Vučić: Kupili smo 18 sistema Mistral sa 50 raketa

16. jul 2019

Bugarska vlada dala zeleno svetlo za nabavku 8 borbenih aviona F-16 Block 70 vrednih 1,2 milijarde dolara

11. jul 2019

[FOTO REPORTAŽA] Flota Helikopterske jedinice MUP-a u vazduhu: Tri Erbasa, jedan Bel i jedan Sikorski

10. jul 2019

Severna Makedonija proslavila 25. godina upotrebe helikoptera Mi-17

10. jul 2019

[EKSKLUZIVNO] Helikopterska jedinica MUP-a: Prve vazduh-vazduh fotografije srpskih Erbasova H145M

9. jul 2019

[FOTO] Prve fotografije Erbasovih H145M za Helikoptersku jedinicu MUP-a u Srbiji

8. jul 2019

[POSLEDNJA VEST] Prvi Erbasovi helikopteri za Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije sleću danas u Beograd

8. jul 2019

[FOTO REPORTAŽA] Otvoreni dan vazduhoplovne baze Graf Ignjatijevo, jubileji bugarskih Bell 206, MiG-29 i Mi-24

4. jul 2019

[ANALIZA] Vazdušna moć Islamske Republike Iran

3. jul 2019

[FOTO/VIDEO] Fudbalski klub Partizan posetio Batajnicu i Jakovo

2. jul 2019

[INTERVJU] Nenad Miloradović: Nabavljaćemo još Erbasovih H145M, opremamo ih sa domaćim vođenim oružjem, Gazela i Mi-17 podjednako važni

2. jul 2019

Utva i Mašinski fakultet u Beogradu potpisali Sporazum o partnerstvu, uskoro konkurs za projektovanje bespilotnih letelica

28. jun 2019

„Utva avio industrija“ sa partnerom iz Dubaija pokreće proizvodnju modernizovane Utve 75

28. jun 2019

[VIDEO] Poletanje H145M sa parkinga beogradskog sajma

28. jun 2019

[POSLEDNJA VEST] Aerodrom Batajnica se od sada zvanično zove – Vojni aerodrom „Pukovnik – pilot Milenko Pavlović“

26. jun 2019

Srbija platila 9 helikoptera H145M 105 miliona evra, Erbas sa MUP-om pričao o konceptu centra za obuku pilota helikoptera

26. jun 2019

[PRVE FOTOGRAFIJE] Prvi H145M u Srbiji

25. jun 2019

Dan visokih zvanica vežbe “Slovensko bratstvo 2019“: Desanti na Kovin

25. jun 2019

Kulminacija ili početak još veće krize: Iran oborio američku bespilotnu letelicu RQ-4 Global Hawk

21. jun 2019

[VIDEO] Kako je Utva projektovala poboljšanja na Sovi

21. jun 2019
Srbija platila 9 helikoptera H145M 105 miliona evra, Erbas sa MUP-om pričao o konceptu centra za obuku pilota helikoptera
"14501" protokolarno predstavljen domaćim mejnstrim medijima / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Srbija platila 9 helikoptera H145M 105 miliona evra, Erbas sa MUP-om pričao o konceptu centra za obuku pilota helikoptera

Kako je Tango Six prvi i najavio, danas je nakon svečanog otvaranja 9. Sajma naoružanja i vojne opreme Partner održana primopredaja prvog helikoptera H145M Ratnom vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnoj odbrani Vojske Srbije. Predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću nakon svečanog otkrivanja letelice sa vojnim evidencijskim brojem „14501“ direktor kompanije Erbas Helikopters Bruno Even predao je protokolarne „ključeve helikoptera“ dok je evropski proizvođač takođe uručio i sertifikat Vazduhoplovnom zavodu Moma Stanojlović za održavanje i remont helikoptera H145M i SA 341/342.

Mušterije zadovoljne. Načelnik generalštaba Vojske Srbije prvi put u H145M sa komandantom RV i PVO / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Nakon ceremonije predsednik Srbije otkrio je da je država 9 helikoptera H145M za vojsku i policiju platila ukupno 105 miliona (evra) uz interesantnu opasku da se nada da u budućnosti „Erbas neće kasniti a da će Srbija i dalje plaćati na vreme“. Vučić je dva puta tokom obraćanja medijima eksplicitno najavio dodatne narudžbine helikoptera:

– Dobro došli u Srbiju ovde se osećajte kao kod svoje kuće i čekajte od nas nove narudžbine. Mi ćemo (to) uskoro. Moramo da proverimo stanje javnog duga, čim vidimo da je sve pod kontrolom, mi dolazimo nove stvari da naručujemo.

Imaće gospodin Even još posla sa nama na zadovoljstvo radnika Erbasa, na zadovoljstvo rukovodstva Erbasa i mi ćemo sa njima imati još dosta posla na naše zadovoljstvo. – Rekao je Vučić obraćajući se Evenu pred medijima.

Vučić je direktoru Erbas Helikoptersa najavio nove narudžbine iz Srbije / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Još jedno Vučićevo obećanje vezano za helikoptere. Sva obećanja data do sada je ispunio / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Direktor Erbas Helikoptersa pre ceremonije na Sajmu imao je sastanak sa drugom mušterijom, Ministarstvom unutrašnjih poslova. Na sastanku sa ministrom policije Nebojšom Stefanovićem potvrđeno je pisanje Tango Sixa da prva dva helikoptera H145M za Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije stižu početkom jula.

Najinteresantniji deo saopštenja MUP-a sa ovog sastanka međutim nalazi se na kraju:

– Na sastanku je bilo govora i o daljem unapređenju saradnje s kompanijom Erbas, pre svega o obukama koje bi bile organizovane za pilote, kao i o mogućnostima uspostavljanja regionalnog centra za obuku u Srbiji. –

Obuke za pilote MUP je već sam sebi organizovao (ATPL, IR) i nastaviće da organizuje iz sopstvenog budžeta. „Mogućnost uspostavljanja regionalnog centra za obuku u Srbiji“ novina je na tragu katastrofalne situacije sa ukupnim brojem civilnih i vojnih pilota helikoptera u Srbiji. MUP će dolaskom tri nova H215 imati deficit letačkog kadra koji je do sada po tradiciji „nadoknađivao“ vojnim pilotima. Sada ni vojska sebi više ne može da dozvoli odliv letačkog kadra i formiranje unificiranog rešenja za potrebe obuke i adekvatne popunjenosti obe službe više je nego hitno. Da li je u pitanju rešenje za pametniji način obuke i proizvodnju pilota samo za Srbiju (njenu vojsku i policiju) ili plan obuhvata i neku inicijativu Erbasa ili Srbije da u svetlu rastućeg broja mušterija za H145M (od kojih su neki u komšiluku) kod nas bude formiran neki međunarodni centar, ostaje da vidimo u nedeljama koje dolaze.

Komentari

m

Što se odliva pilota iz Vojske u MUP tiče potrebno je za početak da se izjednače plate pilotima u Vojsci sa pilotima u MUPu. Naravno ne smanjivanjem plate ovima u MUPu pošto ljudi rade svoj posao profesionalno i pristojno su plaćeni za to.
A zatim omogućavanje vojnim pilotima helikoptera da svoj posao obavaljaju bez velikih nepotrebnih pritisaka i zezancija van svoje profesije.

Što se Mome tiče. Tu su potrebna ogromna ulaganja da bi taj zavod postao bilo kakvi remontni centar zs Airbus. Ulaganja i u tehniku i u ljude. Za sad ne vidim da oni imaju kapacitet da po licenci rade bilo šta za Airbus osim zaptivnih gumica. I to je jedno veliko MOŽDA.

Odgovori
P

100% tacno sve!

M

Ma ne!!! Moma ce raditi remontnu podrsku za sve Erbase i za helikoptere iz porodice MiL.
Hajde jos malo marketinga, jos uvek vam oni koji znaju gde je nos a gde rep aviona neveruju!
I predsednik da nauci da pilotira helikopterom, obavezno! I tenk da vozi ili bar da bude nisandzija!
Ubise nas ovoliki vojni uspesi!
… A za koji dan kad se ROSU opet sjuri u Kosovsku Mitrovicu svi helici i avioni ce biti uredno parkirani na svojim stajankama…
U zdravlje, junaci!

B

@miki

Trenutno stanje i ono čemu se nadamo su dvije bitno različite stvari. Ono što promiče kao činjenica je da je za kupovinu stotinjak milione eura zapadne opreme zaista dogovoren nekakav offset kao protivteža tom ulaganju. I o tome se javno govori pred novinarima i inostranim partnerima.

Da Vas podsjetim to je ono o čemu hrvatskim građanima (ali nisu oni jedini takav primjer u okruženju) stalno pune uši prilikom svake korupcionaške nabavke bilo čega. Sjetite se priča oko „Patria“? Najavljivana je proizvodnja stotina vozila za strane armije, te neizostavno: „Očekujem da našu investiciju u borbena vozila isplatimo za 5 godina“ – Neko od političara reče to i osta živ u „Đuri Đakoviću“ prije deceniju ili tako.

S druge strane našim ljudima će biti otvorena vrata za školovanje kadra za taj remontni centar. Ulaganja su potrebna- i biće realizovana. Pa i da svega toga ne bude- Samo iz ovog papira koji smo dobili- ovi naši će kroz neko vrijeme da izbiju desetak miliona Eur. Znate li koliko je civilnih korisnika ovog helikopterčića bilo zainteresovano za nekakav remont ovdje po našim cijenama proteklih godina? I- odmah- nije 105 miliona, nego nešto malo manje… Yugoimport će tu napraviti neki posao, proguraće se tu svašta.

V

Meni se kao laiku čini da je poslednje događanje bez preterivanja fenomenalno za RZ Moma Stanojlović. Dobiti sertifikat za održavanje i remont SA 341/342 samo po sebi nije mala stvar a da ne govorim o H145M. Takođe se radujem i budućim nabavkama.
Po mom mišljenju nešto se uvek kod nas nekako gura u drugi plan a to je čuvanje ljudskog kapitala.
Kao što je gospodin Vojinović već napomenuo u tekstu postoji veliki problem sa obučenim osobljem.
Čak i ako se reši taj problem, imperativ je da stručni kadar ostane u Momi a ne da sa prvom ponudom za posao u inostranstvu/privatnom sektoru ode bez razmišljanja. I tu dolazimo do suštine. Životni standard mora se drastično povećati i tu se ne misli samo na mesečna primanja. Moramo da shvatimo da ljudski kapital nije trošak već investicija.

Odgovori
V

Gde je dizalica na ovom primerku?

Odgovori
N

Obično ne ide dizalica na vazduhoplov koji ima flir ili trraka sistem oko vrha skije. Stavlja se kad je flir postavljen centralno.

B

A gde je pečat?

J

U gepeku,zna se gde stoji dizalica !

B

Dakle za cijenu Jat Tehnike (organizacija, mašine, sertifikati, itd) dobijamo nepuna 2 helikoptera i sertifikate za održavanje. Po meni neusporedivo!!!

Odgovori
E

Drzava remontuje i budzi T55-ice umesto da daje za obuku i ljudstvo. Targetirajte lepo balavce sa akademije koji zele u pilote, ulozite pare i drzite ih kao malo vode na dlanu. To vazi i za remontne zavode i tamo zaposlene.

Odgovori
A

Ne mogu se vise sloziti, tacno sve, pravu u centar.
Prosto smo jos uvek svedoci ostataka ocajne JNA doktrine koja je moderan rat posmatrala kao da je Jugoslavija 1980. i 1943. ista drzava.
Mora se vratiti vojni rok, to stoji, ali KV je svakako predimenzionirana za nas budzet, a RV i PVO ocajno obzirom na zadatak koji treba da ispuni. Niti mozemo obuciti kvalitetno dovoljno ljudi za 500 ili 1000 tenkova, a kamoli finansirati to sve dok ce nebo da cuva 11 lovaca(sa radarom)…Pa kad nam polupaju ponovo elektro-privredu, ne znam sta cemo jesti ni kakvu vodu piti. To nam tenkovi nece obezbediti. Opet promasaji, opet rasipanje.

B

Tenkovi se remontuju za stratešku rezervu, ok? Od oko 250 tenkova T-55 njih stotinu koliko znam treba da se „osavremeni“ novim motorom, novim sistemom upravljanja vatrom, te ERA kockama, te da se nakon toga konzerviraju u stratešku rezervu.

Možda ljudi to ne znaju, ali to su poslednji od nekih 700-njak (neka neko pogleda pravi broj) T-55 tenkova kojima je raspolagala Vojska Jugoslavije. Alternativa je da u narednih tri godine sačekaju svoj red za sječenje (skoro da se više isplati nego da se prodaju- tržište je puno ovoga), jer trenutno stoje po livadama.

Mišljenja sam da je ovaj potez daleko od rasipanja, naprotiv. Inače cijena čitave stvari (najviše koštaju motori sa T-72) neće preći cifru koju bismo trebali da platimo za „Mistrale“. Ako se realizuje, to jeste. Iako je prijedlog dat poodavno, a novine već pišu o tome- stvar nije gotova.

Iskreno, mislim da možemo oboje, bez pretjeranih napora, te da postoje bolji primjeri za ono što govorite. Pogotovo znajući koliki rezervama ubojnih sredstava za ovu platformu raspolažemo u skladištima. Meni npr. treba jaka Vojska u državi, a ne treba mi novi stadion u svakom većem mjestu, a nacionalni stadion pogotovo. U državi u kojoj treba ozbiljno raditi na osavremenjavanju i građenju kanalizacione i vodovodne infrastrukture- zabranio bih fudbal na 10 godina, ako je to cijena da se gore navedeno završi. :)

Pozdrav!

A

@Banja Luka
Nikakva „strateska rezerva“ nema smisla jer to ukljucuje rat na neki duzi vremenski period sto je nemoguce. Jer zbog nedostatka RV i PVO, milioni gradjana vam ostaju bez struje, a mnogi i bez vode ako to potencijalni agresor pozeli. I onda imate situaciju da milion Beogradjana koji nemaju kravu da pomuzu, nemaju bastu da uberu paradajz(a mnogo je takvih u NS, Nisu, Kragujevcu itd.), posle treceg dana ostanu bez mesa iz zamrzivaca, jos ne daj boze zima, pa kad poseku svo drvece u kosutnjaku sto, ako je rat poceo u pon. ce se desiti do petka, sta cemo onda? Nije ovo ’41, drugo je vreme, drugacije zivimo. Imali smo srece ’99 sto NATO nije bio nemilosrdan kao u Iraku da nam urnise elektroprivredu grafitnim bombama(a mogao je). Samo smo imali srece nista vise, pocrkali bi od gladi!
Ne treba nam vise tenkova od Francuske, ali nam zato treba RV bar kao trecina njihovog jer se drugacije ne mozemo odbraniti. Sve ostalo je uzaludno bacanje vremena i para(kao i cela ta JNA doktrina)
Uostalom, tenk T-55 koliko god modernizovan je opet zastareo, ne treba trositi reci o tome. Dobar je mozda za rat protiv OVK ili „Armije BiH“, ali je modernizovani T-72 za to mnogo bolji.
Prodati, istopiti, ostaviti kao mete da vezbaju Orlovi, sta god samo ne bacati pare i vreme. Treba u 2019. godini da nekoga obucavamo za tenk T-55, vi ne vidite koliko je tu suludo?

Z

Bravo :)
Kratko i jednostavno.
Kada sam jednom prilikom ovdje ostavio komentar o tome da HR ima 72 tenka jedan me je komentator sa sajta popljuvao pitajući za sve one tenkove koje HV oteo od JNA i nabavio tokom rata.
Pa tko još raznorazne T55 , Shermane i slična sranja naziva
tenkovima ?
Tko pametan uopće ulaže ( bolje rečeno baca pare ) u “modernizaciju“ takvih stvari ? Koji bi zapovjednik poslao vojnika na bojište u kanti koju probuši obična “zolja’ ‘. Po meni ništa ispod M84 ne dolazi u obzir (dobro dođe i moderniji t72 – ali ispod ništa )
Školuj ljude ( tenkiste , pilote , mehaničare ) , tehnika će doći kad-tad , a kad bude para kupi što treba.
Ima oružja p o cijelom svijetu , čekaj priliku i kupi u pravom trenutku , bilo rusko ili američko

Z

Onaj moj komentar malo niže je trebao ovdje završiti :)
Sorry

B

@Al

„Imali smo srece ’99 sto NATO nije bio nemilosrdan kao u Iraku da nam urnise elektroprivredu grafitnim bombama(a mogao je).“

Ja sam bio pod utiskom da nam NATO jeste gađao čitavu elektroprivredu grafitnim bombama, kao i u Iraku, možda i žešće, sad kad već pominjete. Ne vidim kako je to uopšte bitno, valjda bi bilo mnogo gore da je gađao konvencionalnim sredstvima? Možda ste to mislili da kažete?

„Ne treba nam vise tenkova od Francuske.. ali nam treba…“. Opet vam ponavljam- raspitajte se malo o čemu se radi, vidjećete da niste potpuno u pravu. Ovi tenkovi su predviđeni za konzerviranje, za „Sigurnu fazu neaktivnosti sredstva“. To je ono sredstvo koje se vodi na stanju i smatra se dovoljno perspektivnim da se u slučaju borbenih dejstava može koristiti na poziv, da ima koristi od takvog sredstva. Francuska koju pominjete tako posjeduje oko 800 tenkova AMX-30 u tom statusu, dakle u strateškoj rezervi. Oni su domaćinska država- zato i imaju državu. Osim toga oni imaju dubinu teritorije i mirno susjedstvo- nije im potreban veliki broj aktivnih oklopa. Nikoga ne morate da obučavate za korištenje sredstva iz strateške rezerve- ono postoji iz 3 razloga:

1. U slučaju rata- ima svoju svrhu ako komanda želi da ih aktivira.
2. Postoji ogroman stok pratećih rezervi (ubojnih sredstava i rezervnih djelova), pa ga je moguće koristiti prolongirano kada za nešto drugo ne postoje resursi.
3. Daleko je lakše prodavati sredstva iz strateških rezervi. Kupac tada računa da kupuje proizvod koji ima obnovljen resurs motora, konzervirane i spremne za korištenje glavne komponente, obezbjeđene rezervne djelove. Sredstva su uskladištena na suvom- ne šeta se po livadi i bira po sistemu „Dajte mi onaj levi, iz kojeg ne raste žbun“.

Nisam siguran da li Vam je ovo poznato- ali bivša JNA (čiji sistem vođenja stvari JESTE bio arhaičan, paradni i nikakav) je imala u strateškoj rezervi jedan broj tenkova T-34/85 iz perioda oko IIsv.rata. U BL-su ove mašine uredno locirane u skladištu, izvađene, sproveden je postupak aktivacije i veći broj ovih šklopocija je uredno korišten u toku građanskog rata. To nije bio tenk prve linije, naravno, ali je korišten kao odlična platforma za podršku pješadiji, ima vrlo precizan top, fino tuče, posade su ga voljele jer je prostran unutra- tenk kao tenk, ništa posebno- poslužio je svrsi. Mnogo bolje nego da ga nismo imali. BTV- kada ga nađe „maljutka“ prolazio je isto kao i T-55 ili T-84- nema razlike- gorio je.

@Zooro

Prije svega- zanimljivo je kako ljudi žive u zabludi da eto, taj M-84 iz JNA ne može probiti zolja, a, eto T-55 ili Šerman može. Uvjeravam Vas da ništa nije dalje od istine. Vjerovali ili ne- taj T-55 kada se završi predviđeni proces modernizacije i kada se konzervira (ponavljam da nije previđen za aktivnu službu) biće otporniji na vatru iz ručnih raketnih bacača nego sadašnji M-84 u službi. Svakako to NE važi za podkalibarna tenkovksa zrna, ali to je već druga tema, kao i modernizovani M-84 koji je bitno žilavija platforma.

„Koji bi zapovjednik poslao vojnika na bojište u kanti koju probuši obična “zolja“?“

Ja sam Zoro taj. Ja sam budala koja bi vod u sastavu pješadijske čete potrpala u T-55 i time dobio pješadijsku četu pojačanu oklopno mehanizovanim vodom. Znate ono- oklopno mehanizovani vod- 4 tenka/4 BVP-a? U ovom slučaju bi pametna neprijateljska pješadijska četa „školovanih koji čekaju da tehnika dođe kad-tad“ imala osam ovih krševa da deru po njima dok oni vrte prstima i krive državu što ih je dovela u takvu situaciju da nemaju najmoderniji oklop odmah i sad.

Na kraju da ne duljim puno oko ovoga: Niti HR niti Srbija nemaju tenk prve linije. Imaće „Nešto što može da posluži za tu namjenu“ kada jedni nabave Leopard, a drugi M-84AS/modernizovani T-72. Planirana su ulaganja na modernizaciji sredstava KOV-a (naravno uz uporedo ulaganje u PVO). Dok traju radovi na osavremenjavanju oklopa predviđenog za prvu liniju- stvaraju se uslovi da se zajedničkim proizvodnim planom spase nešto od sudbine „mete za orlove“- pa u tom smislu ne vidim zašto ne? Cijena? 28 milona $- znači odprilike k’o što ovi naši naplate za projektnu dokumentaciju za metro, ili koliko potroše za „obnovu voznog parka“ par ministarstava godišnje.

I

@Banja Luka
Potpuno se slažem za pojašnjenja, posebno za zablude. I dalje ih ima koji veruju da Osa ne može probiti M84. Za grafitne bombe je toliko očito, da su bolje od fizičkog uništenja. I dalje ljudi misle da postoje neuništivi tenkovi. Britanci su se sa Čelendžerom 2 bojali T55, ako mu priđu blizu i ovaj mu sašije potkalibarno zrno.
Samo bih dodao da se i dalje misli da je M84 bolji od svakog T72(valjda što je veći broj, šta li?).
Niko još nije čuo za varijante, unapređenja. I M84 ima A varijantu, pa ni na paradi to ne pomenu. Tako se ispo porede i avioni.

V

Na ovom heliu je bila dizalica, pogledaj ranije slike!

Odgovori
N

Za poslove rada sa istom nije bila sigurno. Verujem ti da je bila al verovatno samo zbog slikanja.

V

Proveri Petrov opis,bila je sigurna.

А

Хеликоптер за потребе ВС а већи део текста је посвећен МУП РС??????
Војска и полиција се у овом као и у много претходних случајева поистовећују.
Нити су намена ни задаци исти, бројно стање, итд….
Обједињавање броја хеликоптера у једну цифру је јако опасно и погрешно, МУП ће зановити комплетан „возни парк“, док у случају ВС се ради о промилима ……..
Намера о некаквом заједничком школовању пилота хммммм јако опасно…….

Odgovori
m

Zanovice i vojska, ovo je tek pocetak. VS nabavlja 14 novih helikoptera a policija 7. Bice jos nabavki, ne sekiraj se previse.

P

Otvaranje regionalnog centra posebno pod okriljem Vojske je skoro pa nemoguce..Nazalost tamo trenutno nema ili ima malo kadra koji bi mogao da se nosi sa tim problemom..kad odbijete skoro pa pemzionere koji se guraju na preobuku za H145 i odbijete mlade kojima nisu davali da lete i da se skoluju…ostaje bas malo….Mada nema posla koji mi Srbi ne bi mogli da zavrsimo…
Bilo bi lepo kad bi neko odvojio novac posalo ljude u u Nemacku da leo sve zavrse i da se vrate da rade posao ovde…odabir kadra koji jej sad na skolovanju je takodje pod znakom pitanja….pojednisci bi trebalo da idu u pemziju a trenutno se skoluju za novu masinu….

Odgovori
P

Iskreno logicno je ocekivati jos porudzbina 145ca, bar dok se ne kompletira eskadrila…u sto iskreno ne sumnjam. U meduvremenu ce se povecati i brojno stanje letackog kadra…jer bez tog nema smisla.
Ipak je znacajan progres u smislu vertikalnog transporta napravljen vec sad.

Odgovori
V

Izlaze li Gazele lagano iz upotrebe, kada bude kupljeno više H145M ili će Gazela ostati u službi kao laki izviđački helikopteri. Po najavama vašega vrhovnog komadanta kupovati će se još helikoptera H145M.

Gazela i H145M su helikopteri slične namjene, sa time da je H145M puno bolji od Gazele, sto ne čudi.

Odgovori
Z

@BanjaLuka

Ti bi potrpao vojnike u 4 tenka T-55/4BVP-a i poslao ih na bojište u tome ?
Očigledno još živiš u “starim dobrim vremenima“ kad su vojnici tretirani kao topovsko meso i kada se rat dobivao brojem žrtava , kao na ruskom frontu u WWII.
Danas se na bojištu prvo traži tehnika (satelitima,dronovima itd) i udara po njoj pa tek onda po pješacima. Poslati ih na front tako kako bi ih ti poslao ….je za neka stara vremena. U ovom slučaju zaštićeni su samo od pješadijskog naoružanja , za sve ostalo su laka meta-bolje im je izvan oklopa.
U današnje vrijeme vojnici su uglavnom profesionalci i vrijednija je njihova obuka , znanje i u krajnoj liniji život , nego bjesomučno gomilanje stare tehnike.
Usput gdje sam ja napisao zolja može probiti Shermana a ne može M84 iz JNA ?
Ja smatram da bi M84 ( i dostupni tenkovi slične klase ) trebali biti minimum ispod kojeg se nebi smjelo ići gledajući oklopnu zaštitu i još dosta toga. Leopardi , Challengeri , Abramsi i T90 su poželjni , ali barem u ovom trenutku nedostupni.

pozdrav

Odgovori
B

@Zooro

Poštujem vaše mišljenje, sve ok. U principu smatrate da je T-55 „asset“ koji je bolje uopšte nemati, odnosno da on to nije, a ja se sa tim ne slažem, sve u redu.

Ipak- da se opet pojasnim- Ovdje se ne radi o „gomilanju stare tehnike“. Apsolutno nisam zastupnik ideje o trošenju značajnih resursa na uštrb nečeg modernog, a pogotovo nisam zato da se kupuje živim novcem polovna oprema ako baš aspolutno ne mora. Ovde se radi o osposobljavanju nečeg što već imamo za borbenu primjenu za fragment, djelić cijene novog sredstva, a u sklopu projekta modernizacije sredstava prvog poziva koji će ionako biti pokrenut. Jednostavno, novac o kojem se govori- lako se može namaknuti (i mnogo više od ovoga) običnim uvođenjem reda u neke od finansijkih procesa/programa koje sprovodi država. To je tako kod nas, a znam svakako i kod vas. Ovdje se ne radi o milijardu evra za nove letjelice u HR- nego o 28 milona $. Složićete se samnom da kada bi HR bila država potpuno lišena političke korupcije- godišnje uštede bi bile takve da bi mogla, ako to želi da bez problema raspolaže najsavremenijim vazduhoplovstvom i mornaricom na Balkanu, zar ne? Hoću da kažem, mora da postoji neki bolji način od toga da isječemo, pretopimo ili pobacamo 100 tenkova i sve sredstva i rezervene djelove za njih koje već imamo. A mi rezervnih djelova i sredstava za T-55 imamo toliko da bismo mogli 10 godina da ih koristimo u ratu, ispucavajući dnevno po borbeni komplet, a da nikada ne proizvedemo ništa novo, ili da nikada u njih za to vrijeme ne uložimo ni dinar. U tom smislu govorim- da strateška rezerva u ovom slučaju itekako ima smisla.

Što se drugog dijela argumentacije tiče želim da kažem sledeće: Ovo jeste zastarjelo sredstvo i ono ne treba da bude u prvom pozivu. Ipak, ja sam te tenkove vidio u dejstvu i stojim iza onoga šta sam vam rekao. Neka vam kaže neko od vaših vojnih lica tamo šta sam mislio. Ako imate pješadijsku brigadu koja je ostvarila kontakt sa neprijateljskom brigadom na nekoj liniji- U slučaju da je ta brigada ima oklopno mehanizovanu komponentu- ona je u prednosti nad ovom koja to nema. Svakako- savremeni sistemi ATGM sistemi, dronovi, moderna sistemi komunikacije će neprijatelju praviti probleme- ali ne koliko će pješadiji praviti probleme ako im nepripremljenima na ravničarskom terenu uđe oklopna kolona sa boka. U jednoj brigadi 24 tenka JESU nešto što bih uvjek prije imao nego nemao. Brzo napredovanje većih formacija vojske je takođe nemoguće bez brojne oklopno-mehanizovane komponente, pa koliko god savremena ili ne savremena ona bila. Kada su vaši pravili planove za vojne operacije oni su računali na oklopne formacije, zar ne? Iako su i tada imali dronove, prilično sofisticirano izviđanje, borbene helikoptere, prevlast u broju i kvalitetu pješadijskih jedinica…Razumjete? Nije to bilo prije 100 godina, nego prije 25. Na kraju krajeva- i to morate znati- u liniji koja stoji, gdje se tenk koristi samo kao podrška, za „harrasment“ operacije na statičnoj liniji- računa se da jedan tenk dnevno izbaci 5-10 neprijateljskih vojnika iz stroja. Do trenutka kada ljudi nađu način da je i artiljerija na liniji „beskorisna“ važiće i ovo što vam govorim.

Na kraju- Mi smo (a i HR, koliko znam) prodali tokom godina veću količinu ovih polovnih tenkova na razna svjetska ratišta- gdje se i danas valjda koriste. Siguran sam da se u Siriji koristi određen broj tih vozila sa ovih prostora. Šta mislite zašto ih oni nabavljaju? Da ih bace i isjeku ili ipak imaju neku konkretnu namjenu i predstavljaju komparativnu prednost za stranu koja ih ima? A svi dole koriste dronove, savremenu komunikaciju, moderne ATGM, i slično… Toliko od mene na ovu temu.

Pozdrav!

N

Мислио сам, или је то преурањено са моје стране један опширнији пресјек Партнера 2019.
Хеликоптери Х145 су лијепи, нема шта, прије сам некада коментарисао да их је све требало предати МУП-у односно САЈ и Жандармерији. Можда сам погријешио, можда треба ићи са паралелном набавком још неколико машина за МУП (4-6) и 10-15 за војску са акцентом на мултифункционалности и противоклопним могућностима (ту превасходно мислим на гађање утврђених тачака).
Нисам коментарисао најаву набавке француских Мистрала, вјероватно је добар, колико је бољи од Вербе нисам сигуран али ми се не свиђа ово сваштарење Русија, Кина, Нијемци+Францизи, у неким варијантама Израел, компоненте за оклопну технику од Ираца, САД, ВБ. Надам се да има неко ко мисли и ко то пуно боље разумије од мене. Јасно је да је оружје=политика али ја бар у политици видим да је већина горе набројаних углавном на супротној страни од нас када су у питању наши интереси, од жељезаре, преко гасовода до територијалног интегритета, значи по сваком питању. Кад купимо нешто са Запада, не могу да се отмем утиску (вјероватно би то важило и за Русе или Кинезе да су нам непоћудни пријатељи) да то што су продали, могу и искључити или ставити у сервисни мод ако дођемо у евентуални сукоб или сл. Проблеми се у том случају могу јавити на десетинама позиција, што би се рекло активира десетине интегрисаних грешки.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend