BEG airport status
Aleksandar Radić za Air Forces Monthly: Do sada nepoznati detalji o razvoju srpskog ratnog vazduhoplovstva u prethodnih osam godina Postojeći srpski MiG-ovi 29 trebalo bi da lete do 2027, Ipak RSK MiG razmatra produženje životnog veka za još 5 godina / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Aleksandar Radić za Air Forces Monthly: Do sada nepoznati detalji o razvoju srpskog ratnog vazduhoplovstva u prethodnih osam godina

O našem Ratnom Vazduhoplovstvu se u stranim medijima relativno retko piše a da se s vremena na vreme i tamo nešto vidi i čuje o nama brine se naš vojno-politički komentator Aleksandar Radić koji već više od 25 godina piše za najpoznatji britanski vojni časopis na svetu – Air Forces Monthly (AFM).

Najnoviji, majski broj AFM-a donosi nam Radićevu priču o trenutnom stanju i perspektivama RV i PVO Vojske Srbije u kome pored brojnog stanja, tipova letelica i formacijskog sastava ima i nekih zanimljivosti koje do sada nisu objavljivane koje smo rešili da prenesemo.

Polovni MiG-ovi 29 kao privremeno rešenje za lovačku avijaciju / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ono o čemu se malo pisalo i malo znalo do sada vezano je pre svega za nabavku novog višenamenskog borbenog aviona, ponuda koje smo imali i za polovne vazduhoplove, od svega toga znamo nije bilo ništa i izabrali smo donaciju 6 ruskih polovnih MiG-ova 29 kao privremeno rešenje. Za neke od iznesenih podataka se spekulisalo a sada je dobijena i dosta pouzdana potvrda.

Tu su zatim neke nove informacije o modernizaciji jurišnika Orao koji je u međuvremenu dobio prioritet u odnosu na školsko-borbeni avion G-4 za čiju modernizaciju su postojali veliki planovi koji nisu realizovani. Kao još jedna zanimljivost koju smo izdvojili, jeste integracija ubojnih sredstava domaće proizvodnje na nemačke helikoptere H145M koji su nabavljeni za RV kao i modernizacija Gazele.

Izbor novog borbenog aviona

Sve do pre nekoliko godina RV i PVO je insistiralo da se nabave isključivo novi višenamenski borbeni avioni, tokom jeseni 2010. godine Ministarstvo odbrane dobilo je odgovore na tzv. Zahtev za informacijom (RFI – Request for information) na koji je odgovorilo 6 od 7 proizvođača. Dobijene su ponude za američki F-16C i D, ruske MiG-29M i M2, Su-30, francuski Rafale, evropski EF-2000 i kineski JF-17. Švedski SAAB, za traženu informaciju o Gripenu nije odgovorio.

Međutim početkom 2011. pripreme za početak procedure raspisivanja tendera su obustavljene. U međuvremenu je od ruske kompanije RSK MiG dobijena ponuda za 10 bivših mađarskih polovnih MiG-ova 29, ta ponuda je odbijena jer su u obzir dolazili samo novoproizvedeni avioni. Nakon promene vlasti 2012. godine usledio je još jedan pokušaj nabavke novih aviona, u avgustu iste godine u Moskvi je prvi put razgovarano o mogućoj nabavci MiG-ova 29M i M2. Ova ideja je zbog nedostatka novca definitvno napuštena 2015. godine.

Prototip MiG-29M2 za Siriju (Izdelije 9.47S) koji je 2012. bio na aeromitingu na Batajnici / Foto: RSK MiG

Iste godine Srbija se obratila Rusiji za donaciju polovnih MiG-ova 29, kao deo paketa koji je obuhvatao i raketne sisteme za protivvazduhoplovnu odbranu. Odgovor Rusije je bio pozitivan i na proleće 2016. Srbija je bila obaveštena da će dobiti 6 MiG-ova 29 a nakon toga i 30 tenkova T-72 i 30 modernizovanih oklopnih automobila BRDM-2A. Nakon dugotrajnih pregovora s kompanijom Rosoboronoeksport i nekoliko političkih intervencija da se uslovi dogovora poboljšaju, decembra 2016. potpisana su dva ugovora.

Ovim ugovorima je definisano da 6 ruskih aviona bude dovedeno na standard postojećih srpskih aviona kao i to da svih 10 aviona bude remontovano. Avione su donirale Vazdušno-kosmičke snage Rusije ali je tehnička podrška, koja obuhvata, kako piše Radić, dodatne motore RD-33, rezervne delove, pokrivena komercijalnim ugovorom s Rosoboronoeksportom. Takođe životni vek aviona će biti produžen prvo na 30, zatim na 35 i na kraju na 40 godina. Navedena je i mogućnost odnosno razmatranje produžetka veka i na 45 godina.

Ono na šta je podsetio Radić, jeste da je predsednik Srbije u decembru 2016. izjavio da će prva dva aviona ući u upotrebu 9 meseci od aktiviranja ugovora a da će radovi na preostala četiri aviona biti završeni dva meseca kasnije. Međutim nakon toga su usledili teški pregovori oko detalja ugovora koji su rešavali pre svega tehnička pitanja i način transporta. Srpska strana je insistirala da se avioni prebace u Srbiju i da se radovi na avionima obave na Batajnici, u saradnji kompanije RSK MIG i domaćeg vazduhoplovnog zavoda “Moma Stanojlović“.

Nova verzija MiG-a 29 u RV i PVO, Izdelije 9.13 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Interesantno, Radić navodi da je pre transporta u Srbiju avionima izvađena određena oprema, između ostalog i sistem za identifikaciju “svoj-tuđ“ (IFF). Takođe izneo je informaciju da će radovi na novopridošlim avionima biti gotovi u drugoj polovini 2018. nakon čega će oni ući u upotrebu. U međuvremenu će postojeći avioni morati na remont zbog isteka međuremontnog roka.

Kada se oni vrate u stroj, na remont će morati i 5 bivših ruskih primeraka, kako kome bude isticao resurs a Srbija će tek 2020. godine imati spremnu eskadrilu od 10 aviona. Već oko 2025. Srbija će morati da izabere novi višenamenski borbeni avion. Spomenuti su i prošlogodišnji pregovori s Belorusijom gde je naveden podatak da su nuđena 4 modernizovana MiG-29BM kao i 4 obične jednosede 29-ke.

Modernizacija Orla i G-4

Jurišnici Orao dugo su smatrani neperspektivnim vazduhoplovima zbog nastojanja da se nabave novi višenamenski borbeni avioni koji bi, osim njih, zamenili i postojeće lovačke avione. Prioritet u modernizaciji imao je školsko-borbeni avion G-4 “Super Galeb“ dok je bilo očekivano da Orlovi budu prizemljeni nakon što im je već jednom produžen životni vek. Međutim početkom 2016. godine došlo je do promene plana i odlučeno je da se izvrši modernizacija Orlova nakon čega bi započela i modernizacija G-4.

Kako Radić navodi, modernizacija je planirana u dve faze i obuhvatiće ugradnju nove elektronske opreme i integraciju novog pre svega domaćeg naoružanja. Ovaj zadatak poveren je Vojno-tehničkom institutu iz Beograda a istovremeno je odlučeno da se obezbede rezervni delovi i hitni remonti u Vazduhoplovnom zavodu “Moma Stanojlović“. Broj operativnih Orlova bi trebao prvo da se poveća na 10 a zatim i na eskadrilu od 14 aviona.

Prvi Orao na kome su izvršene dorade za ispitivanje naoružanja / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Radić se osvrnuo i na produženje životnog veka Orlova koji je u početku iznosio 24 ali je 2010. to produženo na 29 godina. Analiza struktukture aviona pokazala je da se vek dodatno može produžiti na 40 godina a u izuzetnim slučajevima, dakle u zavisnosti od stanja pojedinačnih aviona i do 48 godina odnosno još 8 godina ili 1000 sati naleta nakon remonta. To bi značilo da bi Orlovi koji su proizvedeni između 1985. i 1992. mogli da lete i u 2030-tim.

Radovi na doradi prvog primerka su završeni krajem 2017. a od elektronske opreme avioni bi između ostalog trebali dobiti tzv. “stakleni“ kokpit i novi napadno/navigacijski sistem. Ispitivanja bi trebala da traju do 2021. godine nakon čega bi bila izvršena modernizacija svih planiranih primeraka. Paralelno VTI radi i na novim vođenim ubojnim sredstvima.

27. decembra 2017 je s Orla NJ-22 ev. broja 25530 koji je dorađen panelom i prikazivačem za vođenje, izvršeno prvo probno lansiranje inercijalno i televizijski vođene rakete vazduh-zemlja VRVZ-200 koja je nastala na osnovu vođene leteće mete PRM-200 koja je razvijena tokom 70-tih godina prošlog veka.

Modernizacija G-4 izgubila prioritet, to bi trebalo biti urađeno nakon osavremenjavanja Orla / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Modernizacija školsko-borbenog aviona G-4 prestala je da bude primarna onda kada je bilo jasno da nema ništa od nabavke savremenog višenamenskog borbenog aviona. Studija iz 2007. godine predviđala je digitalizovanu varijantu G-4MD (Modernizovani Digitalizovani) kako bi se u obuci olakšao prelaz na moderni borbeni avion.

2011. godine Ministarstvo odbrane tražilo je ponude od 11 kompanija za predlog modernizacije G-4 a zanimljivo da su među njima, kako navodi Radić, bile i firme iz Kanade i Južne Koreje. Međutim planirani tender nije realizovan a u međuvremenu je srpska vlada pristupila pregovorima o strateškom partnerstvu s kompanijom Erbas. Memorandum o razumevanju je potpisan 7. oktobra 2016 godine a taj dokument podrazumeva tehnološku podršku za nadogradnju trenažnog i lakog borbenog aviona. Međutim moguće je, kako navodi Radić, da se to ipak odnosi na unapređenog Orla.

H145M i modernizacija Gazela

Krajem ove i početkom sledeće godine Srbija će primiti prve helikoptere Erbas H145M. Od 9 naručenih, 6 idu Vojsci Srbije od čega će 4 biti naoružana, jedan će biti za traganje i spasavanje/medicinsku evakuaciju i jedan za prevoz veoma važnih osoba (VIP). Srbija će postati prvi korisnik H145M sa sistemom naoružanja HForce u opciji odnosno Nivoa 1 koji omogućuje upotrebu balističkog naoružanja uz upotrebu nišana i prikazivača na kacigi pilota.

Prvi H145M za Vojsku Srbije / Foto: Alex Lutz

Naoružani H145M će na bočnim stranama nositi aerodinamički kontejner s naoružanjem, svaki kapaciteta od po 200 kg. Prema ugovoru, RV i PVO će koristiti domaće naoružanje, VTI radi s Erbasom na integraciji kontejnera s mitraljezom M87 kalibra 12,7 mm kao i nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm čija je serijska proizvodnja započeta prošle godine u fabrici Krušik iz Valjeva.

Postoji opcija za opremanje helikoptera sistemom HForce Nivoa 3 s optoelektronskim sistemom L3 Wescam MX-15 i domaćim protivoklopnim raketama 2T5 dometa 5 km. Srpski H145M će imati sistem za samozaštitu koji uključuje 4 senzora AN/AAR-60 MILDS za detekciju lansirane rakete zemlja-vazduh kao i dva bacača mamaca. Balističku zaštitu sadržaće modularne HPPE ploče koji omogućuju zaustavljanje zrna kalibra 7,62 mm. Biće zaštićena sedišta posade kao i teretna kabina.

Demontsrator modernizacije helikoptera GAMA / Foto: Živojin Banković, Tango Six

RV i PVO planira upotrebu lakih višenamenskih helikoptera Gazela do 2030-tih godina. Paralelno s sertifikacijom Vazduhoplovnog zavoda ‘’Moma Stanojlović’’ za remont, popravku i održavanje ovih helikoptera, što je deo ugovora s Erbasom, radi se na modernizaciji lake borbene varijante. Pored dorade kabine, iznad kabine je ugrađena multisenzorska platforma koja je zamenila žiro-stabilisani nišan. Takođe biće integrisane i nove protivoklopne rakete 2T5 kao i rakete Pauk s IIR (imagine infrared) tragačem uz prenos signala za navođenje preko fibr-optičkog kabla.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mr

…чести обрти око набавки и „модернизација“ авиона ко у шпанској серији! :D

дакле, док се струка нешто питала, лепо су људи тражили НОВЕ авионе!!! кад су „струћњаци опште праксе“ доватили и РВ и ПВО, ево нашта то личи и где то води – ћорсокак!!!

„модернизацију“ нам воде шарлатани и трговц наоружањем!!!

Odgovori
Mi

A do sada su je vodili strucnjak do strucnjaka,sve sa ozbiljnim nabavkama jedan pajper i 4 pilotske jakne…..idi begaj

г

Ко и све што се ради у држави

Dr

@ Miki
I da se nadovezem ako se secate. Drzava ne moze da kupi pilotima suncane naocare, vec ih donirala Beogradska poslovna skola. Vau.

ra

@Miki i sve to na odlozeno placanje;-)

RP

Bravo

Mr

оставит ћу ово овде…мислим да је све објашњено…

https://pescanik.net/ministarstvo-glupe-sile/

Mi

Pa ako cemo vec u problematiku iz pogleda “struke“ :

– Ako kazemo novo, a mislimo na neupotrebljavane avione zvuci primamljivo
– Kazemo novo, a odnosi se na “nedokazane tehnologije“, zvuci krajnje odbojno.

Gde mi to navodno proveravamo pozeljne kandidate iz uzeg izbora !? Bolje receno znamo sta nam treba za narednih destak godina zbog TOT, neke nacionalne strategije !?

Cak komentar tipa “prinudno resenje“ na nekih skromnih desetak godina deluje krajnje neozbiljno.A verovatno gospodin Radic po uzoru na RV Austrije pravi poredjenje u obuci, ili ipak gleda RV Amerike, konstatuje kako treba drasticno podmladiti kadar.

Neka gospodin Radic ipak pre iznosenja komentara iscita citat naseg eksperta :

“Na pozornici se prvo digne zavesa pa se tada odigrava drama. U životu to drugačije biva: prvo se odigra drama pa se onda podigne zavesa !“

Ba

Lijepo. Uzbudljivo vrijeme za Momu i VTI. Samo naprijed ljudi, polako.

Odgovori
Ma

@Mrgude struka se i dalje pita ali sada barem struka nailazi na kakvo takvo razumevanje ljudi koji odlučuju o trošenju budžeta R.Srbije, dok to do 2012.godine nije bio slučaj. Sa druge strane nije realno da se kupi eskadrila višenamenskih aviona i time potroše gotovo sva raspoloživa finansijska sredstva, a da se sa druge strane ne uloži ni jedan jedini evro/US dolar u PVO i naravno u Kopnenu vojsku. Potreba ima previše na svim stranama, a po ceni JEDNOG savremenog višenamenskog aviona (bez obuke, rezervnih delova, naoružanja) može se na primer opremiti ceo oklopni bataljon sa modernizovanim tenkovima M 84 AB1 i jedan ceo mehanizovani bataljon sa modernizovanim BVP M 80/98A. Ili za iste novce se može uvesti u naoružanje recimo 40-50 samohodnih Nora, ili recimo za iste novce se može kupiti recimo 20-30 polovnih Tunguski, ili se recimo može kupiti za iste novce 4-5 mi 35 ili recimo 50tak vozila LAzar 3. Naravno sve zavisi koji bi se savremeni višenamenski avion izabrao, i poređenja se odnose na „klot“ avion bez obuke pilota, naoružanja, stoka rezervnih delova, sa jedne i sa druge strane od verzije navedenog sredstva. KAd se sve to stavi na sto, onda postaje dosta jasnije zašto je struka odlučila da ublaži svoje zahteve i zašto je najbolje trenutno rešenje ono na kome se radi.

Odgovori
le

Tako je Markuse, legendo….ipak je bolje 6 Pancira S1nego 30 tunguski..

Fa

Sa jedne strane tvoj komentra ima smisla – pošto je u našoj vojsci manje-više sve zastarelo i spremno za zamenu/remont/modernizaciju ovakva preraspodela raspoloživih finansijskih resursa deluje sasvim OK, kao prelazno rešenje. Sa druge strane, postavlja se pitanje da li će srpsko RV ikada izaći iz 70-ih i 80-ih ili će se naš stručni kadar zauvek baviti remontovanjima i defibrilacijom polumrtvih ruskih i domaćih aviona/helikopreta i ostalih borbenih sredstava? Kada će srpsko RV i namenska industrija uhvatiti korak sa modernim tehnologijama? Da li su se za iste ili slične pare uložene u neperspektivne i prevaziđene MiG-29 mogli kupiti (ili iznajmiti ili izlobirati neku donaciju) u manjoj količini pravi zapadni višenamenski avioni uz određeni transfer tehnologije? Lično sam za kombinaciju zapadnih borbenih aviona/helikoptera i ruskog PVO, time se pored realne borbene efikasnosti održava i vojna neutralnost – kupovinom najboljih rešenja za nas od obe strane.

Vi

Vidimo koliko se sada pita struka svaki dan,ocigledno je po stihijskim nabavkama i smenjivanjem ‘neposlusnih’ pilota i staresina..

A sa 10+ moguca 4 rashodovana MiG-29 ce da se ustede neke pare?

Pa

RX
vrlo moguce ako se sa istih poskidaju lanseri za rakete…

@Pavle

Nisu lanseri za rakete, nego je „lanser sa raketom“ – nemoj da oduzimas od glupavosti svojih predjasnih izjava.

I da, opet ti ponavljam ne pokusavaj da budes duhovit, jednostavno nije za tebe. Znas kako kazu: duhovitost je pokazatelj inteligencije.

Pa

Sa ili za, za tebe je svejedno posto ti znas da moze i bez toga.

Vo

Porazno i odvratno je to što se borba između inreresnih nakupina pretvara u prljavo podmetanje i oblajavanje. U nemogućnosti da se bude bolji, ide se na miniranje protivnika. Sve se u konačnici svodi tko će pokupiti proviziju. To samo slijepac ne vidi. Pored takvih petokolonaša pravi neprijatelji su vitezi!

Odgovori
iv

Uvek sam se pitao zasto su se kod Orla odlucili da se noga stajnog trapa uvlaci u nos i na taj nacin onemogucili da se u njega bilo ikada ugradi neka elektronska oprema ili radar.(kao sto je to slucaj kod vecine aviona cak i tog doba)

Odgovori
Ed

uvjek postoji mogucnost modifikacije, ukoliko se procjeni da je opravdano ulaganje. Moze se napraviti nesto slicno kao sto su izraelci radili na Kfiru i englezi na Harrieru da bi smjestili novi radar.
http://www.moddb.com/groups/aircraft-lovers-group/images/colombian-air-force-iai-kfir
http://sg-etuo.de/Squadrons/No4SquadronGR3?p=6

mi

Kad ste vec to pomenuli kakva je situacija sa dvosedom varijantom aviona MiG29 zasto u njega nikako ne moze da se ugradi radar a valjda je slican jednosedu

iv

Milko novi mig 35 dvosed ima radar ali koliko se isplati prepravljati zmaj aviona te starosti. Naravno uvek se moze nesto nakalemiti i na Orla ali kako jos u fazi dizajna nisu mislili o tome, to mi je cudno. Inace sva ta prica sa modernizacijom Orla mi je nesto besmislena. Nesto od tog pametnog oruzija koje ce mozda nekad napraviti mogu da integrisu i na MiG-29. ( a mozda i ne, neznam da li je potrebna dozvola proizvodjaca , ko bi to ustvari uradio u Srbiji …….)

Ž

Постојао је радар Оса-2 који је нуђен за модернизацију двоседа.

Више није у понуди.

mi

@ivan1Sto se modernizacije orla tice,vise mi se cini da je ona aktuelna vise zbog tih novih raketa koje bi njega iskoristile kao platformu za ispaljivanje kako bi kasnije nasle kupca nego zbog samog aviona koji je prilicno neperspektivan.Ipak u ovakvoj nasoj avijaciji za njega jos uvek ima mesta barem jos 7,8 do 10 godina koliko budu trajali resursi.

Ha

I nitko da se zapita……a di su pare?

Odgovori
Yo

Jako skup „sport“, a upitno koliko efikasan u svetlu najnovijih prezentacija dejstva odavno prevaziđene i na brzinu modernizovane sirijske PVO…
Čitav region je „osuđen“ i na reciklažu isluženih aparata – što je bilo jasno još nakon pada bugarskog tendera za Gripene – pa ispada da cedimo suvu drenovinu za čaj od drena.
Šta reći – ako bi da izbegnemo trajno prisutna privremena rešenja – moramo da pokrenemo lagano i sopstvenu proizvodnju kako bi od „rupe bez dna“ makar povoljnije pokrili sopstvene potrebe, a možda napravimo i dobar biznis na duži rok…
Slično kao na predstojećem SP u fudbalu – imamo reprezentaciju plasiranu za završni turnir čiji bi veliki uspeh bio i da prođe grupnu fazu (privremeno rešenje), ali perspektiva većeg i trajnijeg uspeha u reprezentativnom fudbalu zavisi isključivo od toga u kojoj meri i obimu će se kaliti „zlatni orlići“ na ovom SP-u…
Imamo vrhunske potencijalne partnere za pokretanje sopstvene/zajedničke proizvodnje – tu su i Rusi i Airbus – ali bi najbolje bilo ograničiti se na one sa kojima nismo imali problema.
Ovo sada možda zvuči kao naučna fantastika – ali možda za deceniju neće ni biti drugog izbora – pa zašto onda gubiti vreme – i pare!?

Odgovori
AL

Iskreno, ne vidim problem u tehnici kao primaran za RV i PVO, s obziron na „tempo“ i nacin na koji se u poslednjih par godina sve odvija. H145m, MI-17, 29ke, pa Mi-35, pa opet 29ke, sve je to prihvatljivo. Mnogo je veci problem nedostatak (mladjih)kadrova, npr. ove godine na akademiju je primljeno, ako se ne varam, 4 kadeta, od toga 3 na helikoptere. Neki pravilnici se nisu promenili od 70ih godina sto je vise nego glupo. Mnogo je kritike upuceno ka drzavi zbog nabavke polovnih, a ne novih aviona, pa sto „ruski“, a ne „zapadni“ itd. besmisleni su komentari tog tipa. Kad se vec zakasnilo sa nabavkom novih aparata 15 godina, po meni je ovo bolje resenje jer bi kroz par godina mogli(citaj morali) da porucimo nove avione, koje bi otplacivali dok su stari jos uvek u upotrebi. Ocigledno da je potreba za Orlom veca nego nego za G-4. Deo naoruzanja koje se razvija za J-22 ce se moci integrisati na neke buduce platforme(ukljucujuci i G-4). U sustini je domace naoruzanje najbolja vest u poslednjih 10 godina. Ekonomija nam je ocajna, tako da je i ovo „dobro“ s obzirom na okolnosti.

Odgovori
А

Погледај горе слику Орла имаш тамо Гром Б. Шта би са њим. Оставили га у страну да се губи време са ВРВЗ-200. Уместо да поруче неки комад да се има замена за Маверик па онда да развијају другу ракету сличних могућности. Ласерска бомба исто одрађена, запело код нишанског контејнера тј. набавке. Лепо се одреше паре купи се контејнер купе се бомбе и ракете. Е ал сет наоружања за један авион кошта милионе. А пара се нема.

Vo

Da to je to! Koliko novaca, toliko muzike. Pod hitno ohladiti usijane i umišljene glave. Lupeže oko vojske iskorijeniti. Neprekidno jačati i podizati privredu. Kadrovski ojačati vojsku, a tehnika će se već pronaći.

А

Модернизовани Oрао испитан до 2021. Па не може пројекат толико да се развлачи па на крају да имамо модернизоване авионе до 2025 у вр` главе. На крају одоше паре а добило се нешто што ће пар година да лети. Ми вазда нисмо у стању ништа дугорочно да испланирамо и да се држимо тога. Одбили половне мигове да набавимо нове. На крају набавку нових авиона баталили ради половних, Г-4 модернизација – баталили, Сад Орла развлачимо, Пегаз баталили да завршимо Врапца. Ништа нисмо завршили реално. Бојим се да код нас велики проток времена све обесмисли.

Odgovori
Ka

Modernizacija Orla nije „modernizacija orla“ nego „pravljenje necega na cemu mogu da se kace i testiraju nove rakete“. Zar je to toliko tesko razumeti? A sta ce ti „modernizovani orao“ ako rakete nisu spremne. Dakle kad raketa bude spremna tada ce i orao biti „modernizovan“. Integracija i ispaljivanje sa orla je za:
– testiranje
– prikazivanje (tj marketing)
Nikada nije ni planirano da se to pravi zbog orla i ovog naroda.

IL

Idemoooo, maljutka na H145! To je ta zemlja, taj narod, ta vojska…

Odgovori
RP

Najbolji komentar.

Ac

To imamo,to stavljamo.Jeste da nije bog zna sta,ali ako izbije neko vece sranje(svetsko) ne zavisis od uvoza nego kacis I cepas.Jasno?

Od

Što bi rekli neki „vojnopolitički“ komentatori, kabal Maljutke se ne može ometati. U skaldu s tim, treba staviti još stariju verziju od 2T5. Samo nek je domaće pa makar i ne valjalo.

Ne

Jedino što sam iz svega ovoga shvatio je da se traži da avioni što duže lete, a tehnika ostaje više manje na istom nivou.
Od tih silnih modernizacija neće biti ništa, kako se planovi postavljaju i mijenjaju, dok se konačno ne dogovore avionima će isteći resursi.
Rade na modernizaciji Galeba od 2004., ej 14 godina, da bi sada promijenili planove prije nego je i jedan kompletiran.

Odgovori
Ch

Svaka čast na svemu ali mi te pare nemamo.. Otkud im hrabrost da ovo sve stavljaju na sto i planiraju nabavke kad nam je budžet skoro nepostojeći. 9 H145M, 10 MiG-ova 29, nekoliko Mi-17 i Mi-35, modernizacije i remont Orlova, remont svih MiG-ova, modernizacija Gazela… pa otkud nam pare za to sve??

Odgovori
la

@Chris787 Para je bilo i prije, samo su nestajale pod „čudnim okolnostima“ :) Uvijek para ima, ali za narod samo onda kada gori po guzicom, u krajnjim slučajevima, kao kod nas trenutno.

Ma

@Chris787 novca ima kao što reče lazicdb samo je do skora bio usmeren na dosta pogrešnih strana. Budžet je ove godine za VS veći za 1/4 od prošlogodišnjeg i iznosi cc 596,3 milion Evra po srednjem kursu NBS na današnji dan. MORH ima gotovo identičan budzet za ovu godinu, s tim što je Hrvatska vojska manja po brojnosti. O tome je pisao i g-din Ž.Banković na T6 naravno krajem prošle godine, evo linka https://tangosix.rs/2017/06/12/vojni-budzet-za-2018-povecan-za-skoro-cetvrtinu-veliki-izdaci-za-masine-opremu-nabavke-modernizacije-popravke-remonte/
Potreba za novom opremom i naoružanjem je goruća u svim rodovima i vidovima vojske, tako da je sada potrebno biti dosta mudar u odlučivanju kojim tempom će koje jedinice dobijati novo naoružanje i opremu. Ne može ništa preko noći, potreban je period od najmanje 5-7 godina, ovim tempom, da bi se modernizovali svi rodovi i vidovi vojske adekvatnim naoružanjem i opremom. Da je postojala volja u poslednji 18 godina i da se svake godine nabavljalo po malo, tek po nešto, danas sigurno ne bismo bili u ovoj sitauciji da moramo navrat nanos da nabavljamo. Naravno uvek se dobija bolja cena kada se nabavlja veća količina, ali kad nema uslova za to, onda se nabavlja u skladu sa budžetom za tu godinu. Uveren sam da je MORH doneo sjajnu odluku nabavkom izraelskih F 16 Barak, pogotovo uzimajući u obzir da ne preopterećuju previše budžet sa istom nabavkom (10 godina po 50 miliona je mnogo podnošljivije nego odjednom platiti 500 mil.); jednostavno tako se to radi.

Ne

@ Markus 1463

Težina i ispravnost MORH ove i vladine odluke bit će jasna nakon 5-6 god. kada avioni budu potpuno operativni.

500 mil $ za cijeli taj paket čini mi se ludo povoljna. Pa evo i na ovim stranicama ljudi koji su puno kompetentniji od mene tvrde da je to izvrstan posao.

Ipak doza sumlje postoji. Ma taki smo mi u Hrvatskoj. Da nam poklone stealth tehnologiju,mi bismo sumljali i larmali.

Skepsa nam je u genima.

Vu

Ako je Radić dobro inforimran onda koliko mogu isčitati iz ovoga teksta nema nikakve modernizacije Mig-29 nego će se samo ugraditi Srpska komunikacijska oprema. A ide se u modernizaciju Orla tako sasvim sigurno Mig-29 RVS neće biti višenamijenski avioni već ono što su i do sada bili čistokrvni lovci. Dakle opet političari malte praznu slamu i pričaju gluposti.

Odgovori
Vo

Naši zvaničnici su saopštili da će se tokom ove godine postići sporazum o tzv. trećoj fazi modernizacije, koja će biti izvršena tokom iduće godine.

Ni

Potpuno je jasno i za mene laika, da je ovo sve samo kompromis struke u vojsci daj šta daš da se ne ugase pojedini rodovi vojske, države koja nema para ni da isplati pristojne plate profesionalnom vojniku i lobija namenske industrije ( daj da uvedemo u upotrebu domaće naoružanje na avionima i helikopterima kako bi uopšte i neko uzeo u razmatranje da ga kupi za svoje platforme, jer tu je i jedina mogućnost neke ozbiljne zarade, ipak mi nikada više nećemo biti u mogućnosti da proizvodimo avione i helikoptere sem školskih pa je jedini smisao da razvijamo jeftine varijante pametnog oružja ako i to veliki brat dozvoli)

Odgovori
Ne

Gosp.Aleksandar Radić često daje komentare i analize na raznim srpskim emisijama i zaista ga je zanimljivo slušati. Realan i kompetentan čovjek koji zna što priča. Svaka čast.
Ekvivalent našem Igoru Tabaku s OBRIS portala.

Za razliku od dežurnog blebetala Lazanskog . Čovjeka IQ a sobne temperature ,nadmenog i bahatog.

Odgovori
Ai

Taj Lazanski je, vezano za vosjku, licno video i prosao vise nego sto je Radic video slika na internetu.
A to da se ponekad izlupeta – izlupeta se.

Ž

Lazanski je video mnogo štošta ali da li zna šta je video?

Rekao bih da je Radić za njega ekspert što se tiče vojne tehnike.

Poslednje što je Lazanski netačno naveo je bilo na Sputnjiku oko RV Irana.

Napisao je da je moćno a gore je nego RV Iraka 1990.

Konkretan primer je da je naveo da Iran poseduje 36 bivših iračkih MiG-ova 29.

A ustvari u iran su preletela samo 4 iračka aviona dok je Iran od SSSR nabavio 25 primeraka.

Ai

Slazem se da Radic ima mnogo ozbiljniji pristup analitici, ali svakako ne bih potcenio ni ono sto Lazanski zna, a o cemu ne prica javno. Te njegove greske novijeg datuma bih pripisao tome sto je covek pred penzijom, i ne upusta se previse u sve to.

„Napisao je da je moćno a gore je nego RV Iraka 1990.“
Verovatno ste mislili na Iran, jer je Irak tih godina imao ozbiljno RV.

Pa

Znao ili samo video…
RV Iraka se oslanjalo iskljucivo na kupovinu strane vojne tehnike.
RV Irana se oslanja na razvojne i proizvodne mogucnosti drzave, u cilju odrzavanja/unapredjenja postojece strane vojne i razvoja sopstvene nove.
Dakle na naucne i industrijske mogucnosti.
Spisak odrzavane kao i reverznim inzinjeringom proizvedene opreme:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_equipment_manufactured_in_Iran
Po svim tim stavkama danasnji Iran(godinama pod sankcijama) je daleko mocniji od Iraka u doba njegove najvece snage. Pa i RV…

Ma

Lazanski je imao dosta netačnih navoda tj „provala“ pogotovo kada je u pitanju Ratna mornarica. Pošto se interesujem za sve vidove i rodove vojske, jasno mi je da se Lazanski jako slabo razume u naoružanje RM. KAd sam svojevremeno čuo da je izneo podatak za japansku Ratna mornaricu da ista poseduje kako je rekao rakete „Otomat mk 2“ da su rakete „vazduh-vazduh“ sve mi je bilo jasno. Od tada ga mnogo manje cenim. Neko će reći lapsus, ali takve stvari se ne greše.

Ed

Osobno gospodu Radica i Lazanskog ne poznajem.
Po onome sto sam citao i slusao od obojice, Radic je ozbiljniji komentator i pristupa temama vise analiticki, a Lazanski vise promotor nego analiticar, jedino sto trenutno ima bolji pristup informacijama iz vojno-politicke sfere u Srbiji. U biti Lazanski je i bio promotor za potrebe tadasnje JNA dok je pisao za Vjesnik, a to se vidi i cesto u nekim navijackim komentarima koji negativno djeluju na ono sto bi analiza trebala biti.

Gu

Prvo Lazanski nije analiticar, vec novinar,mi svi ovde smo analiticari..Lazi mozemo samo da zavidimo,moze te ga voljeti ili mrziti ali na ovim prostorima nije mu niko ni do motornog ulja ispod noktiju.
Evo ko je Laza:

„Pођен 1950. у Карловцу. Дипломирао на Правном факултету у Загребу, где је и започео новинарску каријеру, прво у „Полет“-у, касније у „Вјеснику“, „Старту“, „Данас“-у, „Политици експрес“, „НИН-у“, „Вечерњим новостима“ (1996-2001). Године 1991. Лазански прелази у „Политику“ где и данас ради. Извештавао из Сирије, Сомалије, са Крима, такође извештавао о ратовима у Авганистану, Чеченији, Конгу, Ираку, Ирану, Либану, Јемену и Либији…

Интервјуисао два врховна команданта НАТО-а, три маршала СССР, шефове КГБ-а, КХАД-а, педесетак министара одбране и начелника генералштаба светских армија, између осталог начелнике генералштаба руске, кинеске и јапанске армије. Једини југословенски новинар који је пловио у атомској подморници, америчкој „Таутог“, летео у авиону Ф-14, био на носачу авиона „Џон Ф. Кенеди“ и летео у Мигу 29.

Био гост војних академија Русије, Јапана, САД, Аустралије, Италије, Велике Британије, Немачке, Румуније… Имао је редовну колумну у грчком листу „Катимерини“, јапанском „Секуритариан“ и „The Diamond Wееkly“. Аутор је десет књига и десетак великих тв-серијала. Војни рок служио 1977. године у Битољу у 41. пешадијској дивизији ЈНА. Одликован je Медаљом за војничке заслуге“.

Ne

@ Gus

Sve to što si nabrojao čini Lazu još “tragičnijom“ figurom.

Gv

Ne slazem se voli da lupi ali vise radio onoga ko ga pita ,radi marketinga …Lazanski je video mnogo toga,intervjuisao mnoge vazne ljude ,bio u jeku ratnih operacija ,u epicentru zbivanja …Tako da ,ako se podkrade greska podkrade se u nekom njegovom tekstu,jer je obisao toliko toga ,da mu se desi da nesto permutije,pomesa …Radica nikada nisam cenio zbog njegove arogancije,govorne mane ,i mesanja ijekavice i ekavice ,i ovde sve sto je naveo ima tacnog a ima i onoga sto on mislim da ce biti tako,i da tako treba.E to je njegov najveci porblem ,sto se pravi pametan ,ali i nija bas toliko pametan,daleko je on svetlosnim godinama od Lazanskog ,on je samo obicni novinarski kancelarisjki moljac ,i nista drugo.

Br

Da se kojim slučajem kupi nova eskadrila višenamenskih aviona verovatno bi se uzelo 14 jednoseda i 2 dvoseda, ukupno 16 višenamenskih aviona.
Ovako ćemo imati 28 modernizovanih aviona sudeći po članku. 14 lovaca Mig-29 i 14 jurišnika Orao za ciljeve po zemlji. Nije tako loše. I sa novim naoružanjem raketama i plus novim hangarima za iste…A i odškolovanim mladim pilotima. Samo da konstantno uče LETE…

Odgovori
Vl

Više je nego jasno da je posao sa Migovoma privatan posao pojedinih generala koji su se omastili i nove političke elite.

Odgovori
Ma

Suma sumarum VS za potrebe RV i PVO dobija sledeće:

– Шест авиона миг-29 од Русије (већ испоручено)
– Четири мига-29 из Белорусије (договорено)
– Још шест мигова-29 од Белорусије (разговори у току)
– Ракетни систем С-300 (разговори са Белорусијом у току)
– Ракетни систем БУК (разговори са Русијом у току).

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Zaljubljenik na: Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

Флајт летач H145 nikako nije zamena za Mi17, već pre dođe dopuna njemu (ili Mi17 dođe dopuna njima, zavisi kako postaviš šta je osnova vertikalnog transporta kod nas). Problem H215 leži u tome što nema rampu, pa nije potpuna zamena za Mi-17, koji kod nas praktičko predstavlja "teški" transportni helikopter prema trenutno stanju stvari (a…

17. Jan 2025.Pogledaj

Srbofil na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

@Dragan Imate vi stručnjake, ali niko od nas stručnjaka nije vodio projekat razvoja helikoptera u prošlosti, a nema nas baš puno da mogu svi projekti u zemlji da stanu, da bi mi razvili helikopter, potrebne mašine i alate za proizvodnju, dobili licence za razvoj, licence za testiranje i da sve to bude iole isplativo i…

17. Jan 2025.Pogledaj

Medo s mora na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

@Nebojsa Kojem ratu? Sloveniji, Hrvatskoj,...? Da te podsjetim, Slovenci su jednu oborili praktiččno s ničim. I ako si vidio što je ostalo od iste kada ja pala na tlo...ništa, proguglaj fotke.

17. Jan 2025.Pogledaj

Saša na: [EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

Konačno nekog stručnog i pametnog čoveka da postave na tako odgovorno mesto.

17. Jan 2025.Pogledaj