Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024
[PARTNER 2021] Rosoboroneksport: Evo nas konačno u Beogradu. Hajde da kupite i nešto novo?
Rosoboron štand na ovogodišnjem Partneru u Hali 4 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[PARTNER 2021] Rosoboroneksport: Evo nas konačno u Beogradu. Hajde da kupite i nešto novo?

Jubilarni 10. Partner svoju najinteresantniju premijeru svakako je dobio u formi prisustva ruskog (Rostehovog) Rosoboroneksporta koji je nakon stidljivog prisustva MiG-a pre nekoliko godina konačno osvetlao orbraz zemlje koja, objaktivno gledano, ima najdinamičniju saradnju sa Srbijom u oblasti namenske industrije. Što u proizvodima starije vojne tehnike oduvek u upotrebi što u novom hardveru koji bi zaista, konačno, želeli da prodaju.

Rosoboron štandovi na sajmovima širom sveta vrhunac su šljašteće estetike, interaktivnosti i veličine modela (zavisi još samo od veličine štanda) i konačno domaća zainteresovana publika ima priliku da uživa u izvrsnom načinu kako Rusi rade defence marketing.

PR deo je izuzetan, uverih se juče na licu mesta. Predstavnik kompanije iz comms. sektora bio je više nego predusretljiv, informativan i spreman za priču. Izloženi eksponati i brošure jasno govore šta bi Rusi novo želeli da prodaju. PR mi prvo pokazuje model Vikinga. Na šta mu odgovoram:

Znam, znam. Već smo obratili pažnju. –

Dva najbitnija modela na štandu su PVO sistem Viking i letelica Be-200 koja bi, ako pitamo Ruse, bila razumnija za kupiti nego iznajmljivati po bratskim cenama.

Ključna pozicija na štandu, modeli u najvećoj razmeri i najkonkretnija preporuka / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na štandu su još prikazani brošure za bespilotne letelica Orion-E, borbena vozila BT-3F, K-16, K-17, laki amfibijski tenk Sprut-SDM1, višecevni lanser raketa Tornado-G, vozilo Tajfun-K i čamci Projekta 031160E i BK-16E.

Izložene su (opet samo brošure) za termovizijsku optiku različite namene od strane nekoliko ruskih privatnih kompanija. Brošure za sisteme elektronskog ratovanja kao i module ruskih lakih topova koji se već nalaze na srpskoj oklopnoj tehnici. Na sajmu je izložen Lazar 3 sa kupolom 32V01 kao i novi oklopnjak Lazanski sa kupolom AU-220M “Bajkal“.

Za našu pažnju prilikom obilaska štanda najneposrednije se izborila kompanija Stilsoft sa interesantnim dron rešenjima.

U okviru Rosoboron štanda postoji i veća sala za sastanke, prilika da se ne samo vojne već i civilne delegacije sastanu u ova četiri dana.

Kako Tango Six saznaje, trenutno su u toku razgovori (ne pregovori) o potencijalnoj nabavci Kamova. Prilika da se nakon sastanaka u Rusiji oni presele i u Beograd.

Svi članci Tango Six izveštavanja sa Partnera 2021 nalaze se ovde.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na InstagramuJutjubuTviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Gl

Znaci buk se nabavlja vrv?

Odgovori
Iv

Uh, pa tesko da ce to neko bas javno kazati, ipak je to malo ozbiljnija masina i dolazila bi iz ne tako popularne Rusije. Nama bi i dvojka radila posao, taman se ratosiljamo Kubova, a Neve bi ostavio oskreno, zilav je to matorac. Nadam se da cemo i to uzeti i u miru uvek da nas sluzi. Nego mene zanima, sta bi sa onim najavama za Nore, nesto se ucutase, a trebalo je jos 1 ili cak dve baterije do kraja ove godine da stignu?

Al

Mislim da dolaze jedan za drugim, prvo Buk a onda Tor. Normalno pre njih dolazi još Pancira. I kad ih složiš onako trupno, slojevito onda postaviš pitanje a šta dolazi na kraju. Pozdrav. Srbijaaaaaa.

Gl

@ivkos
Mislio sam na bilo koji buk nije los M2E,ali kazem vrv

Ž

Ivkos

Нова, укупно друга батерија Нора је приказана на Ушћу.

Iv

Hvala na odgovoru. Odlicno. Dakle ostala je jos jedna baterija. Jos kad bi ubacili bar jednu ili dve od one sto smo amerima poslali, to bi mrak bilo. Lazari 3 i Milosi su sada na ispitivanju, to je recenu predsedniku u poseti Uscu, gledao sam. Cini mi se 15 Milosa i 5 Lazara

Al

Koliko vidim sve što je došlo da se prikaže i pokaže na sajmu „PARTNER 2021“ potencijalno ostaje u Srbiji, odnosno kupljeno je. Erbasi koji su prikazani u vidu maketa, H-145M u službi i još se nabavlja, C-295 sklopljen ugovor o kupovini 2 aparat i H215 naručeni za Policiju za Vojsku se razmatra (smo da nabave). Mislim da je BUK M3 Viking, odabran i da ga Srbija sigurno kupuje dok Tornado G ide u Srbiju kroz licencu. Sve u svemu odlično. Ako se nastavi sa ovim tempom opremanja i razvoja domaće industrije za nas nema zime. Sve za našu Srbiju.

Al

@Aleksandar

Nije sklopljen nikakav ugovor za C-295, tek su počeli pregovori.

Br

Isuvise se pominje BUK M3 poslednjih meseci, mozda nesto i bude od toga. Od svega u nasoj vojsci njmanje se koriste veci tranasportni avioni, C295 je odlican, ali nama bi za narednih 15ak godina posao zavrsila dva An-32 iz devedesetih i ustedeo bi se ogroman novac za druge potrebnije stvari.

Odgovori
Al

@Branko

Koja je logika da se uzima polovan An-32 od firme koja opstaje na veštačkim plućima. C-295 je sasvim logičan izbor.

Br

Odlican izbor ali nam novi transportni i skupi avioni trebaju mnogo manje nego neke druge stvari. A Rusi u potpunosti mogu da odrzavaju Anove, ne trebaju nam Ukrajinci za to.

Zm

Jooj, a ja ne mogu da odem malkice da gledam….Tango davaj raport a.s.a.p.

Odgovori
Zm

Srbija URA!

Odgovori
П

Ово ми мирише да је БУК М3-Викинг готова ствар….Искрено,то би био врхунски потез,јер је то најпоузданији систем ПВО руске производње,са изванредним карактеристикама….Ако то набавимо,уз још две батерије Панцира,и ФК-3,Србија може мирно да спава….

Odgovori
Mi

Interesantno je da nisu doneli makete S-350 uz Buk-M3 nego samo Buk!
Ranije su nam donosili i makete S400.

Moj neki pogled na to je da je FK-3 ipak kupljen i Rusi znaju da je takav pazar Srbija obavila.
Rusi ni nemaju sistem maksimalnog dometa do 100km, tojest nesto izmedju Buk-M3 i S-350.
PVO sistem dometa preko 100km verovatno nije odobren jer bi bio prevelik trn u oku sa obzirom da smo okruzeni nato clanicama, a ne zelimo da budemo problem.

FK-3 je upravo to, plus jeftinije smo prošli.

Sa druge strane nuditi nam Buk-M3 za nas ima logike jer starim Kub-ovima i pored modernizacije vreme ističe. Vrlo je moguće da je upravo to sledeći korak u pazaru novog PVO.

Slažem se da treba nastaviti sa Pancir-S1M sto vise, ali i da Buk-M3 moze da nam obavlja dve uloge po potrebi. Trupna zastita, i dopuna FK3 za teritorijalnu odbranu.

Pozdrav

Odgovori
Va

Fk3 je uzet da kinezi dižu ruku u un kad se priča o kosmetu.koj bre fk3 to niko neće da uzme mi smo morali.ko normalan da uzima kinesku skalameriju pored ruskih sistema provereno najboljih u svetu.šta ćeš mora da platimo reket

Tr

@Vasa

A gde su to u svetu provereni osim na forumima ?

Jo

@Vasa
Neosporno je da je kod nabavke FK-3 bilo politike, ali niti je Srbija morala da ih uzme, niti je u pitanju glas u UN. Nabavka ruskih sistema u trenutku kada su Rusi pod sankcijama SAD i EU bi bila prst u oko Amerikancima i bilo bi teško dobiti izuzeće za sankcije koje se automatski primenjuju. Ne bih potcenjivao kineske sisteme PVO, zemlja koja pošalje raketu na Mars verovatno može da napravi i raketu PVO. Što se tiče elektronike, mislim da su ispred Rusa. Pored svega, postoji još jedan detalj, a to je da su kineski sistemi nepoznati i da niko ne ume da razlikuje izvoznu varijantu FK-3 i domaću HQ-22. Domet izvozne varijante je prema specifikacijama ograničen na 100 km, ali niko ne garantuje da će sistemi koji Srbija dobija imati ta ograničenja, odnosno da će ta ograničenja biti trajna. Kina će Srbiji isporučiti rakete za koje kaže da imaju domet 100 km – da li će neko da ih proverava, i na koji način će to da uradi. A što se tiče ostatka (radari, navigacija, itd.), u pitanju je softver, jedan USB drajv razlike.

Sr

@Milos77
Buk je svakako mnogo napredniji sistem od FK-3. Mislim da je procenja sa njihove strane kako drzava kojoj spasavaju RV donacijom i ciji je najmoderniji tenk nesto sto oni poklanjaju bas i nema novca za S-350.

PVO rakete dugog dometa znaju da kostaju po 7-8 miliona za jednu raketa, treba vam minimum 200 komada(a i to je malo)…budite malo realni ljudi. Madjarska sa BDP-om od 160 milijardi nije kupila Patriot nego Nasams, a ne mi sa 60 milijardi da kupujemo ne znam kakav PVO.

Panciri su odlicna investicija za nas.

Mi

@Jordan
Isto mislimo sto se dometa izvoznih FK-3 raketa tice. To se proveravati bas i ne moze od strane zapada. Raketa sigurno nema manji motor a ostatak prostora ispunjen pirindžem.

@ Srbofil
BukM3 jeste noviji i moderniji sistem. Sigurno je i skuplji od FK-3 u bilo kojoj kombinaciji.

Ne znam odakle vam cene za PVO rakete. Da li imate neki izvor ili bar referencu. Ne verujem da je sama Buk-M3 raketa išta skuplja od S-350 rakete. Zasto bi bila?

Pogledajte lansirno vozilo S-350 i Lansirno Vozilo Buk-M3. Koje vam izgleda prostije i skuplje za proizvodnju?
S-350 kao sistem bez rakete/lansera naravno jeste skuplji zbog sposobnosti, dometa, etc..

Sr

@Milos77
Ne mogu vam dati nikakve formalne podatke jer ih naravno nemam, ali bilo je nekih neformalnih informacija na tu temu kod nas. Pogledajte cene S-400, 2.5 milijardi u slucaju Turske i preko 5 milijardi u slucaju Indije.
Indija npr. je pravdala kako su daleko skuplje platili 5 diviziona nego sto je Kina platila 6, jer su uzeli vise rakete i rakete maksimalnog dometa za sistem S-400(Kina je potrosila 3 milijarde ako se dobro secam).

Takodje, tu je efikasnost tih sistema, da bi se oni isplatili, morate imati adekvatan i uvezan sistem osmatranja kao i sisteme nizeg ranga(sa svojih pripadajucim borbenim kompletima i logistickim vozilima) koji ce obezbediti funkcionisanje celukupnog sistema PVO.

U protivnom cete kao Sirija, imati jednu bateriju S-300 od 4 lansera koju kad iskoristite, mozete parkirati u garazu….

Tako da u slucaju Srbije, sve je to neizvodljivo trenutno. Madjarsku ce npr. 60 raketa za sistem NASAMS-2(dometa 40km) sa rezervnim sekcijama za navodjenje izadji 230 miliona.

Nije realno da Srbija priusti te sisteme velikog dometa i sve sto oni zahtevaju da bi funkcionisali kako treba. Po meni, nastavak sa Pancirima u narednih nekoliko godina ako se uopste mogu priustiti je, sa aspekta upotrebne vrednosti, bolja investicija, pogotovo unapredjena verzija S1M sa dometom i do 40km, to su ozbiljni kapaciteti, mozda tako ne deluje kad se porede sa nekim „vecim“ sistemima, ali za nas zaista jesu.

Vl

S obzirom kakva je situacija na Balkanu poslednjih godina, nama bi bilo izuzetno isplativo kupiti Ka 32 i/ili Be 200. Postoji podatak da je cena Be 200 oko 70 miliona, pa se onda samo po sebi postavlja pitanje da li veći učinak za istu sumu uloženog novca može da pruži Ka 32 od Be 200? A tu je i uvek prisutan problem sletanja takvog tipa aviona na vodene površine u Srbiji.
Da li neko zna koja je okvirna cena Ka 32 u punoj konfiguraciji za gašenje požara?

Odgovori
al

Za 70 milki, opusteno 4 Kamova u full opremi (i ostalo bi para) pa ti sad vidi da li za nasu konfiguraciju terena i stanje reka i jezera vise vrede 4 Kamova ili jedan Be200? Pogotovo u svetlu price da se nabavljaju 2 C295 koji imaju mogucnost gasenja pozara. Ako Beriev ne kupi vodu sa jezera, gubi svoju najvecu prednost u odnosu na visenamenske avione koji mogu da gase pozare. Ostaje naravno teret od 12 tona vode kao prednost ali opet kazem: radije bih posedovao 4 Kamova sa 3-5 kubika vode nosivosti + 2 C295 sa po 7 kubika vode, ako bas zatreba vece „tusiranje“ nego jedan Beriev…

K

Znaci cekaj, oni su stvarno oklopnjak nazvali Lazanski… Boze, kakva drzava.

Odgovori
Iv

Pa sta je tu lose? Problem je sto kod nas je politika sve i ljudi gledaju sve kroz prizmu politike. Da nije bio clan SNS , onda bi sve bilo ok, za neke, verovatno. Covek je promovisao taj deo novinarstva, voleo je to, znao je to da docara na najbolji nacin. U to vreme on je bio u tom poslu sve i svja. Zalagao se svuda za napredak vojske, voleo je to i to niko ne moze da ospori. Jedno vozilo manje vise. Bice novih vozila u buducnosti, pa se mogu dati i druga imena, kao da je to poslednje vozilo koje smo proizveli

Ve

По питању имена возила, држава у којој новинар добије такви признање је одлична. Исказали су захвалност за све године рада и труда који је био и плодоносан по Србију. Колико новца је Србији донео његов интервју са Путином. О ширењу угледа да не говорим. Нисам стручан да бих оцењивао његове текстове ал да су били читани јесу толико знам.

de

@K Da nisi upoznat kako Amerikanci daju imena svojim oklopnim vozilima, brodovima, nosacima aviona……. Ili mislis da to sto su dali ime Bradley oklopnom vozilu nema veze sa generalom Omarom koji ima isto takvo prezime? Ili da tenk M 48 Patton nije dobio ime po generalu George S. Pattonu? Pre 6 godina u luku Bar je uplovio razarac Americke mornarice USS Gravely. I on je dobio ime po nekom viceadmiralu njihove vojske koji se zvao Samuel L. Gravely. Svi nosaci aviona im nose imena po bivsim predsednicima……i ovako mogu da nabrajam do prekosutra! Da li i za Ameriku kazes „Boze, kakva drzava.“ ili je to tamo normalno i ocekivano a ovde je, odavanje pocasti nekome ko je ceo zivot posvetio novinarstvu povezanim sa oruzijem, sramotno i nenormalno?

Hi

Moje neko misljenje je da je bolje da su mu dali ime Miroslav…

de

@Hip
Ime Miroslav nije sporno. Ali, hipotetcicki gledano, ako bi neko neki stadion nazvao „Piksi“ svi bi znali na koga se tacno misli. Ako se oklopno vozilo nazove „Lazar“ niko ne zna na kog Lazara se misli i da li se uopste misli na nekog posebno ili se samo nekome svidelo ime. Ista prica je i sa ovim vozilom. Kada se kaze „Lazanski“ svi tacno znaju na koga se misli i kome se odaje pocast time sto vozilo nosi to ime!

Al

Sretnem juce Petra i Radica na Sjmu……Cekam detaljan izvestaj.

Odgovori
B

Kakav oklop ima Lazanski u odnosu na Lazara?

Odgovori
Ni

A zbog čega bi trebalo da se „ratosiljamo KUB“-ova? Šta fali da i oni ostaju uz sve sisteme koje budemo kupovali u budućnosti? Jel „od viška glava ne boli“ logika u ovom slučaju ne pije vodu? Ozbiljno pitam, nisam vrstan poznavalac kao većina T6 čitalaca već samo amaterski ljubitelj letelica…

Odgovori
Ni

A koja bi mu bila funkcija kad je bio beskoristan i 1999? Jel misliss da je smisao da vojska drzi sve i svasta od gvozdjurije samo da ga ima na broju?

Sr

@Nikola
Ukratko, veoma su podlozni elektronskom ometanju i taktikama koje koristi moderna LBA. Dobra strana je sto su mobilni i „spakuju“ se brzo, ali zastareli su totalno, trebalo bi ih zameniti sto pre.

Cr

Nikola, jedna od očiglednih funkcija koju može da obavlja u ratu je npr. da ga staviš na neki lažni položaj da glumi metu. Ili ga naprosto držiš u rezervi za slučaj da ti udarni sistemi istrpe gubitke, kao što smo 99-te pokušali da izvučemo Dvine iz rezerve ali nije uspelo. Ništa ne treba bacati ako može još za nešto da posluži, makar i kao mamac.

Г

Руси преко велоког екрана и видео клипа рекламирају ИЛ 76 на сајму. Мало је смешно, некада су могли и до 50 комада да направе за годину у Ташкенту тих авиона са старом технологијом израде и монтаже, а сада са новом технологијом и линијом механизованом за монтажу од 3 до 5 комада максимално. То су подаци које сами објављују.

Odgovori
Т

srbofil
причаш о систему вођења који врло лако може да се промени у нпр. (ирачку) верзију са гсн Комар са близинским радарским упаљачем колибри, преузетом са Р-60М чинећи цео систем са модификованом пропорционалном навигацијом веома перспективним и рам џет мотором који уз побољшано гориво може да да оптималан однос потиска и масе.
Са друге стране што да га не жртвујеш у заседном дејству без посаде против UCAV и ројева loitering муниције

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs