BEG airport status
Alžir još jedan korisnik višenamenskih borbenih aviona MiG-29M i M2 Ugovor za 14-16 aviona najverovatnije je potpisan na avio-salonu MAKS-2019 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Alžir još jedan korisnik višenamenskih borbenih aviona MiG-29M i M2

Specijalizovani alžirski vojni veb portal menadefense.net preneo je u ponedeljak 26. oktobra da je Ratnom vazduhoplovstvu Alžira isporučena prva partija ruskih višenamenskih borbenih aviona MiG-29M i M2.

Kako se navodi, avioni su u rasklopljenom stanju stigli pre par nedelja i sada su spremni da izvrše svoje prve letove iz vazduhoplovne baze Bousfer. Portal je izneo podatak da su ovi avioni identični onima koje je nabavio Egipat i da će novi MiG-29M i M2 zameniti starije verzije MiG-a 29 koji danas još uvek lete u sastavu 193. lovačke eskadrile RV Alžira.

Menadefense je početkom septembra prošle godine preneo informaciju da je na međunarodnom avio-kosmičkom salonu MAKS-2019. Alžir sa Rusijom potpisao ugovor za nabavku 14-16 višenamenskih borbenih aviona MiG-29M i M2 kao i 14-16 višenamenskih borbenih aviona Su-30MKI(A) koji se već nalazi u naoružanju RV Alžira.

Iako je Alžir prema nekim podacima između 1998. i 2005. iz Belorusije, Rusije i Ukrajine nabavio oko 35 aviona MiG-29 u verzijama MiG-29 9.13, 9.13SE i 9.51 (UB) danas se oni nalaze u svega jednoj eskadrili odnosno 193. eskadrili, 3. puka za protivvazduhoplovnu odbranu u bazi Bousfer.

Uz to Alžir je 2006. godine potpisao ugovor za 28 aviona MiG-29SMT (9.19A) i 6 dvoseda UBM (9.53A), ali je nakon detaljnog pregleda u Alžiru otkriveno da su u te avione ugrađeni delovi stari desetak godina pa je nakon 15 primljenih aviona ugovor otkazan, a avioni vraćeni. Umesto njih je nakon 28 kupljenih Su-30 nabavljeno još 16 aviona ovog tipa.

MiG-29M (ili M2) u Alžiru

Najbrojniji borbeni avion alžirskih vojnih vazduhoplovnih snaga jeste Su-30MKI(A), ukupno je u periodu od 2008. do 2017. isporučeno 58 primeraka. Ovi avioni nalaze se u sastavu 12. puka za protivvazduhoplovnu odbranu koji ima četiri eskadrile i to: 121. eskadrila (baza Ain Beida), 122. eskadrila (baza Ouragla), 123. eskadrila (baza Tamanrasset) i 124. eskadrila (baza Reggan).

Drugi najbrojniji borbeni avion RV Alžira jeste taktički bombarder Su-24, procenjuje se da se u inventaru nalazi 22 aviona u varijantama Su-24MK, MK2, tu su potom izviđači Su-24MRK kao i verzija za protivelektronska dejstva Su-24MPK. Bombarderima je naoružan 4. puk sa 274, 284 i 294. eskadrilom u bazi Laghouat (puk ima i odeljenje stalno bazirano na aerodromu Tamanrasset).

Avioni Su-24MRK i MPK lete u sastavu 525. eskadrile, 5. puka za izviđanje i elektronsko ratovanje, baza Aïn Oussera. U istoj bazi i u istom puku je i 515. eskadril sa malim brojem izviđača MiG-25RBŠ. Osim izviđača moguće je da je u upotrebi i svega nekoliko presretača MiG-25PDS i to u 120. eskadrili baza Bechar koja ima i dežurni par aviona na aerodromu Tindouf.

Osim MiG-29M i M2, kao i dodatnih Su-30MKI(A) u prvoj polovini avgusta ove godine objavljena je informacija da je Alžir novi korisnik i aviona Su-35. Navodno je nabavljeno 32-34 aviona koji će biti isporučeni u periodu 2022-2024.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

M

Dobra vest za RSK MiG.
Sada već moźe da se polemiše zašto nekim zemljama treba taj „prokleti“ MiG kad imaju bolje teškaše Flankere i to najnovijih generacija kao Egipat naprimer, pa i Indija i Alžir. Neki imaju i veoma moderne zapadne avione.
Nama naravno nije dobar 🤔

Ovim pazarom se pojačava smisao postojanja „MiG-35 Paketa“ zbog visoke verovatnoće modernizacije ovih M\M2 krajem ove decenije na daleko moderniji stepen nego ovaj današnji 35-paket.

Odgovori
S

Zato sto im je SU-30 airsuperiority, a 29ka moze biti “support” ili workhorse sto bi rekli ameri. Trenutno se sigurno prodaje po dosta niskoj ceni da bi ga pogurali bolje na trzistu.

Mi nemamo taj luksuz

M

Za Indiju i Egipat je MiG-29M itekako air superiority ptica . Ima sposobnos dopunjavanja gorivom u vazduhu koje nisu morali da naruce da se oslanjaju samo na Flankere. Poenta je da je MiG u dobroj formi itekako sposoban za napade na sve daljine ali je jeftiniji od Flankera jer nosi manje i manji radar ima. Ne mora uvek da se nosi dupla količina svega.
Radari i senzori ce se ionako dogradjivati.

Da li stvarno mislite da Egipat i Indija rcimo nemaju para za duplo vise zapadnih efova ili Rafala, ili ruskih Flankera. Te tri zemlje pazare za svoje dobro i u biznisu su sa celim svetom. Ali iskljucivo biznisu bez sarenih laza i clanstva.

M

BTW, što bibrekli ameri.., ako će MiG-29M\M2 da bude „workhorse“ ikom u 2020 i na dalje pored novih Flankera, SuperFlankera, Rafala, i F-16Block 52, onda je to za najvišu pohvalu! 🙂
To su zemlje sa jako mnogo para ali bez previše političkog uticaja samo jedne strane!

S

@Milos77
Pa i ne bas. Indija je kupila 29K jer bukvalno nisu imali drugog izbora zbog konf. nosaca aviona, to je bila iznudjena odluka, 29M/M2 nisu nabavljali za RV, na konkursku je ipak pobedio Rafal(mada bilo je nekih reci o korupciji). Nesto se suska da ce mozda i 29K zameniti posle samo 10ak godina upotrebe. Samo treba imati na umu da oni nisu za „sud“ o nekoj opremi, posto domaca industrija ima primat u odrzavanju i proizvodnji delova, a nisu postavljeni adekvatni proizvodni standardi pred njih i stiti ih drzava(slicno kao industrija u SFRJ…sta ces „nesvrstati“ to su verovatno od nas naucili). 29K/M po onome sto smo videli do sada, nije odusevio kvalitetom zaista.

Egipatu su 29M doneli bas tu sposobnost popune goriva u vazduhu i popunili su broj eskadrila za „malo novca“. Rafal je bio „prvi izbor“ u toj klasi, samo je u krv skup. Nisu mogli nabaviti jos 45-50 Rafala bez skoro 10 milijardi.

To sto je neka zemlja nesto nabavila ne znaci da je odluka rezonska. Katar je kupio EF i Rafal, oba dvomotorni avioni iste klase, ali eto. I na sve to F-15…..
Kuvajt je kupio EF i F/A-18E/F u gotovo isto vreme(zesca glupost)….

Daleko od toga da 29M ne moze posluziti Alziru, svakako je daleko bolji od 9.13, ali josu uvek ne bi bio „pobornik“ nabavke tog aviona za nase RV. Jedino ako bude bas „jedina“ opcija koju mozemo priustiti u tom trenutku, sto ne verujem, jer nam Rusija ne moze ponuditi nikakvu kreditorsku politiku i ofset.

Ž

Srbofil

Индија користи МиГ-29К и КУБ већ 12 година.

Нереално је очекивати да ће они те авионе раније да повуку из наоружања, баш због тога што имају такав носач авиона. А мислим да би било мало скупо да крену у експериментисање са другим типом авиона.

Ако направе носач са катапултима то је онда друга прича.

S

@Zivojin
Boeing je vec demonstrirao sposobnost SuperHorneta da poleti sa „ski rapme“. Tu je uvek i F-35B.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/35864/f-a-18-super-hornet-is-now-undergoing-ski-jump-launch-trials-for-the-indian-navy

„Ако направе носач са катапултима то је онда друга прича.“

Mislim da su vec najjavili da ce njihov sledeci „super nosac“ najverovatnije biti modelovan po nosacu Kraljica Elizabeta britanske mornarice. Ja sam vise fan katapult sistema poput De Gola jer avioni polecu sa maks opterecenjem, tu su i AEW avioni, nisu ograniceni na helikoptere itd.

P

@Miloš77 Ne znam zasto mesate MiG-29M i MiG-35.
Osim alo mislite da Rusi nece napraviti to, sobecano za MiG-35, sto se sustinski razlikuje od svih MiG-29 do sada.
Iskreno, u ovom se slazem s Vama-sve to (elementi stealth, AESA radar, i td) verovatno i nece napraviti, a sigurno ne pre 2035.

A

@Srbofil

Kada se uzme u obzir namena aviona, Eurofighter i Rafal definitivno nisu avioni iste klase. EF je avion za ostvarivanje vazdušne nadmoći i njegovi konkurenti su F-15 i Su-27 i njihove dalje verzije. U prevodu, jedini pravi evropsku teški lovac, dok je Rafal više višenamenski srednj ilovac i njegovi konkurenti su F-16, MiG-29 i J-10.

M

Koliko se secam Rafal je pobedio jedno dva puta u zadnjih 15 godina na konkursima u Indiji, a koliko ih imaju danas? Tek sad stigao jedan 🙂. Oni su jako specifican kupac iz vise razloga. Taj Rafal, meni ubedlivo najlepsih avion proizveden u Evropi je takodje duplo skuplji od MiG-29M\M2. Dakle bukvalno dva za jedan, ali nije ni samo to. Imaju Indijci para. Problem je sto je sve jako skupo vezano za Rafala, i integracija na nacin koji Indijci zele nije po zelji Francuza. To je ogtomna kocnica i tu ih MiG dobija. Mnogo para je otišlo Rusima a trebalo je Francuskoj kad se gleda na izvestan nacin.
Egipat isto ima i Rafale i jos novije MiG-29M od Indije. To je cista strateska odluka. Po meni pametnije nisu mogli pazariti. Nadam se da će se MiG-29M pokazati dobro. Nadam se isto i za izvoznu varijantu Su-35 sta god to znacilo od ogranicenja. Poenta je ipak da su imali i para i izbora! Veoma malo ograničenja. Alžir ima daleko više ograničenja i izbora. Ipak su se vratili posle onog lopovluka sa SMT pazarom kad su ih s pravom vratili.. Dakle ozbiljni su, traze nivo kvaliteta koji placaju. Nisu budale, rekao bih.

Katar je naravno očajan primer pazara. Kao sto sam vec rekao kad oni pazare nove avione to je kao da kazes Guam „pazari“ nove avione 😬..

Ja nisam za pazar MiG-35 danas, ali mislim da je to vrlo dobra opcija ako kao avion. Ponarucito ako MiG-29M nastavi da se prodaje. Naravno iz politicko ekonomskog pogleda nije tako prosto.
Odluka ne mora i ne treba da se pavi u naredne dve tri godine..ali do 2025-27 da..

M

@Petrovic Dusan
Ne znam sta vam jos uvek nije jasno?

I Živojin i ja smo vam jos prosle nedelje (po verovatno deseti put) ponovili istu stvar. Niste komentarisali pa valda niste procitali. Procitajte jer su komentati uouceni vama.

https://tangosix.rs/2020/23/10/nacelnik-generalstaba-obisao-101-lovacku-eskadrilu-u-toku-radovi-na-modernizaciji-aviona-mig-29/

„MiG-35 paket “ je samo modernija avionika i radar
na MiG-29M\M2.

U svakom slucaju prodaja novih MiG-29M\M2 uplacuje clanarinu za buduce korisnike „paketaMiG-35“ ako se 29M\M2 pokaze dobro.

S

@Milos77
Ne bih rekao da je tim zemljama „svejedno“ sto se tice cene, inace Indija ne bi koristila Migove-21 jos uvek, a Alzir stare 29ke.

Mozda nisam u pravu, ali koliko se ja secam, glavno mimoilazenje je bilo oko „transfera tehnologije“ tj. Indija je instistirala da se lokalne firme ukljuce u lanac snabdevanja, dok se istovremeno od Dasoa ocekivalo da garantuje za „gotov proizvod“ naravno i ugovorene rokove! Glavna briga Francuza je bila: „kako da garantujemo, kada nemamo kontrolu nad proizvodnjom delova u Indiji?“. Rusi su to vec prosli sa Indijcima, ispali krivi za nepouzdanost nekih platformi, na kraju je problem dobrim delom verovatno bio i u domacim firmama i odrzavanju.

Toliko to aljkavo ide tamo da je penzionisani pukovnik-pilot indijske mornarice rekao kako su mehanicari redovno nalazili, pazite sad ovo, matice srafova i hemijske u transmisiji helikoptera koje im je HAL isporucivao! I da niko iz fabrike za to nije odgovarao nikada(nas Orao je za njih olicenje kvaliteta).

Ono sta o samim avionima znamo je sta su proizvodjaci objavili, a to je resurs, medjuremontni ciklusi i kvalitet senzorskog paketa na avionima kao i neka generalna iskustva korisnika(gde je to dostupno).

Jednostavno, Mig-29M/M2 je kompromisno resenje kako god okrenete. Mozda veoma dobro kompromisno resenje, koje nudi neke jedinstvene sposobnosti za tu cenu(dva motora, tankanje drugih aviona u vazduhu itd.), ali je opet kompromis, sada i mnogo veci nego ranije jer je tehnologija daleko odmakla(pogledajte gde su SuperHornet, Rafal, F-16V, SU-35).

Da, postoji taj „problem“ rokova isporuke sa Rafalima, u pravu ste, i tu Francuzi jednostavno ne mogu da se mere sa Rusima. Jermenija je svoje SU-30 narucila, mislim da su prvi primerak dobili posle 8-9 meseci!

Mozda se kvalitet izrade 29ki poveca, a rokovi smanje sada kad je upravljanje kompanijom Mig faktiki izmesteno u Suhoj nakon „spajanja“, no ne vidim da se dovoljno resursa ulaze u taj projekat. Pogledajte kako je npr. tekla BlockIII modernizacija SuperHorneta i sa kojom tehnologijom raspolaze.

Ja sa Migom-35 upramo imam problem sto je to, kako vi kazete „paket“, a ne bi trebao biti! Taj avion bi trebao da ima ozbiljne izmene, minimum 8.500h resurs zmaja, nove motore, falpse, krilo, vertikalce, repnu sekciju, radar, kokpit, vecu nosivost, bolje naoruzanje da bi se zvao avionom „4,5 generacije“….naravno ama bas nista od toga nema, za sada. Mozda me je „odusevio“ nastup na poslednjem Maksu pa sam ocekivao previse od povratka „na velika vrata“. Taj avion je sada, kako stvari zaista stoje, na nivou F-16C ili F/A-18C, sto je sramota za bukvalno „vrhunac“ ponude novog aviona 2020. godine od strane jednog od najelitnijih imena u istoriji lovacke avijacije!

Po meni je iskreno bolje uzeti polovne avione i ustedeti na akviziciji letelica(koje bi kostale ne vise od 200 mil za celu eskadrilu) jer svakako ce se dobiti resurs priblizan novim Migovima-29, s tim sto ce motori potrajati duze kod polovnjaka(sto je tek zanimljivo), paleta naoruzanja biti veca, a mogucnost modernizacije pogotovo.

29M ima smisla jedino upravo Egipitu, Alziru ili tako nekim zemljama kojima trebaju avioni u vecim kolicinama hitno i ne mogu da se bakcu sa americkom biroktarijom ili da cekaju Francuze, a mozda bi da potrose znatno manje novca nego na Flankere. Egipat je platio 2 milijarde za 24 Suhoja, a za iste novce je dobio duplo Migova-29M!(tako da one price o „maloj“ razlici u ceni ipak ne stoje).

Ž

Srbofil

Треба прво завршити сва та испитивања авиона који би требали да полећу са STOBAR носача. Када ће то бити нико не зна а није дакле у питању само Супер Хорнет.

Такође не знамо ни када ће Индија набавити нови носач са катапултима (ако уопште и буде CATOBAR), неће то бити скоро, у плану је да то буде током 2030-тих.

До тада користиће два STOBAR носача.

M

@Aleksa Radojičić

Nisam ubedjen da je Rafal mnogo ispod EF2000.
Definitivno su oba „Air superiority“ tojest namenjeni za ostvarivanje prevlasti nad vazdušnim prostorom. Samo je jedan za nijansu manji od drugog. Po sposobnostima su jako blizu sa tim da Rafal ima gene koji vuku za potrebe korišćenja na nosačima aviona, a Tajfun to nema pa je malo veci ibteži. Što se sposobnosti kontrole i dominacije neptijateljske avijacije tiče obavljaju istu ulogu. Rafal je baš izmedju MiG-29M i Tajfuna po nosivosti.
F-15 i Flankeri su daleko veći avioni od gore pomenuta 3. Istina, Tajfun im prilazi najbliže.

Zemljamama kao Srbija ili Hrvatska i komšiluk po meni jednostavno ne treba avion koji može da nosi više od MiG-29M\M2 pod krilima, što je najmanja nosivost od svih gore pomenutih. Praktično govoreći, za naše potrebe ti ne treba tolika nosivost nikada i ni u kom slučaju.

A

@Miloš77

Ja ni ne pričam o veličini koja je ne bitna za ovu priču, već o njihovoj planiranoj nameni, načinu upotrebe i sposobnostima. EF je oduvek planiran kao lovac za ostvarivanje vazdušne prevlasti i to najbolje radi, dok su njegove sposobnosti za napade na ciljeva na zemlji tokom većeg dela njegovog postojanja bile upitne. Članovi tog kluba su F-15 i Su-27 i njihove dalje verzije i oni su pravi konkurenti EF.

Rafal sa druge strane je čist višenamenski avion, kao F-16, F/A-18 i MiG-29 i oni su njegova konkurencija, a ne EF koji ni ne pripada toj klasi i koji je daleko sposobnoji da ostvari i zadrži vazdušnu nadmoć nego Rafal. EF i Rafal definitivno ne obavljaju istu ulogu, jer su zamišljeni i namenjeni za drugačije načine vođenje vazdušnog rata. Rafal kada se pogleda, ispada više neka verzija savremenog lovca-bombardera, nego lovca, a sam EF to može postati tek ako budu ostvareni najnoviji planovi modernizacije koji su predloženi valjda ove ili prošle godine.

Samim tim, definitivno ima logike što je Katar kupio oba aviona, jer su to avioni različite namene čije sposobnosti su potrebne Kataru zbog okruženja u kojem se nalazi. Pa i sama kupovina EF i F/A-18 od strane Kuvajta takođe ima logike sa te strane, pošto je Srbofil izrazio mišljenje da te nabavke nemaju logike.

A

@Miloš77

Ja ni ne pričam o veličini koja je nije presudan faktor za ovu priču, već o njihovoj planiranoj nameni, načinu upotrebe i sposobnostima. EF je oduvek planiran kao lovac za ostvarivanje vazdušne prevlasti i to najbolje radi, dok su njegove sposobnosti za napade na ciljeva na zemlji tokom većeg dela njegovog postojanja bile upitne. Članovi tog kluba su F-15 i Su-27 i njihove dalje verzije i oni su pravi konkurenti EF.

Rafal sa druge strane je čist višenamenski avion, kao F-16, F/A-18, MiG-29 i J-10 i oni su njegova konkurencija, a ne EF koji ni ne pripada toj klasi i koji je daleko sposobnoji da ostvari i zadrži vazdušnu nadmoć nego Rafal (za to je namenjen i dizajniran). EF i Rafal definitivno ne obavljaju istu ulogu, jer su zamišljeni i namenjeni za drugačije načine vođenje vazdušnog rata. Rafal kada se pogleda, ispada više neka verzija savremenog lovca-bombardera, nego lovca, a sam EF to može postati tek ako budu ostvareni najnoviji planovi modernizacije koji su predloženi valjda ove ili prošle godine RV Nemačke i RAF-u

Samim tim, definitivno ima logike što je Katar kupio oba aviona, jer su to avioni različite namene čije sposobnosti su potrebne Kataru zbog okruženja u kojem se nalazi. Pa i sama kupovina EF i F/A-18 od strane Kuvajta takođe ima logike sa te strane. Sam moj komentar je bio odgovor na tvrdnju kako te nabavke baš nemaju logike, jer većina komentatora ta dva aviona vide kao praktično oste, što je ogromna greška. To su avioni različite namene, klase i načina upotrebe i definitivno ne mogu zameniti jedan drugoga, a sa druge strane predstavljaju veoma dobru kombinaciju za jedno RV.

S

@Aleksa Radojičić

Ne znam odakle vam te informacije?
F-16 i Mig-29 su od starta dizajnirani da budu striktno lovacki avioni, bukvalno cistokrvni lovci, kao i SU-27 i F-15, nikako “visenamenski”. Sve “visenamenske sposobnosti” su dodate znatno kasnije! To sto je F-15A zamisljen da bude strikno lovac, ne cini F-15E manje sposobnim za obe uloge i obrnuto.

Cinjenica jeste da su Rafal i pogotovo F/A-18 jedini borbeni avioni 4. gen. koji su od starta dizajnirani kao visenamenski, ali je isto tako cinjenica da oba ta aviona u svojim poslednjim varijantama poseduju bolji radar od trenutno svih EF. Pritom EF nije nista vise ili bolje naoruzan, tako da ne vidim odakle konstatacija kako ce biti “bolji” lovac? BlockIII SuperHornet nosi do 14 raketa!
Pritom EF je daleko od SU-27 i F-15 familije sto se tice nosivosti i doleta i znatno je manji, tako da ne vidim odakle poredjenje sa tom klasom teskih lovaca?
Pored F-15 tesko da cete naci vecu “airsuperiority” masinu ne racunajuci SU-35.

Kupovina EF i Rafala istovremeno je politicka odluka kupovine naklonosti cele EU, nista vise od toga.

Vi i dalje verujete u kupovinu “specijalizovanih” platformi kao u doba hladnog rata, samo je problem sto dodavanjem 10 ili 15% sposobnosti u teoriji, smanjujete ukupnu realnu borbenu gotovost komplikovanjem logistike i odrzavanja. To je vise slabost, nego prednost. Sto manje tipova, to bolje!

Americka mornarica je davno to pokazala.

M

@Aleksa Radojičić

Razumem sad, i slazem se uglavnom.
Dobio sam utisak da hocete da kazete da je Rafal manje sposoban od EF2000 kao air suoeriority. Tu se ne bih složio nikako iako EF2000 ima neke prednosti. Do sada je ispalo da EF2000 manjka u odnosu na celokupne sposobnosti Rafala i slazem se da je Rafal do sada bar bio daleko sposobniji kao Višenamenski avion.

E sad tu se stvari danas sutra menjaju. Postaće. EF2000 Tranša 4 bi trebala da dobije pune sposobnoti najmodernijih višenamenskih teskasa iako nije bas toliko velik kao amer i rus.

Što se Katara tiče, mislim da su naručili EF2000 tranšu 4, i Rafala F4 . Mozda gresim. Ako jesu onda bi se slozio sa Srbofilom. Ta dva aviona su preskupa i nemaju veliku razliku u ulogama kao što su originalne generacije istih imale gde ste vi u pravu.

Pozdrav

W

>> slazem se da je Rafal do sada bar bio daleko sposobniji kao Višenamenski avion.

RAF-ovi EF poseduju Litening III targeting pod, takodje radar ima SAR mod rezolucije 10cm. Ne postoji tu mogucnost da se bude „daleko sposobniji“…

C

Vidim dosta postova o EF vs. Rafale,pa evo zanimljiv video link:
https://www.youtube.com/watch?v=VskoREfiTrw&ab_channel=Grid88

B

32 mig29, 16 mig29M, 22 su-24, 13-mig25, 74 su-30 i 34 su-35, ukupno 190 nadzvucna borbena aviona ima ili imace africka zemlja sa 40 miliona stanovnika. Uz Z-142, T-34, L-39, Yak-130, PC-6, C130, C295, il-76, C-27, Super KingAir, Beechcarft 1900, Gulfstream G550, ATR-72, A-340 i helikoptere Mi-2, Mi-8, Mi-24, Mi-28, Ka-27, AW–101, AW-119, AS355, Bell 412… Uz 7 razlicitih BPL… Ko bi rekao…

Odgovori
Б

Mislim da nemaju s34 ali imaju mig23,vjerovatno ga koriste kao presretača,su30 i jak130 moderne mašine ovo ostalo poput su24 staro (i rusi koriste su24 ali znatno je moderniji),pored avijacije,Alžir ima veoma jaku PVO bar na papiru s300,s400,hq9.

B

Izvoze naftu i gas. Četvrtina ukupnog uvoza gasa EU je iz Alžira.

D

Uvek sam se pitao sta ce Alziru onoliko oruzje.
Kad se pogleda ova slika neke stvari su puno jasnije.
https://i.imgur.com/l2NQghM.jpg

B

Nigde nije naveden s34, vec da su narucili 32-34 Su-35, a nemaju mig-23, vec mig-25.

A

@Drina

Daleko veći problem Alžira su teroristi iz podsaharske Afrike nego baze SAD i Francuske u istoj. Jednostavno, konvecionalna armija neće sigurno napadati mediteransku zemlju kroz Saharu.

D

Беленко,

Alzir je odavno povukao svoje MiG-23

Branko,

Mislim da MiG-29M zamijeniti starije MiG-29-ice a Su-35 zamijeniti MiG-25.

Znaci:

22 Su-22
70 Su-30
16 MiG-29
34 Su-35

142 aviona.

Tu se vec i mnogo godina prica o Su-34 kao zamijena za Su-24.

I

Da je Libija imala upola ovoliko zrakoplova, EU vojska ne bi smjela na 100 milja da pridje Libijskoj obali. Tako da su navrijeme naucili lekciju…….

D

@Aleksa Radojičić

Znam da su imali, imaju i da ce verovatno imati i dalje problema sa teroristickim grupama. Ali obojica znamo da se onoliko naoruzanje ne nabavlja samo zbog terorista, pogotovo sto dobar deo toga (primer PV sistemi) i nije efikasno u borbi protiv terorista/gerilaca.

A

@Drina

Onoliko naoružanje se nabavlja primarno zato što Alžir nema baš najbolje odnose sa Marokom. Onoliko naoružanje se ne nabavlja za nekoliko FRA/SAD baza u podsaharskoj Africi koje drže timove specijalaca i nekoliko helikoptera i BPL. Opet, preko Sahare ne mere.

0

Mene interesuje pa ako moze da mi objasni neko razliku izmedju MiG-35 i MiG-29 M-M2? Da li je zapravo M/M2 izvozna varijanta MiG-35? Jer ovo kod Rusa i njihovih oznaka malo ko moze da pohvata

Odgovori
Ž

Да М и М2 су извозни МиГ-35.

Верзије М, М2, 35С, 35УБ су базиране на истој основи, палубним К и КУБ (Изделије 9.41 и 47).

0

@Zivojin Bankovic Hvala vam puno Zivojine. Imam jos jedno pitanje. Da li bi ovom nabavkom Alzira i jos neke drzave(nije nemoguce da bude jos neka drzava koja ima u svom arsenalu 29ku) pored Egipta bila veca perspektiva korporacije MiG i 35ice? Jer smo svedoci da sve vise i vise ljudi potura pricu kako je buducnost 35ice nikakva.

B

A sta je sa ovih novih 6-8 Mig-35 za rusku vojsku? da li su i oni isti kao M verzije ili tu ima neke razlike? I da li su ovi avioni za Egipat i Alzir skroz novi, ili su korisceni stari neiskorisceni zmajevi?

M

Da li ove 29ke Mi M2 imaju AESA radare? Koliko znam novi „nezadimljavajuci“ motori za 29/35 jos nisu spremni

Ž

011 SRB

Наранвно пстоји још потенцијалних кандидата за набавку фамилије авиона М, М2, МиГ-35.

Branko

Какви стари змајеви?

Не постоје стари змаејви верзија М, М2, К , КУБ, МиГ-35, то је сасвим нова генерација авиона и сви су новопроизведени.

И готово да немају везе са старим верзијама 29-ке.

ВКС Русије је за сада добило 6 МиГ-35, од којих два предсеријска и 4 серијска. Остала су да се испоруче још два серијска.

Milos

Немају АЕСА радаре а мотори РД-33МК не диме.

P

@Živojin Banković Ovde ima problema sa logikom: Rusi prvo naprave avion za svoje RV, pa onda naprave izvoznu varijantu istog aviona sa oznakom „э“ od reci“экспортный „, sto znaci „izvozni“.
Izvozna varijanta nema njihovu komunikacionu elektroniku, i elektroniku koja se smatra vojnom tajnom.
U ovom momentu MiG-35 nije usao u ni u serijsku proizvodnju, niti u upotrebu, niti zavrsio sva tehnicka ispitivanja.
Do danas postoje samo 4 prototipa, i dva(2) „serijska“ koja su citavih 24 meseca pravljeni po ugovoru iz 2018 i isporuceni avgusta 2020.
Ocigledno je da je MiG-29M/M2 jedino sto RSJ MIG trenutno moze da napravi, a po celom nizu tehnickih karakteristika MiG-29M/M2 daleko zaostaje za MiG-35 koji su najavili.
Na primer, elementi stealth,AESA radar“Zuk“ i mnogo drugog,sto MiG-29M/M2prosto nema.
Ako Rusi zaista naprave MiG-35, izvozna verzija ce se zvati „MiG-35э“, kao sto je u Rusiji tradicija jos od 1950 godine.

W

@Petrovic Dusan

I ako ce to biti protumaceno kao neki hejt na Rusijiu/Mig moram da priznam da sam i ja maksimalno zbunjen tom nomenklaturom. Zasto bi RF za interne nabavke koristila navodnu eksportnu oznaku 35 za nesto sto je kako ekspert objasnjavaju u stvari Mig29M, osim ako to ipak nije drugaciji vazduhoplov?

Ž

Petrovic Dusan

Ви или не читате моје поруке или овде намерно тролујете.

МиГ-29М и М2 су извозни МиГ-35С и УБ. Разлика је као што сте навели углавном у електроници, нпр. извозни радар је Жук-МЕ или М2Е а за ВКС Русије Жук-М или М2.

Написао сам Вам већ да што се тиче МиГ-а 35 за ВКС за сада постоје:

– два прототипа (авиони борт 702 и 712)
– два предсеријска авиона (борт 10 и 11)
– 4 серијска авиона (борт 12, 14, 15, 16)

Остају да се испоруче још два серијска.

Зашто је тешко прихватити да је МиГ-35 у серијски ако је то иста фамилија као и МиГ-29М, М2, К, КУБ? Дакле производна траја је малтене иста.

Дакле запамтите, фамилија је заснована на палубном МиГ-29К и КУБ и сви ти авиони имају ознаку Изделије 9.41 (једносед) и 9.47 (двосед). М, М2 и 35 су “копнени“ К и КУБ, и за разлику од палубних немају крила која се склапају и немају куку за заустављање.

Било је и старијих прототипова 35-це који су носили озаку Изделије 9.61 и 9.67.

Wolfgang

Русија користи ознаку МиГ-35 вероватно из комерцијалних разлога, као и нпр. сада за хеликоптер Ми-24ВМ користе ознаку Ми-35М која је првобитно била извозна.

А сетите се и фамилије авиона Су-27:

– Су-30 је био Су-27ПУ, заснован на Су-27УБ
– Су-33 је Су-27К
– Су-33УБ је био и Су-27КУБ
– Су-34 је био Су-27ИБ
– Су-35 (стари Т-10М) је Су-27М

M

@Wolfgang

Zato što Rusija nikad nije planirala da uvede MiG-35 u vojnu upotrebu kroz te interne nabavke. Ni pre 10 godina ni danas. Sva ta prica o pocetnoj serijskoj proizvodnji i narudbini da zameni Striže je naravno samo reklama za ponudu paketa „35“.

Po hiljaditi put, to je samo MiG-29M sa boljom opremom i za kupce koji hoce vise da plate i nista vise. Ili za sutrasnje kupce koji hoce moderniju pticu. Ne za Ruse.
Zašto Rusima treba da ima 6-12 MiG-35? Pa u slucaju da neko naruči mogu da imaju svoje. Ne može se baš proizvoditi nesto samo za izvoz a da nemas bar neko iskustvo na istom. Striži prave dosta naleta sto je korisno za testiranje unapredjenja zmaja kojeg stalno poboljsavaju, onacavaju, menjaju materijale i oplate, itd. Nekoliko ce ih biti izskljucivo za testiranje novih sistema.

Zato i ona polemika oko „ruskog MiG-35“ i izvoznog „MiG-35E экспортный“ što PD spominje nema nikakvog smisla u ovom slučaju.

Pozdrav

W

OK, hvala. Kada se recimo procita sledece:

„Designed according to requirements of perspective foreign customers, the export version of multirole aviation complex is characterized by changed airframe“

„Changed airframe“ znaci u odnosu na originalnu verziju a ne Mig-29M?

Ž

Wolfgang

Не знам где сте прочитали „Changed airframe“ али ћу још једном поновити.

МиГ-29М, М2, К, КУБ, 35С и УБ су иста фамилија авиона, Изделије 9.41 и 47.

Дакле змај је готово исти, сви воде порекло од К и КУБ, то су родоначелници фамилије.

К и КУБ има куку за заустављање, склопива крила, антикорозивну заштиту.

М, М2 и 35С и УБ су “копнени“ К и КУБ.

Нпр. верзије М и М2 за Сирију немају систем за попуну горивом у ваздуху, варијанте за Египат имају. Као што имају и МиГ-35С и УБ за ВКС Русије.

W

>> Не знам где сте прочитали „Changed airframe“

http://www.migavia.ru/index.php/en/news/press-releases/824-vladimir-putin-inspected-the-export-version-of-mig-35-at-maks-2019

Mozda upravo ovakvi tekstovi po net-u unose dodatnu zabunu…

M

U tom clanku se verovatno napominje promenjen zmaj u odnosu na originalnog MiG-29A do SMT zmaja. Grba se ne racuna kad se goviri o izmeni zmaja koliko sam primetio jer je dodatak na stari zmaj. Tek palubne od verzije K, i posle i M\M2 pocinje novi zmaj.

Bile su i male izmene na repu 35ce ili vertikalcima bas na tom plavom izlozenom primerku 2019te ali se posle to skinulo i vratili su izgleda na najnovijim slikama onako kako je bilo, tojest kako M\M2 ima.

Dakle glavna izmena zmaja je odradjena i tu se 35 i M\M2 poklapaju. Kao sto rekosmo to su u isto vreme i jedini novoproizvedeni zmajevi. Naravno za ocekivati je da cemo opet videti mala poboljsanja i promene ako nastave da rade na razvoju i promovisanju 35ce. I treba.

Pozdrav

M

Žvojine, ako možete da podsetite šta je bilo sa tim M\M2 za Siriju koji su trebali i nama da stignu pre 6-7 godina? Ko ih je prisvojio, i koliko ih ima?

Hvala

S

@Milos77
@Wolfgang
Za sad je od Rusa jedino nasa Zastava gora po oznakama, posto oni kad ne znaju kako da nazovu oruzje, samo stave „M70“, pa ti pogadjaj sta je.

W

@Miloš77

Hvala vam na objasnjenu (i Zivojinu naravno). Pogotovo sto se tice „grbe“.

J

Samo MIG srbina spasava ,jevtin,pouzdan i odradjuje svoj posao.

Odgovori
Б

Za našu pvo i rv idealan avion je poput jas39 ili jf17,nisu skupi za održavanje a za naše potrebe i više nego dovoljni,plus jak130 kao trenažno-borbeni avion.

Ž

Hahahahahahahha, slažem se lepo rečeno

J

Belenko Nebih se bas slozio sa tobom da je jas-39 jevtin za odrzavanje,njegov sat naleta kosta preko 20 hiljade dolara sto je vise nego za F16 blok 70.Sto se cene tice skuplji je pedeset odsto od MIG29M-M2 a MIG je za njega zmaj koji bljuje vatru.

P

Ko je taj Jevta što je njegov Mig pouzdan?

N

usrecili smo se sa MiG-ovima samo tako, pocev od 21 pa 29. bivsoj SFRJ nudjen je Mirage 5 izvozni f.1 sa istim avionom izraelsko vazduhoplovstvo koristeci francusku raketu Matra Super 530D je unakazioi arapske MiG-ove zamena je bio Mirage 2000 koji i danas predstavlja u verziji 2000-5MK II najspremniji avion HAF-a, i logicno Rafale B/C koji posle F-22 predstavlja najbolji zapadni avion po misljenju mnogo kompetentnijih od mene,

ono sto smo mi uradili sa 29-kama je bilo i iznudjeno jer su izdvajanja za vojsku neadekvatna MiG 35 Fulcrum F ima MRCA sposobnosti, ali zavisi sta od oruzija kupite.

najbolji posao su uradili Rumuni kupili F-16 blok 15, sredili ga u Portugaliji, posle ga sa Izraelom urede kao Sufu

verujem da mnogi prizeljkuju Fulcrum F, a ja imam pravo da se nadam Rafalu, kao nasledniku 29-ke

P

@Narednik I klase.
Ni nulti efekat MiG-29 na nebu Srbije 1999, nije dovoljan da ljudi u Srbiji imaju objektivnu sliku u vezi jednog od najlosijih aviona ruske proizvodnje,MiG-29.
Posle 30 godina koriscenja MiG-29 postoji statistika istorije upotrebe letelice u sukobima u kojima je ucestvovao (ni jedna vazdusna pobeda, vise puta rusen).
Avion ima impresivne akrobatske karakteristike, ali slabe senzorno-elektronske sposobnosti za borbe na dalekim rastojanjima,sto je tendencija kraja 1980-ih.
Za razliku od zapadnih letelica, i samo odrzavanje u letu MiG-29 je zahtevno, pa odvlaci paznju pilota od vazdusnog boja.
Kad se ove dve stvari spoje- jasno je zasto je MiG-29 gubitnik.
Duboka modernizacija MIG-29, koja ima slicne tehnicke mogucnosti kao zapadni avioni,pod nazivom MiG-35, ni 2020 nije primljena u rusko RV, a napravljana su svega 2 aviona u periodu od 24 meseca posle potpisivanja ugovora.
Alzir je uzeo slabiju varijantu MiG-29M/M2, jer ocigledno MiG-35 ne mogu da proizvedu
Ukratko – i ja bih radije sjajni Rafal za Srbiju!

D

Narednik I Klase,

Uvijek sam se cudio zasto Jugoslavija nije kupila Francuski Mirage 5 kao zamijenu za bar neke eskadrile sa F-84G (kupili jeftin ali ne bas sposoban J-21) ili Mirage F1 (kupljen losiji MiG-21Bis).

Mirage F1 je bio pravi visenamjenski borbeni avion a kao sto su Iracani i Francuzi dokazali imao je puno kapaciteta za pojacanje sposobnosti.

A na kraju je imao i sposobnosti elektronskog ratovanja i protiv radarskog udara sa AS37 ARMAT.

Da je SFRJ kupio licensu za Mirage F1 taj avion je mogao zamijeniti i J-21 lake jurisnike, MiG-21F/PFM/M presretace i MiG-21R/IJ-21 izvidace.

Znaci mogli su imati jedan tip prilicno sposbnog aviona. A to bi znacilo lakse logistiki i zahtejvao manji broj aviona da izvrsi zadace zato sto bi trebalo manji broj trenaznih eskadrila i rezerva.

A

@Petrović Dušan

I po 50 put, statistika bez konteksta nema veze sa životom.

N

dead1

samo mala preciznost francuske ARM su specificne po tome sto su bile predvidjene za napad na stanice za navodjenje aviona

i da pomenem umesto ogromnih para za razvoj J-22 -G4 mogli smo nabaviti Alfa Jet-ove i Jaguare, a privreda SFRJ se mogla ukljuciti kao partner grupi Marcel-a Dessault-a

I

Sudbina i buducnost bivse Juge je bila EU, ja i dan danas ne znam sta su Zagreb(USA) i Beograd(SSSR/Rusija) vidjeli u svojim saveznicima…..

W

>> usrecili smo se sa MiG-ovima samo tako, pocev od 21 pa 29. bivsoj SFRJ nudjen je Mirage 5 izvozni f.1 sa istim avionom izraelsko vazduhoplovstvo koristeci francusku raketu Matra Super 530D je unakazioi arapske MiG-ove

Komrad Staljin nas je prerano napustio! A da ga je bog jos poziveo bili bi danas u NATO i EU.

m

Jedini posao koji mig odradjuje je obuka pilota, paradiranje pred predsednikom i svitom i air policing. Tako će i ostati ubuduće. Jedna eskadrila je samo za to i dovoljna. Ne znam zašto se i očekuje nešto više od toga. Sve ove nove mogućnosti dejstva vv i vz raketama, koje će dobiti modernizacijom, ostaće neiskorišćene i služiće samo za qrčenje. Medjutim, dobro je da se odškoluje generacija pilota koji će moći i da isprobaju takve mogućnosti aviona.

P

Narednik devetar
Ima li kraja tom naricanju gluposti?
Po kom izvoru su izraelski avioni sa pomenutom raketom(Matra Super 530D) ‘unakazio’ arapske migove? Aman?
Izrael nikad nije koristio pomenute rakete kao ni avion Miraz F1.
Da sa malo konsultujte sa Wolfgangom, mozda od njega naucite o GBU XX ili KAB YY, zna covek sve, pocev od uputstva za upotrebu.

D

@Narednik I klase

Nikada SFRJ nisu nudjeni Mirazi.

@Dead1

“Uvijek sam se cudio zasto Jugoslavija nije kupila Francuski Mirage “

Evo link za vas i narednika pa pogledajte kakvi su bili odnosi na relaciji SFRJ-Francuska, Tito-De Gol u to vreme, pa ce vam neke stvari oko ‘nudjenja Miraza’ i ostalih nedoumica biti malo jasnije.

https://www.princip.info/2019/07/15/svi-diplomatski-sukobi-sfrj-i-francuske/

J

MIG-29 m Izvozna varianta MIG-35 bolji je od svakog zapadnjackog aviona ,osim od rafala i mozda od poslednje modifikacije F-16.Zato kada se uporede neke stvari mora se imati u vidu cena i oprema ,sam MIG moze da nakaci raznoraznu opremu,zar ne, ili mozda se misli da oni to ne mogu da urade.Dajte da budemo malo realni?

m

Od 28+6 ugovorenih 2006te sada je isporučeno 14?
Znači novi rezultat za RSK MIG jeste -20.

Odgovori
Ž

max

Нисте пратили.

МиГ-ови 29М и М2 су наручени 2019.

m

Želio sam reci da je rsk mig u 15g uspio smanjiti broj prodatih 29ki. Sada imaju 20 manje prodatih nego sto su imali 2006te.

Ž

max

Није баш за поредити, 2006. су били продати авиони који су настали модернизацијом старих 9.12, 9.13 и 9.51.

Дакле јефтиније верзије него нови М и М2.

h

E, ovo je maska!

Odgovori
M

Koliko se sećam pre nekog vremena se na forumu govorilo da MIG praktično propada i da nemaju kome da prodaju avion posebno mig-35.

Odgovori
B

Povratak otpisanih

m

Pa eto i ovdje su smanjili broj, naručeno je bilo 28+6 ali zbog lose kvalitete je smanjen broj na ovih 14.

Ž

Куповина 34 авиона 2006. године нема никакве везе са наруџбином 14-16 авиона из прошле године.

Реч је о две различите генерације МиГ-а 29.

f

Samo ako su se izmijenile i generacije onih koji su bili odgovorni za taj loš kvalitet u prvoj narudžbi.

Ž

frane

Колико се сећам а може и да се провери, ти људи који су урпопастили посао са Алжиром су били ухапшени. Како из РСК МиГ тако и из завода у којима су се производили резервни делови.

P

Ovaj čika na slici sa okićenim Mikojanom nije morao da stavi masku baš preko cele glave,jer ako Darija Kisić Tepavčević vidi ovu sliku,nateraće nas sve da nosimo maske na taj način. A Rusima očigledno kaplje lova samo u džep od prodaje oružja, te tamo ,te ovamo. Tako se to radi.

Odgovori
G

Migomrzci na bromazepamima😁…

Odgovori
D

U ovoj prodaji mora da igra ulogu neka cudna politika.

Alzir je dosada kupio 72-74 Su-30. Kupuju 14-16 MiG-29M sto je totalno nelogicno sto se tice logistike.

Pametnije bi bilo sto se tice logistike i eskplojaticije kupiti dodatnih Su-30 nego jednu eskadrilu MiG-29 narocito posto je MiG-29 puno losiji nego Su-30 a kamoli Su-35 kojeg isto namjeravaju kupiti.

Odgovori
6

PD

Molim vas nemojte o ponasanju mig29 u letu? Kakvo crno odvlacenje paznje? Da li ste svesni kakvu ste glupost lanuli?

29-ku je veoma lako leteti, I kao svaki aparat moze mnogo da pruzi. Naravno to zavisi od mnogo faktora.

A

@Dead1

RV Alžira očigledno ima potrebu za srednjim višenamenskim lovcem, koji menja povučene MiG-21, Su-22 i MiG-29. Tu leži sva logika priče. Su-35 menja MiG-25 u presretačkoj ulozi, dok MiG-29M/M2 treba da predstavlja okosnicu taktičke avijacije i verovatno se planiraju dodatne nabavke. Su-30 igra ulogu glavnog lovca za ostvarivanje vazdušne nadmoći, dok Su-34 treba da zameni Su-24M i obavlja ulogu „strateškog“ bombardera.

M

Dead1
Uoravo o tome sam podigao raspravu gore na vrhu.
Izgleda da je MiG-29M\M2 dosta dobra ptica za namenjenu ulogu ako se vec ima veca i jaca ptica kao Flanker. Cena je mozd i duplo manja danas od Rafala ili Su-35 dok je eksploatacija takodje jeftinija. Nov unapredjen zmajni motori, sistemi unutra lako zamenjivi. Rusi ga despretno plasiraju za izvoz zbog kasnije modernizacije na 35 ili nesto bolje. Sto se logistike tice mislim da to nije nikakav problem za zemlju koja je vec imala MiG-29 i sada ima Flankere. Suhoj ce pomoci sada da se ta razlika jos vise ublazi. U svakom slucaju se ustedi lov koja mozda i nije problem, ali bi radije da dobiju vise solidnih aviona nego manje za istu sumu.

W

>> Cena je mozd i duplo manja danas od Rafala ili Su-35 dok je eksploatacija takodje jeftinija.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/35500/why-russias-mig-35-is-starting-to-look-like-a-dead-duck

„when it comes to the price tag, the difference between “lightweight” products from RAC MiG and the “heavyweight” offerings from the Sukhoi stable can be overstated. Even in its original form, the cost of a basic MiG-29 was 80% that of the Su-27 Flanker. The difference in operating costs between the two fighters was also similar.“

M

@Wolfgang
Da, to se pise za originalne Su-27 i MiG29. Danas je cena najboljeg proizvoda zbog preskupe vojne elektronike i tehnologije uopste skočila daleko daleko više. Ejsploatacija se popravila sto se cene tice. Najveci faktor danas je verovatno ruska ponuda MiG-29M\M2 po nizim cenama nego sto bi trebalo, da ga proguraju.
Interesantno je to sve ustvari, i mozemo samo da nagadjamonj verujemo nekim novim potvrdjenim podatcima i starim pricama.

Jedno je sigurno. Ili je MiG-29M danas puno jeftinij za kupiti i imati od Rafala i Su-35 reciko, ili nije, u kom slučaju zemlje koje pazare to čine jer misle da im vredi! Dakle znaci da postoji dobar razlog da se plati slicna cena za MiG-29M kao za Su-35.
Ja verujem u ono prvo.

Ž

То се односи на цену основних верзија Су-27 и МиГ-29.

Данас није тако, рецимо Кина је Су-35 плаћала преко 83 милиона долара, Египат МиГ-29 скоро 48 милиона долара.

Наравно не знамо детаље уговора тј. колико ко је набавио делова, наоружања потом какве су услуге логистике.

m

Kada su prodavani lovci MiG-29smt Alziru ministar odbrane RF bio je ako se ne varam Serdjukov koji nista bitno nije uradio za modernizaciju ruske armije. Svo to vreme Rusija je zavisila od stranih komponenata za svoje oruzane snage. Pa je narucio i nosac helikoptera Mistral koji rusima nije bio preko potreban. Svi znamo kako se to zavrsilo a on je iz tog posla strpao sebi lepe parice. Njega nije previse zanimala vojska vec vise sopstveni dzep. Moze se kasti da je on jedan od najvecih krivaca za kasnjenje opremanja Ruske vojske najnovijim sredstvima. Jer je bio korumpirani nesposobnjakovic. Kada je dosao Rogozin krenulo se u modernizaciju armije na svim nivoima a jos veci pomak je napravio sadasnji ministar Sergej Sojgu. Sada Rusija sve manje zavisi od stranih komponenti i pravi ih sama. Posle 2000ih mnogo para je otislo na privatnim racunima po zapadnim bankama kao u doba Jeljcina namenjenih odbrani drzave, dok Putin nije zavrnuo slavinu koliko je god moguce u ovom trenutku. Tu je Rusija izgubila dragoceno vreme jer su mnogi umislili da ce naci zajednicki jezik sa zapadom sto je nemoguce. Sada Sojgu izvanredno vodi MO. I sada se pitamo zasto se kasni u mnogim stvarima. Zbog korupcije i nesposobnosti predhodnika.

Odgovori
T
T

4 AMs out of 5 ordered. None is for spares.

S

Those F-16s are really coming along.
Any news on new weapons purchases? Original weapons package was really small and basic? Also, some radar upgrades would be great for you, something like this https://duotechservices.com/delta-radar-system-upgrades

T

Al,
No news. If they will receive a new radar it would be the SABR, I guess. Will see what the new package M.6 will contain.

W

>> If they will receive a new radar it would be the SABR?

SARB? Not Zhuk? Too bad for you guys ;-)

m

Aleksa Radojicic
Bas me zanima gde to EF-2000 pokaza svoje borbene sposobnosti u misijama ovladavanja prevlasti u vazdusnom prostoru i da to dobro radi kako rekoste?
Mislim da je veliki blam za jedne najbogatije drzave na svetu sa velikim resursima i naucnim potencijalom sto nisu uspeli da konstruisu i proizvedu mnogo bolju i potentniju letecu platformu a na toj platformi EF radili su nekoliko najrazvijenijih zemalja Evrope. Ta platforma bi vec trebala biti V generacije.
Za Rafal je to i razumljivo jer ga je radila jedna drzava sto je u ovom trenutku plafon potencijala tih drzava u borbenoj avijaciji.

Zasto britanci nikada u novije vreme nisu uspeli da proizvedu svoj samostalni borbeni avion velikih mogucnosti vec su se lepili za USA kao cicak iako se smatra da je to bila sila svetskih razmera? Danas vise ne. Nikada nisu uspeli da se nose sa americkom vojnom industrijom. Opet Tornado su radili udruzeno sa istim zemljama. A pogledajmo koji paradoks gde se Rusija od strane natopatofila (termin srbofila) naziva da je nestrucna, nema potencijala, da ne znaju da naprave dobar avion itd… Da ne postoje njihove hipersonicne rakete, da su nazadni, ovakvi, onakvi… A mocna VB kupuje tudje avione ili ih radi uz pomoc drugih. Ne znam da li su zakrpili Kraljicu Elizabetu (nosac aviona) cudo od tehnologije po nekima.

Odgovori
W

>> sto nisu uspeli da konstruisu i proizvedu mnogo bolju i potentniju letecu

EF-2000 je maksimalno potentna letelica pogotovo u odnosu na vase migove i suhoje, to vam je kao kada bi poredili skupocen kinesku poruculansku vazu sa zardjalim loncem. Navedimo samo njegov konvencionalni Captor radar sa najbrzim mehanickih pretrazivanjem ikada napravljenim, softver cini 1 milion linija koda u Adi, neuralna mreza za datekciju ciljeva, SAR rezolucijom 10 puta boljom od radara Su-35S. Tehnologija od pre 25 godina, pogledajte kako izgleda kokpit iz devedesetih:

https://www.pinterest.de/pin/173318285645730645/

Gde su analogni instrumenti?

>> A pogledajmo koji paradoks gde se Rusija od strane natopatofila (termin srbofila) naziva da je nestrucna, nema potencijala, da ne znaju da naprave dobar avion itd…

Ruska se sva savremena dostignuca iz vojnog domena baziraju na SSSR. Evroske zemlje ne zive u militarizovanom autoritanom sistemu gde se ne pita kada se izdvaja za oruzije nego se petrodolari galantno prosipaju po vojno-industrijskom sektoru.

A

@mateus

A koji se to savremeni lovac dokazao u nekom ozbiljnom sukobu? Mlatite praznu slamu. Ja pričam o samoj nameni aviona, njegovim mogućnostima i načinom upotrebe istog. EF je avion predviđen za ostvarivanje vazdužne premoći, dok je Rafal išao nekim svojim putem.

A što se tiče Britanaca, kriza i ljudska glupost čine čuda.

@Aleksa Radojičić

A kako Vi to svrstaste:
„EF je avion predviđen za ostvarivanje vazdužne premoći, dok je Rafal išao nekim svojim putem.“ Na osnovu kojih parametara?

Oba aviona su primer višenamenskih aviona. EF trenutno ima možda i bogatiju lepezu oružja za dejstvo po ciljevima na zemlji plus veći/kvalitetniji izbor nišanskih kontejnera, dok po meni Rafale ima veće mogućnosti za borbu protiv ciljeva u vazduhu i možda mu nedostaje maks brzina i plafon. Avioni su maltene identične veličine. Nosivost slična. Captor-E (kada bude ugrađen) i RBE2 AA su uporedivi radari. Francuz je možda jači na polju zaštite (SPECTRA) i ima manji odraz.

6

Wolfgang

Da da, videlo se koliko je potentan Kada
Je camio skoro 2 nedelje na Batajnici nakon Leta na aeromitingu, a fleka od kolicine ulja koju je ispustio ni dan danas nije oprana.

Ako cemo po tome onda je neuporedivo los sto se tice pouzdanosti u odnosu na bilo koji nas Mig…

M

Stariji (originalni) EF2000 je manje Višenameniski od originalnog Rafala. Daleko manje praktičan i skuplji. Danas se to sve promenilo i i jedan i drugi su veom slični jer takva je potražnja i za sada se u Evropi bolje i veće ne proizvodi! Modernizuje se postojeće na maks.
Ni jedan ni drugi u najnovijim varijantama (Tranša 4 i F4) nisu za podcenjivanje i veoma su sposobni za sve u pordjenju sa amerom (F-15EX) i rusom (Su-35\34) iako malo manji.

MiG-29M\35 je najjeftiniji i nosi najmanje nauružanja sto je idealno za većinu potreba.

W

>> Stariji (originalni) EF2000 je manje Višenameniski od originalnog Rafala.

Moguce ali to je sad 2020. manje bitno. Ovaj sjajan sajt taksativno poredi oba vazduhoplova i tu se vidi da se radi o malim razlikama:

https://hushkit.net/2020/09/17/eurofighter-typhoon-versus-dassault-rafale-a-2020-comparison/

Naravno postoji vise varijacija EF-2000, vise mogucnosti sto se tice „opreme“. AESA radar kod Rafala je naveden kao bitna prednost prilikom VZ dejstava sto svakako stoji. Ko zeli da cita na Nemackom (ili prevodi) nemacka Wikipedija daje fenomenalan clanak o Typhoon-ovom Captor-M radaru (veoma zanimljivi detalji o nacinu rada, LPI, nauralnim mrezama itd.):

https://de.wikipedia.org/wiki/EuroRADAR_CAPTOR#Signalverarbeitung

Mozda je ergonomija kokpita i situaciona svest bolja u Rafalu posto je kokpit EF-2000 ipak stariji model sa 3 mala MFD-a vs. zaista supermoderan enterijer Rafalove kabine:

http://i1171.photobucket.com/albums/r543/picturebucket7/Cockpits/RafaleM_zps2be46ae8.jpg

S

@Wolfgang
Rafal ima jos neke prednosti. Njegov flight control sistem, preciznije autopilot je spregnut sa radarom i moze na zadatoj visini(koju unosi pilot) da prati teren i u nisko-nisko automatskom rezimu vrsi „prodor“ VAP , a da fizicki istovremeno radar vrsi skeniranje VAP za nadolazece pretnje. Za indijsku televiziju je radjena prezentacija kada pilot Rafala svega par desetina metara iznad mora nagne avion za 45 stepeni, bukvalno pusti sve kontrole i autopilot aviona sam nastavlja(tako nagnut!) bez da se zatresao, zaista impresivno.

Tu je takodje i novi sistem samozastiteod F3R standarda kojeg EF ne posuduje(u toj meri). Sam avion je projektovan za lakse odrzavanje, razvijeni su svi alati radi maksimalnog rasterecenja tehnickog osoblja, EF je opste poznat kao zahtevan za odrzavanje(u najmanju ruku). Za napade na ciljeve na moru, Exocet je ipak „borbeno proverena“ platforma i Rafal je opremljen boljim sistemima za taj vid ratovanja.

Postoji i prednost, ne tehnicke prirode kod Rafala, a to je da kupac(recimo sutra Srbija, daj Boze!), kompletan posao ukljucujuci svo potrebno naoruzanje, delove, alate, opremu itd. sklapa iskljucivo sa drzavom Francuskom gde se sve i proizvodi, sto olaksava stvar dosta, jer je Francuska jedina od starih „sila“ Evrope koja je zadrzala zaokruzenu proizvodnju svoje vazduhoplovne i druge vojne tehnike(prave i nuklearni nosac aviona!). Kod EF vam ipak kongres mora odobriti prodaju AIM-120(Meteor to popravlja, samo pitanje je koliko se tih raketa proizvodi uopste i ko sve moze da ih naruci) i svasta nesto drugo.

Eurofighter je odlican za zemlje koje ga proizvode, jer uposljava njihovu industriju, inzenjeri koje interesuje ta bransa tehnike imaju gde da rade, razvijaju, i to je sigurno odlican avion samo je jako skup, sa ne bas sjajnom reputacijom sto se tice pouzdanosti. Ne sumnjam ja u njegove kvalitete u Tranche3A varijanti, pogotovo 4, ali ipak bi se, u svakom slucaju, uvek odlucio za Rafal!

Ne treba potcenjivati ni SuperHorneta, koji mozda nema supercruise(zbog specificne aerodinamike), ali isto tako ima prednosti u odredjenim profilima leta, negde se cak i SU-30MK sa sve TVC „pomuci“ pa i izgubi! Tu je i specijalozovani Growler sa najmocnijom EW opremom od svih „borbenih“ aviona trenutno. Dok je istovremeno, ipak jeftiniji i od Rafala i od EF. Mozda nema tako naprednu senzorsku fuziju kao Rafal, ali ima zaista impresivan AESA radar, a BlockIII modernizacija unapredjuje kokpit, donosi IRST, CFT, 14 VV raketa….Opaka masina.

@677.trae
Preteraste malo sa te dve nedelje. Par dana su ostali Italijani sa svojim EF iza koga i nije ostala baš tolika i takva fleka.
Ima tu dosta i do toga ko i kako održava avione. Pitao sam nemačkog pilota koji je doleteo sa C-160 Transall-om kako to da se na avionu od nekih 100M evra može desiti takva glupost on mi je odgovorio:
„Thats not German EF. Its Italian piece of shit“
Naravno ni oni se nisu proslavili sa ispravnošću svojih aviona.

W

@Srbofil

Poznato je da vi ne podnosite EF-2000 iz nekih razloga koji (kakvi god da su) kada bi se istom merom aplicirali na ruske avione zaista mogu misliti na sta bi vam komentari licili :-). Ipak preoprucujem vam da procitate tekst sa linka koji sam postirao gore.

Terrain following na nacin koji opisujete verovatno nije integrisan u EF jer se nije islo u tom pravcu sto se profila misija tice ali kako ste mi vi to objasnili ja smatram da se radi o tipicnom indijskom cirkusu. Posto su pazarili novu igracku ta sad izvodi neke „neverovatno stvari“…

Podrska za AIM-120 od strane USA je od pojave Meteora irelevantana stvar a u principu je za NATO clanice svejedno. Ja ni ne mislim da ce Srbija ikada imati vojni avion bolji od Mig-29.

Sto se EW tice kako su te stvarcice sirom sveta ekstremno klasifikovana mi nikako ne mozemo znati da li F-35, Rafale ili sta znam EF-2000 imaju bolje ili losije pakete za elektronsku borbu. Evo recimo:

SPECTRA has a better reputation primarily because of Libya in 2011 (a result of French political ambition and risk tolerance, alongside technical capability).

Sto se troskova odrzavanja tice, bez sumnje su ekstremno visoki ali da su najvisi to je verovatno urbana legenda, kao Francuzi sa jako malo proizvedenih aviona u zemlji poznatoj po niskoj produktivnosti (ogromne plate & malo radnog vremena) na volseban nacin uspevaju da povoljno odrzavaju minijaturnu flotu Rafala prepunih elektronike i svega ostaloga? I zaista, autor navodi da je odrzavanje UK EF-2000 jefttinije od Rafala (zbog mase i iskustva) dok su oni EFovi iz Spanije tu skuplji…

S

@Wolfgang
Previse je reci „ne podnosim“. Super je to avion za zemlje koje ga proizvode jer uposljavaju svoju industriju, poseduje visoke TTK(u poslednje 2 transe), samo ja se u nasem slucaju ne bih odlucio za njega nikad(pogotovo kao polovan sto je nama i jedina opcija).

Rafal jednostavno smatram zrelijim proizvodom sa boljom reputacijom. Avion ima jednog sistem integratora, logistika je objedinjena i kontrolisana od strane jedne drzave, tok razvoja je bio bolje definisan, zato i iskreno mislim da je zaista i jeftiniji u eksploataciji u izvozu(dakle iz nase perspektive). Takodje verujem da je RAF uspelo smanjiti cenu eksploatacije uposljavanjem svoje industrije i raznim drugim merama, ali EF, generalno govoreci, ne uziva bas reputaciju pouzdanosti, pritom od starta ih je pratila ogromna cena, a napredak nije bio bas toliko rapidan kao kod Rafala, tek ne SU-27 familije iskreno.

Ne bih bas tek tako otpisao AIM-120. Pitanje je koliki su proizvodni kapaciteti za Meteor i kolika je cena?

Procitao sam ceo tekst na linku, korektan je.

Ja iskreno mislim(ili iskrenije reci, nadam se) da ce Srbija kupiti nove ili polovne avione 2025-2030 i da to najverovatnije nece biti Migovi, a mozda cak ni ruski avioni, videcemo.

Da nam poklone Italijani eskadrilu Trance1 EF, a mi da je za svega 200 miliona mozemo uvesti u naoruzanje i modernizovati, prihvatio bih drage volje(ali ta cifra bi pre bila bliza milijardi nego 200 mil. i takva donacija je realna koliko i nacionalni dnevnik u Srbiji)

m

Aleksa R.
Pa skoro svi noviji americki borbeni avioni mali su mnogo vazdusnih sukoba. Su35 i F22 u Siriji imali su nekoliko ,,kontakata“.
A za mlacenje prazne slame vreme ce pokazati i demantovati.
Nije upitno pricati o samoj nameni aviona i njegovih mogucnosti, ja tu nista ne sporim.
Ali tvrditi ili reci da EF,, to dobro radi“ (ostvarivanje vazdusne premoci) a to nigde nije radio, je malo vece preterivanje.
Uostalom to je tvoja stvar kako ces krstiti necije mogucnosti u teoriji.

Odgovori
V

Daj neki validni podatak o nekoliko ,,kontakata,, iznad Sirije pls. I sta ti podrazumeva ,,kontakt,,

A

Pa kad smo odlučili da Francuzi kupe aerodrum Nikola Tesla i sad kad ga dorađuju i ugrađuju svoje ideje red bi bio da od njih i kupimo jednu eskadrilu Rafala. To je ulaznica u EU. Ako tamo uopšte želimo da idemo.

Odgovori
m

U decembru stize prvi serijski SU57 sa motorima prve etape. Naredne godine planira se da budu isporicena jos 4 lovaca Su57. Nakon 2021 u planu je da se proizvode do 25 aviona godisnje. 2022god. se ocekuje konacno kompletiranje citavih sistema i motora nove generacije.
Izvor iz MO Rusije.

Odgovori
S

Najimpresivniji borbeni avion ikada projektovan. Pitanje je samo ekonomije sada. I F-22 je ubila prevelika cena sto proizvodnje, sto odrzavanja.

M

Nadam se da će ova godina biti uspesnija za Su-57 od prošle. Kad proizvodnja krene i počne da se štanca za pravo biće i narudźbina, videćete.
Možemo da se kladimo ko će prvi kupiti eskadrilu!

Prelepa ptica

m

(ERROR)
Do 15 aviona Su57 godisnje.

Odgovori
m

Veljko
Evo sta je pisao recimo Rojters a preneli recimo RTS, politika, logicno.com i jos neki mediji.
Ukratko.
,, Americki avion F22 u znak upozorenja ispalio projektile nakon sto su dva Su25 usla u zonu bez sukoba u vazdusnom prostoru Sirije.
Moskva saopstava da je Su35s najurio americkog lovca koji je ometao ruske avione.
Prema recima americkog zvanicnika u incident su bila ukljucena dva americka aviona F22 i ruski avioni prenosi Rojters“.
MIP Rusije je objavio da je F22 ispaljivao infracrvene mamce i time ometao Su25 u obavljanju zadataka.

Su57 prema izjavama zvanicnika RF bice mozda jeftiniji i od Su35. Jer nece biti uracunati troskovi koji su potroseni u njegovo projektovanje i razvoj vec samo proizvodnja. Pri tome nikakav nedostatak i smanjenja borbenog potencijala i komponenata nece biti kako ovde pojedini plasiraju takve informacije, medju njima najvise D. P.
Ako ipak ne bude jeftiniji od Su35 ne verujem da ce biti skuplji. E sad da li je tu uracunato kompletno naoruzanje ili prazan avion? Verovatno se misli na kompletan finalni proizvod sa kompletnim naoruzanjem kod oba lovca.
Mozda ce prvi kupac biti Indija?
Jos uvek su turci zainteresovani za Su57 jer im F35 preuzima Grčka. Opet tu zavisi dalje tursko ponasanje i razvoj situacije izmedju azera i jermena.

Mig35 bi trebalo po nekim misljenjima u ruskim VKS da ima ulogu pracenja i neposredne zastite bombardera Su25, Su24 i Su34 i presretanje ciljeva koji su uspeli da prodju prvu liniju odbrane ruskog VAP, dok bi Suhoji sa Mig31 cistili vazdusni prostor sa velike distance raketama srednjeg i velikog dometa.
Alzir ce konacno imati prilike da se uveri u daleko boljoj platformi kakav je MiG-29m u odnosu na SMT verziju.
Alzir ima prilicno jako RV za respekt, sad sve zavisi odvdrugih okolnosti kao sto je sama organizacija, obuka, komandni kadar, logistika, taktika upotrebe itd…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

tegljacmete na: Grčka zvanično zatražila od SAD da joj prodaju borbene avione F-35

Grcka trenutno ima F-16 Fighting Falcon F-16C/D 153 Dassault Rafale naruceno 18 Dassault Mirage 2000 42 18 se menja za rafale. F-4 Phantom II 35 po wiki i raznim drugim izvorima. Turska ima F-16 Fighting Falcon 249 F-4 Phantom II 48 U potencijalnom sukobu Grcke i Turske prevlast u vazduhu znaci sve. Turska ima vise…

21. Nov 2020.Pogledaj

PakleniVuk na: Grčka zvanično zatražila od SAD da joj prodaju borbene avione F-35

@Ikar Ja ne mislim, ja znam da su ga kupili zato što su morali. Inače ga nikada ne bi kao članica NATO kupili i time žrtvovali i novac od delova i sam F-35. Rusi.

21. Nov 2020.Pogledaj

Majkl na: Sada i zvanično: Mađarska kupuje raketni sistem PVO NASAMS

Štaće nama oružje 21. Veka.Mi smo hrabri i imamo visoke merdevine tako da lako možemo da skinemo svaki leteći tanjir, a i da ne govorim o bezpilotnim letilicama.

21. Nov 2020.Pogledaj

POW/LJPZ na: Albanija aktivira radar AN/TPS-77 omogućavajući potpuni nadzor nacionalnog vazdušnog prostora

Beduin,nisam ni očekivao da poznajete detaljne specifikacije,u ovom slučaju nisu ni toliko bitne.Nisam ni ja potpuno u toku.Upravo poznavanje osnove rada radarskih sustava je dovoljno .Mislim da ste skoro potpuno odgovorili dolje,na komentar čitaoca nn.Pozdrav...

21. Nov 2020.Pogledaj

Jovan M Dimic na: Grčka zvanično zatražila od SAD da joj prodaju borbene avione F-35

Svakako ste u pravu. Moje gledište nije ni makro mi mikro ekonomsko već krajnje laičko čoveka koji je kao i većina osetio propast jedne države. No ja nisam govorio da ono što je bilo treba vratit i da je bilo idealno već o propasti jednog industrijskog koncepta koji je pokušao i imao gotovo sve od…

21. Nov 2020.Pogledaj

Send this to a friend