Bugarska Granična straža ponovo izabrala kompaniju „Airborne Technologies“ za nadogradnju helikopterske flote

10. okt 2024

Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

9. okt 2024

Aero-miting „Vršac 2024“ after video: Kako smo doživeli vazduhoplovni spektakl pod Bregom

8. okt 2024

[ANALIZA] Da li će Srbiji borbeni avioni Rafal biti isporučeni preko reda, ili je dobijen realan rok isporuke?

7. okt 2024

[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024
Mogu li srpski MiG-ovi 29 obarati dronove sa Kosova i zbog čega se Večernje Novosti sprdaju sa osetljivom bezbednosnom situacijom na jugu?
Poletanje MiG-ova 29 RV i PVO protiv dronova na jugu Srbije bez i jedne jedine rakete / Screenshot: Večernje Novosti

Mogu li srpski MiG-ovi 29 obarati dronove sa Kosova i zbog čega se Večernje Novosti sprdaju sa osetljivom bezbednosnom situacijom na jugu?

Kako su danas prenele Večernije Novosti, predsednik Srbije Aleksandar Vučić izdao je naredbu (ova sekvenca nadležnosti nije preciznije pojašnjena) da: MiG-ovi 29 krenu u „akciju potrage za neprijateljskim bespilotnim letelicama koje su uočene iznad Merdara i okolini Raške, kada su osmatrali kasarne i položaje Vojske Srbije“.

– Kako Novosti saznaju, predsednik se na ovaj korak odlučio posle incidenta koji se desio na području iznad Merdara i u okolini Raške, kada su nepoznati dronovi osmatrali kasarne i položaje Vojske Srbije.

U cilju sprečavanja daljih neprijateljskih aktivnosti podignuti su srpski „migovi 29“ u akciji praćenja i eventualnog napada na neprijateljske letelice. Nedugo zatim, uočeni objekti napustili su vazdušni prostor centralne Srbije, a da to nisu učinili, bili bi uništeni jer je vrhovni komandant izdao naređenje da se odmah dejstvuje protivvazduhoplovnim oruđem. – navodi se u prvoj vesti.

Novosti se onda, iz nepoznatog razloga, prilično neozbiljno nose sa verovatno ozbiljnom situacijom i objavljuju snimak poletanja pomenutih MiG-ova koji su, navodno, krenuli u „akciju potrage za neprijateljskim dronovima“. Ili snimak nije nastao danas ili je RV i PVO Vojske Srbije poslalo dva (kako se na snimku jasno vidi) potpuno nenaoružana aviona koja najverovatnije nisu bili u borbenom dežurstvu budući da je jedan od njih dvosed namenjen prevashodno za obuku.

Šta se dogodilo i mogu li MiG-ovi obarati „dronove“

Za razliku od Večernjih Novosti, nemamo pojma šta se dogodilo.

Možemo postaviti neke elemente navodnog dešavanja u kontekst i to uraditi mnogo zrelije i nehisteričnije od nekada kredibilnog medija.

Kako smo već pisali, aktivnosti Vojske Srbije prethodnog meseca upravo su bile ciljane kao preventivna demonstracija sasvim realnoj mogućnosti zaoštravanja bezbednosne situacije u južnoj srpskoj pokrajni. Dok su se ranije medijski prikazi promovisali kao „vežbe“, u avgustu, septembru i oktobru Vojska Srbije je zaista bila na većem stepenu budnosti (nećemo iznositi detalje) i činjenica da su manevri, nazvani „Manevri 2022“, bili izvedeni bez prisustva kamera dalo im je, objektivno gledano, preko potrebni kredibilitet.

Mnogo dramatičniji momenat za svakog protivničkog operatera bespilotnih letelica od MiG-ova 29 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Da je aktivnost u segmentu dronova interesantna na jugu države mogli smo naslutiti iz incidenta krajem septembra. Godinama ranije bilo je nekoliko događaja vezanih za vojne bespilotne letelice o kojima su izvestili mejnstrim mediji. Tako je bespilotna letelica Hrvatske Vojske, odnosno njenog kontigenta u okviru KFOR-a, Skylark 1 pala u martu ove godine (i to u nečije dvorište). Kosovo je, pored dronova za civilne potrebe nadzora infrastrukture, kako je Tango Six preneo u januaru izrazilo želju za nabvaku ozbiljnijih bespilotnih sistema ali, kako smo tada analizirali, postoje određene nelogićnosti vezane za tu potencijalnu nabavku i nije poznato da li je ona reazlizovana.

Budući da večeras nemamo informacije o tome šta se zaista dogodilo i koja platforma je korišćena za osmatranje položaja Vojske Srbije možemo se osvrnuti na neshvatljivo preterivanje Večernjih Novosti. Efikasna upotreba lovačkih aviona MiG-29 (koji su odnedavno dramatično sposobniji) protiv ciljeva koji su sporiji od 200 km/č u najmanju ruku je upitna. Čak i sa modernizovanim radarom 29-ki, pitanje je da li bi one mogle da dejstvuju radarski vođenim raketama na toliko spore ciljeve. Eventualno suočavanje u bližoj manevarskoj vazdušnoj borbi zavisi od gabarita bespilotnog cilja i njegovog uočavanja od strane lovaca koji bi onda eventualno imali opciju upotrebe IC vođenih raketa R-60 ili R-73. Jedina realna mogućnost upotrebe lovca kategorije MiG-29 bio bi top pod uslovom da je cilj dovoljno uočljiv. Poletati protiv bilo kog potencijalnog cilja u misijama nadzora vazdušnog prostora bez i jedne jedine rakete, kako to Večernje Novosti tvrde, svakako je protivno uobičajenim procedurama, u najmanju ruku zbog samozaštite lovačkog para. Vođa i može biti određen da dejstvuje samo topom ali bi pratilac morao da bude naoružan raketama radi zaštite obe letelice od drugih eventualnih opasnosti.

Bitno je naglasiti da su Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije više puta posebno isticali kroz svoje PR kanale da između oružanih snaga Srbije i KFOR-a postoji adekvatna komunikacija upravo zbog ovakvih potencijalnih incidenata.

PASARS sa Mistralom. Vizuelno i medijski neglamurozno, u realnom životu garant obaranja gotovo svih bespilotnih letelica namenjenih video nadzoru / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

RV i PVO Vojske Srbije bi svakako imalo bolje opcije uništenja gotovo bilo koje bespilotne letelice koja bi doletela sa Kosova i Metohije. Budući da NATO nema stalno bazirane lovačke kapacitete direktno potčinjene misiji KFOR-a na samom Kosovu i Metohiji, korišćenje desantno-jurišnih helikoptera Mi-35M koji su bazirani u Kraljevu bilo bi praktičnije rešenje za dejstvo po ciljevima manjeg gabarita. Ruska vojska, na primer, upravo koristi ove tipove helikoptera za ovakve zadatke.

PVO kapaciteti Vojske Srbije spadaju u najozbiljnije u regionu i pored portabl sistema Igla i Strela, tu su Pancir S1 i sistem PASARS sa novouvedenim raketama Mistral 3 protiv kojih gotovo ni jedan cilj pretpostavljenih gabarita i namene ne bi preživeo. Ovi kapaciteti sasvim sigurno su već locirani na jugu Srbije i njihova upotreba je svakako praktičnija nego podizanje MiG-ova iz Beograda.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Iv

Ali MiG 29 mnogo lepše zvuči…

Odgovori
Mi

A sto pokusavaju oborit? DJI Phantom ili Mavic..

Odgovori
Fe

MiG-29 i dogfight sa dronom? Sreća pa nisu Geranijumi.

Ma

Nekome tko prati dešavanja u Srbiji, ali izvana, ovo se čini kao PR Vučića. Predsjednik je najvažniji i najpametniji i samo je on “garant bezbednosti i mira” pa se izazvalo malo drame nakon što su ga sprdali s MIG-ovima. Pitajmo Vulina, novog šefa svih špijuna, nije li netko njegov digao DJI Magic da ga vojska spusti pa će Predsjednik ispasti u pravu.

Br

Oni naravno nemaju pojma sta mi imamo od oruzja i gde je bez bespilotnih… Srecom smo ih sada uplasili.

Odgovori
Sa

Dnevno politicka manipulacija gradjanima, tako izgleda i zvuci. Narocito u ovom trenutku jer danas je trebala da pocne zamena tablica i sve ostale tenzije koje su to pratile.

Odgovori
al

Najtužnije je to što vrh VS (Koji su prvenstveno podobni političari, a tek onda vojnici) dozvoljava ovakvo ponižavanje jedne institucije kao sto je naša vojska.

Što se tiče ovih „dizanja borbene gotovosti“ svaki drugi mesec.. i vrapci na granama znaju da VS ne sme da priđe granici KiM na par km i većem broju.. a kamoli neku vojnu akciju da uradi.. 99ta bi se ponovila brže nego što bi deca političara sela na letove za inostranstvo..

sve je to šou za sledbenike/glasače SNS klana.. i to je otprilike to.

de

Kaze: „Kada su nepoznati dronovi osmatrali kasarne i položaje Vojske Srbije.“ I jos kaze da su nepoznati. Dakle mogu da budu bilo koji od onih sto se sa njima snimaju svadbe pa do MQ-1. E sad sta je bilo ko ce mu ga znati. Ali ne treba se previse obazirati na sliku u Novostima. Jednostavno oni su okacili sliku koju imaju. Pa nije valjda da piloti koji polecu na potencijalno borbenu misiju nemaju pametnija posla nego da se slikaju i te slike salju u Novosti.

Odgovori
Vl

dejanera,
Ha, nazovi „novinar“ složi priču po kojoj piloti imaju dil da videa sa borbenih misija šalju u Novosti.
I gomila naivaca se upeca na bućku…

Pe

Zanimljivo bi bilo i izneti cenu jedne rakete za MiG-29 ili Pancir pa uporediti sa cenom tih dronova..
Ono sto nije jasno-sta to gledaju dronovi?
Sta to ima nasa vojska,a da nije svima poznato..
Ili se Kosovska armija sprema da upadne u Srbiju-zvuci dosta fantasticno.
Pre ce biti da su se neka deca igrala.

Odgovori
Su

@ Petrovic Dusan

Prece biti da deca u juznoj Srbiji nemaj 500 do 1000 eura da bacaju na dronove tako da taj komentar ne soji.

Znase ciji su dronovi i prece biti da je AV prvo pozvo i molio NATO da vrati dronove nazad na Kosovo. A kad su oni otisli , e onda da bi ispao glavni baja u kraju brze bolje podigo avijaciju da nam svima pokazao kako se cvrsto stoji na braniku otadzbine.Hrabro nema sta.

Fl

Petrovic Dusan

Tako je. Sa R 73 ili Pancir, Mistral-kad bi se i unistio dron-ako uzmemo u obzir cenu-ispada da je dron (zavisno od tipa, t.j. cene) unistio raketu.
A i zalihe ovih raketa ni su ko zna kolike, i u drugim zemljama.

Mi

Demonstracija sposobnosti, hrabrosti, drskosti. Neko sme da udje gde mu nije mesto da slika, da ruši tudje, a neko ne sme ni da uzvrati kad je napadnut. Čisto opipavanje da se vide reakcije. Demonstracija hrabrosti i odlucnosti nema cenu.

Jo

Upravo tako… Tako se govorilo i za američke akcije u Afganistanu: Avion od $100 milijuna ispali raketu koja košta $1 milijun na šator koji vrijedi $10 „jer se u njemu skriva netko od ISIL-ovaca“…

Sr

Procitao sam naslov na nekom novinskom portalu danas, znajuci da je sadrzaj glup do bola, sacekao sam sta ce neko od T6 ekipe da napise.

Sustinski, prema pisanju Novosti(bar kako vi to prenosite) ispada da VS ne zna sta da radi u slucaju povrede VaP nego mora da nazove predsednika licno, pa ce on da se postara. Uvlaceci se u rektalni trakt vlastima, sprske novine pljuju po inteligenciji i odlucnosti sopstvene vojske. Bravo majmuni.

Odgovori
Mi

Bravo za komentar.

ma

Vučić očito nije gledao kako je ukrajinski mig29 izgubio zračnu bitku protiv drona.

Propaganda za maloumne gdje se šalje mig29 na DJI – Televisa presenta….

Ob

>> Uvlaceci se u rektalni trakt vlastima, sprske novine pljuju po inteligenciji i odlucnosti sopstvene vojske. Bravo majmuni.

Ok samo zna se tacno koje su to novine spomenute, ko ih vodi/uredjuje, a ko kontrolise! Dakle domisli do kraja ko tacno pljuje po inteligenciji sopstvene vojske.

Vl

Srbofil,
Bravo na komentaru…
A dodao bi samo da se somovi u Srbiji i iz komšiluka samo tako hvataju na novinarsku bućku…

Pr

Vecernje novosti su odavno postale „Medrano“ cirkus od vesti,informacije I ovakvih screenshotova Koji nemaju veze s vezom. Iskorisceni ranije snimci poletanja Migova ,verovatno na redovne obuke I vezbe cim je jedan od njih verzije UB dvojac. I to sto autor teksta takodje primecuje Bez ijedne rakete pod krilima. Odavno Sam prestao citati raznorazna smeca od bombasticnih vesti.

Sr

@Oblomov
Sto jes, jes. Udjem da vidim sta pisu ljudi, obzirom na copy-paste komentare na Novostima i Politici, u pitanju je ocigledni PR stunt protiv-za VS iz samo njima poznatih razloga.

Ispade jedan Mojsilovic ne zna sta da radi sa dronovima, ne znam da li da se smejem ili da mi bude muka.

Ob

A zna li se koji je dron u pitanju, mislim neko ga je valjda video a ako je vidjen onda sumnjam da je dron od 499 gr?

Mi

Novi nam ministar odbrane danas izjavio da se dronovi izmedju ostalog mogu obarati i avionskim mitraljezima. ..
Eto..

Da

Bravo Srbofilu

Ob

>> Iskorisceni ranije snimci poletanja Migova ,verovatno na redovne obuke I vezbe cim je jedan od njih verzije UB dvojac.

Sa ovim francuskim kacigama za aeromitinge? ili ja gresim te ona ipak ima montiran HMD za R-73?

Vl

Predsednik odobrava akcije vezane za povredu vazdušnog prostora. To je po pravilu službe. Vojska sama ne odlučuje upotrebu lovačke avijacije niti pucanje, obaranje, presretanje…
Ovo verujem da je pravilo u većini zemalja. Zato postoji dežurni operativni u RV koji ima direknu liniju sa predsedništvom.

Sr

@Oblomov
U prilogu clanka na T6 ima snimak sa nekih od vezbi u Bugarskoj gde piloti bas pricaju sa svojim kolegama iz Bugarske o kacigama, ko sta voli, kome sta odgovara itd. Nije u ergonomiju dzabe ulagano toliko, sto smo naravno vec znali. Gadjali su sa R-73 na toj vezbi, dakle ocigledno radi.

Th

Kako je moguce da neke bespilotne letelice prvo neopazeno prelete pola Srbije da izvrse svoj zadatak i uspjesno se vrate nazad iako su otkriveni ? Je li se moglo bar identificirat tip letelice ? Verovatno su otkriveni vizualno. Mozda je bolje slati borbeni helikopter da sa mitraljezom obori dron nego mlazni avion sa raketaman ?

Odgovori
Г

Што се овог прво дела тиче ти си се изгледа добрано посвађао са Атласом.

Mi

Detalji detalji, .. al smo radoznali :)
Poenta je da je vrhovni komandant odamah obavesten i da je izdao naredjenje da se objekti uniste ako ne saradjuju sa nasim Migovima. Kao ne razumes bre :-)

pe

Valjda se nepoznati dronovi obaraju po automatizmu. To je operativna stvar. Predsednik objavljuje obaranje dronova.
Bolje je pitanje sta Srbija ima za obaranje malog, srednjeg ili velikog drona.

Odgovori
Bo

Dronovi su verovatno provokacija. Dizanje Migova kao odgovor je čist politički marketing.
Pancir i Pasars su adekvatan odgovor. Ali je veliki problem mala količina takvih sistema. 6 komada Pancira i malo više Pasarsa nemogu pokriti administrativnu liniju prema Kosovu.
Možda bi i Strele 10M mogle da odrade posao ali i njih ima komada 6.

Odgovori
Br

Moze i samo vucni Bofors, ili rucne igle i strele, uz neki osmatracki radar i uz Zirafu, a toga vec imamo dovoljno, za male ozvidjacke dronove sve preko toga je overkill i preskupo.

tr

Branko, mislim da nisi u pravu. Moja iskustva iz ’99 mogu da posvedoče da prage boforsi i trocevci ne mogu da doskoče dronovima.

Br

@trcko

’99 nisu korisceni mali komercijalni dronovi koji lete na malim visinama…. Ovo su amaterski dronovi koje moze oboriti cak i zastavin trocevac….

Le

A sateliti iz orbite vide svaku promenu čarapa.

Jeste, neki dron je nas špijunirao i uvrožavao :)))) i onda Vrhovni Komandant brani otadžbinu :)))) Kapiram ja da se mnogi ovde lože na neupitno jačanje RV i PVO, helikopterakih jedinica itd, unazad 11 godina ali – to bi se desilo i ovako i onako jer je moralo, a drugo, niko osim ovih ovde ne bi od svega toga pravili vašar. Ovo je vašarska predstava i to jako jeftina, matine cena karte. I tužno je…

Odgovori
Jo

„to bi se desilo i ovako i onako jer je moralo“

Hoces da kazes da je sad moralo, a u periodu od 2000-2012 nije moralo? :D

PS

Da sateliti sve vide iz orbite, ne bi dronovi ni postojali… Naleti oblak i džabe im sve. Provereno 99. na najskuplji mogući način.

@PSA – Eh da je samo oblak problem. Postoji dosta problema sa osmatranjem/špijunažom putem satelita iz niske orbite. Meteorološki uslovi, tj. oblaci kako ste vi rekli, su samo jedan od problema. Inače vrlo je popularna mitomanija o „svemoćnosti satelita“, pogotovo kod ljudi koji ne razumeju njihova ograničenja, kao ni zakone fizike vezane za orbitirajuća tela oko Zemlje. Jeste, sateliti iz Zemljine niske orbite imaju najbolju vidljivost, tj. najbolje vide šta se dešava dole na tlu, ali je vremenski prozor izviđanja jako ograničen.

NN

Mislim da je poenta bilo poslati poruku i pokazati odgovor, demonstraciju sile na neki nacim, vise nego stvarno oboriti dron i mozda preterano eskalirati.
Pitanje je i koji je i ciji je dron.

Odgovori
Al

Pre 2 dana su prošla u paru dva MiG-a 29 u ataru sela Pepeljevac nadomak Kruševca (iz smera Niša prema Kraljevu) jasno vidljivi i naoružani sa po 2 rakete svaki, verovatno R-60 ili R-73, kao što je uvek i praksa za dežurnu paru lovaca presretača. Bilo je malo neobično videti ih u ovom reonu, jer su obično u bazi u Batajnici, ali u poslednje vreme više puta su primećeni u Nišu i u ovom reonu gore navedenom, jer se atar sela Pepeljevac nadomak Kruševca, kao i sam grad Kruševac nalaze pravolinijski na relaciji Niš – Kraljevo, gde su možda privremeno stacionirane 29-ke, pa odatle možda i više primećenosti na toj relaciji, a jug Srbije im je onda iz Niša ili Kraljeva dosta bliži nego da se šalju iz Beograda..

Na snimku su prikazani nenaoružani, gde UB verzija čak nema ni radar je u najmanju ruku smešna konstatacija i snimak koji je snimljen verovatno pre ko zna koliko vremena povodom ko zna koje situacije..

Da su poslati na presretanje i da je snimak relevantan, nesumnjivo bi bila dežurna para naoružana R-60 ili R-73 IC raketama, a ne nenaoružani kao da su poslati na aero miting, tako da je konstatacija skroz pogrešna..

A sad što se tiče upotrebe samih raketa, nesumnjivo da je upotreba neefikasna u pogledu cene same rakete i cene drona, ali sa vojne strane se to ne gleda baš tako, jer po toj logici se dronovi ne bi obarali po Ukrajini, a ustvari jedan dron može da napravi mnogo veću stetu, tako da nesumnjivo je da bi bio oboren, kao što je i Ruski MIG-29 oborio upravo sa R-73 raketom gruzijski dron pri osmatranju, tako da se u tim slučajevima ne gleda baš previše cenovna efikasnost, pravilo je da lovac identifikuje cilj, otkrije namere i po potrebi dejstvuje, neće sigurno da FK-3 ili KUB lansiraju rakete na jedan dron, to je obaveza dežurne pare lovaca i nesumnjivo da bi u tom slučaju reagovali kada je narušen vazdušni prostor.

Odgovori
Pe

@Aleksandar Dodao bih da postoji razlika izmedju Ukrajine i Srbije:
Za ukrajinske MiG-29, rakete kupuju Amerika i Evropska Unija,koje su zajedno preko 50% ekonomije sveta
Za srpske MiG-29 rakete kupuju gradjani Srbije placanjem poreza, a u Srbiji je srednja plata 650€.
Drugo, oni su u ratu-mi nismo.

Ti

U kontekstu dešavanja, podizanje aviona sluzi za medijski efekat. To je sasvim legitimno u smislu pokazivanja odlučnosti.
To tako treba posmatrati a ne da bi dejstvovali u pravcu Kosova sa neizvjesnom putanjom rakete.
Inače dronovi su laka meta boforsima pa čak i pragama. Tu su igle i strijele. O mistralima i pancirima da i ne govorim

Odgovori
П

Велерње Новости,хушкачки лист.Читајте шта пишу па у супротно верујте-доказ зато су Арапако-Израелски ратови,рат Азербејџана и Грузије,рат у Украјини.

Odgovori
Ob

Pa tamo je Vucelic „gazda“ a taj se mrznjom, huskanjem na rat i sluzbom diktatoru dokazivao jos 90tih.

D.

Evo malo da pomognem. Živim na kosvu na samoj administrativnoj liniji sa Srbijom,mogu videti da je svakim danom nadgledana teritorija Srbije bespilotnom letelicom ,i to u niskom letu jer je vidimo golim okom i to ponekad po dubini Srbije. Ali tu letelicu koristi NATO. Prate svaki korak baše vojske,e sad šta je po sredi pisanja neznam,ali da nas prate to jeste.

Odgovori
om

I naše vojarne oko Knina nadgledali su nekakvi dronovi ,samo mi nismo imali šta da dignemo niti čime da pucamo pa smo zataškali ovu blamažu .
No vaš precednik mora biti na svakom mjestu i baš je upečatljivo ono… naredio migovima da unište dronove.

Odgovori
Yo

Migovi su praktično dali počasnu pratnju dronovima isprativši ih sa teritorije koju kontrolišu…
To je fakat, a ko je šta naredio samo pojačava komični momenat…

Odgovori
Ni

Čisto pokazivanje mišića ; Izbunarli iz silnih video zapia poletanje Mig-29 ki i to bez ikakvog naoružanja !? Dizanje Migova za obaranje dronova je van svake pameti. ~ Zna se koji su PVO sistemi u službi obaranja dronova . MIG-29-ke vakako ne ! ~ „Slućajno“ se poklopilo sa dolaskom privrednika USA vlade ; Mislim da su sigurno registrovani i termovizijom pa i radaraima . Jasna poruka da će opremanje RV i PVO Srbije ići u narednom periodu ubrzanim tokom. Poletanje MIG-29-ki je puka šminka i racio za ono što se planira .

Odgovori
Sl

Vojska Srbije i nema neki kapacitet da obara dronove. Posebno ako bi nam ih virtuelni neprijatelj poslao u vecem broju. Migovi 29 su beskorisni za bas sve osim presretanja civilnih aviona. To malo Pasarsa, skalamerije nase pameti, te svega 6 pancira ne mogu pokriti ni Bujanovac, kamoli jug Srbije. No posto smo mi tigar, lideri u regionu, mi mozemo sve sto kaze Aleksandar Vucic. Isto tako i Tango Six deli neproverene informacije u ovom tekstu tvrdeci.

Naime TangoSix navodi netacnu informaciju kako Srbija ima „medju najozbiljnijim PVO u regionu“. Ako je nama region Bosna i Albanija to je tacno. Srbija nema ozbiljniji pvo ni od Madjarske, ni od Rumunije, ni od Bugarske.

Da su dronovi opasna stvar mogli smo videti sta dronovi u sadejstvu sa artiljerijom rade. Hiljade unistenih tenkova i oklopnjaka. Posto u regionu niko nema izuzev Rumunije ozbiljnu vojsku, dronove moze slati samo clanica NATO-a.

Uostalom ne verujem Aleksandru Vucicu, niti ministru odbrane, niti Vecernjim Novostima. Verujem da dronova nije ni bilo. Mislim da je to jos jedna od lazi u stilu Informera, Kurira i Srpskog Telegrafa.

Kakav je to PVO koji osmatra ciljeve, a ne obara ih ? Kad je ruski avion uleteo u vazdusni prostor Turske bio je lepo prizemljen. Kada su americke bespilotne letelice kruzile Iranom bile su prizemljene.

Nasa vojska je neozbiljna i to zna svako ko je sluzio. Dalje od cuvanja pokvarenih vojnih bagera i ciscenja klozeta nismo uspeli. Kupovali smo svega 50 Mistrala, svega 6 Pancira, svega par helikoptera i umislili smo da smo vojna sila.

O zastiti srpskog neba prica se jos od 1999. Biti okruzen 100% NATO, glumiti neutralnost sa ovako jadnim PVO sistemom je smesno.

Sledeci put neka stede gorivo na Migovima, jer kad bismo zaratili sa KFOR i NATO, vratili bismo se u kameno doba kao i 1999.

Za kraj bitno da je predsednik naredio. Nema tu sta da se naredjuje. Obaraj ako mozes da oboris. Ili mi uopste nemamo PVO u centralnoj i juznoj Srbiji ?

Odgovori
Le

Са којим Нато? Јел без Турске и Мађарске или са њима. Буди мало прецизнији. Нато нема концензус нити може да га обезбеди тј да се усуди.

Mi

Aj ne lupajte molim vas. Proverite najpre domet radara kod Pancira pa onda pisite. Cuj 6 pancira ne moze da pokrije Bujanovac. Ne razumem zbog cega toliko podcenjivanje jednog ozbiljnog PVO sistema.

Sl

Milane zato sto Srbija nije bas toliko mala zemlja i ima mnogo NATO suseda. Sumnjam da Panciri i to svega 6 komada mogu da pokriju povrsinu vecu od Bujanovca (bio sam sarkastican). Shodno tome tesko da Srbija moze da se odbrani od desetina ili stotine dronova. Rat u Ukrajini je pokazao koliko su dronovi/BPL mocne. Ima trilion snimaka kako tenkovi, skupa tehnika, radarski sistemi, PVO lete u vazduh i to „iznad glava“.

Sve u svemu Srbija nema kapacitet da se brani od rojeva dronova, te stoga ne verujem i dalje Srbiji da smo mi prizemljili dron. Danas svako moze da kupi komercijalni dron.

A da je NATO zaista zeleo da nas osmatra (a verujem da znamo koliko mitraljeza imamo) ne bi to radio sa 1 ili 5 dronova nego bi nas bukvalno sprdao. Cak i da je Kosovo zaista koristilo neke dronove koji mogu da lete minimum 15-20 km (to vec nisu igracke), pa valjda bi i NATO radari ih primetili i sprecili potencijalni sukob.

I za kraj cak i da je to radio NATO u saradnji sa KSB, onda bi nas predsednik trebao da obavesti javnost o tome.

Sr

@Let’s go Brandon @Sladjan
Prema sporzaumu iz 2016. NATO ima pravo slobodnog kretanja na teritoriji Srbije. Takodje prema Dejstonskom sporazumu postoje regionalne komisije kontrole naoruzanja u Srbiji, Hrvatskoj i BiH, svi sve znaju. Nema potrebe za „koncenzusom“, „sprdnjom“ i slicnim glupostima. Takve stvari se redovno desavaju po utvrdjenom protkolu skoro 30 godina.

Naravno, politicari ovih nasih zemlja ne govore javno o tome i glume neke „vojne tajne“ koje ne postoje.

Le

Нисам сигуран те бих замолио да неко објасни процедуру у мирнодобским условима. Претпостављам да се поступа у склопу Аир полисинга првенствено. Не верујем да је могуће дејствовати ПВО системима пре тога. Можда би неко стручан могао да појасни.

Odgovori
Mi

Mi smo na jugu stalno pod prismoteom dronova, i to je najverovatnije dogovoreno jos definisanjem Kopnene zone bezbednosti. 2004 kad smo stizali na bazu kao ispomoc uredno nas je nadletao i snimao dron, a komandant baze je to znao i pravio se lud kad smo ga izvestili.

Odgovori
Jo

A sledeci put kada oborimo dron bice kuknjava do neba kako smo smeli oboriti NATO dron i ko je takvu naredbu doneo.
Zivi bili pa videli.

Odgovori
PS

Ovo je samo papazjanija od novinarskog članka koja napravila zabunu. Podignuta je gotovost zbog dronova, što je normalno, a MIG-ovi patroliraju zbog demonstracije sile, kao što se to dešava svaki put kad su provokacije. Ničeg novog tu nema. Samo što je kratko pamćenje a ljudi vole da tupe po tastaturi.

Odgovori
Be

Ozbiljno ? Digli migove za dronove. Kao da mogu išta napraviti. ahhh koje gluposti. Udaranje u prsa za glupavu masu…

Odgovori
Ma

Poštovai uredniče,
Gledam već neko vrijeme objave o sistemu „PASARS“ i njegovoj operativnoj primjeni u jedinicama VS. Da, funkcionalnost topa i umreženost sa moderniziranim sustavom „Žirafa84“ je neupitna no molit ću vas lijepo pokažite mi bar jedan jedini primjer operativne funkcionalnosti PZO raketa (izuzmimo ono jedno sa RLN-IC). Čitam vas dugo i smatram objektivnim i stručnim, pa bi vas molio da malo bolje popratite „MISTRAL-e“ i njihovu osjetljivost (izuzetno na vibracije). Te vrste raketa neće se moći ispaljivati sa PASARS-a… razuvjerite me!

Odgovori
Pe

Pišite MBDA i VS da nam daju oba artikla na testiranje i obećavamo izveštaj.

Mi

Marcon
Jel vi govorite o vibracijama i ispaljivanju Mistrala u pokretu, ili koliko vibracije inače stete sistemu dok se prevozi (ne koristi)?
Ili zbog vibracija koje top stvara?

Bo

Macron
Mislis da nasi nisu ispitali sve? Mislis da su radili na slepo? Mistral se ugradjuje i na druga vozila, koja takodje imaju vibracije. Hoces da kazes da i kod njih to ne funksionise?

Ma

Miloš 77 & Boban
Estonija je imala problema sa mistralima, a isti su se odnosili na osjetljivost sredstva na vibracije. PASARS nema mogućnost amortizacije. Rekli bi kod vas „malo se informišite“.

Mi

Macron
Stvarno mislite da samo vi i Estonci znaju i brinu o uticaju vibracija na uredjeje montirane na motorna vozila? To je razlika izmedju amaterskog razmisljanja i profesionalaca sa decenijskim iskustvom.

Ma

Miloš77
Imaš pravo! Treba poštivati struku i to pogotovo onu koja šuti kada treba političarima reći što ide a što ne ide, a kod „nas“ i „vas“ su definitivno profesionalci sa decenijskim iskustvom. No živi bili pa vidjeli kada će se barem testirati prve rakete, zar ih „vi“ niste dobili već poodavno? Da priznam evo javno da jesam i ostati ću „amater“.

Sr

@Macron
Estonija je pre Mistral 3, imala i stariju varijantu Mistrala kupljenih 2007. Postoji verzija bas za vozila.

Obzirom da je za VS kupljeno svega „18 sistema sa 50 raketa“, ne bih mnogo brinuo o tome, a PASARS dok ne dobije novi 3D radar i automatizovanu kupolu, nece sluziti gotovo nicemu.

Vl

Ovde imamo vrlo specifičnu situaciju.
Neću se osvrtati na Vućelićeve (Večernje Novosti) objave pošto je isti pekao zanat 90-tih.
Naime, prvo ne znamo da li je vazdušni prostor u kome su bili dronovi zaista pod kontrolom RV i PVO VS zbog Kumanovskog sporazuma.
Koliko se sećam postojala je tampon zona koja je zvanično VAP Srbije ali u nju nisu smeli da ulaze borbeni avioni.
Ukoliko to nije slučaj, Pasarsi su mogli relativno lako da obore dronove i nikom ništa, što znači da je ili bilo naređenje da se ne dejstvuje ili Pasarsi sa adekvatnim prenosnim PVO sistemima nisu bili raspoređeni u zonama izviđanja.

Odgovori
Ob

>> pošto je isti pekao zanat 90-tih.

Pekao zanat? Doticni je 1993 postao generalni direktor RTS!

Vl

@Oblomov
Dotični je pre toga bio dopisnik RTV Vojvodine i „istakao se“ odnosno „pekao zanat“ pokrivanjem rata u Hrvatskoj.
Za svoje zasluge je dobio mesto koje ste pomenuli. O tome šta je dalje radio, ne bih da pišem.
Tema je vojna tematika.

Ni

Kod Merdara ne postoje kasarne, ima manja baza u pojasu KZB. Ono ozbiljnije sto bi moglo da se osmatra to se nalazi u Kursumliji, a to je predaleko od adm. linije. Ili baza u Raskoj, to da bi se osmatralo dronom koji leti iznad KiM mora da leti na visini od bar 2km zbog konfiguracije terena.
A ako se radi o vecim BPL, stranci, pa oni mogu da izvidjaju iz vazduha i juzno od ibra, bez potrebe da lete duz adm. linije..

Mozda gresim, ali meni sve vuce na zamajavanje javnosti (nije prvi put), i nase i albanse vezano za talbice itd. Verovatno su albanci digli neki kvadrokopter u blizini KZB ali kao sto vec rekoh tu nema sta da se osmatra pa sad nasi dizu prasinu zbog stvari koje su verovatno vec dogovorene za pregovarackim stolom (tablice itd.) a da javnost u Srbiji pojma nema o tome, pa eto odlicne prilike da javnost u Srbiji ima o cemu da razglaba.

Odgovori
Р

Шаљи мечку, да убије комарца. Одговор на ову зајебанцију је АВ. Он као да је добио информацију да су руски Ослонци које смо добили, намењени и за обарање дронова. Класично зајебавање јавности од стране снс-а. За такве ствари би и Ласта била погоднија, или Газела наоружана лаким митраљезима. Нека нам председник објасни колико је подизање ловачког пара коштало грађане Србије. Уставом треба укинути право председника да буде врховни командант војске, а дати га команданту В и ПВО ВС.

Odgovori
Sl

Dok ste se vi dragi prijatelji iz Srbije i okoliša ovde raspisali o zaista važnim temama , može li se to čudo tehnike -dron uopšte oboriti, uz čiju dozvolu i blagoslov, potom koje novine čitati,u koju tampon zonu ne stupiti, dal raketa vibrira il se samo trese, evo ljudi rade svoj posao,drončić mirno leži na poljani, ni mali zujić od sebe ne daje…

Odgovori
St

Ja upam smatram da bi bilo pametnije integrirati tako mali broj mistrala recimo na miloša ili zastavi ntv…a na pasarsa ili domači rln-ic ili slicno

Odgovori
Fe

Šta to vredi kad je AV svojim dramatičnim izjavama stvorio takvu atmosferu da je i ovo postalo predmet rasprava – mnogi sumnjaju da je dron uopšte (stvarno) oboren, a ima i sumnji u njegovo poreklo, kao da situacija nije krajnje osetljiva.

Ne pomaže nikakav PVO/avijacija/EW kad Vrhovni Komandant ne može a da ne sakuplja političke poene u svakoj zamislivoj situaciji.

Fe

VS ulovila dron na opšte (ne)zadovoljstvo. Dron je dakle tu, ali džaba, pitanje izlazi iz domena avijacije, ratne tehnike, politike, geopolitike, EW, i svodi se na nešto drugo – na verovanje kao stvar vere, tj na (ne)poverenje u AV, čoveka sklonog dramatičnim izjavama, izjavama dostojnim bar meksičkih sapunica.

Ima jedna priča o dečaku i vuku, dečak čuvao ovce, pa voleo da privlači pažnju. To primetio vuk, pa sacekao svoj trenutak…

Odgovori
Ki

Sva pravila nalažu da se podigne dežurna para, ali u ovom slučaju, u ova vremena asimetričnih, gerilskih, u najmanju ruku i najblaže rečeno lukavih i slobodno i najpreciznije rečeno, „pokvarenih sukoba sa konstantnim udarcima ispod pojasa“ gde sve vri od namernih i do detalja opserviranih pametnih provokacija, koje za cilj imaju isključivo tendenciju eskalacije sukoba! Verujem da su (sve vreme na šiftare mislim) uvek spremni, tj. da isključivo tako i delaju (NATO, CIA Mi-5/6, Mosad… škola) sa namerom izazivanja najgorih mogućih scenaria, gde bismo, konkretno u ovom slučaju, ostali apsolutno zatečeni i izbezumljeni nevericom da smo, ne daj Bože, izgubili 1 od 2 aparata (MiG-29) iz dežurne pare, koji su trebali da obezbede nadmoć, superiornost i prevlast u VaP-u. Dakle, vilice do patosa i hladan tuš. Počeši se tu, počeši se i malo ovde, svrab se širi i ponestaje nam ruku da ga obuzdamo (malo metafore). Dok se mi češemo, jel, istovremeno počinje nova realnost, iskamčena i iznuđena (ovo je isto u prevodu), takođe nimalo povoljna po nas. U milisekundi, sa jednim najvrednijim oruđem manje, oborenim MiGom-29, u slučaju situacije koja nas upravo nametnuto šiba i trese, uhvaćeni u iskoraku, bez da nas je iko išta pitao i što bi, „nepovratno“ tonemo i psihološki. U slučaju započinjanja otvorenog oružanog sukoba, stupamo sa „loptom u domaćoj mreži“ sa golom zaostatka, pre nego li je i počela utakmica. Da li je kasno za konsolidaciju i pregrupisavanje?!
Toliko o mojim strahovima, opravdanim ili ne, procenite sami. Mišljenje je sastavljeno isključivo informisanjem putem media. Vođen iskustvom i pred najezdom gomile opširnih i lako dostupnih informacija, obogaćene kako video tako i tonskim zapisima, sa obe ili sa sve tri strane (Ukrajina, Rusija, zapad), svedočimo nekim dosad nikad viđenim tzv. gerila, manila, teroristički, revolucionarni, proxy, sajber, digi, prodigi… scenama „ratovanja“ od samog početka spec. operacije. Žao mi je ako neko ne voli ovo ni da čuje/vidi/pročita, ja koristim naziv kojim se služi jedna od direktno sukobljenih strana. Pritom, svako može „to“ da zove kako god želi ili je čuo, uglavnom, najviše i najčešće, najglasnije „agresija, okupacija, 3. svetski rat, genocid, etničko čišćenje…“ Vid’ ovo majku mu, sve nazivi koje je sam pentagon osmislio, naravno dok je širio demokratiju širom planete! Može i naziv „kolateralna šteta“ kao narod Ukrajine koji strada i gine zarad baškarenja leti na Havajima i Bahamima i toplih stanova zimi unutar i južnije spolja oko arktičkog kruga. Zatim ogromnih nepraktičnih kućerina u beskrajnim ‘surburbijama’ prenaseljenih najmodernijih gradova sagrađenih na tuđem znoju od tuđih materijala, resursa i širom sveta vekovima kradenih bogatstava. Moderni, tehnološki najnapredniji pirati, UK i SAD, nakon što su svoju privredu deindustrijalizovali i skoro sve sveli na uvoz jeftine robe iz zemalja, neću reći trećeg sveta, reći ću Srbije! Ujedinjeni tehnološki najnapredniji narodi sa omraženog nam zapada, uz sve pomoć AI (veštačke inteligencije, to sigurno), pritom imaju debelog iskustva u rušenju manjih, većih i srednjih naroda i narodnosti širom planete (svesni su oni itekako kojeg su neprijatelja 🐻 izazvali, samo je pitanje jesu li zakasnili, poranili ili su „udarili“ na vreme). Zajednički, jedan jedini cilj/motiv, koji ključa u „brain/čip stormingu“ sa ciljem kako u 22. (namerno, jer njihova tehnologija doseže i do 23.) veku, pobediti „nabildovanog, nauljenog i nadasve spremnog čeličnog džina koji vrti propeler zviz i ne mož’ mu prići“?!
A mi, bolje da se što manje, ukoliko je moguće uopšte ne eksponiramo u ova luda vremena, koja ćemo ili upamtiti baš takva, kao najluđa do sada ili će nam svima zajedno to biti poslednje sećanje (čestitke i pozdravi)!? Možda još samo da pojasnim na koji način smo u ovom mom ludom najgorem scenariju izgubili jedan aparat MiG-29. Mislim, nikakav problem nije teško ni oba „žrtvovati“ zarad razrade tragičnog ishoda koji bi nam promenio 21. vek, u kojem još uvek nismo ratovali (pu pu pu, da ne čuje zlo). Naravno, pušteni dronovi služe samo kao mamci, dok „iza brda stinger mrda“… Eto, dovoljno!

Odgovori
go

Migovi nisu podignuti zbog onoga što se zna, nego zbog onoga što se ne zna. Ta misija upada čime god da je izvedena je agresorski čin, a niko nema pravo da se kladi da je samo ono što je primećeno cilj agresorai da je to jedino čime je krenuo da nastupa. Gde ima dima i ima i vatre. Agresorskoj vojsci (jer su napravili vojsku od njih) su primarna meta Srbi na Kosovu, migovi su podignuti zbog njih.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs