Srbija će u skoroj budućnosti imati 17 helikoptera za gašenje požara a uz pomoć Erbasa opciju i za dva protivpožarna aviona

10. avg 2022

[FOTO REPORTAŽA] Fly in Ćuprija: Previše letelica na jednom mestu za previše letenja, druženja, jela i uživanja

9. avg 2022

[EKSKLUZIVNO] Aero-klub Galeb učestvuje na austrijskom aero-mitingu Airpower sa G-2A i farba ga u originalnu šemu bojenja nekadašnje VVA akro-grupe RV i PVO JNA

8. avg 2022

Studenti fakulteta iz Kraljeva, Kragujevca i Čačka dobijaju besplatnu jedriličarsku obuku zahvaljujući Ministarstvu odbrane i Udruženju pilota „Tigrovi“

7. avg 2022

[RAT U UKRAJINI] Žestoka ofanziva Rusa u Donbasu, hoće li SAD predati Ukrajini rakete zemlja-zemlja dometa 300 km, žalbe Kijeva na nemačke samohodne haubice

5. avg 2022

Severna Makedonija donirala svoje rashodovane jurišnike Su-25 Ukrajini, Ministarstvo odbrane ne potvrđuje ali ni ne demantuje informaciju

5. avg 2022

Zapadni PVO sistemi u ukrajinskom ratu (1. deo)

4. avg 2022

Rusija suspenduje sertifikate za održavanje helikoptera kompanijama u Bugarskoj i Češkoj

3. avg 2022

Znate za onaj ikonopis na Orlu iz Lađevaca? Načelnik Generalštaba je naredio njegovo uklanjanje

2. avg 2022

Američki Kongres obavešten o mogućoj prodaji 35 F-35A Nemačkoj u paketu vrednom oko 8,4 milijarde dolara

2. avg 2022

[FARNBORO 2022] PR-DC najavljuje proizvodnju VTOL dronova ali i onih sa fiksnim krilima i većim doletom

2. avg 2022

Novosti iz centralne i istočne Evrope: Češka će pregovarati o nabavci borbenih aviona F-35, Bugarskoj stiglo pismo o prihvatanju dodatnih F-16, Poljska kupuje južnokorejske FA-50

1. avg 2022

[RAT U UKRAJINI] Američka vojna pomoć Ukrajini dostigla vrednost od 10 milijardi dolara, britanski časopis Air Forces Monthly o vazduhoplovnim gubicima obe strane

29. jul 2022

Da li Ruska vojska zaista može gađati ciljeve na zemlji raketama sistema PVO S-300?

28. jul 2022

Pet zemalja gasilo je požare u Sloveniji iz vazduha prošle nedelje, Evropska Komisija kaže da su dva srpska Bela 212 obavila najviše ispuštanja vode na požare

27. jul 2022

[Novosti iz Helikopterske jedinice MUP-a] Delegacija jedinice u Rusiji na primopredaji Kamova 32, prvi let novog Erbasa na srpskim tablama, novi hangar na „Nikoli Tesli“ poprima svoj oblik

26. jul 2022

[RAT U UKRAJINI] Rusija neće stati samo na do sada osvojenim oblastima, SAD procenjuju da je poginulo 15.000 ruskih vojnika, američki planovi za buduće RV Ukrajine, ruska PVO oborila svoje borbene avione

22. jul 2022

Mislili ste da Rusi imaju komplikovane oznake svojih vazduhoplova? Analizirajmo kako to komplikuju Evropljani i Erbas

21. jul 2022

Poleteo prvi prototip južnokorejskog borbenog aviona KF-21 Boramae

20. jul 2022

Italijanska i britanska industrija najavile saradnju u programu razvoja budućeg borbenog vazduhoplovnog sistema FCAS – Future Combat Air System: Team Tempest najavlje prvi let tehnološkog demonstratora u narednih pet godina

20. jul 2022
[EKSKLUZIVNO] Nenad Miloradović za Tango Six: Svi Pegazi isporučeni Srbiji, nova verzija Malog Miloša i liberalizovanje pristupa civilnim firmama radi razvoja besposadnih platformi
Pegaz i Vrabac na sajmu naoružanja i vojne opreme Partner 2021. U pozadini se može videti zemaljska kontrolna stanica za taktičku borbenu bespilotnu letelicu Pegaz / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

[EKSKLUZIVNO] Nenad Miloradović za Tango Six: Svi Pegazi isporučeni Srbiji, nova verzija Malog Miloša i liberalizovanje pristupa civilnim firmama radi razvoja besposadnih platformi

Tango Six je imao priliku da na nedavno završenom sajmu besposadnih platformi UMEX 2022 u Abu Dabiju uradi intervju sa pomoćnikom ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenadom Miloradovićem u kojem nam je, između ostalog, saopštio i nekoliko ekskluziva vezanih za aktuelne razvojne i proizvodne programe Ministarstva odbrane u domenu vazduhoplovnih i kopnenih besposadnih platformi ali i da prvi put za neki medij otkrije da država planira da značajnije otvori pristup već etabliranim ali i novim malim i srednjim preduzećima i naučnoj zajdnici za partnerstva na razvoju novih besposadnih projekata. Time će se znatno liberalizovati dosadašnji prostor državnih projekata koji je bio pod monopolom Vojnotehničkog instituta i najagilnijih privatnih kompanija.

Pomoćnik ministra je više puta naglasio potrebu sopstvenog razvoja naoružanja i vojne opreme. Intervju je urađen dva dana pred početak ruske invazije na Ukrajinu koja preti da poremeti određen broj isporuka već planiranih za Vojsku Srbije.

Miloradović je potvrdio da je saradnja sa Ujedinjenim Arapskim Emiratima u odbrambenoj industriji na visokom nivou, da se školovanje njihovih inženjera nastavlja u Srbiji a dan kasnije potpisan je i ugovor sa kompanijom EDGE o izvozu proizvoda iz fabrike Krušik.

Domaći multikopter sa dve protivtenkovske nevođene rakete Osa / Foto: Ivan Urošević, Tango Six

Kako je Miloradović kazao u intervjuu, potvrdivši tako ranije pisanje Tango Sixa, sve taktičke borbene bespilotne letelice Pegaz su isporučene. Dugogodišnji projekat, kao što je već poznato, više ne spada u taktičko-izviđački koncept već je u saradnji sa Kinom dignut na borbeni nivo. Miloradović kaže da je razvoj sa ovom zemljom uspešno završen a da je letelica, kako naglašava, dostigla i nadmašila sve performanse koje su se od nje tražile. Sistem za vođenje je znatno unapređen i opitna gađanja su bila uspešna.

Kako je kazao, letelice se trenutno integrišu u domaću zemaljsku upravljačku stanicu i očekuje se da prvi lot bude u upotrebi u RV i PVO do sredine ove godine. Miloradović je takođe rekao da je plan da se uspostavi serijska proizvodnja ovih letelica u Srbiji i da će to biti realizovano „veoma brzo“. Naglasio je i da će projekat letelice Pegaz imati i šire aspiracije upotrebe van vojne ali da je trenutno prioritet projekata RV i PVO.

Miloradović je, bez želje da konkretnije priča o temi, pomenuo i da Srbija ima „još neke poteze u oblasti sposobnijih bespilotnih letelica“ što se najverovatnije odnosi na razmišljanje o nabavci potentnijih kineskih borbenih letelica CH-95.

Pomoćnik ministra osvrnuo se i na projekat bespilotne letelice Vrabac za koji je kazao da je trenutno u toku serijska proizvodnja i to verzije koja je naprednija i sposobnija od aktuelne koja je već uvedena u naoružanje Vojske Srbije. Objašnjava da je krivac za dugo vreme trajanja projekta odluka da se svaki segment projekta ralizuje domaćim snagama ali i da je time sada ovladano.

Projekat multikoptera, originalni dizajn kompanije Konelek, je kako je rekao pomoćnik ministra, i dalje aktuelan i može se posmatrati kroz tri verzije, sa tri opcije efektora,  zahvaljujući modularnom nosaču. Integrisana je opcija sa četiri protivokplone nevođene rakete Zolja, opcija sa dve protivtenkovske nevođene rakete Osa kao i opcija sa dve prerađene minobacačke mine 120 milimetara sa termobaričkim punjenjem. Tu su i paketi za elektronsko ratovanje i ELINT.

Miloradović je pomenuo da se aktivno radi na unifikaciji interfejsa čovek-mašina kako bi većina bespilotnih letelica u upotrebi Vojske Srbije mogla lakše da bude korišćena bez dugotrajnije obuke.

Dron-kamikaza “Gavran“. Za ovakve efektore biće potrebna i veštačka inteligencija / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Što se zemaljskih borbenih besposadnih kapaciteta tiče, Miloradović je rekao da je platforma Mali Miloš doživela svoju treću iteraciju. Već su, kako kaže, duplirane brzine platforme, brzina punjenja i autonomnost. Kazao je da je u toku razvoj nove verzije nazvane Miloš V2 koja je planirano da bude neznatno veća i znatno sposobnija platforma od postojeće sa očekivanim ulaskom u naoružanje do sredine ove godine. Ključ će biti stabilisana oružna stanica koja će omogućiti gađanje iz pokreta sa mitraljezom 12,7 mm uz integraciju raketnih lansera Osa. Još se razmišlja koje će jedinice Vojske Srbije biti opremljene ovim platformama.

Za srpsku vazduhoplovnu industriju svakako je najznačajnija najava liberalizovanja pristupa poslovima razvoja bespilotnih letelica. Miloradović je naglasio da novi trend manjih letelica u konceptima rojeva nije Srbiji tehnološki potpuno nedostupan ali da je za to potrebno razvijati i primenjivati koncepte veštačke inteligencije koji autonomno mogu kontrolisati i organizovati upotrebu takvih efektora.

Kazao je da će početkom sledeće godine država izdvojiti značajna sredstava da u ove i slične projekte uključi širu naučnu zajdnicu, mala i srednja preduzeća i druge zainteresovane. Tu je naglasio da Ministarstvo odbrane i VTI i dalje zadržavaju svoju vodeću organizacionu i integrativnu ulogu ali da će ovo biti prilika za neke, kako je rekao, već vizionarske kompanije koje imaju dokazanu istoriju u ovoj oblasti, ali i za potpuno nove koje ne moraju biti u potpunosti orijentisane na vojni ili vazduhoplovni inženjering.

Više detalja o svemu pogledajte u video snimku intervjua sa pomoćnikom ministra odbrane:

 

Komentari

K

Treba sad požuriti sa Gavranom. Evo pogledajte samo Siriju i sad Ukrajinu vojska beži u gradove Ukrajinci zavlače čak i VBR-ove u naseljena mesta .Za takve situacije su najbolji dronovi kamikaze ,e sad zamislite jedno ili dva vozila sa Gavrnovima koja pošalju svoje rojeve da kruže i čiste mete kao što su vojna vozila,bunkeri oko i u naseljenom mestu i grupe vojnika ….

Odgovori
I

Ne razumem potrebu.
Neprijatelj sigurno nece uvlaciti soju opremu u nasa naseljam da sakrije od nase vojske. A mi nemamo zelju da napadamo okolne zemlje i zauzimamo njihove gradove.

P

Iskreno sam ostao zatecen, kada sam video da su ruske izvidjacke jedinice onako slabo opremljene i pripremljene,ili su u pitanju greske koje su dovele do unistenja ljudstva i tehnike.
Neki su isli puno brze od ostatka kolone,bez prethodnog osmtranja,dok su neki kasnili zbog nemogucnosti osmatranja po dubini neprijatelja.
I meni je odmah pao Gavran na pamet,pa to je bukvalno idealno sredstvo za otkrivanje VBR polozaja neprijatelja,i ujedno za opipavanje PVO lokacija.Mislim da ce nakon ovog rata,nasoj vojsci gavran biti prioritet svih prioriteta.

K

@iks oks
I te kako je Gavran potreban vojsci očigledno da ne pratiš dešavanja u svetu.
Da si pratio situaciju u Karabahu sve bi ti bilo jasno .I na samom frontu ukoliko nema ometanja kamikaze su snajperi koji ne praštaju

B

Samo cekaju da neprijatelj proviri iza zavese, pa gadjaju direktno u celo.

F

@Krindžer
@Iks Oks
Iks Oks misli da nama ne trebaju dronovi, nego onima koj bi da nas nekažnjeno napadaju.
Treba nama daleko više dronova nego što VTI namerava da proizvede, i ne samo dronovi nego i krstareće rakete sa propisnom dometom i velikom kum bojevim glavama i to na hiljade.
Takođe pored tenkova, artiljerije i PVO nam treba i masa većih dronova kamikaza za napade rojevima na sisteme PVO, i helikopteri i ozbiljna avijacija za udaranje po celoj teritoriji neprijatelja, ko je lud da ograničava ratovanje samo na svoju teritoriju?
I to ne oružje za pokušaje sa par raketa, kao što radi Ukrajina, ne bi li Rusi odgovorili što jače, a znaju da hoće, da se to iskoristi za plašenje sopstvenog stanovništva, ne bi li se malo više konsolidovali redovi oko komičara na vlasti…

P

Samohodni glancač plocica je izdomiirao.

Odgovori
G

Najvaznija stvar,jel motor za pegaze sami proizvodimo,ili je neki kineski???po licenci??

Odgovori
D

Za ocekivati je da smo od 2011. sami dosli do tog nivoa da ih sami pravimo, ali izgleda ipak nismo.

А

@Dragojlo

Колико се сећам, проблем нису били мотори, већ командни линк.

F

@ Gladius
Motore proizvodimo i sami, samo ne znam koliki im je vek trajanja – od toga nema ništa bez masovne proizvodnje, nije moguće ispeglati
Problem je bio link, softver za auto pilot uređaj i integracija vodenog naoružanja kako treba.
Dron treba masu operacija da izvodi sam, potpuno automatizovano, ako se radi samo sa daljinskim upravljačem za operatora treba pravi pilot – neko ko ume da upravlja i avionom, što je nepraktično. Savremeni zahtevi su automatsko sletanje i poletanje, da može da se npr fiksira cilj koji treba da se osmatra – da se samo obeleži, pa da onda dron autonomno kruži po optimalnoj putanji da bi cilj bio non-stop vidljiv, da ne mora da se non-stop meta drži “na nišanu”, niti, ne daj bože, da se manuelno upravlja optoelektronikom da bi cilj bio u vidnom polju sve vreme – to, kao i svi parametri leta, režim rada motora i sl mora da se automatski reguliše da bi dronom mogao da upravlja operater koji nije pilot, i da bi mogao da se usredsredi na misiju, a ne da se bavi samim dronom non-stop – npr slom uzgona i gubitak drona je sasvim moguć ako nije pilot za komandama a dron nije dovoljno automatizovan.
Ukratko, da mogu da se unesu koordinate i da se onda operater bavi misijom – izviđanje, pretraga terena, napad, a ne da non stop nešto podršava.
To bez Kineza nismo mogli samo da rešimo dovoljno brzo.
Da ne pominjem link i navigaciju – treba da bude barem minimalno otporan na šum na vezama i ometanje…

Ovo bi mnogo bolje mogao da objasni neki pilot ili operator ozbiljnog drona…

P

Da li postoje informacije, da je Rusija zauzela neki aerodrom i tu napravila svoju avio bazu?
Prosto je neverovatno,da nemaju niti jednu jedinu avio bazu,sa svojim avionima i pvo zastitom,odakle baziraju dalje delovanje i napredovanje,uz zatvaranje vazdusnog prostora.

Odgovori
p

Sa svime se kasni, jer je krug ljudi koji dobijaju velike pare mali i zatvoren. Njihova deca nece ziveti u Srbiji. Sve isto kao u Rusiji. Zato ce puci Rusi, a mi.. svi srbi u lidl da potrosimo milijardu evra na poljski sir i slaninu iz Hrvatske. Sledeci rat cemo da vodimo sa Parkside srafilicama.

Odgovori
M

Tek sada sada na videlo izlazi koliko je sve to naoružanje iz JNA koje mi pokušavamo godinama da vratimo u život i na koje smo potrošili brdo para i rada i dalje samo staro gvoždje spremno za otpad. Na sceni je povratak pešadinac a spregnutih sa dronovima i preciznim raketnim naoružanjem. U prevodu bezkontaktno ratovanje. U svemu tome sva oklopna tehnika ,artiljerija, motorizovane brigade,preskupi raketni kompleksi s300,s400,buk…….su samo mete u video igrici za protivnika koji je ovladao novim sistemom ratovanja.

Odgovori
F

Nisam siguran, propaganda je čudo – pošto su sve što je moglo da se proda prodali, što je moglo da izanđa pušteno da propadne, a ostalo pokradeno, Ukrajinci se dada bore na Tviteru i YouTube, glavno oružje im je video efiting i fotošop, i njima skloni mediji koji npr uništavanje poluispravnih tenkova u fabričkom krugu proglašavaju za “rusku kolonu.”
Ko je video Ruske i Ukrajinske tenkove sve mu je jasno na prvi pogled – UKR je još i gora nego JNA, JNA je bar imala ispravnie tenkove
Neki dokaz za tvrdnju da je S-400 “samo meta”, i čime su to Ukrajinci ovladali? Takvi eksperti su ih doterali dotle da Kijev brane penzioneri jer je celokupna vojska ostala “na frontu” u Donbasu, i nikako da se odvaži na povlačenje jer je vrebaju avioni i naročito Ka-52.
Dronovi su jako bitni, ne smemo da ih zapostavimo ni slučajno, ali moramo da prelazimo na dronove sa turbofan i turbojet motorima – iz istih razloga iz kojih se više ne koriste elisni avioni… pre će da su ovi sadašnji dronovi sa propelerima mete za PVO.
Pored mase loitering municije trebaju nam cele flote supersoničnih dronova, krstareće i hipersonične rakete, inače ima da prođemo k’o Ukrajina – zbog medijske blokade se ne vidi da je na kraju, sve dok se pojavi snimak kako komičar TV kako zahvaljuje vojsci na hrabrosti, i mudro donosi odluku da će da se prđe na diplomatiju, jer rat više ničemu ne vodi, pa prihvati sve što mu se zahteva, i proglasi za ekstremiste (koji su inače sve skrivili) sve koji su za dalju borbu…

М

За разлику од других у претходним коментарима ( уз дужно поштовање) надам се да ћемо све те производе користити искључиво за извоз. Знам да су мале шансе ал некако ми лакше када тако мислим па да напишем.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend