Kako prenosi Balkanska bezbednosna mreža, državne organizacije i entiteti Bosne i Hercegovine planiraju da u naredne tri godine za 75 miliona evra iz Italije, Rusije i SAD nabave devet novih helikoptera.
Od tog broja četiri su UH-1H-II Huey II namenjenih Oružanim snagama BiH, tri Ansata su za policiju Republike Srpske, jedan AW119 za Helikopterski servis RS i jedan Bell 412 za policiju Kantona Sarajevo. Ukupan iznos od oko 75 miliona evra će delimično biti plaćen kroz donacije a delom iz budžeta BiH i RS.
Čvrst ugovor za četiri Hjuia II potpisan je 13. decembra, sa Pentagonom je dogovorena nabavka četiri primerka u roku od tri godine. Vrednost ugovora je 38.539.378 dolara od čega je najveći deo novca američka donacija, a učešće iz budžeta BiH je 4,36 miliona dolara.
Ugovorom su, prema proceduri uobičajenoj za poslove koje vodi Pentagon obuhvaćeni i obuka pilota i tehničara, rezervni delovi kao i potrošni materijal za prve dve godine prema proračunu da će se ostvariti 300 časova godišnjeg naleta po primerku, navodi Balkanska bezbednosna mreža.
UH-1H-II će najverovtnije biti u sastavu 2. skvadrona iz baze Rajlovac koji sada koristi stare UH-1H i V koji su 1998. i 1999. godine dobijeni kao američka donacija. Od 14 helikoptera sada leti samo do četiri primerka, to su zastarele mašine koje su u doba Vijetnamskog rata korišćene u američkoj armijskoj avijaciji.
Do trenutka potpisivanja ugovora za nabavku Hjuia II Ministarstvo odbrane BiH bilo je vrlo tiho i nije dalo ni jedan zvaničan podatak. Tema je nacionalno osetljiva kao i sve što se dešava u BiH jer je 2. skvadron koji će verovatno dobiti modernizovanu tehniku težišno popunjen Bošnjacima, a 1. skvadron Srbima.
Balkanska bezbednosna mreža podseća da su Oružane snage BiH zvanično višenacionalne, ali i napominje da su odnosi veoma složeni što potvrđuje odluka iz aktuelnog Pregleda odbrane da se u Mostaru formira i treća avijacijska jedinica za koju se može pretpostaviti da će većinski biti popunjena Hrvatima.
U BiH je na entitetskom nivou jasno primetan nedostatak poverenja između konstitutivnih naroda što je podstaklo jačanje policijskih snaga. Kada god Policija RS preduzme neki potez ubrzo sledi odgovor iz Federacije BiH što se videlo na primeru nabavke helikoptera, nakon odluke da se u Banja Luci formira letačka jedinica, usledila je najava da će se to dogoditi i u Sarajevu.
RS je proceduru nabavke tri ruska helikoptera Ansat za Policiju pokrenuta u julu ove godine, u tenderskoj dokumentaciji je određeno da će dva biti opremljena za podršku policijskim zadacima, a jedan za medicinsku evakuaciju.
Ukupan odobreni budžet za ovu nabavku je oko 21,56 miliona evra a kao avans za ugovor u rebalansu budžeta za 2019. godinu bilo je predviđeno oko 1,043 miliona evra. Rok za isporuku medicinskog helikoptera je septembar 2020. godine, sledeći Ansat treba da stigne do maja 2021. a treći januara 2022.
Za Helikopterski servis RS, koji je do sada izvršavao zadatke za vladine i javne potrebe i za podršku policiji, odobren je novac za nabavku drugog italijanskog helikoptera AW119 Koala. Planom nabavki bilo je određeno da se u decembru 2019. potpiše ugovor u vrednosti od oko 4,6 miliona evra sa PDV-om.
Rebalansom budžeta za 2019. godinu obezbeđeno je oko 1,38 miliona evra dok je u budžetu za 2020 predviđeno oko 4,76 miliona evra. Nabavka je trebala da se ugovori pre nove godine, ali je 24. decembra odlučeno da se postupak nabavke poništi i sada se procedura ponavlja. Kako navodi Balkanska bezbednosna mreža primljene su dve ponude – firme Leonardo SPA iz Italije koja je proizvođač Koale i firme Shot d.o.o. iz Zenice.
Helikopterski servis trenutno ima jedan AW119 nabavljen prošle godine i jedan Bell 206 Jet Ranger proizveden 1980. godine. Pet Gazela je ponuđeno na prodaju u maju prošle godine, ali je četiri meseca kasnije Vlada povukla tu odluku. Od tog broja tri Gazele se nalaze u registru BiH, dok dve nisu letele i korišćene su kao izvor rezervnih delova.
Federacija BiH za podršku federalne policije koristi samo jedan Bell 206. Ni u jednom od deset kantona od kojih svaki ima ministarstvo unutrašnjih poslova i policiju, nema letačkih jedinica. Novina je da je Kanton Sarajevo odlučio da formira svoj mali tim sa jednim helikopterom.
Za višegodišnji projekat nabavki jedne letelice, hangara, obuku kadrova i ostale troškove povezane sa novom jedinicom, u budžetu za 2020. predviđeno je da se u inostranstvu uzme kredit u iznosu od oko 14 miliona evra a za sve to će biti potrebno tri godine.
Zvanično je saopšteno da se odgovarajući helikopter nosivosti deset policajaca sa opremom tek treba odabrati, ali će prema neformalnim saznanjima Balkanske bezbednosne mreže verovatno biti izabran helikopter tipa Bel 412.
altec
Nocna mora za logistiku i odrzavanje.
Neko iz mase
Donekle. Proizvodni programi Bell i Leonardo su donedavno bili gotovo pa istovjetni.
E sad, zasto RS nabavlja 2 nova tipa helikoptera od dva razlicita proizvodjaca, pored postojecih 2 odn. 3 tipa vec u upotrebi, zna vjerovatno samo M. Dodik.
BB
Mislim da su i iz Elektroprivrede (sjedište u Trebinju) najavljivali jednu Koalu…
deki
Kanton Sarajevo, Elektroprivreda… Jedino jos udruzenje distroficara nije najavilo kupovinu helikoptera.
Ikar
Financijska bilanca u RS-u je katastofalna primaju kratkorocna sredstva od Srbije da pokriju minuse i podijele plate u gospodarstvu, tako da ova informacija izgleda totalno nerealna, Federacija BIH mozda moze i pokriti kupovinu ovih helikoptera.
BB
Ikar,
Živim u RS i ne bih rekao. Neću reći da je idealno ali vaše su izjave neutemeljene.
A uzimamo mi novce i od EU, ako ima neki projekat, nije samo od Srbije. 😉
D Banja Luka
Ikar…
Vjerovatno to čitaš na klixu. Po njima mi vise ne postojimo i nema nas.
Matica ulaze u projekte u RS a ne kao pomoc budzetu.
Inace u RS je prosli mjesec prosjecna plata bila veca nego u federaciji.
I da napomenem da je RS vec kupila jednu Kolau, dala avans za Ansate, te kupila novu Cessnu od 19 miliona koja je vec na Mahovljanima u novom hangaru.
Takodje avans je odobren i za drugu Koalu a sve je izvjesnije da se tu nece stati sa nabavkom.
I slobodno dodji u Republiku Srpsku da vidis da zivimo normalno, da se razvijamo i gradimo.
Napomena mala, RS je u prethodnoj godini ottvorila ukupno 120km autoputa a federacija u poslednjih 5 ukupno 0km.
Vlad
Ikar
Odakle vam te informacije? Navedite bar jednu referencu…
Ili, prosto rečeno, možda pokušavate nešto da napišete u skladu sa svojim stavovima i uverenjima, ali bez neke veze sa realnom situacijom.
Yrraf
Ne znam za federaciju ali u RS je samo za izgradnju novih crkava i džamija poslednjih petnaestak godina utrošeno minimum 4 savremene helikopterske eskadrile novca, tako da novca ima samo je pitanje kako se troši.
AL-41F1
@Yrrraf
To je iz privatnih fondova, nema veze sa drzavnim budzetom. Cak i pomaze, jer ubiraju PDV od materijala, zemljista, gradjevinaca itd. itd.
Ikar
Radio 3 i po godine u BiH , prosao je uzduz i poprijeko dok nasi(u Hrvatskoj) politicari nisu odlucili jednu jako profitabilnu kompaniju da prodaju Amerikancima.
BB,Vlad uplata PDV je pravo ogledalo finansija u BIH koga interesuje moze otici na portal IUNO BiH svi su podaci transparentni.
Banjaluka mene licno odusevljava ovaj portal jedini na prostoru bivse YU ovog sadrzaja i kvalitete. Naravno uzivam u citanju sto tvojih, sto drugih komentara (Dusan , AL-41F1 i drugi) koji su cesto razliciti ali realni. Ne bih volio da ulazim u raspravu koji entitet u BiH je bolji ili ljepsi jer u oba sam stekao dobre prijatelje, ali objektivno Federacija BiH je industrijski i financijski daleko ispred RS-a. Pozdrav svima i Sretan vam Bozic.
Pozdrav iz R.Srpske
Ikar je u pravu svidjelo se to nekom ili ne.
Privreda Republike Srpske je truba, gotovo da ne postoji,vlada preživljava od stranih kredita inače bi odavno stavili katanac na zgradu vlade.
Ovi što misle suprotno neka mi navedu koje su to „reprezentativne firme “ iz R.Srpske, koliko to njih učestvuju na sjamu tehnike u Beogradu…,da ne idem daljem.
Helikopteri su samo jedan od način pranja para,ništa više,nažalost.
Gdje su tenderi,kriterijumi,uslovi…nema ih.
Banja Luka
@Ikar
Nije moj post, čovjek ima sličan nik. Ipak, kad već pišeš- može neki izvor za te pozajmice iz budžeta Republike Srbije kako bi se isplaćivale plate i penzije? Šta je to „pozajmljeno kratkoročno“ i kada? Otkud ti ovakva, vrlo specifična tvrdnja? Kada su to posljednji put kasnile plate u javnom sektoru R.Srpske (ili penzije)? Koliko su kasnile?
Nije tema koja mi je interesantna- mogao bih do sutra o tome kako pola Zagreba dolazi u „PrizmaDent“ da radi zube- jer cijene u Hr ne mogu da priušte, ili kako su kampus Univerziteta i privatni fakulteti prepuni djece iz HR koja tamo studiraju iz istog razloga.
Činjenica je nešto drugo- ništa narodu u R.S ne ‘fali iz Federacije (i obrnuto). Ono što ljudima iz Republike Srpske iskreno treba je opširan državni program industrijalizacije i reformi (kakav se trenutno sprovodi u Srbiji). Dole je potrebno 30 jakih industrijskih preduzeća koja zapošljavaju 500-1000 radnika, reforma obrazovanja i pravosuđa, a vlast (a i opozicja, pošteno) dole to nisu u stanju da to pokrenu već godinama. Kada se nađe neko ko je to kadar da izgura- Bog da nas vidi!
Kad smo kod Boga, sutra je 9-ti januar, Sv.Stefan, dan Republike Srpske, Živjela Republika Srpska!
Pozdrav svima!
Darko
Stanje u R Srpskoj je katastrofalno. Istocna i hercegovina ostaju pusti cak se i Bijeljina smanjuje. Srbija je dalala milione da se pokriju samo godisnji gubici opstina. A pare od donacija se nenamenski trose tako sto se veoma skupo kupuju neke nepottebne stare nekretnine.Sta reci kad i sume RSrpske posluuu sa gubitkom. Seku sume i rade sa minusom. Rade samo drzavna uprava koja iz ovih donacija prima platu i zaposljavaju se partiski kadrovi koji potpisuju racune kojima se prebacuju pare u privatne dzepove
Banjalucanin letac
Da FBiH ima vise sredstava od RS za letilice svakako ima. Ja zivim u BL i kada vidim stanje u RS razocaram se kada shvatim da je FBiH dva koraka ispred nas. Ova sva kupovina helikoptera iskljucivo zavisi od Dodika i njegovih potreba i politickih poteza. U najvecoj mjeri ovi helikpteri se koriste za potrebe vladajuce stranke, a skoro nikako za potrebe stanovnistva. U ovom momentu kada vecina stanovnista RS bjezi glavom bez obzira iz ovog entiteta kupovina ovih aviona i helikoptera je razocarenje za gradjanje, kojima je unistena industrija i privreda.
D Banja Luka spominje izgradnju kilometara auto-puteva koji su mjerilo propasti ove Republike. Jer preduzece auto-putevi RS godinama posluju negativno i taj dug je svake godine sve veci i veci. To i najvise kosta ove gradjane a auto putevi se izgradjuju iz samo jednog razloga a to je jer se preko tih projekata pere ogrome pare. Zato vodja ciji kum dobija sve tendere u RS forsira izgradnju tih puteva. Dokle i koliko jos malo pa nestalo…
BB
Od svih ovih helikoptera:
– 4 se nabavljaju sa državnog nivoa BiH
– 1 iz Federacije FBiH
– 4 iz Republike Srpske
I uvijek je bilo onih kojima je čaša do pola puna i onih kojima je do pola prazna.
Za one kojima je do pola puna: živio Dan Republike Srpske!
DuksBL
Ako vec diskutujemo o tim temama, tacno je da je FBiH finansijski jaca…razlog? Izmedju ostalog, tokom rata i postratnog perioda dobili su ino donacija u vrijednosti preko 20 milijardi $, obnavljana je infrastruktura i licna imovina. Znamo mi iz Srpske koliko su nama dali donacija, 0 i manje…industrija u bivsoj SRBiH je uglavnom stacionirana u centralnoj Bosni. Pored nase nesposobnosti i koripcije, medjunarodnog ignorisanja, i gore navedeno je razlog sto je FBiH djelimicno finansijski jaca…da, dodati tome i jaku bosnjacku dijasporu koja salje novac. Iako su prosjecne plate skoro u egalu u oba entiteta. Sreca dan Republike Srpke!
AL-41F1
@Ikar
BDP po stanovniku je „tu negde“ za oba entiteta i generalno je u realnosti na drzavnom nivou izmedju 5 i 6k, sto je bedno kako god okrenemo.
Rast slab za sve ex-Yu drzave, standard od srednje loseg u HR, preko dosta loseg u Srbiji do ocajnog u Makedoniji. Jedino tu SLoenija zna sta radi.
puhalica
Ljudi, Republika Srpska se kupovinom aviona i helikoptera samo zadužuje i zadužuje. Upoređivati privrede u dva entiteta je suludo. U Federaciji su dve elektroprivrede (EPBiH i EPHB) u državnom vlasništvu, dva telekoma (BH telekom i ERONET) u većinskom državnom vlasništvu, većina namjenske industrije, JP Autoceste zarađuju mnogo novca i većina rudnih bogatstava je u tom entitetu. U RS-u su sve profitabilno prodali i jokera više nema. JP Autoputevi su gubitaši, jer je napravljeno dosta puta kojim se malo ko vozi. JP Šume RS-a su gubitaši, elektroprivreda pred prodajom… Dakle, dugoročno će se ovaj entitet samo još više zaduživati i tako sebi sjeći granu na kojoj sjedi. U svemu tome avioni, kamioni…kako mi je to nešto poznato!?
Jale
Ansant je dobar helikopter,pitam dali ce u istom paketu RS dobiti sertifikat za odrzavanje MI-8-17 u soko Bijeljina?
BB
Nije soko nego orao.
U ovom slučaju ne vrijedi ona stara, orao pao, soko dolazi. Soko je pao, a orao se još uvijek drži… 😏
AL-41F1
Treba Srbija da im ponudi Bell-ove MUP-a, mozda cak i kao donaciju , a da u paketu sa H145m, kupimo i helikoptere za MUP RS, pa da imamo unificiranu flotu u BG i BL, a ne da lete na ovim Ansatima koje niko zivi nece, a debelo ce ih platiti.
BB
Pa koliko se Ansata prodalo do sada? Vjerovatno nula, kad ih niko neće…
Niko
Mene interesuje kako urednistvo Tango six dozvoli prepucavanje oko ekonomije onih ili ovih i gdje je bolje a radi se o trxtu helikopteri i avijacija. I uvijek isto tj pocne se pisati o avijaciji a dodje do cak izrazavanja nacionaluzma u mnogim textovima. Bez ljutnje al e.o vas sve rsaprave van avijacije.
LQBL
Tango six je svjestan da nazalost nista ne moze da protekne bez umjesanosti politike, ma koliko ovo bio vazduhoplovni sajt, otuda i nastaju komentari koji se doticu politike. Mozda je bolje i tako nego da narod njemo posmatra odluke koje politicari donose (koje vecinom nemaju veze sa zdravim razumom, nego vise sa kriminalom). Tango six kao portal korektno objavljuje clanke umjerene, ne stavljajuci se ni na jednu stranu, a narod neka svojim komentarima napise svoje misljenje. Ja se kao gradjanin R. Srpske cudim kada cujem za nabavke aviona i helikoptera, a oko sebi vidim uzasno stanje u drustvu i ekonomiji.
puhalica
Misliš „Niko“ da nema veze sa avijacijom i helikopterima. Ekonomija treba kupovati avione i helikoptere. A JP Aerodromi RS imaju samo jedan aerodrom na kojem četvrtinu letova godišnje obavi avion(i) Vlade RS i ne plaćaju, nego daju subvencije. Letovi Ryana se subvencionišu od narodnih para. Hoće da rade i aerodrom u Trebinju i prepisat će se situacija sa autoputeva. U Sarajevu tamošnji aerodrom sa 1,1, milion prevezenih putnika zarađuje ogromne pare i daje aerodromima u Tuzli i Mostaru, a ponešto ostane i za budžet. Budžet FBiH je preko 5 milijardi KM, a RS 3 milijarde. Plus 10 kantona zajedno imaju te tri milijarde. I opet se ne kupuju helikopteri koje treba održavati narodnim parama. Za narod je to skupa igračka, ali vlast se kiti tuđim perjem i pokušava parirati nekome. Kome i čime?
BB
A da budeš ti negdje u tom RS-u i nedaj Bože doživiš tešku saobraćajku, da li bi bio sretan da te pokupi „Dodikov“ helikopter i odveze na klinički centar? Ili misliš da se Tuzla ne subvencioniše od „narodnih para“? To je jednostavno realnost vazduhoplovnog svijeta i RS se tek prošle godine priključila tome.
Ili smatraš to uspjehom kad uporediš budžete RS i FBiH (sa kantonima) pa podijeliš po glavi stanovnika, da je sretniji onaj ko ima više tereta na glavi? Može se hvaliti da poznaje nekoliko ministara (kantonalnih)…
puhalica
„BB“ složio bih se s tobom kada bi se ta tehnika upotrebljavala onako kako se upotrebljava u Švedskoj. Međutim sadašnji omjer letova je 20:1 za prevoz političara nad medicinskim letovima. U FBiH je taj omjer 20:1 za medicinske prevoze nad prevoze političara. Kada bi taj omjer pao bar na 5:1 za političare (što je također nenormalno), ja potpisujem da se nabavi još toliko helikoptera. Osvjesti se malo! Dok to ne shvatimo dovoljno je da prevoz obavljaju i postojeći vojni i civilni helikopteri, koje takođe mi plaćamo. Malo li nam je!?
BB
Evo osvještavam se…
ja bih volio da nema uopšte medicinskih letova (da ih ne treba), nek se političari vozaju a da bude helikopter samo rezerva za ne daj Bože.
I ne znam kako je u Švedskoj.
A imate izvore za to što navodite?
Fishbed
Ono o razlozima tihe kupovine helikoptera za OS BiH čista je zlonamjerna špekulacija. Navedeno nema veze s istinom. Nemaju svi Vučića da sve napucava kao da se radi o supersili. Nego, kad god OS BiH želi nešto pristojno nabaviti od strane entiteta RS krenu opstrukcije. Kad su u pitanju OS BiH, političarima RS-a puna usta potrebe za demilitarizacijom, a ovamo se kupuju skupi helikopteri za entitetski „servis“, avioni za VIP, duge cijevi i oklop za policiju. Toliko o „demilitarizaciji“.
DuksBL
Jel, a sto vi niste bili toliko „dusebrizni“ i za JNA!? Dosta vise licemjerja…
Fishbed
Pa iz moga komentara se vidi ko je tu licemjeran.