Devet godina i sedam meseci nakon što su u maju 2011. godine makedonsko Ministarstvo odbrane i podružnica kompanije Elbit Systems, firma Elmak – Elbit Systems of Macedonia, uspostavile Centar za obuku pilota (Centar za Obuka na Piloti – COP, Pilot Training Center – PTC), savremena škola za obuku pilota je 30. decembra 2020. godine zvanično prebačena u Armiju Republike Severna Makedonija (ARSM).
Ceremonija kojom se obeležava kraj učešća kompanije Elbit Systems u Centru za obuku pilota (Elmak je defakto upravljao i rukovodio zajedničkom školom) održana je u vojnoj kasarni ‘’Strašo Pindžur’’ koja se nalazi u vazduhoplovnoj bazi Petrovec, oko 15 km jugoistočno od glavnog grada Severne Makedonije Skoplja. Završni zapisnik o predaji centra COP armiji potpisali su direktor Generalštaba makedonske armije general-major Zoran Mileski i direktor centra i predstavnik kompanije Elmak, Shraga Yaari.

Formalno integisan u armijsku strukturu, COP je postao intergralni deo Vazduhoplovnog Vinga (vVING) koji predstavlja segment ARSM za vazduhoplovnu podršku, vazdušnu odbranu i nadzor vazdušnog prostora.
– Armija danas svečano preuzima Centar za obuku pilota koji će od sada funkcionisati kao Skvadron za obuku i trening (sot). Od danas, ovaj jedinica je odgovorna za primenu prikupljenih iskustava i naučenih lekcija (od Izraelaca) na polju obrazovanja i novih metoda obuku i preobuke vojnih pilota – rekao je u svom govoru tokom ceremonije primopredaje general-major Mileski.
Uspostavljen prema sporazumu vrednom 43 miliona dolara između Ministarstva odbrane i kompanije Elbit Systems, Centar za obuku je u početku koristio infrastrukturu Vazduhoplovnog Vinga na aerodromu Petrovec sve dok 2. marta 2014. godine tamo nije počeo da se koristi moderni kompleks za obuku površine 13000 kvadratnih metara. Sporazum koji je u početku bio potpisan na 8 godina i onda aneksom bio produžen do kraja 2020. godine, trebalo je da obuči 52 nova pilota helikoptera za vojsku i Helikoptersku jedinicu ‘’Jastrebi’’ Ministarstva unutrašnjih poslova. Pored toga, COP je dobio zadatak da obezbedi redovnu obuku na simulatoru novih i postojećih pilota helikoptera.

Za postizanje cilja, Ministarstvo odbrane je centru dodelilo zemljište za uspostavljanje kompleksa za obuku, pristup nacionalnom vojnom zdravstvenom i obrazovnom sistemu, neophodno vojno letačko i tehničko osoblje i pet jednomotornih klipnih školskih aviona Zlin 242L iz sastava Ratnog vazduhoplovstva. Elbit je sa svoje strane preuzeo obaveze da izgradi centar, da obezbedi veoma iskusno rukovodstvo, letačko i tehničko osoblje i da školu opremi sa 4 školska helikoptera Bell 206 kao i dva simulatora koji omogućavaju vrhunsku virtuelnu obuku za makedonsku flotu helikoptera Mi-8/17/171 (NATO oznaka Hip-H) i Mi-24V (NATO oznaka Hind-E). Elbit je takođe preuzeo obavezu da na međunarodnom tržištu promoviše mogućnosti i usluge centra.
Međutim, i pored svega učinjenog, centar je Severnoj Makedoniji obučio samo 25 novih pilota helikoptera: 16 za vojsku i 9 za Helikoptersku jedinicu policije. Dodatna dva pilota su obučena za potrebe Vazduhoplovnih snaga Crne Gore dok je prema međuvladinim sporazumima obuka na simulatorima održana vojnim pilotima iz Bosne i Hercegovine, Bugarske, Češke i Hrvatske. Komercijalno organizovana obuka na simulatoru je takođe održana za vojne pilote iz Kameruna, Nigerije i Poljske.
Prvobitno uspešna priča postavila je visoke ambicije i tokom 2015. godine centar je čak razmatran kao potencijalni regionalni centar za obuku za helikoptere Bell 407 i Bell 505. Ovo se međutim brzo promenilo jer je konstantno nizak interes mlade populacije Severne Makedonije za školovanje i služenje u vojnoj i policijskoj avijaciji doveo u zimu 2018. godine ovaj centar pred zatvaranje. Do tada, sate naleta koji nisu potrošeni na obuku željenog broja novih makedonskih pilota je iskoristilo vojno vazduhoplovstvo za obuku svojih redovnih pilota i održavanje njihove letačke veštine.
Centar je ponovo pokrenuo svoje aktivnosti leta 2019. nakon što su promene zakona znatno unapredile status i beneficije budućih kadeta. Međutim, sudbina centra je tada već bila zapečaćena tako što su Izraelci pristali da na kraju 2020. godine školu i svu njenu imovinu predaju zemlji domaćinu.

S obzirom da je lokalni interes za pilotsku profesiju i dalje nizak, integracija centra u ARSM neizbežna a ARSM ima veoma ograničene potrebe da u potpunosti iskoristi potencijale COP-a, Severna Makedonija odlučila je da ponudi ovaj kapacitet NATO savezu, posebno Full Mission simulatore za Mi-8/17/171 i Mi-24. U odnosu na okolnosti, ministarka odbrane Radmila Šekerinska je, zajedno sa još 10 ministara odbrane država članica saveza (Bugarska, Crna Gora, Češka, Grčka, Hrvatska, Mađarska, Portugal, Rumunija, Španija i Turska) 19. juna 2020. potpisala Pismo o namerama (Lol) pokrećući višenacionalnu inicijativu za uspostavljanje structure NATO Flight Training Europe (NFTE). Pismo daje okvir za istraživanje opcija uspostavljanja evropske mreže nacionalnih ustanova za obuku pilota koja bi se bavila potrebama uključenih država za obuku pilota borbenih aviona, helikoptera, aviona i bespilotnih letelica.
Prelazak Centra za obuku pilota u ARSM znači da je Vazduhoplovni Ving obogaćen osobljem, infrastukturom, specijalnim alatom i opremom centra dok je Eskadrila za obuku dobila pet aviona Zlin 242L (vojnih/fabričkih identifikacionih brojeva: 102/0701, 103/0702, 104/0703, 105/0767 i 106/0776), četiri jednomotorna helikoptera Bell 206B-3 JetRanger III (401/4513, 402/4331, 403/4090 i 404/3859) i dva sofisticirana Full Mission simulatora za Mi-8/17/171 i Mi-24 koje je razvio i proizveo Simultec, podružnice kompanije Elbit Systems, u potpuno rumunskom vlasništvu, čije je sedište u Bukureštu.
Eskadrila za obuku sada takođe ima, barem na papiru, dva dodatna neoperativna aviona. Jedan od njih je jedini vojni transportni avion – PZL-Mielec An-2R Colt (VAM-150) koji je prizemljen na aerodromu Petrovac pošto je ozbiljno oštećen u letnjoj oluji 2013. godine. Drugi je četvorosedi avion za obuku Zlin 143L (Z3-DCS) opremljen za letenje u IFR uslovima, proizveden 2003. godine koji je u vlasništvu makedonske Uprave za civilno vazduhoplovstvo (CAA), a koji ustvari služi potrebama Vazduhoplovnog Vinga za obuku i vezu.

Zlin 143L je nedavno prošao remont motora i elise prema sporazumu vrednom 33.580 evra potpisanom 23. novembra 2018. godine između CAA i srpskog Servisa lake avijacije GAS Aviation iz Smederevske Palanke koji ima odobrenje EASA za održavanje Part- 145. Na održavanju ovog aviona je takođe angažovan lokalni Aero Klub Skoplje, sportski vazduhoplovni klub osnovan 1923. godine sa sedištem na sportskom aerodromu Stenkovec, smeštenom na oko 8 km severozapadno od Skoplja.
Ostala sredstva Vazduhoplovnog vinga su organizovana u dve glavne jedinice sa sedištem na aerodromu Petrovac: Eskadrila borbenih helikoptera ‘’Nokjni Molnji’’ (Skvadron na borbeni helikopteri, sbh) koji leti na dva jurišna helikoptera Mi-24V Hind-E (209 i 210) koje je modernizovao Elbit; a tu je i Helikopterska eskadrila (Helikopterski Skvadron, hs), to je novo, novembra 2020. utvrđeno ime onoga što je do tada bilo poznato kao Eskadrila transportnih helikoptera (Skvadron na transportni helikopteri, sth), jedinica koja na stanju ima dva transportna helikoptera Mi-17 (302 i 303) remontovana 2016. godine, 4 transportno-jurišna Mi-8MT (305-308) i dva višenamenska helikoptera Bell UH-1H Huey (321 i 322) koje je donirala Grčka.
Na spisku flote Helikopterske eskadrile su četiri neoperativna helikoptera: dva Mi-8MT (305 i 306) i oba UH-1H. Trenutno postoje planovi za obnavljanje helikoptera Mi-8MT 2021/22, omogućavajući da ovaj tip u Vazduhoplovnom vingu ostane operativan najmanje do 2029. Budućnost Hjuia je međutim, ne toliko svetla jer ove letelice nisu u letnom stanju preko 12 godina, 322 je 2009. godine poslat na održavanje u vojnu bazu Stefanovikio, u centralnoj Grčkoj ali nikada nije vraćen zbog finansijkih ograničenja.

Strateški pregled odbrane Severne Makedonije (SDR) usvojen 2018. godine ističe da će „nedavno obnovljeni jurišni helikopteri (209 i 210) ostati u inventaru ARSM do kraja svog životnog veka, ali u njih do povlaćenja iz službe neće biti uložena dodatna sredstva, osim onih potrebnih za osnovno održavanje“. S tim u vezi, dva vojna Mi-24V bi trebala ostati operativna najkasnije do sredine 2025. godine, nakon čega je logično za očekivati da Vazduhoplovni Ving smanji i konsoliduje svoje kapacitete kroz rasformiranje Borbene helikopterske eskadrile ili njeno stapanje u Helikoptersku eskadrilu.
Iako ostaje da se vidi šta će doneti budućnost, čini se da je za sada postojanje obe eskadrile garantovano konceptom „Buduće oružane snage 2028“ predviđenog SDR-om kojim je takođe predviđeno da se Vazduhoplovni Ving i dalje oslanja na modernizovane helikoptere Mi-8 i 17 kao svoje osnovne letelice.
Zanimljivo, u Strateškom pregledu odbrane otkriveno je da se razmatra intergracija dva transportno-jurišna helikoptera Mi-171 (MAP-7710 i MAP-7711) i jednog transportnog Mi-17V-5 (MAP-7714) Ministarstva unutrašnjih poslova u Vazduhoplovni Ving. Međutim, budući da je MAP-7711 (prošao generalni remont oktobra 2018. u srpskom Vazduhoplovnom zavodu „Moma Stanojlović“ iz Batajnice) otpisan u nesreći 4. maja 2020. na međunarodnom aerodromu Skoplje, ostaju MAP-7710 i MAP-7714 (neoperativan, čeka generalni remont) kao helikopteri koji će se najverovatnije pridružiti i u narednom periodu značajno povećati transportne, protivpožarne, borbene i kapacitete Vazduhoplovnog Vinga za pomoć prilikom prirodnih katastrofa.
Prebacivanje dva policijska helikoptera Mi-17 armiji i mogući generalni remont dva neoperativna Mi-8MT trebalo bi da omogući Severnoj Makedoniji da dođe do daha od teškog udara pandemije Kovida-19 na njenu ekonomiju, pre nego što nastavi sa planom za investiranje 210 miliona evra u modernizaciju helikopterske flote i zamenu helikoptera iz sovjetske ere novim helikopterskim platformama nakon 2024. godine.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Jarić T Živadin
Nisam znao, da su severci, takva avio sila, da im treba toliki centar za obuku.
mr
Da li sam negde pročitao da je centar vršio obuku za bespilotne letelice. Nigde se ne spominje buduća uloga centra u tom smislu,a to je najperspektivniji segment obuke.
alexanto
Klasican primer „zamke“ za male drzavice: nagruvano je svega od tehnike zbog krize 2001. i pre toga (12 Hindova, 4 SU25, kojecega ostalog…) i za 20 godina ostade se na par komada helija zbog neulaganja u odrzavanje i osipanja letackog i tehnickog osoblja a nestvaranja novih…
Opet se vracamo na ono: Kupovina tehnike je samo ulaznica na vrlo skupu zabavu zvanu RV, pravi troskovi slede tek nakon toga: odrzavanje, nalet, plate, infrastruktura, naoruzanje, modernizacije… Ima kol’ko hoces…
Stojko
Duplo smo jaci od komsija. Mi imamo cak 4 borbena helikoptera a oni samo 2.
Max
Dodje mi da zaplačem …
Blagoje Krstic
2001 ziveo sam u Tetovo i kada se u teku borbi pojavi bar jedan Mi-24 na nebu odmah je bilo 100 puta lakshe, znali smo da borbe zavrshavaju uskoro i da grad neke pasti u ruke UCK tog dana.
Zato kolko vamo delovalo smeshno, samo jedan ovakav helikopter mnogo znaci na bojnom polju. Shto i sam osetio i na svoju kozu 2001 godine.
Stojko
@Blagoje Krstic
To mi je jasno. Isto tako mi je jasno da su albanci bili dovoljno nesposobni da istresu par kila belog i kupe neku Strelu 2m od bugara, bosanaca ili hrvata, nekih arapa ili talibana, pa bi sve bilo drugacije.
Blagoje Krstic
@Stojko Imali su sisteme slicne Strelu 2m ili bash Strela 2m. Bilo je na Youtube klip i kako ih koriste 2001, na Sar Planina gadjali su par Mi-24 u niskom letu. Nisu djaba makedonski helikopteri 2001svakih 3 sekundi pushtali IC mamce.
Nemoj ih tolko podcenjivati.
Sokol
Se soglasuvam so Blagoje , i tuka vo makedonija se znae deka vo 2001 imaat gagjano po mi 24 so FIM-92 stinger ili strela 2m , istovo go pisuva i na wikipedia , a i piloti imaat svedoceno .
Slogan
Stojko21 @ pa hrvati su makedoncima prodavali ili davali nemogu na dve strane…
Blagoje Krstic
@Slogan Kolko se ja secam mi smo uglavno kupovali 2001 od Srbije i to shto nije imala Srbija od Ukraine.Ukrainsko oruzje je ulazilo kros Grcke.
Stojko
Kako ne mogu? Pa Srbija je prodavala i Republici Srpskoj i Armiji BIH. Stigne se i tamo o ovamo ako se ima volje.
Jale
Na koji nacin smo mi remontovali Makedonske MI-171 kada nemamo licencu za to?
Zivojin
Helikopter su ustvari remontovali Rusi, ali su dobar deo toga odradili kod nas.
Isto kao što je deo posla remonta hrvatskih helikoptera odradjen u Zmaju.