Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukutre objavilo je danas na svom sajtu javnu nabavku, odnosno izbor za najpovoljnijeg ponuđača na linijama od javnog značaja koje će saobraćati sa aerodroma Morava kod Kraljeva do Soluna i Beča.
Kao i u odluci koju je prošle nedelje usvojila Vlada Srbije, u konkursnoj dokumentaciji stoje uslovi koji definišu da će linija do Soluna biti sezonska (od 10. marta do 15. oktobra) a linija do Beča celogodišnja. Avio-kompanija pobednik će na obe linije morati da saobraća tri puta nedeljno i slično kao u uslovima za linije od javnog značaja sa aerodroma Konstantin Veliki, moraće da ima jedan rezervni avion do 70 sedišta na teritoriji Srbije, kao i kontakt (call) centar.
Ugovor se zaključuje od novembra do poslednjeg dana 2021. godine i ukupna vrednost nadoknade države iznosiće 5,7 miliona evra.
Zbog čega letovi o trošku države iz Kraljeva?
Kako je navedeno u obrazloženju javnog poziva, region koji gravitira Kraljevu „u ovom trenutku nema razvijene brze železničke ili drumske infrastrukture, kao alternative, koja bi omogućila povezivanje ovog regiona sa zemljama Evropske Unije i regiona sa prosečnim periodom putovanja manjim od tri sata.“
– Na aerodromskoj infrastrukturi se ne obavlja javni komercijalni civilni saobraćaj i u ovom trenutku ne postoji visok stepen zainteresovanosti avio-prevozioca za obavljanje saobraćaja.
Linija koja bi povezala zapadni deo Srbije sa Austrijom omogućila bi dodatne investicije, kao i povezivanje dijaspore. Oko 450 kompanija iz Austrije u ovom trenutku posluje u Republici Srbiji i zapošljava više od 13.000 ljudi. Prema zvaničnim podacima statističkog zavoda Austrije zvanično je registrovano 186.807 srpskih državljana (72.518 u Beču i 114.289 u ostalim saveznim pokrajinama).
Linija koja bi povezala zapadni deo Srbije sa Grčkom uticala bi na mogućnost značajnih investicija u ovom regionu, povezivanje dijaspore i razvoj turizma. Postoji više kompanija koja su u potpunom ili delimičnom vlasništvu grčkih državljana, a koje zapošljavaju preko 25.000 radnika. – stoji u obrazloženju konkursne dokumentacije.
NIs airport observer
U 100 maraka da AS ATR stize na Moravu! ;)
BB
Možda bude SSJ100
Aleksandar
Znaci opet namesten konkurs za AirSerbia, kao i za Nis. Dobra ideja za pumpanje para, pa ce opet da kazu kako je profitabilna kompanija. Sramota!
JohnnyLee
да стварно, срамота користити методе које се користе у целом свету
Beli
@Aleksandar
Bas sramota sto ce Kraljevo uspostaviti direktnu vezu sa svetom.
Inace bi se sve najvece kompanije dobrovoljno javile da lete iz Kraljeva.
;-)
JU240
Bolje, valjda, da se da stranoj kompaniji. Jer, što više para izađe iz zemlje, biće više za nas.
NIs airport observer
Ne JohnnyLee… Nije sramota koristiti „metode koje koristi svet“, ali je sramota pljuvati gradjanima u lice i ne obazirati se na njihove zahteve i interese. MIslis da ce AS kvalitetnije i sto je jos bitnije jeftinije odraditi trazeni posao iz tenedera od recimo Ryina ili Wizza? Tesko zaista…Ironicno je i tuzno sto je nacionalni avio prevoznik postao jedna od najomrzenijih kompanija u Srbiji.
JohnnyLee
Не могу да одговарам, отићи ћу у политику, а то не жњлим
Пропелер
Џони каква политика, само треба да кажеш Нишком осматрачу да Рајан и Виз немају авион који може да лети са писте аеродрома Морава у садашњем стању, а Ер Србија има. Најжешћи критичари Ер Србије обично не знају ни такве основне ствари.
JohnnyLee
шта год да напишем, неки ће то протумачити као политику, зато нећу да улазим у полемику
Beli
@NIs airport observer
„AS jedna od najomrzenijih kompanija u Srbiji“… kod koga najomrzenija?
…mozda kod nekih lidera stranaka iz opozicije.
Da li postoji neko istrazivanje koje potvrdjuje tvoju izjavu?
…ozbiljno to pitam
Al-41F1
@Beli
zuto svetlo na politickom semaforu, mozda i crveno.
Sto se istrazivanja tice, postoji. Pogledajte komentare ovde na forumu pa ce vam biti jasno. Ja prvi ne podnosim tu kompaniju jer je pojela do sada nebrojene stotine miliona evra. Firma koja je 20 godina u visemilionskom minusu skoro svake godine, pogotovo od kad je postala „AS“, a ne JAT. Milioni baceni u nepovrat sa kojima smo mogli npr. imati respektabilno RV do sada i to bas respektabilno.
Aleksandar
@JohnnyLee, poenta mog komentara je da se estacki pumpaju pare u AirSerbia da bi bila profitabilna. Drugo, ni na jednom tenderu u svetu ne postoji tacka koja kaze da kompanija mora da ima minimum 25 stlno zaposlenih osoba u call centru u drzavi gde je aerodrom lociran. Time Kraljevo automatski otpisuje sve druge kompanije osim AirSerbia.
Aleksandar
@Beli promasio si poentu mog komentara. Svaka cast sto ce Kraljevo biti povezano sa svetom. To je uspeh i to ne sporim. Sporim sto je tender namesten za AirSerbia, isto kao i za Nis, jer po uslovima otpadajusve druge aviokompanije. Pod ovim uslovima cak ni jedna Lufthansa ne moze da pobedi. Cilj tendera je vestacko pumpanje para u AirSerbia kako bi se pokazala kao profitabilna kompanija. Kao sto svake godine drzava pumpa 21 milion evra pa AirSerbia objavi profit od 12 miliona.
Propeler
Aleksandre Dzoni ti je vec odgovorio i bez mnogo mozga moze da se shvati kako svi tako rade (ali ipak treba bar malo mozga, priznajem). Ne vidim da si se bunio kad je Madjarska legalno upmpavala pare Wizzu da leti od Budimpeste po Balkanu, to ti prija jel da? Gde si bio kad u Skoplju isto daju pare Wizzu iz godine u godinu? To moze, a Er Srbiji ne moze? Pare su isle Adriji, Kroaciji ali to nikako ne smeta? Kazes da pod uslovima ni Lufthanza ne moze da pobedi, pa znas li da LH ne bi pobedila ni u Budimpesti ni u Skoplju? Kako znas da „ni na jednom tenderu u svetu ne postoji tacka koja kaze da kompanija mora da ima minimum 25 stlno zaposlenih osoba u call centru“ osim ako si procitao BAS SVAKI tender na svetu? Imas li dokaz da to ne pise na nekom tenderu u Indoneziji ili samo izmisljas? Ne vidim da ti smeta bacanje tvojih poreskih para na vozove, gradske autobuse a uskoro i taksiste ali bas ti samo smeta daleko manji iznos za ove dve linije Er Srbije? Kao da trazis da te neko ovako javno isproziva za neznanje i ociglednu ostrascenost?
Al-41F1
@Propeler
Pogledajte koliko subvencija izdvaja Hr za pojedine aerodrome(koja pride zivi od turizma), pa cete videtti da su 5.7 miliona za dve mrtve linije i vise nego prenaduvane pare.
No otisla je rasprava predaleko. Covek je sve u pravu, samo ne vredi pricati
Propeler
Znam da sam u pravu, hvala.
NIs airport observer
Svaka cast moderatorima na ultra brzom brisanju postova koji ne sadrze ni trunku nekulture i vredjanja, tek po malo konstruktivne kritike. Ovo stvarno nisam ocekivao, bar ne ovde…Strasno!
NIs airport observer
Greska, greska. Izvinjavam se i stidim! :)
Putnik
Gospodin Vojinovic pomenu na N1 da je limit 1 milion putnika za druge aerodrome. Gde mogu da nadjem izvor za taj podatak, hvala!
Jale
Svaka novo otvorena linija ili let sa bilo kog aerodroma iz srbije je veoma dobra za nas.
Zeka
Ne pada mi napamet da mešam politiku, ali koliko se sećam ovakav je sled dogadjaja:
1. Otvoriš aerodrom koji nema adekvatnu pistu i ATR sleće pod posebnim uslovima, VOR je pokvaren i nikakva druga navigacija ne postoji, prilaznih svetala nema, zimske službe sa opremom nema (valjda će vojska da čisti sneg), vatrogasno vozilo je za tu priliku doveženo iz Niša i ko zna šta još …..
2. Onda raspišeš tender i to u sred zime baš za taj ATR.
3. Za 2 godine i 1 mesec (ne za 3 godine kao što se pominje, prvi let je 1 decembra ove godine) subvencionišeš jednu godišnju i jednu sezonsku liniju sa 5,7 miliona evra?!? REalno, previše je.
Da se razumemo, Morava treba da radi, već je uloženo mnogo para. Ali ovako se to ne radi. Ne treba da se igraju sa ozbiljnim stvarima.
Golub
Ja sam slicno pitanje postavio na prosli tekst, pa ne dobih ni od koga smislen odgovor. I dalje nisam nasao da Morava ima zvanican IATA kod. Neko je spomenuo da Tuzla isto nema IATA kod, ali to nije tacno – TZL je zvanican kod koji se moze naci na IATA sajtu. Ono sto mi sad pade na pamet kada sam procitao vas komentar je da su to zimske operacije, a znamo da je ATR osetljiv na icing – da li postoji oprema za deicing na Moravi?
Ja stvarno ne znam da li je neko radio racunicu koliko sve ovo kosta i da li se isplati – pretpostavicu, mozda naivno, da jeste i da ovo ima smisla (to sto svi cute o tome i kriju podatke kao zmija noge, nazalost nije bas uverljivo). Medjutim, i ja kao laik znam da se ovo ne moze raditi ovako preko kolena. Ako zelimo da letovi iz Morave zaista zazive i prezive izbore, onda se mora osigurati bezbednost i sve sto je potrebno za ove operacije. U protivnom, to ce biti maltretiranje ljudi koji ce kupovati karte za te letove, a letovi ce biti otkazivani, ljudi ce ici autobusom za Nis ili Beograd i leteti odande (ako imaju srece)…
Golub
Ovo je trebalo @Zeka, promasih dugme…
Mayer
IATA je moguce irelevantna, SMATSA u svojim AIP ima objavljen aerodrum kao LYKV — KRALJEVO/Morava i to moze da se vidi na internetu (njihovo eIAP resenje). Da li je aerodrum trenutno operativan ili nije moze verovatno takodje da se vidi, mislim da mogu i NOTAM-i da se iscitaju. Da bi se letelo u Evropi, vazduhoplovna agencija doticne zemlje treba da objavi sve informacije o novoj vazduhoplovnoj infrastrukturi sto se desava jednom mesecno i one trebaju biti dostupne u Eurocontrol NM (Network Manager) i EAD (European Aeronautical Database) da bi flight plan mogao da se napravi, podnese i odobri od strane NM-a. IATA je tu ja mislim, kao udruzenje kompanije prilicno nebitna…
Mayer
Evo npr. jedan aktivan NOTAM sa FAA web stranice u kome se spominje ovaj aerodrum:
A2911/19 NOTAMN
Q) LYBA/QFAAH/IV/NBO/A /000/999/4349N02035E005
A) LYKV B) 1906280000 C) 1910262159
E) AD HOURS OF SERVICE:
WED 1000-1200.
AD MAY BE OPEN OUTSIDE OF OPR HR UPON AD OPERATOR APPROVAL.
Golub
@Mayer
Hvala na pojašnjenju!
To je onda jedna briga manje.
Wlade
Imao bih par pitanja vezano za IATA kod:
1. Da li se kod dobija pre ili po prvom obavljenom međunarodnom letu sa aerodroma? Predpostavljam pre.
2. Da li dobijanju IATA koda prethodi sertifikacija od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije? Prema evidenciji DCV-a, aerodroma sa sertifikatom u Republici Srbiji ima samo dva, Nikola Tesla – Beograd i Konstantin Veliki – Niš.
3. Da li sva pomenuta birokratija može biti gotova do 30. Novembra?
Mayer
SMATSA je taj aerodrum publikovala (AIP) i sve informacije o njemu, charts itd. mogu da se nadju na netu na njihovom eAIP-u. To otprilike znaci da moze da se leti osim ako aerodrum nije iz nekog razloga cim je publikovan odmah i zatvoren za saobracaj za sta bi morao da postoji odgovarajuci NOTAM (status tog aerodruma verovatno moze da se tacno iscita, recimo kod Eurocontrol ako se ne veruje SMATS-i). IATA kod je za poletanje i sletanje s tog aerodruma verovatno samo „nice to have“…
VladimirM
IATA code je isključivo u upotrebi u svrhu prodaje karata.
Kada budu karte za te letove spremne za puštanje u prodaju, odrediće se i code.