BEG airport status
Vlada Srbije suprotno obećanjima neće objaviti ceo ugovor o koncesiji „Nikole Tesle“ Premijerka je u decembru prošle godine obećala potpunu transparentnost, kako ugovora tako i njegovih eventualnih aneksa / Foto: Aerodrom Nikola Tesla

Vlada Srbije suprotno obećanjima neće objaviti ceo ugovor o koncesiji „Nikole Tesle“

Prilikom obeležavanja još jednog rekorda Aerodroma Nikola Tesla (5-milionitog putnika) početkom decembra prošle godine predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić odgovorila je na novinarsko pitanje o tome da li će ugovor o koncesiji biti objavljen, uključujući i sve dodatne anekse – dakle u celosti:

– Mogu da garantujem da će koncesioni Ugovor biti u potpunosti javan. Na kraju, to će garantovati i učešće međunarodnih finansijskih institucija, ali i jačina samih konzorcijuma koji se prijavljuju. Takođe, i aneksi će biti javni. –

Deo pitanja o aneksima postavljen je zbog više nego interesantnog, neki bi rekli i protivustavnog, problema koncesije aerodroma „Franjo Tuđman“, dok se deo odgovora o finansijskim institucijama najverovatnije odnosi na finansiranja trećih strana (komercijalnih banaka) i logiku transparentnosti koja proizilazi iz te činjenice.

Ono što se moglo očekivati u danu potpisivanja ugovora o koncesiji je i lavina zahteva za izjave i informacije od javnog značaja usmerenih na adresu Vlade Srbije gde su novinari tražili da vide ugovor i/ili da pitaju kada će biti objavljen. Kao i nebrojano puta do sada Danas je bio najbrži i dobili su odgovor:

– Iz kabineta predsednice Vlade Ane Brnabić Danasu je juče rečeno da ugovor o koncesiji Aerodroma „Nikola Tesla“ neće biti objavljen do septembra ove godine, kada će transakcija biti finansijski zatvorena. Međutim, čak ni tada neće biti objavljeni najvažniji elementi ugovora.

U odgovoru iz kabineta premijerke citiran je pravilnik kojim se uređuje Registar javnih ugovora u kome se navodi da se javni ugovori sa svim prilozima čuvaju kao poslovna tajna.

„Pristup javnom ugovoru iz zbirke isprava Registra, kao informaciji od javnog značaja, neće biti omogućen tražiocu ako bi slobodan pristup javnosti mogao bitno otežati ostvarenje ekonomskih interesa javnog i privatnog partnera…“

U odgovoru se navodi i da je Vansi erports „razumeo Vladu Republike Srbije u želji da se celokupan ugovor sa svim aneksima objavi javnosti i pokazao spremnost da to učini u svim delovima osim delovima koji sadrže poslovnu tajnu i njihov know-how, kao i komercijalne uslove poslovanja tokom 25 godina koncesije, jer bi njihovo obelodanjivanje uticalo na njihovu kompetitivnost prilikom realizacije ugovora. Pravo Vansija da ima zaštitu poslovne tajne je naravno predviđeno i samim ugovorom“. – stoji u odgovoru Danasu.

Ono što se može zaključiti iz ovog odgovora je da će ugovor u potpunosti biti objavljen osim njegovih ključnih delova. Suprotno od premijerkinog obećanja da će biti „u potpunosti javan“.

Prvi uvid u delove ugovora za koje Vlada Srbije odluči da će biti javni biće moguć tek krajem ove godine / Foto: Aerodrom Nikola Tesla

Principu da svaka komercijalna saradanja ili posao u kojem učestvuje kompanija u državnom vlasništvu mora biti u celosti javan Vlada Srbije kontrirala je u ovom slučaju pozivanjem na Registar javnih ugovora. Ovaj pokušaj opravdavanja tajnosti dela ugovora isti dan je otežala Transparentnost Srbija:

– Kabinet premijerke u zaštitu netransparentnosti istura odredbu koja je izbrisana iz pravilnika pre četiri i po godine.

Naime, u junu 2013 (Službeni glasnik 57/2013) Mlađan Dinkić je propisao Pravilnik o načinu vođenja i sadržini registra javnih ugovora koji je sadržavao odredbe koje su ugrožavale principe slobodnog pristupa informacijama od javnog značaja. Član 11 je propisivao da se “zbirka isprava Registra, a posebno javni ugovori sa svim prilozima čuvaju kao poslovna tajna”, da “Pristup javnom ugovoru sa svim prilozima i drugim prilozima iz zbirke isprava Registra, kao informaciji od javnog značaja, neće biti omogućen tražiocu ako bi slobodan pristup javnosti mogao bitno otežati ostvarenje ekonomskih interesa javnog i privatnog partnera” (to citiraju ljudi iz premijerkinog kabineta) i da “Pristup javnom ugovoru i drugoj dokumentaciji iz zbirke isprava Registra može biti dozvoljen licu koje dokaže pravni interes za uvid u zbirku isprava Registra, kao i državnim organima u vršenju poslova iz svoje nadležnosti u skladu sa propisima”.

Na ovo je reagovao Poverenik za informacije od javnog značaja, pa je ministar finansija Lazar Krstić u decembru 2013 (Službeni glasnik 110/2013) izmenio Pravilnik – ostala je prva odredba o poslovnoj tajni, a umesto dve potonje propisano je da se „pristup javnom ugovoru i drugoj dokumentaciji iz zbirke isprava Registra, vrši u skladu sa zakonom kojim se uređuje slobodan pristup informacijama od javnog značaja, a može se ograničiti pod uslovima propisanim tim zakonom”. – napisao je Zlatko Minić, novinar i saradnik Transparentnosti Srbija u svom teksu za Peščanik.

Transparentnost Srbija sa Vladom Srbije i dalje vodi spor povodom potpune tajnosti koncesionih akta ili studije opravdanosti da se uopšte i uđe u koncesiju aerodroma.

Koncesija aerodroma sama po sebi ne mora biti loša stvar što smo na našem portalu više puta dubinski analizirali dok život koncesije može otići u raznim pravcima. Profesionalci koji su čuli šta se planira su optimistični a evidentno je da u ovom slučaju postoje i pozitivni aspekti pod pretpostavkom da su svi strateški interesi države kao vlasnika u potpunosti zaštićeni.

Potvrda zaštite interesa države će izgleda ostati na nivou pretpostavke jer ključni delovi ugovora najverovatnije nikada neće biti objavljeni.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Al

Kakvo iznenadjenje…

Odgovori
Vo

Nismo ni mislili da hoce. Ipak je ovo jedna mala privatna drzava

Odgovori
St

Dajte ljudi lakse malo sa osudama nemojte da vam je nastup kao da ste zuti botovi a ne razumni i objektivni posmatraci i kriticari…
P.S.
Ko jos javno objavljuje svoj biznis plan koji je sastavni deo ugovora???

Br

Objavljuje onaj ko upravlja firmom u drzavnom, odnosno javnom vlasnistvu. Ne objavljuje onaj ko ima privatnu firmu. Nije li Vodja svojevremeno pricao kako ce objaviti ugovor o Fijatu pa nije. Takodje je i rekao da ce objaviti ugovor o Etihadu, pa nije… Uostalom, ako se to nigde ne objavljuje, zasto je onda rekao da ce objaviti?
Zuti botovi? Pa oni su svi kod vas, pola DSa je preslo kod vas, ostali zasticeni… Cak je i Dinkic kod vas, i to nikome ne smeta… Porazavajuce.

Vo

@Strale: A vidis tvoj komentar deluje kao da si bot ovog privatnika.
Vidis prijatelju, ja mogu da ti objasnjavam koliko hocu, ali kad je tebi normalno da ugovor o davanju koncesije javnog preduzeca bude tajni, onda tu nemam puno toga da ti se objasnjava.

Pe

Zaista sam iznenađen!
Pa to uopšte nije lepo.

Odgovori
Dr

Gradjanska neposlusnost je trebala odavno da se desi…..

Odgovori
Ni

Ma to je samo onaj deo sa provizijama za posrednike…… sitnica.

Odgovori
Go

Pa, kako sad to? Zar ne reče premijerka „garantujem“?

Pošto garancije nisu ispunjene, hoćemo li videti ostavke Malog i Brnabićke?

Odgovori
Mi

Ovo je los znak!

Tacno kao sto je Alen i predvideo! Delove i anekse vezano za finansije gradjani Srbije saznace tek kad ih bude lupilo po dzepu! Mozda i za deset godina od danas?

Ova zena je javno obecala da ce kompletan ugovor biti objavljen! Znaci da je obmanula i slagala gradjane. Kako ista njima verovati?

Odgovori
de

Uz sve uvažavanje, ali…
1, Niko ozbiljan nije ni očekivao da se ovo objavi.
2, Nigdje u svijetu se ovakve stvari ne objavljuju.
3, Nije mi jasno odakle našim političarima potreba da laži čak i onda kad ne moraju.

Odgovori
Go

Takođe, uz svo uvažavanje:
1. Slažem se.
2. Ne slažem se.
3. Mogu samo da pretpostavim da je neka patologija u pitanju ili jednostavno navika…

@Miroslav „Kako ista njima verovati?“
Iole pametni ljudi im odavno ništa ne veruju. Oni koji su im do sad verovali, najverovatnije će nastaviti da veruju – tu već nije u pitanju stvar logike i dokaza, već pre opet neke patologije, religije, idolopoklonstva ili tako nečeg.

Lu

Gdje je objavljen Ugovor u potpunosti u svijetu?

Odgovori
Jo

Pa , valjda tamo gde zakon obavezuje i premijer garantuje (malim slovom namerno kao i u prethodnom komentaru).

Jo

Pitam se jesu li ponosni na sebe u vladi ?

Odgovori
Ga

Da veoma.
Jos kad legne provizija.
A ako se jos i pojavi neki podizvodjac na radovima na aerodromu koji je povezan sa vladom eto jos para.

Ga

Pocelo je….
Kroz koju godinu ce biti sta ce biti….

Odgovori
Dr

Zakon » pravilnik
Dakle to sto je Krstic nesto potpisao ne obavezuje organ vlasti da postupa .
A on je potpisao sl: „pristup javnom ugovoru i drugoj dokumentaciji iz zbirke isprava Registra, vrši u skladu sa zakonom kojim se uređuje slobodan pristup informacijama od javnog značaja, a može se ograničiti pod uslovima propisanim tim zakonom”.

Sad da vidimo sta kaze zakon » Član 13

Organ vlasti neće tražiocu omogućiti ostvarivanje prava na pristup informacijama od javnog značaja ako tražilac zloupotrebljava prava na pristup informacijama od javnog značaja, naročito ako je traženje nerazumno, često, kada se ponavlja zahtev za istim ili već dobijenim informacijama ili kada se traži preveliki broj informacija.

Dakle sve je na onome ko zakon tumaci , ovde npr. mozete da primenite- prevelik broj informacija ili mozete navesti mogucnost zloupotrebe, zlopotrebe od strane trecih lica ,itd .. Kreativnost moze biti velika .
Ali sto neko gore napisa , niko ozbiljan nije ni ocekivao da se ovo objavi.

Odgovori
St

Branko:
Koliko si dezinformisan ili zlonameran to je strasno…
Ugovor sa Etihatom je objavljen pogledaj na sajtu ministarstva…
Ugovor sa Fijatom nije objavljen jer je to tako demokrata Tadic sa svojom klikom POTPISAO tako da kada bi ovi sadasnji to uradili drzava bi debelo to platila…
I ono najvaznije aerodrom Nikola Tesla je potpisao ugovor koji stupa na snagu tek kada Vensi uplati 501 milion sto se ocekuje krajem septembra meseca tako da tada moze da bude javan naravno bez ono dela koji se tice biznis plana.Zamisli kako bi se obradovali vlasnici aerodroma u Budimpesti Bukurestu Sofiji ili Atini da znaju sta Vensi namerava sa Beogradom…
Da li ti je situacija malo jasnija zuti bote?

Odgovori
Al

Ne znam što to znači zuti bot, ali mogu vam reći slijedeće (pa nek budem taj zuti bot, što god to bilo):

1. Nije normalno da se koncesijski ugovor ne objavi. Čak i Hrvatska vlada ga je u potpunosti objavila, pa i Anexe 1 pod pritiskom, a i dio Anexa 2. No, ja sam vidio i cjelovite Anexe 2 i objavio ih iako nisu bili javno objavljeni.

2. Business plan nije sastavni dio koncesijskog ugovora. Zašto bi dovraga i bio? Nema za tim potrebe i nitko ne očekuje da se isti objavi. Naravno. Ako ga je netko unutra i stavio, radi neke neobjašnjive gluposti, onda neka se izuzme.

3. Ja nisam vidio ni retka obečanog koncesijskog ugovora. Čak ni naslovnu stanicu. A kamoli cijeli, kako je obečano.

4. Premijerka nije niti naivna, niti glupa, upravo suprotno. I ne bi naivno objavila da će se nešto objaviti, pa onda naivno „otkrila“ da to ima i neke dijelove koji sadrže poslovne odredbe, ono „upssss, pa mi smo potpisivali ugovor u kojem se vodi neki business, ma daaaaj, ja mislila da je to samo ugovor o mačjem kašlju“. Rekla je svjesno i namjerno da „GARANTIRA“ kako bi smirila javnost, sindikate, medije, a onda se „predomislila“. I lagala! Da, nemojmo se pretvarati da je drugačije: svjesno i namjerno je lagala. I manipulirala javnošču.

P.S.
Jel mi možete molim Vas reči, jasam li ja sad zuti bot i sto to znači?

Ga

mislim kako od nakana u avioprometu nema nekih odstupanja.
stvari su jednoznacne, povecanje prometa.

p.s. ugovor o koncesiji kao takav i nema nekih dodirnih tocaka s business planom

Mi

@Alen
Kada je ugovor o koncesiji u Hrvatskoj postao javni, tj. koliko je vremena prošlo od potpisivanja do objavljivanja?

BB

Alene,

„Žuti“ je sleng za pripadnike bivše vlasti okupljene oko tadašnje Demokratske Partije (Boris Tadić i ostali). Ne znam da li to potiče od dominantne boje na njihovoj zastavi ili boje kose većine njihovih članova (nekada Dragan Đilas itd..)…

Uglavnom mi se čini da bi po boji kose i ti mogao biti Žuti Bot… :-)

Ali to je stvar dnevnopolitičkih razmirica u svim sferama društva (HDZ-SDP, Partizan-Zvezda, Vlast-Opozicija, Purger-Hercegovac…) i potrebe da ljudi pripadaju jednom jatu (ne JAT) i čoporativnog razmišljanja. Uglavnom kao što razni tvorci „demokratije“ žele…

Al

Sam ugovor je objavljen još bitno prije potpisivanja. Bilo je nekih sitnih izmjena i one su objavljene prije potpisivanja. I objavljen je i odmah nakon potpisivanja.

Anexi, nažalost, tek mjesecima kasnije, jel se nije ni znalo da su potpisani, pa su tek po velikom inzistiranju dijela političara i javnost objavljeni kako sam gore napisao (dakle javno još uvijek nisu objaljeni cijeli anexi 2).

Tako je Galegod, Ugovor i business plan ne bi smjeli imati baš nikakvih ozbiljnih dodirnih točaka, osim načelnih, koje nikako ne smiju biti problematične. Pa načelne već i znamo, zar ne? To je samo izgovor koj nema ama baš nikakvog smisla i stvarno je izgovor za malu dijecu. Iskreno se nadam da građani Srbije nisu baš toliko naivno.

Mi

@Alen
Ispada da to što je ugovor objavljen a aneksi koji mogu u suštini da izmjene ugovor nisu je samo zamazivanje očiju javnosti!

Al

Da, tako je. No, ipak je 95% toga bilo objavljeno i dobilo enormnu kritiku. Ovdje nije objavljeno ništa!

Konačno, loš zagrebački primjer svakako Vam ne treba i ne može biti „izgovor“. A za sada beogradski primjer još je bitno lošiji.

Uvjeravam Vas da je fijasko sa ugovorom i anexima koštao SDP fijaska na izborima i gubljanja vlasti. Naravno ne samo to, ali jako mnogo je i to pridonjelo. U beogradskom slučaju javnost i mediji nemaju što zaključivati, jel ništa nije objavljeno, bez obzira na „garancije“.

Mi

@Alen
Ne tražim ja nikakve izgovore za laži izrečene od strane političara, samo pokušavam da vam dam primjer gdje objavljivanje ugovora ne znači apsolutna ništa osim „zamazivanja očiju“ što se desilo kod koncesije Zagreba. Siguran sam da će se i nama isto desiti, dobićemo šture informacije da se zadovolji javnost a glavni dio koji se odnosi na rizike razne prirode će nam ostati nedostupni. Ali svejedeno gledajući i koncesiju Zagreba koja je bitno i tek će unaprijediti aerodrom Zagreb smatram da bi beogradski aerodrom bez ozbiljnog partnera kroz neko vrijeme bio zanemaren u odnosu na aerodrome u komšiluku! E sad glavno, sve je do nas, ako se pokažemo (tj. ako smo se pokazali) umjeli pregovarači možemo dobiti i ozbiljan „deal“ jer smo potpisali ugovor sa ozbiljnom grupacijom koja zna šta da radi sa aerodromom i sumnjam da su ga uzeli da bi ostvarili neke druge ciljeve. Možda ja i griješim ali dajmo vremenu vremena pa ćemo da vidimo. I na kraju da se definišem da ništa sa aktuelnom vlašću nemam a ni sa prethodnom, čak naprotiv!

Al

Ko što vidite znači. Em je jasnost sudjelovala (više ili manje uspješno, barem u večoj mjeri), em je na koncu prisilila politiku na objavu i anexa, em je vlast radi prolongiranja i skrivanja te objave, te izmjena ugovora anexima pala.

U Zagrebačkom slučaju nisu bile šture informacije. Zašto zanemarujete da je 95% informacija objavljeno odmah, među kojima i one vrlo neugodne po državu i koncesionara (smanjenje terminala, štednja i promjena izgleda, mogućnost povečanja taksi, državne garancije za 150 milijuna EUR kredita…).

Da, sve ovisi o vama. No, jeste li potpisali ozbiljan „deal“ nitko ne zna jer ugovor nije objavljen, protivno „garancijama“.

I tu me jako intersira što znače „garancije“ u Srbiji? Sorry, ekipa, ali kada u zapadnim demokracijama nešto „garantiraš“ (pazite ovo je vrlo teška riječ, bitno teže od obećanja), onda kada prekršiš garanciju snosiš posljedice. U ovom slučaju političke posljedice. Političar koji nešto garantira, a onda postupi dijametralno suprotno mora (ne „može“ nego „mora“) podnijeti ostavku!

Mi

Alene,
Kad banda koja se docepala vlasti nesto „garantuje“ ona ce tu svoju „garanciju“ ispostovati samo ako bude prisiljena I dovedena do zida. I isti je princip I u Srbiji I u Hrvatskoj. Razlika je samo sto ce bandu u Hrvatskoj prisiliti EU (I obaveze koje su preuzete kad se pio sampanjac I slavilo) a bandu u Srbiji kuka I motika…

Al

Banda u Hrvatskoj je pohapšena bitno prije nego što je Hrvatska ušla u Europsku uniju. A od ulaska u Europsku uniju stvari su još bitno bolje. Korupcija u Hrvatskoj je daleko niža nego prije 10 godina.

Bandu u Srbiji prisiljuje kuka i motika?

Mi

Ne jos, za sada, Alene.

A u Hrvatskoj? Hmmm

Da, obukli su se moderno. Po evropskom kroju. Dama u crvenom uredno skuplja autograme, zna kad treba da se nasmeje, a kad da stane na zadnje noge. Zna svoje mesto. I neće joj se desiti da joj ga gazda Trump pokazuje kao sto je to bio slučaj sa Duskom Dugouskom iz susedne bivse republike ;)

Gospoda to znaju da cene ;)

Mi

@Alen
A recite mi molim vas šta je javnost uspjela da promjeni, terminal je ostao manji, takse su podignute, država garantuje za kredit i aneks 2 po vašim riječima nije objavljen!? Šta ste dobili od 95% objave? U pravu ste da mi ne znamo još uvijek šta je potpisano i ja ne tvrdim da je dobro ali ne tvrdim da je loše jer ja to ne znam, jedino što znam da je firma koja je potpisala ugovor jako ozbiljna i malo istraživajući sam vidio da na svim aerodromima koje su do sada preuzeli se pokazali kao dobar vlasnik. To što vi kažete da je banda u Hrvatskoj već davno pohapšena je samo tješenje, banda je samo navukla rukavice, ima jedan članak na DW koji tvrdi da u Hrvatskoj po riječima gospođe Davorke Budimir borba protiv korupcije uopšte ne postoji, toliko o tome. O nama ne bi ni riječi trošio, mi smo priča za sebe!

Al

Naravno, tu se slažemo. I dobro došli u realnost. No, tu nema pomoći. Možeš se k*rciti pa završiti ko Gadafi ili Husein, ili biti pokorni piun koji radi što i onako kako oni hoće. Ili možeš biti glup pa misliti da si jači od Amerike i k*urciti se. Kolko je takvih do sada uspjelo?

Mi

@Alen
Zadnja dešavanja pokazuju da je i Njemačka pokorna a šta tek o nama da kažem! Da smo pametni probali bi međusobno da nešto radimo zajedno a ne da se samo svađamo i mjerimo čij je veći a ničij ne funkcioniše baš kako treba.

se

Sada je Er Srbiji zakucan zadnji esker u kovceg.

Odgovori
St

Sto je babi milo to joj se i snilo…

Vl

Strale,

Ima te li Vi drugačije podatke?

Obzirom da AS svojim objavljenim poslovnim rezultatima pokazuje blizinu „kovčega“ smatram da je Serdar u pravu.

Al

I ja. Apsolutno. Osim ako između Vincia i Vlade nije dogovoreno dalje financiranje projekta Air Serbie u više desetaka milijuna EUR godišnje (kao što je bilo do sada). Kako je Air Serbia važan promotivni projekt predsjednika države, vrlo vjerojatno će se on potruditi da projekt opstane u prihvatljivom obujmu (možda će biti još rezanja, ali onoliko da to javnost ne primjeti).

Pe

Nama para ni za taj ekser, prijatelju!
Ali ne da se ASL tako lako! Najavljuje „novu“ ofanzivu, mada:
„Ništa od erbasova A320NEO koji su trebali da stignu ove godine – Er Srbija odustala od kupovine novih aviona“

bajata vest…

Cr

Negde se provlačila cifra od oko 23M $ uplaćenih AIRBUS-u 1998. godine.
A da, možda su nam dali popust za taj B747-400 ili možda B737 MAX8, pa tako redom.

Izgleda i ta suma (koje inače nije ni bilo) ode u budžetsku rezervu za pokrivanje troškova koncesionaru u narednim godinama.

Vinci, Minci tandara mandara, Telenor/PKK/O2 – titular vlasničkih prava je sa one strane Atlantika.
Sve ovo su marionete i jedna lepa igranka.

Al

Kao što sam predvidio!

A kad se pod pritiskom javnosti nešto i objavi, to će biti bajkovito, a anexi koji uništavaju tu bajku će biti čvrsto zaključani iza tisuću brava!

Odgovori
da

Alene
na dan potpisivanja ugovora vlada Srbije je brže-bolje ustupila zemljiše oko aerodroma ad ANT. Mislim da je tim zaokružen ciklus: vlada-koncesionar-provizija.

St

Alene postovanje!
Niste u pravu:
1. Ovaj ugovor sadrzi i deo koji objasnjava biznis plan i on se sigurno nece objaviti( znate onih 743 miliona kako i na sta ce da se potrose) znate obecanje je obecanje ali kada to stavite detaljno na papir i u ugovor to je nesto sasvim drugo…
2. Ponovicu po treci put ugovor nije STUPIO NA SNAGU sve dok Vensi ne uplati koncesionu naknadu od 501 milion tada ugovor stupa na snagu i postaje JAVAN do tada ugovor je mrtvo slovo na papiru…
3. Meni je zao to sto se dogodilo sa zagrebackim aerodromom i vasom koncesijom ali znate nije to merilo stvari ako je kod vas ne znaci da ce i kod nas…
4.Zuti botovi su svi oni koji nezavisno nepristrasno bez politickih konotacija objektivno i cinjenicno komentarisu odredjene vesti i informacije na raznim portalima a u sustini su vojnici demokracke stranke i svih njenih derivata trenutno ih ima oko dvadesetak…
P.S.
Ironija je da mi ovde komentarisemo tekst iz zutog demokrackog lista Danas koji po tirazu i ugledu je na poslednjem mestu od svih dnevnih novina u Srbiji…

Dj

@Damirko, pre neki dan ste dobili odgovor za to zemljište ali mi nije teško još jednom da vam ponovim.
9. marta (dakle ne na dan potpisivanja kako każete) na sednici Skupštine akcionara u imovinu Aerodroma „Nikola Tesla“ je unešeno 28 parcela oko aerodroma u vrednosti od 181,9 miliona dinara, za šta je država dobila 120.521 akcija ove kompanije. Radi se o povećanju od svega 0,9%! Zemljište je unešeno kao i do sada mnogo puta od šezdesetih godina radi neophodnog širenja aerodroma. Svi učesnici koncesije su znali za ovo. Verovatno će u narednim godinama biti još toga, pretpostavljam u delu iza muzeja.

Dj

Alene, ponovo ću vas citirati, 17.08.2016. ste na T6 izjavili:
“Ako Srbija ispregovara koncesiju na 25 godina u kojoj će koncesionar:
– odmah platiti 310 milijuna EUR
– platiti još 300 milijuna EUR u 30 godina koncesije
– investirati 700 milijuna EUR investicija
onda premijeru treba podići spomenik nasred aerodroma jer to bi bila, definitivno, jedna od najboljih koncesija koju je netko dobio do sada.”
Eto doživeli smo da je ponuda još bolja od one koju ste naveli. Šta po vama može da uništi “ovu bajku”? Garancije za kredite koje bi dao aerodrom tj. Republika Srbija? Ko je garant kredita u Zagrebu?

da

#Djape,
samo malo, da vas podsetim oko datuma:

20.03.2018 – 19. skupština društva, izdavanje akcija na osnovu 28 parcela, dokument DSD-3/2018
22.03.2018 – potpisivanje ugovora o koncesiji
22.03.2018 – tehnička ispravka procene vrednosti, dokument DSD-5/2018 – slučajno?

St

Djape:
Nekim ljudima ne vredi pricati i objasnjavati oni ce i dalje da teraju po svome iz njima znanih razloga…

Mi

Djape,

U vreme dok je Alen to pisao jos se na ovim prostorima razbacivalo milionima.
Hvalio se Etihad, pricale bajke o 10 novih erbasova i licitiralo milionima, kamionima, avionima.
Svaki ozbiljan covek koji se iole razume u finansije bi najpre pitao – pod kojim uslovima ce se taj novac koncesionaru vracati?
Ne daje koncesionar taj novac bez da je dobro razmislio kako ce se isti vratiti i to sa kamatom koja je visestruko veca od bankarske. A mi treba da lepo sagledamo ko ce mu ih vracati i ko ce garantirati i kako.

Znaci, pre nego sto bupnemo cifre, malo razmislimo logikom onog ko ih daje. Zatim pogledamo lokove koji pregovaraju u nase ime. Vec ta dva ovlas pogleda mogu dati jasniju sliku ko ce profitirati a ko nagrabusiti!

Al

1. Strele već smo Vam gore objasnili da je to samo izgovor, business planu nema mjesta u Ugovoru i tako nešto tamo stavili ne bi ni najveći diletanti. No, da, eto, koncesionar i vlada jesu diletanti, pa su to tamo stavili, neka to izuzmu. Ali mi nismo vidjeli ni prvu stranicu ugovora. Koji je izgovor za to?

2. U drugim državama nacrti ugovora i definitivan oblik po potipisivanju su se objavili po potpisivanju. Bitno prije „stupanja na snagu“. U Hrvatkoj to je objavljeno odmah po potisivanju u travnju, iako je sve „stupilo na snagu“ tek 8 mjeseci kasnije.

3. Ne znači. Ali sve pokazuje da hoće. I nije se to desilo samo u Zagrebu, nego u desecima drugih slučajeva. A gdje je javnost bila korektor, kontrolor, sudac i na koncu egzekutor na idućim izborima. No, ovdje to ne može biti jel ugovor usprkos „GARANCIJAMA“ nije javan.

4. Hahahaha. Oni koji „nezavisno, nepristrano i bez političkih konotacija, objektivno i činjenično komentiraju“ zovu se nepristrani, neovisni, objektivni i fakrični, nepolitički komentatori. Negdje ih nazivaju i zviždači! Samo u Srbiji njih se odmah stavlja u opozicijske borce, neprijatelje po načelu „tko nije s nama je protiv nas“. Pa opet pitam jesam li ja zuti bot? Naglašavam da ni ne znam koja je to demokratska stranka. Nadam se da su u Srbiji sve stranke demokratske stranke ili nisu?

Ja nisam komentirao članak Danasa, ni ne znam da postoji novina tog naziva, nego sam samo komentirao činjenicu. Koju intenzivno najavljujem da će se desiti već dvije godine. I, eto, desila se.

Djape:
Apsolutno i dalje smatram da je to tako i to sam i jasno dva puta napisao. No, ne i ako to iza sebe ima određene mutne poslove, garancije, side poslove, kasnije subvencije ili kompenazacije koje će bitno umanjiti taj novac… A tajnost ugovora govori mi da je unutra nešto što javnost ne smije znati. Zašto? Što je to tako tajno da vlasnici Aerodroma Beograd koji ustupaju svoje vlasništvo privatniku to ne smiju znati?

da

#Strale i #Djape

kada budem video šta mogu od ugovora i anexa (posle uplate 501M), obratiću se vama da pokušate dati dodatne informacije i objašenjenja, pošto očito imate više informacija o ovome.

Nadam se da ćete uspeti otkloniti bilo kakvu sumnju vezanu za tajnost ugovora, pri čemu nećete ugroziti biznis plan koncesionara, a i pretpostavljam vaše trenutne pozicije.

Dj

@Damirko, nažalost, moj posao nema nikakve dodirne tačke za vazduhoplovstvom. Sve informacije koje sam dao su javno proverljive i dostupne.

Ni

Strale, nije ti ovo Blic druže, to pod 1.
Ne svodite komunikaciju na ovom portalu na taj nivo.

Alene u potpunosti se slažem, kao i sve trenutno kod nas tako i ovo mahanje Ugovorm o koncesiji pa sad naknadna pamet i njegovo sklanjanje to dokazuju.

Pitanje je kako su izpregovarali deo koji se tiče Er Srbije, jer ako krenu da naplaćuju usluge aerodroma zaista a ne fiktivno kao do sada, to će ako se dobro sećam biti povećani troškovi za nekih 40% Er Srbiji.

To nema trika da prežive.

Odgovori
Dj

Nikola, Air Serbija od početka prošle godine plaća svoje fakture prema aerodromu. Air Serbija prema važećem cenovniku kao prevoznik koji prevozi više od milon putnika uživa značajne povlastice. Prema ugovoru sa Vinci-jem, cenovnik ne bi trebalo da se menja u naredne tri godine. Vinci nema razloga da satre prevoznika koji čini skoro 50% prometa na aerodromu.

St

Za sve „neverne tome“ preporucujem da pogledaju emisiju oko ekonomije na rts od pre dva tri dana mozda vam neke stvari budu jasnije…

Al

Ono što možemo pretpostaviti je slijedeće

1. Svi prijevoznici sukladno prometu imat će adekvatne popuste. To znači da će Wizz Air koji sada akumulira oko 600.000 putnika morati imati bitno veće popuste, a samim time i biti konkurentniji, tj. otežati život Air Serbiji. Veće popuste će po istoj osnovi dobiti i Lufthansa grupa, Turkish, Montenegro, Aeroflot…

2. Vinci će vrlo brzo dovesti niz novih prijevoznika, posebno LCC. To svakako neće pomoći Air Serbiji.

3. Vincijev najveći globalni parnter je easyJet, a potom Ryanair. Nema nikakve šanse da te ugovore, posebno sa easyJetom ne proširi i na Beograd i time dobije još veću zaradu od globalne suradnje sa easyJetom. O tome sam pisao u članu o Vinciu. Vrlo vjerojatno će easyJet u par godina imati više linija od Wizz Aira i baziati avione u Beogradu. A to će biti najveći udarac u povijesti Air Serbije. Od kojeg će se teško oporaviti. Za očekivati je da će easyJet u 5-10 godina imati više putnika iz Beograda nego Air Serbia. Osim, ako Vlada Srbije neće utjecati na to, kako subvencijama i drugim privilegijama Air Serbiji, tako klauzulom u ugovoru, pri čemu će Vinci dobiti neku kompenzaciju za tu „privilegiju“ domaćeg prijevoznika.

Vl

Alene,

Pretpostavljam da se sećaš igre vruće-hladno. Ono kad si blizu traženog predmeta ili pojma kaže se toplo, a kad nisi onda je hladno.

E pa, toplo, toplo, …..

Ni

Djape i Strale, još jednom ističem da ste promašili sajt. Demagogija i politički hvalospevi se ostavljaju na drugim sajtovima.
To da je dokaz za vaše tvrdnje gostovanje direktora aerdroma na rts ( namerno malim slovima), oceniću ovde kao smešnim samo i neću više u to ulaziti.
Pa neće čovek doći i reći objektivno stanje, idemo po razrađenom principu kod nas svaki ciga svoga konja hvali, dok konj ne crkne.
Djape kako Vi znate da se prema Ugovoru cene usluga aerodroma neće menjati u naredne 3 godine? Da li ste čitali Ugovor o koncesiji ili to znate samo na osnovu toga što ste to čuli od političara sa televizije?
E sad brojevi ( glavna muka, ah te činjenice) Er Srbija kao flag legacy kompanija logično je da u ovom trenutku ima prednost , ali kad se otvore vrata i udju gore navedene kompanije, pre svega LCC, Er Srbija ovakva kakva je (popunjenost u avionima ispod 30%, usluga katastrofa, cene previsoke, broj linija opada) ne može opstati.

Dj

Složio bih se sa Alenovim scenarijom dešavanja u sledećih 5 do 10 godina. Ukoliko se jako brzo ne izadje sa jasnim planovima o budućnosti, odnosima sa partnerom, AirSerbija bez masnih subvencija neće izdržati LCC konkurenciju na BEG.

Dj

Nikola, preneo sam ono što sam čuo, da li će tako biti ne znam, jel vam sada lakše? Posle vašeg podatka da je LF AirSerbije ispod 30% prekidam polemiku sa vama jer o vazduhoplovstvu nemate pojma.

Ni

To da li imam ili nemam pojma nemam nameru Vama da dokazujem ovde, imate pravo na svoje misljenje postovacu ga.
Nije mi lakse, jer se kao i za druga vazna i strateska pitanja ovde opet mešetari, muti i krije se ovaj Ugovor. To je tema ovog teksta, ne da li Vi ili ja imamo pojma o vazduhoplovstvu.
Izneli ste neke tvrdnje za koje nemamo apsolutno nikakve informacije i zato sam Vam lično odgovorio.
Problem je što ova koncesija treba da doprinese razvoju kako aerodroma tako i Er Srbije ako gledamo strateški (ako država Srbija misli da zaštiti svoj udeo u njoj), medjutim ovakvim potezima, mesta optimizmu nema. Alen je ovde lepo objasnio kako se ovakvi ugovori zakljucuju, koliki je znacaj da javnost bude ukljucena, a kod nas je sve suprotno. Otud nezadovoljstvo.

Al

Vlado, da sječam se te igre. I nije mi baš drago što je „toplo, toplo“.

Mi

Alene,
to sto Vladimir insinuira je igre Corave Bake. Popularna je vila medju klincima u mojoj generaciji. Naziv dosta govori ;)

Al

kod nas se tako zvala nije, ali da bila je popularna i igrali smo je svaki dan sedamdesetih. Osamdesetih sam već bio malo prevelik za takva igranja, tada sam se rađe igrao sa dugim spolom… :-)

bo

Ni jednoj vlasti se ne moze verovati a narocito ovoj nasoj.
Svakome ko zeli da vidi, jasno je da se Ugovor o koncesiji krije jer sadrzi tajne klauzule koje bitno menjaju njegov smisao i obaveze ugovornih strana (kao i kod ,,Beograda na vodi“).
Ne radi se ovde o biznis planu.
Drzava Srbija, ima zakonsku obavezu za izradu ekonomske studije koja ce pokazati da je isplativije i bolje za Srbiju da da koncesiju nego da sama investira ili da, na primer, proda aerodrom. Cak i da nema zakonske obaveze, svako dobronameran bi u ovom slucaju uradio ekonomsku studiju kako bi sacuvao drzavnu imovinu.
Naravno da se studija ne objavljuje jer nije uradjena a i ako jeste, onda se krije da ne bi nastetila interesima lopova.

Odgovori
Vl

Bora,

Studija nije izrađena. Sto posto nije.

Be

Da se razumjemo i ne lazemo, koncesiomar ce zasigurno unaprijediti rad aerodroma i poboljsati putnicko iskustvo.
Koliko, ostaje za vidjeti.

Ono sto izaziva gnjev javnosti jest pod kojim uvijetima je to koncesionar dobio.

Odgovori
Vl

Beduin,

Svaka ti kao u Njegoša. Odmerena i tačna.

Vl

Daje se na znanje!

Koncesija strikes back!

Evil Empire is on the road, be aware!

Sačekajmo današnju sednicu Vlade Srbije u 1300.

Odgovori
Dj

Drugim rećim ?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Nikola Djuric na: [DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

Koncep poslovne avijacije je bitan da u datom trenutku hitro odreaguje na zahteve korisnika i da im omoguci prevoz na zeljenu destinaciju u zeljenom roku kako bi zadovoljili njihov cilj i potrebe. Svakako poslovna avijacija je tu i postoji zbog biznis korisnika koji traze dostupnost sa brzom i vrhunskom uslugom.

29. Dec 2024.Pogledaj

Milutin Mijajlović na: [POSLEDNJA VEST] Ministarstvo obrazovanja smenilo direktora Vazduhoplovne akademije Gorana Cvijovića

Povremeno je potrebno smenjivati Bez vidnog Razloga jer prosto , takvi smo mi ljudi brzo se opustimo i postajemo NEDODIRLJIVI posebno kod Visoko poziciranih Struka. Nema ljutio to je To !!

29. Dec 2024.Pogledaj