Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024

Popis svih vazduhoplovnih događaja u septembru: Otvoreni dan na Batajnici, veliki aero-miting u Vršcu, dva fly-ina, USAF ponovo iznad Pranjana, novi Embraer na „Tesli“

6. sep 2024

Erik Trapije o planovima Dasoa nakon srpske narudžbine: „Očekivali smo kupovinu iz Beograda, do kraja godine još jedan izvozni ugovor“

5. sep 2024

Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

4. sep 2024

Iza scene izveštavanja o objavljivanju srpskog ugovora za kupovinu Rafala: Napetost, pokušaj kršenja embarga i osmesi

3. sep 2024

[EKSKLUZIVNO] Veliki aero-miting u Vršcu 22. septembra: Učešće RV i PVO, Policije, domaće i inostrane generalne avijacije

2. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Daso će Srbiji isporučiti prvi Rafal 2028. godine

29. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Srbija potpisala ugovor za nabavku 12 višenamenskih borbenih aviona Rafal za 2,7 milijardi evra

29. avg 2024

„La Tribune“: Francuska i Srbija okončale pregovore o nabavci Rafala; Vučić: Još nije gotovo

27. avg 2024

Slovenački Pipistrel nastavlja sa osvajanjem projekata u američkoj vojsci: Posle Virusa, Sinus za Marince

22. avg 2024

[RECENZIJA] Jedan od najboljih: „The Blue Max“

20. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci već 10 dana dejstvuju unutar ruske teritorije, uspešni napadi na vazduhoplovne baze u Rusiji, pogođen i aerodrom sa avionima MiG-31I koji nose rakete Kinžal

16. avg 2024

Nova „Advanced Eagle“ mušterija: Izraelu odobrena nabavka borbenih aviona F-15IA i modernizacija F-15I

15. avg 2024

Poljska potpisala sporazum za nabavku 96 borbenih helikoptera Apač

14. avg 2024

Na “Armiji 2024“ predstavljen laki višenamenski borbeni avion Jak-130M

13. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci napali rusku Kursku oblast, postignut prvi dokazani pogodak borbenog helikoptera FPV dronom

9. avg 2024
[ANALIZA] Kako bi Belorusija mogla pomoći Srbiji u obnovi raketnih jedinica za protivvazduhoplovna dejstva
Gađanje raketnim sistemom PVO S-125 Neva na poligonu Šabla 2019. godine. U sastavu Vojske Srbije trenutno su aktivna dva diviziona naoružana ovim sistemom / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

[ANALIZA] Kako bi Belorusija mogla pomoći Srbiji u obnovi raketnih jedinica za protivvazduhoplovna dejstva

Prilikom nedavne posete visoke srpske vojne delegacije Belorusiji, u okviru koje je između ostalog posećen i 558. avio remontni zavod u Baranovičima gde je sagledan napredak remonta i modernizacije četiri aviona MiG-29 koje je Belorusija donirala Srbiji (prema izjavi direktora 558.ARZ prvi završeni avion mogao bi poleteti u septembru-oktobru), predstavnici Ministarstva odbrane i Vojske Srbije razmotrili su sa svojim beloruskim kolegama realizaciju drugih projekata koji su predmet vojnotehničke saradnje Belorusije i Srbije.

Pomoćnik ministra za materijalne resurse dr Nenad Miloradović izjavio je da Ministarstvo odbrane Republike Srbije i Državni komitet za vojnu industriju Republike Belorusije u poslednje tri godine vrlo intenzivno sarađuju i na drugim projektima. On je napomenuo i da postoji Zajednička vojnotehnička komisija koja dosta intenzivno radi.

Raketni sistem 2K12 Kub-M uveden je u naoružanje JNA 1976. godine. Isporuke seu trajale do 1983. / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Takođe Miloradović je rekao da je pokrenuto više projekata a prema njegovim rečima, prilikom posete Belorusiji mogao se videti napredak u realizaciji projekata koji se tiču saradnje po pitanju bespilotnih letelica, remonta i modernizacije PVO tehnike, kao i da su planu još neki projekti koji će biti realizovani u narednim mesecima.

Posebno je interesantan deo izjave o tome da Srbija sa Belorusijom ima zajedničke projekte remonta i modernizacije tehnike namenjenoj PVO. Belorusija na tržištu nudi i do sada je, između ostalih, prodavala svoje modernizacije raketnih sistema S-125 Pečora i Neva kao i 2K12 Kub i Kvadrat, upravo one sisteme PVO kojima su opremljene artiljerijsko-raketne jedinice za protivvazduhoplovna dejstva (PVD) Vojske Srbije. Takođe Belorusija ima projekte remonta i modernizacije osmatračkih radara kao što je npr. radar P-18 kojima je takođe opremljena Vojska Srbije.

Raketni sistem S-125M Neva-M uveden je u naoružanje u periodu 1975-1981 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Srbija je nabavkom raketnih sistema Mistral kao i artiljerijsko-raketnih sistema PVO Pancir-S1 započela obnovu svoje PVO, pomoćnik ministra za materijalne resurse dr Nenad Miloradović je takođe nedavno izjavio da je “Pancir dobra osnova za dugo iščekivanu modernizaciju PVO“. To bi moglo značiti da bi Srbija u narednim godinama mogla nabaviti i druge sisteme PVO ali se, pošto je to politički veoma osetljivo pitanje, za sada o tome zvanično malo ili se uopšte o toj temi i ne govori.

Najave bivšeg ministra odbrane Zorana Đorđevića iz 2017. godine o tome da će Belorusija Srbiji donirati dva diviziona raketnog sistema PVO srednjeg dometa Buk nisu se obistinile. Đorđević je tada izjavio da bi obaveza Srbije bila da plati njihov remont i modernizaciju (moguće na nivo Buk-MB o kome je Tango Six već pisao). Takođe bivši ministar je rekao i da je jedan od tema razgovora sa Belorusima bila i moguća nabavka raketnih sistema PVO velikog dometa S-300.

Srbija trenutno ima tri aktivna diviziona sa raketnim sistemima PVO Kub / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Jedno od prihvatljivih rešenja za PVO Vojske Srbije u svakom smislu, pa i političkom, moglo bi biti remont i osavremenjavanje postojeće tehnike kojom raspolaže 250. raketna brigada za PVD a koja je poslednji put zanavljanja još početkom 80-tih godina 20. veka. Prema zvaničnim podacima ova jedinica trenutno u svom sastavu ima dva raketna diviziona naoružana sistemom S-125M1T ‘’Neva’’ kao i tri raketna diviziona opremljena sistemom 2K12 Kub-M (navodi se i da su to Kub-M1).

Deo ovih sistema je kod nas modernizovan ali ne u onoj meri u kojoj to danas može da uradi Belorusija. Takođe može se slobodno reći da su resursi njihovih raketa upitni i da im je potrebna zamena. Srbija može nabaviti kompletne modernizovane sisteme S-125 i 2K12 iz Belorusije ili iskoristiti elemente beloruskih modernizacija čime bi postojeći sistemi mogli ostati u naoružanju i narednih 10 do 15 godina. Treba napomenuti i da beloruske kompanije koje nude modernizaciju navode da se taj proces može sprovesti i u zemlji naručioca.

Izgled radnih mesta komandne stanice UNK-2TM RS PVO S-125-2TM / Foto: Tetraedr

Belorusija trenutno na tržištu nudi dve verzije modernizovanog sistema S-125 kao i jednu verziju sistema Kub/Kvadrat na kojima je primenjena i digitalna tehnologija. U odnosu na osnovne verzije ovih sistema povećane su borbene mogućnosti, efikasnost i žilavost, povećana je otpornost sistema na elektronsko ometanj, poboljšana kontrola i upravljanje, mobilnost, postignuto je pojednostavljenje upotrebe, smanjenje potrebnog vremena i troškova za održavanje i popravke, poboljšanje pouzdanosti, obnavljanje resursa, obezbeđivanje operativnosti tokom dužeg perioda korišćenja, udobnije okruženje posade i njeno smanjeno radno opterećenje kao i poboljšanje situacione svesti.

Firma Tetraedr u svojoj ponudi ima sistem sa oznakom S-125-2TM Pečora-2TM čiji je razvoj počeo decembra 2006. godine. Odlikuju ga veća otpornost na ometanje, veća verovatnoća pogotka jednom raketom (0,85), povećani domet po daljini (maksimalno 35,4 km), povećani domet po visini (25 km), veća maksimalna brzina cilja na koji se dejstvuje (900 m/s), mogućnost gađanja ciljeva sa malim radarskim odrazom (0,02 m²).

Nišanski radar na prikolici sistema S-125-2TM / Foto: Tetraedr

Sistem čine nišanski radar SNR-125-2TM koji se zajedno sa optoelektronskim sistemom OES-2TM nalazi na antenskom stubu UNV-2TM koji je postavljen na vučnu prikolicu UV-600-2TM, lanseri raketa 5P73-2TM, rakete 5V27, autonomni agregat SAES-2TM, transportno-pretovarno vozilo TRV-2TM, komandna stanica UNK-2TM.

Nova Pečora je sada dvokanalna po raketi i dvokanalna po cilju, ima i sistem satelitske navigacije a uz nju se mogu koristiti i osmatrački radari P-18T i P-19T koji su modernizovani i digitalizovani a uz to su i mobilni. Prvi korisnik ove modernizacije je Azerbejdžan koji je decembra 2008. potpisao ugovor za modernizaciju 27 svojih kompleksa S-125. Svoje sisteme Neva su na ovaj nivo doveli i Kazahstan kao i  Vijetnam.

Nišanski radar SNR-125-2-BM sistema S-125-2BM Pečora-2BM postavljen na poluprikolicu / Foto: Alevkurp
Radna mesta komandne stanice UNK-2BM / Foto: Alevkurp

Drugu modernizaciju sistema S-125 nudi kompanija Alevkurp iz Minska, sistem nosi oznaku S-125-2BM Pečora-2BM poznat i pod nazivom ‘’Alebarda’’ čiji je razvoj započet 2011. godine a prvi put je javno prikazan na izložbi naoružanja i vojne oopreme MILEX-2014. jula 2014. godine. Pečoru-2BM čine nišanski radar SNR-125-2BM koji se zajedno sa optoelektronskim sistemom nalazi na antenskom stubu UNV-2BM koji je postavljen na poluprikolicu firme ‘’VolatAvto’’, lanseri raketa 5P73-2BM takođe na poluprikolici ‘’VolatAvto’’, raketa 5V27D, transportno-pretovarno vozila PR-14-2BM i komandna stanica UNK-2BM.

Lanseri raketa 5P73-2BM takođe postavljeni na poluprikolicu / Foto: Alevkurp

Proizvođač nudi postavljanje antenskog stuba i lansera raketa na šasiju vozila točkaša ili guseničara (npr. točkaš MZKT-8021 ili MZKT-80211 ili tenka T-55). Uz sistem se može ponuditi i osmatrački radar ‘’Vostok’’ kao i drugi tipovi 2D i 3D radara.

Turkmenistanski S-125-2BM Pečora-2BM.

Sistem takođe ima znatno poboljšane taktičko-tehničke karakteristike od stare Neve ali nešto slabije od S-125-2TM Pečora-2TM. Takođe je poboljšana otpornost na ometanje, tu je i veća verovatnoća pogotka jednom raketom (ne manje od 0,72), povećani domet po daljini (maksimalno 30 km), veća maksimalna brzina cilja na koji se dejstvuje (800 m/s), mogućnost gađanja ciljeva sa malim radarskim odrazom. Prva i za sada jedina država koja je naručila modernizaciju svojih sistema Neva na ovaj nivo bio je Turkmenistan koji je prvi put ovaj sistem pokazao na vojnoj paradi koja je održana 27. oktobra 2017. godine.

Samohodno lansirno oruđe sistema Kvadrat-MA na šasiji vozila točkaša MZKT-692230 / Foto: Alevkurp

Kompanija Alevkurp, u saradnji sa 2566. remontog zavoda radioelektronske opreme iz grada Borisova, nudi modernizaciju još jednog sistema koji se nalazi u sastavu ARJ za PVD Vojske Srbije. Reč je o sistemu PVO Kub odnosno Kvadrat a nova, može se reći značajno osavremenjena varijanta nosi oznaku Kvadrat-MA. Kako navodi proizvođač dobija se skoro novi, digitalni sistem na kome je od starog sistema malo toga ostalo. Od origanlnih delova ostali su samo delovi antenskog talasnog sistema, antenskih stub sa kućištima i terminalni blokovi predajnika.

Sva oprema za obradu i upravljanje radarskom stanicom zamenjena je novom, digitalnom. Primenjen je novi digitalni sistem za generisanje, prijem i obradu radarskih signala koji značajno pojednostavljuju postupak podešavanja opreme stanice. Takođe uveden je integrisani dijagnostički sistem koji stalno prati rad svih blokova kompleksa. Za obučavanje operatora uveden je i sistem koji imitira rad radarske stanice bez uključivanja agregata i radarskog zračenja. Poboljšanje karakteristika novih mikrotalasnih prijemnika i posebne metode digitalne obrade signala umanjuju izlaznu snagu predajnika, što u mnogome produževa njihov životni vek.

Radarska stanica za osmatranje i navođenje 1S91-MA / Foto: Alevkurp

Radarska stanica za osmatranje i navođenje (RStON) 1S91 je modernizovana na nivo 1S91-MA a to podrazumeva zamenu guseničnog vozila točkašem tipa MZKT-692230 konfiguracije 6×6 koji ima sistem za nivelisanje (odnosno dovođenje u horizontalni položaj u odnosu na konfiguraciju terena) sa hidrauličnim stopama, gasoturbinski generator zamenjen je dizel generatorom sa dodatnim rezervnim generatorom koji se napaja od motora vozila. Uveden je digitalni sistem upravljanja i sistem za kontrolu elektro snabdevanja, primenjen je novi sistem za kontrolu nivelacije antene. Odsek upravljanja je opremljen automatizovanim računarskim radnim stanicama i posebno razvijenim panelima upravljanja a elektronski blokovi i komponente koje su se nalazile u guseničnom vozilu starog sistema se ne koriste prilikom modernizacije.

Radar za osmatranje 1S11 koji je deo RStON 1S91 koristi originalni antenski sistem, originalni prijemnik je zamenjen mikrotalasnim sollid-state prijemnikom, digitalnim sintetizatorom i novim digitalno upravljivim pojačivačem srednje frekvencije. Napajanje predajnika je ostalo nepromenjeno ali je uvedeno digitalno automatsko podešavanje magnetrona dok je od starog sistema ostao reduktor. Tu je takođe novi sistem za sinhronizaciju i upravljanje, blok za obradu signala na srednjoj frekvenciji, digitalno flitriranje, otpornost na ometanje i formiranje izlaznog signala. U sistemu rotiranja antene koristi se  enegretski i koaksijalni priključak ali se svo upravljanje odvija preko jedinice sinhronizacije koji se nalazi u cilindru antene.

Kod radarske stanice za navođenje 1S31 koristi se originalni antensko-talasni sistem, postojeći prijemnik je zamenjen 4-kanalnim mikrotalasnim poluprovodničkim prijemnikom, digitalnim sintetizatorom i frekventnim konvertorom koji je nalazi u gornjem kontejneru. Dodate su dve antene i odgovarajući kanali prijemnika sistema zaštite od aktivnih smetnji. Ostalo je originalno napajanje predajnika a uvedeno je digitalno automatsko podešavanje magnetrona uz njegov stari reduktor. Kanal za navođenje ima originalni terminalni blok i visokonaponski ispravljač, glavni oscilator zamenjen je digitalnim sintetizatorom i poluprovodničkim pojačalom.

Mehanizmi oscilacija ogledala su modernizovani uz primenu brzih reverzibilnih elektromotonih ventila i digitalnog sistema upravljanja. Pogoni za azimut i elevaciju su duboko modernizovani, koriste se delovi originalnih reduktora ali i novi optički davači informacija o uglovima kao i digitalni sistem upravljanja. Primenjen je novi optoelektronski sistem sa optičkim kanalom koji ima dva vidna polja kao i termovizijom. Koristi se digitalizator velike brzine i posebno razvijen softver koji omogućava visoku rezoluciju i minimalno kašnjenje u prikazu. Informacije sa radarskog i optoelektronskog sistema se na radna mesta operatora prenose putem optičkog kanala.

SLO 2P25-MA takođe na točkašu / Foto: Alevkurp

Samohodno lansirno oruđe (SLO) je modernizovano na nivo 2P25-MA, od starog oruđa ostala je samo telo artiljerijske jedinice kao i grede za rakete, hardver je potpuno zamenjen novim digitalnim a umesto gusenične primenjena je šasija vozila točkaša MZKT-692230. Kod novog vozila se koristi novi hibridni inverterski sistem elektro napajanja, glavni izvor energije je baterije sa DC pretvaračem od 50 Hz za osnovne sisteme i 400 Hz za sistem pokretanja i rakete 3M9. Baterije se mogu puniti iz spoljašnje industrijske mreže, standardnog dizel agregata kao i iz motora samog oruđa. Sistemom napajanja upravlja inteligentni kontroler koji po potrebi automatski prebacuje napajanje sistemima kojima je potrebno, pokreće i zaustavlja dizel generator a upravljanje se vrši preko glavne konzole.

Pogonski sistem zamenjen je novim koji je baziran na motorima sa ventilima sa digitalnim sistemom upravljanja. Primenjen je novi sistem za kontrolu pokretanja sa mikroprocesorskim upravljanjem. Tu je zatim novi blok kontrole radarskih glava samonavođenja na bazi digitalnog sintesajzora sa elektronskom promenom frekvencija. Sistem upravljanja i veze sa radarskom stanicom za osmatranje i navođenje 1S91-MA (RStON) dozvoljava da se sa radnog mesta komandira RStON upravlja i kontrolišu svi sistemi samohodnog lansirnog oruđa što omogućuje da se ono nakon postavljanja na borbeni položaj upotrebljava autonomno bez posade.

SLO 2P25-MA RS PVO Kvadrat-MA vojske Mjanmara.

Za utovar i istovar raketa se može koristiti i originalno vozilo 2T7 ali i novo koje nosi oznaku 2T7MA koje na lansirna oruđa može postavljati rakete 3M9 svih verzija. Ovim vozilima se takođe postaviti, transportovati i privremeno uskladištiti istovremeno do 6 raketa, uključujući i kontejnere K5PA. Vozilo ima univerzalnu osnovnu platformu dizalicu što omogućava da se, uz minimalne dorade koristi i za rad sa raketama 5V27 sistema PVO Pečora.

Na međunarodnoj izložbi naoružanja i vojne opreme MILEX-2017. održanoj u Minsku 2017. godine moglo se čuti da Kvadrat-MA može koristiti i rakete zemlja-vazduh 9M317 dometa do 25 km po visini i 42 km po daljini, da se mogu gađati ciljevi maksimalne brzine do 1200 m/s. Takođe tada je navedeno da se mogu koristiti i starije rakete sistema Buk tipa 9M38. Zbog toga se napominje da je ovaj sistem po svojim sposobnostima blizak ili jednak ruskom sistemu PVO Buk-M2. Prvi i za sada jedini kupac Kvadrata-MA je Mjanmar koji je ove sisteme prvi put javno prikazao na probi vojne parade 27. marta 2016. godine.

Gađanje PVO Azerbejdžana raketnim sistemom S-125-2TM Pečora-2TM.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Gu

Odlicni PVO sistemi,relativno jeftini a veoma ubojiti.Nema oruzja ako nije Rusko…najbolje oruzje na planeti.

Odgovori
Bi

Ova modernizacija bi bilo dobro resenje za nas. Fakticki bi dobili pvo srednjeg dometa, bez straha od mogucih sankcija.

Gu

Bi

I smijesno bi nas sve kostalo a ubojitost bi drasticno povecali i produzili zivot tim sistemima..

St

Kako znamo da je relativno jeftino? I u odnosu na sta je to relativno? Ako na KUBu menjaju 96% komponenti sta je tu jeftino i sto se isplati?
Da li je jeftinije od slicnog kineskog ili izraelskog oruzja?

Br

Ko se jos plasi sankcija, kupili su sve nase fabrike i koriste nas kao jeftinu radnu snagu. Nece biti sankcija.

AL

@Branko
Upravo.

Pr

Odličan tekst!
Nadam se da će doći do saradnje, pošto sumnjam da će se skorije nabavljati novi sistemi srednjeg(a velikog tek) dometa.
Naročito mi se dopada mobilna Neva.
Dobro bi bilo iskoristiti i T-55-ice iz rezervi kao noseće platforme ako nisu rashodovane.
No, opet, pružićemo se koliko smo sa lovom dugački!

Odgovori
Pr

Mala ispravka, Pancir u izvesnim konfiguracijama može biti srednjeg dometa ;)

AL

Tacno.
Zavisi koliko jako udari ova recesija zbog trenutne sitaucije. Ako se stvar prolongira, nikakve modernizacije i nabavke za vojsku se nece desiti uskoro. NI u narednih 5 godina.
Ako se situacija smiri relativno uskoro i ekonomska steta odrzi minimalnom, mogli bi ocekivati neke dalje investicije u odbrani naredne godine.

Zaista bi dobili odlicne sisteme primenom ovih resenja. Jedini je problem sto mi imamo jako malo orudja PVO, a ni za to malo, sve i da su modernizovani, ne bi imali dovoljno Pancira da ih stitimo. Sam maksimalni domet je za nas vise nego OK, pod uslovom da mogu dejstvovati(sto nije bio slucaj ’99).
Ovako kako stvari stoje, imamo da odbranimo Batajnicu i to je kraj, a na zalost, para za vise, nema.

Go

Odličan tekst Živojine, mislim da je tvoje razmišljanje ispravno i da je bolje modernizovati i osavremeniti PVO srednjeg dometa koji već posedujemo.

Odgovori
Br

Pa taj modernizovani kub ispade bolji od modernizovane neve, 34km u odnosu na 42km za kvadrat?
A da li se zna koliko ciljeva mogu istovremeno da prate i gadjaju?

Odgovori
Me

Sancije…….Ako kupujemo tehniku od Rusije,inace da dobijemo gratis dva sistema S-300 od Belorusije izbegavamo gnev Nato na celu sa USA!
Obican S-300 moze se dovesti na standard PMU 1 ili PMU 2 i dobija se odlican pvo.
Mozda je jos i lakse uzet kinesku kopiju…..Vuk sit a ovce na broju…

Odgovori
WE

Meni omiljeni Aster-30_Block-1NT, ali jako skup. Kupiti Barak-8.

Mi

Pitanje je uvijek kakvo je navodjenje raketa.
Ako nisu aktivno radarske, a nisu, sklonije su ometanju.
Da li je u tome doslo do bilo kakve modifikacije?

Odgovori
Ma

Takve rakete kostaju po komadu milion dolara ili vise, dakle, pitanje je da li se isplate….

da

Možete li mi navesti izvor za ovu cenu od 1M dolara jer me to veoma interesuje, a pretpostavljam i ostale.

Ma

>> povećana je otpornost sistema na elektronsko ometanj,

A sta i kako konkretno? Ili je to „just another“ rekla/kazala? Otporost na elektronsko ometanje se ne moze postici bez da se promeni sve na ovim antickim sistemima (frequency hoping, AESA radar, digtalna obrada signala, veca mobilnost) sto nije realno, Vi ovde prenosite ono sto proizvodjac/ponudjac tvrdi o doticnim modernizacijama. Sto je babi milo to joj se i snilo. Sreca je da nama tako nesto i ne treba jer mi necemo uskoro ratovati.

Odgovori
AL

Ozbiljna ratna tehnika je potrebna, upravo da se ne bi ratovalo ;)

Dr

I vi cesto pisete hvalospeve na racun F-35 iako o njemu znate samo ono sto proizvodjac tvrdi.
Cim nije Made in USA, odmah se radi o babskim pricama.
Sta i kako konkretno, o tome sigurno necete naci nista na Vikipediji i internetu. Ni o delimicnoj modernizaciji nasih Neva nema puno informacija. To zna onaj ko treba da zna tj. proizvodjac-potencijalni kupac, ostali mogu samo da nagadjaju, veruju ili ne veruju.
Iznad ste lupili glupost da jedna raketa kosta milion i vise dolara, sto je glupost toliko ne kosta raketa za S-300 kamoli za Nevu.

Ma

@Drina

Ja zaista ne pisem hvalospeve. Sa interneta o npr. F-35 dolaze informacije koje ga i hvalie i kude. Sve ono sto smo mogli citati o softverskim problemima, problemima sa integracijom odredjenih oruzija, pa frakture zmaja itd. dolazi iz istih izvora koji recimo hvale radar ili avioniku a koje ja rado citam i ponekad citiram.

da

@Majer ako niste pročitali članak (svaka pohvala autoru), barem da vas uputim da u delu koji opisuje Kub baš je to i eksplicitno navedeno – sve se menja.

Zato vas molim da ne budete baš toliko površni, ako ne prema nama koji čitamo T6, onda barem prema autoru veoma profesionalno urađenog članka.

Pe

@Drina ovi sistemi su se pokazali u vise sukoba u razlicitim zemljama od kada su proizvedeni, kao jako inferiorni u odnosu na zapadno oruzje (Bliski Istok,Jugoslavija).
Naravno da se mogu modernisati i pojacati karakteristike u odnosu na svoju prvu verziju, ali je upitno koliko je ta modernizacija konkurentna sa savremenim oruzjem.

Mi

@Petrović Dušan.
Upravo tako. Šta više bukvalno isto se može reći i za Pariot.
Razlika je u ceni i mogućnosti ili ne mogućnosti kupca. Kupovina novog, ili da modernizuje staro i da se nada da će mu to modernizovani odužije pomoći da stvori opasnost za neprijatelja koliko toliko da ovaj mora da se drži podalje i da brine o svom životu. Nijedno PVO nije svemoguć.
Pametni projektili koji se danas lansiraju van granica napadnute zemlje su izuzetno skupi i jedan po jedan stvara ograničenu eksploziju. Desetine i desetine su neophodni da bi se obavilo jedno klasično bombardovanje u tom stiku. To su koliko pametnih projektila pa puta 2-4 miliona dolara po eksploziji.
To je zato sto avioni danas bas ne smeju da prelaze granicu gde postoji iole opasan PVO pa cak i ako je iz proslog veka modernizovan.
Kako bi se tek Patriot namučio u takvom scenariju..
Videli smo skoro Saudijskoj Arabiji a i ranije u zalivskom ratu, a košta duplo ako ne i trobuplo više od najboljih ruskih, a kamoli u poredjenju sa starijim.

Ž

Petrovic Dusan

Системи Нева/Печора и Куб/Квадрат никако нису били инфериорни “од када су произведени“. Итекако су били ефикасни, проучите мало њихову примену током 70-тих година.

Ba

Da li su ono Izraelci zvali „inferiorni“ kub – tri prsta smrti?

Ni

@Petrovic Dusan
Egipat je 1973. sistemima Neva i Kub osakatio izraelsko vazduhoplovstvo, verovatno bi Egipat ostvario potpunu pobedu da Izrarlci nisu imali brojčanu i kvalitativnu prednost u okopu.

Al

@Nikola
Drugi deo komentara je netačan. Glavni razlog za porat Egipta 73 je činjenica da su Egipćani posle prvog napada stali i prepustili inicijatuvu Izraelu. Izraelci su tu grešku iskoristili da izbace Siriju iz rata i na kraju dobiju rata 1 na 1 protiv Egipta.

Re

SA-3 Neva inferioran sistem?!?Ajd što si prevideo Vijetnamski i drugi Arapsko-izraelski rat, nego si prespavao i 90-e? Reci nekome iz ratnog sastava 3 rd. 250 RBr. nešto o tome i ljudi će ti najblaže reći da si neuračunljiv, uključujući i autora ovog teksta. Pišeš o stvarima o kojima ništa ne znaš, Ako pročitaš šta u knjizi ,,Pad noćnog sokola“ izdavač Odbrana, drugo izdanje piše o obaranju G-117A, F-16D ili B-2, ili još bolje pronađeš linkove prema stranim stučnim analizama i tekstovima, možda i shvatiš koliko ne poznaješ stvarnost ili se primaš na EPP priče.

Pe

Sta nam vredi kad kao ni ’99 ne bismo smeli ni upaliti, a kamoli gadjati :)

Odgovori
Ba

Ko kaže da nismo palili i gađali?

Jo

A kako to znate? Hajde malo poštovanja prema onima koji ,,jesu palili i jesu lansirali,,…

Dr

Cime su sruseni F-117 i F-16 ako se nije gadjalo? Kamenom s ramena?
Gadjalo se itekako, neko je pre par dana u komentarima izneo podatak o broju ispaljenih raketa KUB/Neva tokom agresije na nasu zemlju.

I stalno se iz vida gubi karakter sukoba. Pa nije svaki rat sukob sa natom.
’99-e je kombinovano prezivaljvanje sa povremenim dejstvovanjem jer je agresor bio kud i kamo nadmocniji, zato su neke jedinice PVO tokom jedne noci menjale polozaje i po 15 puta. Da se senlucili vrlo brzo bi nam polupali prvo PVO a kasnije i KoV, a tada bi gubitci u ljudstvu i tehnici bili kud i kamo veci.
Zadatak nase PVO bio je, uz povremeno dejstvovanje, da drzi agresorske avione povise odakle su mogli da gadjaju samo stacionarne ciljeve, da bi KoV nesmetano obavljala svoje zadatke.

Pe

Jeste se dejstvovalo, ali 3 minuta i bezanija. To nije posao, oborili smo dva aviona u prvih 5 dana i onda naredna 3 meseca muk, nigde pvo odbrane. To sto se pucalo topovima dometa 3000m na avion koji leti bar 5000m ne racunam, to je vise bila predstava za nas gradjane, evo svetle metci branimo se, ustvari a u starnosti skroz drugacije. Pa oni helikopterima ulazili u nas vazdusni prostor, a mi pojma nismo imali, ne smes da palis radar kad avax kruzi. Svaka cast vojnicima, ali oni nisu imali cime da se brane.

AL

@Drina
Od koliko ispaljenih raketa su srusena dva aviona? Nek bude i 10 srusenih cisto ilustracije radi.

To nije zato sto su te rakete lose ili su ti avioni bili izvan fizickih dometa sistema, nego prosto zato sto nisanski radari nisu smeli da rade duze od 10s zbog protiv-radarskih raketa. To je 10 sek, za zahvat cilja, lansiranje i putanju same rakete do cilja. Znaci da mozete srusiti avion samo ako vam „uleti“ u taj jako jako uski prozor. I ta dva srusena aviona su primer zesce majstorije u tim uslovima!

U principu, nama je falila zastita primarnih sistema u vidu tada Tora ili Tungurske, danas Pancira, nesto sto bi neutralisalo AGM-88 HARM. Samo danas to malo teze ide, jer pored protiv-radarskih raketa, PVO sisteme mogu gadjati SDB, JSOW itd. Tehnologija osmatranja je napredovala, teze bi se sakrivali, potrebna je velika mobilnost, inovativnost i posedovanje velikog broja kvalitetnih sistema.

Vojska jeste izgubila manje od 2% „borbenih efektiva“, samo to je malo selektivan podatak. Gde su skladista? Gde su rafinerije? Sta da sipate u tenk kad nemate cime naftu da preradite? Sta u pusku da stavite kad odu zalihe?

Neki zele prikazati kako je vojska bila beskorisna, sto je notorna laz, ali isto tako je laz da je vojska mogla da nastavi, jer nije. Prosto drzava je bila pred kolapsom zbog unistenja kljucne infrastrukture i industrijsko-energetskih kapaciteta.

Od 156 „borbenih“ aviona, njih 14 ima radar i radarske rakete? Pa gde je tu logika? Zaboravljamo da postojeca PVO tehnika nije bila predvidjena samo za odbranu teritorije SRJ, nego i sire SFRJ.
Dolazimo do zakljucka da je 1. doktrina bila idiotski losa
2. Da je pored dobre PVO, kljucno imati i LA.

Mi, da bi branili zemlju od neke ozbiljne armije, ne mora nuzno biti ni NATO kao orgnizacija, nego cisto ilustracije Turska(posto imaju eno-otomanske aspiracije, barem ovi na vlasti), potreban je drugacije organizovan i opremljen sistem u koji bi morali da ulozimo nekoliko milijardi dolara. To trenutna slabasna ekonomija Srbije, sa platama od 300e ne moze da izdrzi.

Dakle, prvo ekonomija, pa kvalitetna organizacija sa ovim sto imamo, pa tek onda prosirenje. To je jako velik posao za koji, trenutno, jos niko nije spreman.

Izvinite na duzem tekstu

Ž

Ракетним системима Нева је 1999. дејствовано 50 пута уз утрошак 93 ракете. РС ПВО Куб 46 гађања са 70 ракета.

Ma

Koji je procenat oborenih aviona od tih 163 ispaljene rakete? Pricalo se da su 2 ili 3 aviona samo oborena?

Ma

>> neke jedinice PVO tokom jedne noci menjale polozaje i po 15 puta

Da li je ovo realno ako se uzme u obzir da noc traje 8 sati, po cemu bi onda doticna jedinica morala izvrsiti promenu polozaja svakih pola sata sto opet samo po sebi traje verovatno duze? Mislim necu da zakeram, sigurno su posade odradjivale sve sta su mogle ali da li moramo preterivati?

>> Ракетним системима Нева је 1999. дејствовано 50 пута уз утрошак 93 ракете. РС ПВО Куб 46 гађања са 70 ракета.

Bilo bi interesantno imati uvid u oficijelne podatke sa vise detalja. Steta je da jedan rat od pre 20 godina bude vojna tajna. RTS je ocigledno srusio mnogo vise razlicitih letecih objekata nego sto je ukupno ispaljeno raketa. I sve sto je srusio naravno zavrsilo je u nepristupacnim krajevima ili sa one strane granice tako da ni do dana danasnjeg nisu nadjeni neki artefakti…

Pe

@Živojin Banković po navedenim podatcima, PVO SRJ je imalo uspeh od tacno 0,01 odsto (sa 183 rakete su srusili 2 aviona).
Ovo i jeste uspeh ako se ima u vidu premoc NATO u znatno vecem procentu.Da li je pomoglo u ratu?Najverovatnije ne.

WE

@Zivojin Banković Užasno slab učinak.

Mi

Jako je teško da se shvati ekstremna situacija i odnos snaga 99te. Ipak svako na svoj način pokušava da uprosti situaciju i izvuče zaključke i nakakva poredjenja, a ponaručito da ocenjuje sposobnost sistema odbrane – napada itd.
Nemoguće je to tako ljudi.
Onda još dolaze preuveličavanja te ekstremne situacije poput onog sa 15 premeštanja u jednoj noći.
Stvarno ne vredi raspravu voditi ako se bar malo ne spustimo na zemlju.
Nije ni fer ni red zbog ljudi koji su direktno morali da brane zemlju u tim uslovima.

Og

A bespilotne letilice? Krstareće rakete? Da li se to ne računa u statistiku?

š

Majstori -nisu obrani samo avioni Nevom ’99. A krstareće rakete? A Dronovi?

Al

@Petrovic Dusan i Werewolf
Prvo, ne možete samo računati 2 aviona. Oborene su i krstareće rakete i BPL. Ovako iz glave mislism da je oboreno 15-20 BPL. Za krstareće rakete se ne sećam tačnog broja više.

Zi

Zvanicno je registrivano 63 poziva u pomoc NATO aviona. Ne pada svaki avion koji je pogodjen.

Br

@Al-41-F1
Sve vojne rafinerije i skladista nafte, kao i nase izvore nafte smo pre poklanjanja Rusima pripojili NIS-u i poklonili sve to u kompletu. Za 10% od cene ili daleko manje. Nijedna zemlja ne prodaje svoje izvore nafte, a mi smo ih poklonili.

AL

@Mayer
Problem je sto VS nema mnogo sta dodatno da objavi. Bilo je bas puno intervjua, konferencija na tu temu, Dani je pricao bezbroj puta. Komplet taktiku su ispricali.

Vise informacija ima NATO jer se ipak na njih dejstvovalo, a imali su stalitsku podrsku, AWACS, SIGNIT….

Jedina ozbiljna spekulacija je za B-2. Ima to mesto u HR gde je rupcaga, neki mestane tvrdi da je stvarno palo nesto, Dani tvrdi da je gotovo siguran da su ga oborili, a USAF je „zafalio“ jedan predserijski prototip posle rata.

E sad ne bih stvarno da tvrdim ni da jeste, ni da nije istina.

Ono sta mogu da tvrdim je da su HARM i F-16Cj izneli taj rat sa protivnicke strane.

AL

@Ogorceni, sucpur, Aleksa Radojcic
Krstarece se obicno obaraju artiljerijskim sredstvima PVO.

Prosle godine ili pretprosle je bila vezba bas obaranja takvog cilja od strane PVO VS Boforsima ako se dobro secam, imate tekst na T6.
G-4 vuce sajlom sondu, koja registruje promenu magnetnog polja okolo kao pogodak. Sustinski krstareca raketa identnicno tako leti, identicnom brzinom. Sa Nevom nemate bas vremena ni mogucnosti da obarate takav cilj.

Dronovi su verovatno Strelama obarani tako da to ne moze pripisivati sistemima S-125 i Kub.

Pr

@Petrovic Dusan – bez uvrede ali vama matematika izgleda nije bas najjaca strana.

Ma

>> Prosle godine ili pretprosle je bila vezba bas obaranja takvog cilja od strane PVO VS Boforsima ako se dobro secam

Ja sam kod nas u vojskama video samo dve stvari koje su ostavljale kakav takav utisak da je neka borba moguca a to su bofors/zirafa i racal-ov jaguar, onomad u devedesetim. Interesantno je da nista od toga nije sovjetskog proekla…

Ma

@AL-41F1

Ja se izvinjavam ali meni ti izvestaji ne zvuce uverljivo, odnosno ti ljudi iz PVO-a tretiraju nas javnost sa potcenjivanjem, puno je tu propagande i tesko je razluciti cinjenice od lazi. Njihovi veliki sefovi su ta politicko-vojna garnitura iz devedesetih koja pokusava da nas ubedi kako su dobili rat a u stvari su svesno usli u poraz. Iz tih razloga je taj period za mene nerasvetljen i nece ni biti dok nezavisni istoricari ne urade istrazivanja i intevijue sa akterima dogadjaja a ne rezimski mediji. Pokusaj je zadnjih godina da se borba tih ljudi 99te, a narocito PVO-a, kanonizuje na nivo Kosova. Ja kao covek iz 21. veka ne prihvatam kanonizacije po srednjevekovnom principu. Protiv toga sam jer to onemogucava refleksiju i realno sagledavanje dogadjaja.

AL

@Mayer
Da, ima propagande od strane drzavnih medija niko to ne spori.
Price koje sam ja cuo od ljudi su realne, barem meni koji imam koliko-toliko(skromno, ali opet neko) tehnicko znanje.

Prosto prikucao ih je SEAD, sta da rade? Pale radare na intervale od 10sek, pa ako nesto uleti, dejstvuju, u medjuvremenu maskiraju i postavljaju ogroman broj laznih ciljeva. Nikakva mitomanija, standardna procedura.

Raketa sistema S-125 ima solidnu kineticku energiju, dosta veliku bojevu glavu, moze ona da oborio avion dan danas bez vecih problema, samo kada je protivnik 2-3 tehnicke gen. ispred, jbg…..

Kada ratujete sa u tom trenutku najvecom vojnom koalicijom na svetu, svesnu ulazite u poraz, to niko ne sumnja.
Samo politicki vrh nije prosto mogao da prihvati ono sto je trazeno konkretnije 1. slobodno kretanje na teritoriji cele SRJ 2. hapsenje koga hoce, kada hoce 3. ne odgovaranje za bilo koja dela ispred nasih sudova. Kisindzer, koji je malte ne otac hladoratovske spoljne politike je rekao da su uslovi stavljeni pred Jugoslaviju namerno takvi, da oni(tj. mi) ne mogu da ih prihvate.

Prosto morate shvatiti, mali smo mi da bi nas neko pitao za misljenje i da neke nase „akcije“ odlucuju sta ce tolika masinerija da uradi.

Mi

Mayer

A sto ne upitate Amerikance na brifingu :

– Sta se zapravo desilo sa prvim oblikom stelt tehnologije ?
– Sto ne urade zvanicnu reviziju izvestaja sa utrosenim VZ naoruzanjem i efikasnoscu (koliko su laznih ciljeva pogodili) ?

Za vasu informaciju za “Alied Forcce“ su izbacili gomilu misljenja kako nisu dobro “selektvovali“ mete, nisu “porazili“ trupe na zemlji na prostoru Kosova i Metohije.Planovi i obecanja su podbacili prvenstveno zbog potcenjivanja mogucnosti zastarele opreme i slabije opremljene vojske.Mozda visak precenjivanja mogucnosti u tom trenutku prisutnih modernih tehnologija ?

Zakljucak je ocigledan za nekog ko logicki razmislja.Da je NATO mogao uci sa kopnenim trupama tu nema nikakve sumnje.Samo Evropa nije htela ratovati za necije interese na “sumnjivom papiru“.Ipak Evropa ima razlicite interese od Amerikanca koji samo gledaju na Ruske interese.A cela vazdusna operacija je trebala demonstrirati mogucnost :

– stelt tehnologije
– tomahawk raketa sa GPS nadogradnjom.

To je sve pored politickih interesa CIA i Klintonove “demokratije“.Mogu Amerikanci daleko bolje i razornije samo ipak tamo postoje pametnije glave koje razmisljaju “dva koraka“ unapred.Zato pored raznoraznih obecanja, prikazanih mogucnosti na terenu kap koja je prelila casu zove se nesposobni Wesley Clarck sa incidentima tipa :

– Gadjanje Kineske ambasade (jedno od smesnijih opravdanja navodno je greska u sitemu navodjenja, t.j. nazivi ulica su pogresni i ako je prisutna GPS tehnologija)
– Gadjanje RTS zgrade (navodno umanjivanje uticaja rezima)
– Insistiranje za akciju generala Michael Jacksona dva dana nakon potpisivanja sporazuma o primirju.

Dakle Wesley Clarck i Hugh Shelton pripadaju specijalnim jediniciama od Vijetnama pa do 1999 kako je moguce da nisu dobro selektovali mete ? Jedino sto im ide u odbranu jeste nepoznavanje mogucnosti gore navedenih tehnologija ?

Navodno nisu mogli koristiti :

– LANTIRN (AN/AAQ-13) koji je u upotrebi od 1997 na Holandskim F-16MLU
– EA-6B Prowler sa HARM raketama (navodno Tornado ECR ne moze nositi iste)
– F-15E sa :
AGM-130 operativna od januara 1999
AGM-154 operativna od januara 2000
– EC-130H za ometanje komunikacija
– EC-135C za procenu stete sa ELINT mogucnostima

Hajde realno kao covek iz “21 veka“ uzmite u obzir njihove “kanonizacije“.

Sad generali u vreme Milosevica nisu bili 100% rezimski postavljeni, posto on licno nije imao poverenja u vojsku posle “9 marta“.Godinama se trudio oslabiti njenu “moc“.Zato nije ulagano u tehniku, svoje interese ostvarivao kroz policiju i paravojne formacije.

Mozete samo skinuti kapu dole ljudima iz PVO kako su cuvali glave u situacijama gde ista ima 100% sansu da ode.Naravno bilo je pogresnih procena i “teskih“ gubitaka, samo kad se uzme statisticki podatak u kakvim uslovima i protiv kakve tehnologije su se borili vecno ostaje “slava“.A to ipak pokazuje kako vise od 70% pripadnika u tom trenutku ima adekvatna tehnicka saznanja koja su dala rezultate na terenu.Svi oni znaju kako ih takva sila moze lako nokautirati u svakom trenutku, samo oni su u borbu usli nevoljno, izvukli vecinom zivu glavu, oborili do tada “nemoguce“.Sta mislite slucajno su palili radare na 20 sekundi maksimalno, a Amerikanci nisu preletali puteve cisto sporta radi ?Ispalise 748 HARM (Americki podatak) isto cisto sporta radi ?

Gledajte vi refleksiju u svom dvoristu za promenu, ovi ljudi su penzionisani sa ciljem slabljenja VS i njenih moucnosti.Nijedna ozbiljna vojska na svetu takve ljude ne salje u penziju vec na vojnu akademiju, sa osvrtom na njihove politicke pretenzije.

ve

Izraelski piloti su Kub sistem nazvali Tri prsta smrti toliko je Kub bio neefikasan kada je proizveden i uveden u upotrebu.

Du

Niti jedna od navedenih modernizacija nije interesantna Vojsci Srbije.
U Nevu se ne isplati ulagati, a srpska modernizacija KUB-SM ima puno elemenata kao na beloruskoj modernizaciji.
Sve u svemu, isplati se sacekati kraj 2020. i zavrsetak testiranja BUK-MB3K i, ako cena bude pristupacna, razmisliti o kupovini tog, NOVOG sistema.
Da podsetim – sve komponente BUK-MB3K su beloruske:
– vozila MZKT-69225 8×8
– rakete 9K318 sa ARS GSN (domet 70km)
– akvizicioni radar RLS-150
– komandno vozilo.
Nema problema oko sankcija, domet 70km sasvim dovoljan, moguce gadjati istovremeno do 24 cilja, jos samo da cena bude prava.
Pored BUK-MB3K, Srbiji mogu biti interesantni i beloruski mobilni metarski radari VOSTOK-3S.

Odgovori
B

Nakon sto je propao samo jedan inveticioni fond 2008, i to u Americi, bili smo u teskoj krizi godinama, zamisli nakon ovoga sta nas tek ceka… Kakav BUK M3. Na sve ce biti stavljena tacka osim na golo prezivljavanje.

Jo

BUK-M3 obećava… On bi trebao da ima aktivno navođenje (sigurnije za onog ko lansira)….
Modernizaciju ipak podržavam.

Ve

@Dude , mi cemo da fasujemo sankcije ako kupujemo rusko oruzje, 5. marta je americka ambasada rekla da nema vise oruzja iz Rusije. da se potsetimo sta kauboji kazu: “ Pozivamo sve naše saveznike i partnere da se odreknu transakcija s Rusijom koje rizikuju pokretanje sankcija prema Zakonu o suprotstavljanju američkim suparnicima kroz sankcije (CAATSA). Više puta smo izrazili zabrinutost zbog nabavke ruske vojne opreme u Srbiji, uključujući planiranu kupovinu sistema Pancir, sa visokim vladinim zvaničnicima“. Pametnome dosta…

Br

Nasa modernizacija kub-a nema veze sa ovim duboko modernozovanim sistemima… Sve sto smo mi uradili je osnovna digitalizacija, moderna komunikaciona oprema i izmestanje kontrolnog punkta par stotina metara od lansera… Domet, rakete, i mogucnost da istovreme moze gadjati samo jedan cilj su ostale iste… Minimalna modernizacija. A slicno je i sa nevom. A postoji i poljski modernizovani kub… Ali sve to nema vise prevelikog smisla… Zastarelo, bolje je sacekati koju godinu ako se kojim cudom bude imalo para pa uzeti pancire sm dometa do 40km, tada mozda i vise, koji nece biti toliko skuplji, a hiljadu puta efektivniji… Ko ce da nas bombarduje u medjuvremenu? Mala beznacajna zemljica okruzena sa nato…

WE

Nedovoljno dobar za avione 5-e generacije !!!

Mi

@WEREWOLF

„Nedovoljno dobar za avione 5-e generacije !!!“

Da li biste bili ljubazni da pojasnite detalnjije vaš komentar? Ovako kratak iz vedra neba baš i nema smisla.

en

Svako unapredjenje nase vojske me raduje, ako uslova nema za bolje i ovo je ok.

Odgovori
An

Nazalost nece ni ovo biti jer nece vise biti ekonomskog rasta, ni novca, ni opremanja vojske. Sto se nabavilo, nabavilo se. Samo sam realan. Do pre 14 dana je ovo bilo izvedivo, ali ceka nas duboka recesija.

St

Ove modernizacije sigurno kostaju isto kao nabavka polovnih Bukova i modernizacija na nivo MB (pored toga da je zamenjena sva elektronika kao kod buka mb, u igri su nova maloserijska vozila!) a Buk mb je sigurno kvalitetniji sistem.
U svakom slucaju mislim da kupovina i modernizacija starih sistema (pa ni buk mb) nije pametna i da se vise isplati uzeti makar osiromasione divizione buka m3 ili neceg slicnog….previse je tehnika napredovala

Odgovori
ma

Svi ovi sistemi su po borbenoj upotrebi prosecnih mogucnosti koji nam ne bi doneli neki veci tehnoloski skok na duzi vremenski perijod. Za nase okruzenje na Balkanu sto se tice susednih zemalja takvi sistemi tehnoloski bi bili sasvim dovoljni za uspesno odvracanje. Medjutim moram stalno da ponavljam da ce nam u vazdusnom prostoru susedi biti avioni i sistemi PVO jedne mocne organizacije. To nikako ne bi trebalo podcenjivati i ako ta vojna organizacija nije vise ono sto je nekada bila. Dovoljna je samovolja najvece sile te vojne organizacije, jer nece Tramp biti veciti predsednik koliko se neki srbi uzdaju u njega. Sto opet ne mora nista da znaci. Mozda nam vise nikakva opasnost te vrste ne preti ko ce to znati. Svet se tumba neverovatnom brzinom. Izgleda da se danas rat vodi bioloskim oruzjem.

Ovde imamo i jednog vidovnjaka koji tvrdi da nikada vise necemo ratovati pa nam PVO vise i ne treba. Izgleda da je strucnjak za gledanje u pasulj i bob.

Odgovori
An

Previše ljudi kada razgovora o RV i PVO razmišlja o nekom ponovnom sukobu sa NATO i kako da se vojska opremi da ,,sledeći put“ prođemo bolje nego ’99….

Srbija sebe jednostavno ne može da opremi da dobije rat protiv NATO. Ne može to da uradi pa sve i da ima 2 ili 3 puta veći BDP nego sada i da skuca pola budžeta u vojsku. Može naravno da se opremi tako da bude učinkovitija naša odbrana u nekom ,,revanšu“, da umesto 2 aviona kao ’99. srušimo 20, ali to zapravo ne menja ništa bitno u široj slici. NATO ako naumi da nas bombarduje nebitno mu je da li će izgubiti 2 ili 20 aviona.

Neko će onda reći pa nije poenta da ratujemo nego odvraćanje, da budemo dovoljno veliki zalogaj da ne žele da nas napadnu, da rizikuju, i ako naravno znaju da bi nas pobedili kada bi uložili sve resurse koje imaju. Ovo rezonovanje bi imalo smisla da su 90ete, i da smo mi jedna od država koja je ,,na spisku“ za vojnu intervenciju (kao što je bio Irak pod Sadamom od ’91. do 2003., Sirija danas itd.) ukoliko je to oportuno, pa da povećamo taj trošak i učinimo to manje oportunim. Danas Srbija nije u toj situaciji i moralo bi mnogo toga da se promeni da dospemo na taj spisak. A sa spiska se nismo skinuli zbog PVO nego zbog promene politike.

Glavni način da se izbegne sukob sa NATO kao onaj 1999. jeste kroz politiku, diplomatiju, i ekonomiju. Jer onog trenutka kada NATO odluči da smo mi neprijatelj i da nas treba napasti, nema samima odbrane nema. To ne znači naravno da nama ne treba vojska, ili PVO, ili RV, kao što opet neki pričaju (što je drugi ekstrem).

Mi imamo i dalje neprijatelje u okruženju i države sa kojima su nam sukobljeni interesi. Jeste većina su danas članice NATO. Ali mi moramo da imamo vojne kapacitete koje će odvraćati te naše suparnike od nekog vojnog avanturizma prema nama (i članice NATO samostalno deluju kada misle da imaju prostora za to, ne zovu uvek Vašington da traže dozvolu). Samim tim se i drastično smanjuje prostor za sukob sa NATO kao alijansom, koji bi proizašao iz nekog lokalnog sukoba sa, recimo, Albanijom ili Hrvatskom. A takođe, uz vojne kapacitete koji su dovoljni da se branimo od okolnih država se osiguravamo da možemo da se branimo u nekom sveopštem raspadu sistema (neka globalna megakriza usled koje se NATO raspadne, države se kolju međusobno za resurse, itd.).

Al

занимљив текст и идеје, али су ракете прескупе, требали би да свој ПВО модернизујемо тако да буде ефикасан, али и јефтин и при томе да задовољи потребе војне неутралности.

Т6 је писао о њему, а то је 4 у 1 израелски Iron Dome, који се користи и за одбрану на малим и веома малим даљинама, као систем за трупни ПВО, ПВО на средњим даљинама, а биће избор и за нову израелску корвету Sa`ar 6, уз то на њега је могуће убацити и ракету Struner ca David Sling-a, радар врхунски, батерија не прескупа, а ракета 20-50.000 $

допуна Drone Dome, за убијање дронова и Iron Beam ласер за пре свега одбрану од артиљеријских пројек-тила, USA га купују под именом Sky Hunter

Odgovori
AL

Ne verujem da raketa sistema Iron Dome kosta samo 20-50k u izvozu, kada Igla, koja je „najprostija“ tako reci, kosta 80k. Verovatno je cena preko 100.000$, sto je opet jeftino za tako nesto.

Saradnja sa Izraelom je svakako pozeljna.

Ma

Zaboga Alene pa to kao da je Grunf konstruisao. Ovde se radi o pripremi za naredni rat (odbranu od agresije) protiv USA i NATO tako da to ne ide sa izraelskim naoruzanjem, samo cistokrvne rusko-beloruske raktetle a u ruci Mandusica Vuka bice svaka puska ubojita!

Pe

Pa ko zna mozda i bude Iron Dome,..mada nema dobre odbrane a da nije skupa. Koliko znam 1 divizion Iron Dome je 50-70 mil usd. ..sad to nije malo. Ono sto se meni svidja kod tog sistema je relativno velika vatrenavmoc po 1 lansirnom orudju.

12

1 baterija Iron Dome je USD 50M, a raketa je USD 40K. A i pojavila se informacija da će SAD odustati od njega.

Ni

Ma nece Srbija sad nabaviti nista jer ovo protivustavno uvodjenje vanrednog stanja ce nas odvesti u recesiju i ponovo cemo se posle zaduzivati i cekati sledecu deceniju za modernizaciju vojske

Vl

Alan Ford.
Pa gde baš pomenuste Iron Dome? Taj sistem je možda najskuplji od svih u klasi. Rakete paprene sa cenom …
Po meni je najbolji sistem, kao stvoren za nas, S350. On mi izgleda kao fuzija Buk-a i S300… Koristi i rakete od S400.
Problem je što i Rusiji nedostaje sistem kao S350, pa je verovatno da ga za izvoz neće biti skorije

Ha

Ovo je sve sibanje mrtvog konja, bolje je da se krpimo i strpimo jos 3 do 4 godine ako treba i onda krenemo u nabavku Buka M3, bice skup ali ako bi nabavka isla sukcesivno onda bi ista bila i dostizna i uz Pancire i Pasars sa integrisanim Mistralom imali bi solidan PVO a mislim da nabavka Buka M3 ne bi izazvala politicku histeriju u Nato, negodovanje, bes, pretnje, pritisak svakako ali da bi nam na kraju ipak progledali kroz prste kao i sa Pancirom.

Odgovori
Al

Kakva više modernizacija nečeg pohabanog i zastarelog. Srbija treba ozbiljno da se posveti kupovini isključivo novih sistema . Buk M3, Tor M2, Pancir S1, S 400 Triumf. Ja sam svestan da vise od pola vas mislite da je ovo ludost i puste želje ali Srbija da bi ikoristila puni potebcijal svoje neutralnoisti mora dobro da se kvalitetno i u skladu sa njenim potrebama naoruža. Predstave, režiseri, dramaturzi, šminkeri su uvek isti samo se menja scenografija. Rusija se digla sad je vreme da se i Srbija podigne. Pozdrav prijatelji.

Odgovori
DW

Bravo za članak. Treba nastaviti sa analiziranjem potencijalnih sistema koji bi mogli da dođu u obzir. Naravno ono što je realno moguće i bez fantazija.

Odgovori
Pe

Izbor PVO sistema treab da bude objedinjen skup vise faktora,od kojih su glavni:
1/tehnicke karakteristike sistema,
2/efektnost sistema dokazana u realnim vojnim sukobima do sada
3/cena, (i finansijka i politicka) koja je realna za zemlju
Koja zemlja je proizvodjac, nebitno.
Ako pogledamo ukupnu istoriju sistema NEVA i KUB, njihove upotrebe u sukobima na Bliskom istoku, Jugoslaviji itd, dolazimo do zakljucka a je bolje ove sisteme izbaciti iz sluzbe cim budemo imali zamenu.

Odgovori
Mi

Velik problem je Dušane stavka # 2

Tu se prvo mora odrediti kriterijum a ne subjektivni i parcijalni pogledi na dosadašnju praksu.

Po vama bar po dosadašnjim komentarima niko ne bi trebao da kupi ništa rusko, a kao što vidite ponaričito kod PVO situacija je suprotna. Zemlje čekaju u redu da dobiju isporuke novih ruskih PVO.

99te Jugoslavija je bila u lošem stanju i možda je mogla da se odbrani od napada iz vazduha od 1-3 zemlje kao recimo Rumunije, Bugarske, i Madjarske, pa i Nemačke, Italije sa tadašnjim PVO. Tu bi se naš PVO pokazao verovatno dosta solidno. Moramo se spustiti na zemlju i sagledati ekstremnu situaciju tada. Medjutim bili smo napadnuti od strane američke koalicije najmodernijih sistema odjednom. Tu već nema dokazivanja niti šanse za sijanjem nikakvih aparata. Nismo imali ni stariji BUK sustem a kamoli nesto bolje. Jako malo bi nam i to pomoglo zbog ogromne razlike u odnosu snaga.

Isto je i sa čekanjem u redu da se dobiju američki PVO ali zbog drugih razloga. Nigde se današnji Patriot nije pokazao u praksi isto kao ni S300\400 a tek njegov prethodnik 😃 Zasto ga onda kupuju, šta mislite? Zato što nemaju izbora jer moraju američki sistem zbog vojno političke saradnje. A izbora nema kao kod Rusa. Samo jedan sistem sa lošim iskustvom u praksi. Jednostavno računaju da će efekat odvraćanja biti dovoljan i da će im prodavač (Amerika) stati na stranu u sukobu jer su platili debelo. .

12

1. Tehničke karakteristike sistema – slažem se sa ovom tačkom, jedino bih dodao i adaptabilnost kao karakteristiku, tj. kompatibilnost sa postojećim i budućim sistemima.
2. Efektnost sistema dokazana u realnim vojnim sukobima do sada – ova stavka bi bila nebitna, jer je tu glavni pokazatelj način kako ga koriste, a ne sam sistem. Eto podsetiću te na lepu raspravu o Iron Dome sistemu – ako ga koristimo drugačije nego Izrael, kakva je onda efektnost?
3. Realna cena – potpuno si racionalno rekao.
4. Koja zemlja je proizvodjac, nebitno. – Biću direktan za ovo. Molim te, šta će ti ova kontradikcija? Taman si bio racionalan sa tačkom 3.

„Ako pogledamo ukupnu istoriju sistema NEVA i KUB, njihove upotrebe u sukobima na Bliskom istoku, Jugoslaviji itd, dolazimo do zakljucka a je bolje ove sisteme izbaciti iz sluzbe cim budemo imali zamenu.“

Istoriju upotrebe treba dublje analizirati da bi se dobila jasna slika ovih sistema, a ne da pogledamo statistiku „na brzaka“ i damo površne zaključke. Neva i Kub su imali mnoge modernizacije, neke od njih su toliko duboke da su postali maltene novi sistemi. Da li su dobri ko i ovi novi sistemi, to već ne mogu da dam mišljenje.

Ma

>> Po vama bar po dosadašnjim komentarima niko ne bi trebao da kupi ništa rusko, a kao što vidite ponaričito kod PVO situacija je suprotna. Zemlje čekaju u redu da dobiju isporuke novih ruskih PVO.

Pa sad, realno, ako zanemarimo ucinak slicnih USA sistema u koje je i investirano manje, jer njih PVO manje interesuje, ruski klijenti su zemlje koje od Amerike i ne mogu da kupe oruzije, dakle politika. Jedini (svez) izuzetak je Turska, njima je kapiram S-400 dobar jer ispunjava brojne ekonomsko politicke kriterije, osim toga Turska nece nikada doci u sukob visokotehnoloskim vojskama kao sto su Izrael i USA ili NATO paktom a za sve ostalo S-400 se cini da je adekvatan. Erdoganu je par milijardi za ruski PVO sasvim isplativa suma da se napravi statement prema USA i on je to tako i uradio, realno sta ce uopste Turskoj PVO, da nece mozda da ih napadne Gruzija ili Kurdi? Ta kupovina je pre bila kao: Eto Vladimire srusili smo vam avion, vala bas bez’ze bila akcija jarane ali ne moz’te vi da letite tu kako vam padne na pamet jarane. Ajd’ nemojte da se ljutite, ah sto ste takvi… Ok, vazi, kupicemo od vas malo PVO-a ali molim lepo skinite nam embargo na uvoz pradajza i halve, to nas vise kosta nego 5 baterija S-400. Aferim Vladimire, znao sam da cemo se dogovoriti, ajd sad malo tufahije da probas, bujrum! Sve u svemu diktatorska azijatska banda :-). Mi smo u Evropi svidjalo se vama to ili ne.

AL

@Mayer
Pa nije bas, u Indiji su Patriot i S-400 bili direktni konkurenti, pa je S-400 pobedio, prosto je tehnicki bolji sistem, kao sto je F/A-18 bolji avion od Miga-35, fakti prosto.

Turska je pokusavala da kupi Patriot vise puta, blokirani su. Turska jeste u NATO-u, ali je vise silom prilika, nego sto ih SAD tamo stvarno zele i veruju u njih.
S-400 je tu da popuni rupu koju su stvorile posledice vojnog puca, tj. hapsenje velikog broja pilota, nista drugo.

Spoljna politika turske je malo haoticna u poslednje vreme. Ne mozete porediti Putina i Erdogana. Jedan je veteran hladnog rata, dosta pragmatican, drugi je populista obican. Do juce je bio u koaliciji sa Kurdima, danas ih bombarduje, sutra ce biti nesto drugo i tako u krug dok ga ne skinu.

Mi

@Meyer

Jeste tako, slažem se sa svim #to ste napisali gore bilo to smešno ili normalno. Politika je mnogo efikasnija od bilo čijeg PVO

Ipak zemlje kojima nije dozvoljeno da kupe američki Patriot, čak i da mogu da ga kupe šanse su da ne bi to uradili iz više razloga. Cena, ograničenja mgućnosti sistema u poredjenju sa S300\400 i manjak izbora za dodatne veoma mobilne kompatibilne sisteme sa kojima mogu da firmiraju različite slojeve PVO. Od Tor, Pancir, BUK, do S300\350\400.
Još jednom da ponovim, mnogo veća cena!

Osim sistema Patriota koji se do sada nije bas uspesno iskoristio (u koji jeste uložena ogromna lova u zadnjih 40 godina) USA nema ništa da ponudi tim zemljama osim većih antibalističkih PVO. Svi od Patriota pa navise su izuzetno skupi i isto tolioo nedokazani u praksi.

Zato sam rekao da je stavka #2 jako komplikovana i dodao bih jos da ustvari ide u korist ruskim sistemima jer se u praksi zna kada su kako i šta pogodili, i kako i zašto kada nisu. A ima ih da biraš i stalno se unapredjuju.

Ma

Bacanje para bolje lovu uložitu u ofanzivno oružje npr. modernizovati migove da mogu da gadjaju ciljeve od 150 km pa nadalje.Ulaganje u ove lomove je najobičnije bacanje para bez ikakvih rezultata da budemo zaštićeni.PVO imaju siromašne zemlje .

Odgovori
WE

Ako može, treba ih NABUDžITI !!! Naročito KUB u Kvadrat-MA sa raketama 9M317. Ali prioritet kupiti neki novi PVO npr. Barak-8, kad je već najavljena saradnja sa Izraelom.

Odgovori
sr

Tako je.Nas su gađali iz Bosne, Italije(Avijana) sa brodova iz Jadranksog mora, sa komšijskih aerdoroma u okruženju itd.
Defanzivno oružije (PVO) bez ofanzivnog nema pravu vrednost.
Dva puta bi se NATO zapitao 1999. god. da smo gađali aerdrome u Bosni, Albaniji, ..što da ne Avijano…..jeste da je to tada bilo skoro nemoguće , ali na greškama se uči.

Odgovori
ma

Pred pocetak bombardovanja nato generali su se raspitivali imamo li S300 kada su dolazili u Beograd. Pored upucenih pretnji sistem S300 ih je najvise interesovao imamo li ga ili ne. To nesto govori. Pametnom dosta. Tada bi morali drasticno da menjaju svoj plan i strategiju napada.
Danas ako sistemi PVO nemaju mogucnost otkrivanja ciljeva sa smanjenim odrazom, ako nemaju veliku brzinu otkrivanja, pracenja i gadjanja, ako nemaju veliku otpornost na ometanje, ako nemaju mogucnost unistavanja nekoliko ciljeva istovremeno, ako nemaju domet bar do 100km onda slaba vajda od takvih sistema. Tu se ne racunaju sistemi kratkog dometa vec iskljucivo srednjeg dometa. Danasnji sistem PVO srednjeg dometa mora biti sposoban da odbije masovniji udar dakle mora istovremeno da dejstvuje na veci broj ciljeva velikom brzinom. Mora imati radar sposoban da radi i u uslovima jakog elektronskog delovanja.
Svi ovi sistemi koji su predstavljeni u analizi to ne mogu da obezbede.
Oni jesu znacajno modernizovani i mocniji od nasih sistema ali to nije dovoljno za danasnje savremeno ratovanje. Imalo bi smisla nabaviti neki od tih sistema ali samo uz nabavku sistema S300pmu2 ili S400 uz jos kupovinu Pancira. Ukoliko se napravi velika greska i ne nabavi se S300pmu2 ili S400 mora se traziti adekvatna zamena za te sisteme u vidu respektabilnih sistema srednjeg dometa sa navedenim borbenim mogucnostima. Sve ostalo su prazne price ukoliko se zeli mirno nebo nekoliko decenija. Ako se nabavlja tek da se vidi da postoji neka PVO i za prikazivanje na TV radi mazanje ociju narodu onda je to druga stvar.
Ako se nabave ovakvi sistemi iz Belorusije doci cemo u situaciju da za 10ak godina budu potpuno inferiorni u odnosu na vazdusne ciljeve. A njihova isporuka bi trajala godinama a jos nista nije ucinjeno konkretno ni po tom pitanju. Mi ne mozemo kupiti ni dve baterije Pancira S1 a mastamo o drugim sistemima.

@
Vidovnjak nije Srbija izgubila rat to si ti nesto pobrkao u svojoj glavi.
„Sve u svemu diktatorska azijatska banda“
„Mi smo u Evropi svidjalo se to nekome ili ne“
Zar Brisel nema diktatorsku bandu?
Evropa je danas u srednjem veku samo ti to jos ne vidis zbog svoje bahatosti, arogancije, vladavine komunistickim metodama. Ta ista Evropa danas je u rasulu niko nikome da pomogne u nesreci. Zao mi obicnog naroda. Zasto je Italija trazila pomoc iz Kine i Rusije? Gde su joj zapadni prijatelji u nevolji a posebno oni preko bare?

Odgovori
An

Američki generali su se raspitivali imamo li S-300.
Da li je moguće da ozbiljan čovek izgovori nešto ovako?

М

Диа је имала податке да ми немамо С-300.

co

S350 Vityaz i Bog da te veseli…

Odgovori
ve

Po meni PVO Srbije bi trebao da se bazira iskljucivo na ruskim sistemima.Ja ni ove mistrale od Francuza kupio ne bih koliko god da su dobri.Ne mogu da zaboravim da je iznad moje Podgorice 99 letjeo i francuski Miraz.Rusi ako nesto prave najbolje na svijetu to je PVO i raketni sistemi uopste.Sosna idealna zamjena za Strelu1/10,Tunguska za trupni PVO Pancir i Tor da stite Buk 3 ili S350/S400 i to je to.Samo treba puno para.Ako se napravi neka domaca IC raketa budzevinom rakete vazduh-vazduh na bazi iskustva sa RL1 iz 99 to bi bilo super.

Odgovori
Te

Dear friends,
I wish you all good and to be safe. I hope everything will pass without much harm. It is a time to think about what unites us as human beings. Hope we will meet again, all of us and our families, safe and sound, after all this will be gone.
Stay safe and take care.

Best regards,

Odgovori
Te
AL

Hardy „combat mode“ with 3 missiles. This is probably QRA configuration for air-police duties.
Love the paint scheme. RoAF has some of the coolest colors on combat aircraft.

Mi

Its incredible to see a medium range missile attached to tips of the wings of this light/medium fighter, while much lighter Aim-9X hanging under wings :-)
I always found this impressive!. It doesn’t even look too bad at all.
Can you imagine MiG or even quite larger Sukhoi carrying R-27 or R-77 on wing tips. I can’t
Be safe neighbor! 🍻

VS

Svakako dobra stvar i na tome se radi,kako cujemo od zvanicnika…Sto se NEVE i KUB-a tice oni su se sasvim doboro pokazali i u izvornom obliku.Kako u VRS tako i u Srbiji ili ti SRJ.Sa ovako dubokim modernizacijama to su prakticno drugi sistemi .Duplo mozda i troduplo bolji.Novi sistemi protiv ometanja,nove rakete,NEVA sada nije vise samo sttacionarni PVO sistem…Novi i poboljsani radari…Da sad ne idemo dalje neko ko mnogo vise zna o tome napisao je sve u tekstu.Znamo svi da smo i zbog vrhunskog sistema PANCIR umalo popili sankcije…Sada je to po meni mnogo pametnije odradjeno.Preko Belorusije svoje dobre PVO sisteme kojima je preko potrebena modernizacija.Dovedes prakticno na ono sto smo hteli .KUB uzor kasnijem BUK sistemu, dovesti na nivo KUB kvadrat M.Sto se granici sa sistemom BUKM2.I samim tim i mogucnostima ovog sistema.NEVA koja je kod nas imala bolje rezultate ,da tako kazemo u obaranju letelica i letecih objekata NATO 1999 godine,od KUB sistema.Za koju god da se modernizaciju odlucimo.Mada mislim da smo deo sto je bilo moguce kod nas,i sproveli.Koju god da odaberemo od ove dve modernizacije da li PECHORA 2MT ili S-125MB.Mislim da ce svakako NEVU lansirati u jedan ozbiljan PVO sistem srednjeg dometaMozda cak u, rangu KUB kvadrata ili ti BUKM2 sistema .Tako da je ovo i naj pametnije i naj isplativije resenje.I bez posledica za nas .Jer mi samo modernizujemo svoje vec postojece sisteme PVO…I to ne radimo preko Rusije…Ako takodje uzmemo u obzir da smo nabavili verovatno najbollji PVO sistem kratkog i srednjeg dometa Hibridni sistem PANCIR S…Mistral 3, jos jedan od najboljih u svojoj klasi…Pa ce to sve biti integrisano na PASARS 16…I da ne zaboravimo i razvoj jos jednog PVO sistema domace proizvodnje MTU-M4…Mislim da je posle dugog niza godina ,ako ne i decenija .PVO VS ,moze bar malo da odahne.Ako se sve to sporvede u delo.To ce biti pun pogodak .Nazalost dosta toga zavisi od velikih sila ,pre svega.Ali i od nase kilave politike,i isto takvih politicara…

Odgovori
ma

Su35 i Su34 na krajevima krilla nose sisteme za PEB.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor