Nakon neostvarenje saradnje sa Utvom i nezapočete proizvodnje borbenih aviona u Srbiji, „Stavatti Aerospace“ sada u Americi prodaje svoja obećanja

12. maj 2025

[FOTO REPORTAŽA] Skromnom vojnom paradom u Moskvi, Rusija obeležila Dan pobede u Drugom svetskom ratu

9. maj 2025

[ANALIZA] Borbene mogućnosti ratnog vazduhoplovstva i PVO Pakistana

9. maj 2025

Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona

8. maj 2025

Bugarska ima poteškoće u prijemu prvog borbenog aviona F-16: „Hardverski problem“ nije otklonjen ni nakon mesec dana

7. maj 2025

Kompanija PR-DC i američki „Raven Autonomous Technologies“ na „SOF Week“ sajmu potpisali ugovor o uspostavaljnju zajedničke kompanije za proizvodnju IKA-Bombardera

7. maj 2025

Vazduhoplovna vežba „Pégase 25“: Iznad Hrvatske izvršena prva dopuna gorivom u vazduhu Rafala HRZ-a

5. maj 2025

Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025
[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji
"Trudimo se da zapošaljavamo pre svega dobre i vredne ljude a onda ih uvodimo u sistem kroz naš način rada koji gradimo i negujemo od početka." / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

Kompanija Aviation Parts Service u saradnji sa Tango Six Eventsom, krajem ove nedelje organizuje prvu regionalnu konferenciju posvećenu primarno Generalnoj Avijaciji. Nazvana SEGA (Southeast Europe General Aviation) konferencija će se po prvi put održati u Beogradu, u hotelu Hilton, 16. i 17. septembra.

Više detalja o konferenciji, način i uslove prijave možete pronaći na sajtu događaja – www.sega.rs.

Ideja za SEGA-u došla je od Nenada Spasića, direktora kompanije APS kao želje da se, kako kaže za naš portal, domaća generalna avijacija „stavi pod jedan krov“.

– Želja nam je da napravimo platformu koja će pomoći networkingu prvo „nas sa nama“ a onda i nas sa ostalima u regionu i da vremenom, zajedničkom saradnjom, stvorimo atmosferu za dodatni rast generalne avijacije u Srbiji i u regionu. Takođe, želimo da pomognemo proizvođačima iz Severne Amerike da spoznaju da je tržište Jugoistočne Evrope veoma živo i da se kompanijama koje su deo generalne avijacije na ovom podneblju da veći prostor za rad i podrška od strane njih kao proizvođača. Na kraju, želimo da pružimo kupcima sa kojima sarađujemo i sa kojima ćemo tek sarađivati, priliku da u donekle neformalnom razgovoru sa predstavnicima proizvođača čije proizvode koriste dnevno, razmene svoja iskustva, osvrnu se na probleme u radu a možda oforme i neke ideje za buduću, bolju saradnju.

Nenad Spasić, direktor APS-a / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Najveće kompanije i sponzori inauguralne SEGA-e su Lycoming Engines, Tempest Aero Group, Concorde Batteries i Lear Chemical/ACF50. Pored njih, veliki motiv za posetu će biti i sami gosti iz Srbije i regiona kao i firme koje će učestvovati na konferenciji ne samo na B2B sastancima već i sa štandovima na kojima će predstavljati svoje proizvode i usluge. Nadamo se da ce se odazvati svi koji se bave generalnom avijacijom i da ćemo se prikazati kao ujedinjen front ka gostima iz inostrantsva. – kaže Spasić za Tango Six prilikom naše prošlonedeljne posete novim prostorijama APS-a u Zemunu.

Kako kažu iz APS-a, SEGA je namenjena svim „GA“ profesionalcima iz Srbije i regiona koji se na bilo koji način bave ovom oblašću avijacije.  Pozivaju sve zainteresovane učesnike i potencijalne sponzore da se prijave putem sajta događaja ili da im pišu na: info@sega.rs

Od Lycominga do isporuka ruskih delova Latinskoj Americi

Kompanija APS – Aviation Parts Service dobro je poznata vazduhoplovnim subjektima u Srbiji i regiji ali do sada nisu izlazili previše u javnost sa pričom o svojim više nego interesantnim aktivnostima. Organizacija SEGA konferencije prilika je da saznamo više.

– Trenutno imamo jedanaestoro zaposlenih, veoma različitih profila. Trudimo se da zapošaljavamo pre svega dobre i vredne ljude a onda ih uvodimo u sistem kroz naš način rada koji gradimo i negujemo od početka i koji smo sistematizovali dobijanjem nekoliko sertifikata (ISO 9001:2015, SORS9000/14). U timu imamo i vazduhoplovnog inženjera a kroz tesnu saradnju sa domaćim specijalizovanim firmama dobijamo potrebnu inženjersku podršku.

Kompanija pored generalne aviajcije posluje i u vojno-vazduhoplovnom sektoru / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

APS – Aviation Parts Service je originalno nastao u Nemačkoj u gradiću Mehengladbah pored Dizeldorfa i njen vlasnik je gospodin Wolfgang Dillbaum koji je u generalnoj avijaciji proveo skoro čitav svoj radni vek. Pre deset godina, igrom sudbine, malo privredno društvo u kojem sam tada radio je sticajem okolnosti dobilo priliku da učestvuje u tenderu za nabavku delova za Lycoming motore za potrebe zavoda „Moma Stanojlović“. Pobedu na ovom tenderu a posle i uspešnu realizaciju ugovora računamo kao faktički početak APS-a u Srbiji.

Ideja da prekopiramo „wholesale“ princip iz Nemačke u Srbiju, odnosno da deo velikog magacina delova za generalnu avijaciju koji se nalazio u Nemačkoj prenesemo iz APS GmbH u APS d.o.o. i iz Beograda servisiramo kupce iz Srbije i regiona je napuštena skoro odmah. Vrlo brzo smo shvatili da zbog prepreka u vidu troškova transporta, carine i špedicije koje linearno povećavaju vrednost svakog uvezenog dela, nećemo  biti konkurentni sa cenama u odnosu na dobavljače iz EU a ulogu u prelazak na drugačiji sistem je odigrala i činjenica da je tržište već poprilično bilo zasićeno već potojećim kompanijama koje su na svoj način, razgranale posao u ovoj grani avijacije.

„Usavršili smo sistem logistike uz pomoć sestrinske firme u Nemačkoj i tako omogućili efikasnije poslovanje i brže snabdevanje lokalnih i regionalnih klijenata.“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Napuštanje „wholesale“ principa nas je odvelo u takozvani „brokering“ odnosno nabavku delova i opreme po potrebi kupaca. Oslobođeni pritiska držanja delova na zalihama, što malim firmama koje tek kreću u razvoj dovodi na apsolutni fokus na prodaju robe sa zaliha, proširili smo vidno polje na saradnju sa vojnim i državnim  institucijama u našoj zemlji, gde smo u početku, najbolju sradnju ostvarili sa zavodom „Moma Stanojlovic“, fabrikom Aviona „UTVA“ i „Jugoimport-SDPR-om“. Uporedo smo razvijali i mogućnosti isporuke rezervnih delova za aeordomsku opremu za podršku na zemlji koja je prerasla u prodaju ne samo delova već i opreme velikog broja svetskih proizvođača kako u Srbiji tako i u regionu. – objašnjava Spasić početke APS-a.

Danas se kompanija dominantno bavi isporukom delova i opreme u tri distinktivna vazduhoplovna segmenta: generalnoj avijaciji, GSE delu (Ground Support Equipment) i u vojno-vazduhoplovnom sektoru.

– Kroz pomenutu saradnju sa sestrinskom firmom iz Nemačke, čiji je vlasnik suvlasnik u našem privrednom društvu u Srbiji, imamo direktan  pristup svim svetskim proizvođačima opreme i delova za generalnu avijaciju. Stok rezervnih delova je u Nemačkoj porastao na 70.000 indivualnih artikala i stalno se širi. U stanju smo da vrlo brzo direktno ili metodom „drop shipment“ isporučimo deo do kupca u Srbiji ili bilo gde u svetu.

Kompanija trenutno ima deset zaposlenih / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

GSE segment poslovanja smo sami, nezavisno od sestrinske firme iz Nemačke, razvijali i danas možemo da se pohvalimo da je izvestan deo opreme svetskih proizvođača na aerodromima u Srbiji, Bosni i Hrvatskoj isporučen preko naše kompanije.

Nastojimo da se dalje razvijamo u ovom smeru i pokušaji nam nisu usmereni samo na region već smo kroz naše kontakte u Africi i Latinskoj Americi u prilici da nudimo ovu vrstu opreme. Takođe, veliki pomak smo napravili u ovoj kategoriji potpisivanjem ugovora sa kompanijom „TCR“ koja je najveći prodavac, odnosno firma za rentu, polovne i re-fabrikovane GSE opreme na svetu. Najinteresantniji GSE poduhvat je bio ustupanje u najam De-Icing vozila aerodromu „Niš“ kada je aerodrom zapao u probleme jer je njihov tadašnji najveći klijent u svom auditu naveo da ovaj aerodrom, po standarima dotične avio-kompanije, nema u svom vlasništvu vozilo za razleđivanje vazduhoplova. APS je tada hitrom akcijom našao dostupno polovno vozilo koje je odgovaralo krajnjem korisniku i ustupio ga na bazi rente. Taj posao nam je bio velika odskočna daska u GSE svet jer smo nakon završetka najma, krenuli u dalju prodaju ovog polovnog vozila i tako stupili u kontakt sa skoro svim relevantnim firmama u Evropi  koji su na jedan ili drugi način deo GSE sveta, aerodromi, hendleri, prodavci opreme, proizvođači. Ovo će nam malo kasnije poslužiti kao odlična baza za isporuku dela GSE opreme aerodromu „Morava“. – priča nam Spasić.

Od rezervnih delova za radare trećim zemljama, do delova za avione. Iz Rusije do Latinske Amerike preko Novog Beograda / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Vojno-vazduhoplovni deo aktivnosti kompanije jedan je od hronološki prvih jer, kako kažu, upravo su zbog odličnog odnosa sa Ministarstvom odbrane na kraju i postali posebni Lycoming partner na teritoriji Srbije:

– Započeti posao sa Lycoming delovima podigli smo na viši nivo organizacijom prve škole Lycoming motora na našem podneblju. Škola je organizovana u Beogradu 2011. godine a ugostila je kao polaznike relevantne profesionalce iz „UTVE“, „Mome Stanojlović“, Ministarstva odbrane i drugih vazduhoplovnih kompanija iz Srbije i regiona. Tome u prilog ide i činjenica da je Lycoming prva kompanija koja se ove godine od svih pozvanih odazvala pozivu za učešće na SEGA konferenciji.

U toku saradnje sa Ministarstvom odbrane Srbije konstatno smo širili nas prodajni portfolio te smo u dobroj meri osvojili i isporuku rezervnih delova za vojne dalekometne radare tipa AN/TPS. Ovo nas je dovelo do saradnje sa domaćim firmama koje se bave remontom pomenutih sredstava, pa smo u bliskoj saradnji sa njima uspeli da pobedimo na tenderu u Latisnkoj Americi i obezbedimo a onda i uspešno završimo posao u vidu remonta identičnih sredstava u toj, za nas, dalekoj zemlji. Vrlo brzo smo postali prepoznat partner kod ovog inostranog kupca te smo razvijajući saradnju sa komanijama iz Ruske Federacije, dobili prilku da učestvujemo u isporuci rezervnih delova za ruske vojne avione. –

Poslednje pripreme pred SEGA-u / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Za kraj, direktor APS-a za Tango Six naglašava da u Srbiji postoji ogroman potencijal za razvoj generalne avijacije. Kako kaže, imamo veoma dobar kadar, postojeću logistiku i, kako kaže, „enorman entuzijazam ljudi koji se bave ovim segmentom“.

– Iz dosadašnjeg poslovanja stekli smo utisak da „GA“ segment nije idealno organizovan u koherentnu celinu, odnosno zajednicu koja se ispomaže, sarađuje i nastupa zajedno ka trećim licima, Evropi i svetu. Iako postoje veoma ozbiljne firme u Srbiji koje se bave ovim segmentom tržišta one su ostrva za sebe bez prave podrške lokalnih i republičkih vlasti a saradnja izmedju ovih firmi u Srbiji je bez prave, sadržajne kooperacije korz esnaf koji dele. Prvi korak ka promeni ovakvog stanja pokušaćemo da napravimo na SEGA-i. – poručuje Spasić na kraju razgovora.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

bo

sjajno.
podrska svim nastojanjima Aps-a

Odgovori
Mi

Mislim da konpanija APS se prestavila vrlo konkretno a po malo uzdrzano Najime konpanija je mnogo vise u svom postojanju uradila ka unapredjenju Generalne Avijacije Neosporno da svi imamo benefite od ovakvog kvalitetnog vida polovanja APSa Zelim im da se razvijaju i nadgradjuju a samim tim i prosiruju Ceo tim na celu sa gospodinom Spasicem to zasluzuje Bravo i samo napred
Ovo je konstatacija coveka koji je prvi poceo da se bavi Generalnom Avijacijom ravno pre 35 godina u Socijalistickoj Jugoslaviji

Odgovori
BB

Svaka čast na aktivnostima vezanim za GA (koja prilično šepa i u svjetskim okvirima a ne samo kod nas). Međutim, fino je zarađivati od generalne avijacije, a ja bih volio da vidim neke programe na promovisanju GA. U smislu ne da pecamo ribu iz bare koja se smanjuje već da tu baru održavamo, poribljavamo i imamo još veću korist (i finansijsku i društvenu). Recimo: pokretanje plane sharing programa gdje bi se obuhvatile kompanije koje povremeno imaju potrebe za prevozom uprave, inžinjera i sl., pilotske škole, zainteresovani građani itd.. Koliko vidim po Srbiji će biti sve više upotrebljivih aerodroma koji se mogu iskorisiti za putovanje u okviru Srbije ili preko granica (oni kojimaju stalnu ili povremenu pasošku kontrolu). Naravno ovo podrazumijeva da avioni budu bar iz ovog vijeka, dobro održavani, često korišćeni da se smanje fiksni troškovi po satu. Sada imamo situaciju: ili postoji neki stari avion (koji je iz ugla posmatrača „leteća kanta“ a iz ugla pilota „blago“- jer može da leti) koji se koristi par sati godišnje i njegov sat naleta košta k’o Svetog Petra kajgana, ili imamo biz jet koji se može iznajmiti ali ne može svako – samo odabrani…
Nema sredine. Neka sredina se pojavljuje u obliku ULL gdje su letjelice novije i malo se više koriste.
Zašto ne bi bio omogućen „biz prop“? To treba da povede neka kompanija koja već ima koristi od GA, možda baš ova.
Imam nekih ideja na ovu tebu i mogu je besplatno ustupiti nekome ko bi to pokrenuo.

Odgovori
Mi

BB Vasa ideja je vrlo interensatna Ali moram vam reci da nama kad je GA upitanju mi u srbiji imamo preko dvadeset vazduhoplova visoke kategorije /cesne setejsn falkona 900 / i to skoro nove Priznacete da za jednu malu Srbiju to je vise nego dovoljno Sto se tice Klipnih jednomotornih i dvomotornih vazdukoplova posedujemo preko 100 neracunajucu ultra lake To je neuporedivo vise nego u okruzenju Cak imamo vrlo kvalitetne i servise za odrzavanje Tu prednjace Princ ,Vrsacka akademija Aero flait i mnoge druge Ono sto je mozda bitno naglasiti Ispunjenje uslova da bi se bavili ovom delatnoscu su veoma strogi Naravno u cilju bezbednosti sto je i normalno Ali ideja je po meni krajnje peihvatljiva Mala jedna opaska nema starih aviona Samo ispravnih plovidbenih i neispravni i neplovidbeni

Odgovori
BB

Ova opaska je istinita, ali iz ugla pilota. Probaj direktora privatne firme ugurati u sauliner morana ’66 godište koji je friško remontovan, da odletite u Plovdiv. A probaj to isto sa Cirrus SR22 2004 godište ili C182 2003 godište. Koliki su fiksni troškovi po satu jeftinog aviona starog 50 godina ako napravi 30 sati godišnje ili dosta skupljeg Cirrus a ako napravi 400 sati godišnje? Avioni su skupe sprave i da bi se efikasno koristile treba da budu što više u vazduhu, najskuplji je u hangaru. Sada lete stari avioni a po satu koštaju kao Jet.
Sa aspekta komercijalnog pružanja usluga, treba ispuniti značajne kriterijume ali ako nekoliko firmi nabavi avion u cost sharing varijanti i koriste za svoje potrebe, onda to više nije tako zahtjevno a ni puno skupo.
Falconi i „Prinčevi“ su za visoku klijentelu i za dalek put. Kako iz Subotice putovati u Bor? Ili par stotina kilometara preko granice (redovi na Horgošu, Gradini, Bajakovo…) otići i vratiti se isti dan?

Kao i svugdje, ne postoji sredina ili Jet i helikopter ili auto, „biz prop“ bi bila dobra varijanta.

Mi

Uvazeni sagovornice pod pseudonimom BB upotpuno se slazem sa vama To sam ja pokusao pre mnogo godina ali sa jako slabim finansiskim efektom Prvo samo odredjeni jednomotorni avioni mogu da se koriste u prevozu putnika i robe Oni koji mogu ipak su veoma skupi Drugo dvomotorni klipni avioni zahtevaju relativno dobre travnate piste Sto kod nas nije slucaj Trece problematicna su dezurstva odnosno otvorenost ti aerodroma za prihvat i otpremu putnika Ne racunajuci nase saobracajne aerodrome U svakom slucaju vasa ideja zasluzuje paznju i treba je razraditi Mi trnutno imamo za pocetak avione koji bi mogli odgovoriti ovoj ideji Licno bi mi bilo drago krenuti u ozboljnu realizaciju vase ideje

Odgovori
BB

Štos je u tome da se ljudi koji nisu u avijaciji uvuku u svijet avijacije na njima prihvatljiv način, pa ako im treaba, onda nisu ni avioni skupi. Jet je daleko skuplji pa neki kupuju. Ne mislim da GA može pokriti sve potrebe za prevozom, ali dosta ih može.

U svakom slučaju bilo bi mi drago da možemo komunicirati i razmijeniti ideje. moj e mail je babic.branislav@yahoo.com

Mi

Gospodine Babicu bice mi zadovoljstvo da izmenjamo iskustvo Jer moja malenkost je prva krenula sa ovim poslom davnih osamdesetih godina
moj mal je aviogamma @gmail.com Voleo bi i da se licno vidimo u mojoj kancelariji Moj telefon 063/8277993

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs