BEG airport status
[ANALIZA] Tragedija Kobija Brajanta i paralele sa Srbijom Helikopter u kojem je leteo Kobi Brajant bio je identično obojen u fabričkoj boji proizvođača kao i isti tip helikoptera u floti Helikopterske jedinice MUP-a Srbije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ANALIZA] Tragedija Kobija Brajanta i paralele sa Srbijom

Poznati košarkaš Kobi Brajant i još osmoro ljudi poginulo je kada je u nedelju 26. januara helikopter Sikorski S-76B (N72EX) kojim su leteli udario u brdovit teren nedaleko od Los Anđelesa.

Tri dana nakon tragedije saznajemo nove detalje ovog leta koji u jednom svom segmentu podseća na tragediju helikoptera Vojske Srbije iz marta 2015. godine dok, igrom slučaja, u Srbiji postoje dva identična Sikorski helikoptera koji aktivno lete.

Kako je prekjuče preneo Vašington post, pilot helikoptera je ne samo bio IFR (letenje uz pomoć instrumenata u složenim meteo uslovima) osposobljen već je bio i IFR instruktor sa zavidnim iskustvom (8200+ sati naleta, 1200+ na tipu). Američki mediji takođe prenose nekoliko izjava njegovih kolega koji svedoče o vrhunskom profesionalcu, instruktoru i čoveku koji nije bio sklon riziku kada je leteo.

Sa druge strane, mediji konstatuju da je meteo situacija bila nepovoljna, kako na osnovu očevidaca tako i na osnovu novih snimaka. Niska baza oblaka bila je vidljiva na gotovo svim TV izveštajima.

Mejnstrim mediji (i YouTube) su i ovaj put netačno protumačili većinu detalja nesreće u potrebi da što pre nešto objave, slično kao u slučaju udesa helikoptera u Hrvatskoj. Naglašavaju se „special VFR“ pravila letenja i gubitak helikoptera na radaru kao značajni faktori. Oba detalja nisu toliko bitna za rešavanje neposrednog uzroka pada letelice koliko nekoliko poslednjih trenutaka za koje podatke još nemamo.

Na internetu su se pojavile i spekulacije da je devetoro ljudi bilo previše za ovaj helikopter, posebno u stražnjoj VVIP konfiguraciji. Sinoć se na YouTubeu pojavio i snimak koji pokazuje da je N72EX imao 3-3 konfiguraciju u putničkoj kabini. Nije poznato kada je snimak nastao ali je poznato da je S-76 kao tip helikoptera (originalno projektovan prevashodno za offshore opracije) sertifikovan za čak 12 putnika. Takođe je poznato da postoje VIP opcije sedišta kojima se nasloni za ruke uklanjaju ili se zamenjuju kompaktnijim „klupama“ što može značiti da je verovatno svaki od putnika imao svoje sedište (sajt operatera helikoptera i navodi da može prevoziti maksimalno 9 putnika). Zabranjeno je da deca sede roditeljima u krilu kako u „private“ tako i u komercijalnim letovima. Takođe, nije dozvoljeno da putnici sede na levom sedištu, pored pilota.

„Bravo“ model kupljen je devedesetih za Slobodana Miloševića i dan danas prevozi srpski državni vrh / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Ono što nedvosmisleno znamo je da je N72EX bio „Bravo“ model Sikorskog S-76. Jedan od najkvalitetnijih i relativno najopremljenijih helikoptera za (VIP i VVIP) prevoz putnika. Letelica ima dva turbo-vratilna motora verovatno najpopularnije familije PT-6. Tip je sertifikovan za IFR operacije, ima auto-pilot i sistem za dodatnu stabilizaciju prilikom ručnog letenja. Pilot je bio više nego iskusan u instrumentalnim pravilima letenja ali let nije obavljao po (navigacionim) „sredstvima“ već ga je započeo kao VFR (vizuelna pravila letenja).

„Bravo“ model nema snimače parametara leta i audio komunikacije. Kada je Sikorski S-76 u pitanju, tek „Delta“ modeli pa na dalje imaju EGPWS-like sisteme kao i „crne kutije“.

Međutim, sve i da je helikopter imao TAWS/EGPWS (automatizovano, često audio, upozoravanje pilota da leti blizu terena) ukoliko je zaista ušao u IMC uslove (oblake ili maglu) to mu ne bi pomoglo. „Rotary“ zajednica je istraživanjem došla do podatka da ukoliko pilot uđe u IMC uslove a nije u IFR režimu i još bitnije nije osposobljen za IFR letenje ima najviše 47 sekundi života. Iako deluje logično da bi helikopter mogao da se spasi svake loše meteo situacije tako što će jednostavno da se zaustavi u vazduhu (zalebdi), razmisli i nađe rešenje, to ne odgovara realnosti. Za svako lebdenje potrebna je spoljna vizuelna referenca objekta ili zemljišta ili u suprotnom dolazi do prostorne dezorijentacije kao kod letenja avionom. Jedino rešenje je progresivan let, da ste obučeni i sertifikovani za letenje u tim uslovima i da vam je letelica takođe opremljena potrebnom IFR opremom. Kobijev pilot i letelica su sve to najverovatnije ispunjavali, nesumljivo je došlo do komplikacije koja je bila uzrokovana vremenom ali neposredni uzrok i dalje može biti i neki treći razlog, kao na primer iznenadan medicinski problem pilota.

„Echo Golf“ u letu jula prošle godine / Foto: Igor Salinger, Tango Six

Dok se istraga ne okonča za maksimum 18 meseci nećemo znati posredne i neposredne uzroke tragedije ali je indikativno da FAA nije sprovela proporuku NTSB-a nakon nesreće „Alpha“ modela S-76 2004. godine u Americi kada je poginulo desetoro ljudi. NTSB je tada naložio da svi helikopteri sa mlaznim motorima (sa 6+ sedišta) u Americi moraju imati neki TAWS (Terrain Avoidance Warning System). NTSB je 2005. bio uključen u istragu udesa S-76C u Baltičkom moru kada je poginulo dvanaestoro ljudi. Tada je NTSB naložio da svi Part 91 i 135 helikopteri imaju snimače parametara leta. Ni to nije usvojeno.

Sve i da je helikopter imao neki TAWS sistem greška je uopšte naći se u oblacima ako niste planirali IFR let. Da je letelica imala snimače parametara leta to bi svakako ubrzalo donošenje zaključaka u istrazi.

Paralela sa Srbijom broj 1

Ukoliko je loša meteo situacija bila posredni uzrok (što pouzdano i zvanično nećemo znati još minumum 12 meseci) onda treba naglasiti da se takvo okruženje ne stvara odjednom. Osim pretežno leti kada konvektivna oblačnost može „iznenaditi“, meteo situacija je često poznata unapred. Dakle ukoliko se „nađete“ u oblacima koji se „zatvaraju“ pre će biti da ste ili loše procenili meteo uslove prilikom pripreme leta ili ste podlegli pritisku da „nije strašno“, da će se „promeniti“ i da ćete naći neku „rupu“. Iz loše „go/no go“ odluke dolazi i situcija koja je u Americi brendirana kao „Scud running“ i često je možete pročitati u komentarima Brajantove tragedije.

Ukoliko je tačno da je destinacija kobnog leta bila turnir na čije je otvaranje trebalo stići na vreme kako pojedini američki mediji prenose, onda je moguće i da je pilot bio pod pritiskom da se let obavi. Spekulacije u analizama idu i do toga da je poslednja etapa leta bila pokušaj izvlačenja iz IMC uslova i da je u tom trenutku došlo do udara o brdo.

Sedmoro života izgubljeno je 2015. godine kada se helikopter Vojske Srbije srušio u reonu aerodroma „Nikola Tesla“ u uslovima koji su pri kraju tog leta gotovo sigurno bili IMC ili prema vojnoj terminologiji – složeni meteo uslovi. Neposredan uzrok pada je vojnom istragom nedvosmisleno ustanovljen kao udar o tlo usled nagiba koji je nastao zbog prostorne dezorijentacije pilota koji je leteo ali je stručna i šira javnost u danima nakon događaja došla do zaključka da je posada (i civili u letelici) praktično dovedena do pogibije nizom pogrešnih odluka kako prilikom odluke da se let uopšte održi tako i zbog nestručnosti političko-vojnog lanca komandovanja u upotrebi takvog tipa letelice za taj tip (HEMS) misije. Najkonkretniji dokaz u prilog ovim zaključcima je činjenica da je prvi poziv za prevoz obolele bebe došao Helikopterskoj jedinici MUP-a Srbije i da su oni zbog trenutnih meteo uslova, poštujući njima odobrene (u civilnim pravilima letenja) minimume odbili da polete. Školski primer gore pomenute „go / no go“ odluke kojom se predupređuju „iznenađenja“ i eliminiše moguća pogibija usled meteo uslova. Američki mediji javljaju da je u nedelju obližnja helikopterska jedinica policije Los Anđelesa takođe odlučila da ne leti zbog meteo uslova. Tipovi helikoptera i lokacije istina nisu uporedive sa Brajantovim letom ali je interesantna paralela sa srpskim slučajem.

Kao i u slučaju solidno opremljenog Brajantovog helikoptera i vrhunski obučenog pilota, srpska vojska i policija su, između ostalog i kao rezultat tragedije 2015. godine, dobili najsavremenije helikoptere i gotovo velika većina njih je sada obučena i za IFR letenje. Ali kao što tragedija poznatog košarkaša potvrđuje, ni najsavremenija tehnologija ne presuđuje koliko struka i disciplina u letenju i još bitnije – planiranju letenja. Dok svi oni koji lete VIP letove (predsednik Srbije je jutros na primer do Bosne i Hercegovine odleteo MUP-ovim Erbasom) posebno moraju da se nose sa ljudskim faktorima svojih „bitnih“ putnika i moraju imati autoritet da im kažu „ne“ kada je to potrebno.

Popularan helikopter za VIP prevoz za neuobičejano velikim brojem gubitaka. Za sada je 43 primerka izgubljeno u udesima / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Paralela sa Srbijom broj 2

Srbija je u poslednje četiri godine postala jedna od najegzotičnijih zemalja po raznolikosti tipova helikoptera kako u civilnoj tako i u vojnoj upotrebi. Pre nekoliko nedelja smo videli Vojsku Srbije koja trenutno u naoružanju ima pet različitih tipova helikoptera dok je u civilnoj upotrebi moguće videti podjednaku raznolikost. Kako Tango Six saznaje, pre nekoliko dana je u Srbiju stigla i nova civilna Koala koja će leteti na slovenačkom registru.

Igrom slučaja, ova raznolikost nam daje i drugu paralelu sa tragedijom Kobija Brajanta iz razloga što su u Srbiji trenutno plovidbena dva helikoptera Sikorski S-76B.

Jedan je bolje poznati YU-HEG S-76B Helikopterske jedinice MUP-a Srbije koji je u VVIP konfiguraciji sa kožnim sedištima 2-3 rasporeda. Policijski „Echo Golf“ je noviji, proizveden 1997. godine (serijski broj 760444) dok je N72EX proizveden 1991. godine (serijski broj 760379)

U pitanju je dosta noviji helikopter od N72EX budući da je proizveden 1997. godine i gotovo sigurno je bolje opremljen. Sikorski srpske policije ima veće LCD prikazivače parametara leta dok je EX imao analogne instrumente. HEG je takođe „single pilot IFR“ sertifikovan i do dolaska novih Erbasovih H145M helikoptera bio je jedan od najbolje opremljenih helikoptera u zemlji.

Iako trenutno na internetu ima najviše fotografija Kobija Brajanta pored N72EX u kamuflažnoj šemi sa Najk znakom, ovaj helikopter je tu šemu nosio samo kratko vreme. Bio je obojen u identičnu standardnu šemu bojenja kompanije Sikorski za ovaj model letelice u koju je obojen i YU-HEG.

Drugi Sikorski S-76B registrovan je Srbiji za privatne potrebe. YU-HOH (serijski broj 760395) je proizveden 1992. godine.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

ah

Na snimcima nesrece vidi se helikopter van kontrole koji pada sa visine.Nije zbog magle.

Odgovori
Ve

Ne postoji snimak ove nesrece. Mogao si samo neki lazan snimak ili snimak druge nesrece da vidis. Postoji samo audio zapis sa kamere obliznje kuce. Da ne nagadjam jer nisam sertifikovan za istragu, ali na osnovu nekih opstepoznatih stvari o VFR i IFR letenju i s obzirom na tip letelice koja je dosta pouzdana i zbog toga koristena za VIP prevoz, moze se na „prvu loptu“ reci da je najverovatnije pilot kriv. Lose je sto se komunikacija zbog loseg prijema izmedju pilota i ATC prekinula poslednji minut leta inace bi u slucaju otkaza motora pilot uputio „Mayday“ kontroli leta i to bi uklonilo sumnju sa njega.

St

Snimak o kom pricas je nastao u Afganistanu prosle godine. Ne postoji snimak Kobijevog pada mada postoje slike mesta nesrece malo nakon pada koje su slikali par mountain-bike biciklista koji su bili na tom brdu i koji su „zamalo poginuli kad su vrata helikoptera odletela ka njima pri eksploziji“. Kako oni kazu, videli su takodje par delova tela na zemlji :(

AL

Interesantna paralela i dobar tekst.
Kad vec ne mozemo „vratiti vreme“ nadam se samo da nece krenuti medijska hajka na pilota kao kod nas. Ono je stvarno bilo i vise od sramote.

Odgovori
BB

Znači za SM nije bio fatalan YU-HEG već „exYU-HAG“

Odgovori
С

Хеликоптер није купљен за Слободана Милошевића већ за потребе председника Србије/Југославије.

Odgovori
ID

Grešiš, kupljen je za Slobodana Miloševića.
Ako je u tom trenutku Sloba bio predsednik Srbije,e onda je bio predsednika Srbije i obrnuto.

AL

@ID
Kao sto vidite, nije ga poneo u grob sa sobom, niti ga koristi ostatak njegove porodice, nego sluzi i dalje za potrebe kabineta predsednika i vlade, a kao sto vidimo sluzice jos, mozda nekim novim vlastima, ako bog da.

Dok recimo mnostvo imovine, pre svega industrije, sto je drzava konfiskovala privatnim licima posle ’45 ili sama izgradila sopstvenim novcem je zavrsilo u rukama judi bliskim vlasti posle 2000……Pa sad ko tu vise ima „privatnu drzavu“ vi odlucite….

Pe

@ Сибир Mislim da je autor clanka hteo da naglasi da je Slobodan Milosevic izabrao upravo ovaj tip helikoptera.

д

Petrovic Dusan опште је познато да је Слободан Милошевић био велики познавалац ваздухопловства нарочито хеликоптера.

Ma

>> mozda nekim novim vlastima, ako bog da.

Kakvim novim vlastima, ovi ce da vladaju do veka…

AL

@Mayer
ma kakvi….sad je to vec na poslednjim etapama….U svakom slucaju, nadzivece ih S-76

ID

@ AL-41F1
Kupljen je za Miloševića i mislili su da će večno vladati,kao i mnogi drugi. Sada ga predsednik ne koristi. Niko nije poneo u grob ništa, ali se postavlja pitanje štete i poslednica vlasti.
Nije ovo form za to. Ne branim da ga volite, briga me. Možda se može objasniti kao stokholmski sindrom.

Pe

Mene najvise iznenadjuje velika zalost zbog pogibije koja je posledica snobovskog zivota dobro placenih sportista.Realno, mogao je da dodje i automobilom i bude ziv.
To jeste i glavna razlika izmedju situacije u Srbiji (spasavanje) i u Americi (ide helikopterom jer ima novaca pa ne zeli da sedi u guzvi u saobracaju).

Odgovori
AL

ala si ti druze ogorcen sam na sebe….

BB

A u čemu je tvoj rođak Dražen poginuo?

Kao u autima se ne gine…

Pe

@ AL-41F1 Realno, odjednom nam je svima zao milijardera koji se vozika helikopterima, jer ima love za to,a nije nam zao gladnih u svetu.

JU

Kao što je poznato, drumski prevoz je bezbedniji od vazdušnog… Zar ovo da čitamo na vazduhoplovnom portalu? Je l ti nije žao ni stradalih devojčica?

A znaš li, Dušane, da je Žućko Korać poginuo u kolima – jer je JAT otkazao let?

Cr

Poznate ličnosti ne koriste helikoptere isključivo iz obesti. U konkretnom slučaju, ako bi se na autoputu zaglavili u gužvi trebali bi im sati da stignu tamo gde su krenuli a u LA nije zanemarljiva ni mogućnost oružane pljačke ili nečeg još goreg na autoputu. Poznati i bogati su prve mete za tako nešto.

Pogrešili su sa odlukom da uzlete i tu odluku su preskupo platili. Moguće je da su i ranije leteli na toj ruti po lošem vremenu pa ih je to ohrabrilo. U svakoj situaciji treba biti surovo realan ali teško je odupreti se kada „neće valjda“ rezon napadne um…

š

Pomenuste ‘precednika’ i njegov let u ovom tekstu…u povratku su morali da se vrate nazad u R.Srpsku baš zbog loših meteo uslova. Pilot nije hteo da rizikuje . Da je rizikovao ko zna šta bi bilo? Ovako izgleda da je pročitao i ovaj tekst pre poletanja ,pa je poslušao i ovde data uputstva ;-)

Odgovori
Mi

Kao obicno razliciti komentari Cinjenica da se tragedija desila Mene kao profesionalca zanima uzrok Svaka vazduhoplovna nesreca nazalost deluje i edukativno Kao i obicno posle bitke svi Generali su pametni Taj tip helikoptera je sigurno jedan od najkvalitetniji Jedino sto nema komletan sistem odledjivanja rotora kao vecina Ruskih helikoptera U svakom slucaju sacekajmo da se zavrsi zvanicna istraga ,a ne da dajemo proizvoljne komentare Nemojmo stalno ubacivati nasu politiku cak i kad je nesteca u Americi

Odgovori
Mi

Slazem se sa gospodinom Miletom Na ovom portalu treba da budu strucne diskusije Prihvatam da ponekad te srucne diskusije nisu potpuno argumentovane Prihvatam i da je neko naklonjen Zapadnoj vojnoj avijaciji a neko Ruskoj Samo mi gao vazduhoplovci politiku treba da ostavimo sa strane Mene licno svaka Vazduhoplovna nesreca pogadja Ali iz tih nesreca barem da izvucemo neko iskustvo da ne daj boze se ne bi ponovila

Odgovori
Т

Своjевремено сам имао претпоставку да jе у летилици дошло до панике цивила кoja je утицала на реакциjу пилота, а ево и сад ми та мисао пролази док читам… Жао ми je деце…

Odgovori
Vl

Komentar: NTSB preoprucuje, nije im delegirano da zahtevaju ili odlucuju. Samo daju misljenje i preporucuju a an regulativnom telu (FAA tj DOT) je na tome da sprovedu preporuku ako nadju zashodno.

Odgovori
PW

Verujem da je lapsus u tekstu, ali ga valja ispraviti. Ne može pogonska grupa helikoptera biti turbo-elisna, već turbovratilna. Istina je da PT6 motora ima i u turboprop i u turboshaft varijanti.
Takođe, ako bi neko mogao da pojasni, kako je moguće da nešto što je NTSB „naložio“, ne bude usvojeno od strane FAA, kako navodi autor? Razumem da ne sprovedu neobaveznu preporuku, ali nalog valjda moraju. Odgledao sam gomilu onih Air Crash..na NG i na kraju svake epizode ima ono koje su mere naložene i mi gledaoci stičemo utisak da je to maltene odmah primenjeno i da je svakim danom sve bezbednije leteti, uz neki osećaj da žrtve ipak nisu bile (potpuno) uzaludne, nego su omogućile da se neki drugi životi sačuvaju u budućnosti.

Odgovori
Pe

Moja greška, u pravu si. Hvala na ispravci.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj