[RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

30. sep 2022

U Bugarskoj se srušio jurišni avion Su-25

29. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Nova S: Kod aerodroma Lađevci prinudno sletele dve vojne bespilotne letelice

28. sep 2022

Aero-klub „Vazduhoplovci Niša“ i Ministarstvo odbrane pokreću projekat “Biću pilot“: Besplatna pripremna nastava i sat vremena leta motornom jedrilicom

28. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Grčki vazduhoplovni muzej na aerodromu Dekelija

27. sep 2022

Rojters: UAE nabavili Bajraktare; Bugarska vlada odobrila projekat investicionih troškova za još osam F-16

23. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Athens Flying Week 2022: Festival retkih letelica iznad Tanagre

22. sep 2022

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

16. sep 2022

[EKSKLUZIVNO] Komemorativni prelet 67. Eskadrile za Specijalne Operacije USAF-a iznad Pranjana u čast 78. godišnjice operacije „Halijard“

15. sep 2022

Vojni budžet Poljske u sledećoj godini raste 68% : Planira se nabavka 96 borbenih helikoptera AH-64E Apache Guardian

15. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić u Skupštini Srbije: „Kupujemo još 11 helikoptera Mi-35 sa Kipra“

14. sep 2022

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. sep 2022

Vazduhoplovci Nacionalne garde Ohaja u poseti RV i PVO Vojske Srbije, drugi put za godinu dana

10. sep 2022

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

9. sep 2022

Rumunija namerava da nabavi tri bespilotna sistema Bajraktar TB2 za 300 miliona dolara

8. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija želi da nabavi Bajraktare za “stotine miliona dolara“

7. sep 2022

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

7. sep 2022

Postkoronarni šok septembra 2022. godine: Iznenadni izliv aero-mitinga u mozak

6. sep 2022

Armija 2022: Sve o novim ruskim sredstvima protivvazduhoplovne odbrane, vazdušnog osmatranja i protivelektronske borbe

5. sep 2022

Međunarodni vojni sajam “Armija 2022“: Najveći prikaz ruske namenske industrije do sada

2. sep 2022
Kipar je novi korisnik helikoptera H145M, Erbas nastavlja sa razvojem ovog helikoptera i sprema se za veliki tender nemačke vojske
Kipar nabavlja 6 H145M uz opciju za još 6 / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kipar je novi korisnik helikoptera H145M, Erbas nastavlja sa razvojem ovog helikoptera i sprema se za veliki tender nemačke vojske

Šesti vojni korisnik nemačkog lakog višenamenskog helikoptera H145M biće Kipar. Istovremeno Erbas Helikopteri se pripremaju za tender nemačke armije za nabavku lakog helikoptera za podršku na kome će takođe biti ponuđen H145M, a radi se i na daljem razvoju, ispitivanju, usavršavanju i proširenju mogućnosti ovog tipa helikoptera.

Kompanija Erbas saopštila je 24. juna da je Vlada Kipra potpisala ugovor za nabavku 6 helikoptera H145M u verziji sa petokrakim nosećim rotorom koje će koristiti Nacionalna garda Kipra, uz opciju za još 6 primeraka. Iz izjave stalnog sekretara ministarstva odbrane Republike Kipar Andreasa P. Louke, može se zaključiti da će na Kipru H145M zameniti ruske desantno-jurišne helikoptere Mi-35P za koje je zainteresovana Srbija (koji ipak još uvek nisu kupljeni), a o čijoj zameni se helikopterom H145M već neko vreme govori u kiparskim medijima.

Prema mišljenju ljudi iz Erbasa, H145M na tržištu postaje referentni višenamenski laki jurišni helikopter / Foto: Erbas Helikopteri

Kiparski sekretar izjavio je da će primena potpisanog sporazuma Nacionalnoj gardi Kipra obezbediti isplativo helikoptersko rešenje visokih performansi koje zadovoljava operativne zahteve koje je postavio Generalštab, kao i da se time rešavaju mnogi budući izazovi flote lakih jurišnih helikoptera. On je napomenuo da je H145M u stanju da funkcioniše u veoma zahtevnim okruženjima, da će unaprediti dnevne i noćne sposobnosti Nacionalne garde u pružanju brzog reagovanja, vatrene moći i preciznosti, obezbeđujući efikasnu borbenu podršku i prikupljanje kritičnih informacija.

Izvršni potpredsednik za globalno poslovanje kompanije Erbas Helikopteri Olivije Mišalon zahvalio se Vladi Kipra na poverenju koje ona ima u H145M koji, kako je rekao ‘‘postaje referentni višenamenski laki jurišni helikopter na tržištu‘‘. On je dodao da korisnici mogu da ga koriste za taktički vazdušni transport, raspoređivanje snaga za reagovanje na krizne situacije, vatrenu podršku, izviđanje, kao i za evakuaciju ranjenih ili oslobađanje talaca, a naglasio je da u Evropi sada postoji pet različitih kupaca za H145M, što doprinosi interoperabilnosti evropskih oružanih snaga.

Bundesver bi uskoro mogao da naruči do 55 helikoptera H145M / Foto: Airbus Helicopters

U očekivanju narudžbine nemačke vojske (Bundesver) za koju se procenjuje da ima potrebu za 55 lakih helikoptera za podršku, u Nemačkoj je formiran tim pod nazivom „LUH SK – Team H145M“ koga čine vodeće kompanije iz nemačke vazduhoplovne i odbrambene industrije. U timu se pored Erbas Helikoptera nalaze i nalaze Ecms Aviation Systems, Hensoldt Sensors i Hensoldt Avionics, Liebherr-Aerospace, Rohde & Schvarz, Safran Helicopter Engines i ZF Luftfahrttechnik.

Kako je saopšteno, ove kompanije rade zajedno kako bi kupcu garantovali sveukupni visok kvalitetni paket sa atraktivnim odnosom cene i performansi, kao i kratke rokove isporuke, a Bundesveru bi bio ponuđena najnovija varijanta H145M sa petokrakim nosećim rotorom. Jedan od glavnih fokusa, s obzirom na političku situaciju, jeste pružanje podrške helikopteru proizvedenom u Nemačkoj, a navedeno je i da je tim otvoren za druge zainteresovane kupce.

 
Nakon što je do sada u programu MUM-T (Manned-Unmanned Teaming) ispitivao sposobnosti zajedničke upotrebe helikoptera H145M i bespilotnog vazduhoplovnoh sistema Schiebel CAMCOPTER S-100, Erbas je krajem juna prikazao i sadejstvo ovog tipa helikoptera sa bespilotnim sistemom Rheinmetall LUNA NG. Demonstracija je održana na opitnom poligonu nemačkih oružanih snaga u Bavariji, nakon što je letelica poletela i bila vođena iz zemaljske stanice, kontrolu nad njom je uspešno preuzela posada helikoptera, koja je potom bespilotnu letelicu ponovo predala na upravljanje zemaljskoj stanici.

Kamere EVS-4000 instalirane su na 8 H145 bavarske policije / Foto: Universal Avionics

Koliko je H145 modularna i prilagodljiva letelica, i kakve sve mogućnosti integracije različitih sistema na ovaj helikopter postoje, pokazuje i to da je Universal Avionics, koja je podružnica izraelske kompanije Elbit Systems, isporučila svoje multispektralne kamere EVS-4000 koje su instalirane na 8 helikoptera H145 bavarske policije.

Kako navodi proizvođač, ove kamere mogu povećati situacionu svest i to pri slaboj vidljivosti. Kamere nude mogućnost obrade slike u realnom vremenu kojom prilikom se spajaju video snimci visoke definicije u vidljivom, bliskom infracrvenom i dugotalasnom infracrvenom spektru, a potom se prikazuje na Head-Wearable Display (HWD) ili Head-Mounted Dispay (HMD) prikazivačima ClearVision koje takođe proizvodi Universal Avionics. Video visoke rezolucije i visokog kontrasta se prikazuje na višenamenskim prikazivačima Helionix u kokpitu helikoptera.

Kako je Tango Six prvi javio prošle nedelje, primećen je i prvi novi od 10 novonaručenih H145M za RV i PVO Vojske Srbije u pogonu Erbas Helikoptera u Nemačkoj.

Komentari

S

Posto mi necemo skoro nabavljati ruske ili kiparske helkoptere, nadam se da neko kod nas razmislja o kupovini vodjenog naoruzanja za ovaj helikopter. Ili cemo cekati neku nasu raketu pa kad stigne.

Odgovori
Z

Eto nama prilike da nesto naseg naoruzanja za HM prodamo Kipru.

Odgovori
F

Najpametnije moguće, samo da li će VTI hteti da se smiluje da nekad završi one laserski vođene rakete 80mm? Kad bi hteli da na njih ugrade sistem navođenja sa Hidre 70mm, pa još i licenciraju proizvodnju glava za navođenje, možda bi njihovo utrapljivanje Kipru čak moglo da isfinansira i Spike-LR2 za naše H-145M.

Alžir je već kupio licencu za rakete NOVA, ne vidim zašto i ona ne bi mogla da se integriše na H-145M, pored Paukova, Ralasa i ostalog. Samo je problem što se nema volje da se polože pare za pokretanje serijske proizvodnje ozbiljnog naoružanja, inače kupaca kol’ko hoćeš. Kako bi bilo fino imati godišnju proizvodnju od par hiljada Izdelie-305, kad već neće da nam licenciraju Helfire…

M

Nama pored H-145 ne trebaju ruski krsevi od helikoptera realno.Mozda uzeti Eurocopter Tiger koji je za MI-35 svemirski brod.Mada H-145 sa raznim naoruzanjem i u sto vecem broju je dovoljan…

Odgovori
I

>> koji je za MI-35 svemirski brod.

Ili sto bi rekli u VKS kosmiceskij korablj :-)

s

Eurocopter Tiger nemoze se uporediti sa MI-35M, letelice su koncipirane za dve skroz razlicite namene. Ako vec, Eurocopter Tiger bi mogao da se uporedi sa MI-28NM ili KA-52. U ostalom Australija je bila jako nezadovoljna sa „Eurocopter Tiger“ i resila je da zameni te „svemirske brodove“ ili za Australiju krseve drugim jurisnim Helikopterima. Pozdrav

S

@Milos Obilic Ixylon
Tiger je krs za MI-35M. Zapravo, Tiger je krs za bilo koji helikopter, a pogotovo NH-90.

H145m je mnogo bolji proizvod naravno i SuperPuma.

I

Ma ja se zezam, ne znam nista o helikopterima ali znam da ako je rusko ne moze biti dobro…

M

Tigar :-) Skup razvoj, skupa mašina. Ispao lepo al na slici. A i to je stvar ukusa :-)
A američki Apač. Još skuplja kanta puna vrhunskih senzora. U praksi je idealan da gadja tenkove po pustinji. Samo sto dalje od zeleniša. Strava se pokazao na Kosovu :-)

„During Task Force Hawk, 24 Apaches were deployed to a land base in Albania in 1999 for combat in Kosovo. These required 26,000 tons of equipment to be transported over 550 C-17 flights, at a cost of US$480 million.[103] During these deployments, the AH-64 encountered problems, such as deficiencies in training, night vision equipment, fuel tanks, and survivability.“

Američki avioni i helikopteri su odlični u idealnim uslovima protiv 10 puta slabijeg neprijatelja. Al nekad i ti zakažu.
Kako bi se tek pokazali u Ukrajni.

R

@ Milos Obilic

Tako je Sol, u potpunosti se slazem sa vasim komenetarom.

Australia izbacuje iz upotrebe Eurocopter Tigar jer se nisu bas pokazali. Skupi za odrzavanje, skup sat ltenja,nefleksibilni i teski za opravku jednostavno neupotrbljivi i nerentabilni. Pa kad su skupi za upotrbu u jenoj ekonomsi mocnoj Austariji sta mi ima tu da trazimo Nam treba nesto jednostavno,jeftion i provrerno u ackciji.
Inace Australia menja Eurocopter Tigar za Apache Gardian 64E.
Toliko o krsevima.

S

@Milos77
Ne mozemo doveka uzimati agresiju ’99. kao referentnu tacku za tehniku. Pa pobogu koliko su samo OE, termovizije, senzori, sistemi naoruzanja itd. napredovali od tada.

А

@sol и остали

Главни проблем у саги аустралијски Тигрови јесте што Аустралија по свему судећи никада није формирала домаћи систем логистичке подршке у било каквом облику, већ су за све резервне делове зависили од Аирбуса у Европи. Самим тим, за сваки потребнио део хеликоптера, Аустралијанци су морали да се ослоне на произвођача на другом крају света, који је морао да се организује и достави тај део на тај други крај света.

M

@Srbofil
Pa napisah da je pun vrhunskih senzora..
Medjutim ono skoro naučno fantastično iskustvo u prvom Zalivskom ratu gde su kao u video igrici sve savršeno odradili i pobedili im nije mnogo pomoglo kad su došli da ratuju po šumama i gorama Balkana. A cena sata naleta, cena po komadu… Astronomska. Shvatili su da bi gubitci bili ne moguci da se objasne javnosti pa su odustali..do sledece pustinje.

S

@Milos77
Pre 30 godina i pre 20 godina. Brzo proslo, znam…

I

Sta se desava helikopterima bez „senzora“ videli smo u Ukrajini gde MANPADS-i caruju a ruski helikopteri gadjaju iz sacastih lansera odokativno…

I

>> Australia izbacuje iz upotrebe Eurocopter Tigar jer se nisu bas pokazali. Skupi za odrzavanje, skup sat ltenja,nefleksibilni i teski za opravku jednostavno neupotrbljivi i nerentabilni.

To sto vi pisete prosto je proizvoljno nabacivanje svim mogucim losim svojstvima koja su vam pala na pamet. Imate li neki validan link? Evo procitajte znatno realniji tekst na tu temu:

https://www.aspistrategist.org.au/australia-chooses-apache-as-tiger-helicopter-replacement/

S

@Ixylon
Platforma je osnov, ona mora biti kvalitetna i pouzdana, a podsistemi dolaze posle, oni jesu vazni, ali naknadno su resivi. Odrzavanje, pouzdanost motora, to nije resivo tek tako.

H145 se u Nemackoj pokazao kao najpozdaniji helikopter u njihovom inventaru, to nije mala stvar. Tigar nije pouzdana platforma, kao ni NH-90. Dzabe sto „na papiru“ oni imaju mozda odlicne podsisteme i mozda „bolje“ sposbonosti, kad je platforma djubre.

Ruske platforme su odlicne, ali bez adekvatnih podsistema(koji kostaju boga oca) ne vrede. Npr. isti Helsoldt AMPS koji koriste H145m se moze(provereno) ugraditi i na MI-35M i na MI-17, ali Tigar ne moze dobiti kvalitet MI-35m niti NH-90 kvalitete 17ke.

I

>> Ruske platforme su odlicne

Kako da ne, koji je automobil bolji od moskvicha???

Ako procitate clanke sa linka kojeg sam postavio i vidite sta su bili i ostali australijski „zahtevi“, videcete da ruske platforme ne ispunjavaju ni jedan! Dakle potpuno drugi nivo price.

Sa drugwe strane tigar se hvali kao veoma upravljiv helikopter koji sa lakocom omogucava pilotiranje i obavljanje zadatka dok ima dolet 2x veci od apacha a kao mana mu se navodi nedostatak link-16, visoki troskovi eksploatacije i nekih abstraktnih mogucnosti upravljanja bespilotnim letelicama. Dakle sve, samo ne „platforma“.

Australija definitivno moze bolje proci sa apachem koji je u regionu mnogo vise zastupljen i gde USA moze omoguciti znatno efikasniju logistiku ali to je Australiji valjda bilo oduvek poznato, da Evropa nije iza ugla niti je prisutna u regionu…

M

Meni se svidja ova nova familija iz Boing-Sikorski biroa, SB-1 Defiant.

А

@lxylon

Аустралијски захтеви су свето писмо за хеликоптере?

Или ћемо да приђемо земљи и схватимо да су свакој земљи потребни хеликоптери којој јој испуњавају њене специфичне захтеве (што у нашем случају ради Ми-35)?

Маните се почетничких прича и чувених паушалних тврдњи ко је „најбољи“ систем док су остали „канте“, јер то нема везе са реалношћу.

M

Ti Kiparski mi35 su idealni za nas . Em su budzašto, u dobrom su stanju propisno i redovno održavani. Pravi jurišni helikopteri sa oklopom i mnogim mogućnostima koje H145 nema!!! A u ostalom H145 i nije jurišni heli ne vidim kako može da zameni 35?? Sa obzirom da se na njega može natovariti preko 2 tone raketa 😱 nema šta da se priča o vatrenoj moći. Sa Novom, Spajkom,Alasom,Ralasom postaje odlična platforma. Plus sa ovim raketama ostaje van dometa Stingera igle,…. To su već Azeri uradili sa svojim 24 i odlično su se pokazali. Ništa što već nije uradjeno…..,

R

@ Aleksa

Izmedju ostalih Airbus, BAE Systems, Thales imaju svoje ehpoziture u Australiji i kao takvi su odgovorni za odrzavanje svoje vojne operme koje Australija koristi. A razlog za to je sto Australija nema svoju vojnu industriju ili the Australia has outsourced its military industry to big western arms manufactures. Tako da was komentar oko toga kako rezervni delove nemogu da se navreme dostave nestoji je se ti delovi uizmedju ostalog proizode i u Australiji. Jednostavno Eurocopter Tigar se pokazo neopuzdnim.

F

Kako se po medjima tvrdi, Kipar (a i Grčka) su takođe zainteresovani za Tamnave i Jerinu-2 (a verovatno i Pegaza, za navođenje paljbe sa Tamnave), možda dobijemo mi one njihove Mi-35P u nekom barter aranžmanu? Sumnjam da će hteti da propuste priliku za trampu, pošto već kupuju H-145M. Samo kako ih remontovati pitanje je sad, a ako Rusi ne budu hteli da ih upgrade-uju na najnoviju podverziju Mi-35M tu je Izrael, doduše ima opet da završimo sa avijacijom iz treće ruke, kao u ostalom i mnogo krupniji balkanski igrači Grčka i Rumunija.

Odgovori
S

@Feline
Kako da SBS, Jugoimport i MO, u krajnjem slucaju i republika plate strane dobavljace svih krucijalnih komponenti u tom „barter“ aranzmanu i sa cijim parama?

Znaci mi strancima iz republickog budzeta devize koje nam inace fale, napravimo nesto novo u garanciji, posaljemo to Kipru da bi nama Kipar dao stare ruske helikoptere koje mozda necemo moci da remontujemo? Ne vidim to kao dobru ideju.

Mozda ipak mi Kipru tehniku, oni nosiocu posla evre ili dolare da te firme uloze ponovo u razvoj? Vojsci ako vec toliko treba jos MI-35M da drzava nadje nacin da im kupi opet 4 nova u koliko je moguce.

M

Pa 4 nova Mi-35M su već kupljena. Samo isporuka je problem..

M

@Feline nema potrebe da ih nešto posebno doradjuju . Dovoljno je da ih naoružaju sa Spajkovima ,Alasima,Novom. Već sam pisao da su Azeri to uradili sa svojim 24 i 35. Sklonili su ih van dometa mainped . Za uslove i potrebe koje mi imamo savršen . Da posetim da je malo verovatno da će jurišni helikopteri Vojske Srbije operisati 300km u dubini neprijateljske teritorije. Loveći S300, Bukove,tenkove, Artiljeriju,VBR dok ih vrebaju hiljade stingera. 😱😱 Malo verovatno😁😁 Tako da ako se izvrši neka simulacija mogućih dejstava helikoptera u našim uslovima dodje se do toga da su mil 35 u potpunosti u skladu sa našim potrebama i mogućnostima.

N

Miloš Obilić
Mešaš ti babe i žabe. Prosto nema tu šta da se uporedi. A to ,,krševi,, ne dao bog rata video bi ti ko je i šta krš. Ne bi ovaj H-145 ni leteo

Odgovori
z

Ne treba praviti veliku famu oko ovog laganog i „svilenog“ helikoptera. On je jedan mali, lepo opremljeni, moderni helikopter koji nije za velike ratne akcije …

Odgovori
А

@zoran

Хелихоптер је сасвим добар за било какве акције, од мирнодопских до ратних. Нема потребе да се иде из једне нереалне крајности (где је све руско крш) у другу нереалну крајност (где је све западно крш).

F

@ Miloš77

Problem je što je u Zalivskom Ratu Zapad imao oko 75 izgubljenih aviona i helikoptera, što je malo predaleko od pojma Sci Fi, a Irak nije imao pomoć sa strane baš uopšte – baš svi osim Severne Koreje su neuračunljivog Huseina pre toga pomagali samo zbog straha od Homeinijevih revolucija. Još kad se uzme u obzir da je gro iračkih gubitaka na zemlji nastao pri napadu na nebranjene iračke kolone u povlačenju – Pentagon je vitlao cifrom od 100 hiljada pobijenih na autoputu za Basru – tu je snimljena velika većina onih snimaka gde se tenkovi unišavaju kao u video igrici.

Odgovori
M

@Feline nema potrebe da ih nešto posebno doradjuju . Dovoljno je da ih naoružaju sa Spajkovima ,Alasima,Novom. Već sam pisao da su Azeri to uradili sa svojim 24 i 35. Sklonili su ih van dometa mainped . Za uslove i potrebe koje mi imamo savršen . Da posetim da je malo verovatno da će jurišni helikopteri Vojske Srbije operisati 300km u dubini neprijateljske teritorije. Loveći S300, Bukove,tenkove, Artiljeriju,VBR dok ih vrebaju hiljade stingera. 😱😱 Malo verovatno😁😁 Tako da ako se izvrši neka simulacija mogućih dejstava helikoptera u našim uslovima dodje se do toga da su mil 35 u potpunosti u skladu sa našim potrebama i mogućnostima.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend