametnutom tehnickom resenju. Nema strateskog plana, cak se i krpljenje i premoscavanje radi bez plana, uz vidno osipanje borbene moci avijacije. U komentarima ima toliko strucnih ljudi koji su posvetil vreme i ljubav prema ovoj temi. Evo u avijaciji refleksije stanja u zemlji. Kineski sindrom, nema sumnje. Na stranu sto je odabran mig 29, da ne ulazimo u tehnicke karakteristike samog aviona, ne predstavlja nista bez opreme koja se na njemu nalazi, u sistemima veze i jasnom planu upotrebe raspolozive avijacije. Moze se reci da sam postao vatreni citalac komentara na tango six portalu. Sto se tice samog kvaliteta istrazivackog novinarstva na ovom portalu moram zakljuciti da je drasticno opalo. Pocelo se sa sasvim senzacionalistickim pristupom. Mig 29 kao tema se provlaci godinama. Pogledajte intervjue sa licima iz vojske i ministarstva dbrane. Odabrana neutralna pitanja gde doticni odgovaraju sa ponavljanjem hvalospeva ovim prelaznim resenjima (sami kazu da su to prelazna resenja),o modernizaciji Mome… Gde su radari kupljeni od slovenaca da li su stigli u Srbiju, sigurno nije tajna posto smo ih kupili od NATO canice?! Ova nestrucnost i politicki marketing su nas doveli dovde. Tehnicki detalji novog oruzja mogu se naci svuda u stampi: migovi 29 naoruzani raketama „informer“ za rusenje avaksa, radarima dometa 500 km tipa „telegraf“, i atomskim bombama tipa „Kurir“… a stvarne pare odoseeee..