Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
Kill marking postavka američke jedinice koja je oborila četiri MiG-a 29: Jugoslovenske zvezde na zidu 493. lovačke eskadrile
Kill marking simboli u prostorijama eskadrile predstavljaju četiri oborena MiG-a 29 RV i PVO Vojske Jugoslavije / Foto: Rič Kuper, coaponline.com

Kill marking postavka američke jedinice koja je oborila četiri MiG-a 29: Jugoslovenske zvezde na zidu 493. lovačke eskadrile

Kako je već poznato, prilikom rata u vazduhu između NATO saveza i Jugoslavije 1999. godine na jednoj strani učestvovalo je do 1050 letelica a na drugoj do tridesetak.

Prve noći jugoslovensko RV i PVO podiglo je pet MiG-ova 29. Avion majora Dragana Ilića oštećen je, letelica majora Ilje Arizanova pogođena je od strane američkog aviona F-15C kojom je upravljao potpukovnik Cezar Rodrigez. Majori Nikolić i Kulačin bili su u vazdušnom boju sa kapetanom Majkom Šauerom koji je oborio Nikolića, dok je Kulačin izbegao nekoliko raketa koje su lansirane na njegov avion da bi sleteo na surčinski aerodrom. Na kraju je major Predrag Milutinović ili pogođen greškom jugoslovenske PVO ili od strane holandskog aviona F-16AM.

Drugog dana su sa Batajnice poleteli major Slobodan Perić i kapetan Zoran Radosavljević. Zahvaljujući nervoznim AWACS operaterima i činjenici da ih je u jednom delu leta trajektorija odvela u liniju presretanja patrole para američkih lovaca F-15C koji su čuvali aerodrom u Tuzli, oba su bila oborena van vizuelnog dometa od strane kapetana Džefa Hvanga.

Ukupan skor 493. eskadrile / Isečak iz video snimka „Last Eagles in Europe“

Radi se 493. lovačkoj eskadrili „Grim Reapers“ koja je bazirana u britanskoj bazi Lejkenhit i od 1994. godine raspolaže sa lovcima F-15C. Ove godine planirano je da se jedinica obnovi lovcima F-35A i zauvek povuče Orlove sa svog stanja.

Početkom februara vazduhoplovni publicisti Džejmi Hanter i Rič Kuper napravili su video prilog posvećen 493. eskadrili koji predstavlja prvi video ikad objavljen iz prostorija ove jedinice. Na nekoliko sekvenci mogu se videti i tri seta kill marking obeležja obaranja MiG-ova 29 jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva. Ove oznake predstavljaju drugi, ovoga puta ispravni pokušaj, ilustracije jugoslovenskih simbola.

Svi jugoslovenski MiG-ovi oboreni su raketama lansiranim van vizuelnog dometa / Isečak iz video snimka „Last Eagles in Europe“

Iako je nesrazmera snaga u vazduhu bila odlučujuća na strani NATO saveza, RV i PVO Vojske Jugoslavije nije dozvolilo potpunu dominaciju neprijatelja u vazduhu. Kako je Tango Six već prenosio, jurišna 241. eskadrila letela je 31 borbeni let sa samo jednim gubitkom i gotovo potpunim uništavanjem zadanih ciljeva, dok su PVO snage pogađale mnogo više letelica nego što je u prvim godinama nakon sukoba bilo poznato.
 

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ve

Pa dobro nismo ni mi bez zvončića imamo i mi NATO trofeje F-117 i F16 s obzirom da smo se terali sa 700 stostrukom silom dobili su asimetrični odgovor Yugoslavije (Srbije).Naši momci mogu da budu ponosni sad već nisu momci bilo je davno.

Odgovori

Сва „срећа“ па смо имали ратове у хрватској и бих, нешто смо научили. Да се бомбардовање десило 1991 то би била катастрофа.

ra

Pravi pilot lovac se ponosi pobedom u bliskoj borbi a ne obaranjem sa 30 i više km ali to je realnost nažalost šteta što gospoda čija su imena ispisana na zidu nisu probala takav način borbe ali onda se njihova imena ne bi nalazila tu možda bi mogli malo da popričaju sa svojim kolegama iz Izraelskog vazduhoplovstva oni bi imali dosta toga da im ispričaju o dog fightu u sukobu sa tehnološki slabijim protivnikom

radovanovic- па ништа… сви опет мачеве у руке па на ливаду. Шта ће нам артиљерија, оптика, ракете…. нема ту мушкости :) Поента је да поред што мање губитака оствариш задати циљ.

al

Za njih je to uspeh, ne vidim nista sporno… Zasto bi oni isli u dog fajt, sta je sledece – borba topovima ili da vrate mitraljeze na avione? Problem sa dosta komentatora ovde je sto ne shvataju da se u bitku ne ide vitestva radi vec da se dobije – to je rat. Ona narodna: Sto ulazis u frku ako si slabiji? Kad te napadne 1000 pesadinaca naoruzanih sa M48, poklopis ih sa VBR-om, haubicama ili poprskas sa NRZ iz 2-3 Mi35. Sto bi isao prsa u prsa ako ne moras? Tako ni oni nisu morali da se dogfajtaju nego lepo BVR i udaraj recke…

Imaju i nase snage neke bitne recke, to je tako – idemo dalje i ne daj Boze da ikada vise ulazimo u tako glup sukob kao tada…

ra

@alexanto.Topovi su tu IC projektili su takodje tu ali bolje je onako iz daleka a kasnije pišeš hvalospeve o podvizima svojih Top Gun pilota koji u svaku misiju idu kao da igraju igricu a onda jedan od tih junaka da izjavu da se nada da su oba pilota ostala u zapaljenim avionima ili onaj što je oborio Pavlovića kada je po sletanju na pitanje svog mehaničara kako je protekao let on izjavio da je sve bilo OK i da je oborio MiG29 ali je to rekao mrtav hladan kao da je pogodio vrapca praćkom.Znam ja da ne treba ulaziti u problem sa jačim netreba niko to da mi priča ali je iritantno što se naši ljubitelji avijacije oduševljavaju Američkom tehnikom i njihovim dostignućima u ratovima.Iskreno se nadam da će svaki od onih heroja sa zida da naleti na nekog malog Srbina i da će proći kao onaj Britanski pilot Harijera kojem je jedan naš državljanin u bliskoj borbi u nekom restoranu u Švajcarskoj pokazao kako se prolazi kada si na dohvat ruke a ne na bezbednoj udaljenosti!!!!

Sr

@radovanovic
Vidis npr. onaj „Dozer“ sa zvezde gore je rekao da mu je drago sto je nas pilot preziveo, da ne idu oni da ubijaju ljude nego da izvrsavaju naredjenja, zatim kako su nasi vojnici(i piloti) samo branili svoju zemlju sa onim sto su imali i da bi on u njihovoj poziciji isto to uradio. Rekao je kako nije to Irak, Srbi su ozbiljni ratnici itd. u politiku tog rata nije hteo da ulazi(znaci nije ona CNN prica Srbi = genocid).

Tako da imas raznih shvatanja i raznih vidjenja. Nisam politicki korektan(a nije ni Petar), pa ne znam da li ce mi proci komentar, ali eto taj sto se hvalio je Korejanac, mozda ga lupaju kompleksi sto je imigrant pa hoce da bude „veci katolik od Pape“, otuda i te bljuvotine sto je navodno izjavio.

en

Nadam se da cemo kao drustvo i drzava raditi na tome da nasi piloti dobiju najsavremenija sredstva tehnike kao i citava Vojska Srbije generalno, posto im hrabrosti, volje i patriotizma nikada nije manjkalo. Mislim da je 1999-te celokupna VJ rezultatima prevazisla ocekivanja obzirom na stanje i zastarelost tehnike kojom nas je branila od onolike sile. Upotreba kamuflaze je posebno bila efikasna, gde su tenkovi VJ bili zapravo nevidljivi za NATO trupe a ne F 117. A nase reckice na zidu tek nisu na ponos NATO-u i USAF -u.

Vl

Imamo i mi ovakve sličice na komandnom vozilu. F117 i silueta nečeg još „nevidljivijeg“.

Odgovori
Ki

a opet ti mitovi, kako je pao u spačvi itd

Vl

Krlle Vi imate neki suprotan dokaz? Ako je to nacrtano na komadnom vozilu onda verujem da ti ljudi koji su časno branili ovu zemlju itekeko imaju razlog zašto su to nacrtali.
E sad neko odluči da veruje neprijatelju a neko svom sunarodniku. Za svakog postoji izraz.

Ma

Pa red je da se oglasim kao ucesnik dogadjaja…
Tehnicka inferiornost je ono sto sto je pratilo pripadnike vazduhoplovstva to je istina…
Medjutim postoji i drugi segment nepovoljnog razvitka pojedinih dogadjaja uzrokovanog pre svega nesrecnog postavljenja komandnog kadra koji je sve pogresno uradio.
Naravno da smo bili svesni prisustva neprofesionalnog ponasanja pre svega titovih pionira ali svako vreme ima svoje breme.I letacki i tehnicki kadar u osnovnim jedinicama je sve ucinio kako treba…..
Ovo je za nauk…da znamo da naucimo na greskama

al

@Kile

A kakvi su to mitovi, zivota ti majstore?

Sve sto se desilo je dokumentovano i zabelezeno.

Mi

Jedno veliko pitanje glasi zašto nisu leteli mig 21? U svakom slučaju mogli su pružiti podršku 29 da nelete kao kamikaze. Čuvali smo ih da bi ih oterali na otpad posle bombardovanja. Naši stratezi nisu čuli za UDRI i BEŽI taktiku???? MiG 21 koliko loš i zastareo avion bio u brzini može da se meri sa bilo kojim zapadnim avionom….,….

Ni

Mogli bi i naši da naprave slične filmove. Amerima svaka čast. Uvek su znali da naprave dobru promociju.

Odgovori
Mi

Generalno, nama Srbima nesto ne ide sa tim lovackim letenjem:
U prvom sv.ratu osim Pjera Marinovica koji je leteo u Francuskoj u Ginemarovim „Rodama“ i postigao15- tak vazdusnih pobeda, nemamo nikoga u srpskoj avijatici da je postao vazdusni as, ostvario vise od 5 obaranja neprijateljskih aviona u vazduhu.
U Spanskom gradjanskom ratu na strani Republike je leteo Bosko Petrovic- u to vreme poznati fudbaler. Leteci na Polikarpovu I-16 postigao je 6 vazdusnih pobeda i na zalost, poginuo ( poslednja, 6. pobeda nad Me109b legije Kondor).
U Aprilskom ratu vazduhoplovstvo Kraljevine Jugoslavije je ostvarilo solidan skor oborenih aviona sila Osovina, Miha Klavor 3, i veliki broj pilota sa po 2 vazdusne pobede. Na zalost i tada je odnos u vazduhu bio preko 10:1, tako da je vecina nasih pilota oborena i poginula.
Vazduhoplovstvo Narodno- oslobodilacke vojske ima 1 ( jednu) potvrdjenu vazdusnu pobedu: prebeg pilot iz NDH je na Moran Solnijeu u okolini Mostara oborio nemacki izvidjacki Hensell 126.
Ako nekoga interesuje tema, neka pogleda vazduhoplovstvo NDH koje je ucestvovalo u vazdusnim borbama na Istocnom frontu u sastavu Nemacke Luftvafe. Hrvati imaju preko 20 pilota sa preko 10 vazdusnih pobeda ( nesumnjivo dobra instruktaza od strane Nemaca i odlican Me109)
Da se vratim na temu:
Ne vredi komentarisati odnos u vazduhu, uglavnom preko 10:1.
Sta je indikativno?
Da su u NATO dobro proucili mogucnosti MiG-a 29: svi nasi MiG-ovi 29 su oboreni raketama Aim 120 ( Amram) sa srednjih distanci izmedju 40 i 50km daljine. Strogo je postovano pravilo da se sa MiG-ovima 29 ne upustaju u borbu vizuelnog kontakta- dog fajt jer je tu MiG 29 jako opasan protivnik pogotovo raketama R73 i topom. Ovako, lansiras sa 45 km., ako pogodis ok, ako ne pogodis, ides kuci, nema nastavka borbe. Danas bi sa raketama Meteor bilo jos gore…
Ovo kazem apropo danasnje situacije: ja na nadim 29-kama nisam nikada video rakete R77 koje mu daju sansu za ovakav nacin borbe bez vizuelnog kontakta. Da bi R77 radila na avionu mora da bude ugradjen radar koji je podrzava. Mnogo je nepoznanica kod modernizacije nasih MiG-ova 29…
Bez R77 MiG 29 je bio i bice bokser kratkih ruku sa malim mogucnostima da zada odlucujuci udarac jer ga dugoruki bokser drzi na distanci.
Inace, MiG29 vise nije nevin: izgubio je nevinost na Kubi: Kubanci su njime oborili neku mlaznu Cesnu narko kartela iz Juzne Amerike.
PS: na Yutubu pogledajte prilog o vazdusnom ratu izmedju Eritreje (MiG29) i Etiopije ( Su27). Naravno, i tu je MiG 29 izvukao deblji kraj.
Pozdrav Ljudi ( sa velikim Lj).

С

Sjajno Mile odlične paralele. Nauči ja nešto novo.

Pe

Vazduhopovstvo NOVJ ima dvije pobjede, koje su u vašoj interpretaciji iskombinovane:
1. MS 406 obara Ju W 34, okolina Bihaća;
2. Spitfire Mk.Vc obara Henšela u okolini Sarajeva.

Za Sovjetske MiG-29 se moglo naći da su oborili 4 x Afganistanskih Su-22 iznad Kabula pred sam kraj tog rata, kada su držali CAP iznad glavnog grada i branili ga od prebjega pilota za Pakistan. A ima i onaj gruzinski Hermes, najkvalitetnije snimljena sekvenca dejstva V-V po mom mišljenju.

NK

Mile,

Sta je poenta price? Srbi su losi piloti, Hrvati dobri? Pomisljate li mozda da bi i i neki srpski piloti leteci za nacisticku Nemacku, na verovatno najboljem avionu tog vremena, imali isti ili slican ucinak?
Pri tom ste i sami donekle odgovorili…u borbama u kojima su ucestvovali srpski piloti, odnos je uvek bio takav, u korist neprijatelja.

De

@Mile Tranzicija
Celo zrakoplovstvo zasnovano na izdajnicima JKRV.

Vladimir Kren je bio kapetan u Jugoslovenskom kraljevskom ratnom vazduhoplovstvu. U aprilu tačnije 01.04.1941. (po nekim izvorima 04.04.1941) krade avion i beži u Austriju i predaje planove svih aerodroma kraljevine Jugoslavije nemcima. Osnutkom NDH dobija čin pukovnika hrvatskog domobranstva a 19.04.1941. postaje komandant zrakoplovstva NDH i unapređen je u čin generala. Penzionisan 13.09. 1943 na sopstveni zahtev a reaktiviran u junu 1944. U maju 1945 pobegao u Austriju potom u Italiju. 1947 ga hapse Englezi i isporučuju Jugoslaviji. 22 oktobra 1948 je u okružnom sudu u Zagrebu osuđen na smrt.

Treba napomenuti da svi koji su leteli za Luftwaffe na istočnom frontu da su pre odlaska na istočni front prošli temeljnu obuku Luftwaffe-a – lovačku školu u Furth-u. Od onih koji su se istakli leteći za Nemce na istočnom fontu:

Dukovac Mato potporučnik JKRV koji 1941 završava obuku u Nemačkoj u Furth-u (predgrađe Nirberga) te stupa u Luftwaffe u JG 52, 15 hrvatsko jato i leteo je na Me109 G2 potom na verziji G6 do februara 44 kada je oboren od strane sovjetskog doniranog amerikancima Aircobra P39. Od hrvatskih odlikovanja: Kolajna krune kralja Zvonimira, Kolajna poglavnika Ante Pavelića za hrabrost. Od nemačkih :Gvozdeni trolist 4. stepena, Gvozdeni trolist 3. stepena, Gvozdeni krst 2. stepena, Gvozdeni krst 1. stepena, Nemački krst u zlatu kojim je odlikovan je 1944 od strane feldmaršala Volframa fon Rihthofena. Ostvario je 44 vazdušne pobede do zarobljeništva u septembru 1944. Potom je radio kao instruktor u SSSR-u, vraćen u Jugoslaviju 1945 iz koje beži u Italiju gde se predao amerikancima i bio registrovan kao Luftwaffeov zarobljenik. Leteo je za Siriju tokom 1948 u Sirijsko Izraelskom ratu a potom odlazi za Kanadu u kojoj živi i umire 1990. 1979 je učestvovao na godišnjici Luftwaffea u Minhenu.

Cvitan Galić narednik JKRV koji u aprilskom ratu sa svojim avionom preleće u Sinj i stavlja se na raspolaganje ZNDH kao i Dukovac odlazi u Furth u Nemačku na obuku a po završpetku iste prelazi na istočni front kao pilot Luftwaffea u JG 52, u 10 jato. Odlikovan je sledećim nemačkim odlikovanjima: Gvozdeni trolist 3. stepena s hrastovim grančicama, Gvozdeni krst 2. stepena, Gvozdeni krst 1. stepena, Nemački krst u zlatu. Od hrvatskih: Zlatna kolajna poglavnika Ante Pavelića za hrabrost imao je 38 priznatih i 7 nepriznatih pobeda u 439 letova. Poginuo je na uzletištu Zalužani kod Banja Luke prilikom napada britanskog eskardona 2SAAF aprila 1944.

Od ostalih asova (sa 5 ili više vazdušnih pobeda): Мato Culinović 18 vazdušnih pobeda (dalje vp), Franjo Džal, 16 vp, Ljudevit Vencetić 16 vp, Josip Jelačić 16 vp, Ivan Jergović 16 vp, Dragutin Ivanić 16 vp, Safet Boškić 13 vp, Zlatko Stupić 13 vp, Živko Džal 12 vp, Veco Miković 12 vp, Eduard Martink 12 vp, Stjepan Martinašević 11 vp, Josip Helebrant 11 vp, Albin Starc 11 vp, Tomislav Kazularić 11 vp, Vladimir Ferencina 10 vp, Zdenko Avdić 10 vp, Vilim Acinger 9 vp, Josip Kranjc 8 vp, Živko Culinović 8 vp, Božidar Bartulović 8 vp, Jure Lasta 8 vp, Jerko Bartulović 7 vp, Dragutin Gazapi 7 vp, Vladimir Kres 6 vp i Stjepan Radić 5 vp.

Najinteresantnija sudbina je Romeo Aduma. Bio je major JKRV i komadant 51 vazduhoplovne grupe čuvenog 6 lovačkog puka JKRV stacioniranog u Zemunu. Jedini je pilot istog koji je odbio da poleti i bori se protiv nemaca. Nakon uspostvaljanja NDH stavlja se na raspolaganje ZNDH i dobija čin bojnika leti na italijanskom bombarderu Savoia Marchetti SM79. Tokom bombardovanja štaba brigade NOVJ 30.09.1942. biva pogođen i prisilno sleće u Vukovsko gde je zarobljen od strane partizana. Razmenjen je početkom 1943 za zarobljene partizane. 25 septembra 1944 avionom Fizler Fi 167 preleće na stranu partizana. Do kraja rata leteo razne zadatke. Po završetku rata leti u JAT-u. Poginuo je u avionskoj nesreći kod Beča 10 oktobra 1955 kada je avionom Convair CV 340 udario u brdo Kalenberg iznad bečke šume.

Zu

„Celo zrakoplovstvo zasnovano na izdajnicima JKRV.“

I ovi što su se borili protiv kolaboracionistčke JVUO su izdajnici JKRV?

https://en.wikipedia.org/wiki/Balkan_Air_Force

De

@Zulum
Možda bi za početak trebalo da shvatiš da je na početku rata JKRV bilo jedino RV koje je branilo KJ. Oni koje sam naveo u predhodnom postu su svi bili oficiri i podoficiri u istom. Prema tome oni su izdali svoju zemlju iako su se zakleli istoj da će je braniti iako ih je ista odškolovala i učinila ih tim koji jesu – elitom oružanih snaga – pilotima lovcima.
Kako je kapetan Miho Klavora mogao da brani svoju zemlju od neprijatelja obori dva lovca Me 109 ili kapetan Miloš Žunjić mogao da brani svoju zemlju i obori He 111 ili poručnik Eduard Banfić brani zemlju i obori ME 110 D ili narednik Milisav Semiz i oborivši JU 88 A i ME BF 110 D?
I oni sigurno nisu nosili ove uniforme kao ovi iz predhodnog posta gde ih skoro sve vidiš na ovom linku:
http://www.15jg52.com/img/historyPic.jpg

Vl

Mi možemo samo da se nerviramo što su poginuli piloti svedeni da siluete aviona u SAD.
Mile Tranzacija je lepo objasnio zašto su NATO piloti obarali MIG 29 a ja bih dodao sledeće.
Ovakvom rezultatu i oborenim MIG 29 podjednako je odgovoran način upotrebe migova i oficiri koji su bili na komandnim mestima tada, pre svih general Spasoje Smiljanić.
1. Naši migovi su bili u vrlo lošem stanju i samo ta činjenica bi trebalo da bude dovoljna da se uopšte ne podižu na NATO avione.
2. Migovi su leteli na visinama od 5000 – 8000 metara. Nisu se pokušali sakriti na malim visinama kao LBA pri svojim zadacima. Ne znam da li je to sa migovima uopšte moguće ali na takvim visinama pogotovu u ravničarskom području gde je lociran aerodrom pukovnik pilot Milenko Pavlović, AWAKS ih je lako uočio, navodio F15-F16 na područije leta a ovi su sa Amram projektilima uradili šta im je bio zadatak.
Da stvar bude tužnija pojedini piloti nisu ni znali da su ozračeni već bi to shvatili tek kada bi vizualno uočili raketu.
Umesto da se već 28. marta taktika prilagodi, pokojni pilot Slobodan Perić je izjavio da mu je viši oficir rekao nešto tipa da mu za jedan do dva leta piloti za više ni ne trebaju.
U takvom ambijentu, stratezi VJ pilote su poslali u sigurnu smrt. Za šta? Za eventualnu propagandnu promociju ako nešto učine ili obore neprijateljski avion?!
Koliko god mi je loše kada gledam kako se amerikanci hvale obaranjem srpskih migova, još su mi gori oficiri koji su ih poslali sa takvim avionima na onakve neprijatelje.
Piloti su bili svesni u šta ulaze i ipak su otišli na zadatak. Neki se nisu vratili.
Šta reći sem HEROJI!

Odgovori
Mi

To vam je sve onako nejasno, recimo ovde je bio pre jedan pilot, procitajte u arhivi clanaka starije komentare, koji je tvrdio da je po procedurama bilo apsolutno nemoguce da se moglo poleteti sa formalno neispravnom opremom, te da su opisivane „cudne pojave“ u vezi „pokvrene elekronike“ bile vezane za elektronska ometanja. To nije nerealno, nasi vazduhoplovi nisu imali nikakvu zastitu niti mogucnost delovanja u okolini izlozenoj jakim elektronskim dejstvima a u to vreme mi verovatno nismo ni imali iskustva sa takvom vrstom ratovanja, dok ih je neprijatelj imao prilicno, tako da…

Bu

„Poštena borba“, 1:100, nema šta, tipično američki.

Vl

@Miladojka Youneed
Napomenuli ste „da je po procedurama bilo apsolutno nemoguce da se moglo poleteti sa formalno neispravnom opremom“.
To je upravo moja poenta, sa takvim stanjem letilica nije se smelo ni pomisliti na poletanja ka neprijateljskim avionima.
Sve ostalo što ste naveli se nadovezuje na ovaj podatak.

Si

Potpisujem – zrtvovana nam je avijacija u čisto propagandne svrhe. A za mene su svi piloti heroji, večna im slava, ali žali Bože ko nas je tada vodio i kako…

Zo

Slažem se da je avijacija mogla pametnije odraditi svoj deo posla…mnogo pilota nije bilo zadovoljna odlukama Smiljanića i isti nije zaslužio prelaznu ocenu iz komandovanja..Uzgred, veliki broj aviona uništen je na zemlji, prevelik broj, a pišemo o slavnim podvizima što smo napravili 5 maketa koje pogodiše na zemlji i usput razvalili aerodrom BT još više..čak su dodelili orden tom pilotu što je pravio makete..ok,verovatno neki misle da tako treba. Generalno avijacija je izgubila mnogo, PVO je uradio nešto, koliko je mogao i uz velike žrtve..kako god, preživeli smo nekako!

Ro

Par detalja s moje strane, izvor je američki kopilot na F-15E, slučaj Radosavljević/Perić se redovno pokazuje na USAFA (akademija) pilotima svih aktivnih verzija F-15.

Napad je izveo jedan par F-15C (naoružanje je 6x AIM-120B, 2x AIM-9M, 2 potkrilna tanka goriva); za vrijeme inicijalnog kontakta/poziva AWACS-a, letjeli su na visini od cca. 11.000m visokopodzvučnom brzinom, cca.950 km/h. Nakon prilaza na distancu od oko 90km, odbacuju tankove te forsažom ubrzavaju do M1,4. Do tog trenutka povremeno gube oba MIG-20 na radarima, pretpostavlja se radi toga što su Perić i Radosavljević nesvjesno manevrirali avione u tzv. notch. U trenutku samog ispaljivanja 4 rakete AMRAAM, MIG-29 su se nalazili na srednjoj visini, iznad 5.000 i u blagom penjanju, ali s kursom prema F-15. Udaljenost je bila oko 34km. Rakete su ispaljene u TWS režimu rada koji aktivni radar u nosu rakete aktivira u zadnjih 8-9km od cilja.
3 od 4 rakete su pogodile cilj.

Tr

Mene zanima da li je neko snosio odgovornost sto je pilote poslao pravo u smrt, saljuci ih na pokvarenim migovima protiv visestruko brojnijeg i mocnijeg neprija ?

Odgovori
Ro

Ipak to neće biti ‘Zadnji orlovi u Europi’.
U istoj bazi, Lakenheath, ostaju još dugo (min 10 godina) dvije eskadrile F-15E Strike Eagle koji će još više nego do sada, prakticirati neke elemente OCA (offensive counter-air) operacija za koje su zadnjih 30-ak godina obavljali stariji rođaci, F-15C.

Ako je to neka utjeha, nije sramota izgubiti o najboljih (mašina/pilota). Trebalo je imati muda, sjesti u neispravni avion i početi razmišljati o tome kako ostvariti zadani cilj.
Ispričavam se autoru i uredništvu na nekim izraziuma, ali smatram ih upečatljivo potrebnim.

Odgovori
Pa

Ovo je kao kad bi se Conor McGregor (MMA borac) hvalio da mu je najveći uspeh u karijeri to što je izudarao onog dedu u pabu jer je analogija slična uzimajući u vidu tehnološki, tehnički i brojčani jaz.

Odgovori
Ro

Pa onaj koji gubi ima svako pravo da se ljuti.
Borbenom pilotu bilo kojeg lovca je obaranje protivnika kruna karijere.
Pa nisu odabrali taj poziv da šire humanističke horizonte nego da uz vlastita odricanja služe svojoj zemlji, koja god to bila.

To je ultimativni dokaz da se ulaganje u obrazovanje i trening, usavršavanje vještina i primjena taktika isplati. Nema puno američkih pilota koji su u zadnjih 30-ak godina ostvarili takav cilj, a većina njih je s respektom tretirala srpske pilote. Nema puno onih koji su bili otvoreno neprijateljski nastupali, a i za takve bi se isplatilo čuti zašto imaju takvo mišljenje (uglavnom poistovjećuju ljude s službenom politikom).

Jo

Zaista ne vidim šta je sporno u tome što su obarali protivničke avione sa udaljenosti od 40 ili 50 km. Problem je što naši avioni nisu bili osposobljeni za takav način borbe. Mislim da to nema veze ni sa pilotima, ni sa njihovim komandantima – nego sa celokupnim stanjem u kome se Vojska Jugoslavije nalazila u to vreme.

Ne mislim da bi sa bolje osposobljenim avionima uticali na rezultate rata, ali bi makar ti letovi imali smisla. Ovako su naši piloti bili glineni golubovi.

Odgovori
Ic

Za stanje u JRV i PVO 1999 odgovorna je tadašnja država i njeno rukovodstvo. Slanje pilota u sigurnu smrt idu na dušu tadašnjem rukovodstvu. Za taktiku upotrebe takve, osakaćene, avijacije najveći krivac je tadašnji komandant Rv i PVO gen. Smiljanić. Zbog sulude politike zemlje, apsolutnog nepoznavanja savremenog načina upotrebe borbene avijacije, taktike modernog ratovanja i neispravne tehnike – poskidali su ih kao glinene golubove. Porodice su izgubile očeve, supruge, sinove. Slava hrabrim pilotima i nek im je laka crna zemlja. Niko nije rekao neću.

Odgovori
Iv

Čekajte zar i naši migovi nisu imali R27.Njen domet je do 40km.Znači i mi smo mogli na daljinu da vidimo.Jasno se vidi na slici jednog oborenog miga da je imao dve R 27 pod krilima.Drugo mig 29 je 99 bio star oko 13 godina,znači nije bio baš zastareo.Rafal star 13 godina nije zastareo sigurno ili EF 2000.

Odgovori
en

Samo sto nase 29-tke usled sankcija nisu imale adekvatno odrzavanje i potreban remont. Sa druge strane par MIG-ova na desetine i desetine protivnickih lovaca. Slava nasim pilotima, divim se njihovoj hrabrosti, oni su stanja aviona bili svesniji nego mi sada.

Oni su imali Awakse koji su upozoravali unapred gde su naši avioni i njihovi lovci su uzimali povoljnu poziciju za otkrivanje naših aviona i lansiranje raketa.

Naši često nisu ni znali da su pod napadom dok ne vide rakete. F16 a pogotovo F15 tog doba su imali moćnije i modernije radare, a Amraami tog doba su imali maksimalni (120 km) i operativno realni domet veći od naših r27. Njihovi piloti su imali daleko veći nalet i kvalitet obuke.

Njihovi avioni nisu bili izloženi elektronskom ometanju a brojčanu prednost da ne spominjem.

Naši avioni nisu adekvatno održavani i imali su razne otkaze tokom leta. I na sve to loša taktika protiv iskusnog protivnika. Ovde mislim na iskustvo celokupnog sistema američkog vazduhoplovstva, ne samo na pojedinačne pilote.

Ono preletanje naših migova na teritoriju Bosne je bilo besmisleno i dovelo je do gubitka dva aviona i jednog pilota- Zorana Radosavljevića. Trebalo je da se drže našeg vazdušnog prostora i pokušaju da nešto urade dok su neprijateljski avioni zabavljeni našim, na žalost kratkodometnim, pvo raketnim sistemima. Ili da samim poletanjem deluju kao srddstvo odvraćanja- na primer, neki neprijateljski avion bi odbacio bombe pre cilja u strahu od ulaska u borbu.

Takođe, naši avioni su leteliu parama i pojedinačno. Da je nekoliko aviona odjednom napalo grupu neprijateljskih aviona angažovanih sa raketašima, možda bi par aviona ušlo u poziciju da iskoristi prednosti mig-a 29 u bliskoj borbi.

Bitan je sistem u kome lovci sarađuju sa raketašima i tako koriste prednosti domaćeg terena.

Na kraju krajeva, NATO je bio toliko nadmoćan da se nema šta mnogo reći.

I na kraju, nije nemoguće da je neka raketa pogodila neprijateljski avion, ali da to ne znamo.

Ro

Ivane,
Kakve koristi R-27 ako ti je neispravan radar bez kojeg nema vođenja rakete od cilja. 40km ? Da, to je domet te rakete kada na velikoj visini gađa cilja na istoj visini (visoko) a avioni se međusobno približavaju velikom brzinom. F-15 su bili na velikoj visini i letjeli prilično brzo, AMRAAM je nakon 9.sekunde rada motora imao brzinu preko 5 maha, a MIGovi su se penjali (znači prilično spori) direktno njima ususret. Čak i da su F-15 prekinuli njihovo praćenje radarom, aktivirala bi se glava za navođenje u AMRAAM-u. R-27 je poluaktivno radarski navođen.
R-27R je smeće, da su imali R-27T, R-27RE/ET ili najbolje R-77 i ispravni radar, bila bi druga priča,
Pozdrav.

Iv

Neđoguće da su baš na svim bili radari neispravni.Ponavljam nije mig još tada bio zastareo.Možda taktika upotreba nija bila dobra, loša obuka?Insistiranje na bliskoj borbi,i vežbanje samo bliskr borbe?

Mi

Jedno veliko pitanje glasi zašto nisu leteli mig 21? U svakom slučaju mogli su pružiti podršku 29 da nelete kao kamikaze. Čuvali smo ih da bi ih oterali na otpad posle bombardovanja. Naši stratezi nisu čuli za UDRI i BEŽI taktiku???? MiG 21 koliko loš i zastareo avion bio u brzini može da se meri sa bilo kojim zapadnim avionom….,….

Odgovori
Zo

Taj avion može biti u vazduhu 30 do 40 minuta…nedovoljno za taktiku upotrebe protiv NATO aviona, sa opremom inferioran, slep bez navođenja sa zemlje..možda su mogle neke samoubilačke akcije, ali to ne daje rezultat.

Ni

Ovakav propagandni video, sa ovakvim simbolima u prvom planu – kosturska glava i kosac, sve govori. Nivo arogantnosti necu ni da spominjem.
Ako ostavimo po stani licni stav, mozemo i realno da sagledamo njihovu ‘snagu’. Migovi koje smo mi imali su u trenutku kada su dosli bili zastareli. U najboljem slucaju mogli su da ostvare zahvat radarom na 16 km ne vise. Do 91. se i letelo i odrzavala se tehnika, nakon 91. nije ni jedan pilot imao vise od 10 sati naleta godisnje. Na jednoj strani imas na stotine aviona, avaksa, satelita…na drugoj strani imas 10tak pokvarenih aviona i pilote van treninga. Hvaliti se uspehom protiv takvog protivnika je ispod svakog nivoa. Samo treba da se sete koliko su aviona izgubili u Vijetnamu, ratujuci protiv protivnika koji nije imao zastarelu opremu. Sama cinjenica da u svakom sukobu imaju kvantitavnu prednost 10:1 sve govori. Sve sto dolazi sa te strane je cista propaganda i nista vise.

Odgovori
Jo

@NikolaN79

U vreme kada su kupljeni, Mig-29 nisu bili zastareli avioni. SFRJ ih je dobila pre zemalja Varšavskog ugovora. Problem je što od njihovog dolaska niko nije ništa radio na njima sledećih 10 godina. Ostali su u stanju u kome su i došli.

Ro

Vrlo zanimljivo razmišljanje.

Da bi nešto bilo propaganda, mora uključivati dominatnu količinu dezinformacija koje se vrlo lako defamiraju. U ovome slučaju toga ima jako malo – MIG-29 je bio tretiran kao ozbiljna prijetnja za koju se Amerikanci posebno pripremaju već desetke godine. F-15 je nastao baš zato jer su Amerikanci u Vijetnamu doživjeli katastrofalan skor u zračnoj borbi.

Video je napravljen jer se eskadrila oprašta od platforme/aviona koji im je omogućio da se pojave na listi malobrojnih ekskadrila koji su ostvarlili zračne pobjede nakon 2.s.r. Oni se ne ponose poražavanjem Srba, svejedno bi im bilo da su tu bili Iračani, Rusi ili Kinezi. Ako su oni bili arogantni jer su imali i još uvijek imaju jedne od najsposobnijih pilota i avione, koji prikladan izraz krasi sjajne umove koji su znajući na katastrofalno stanje MIG-ova, slali ljude u sigurniu smrt.

Mi

Bravo Dejane za opsiran prikaz vazduhoplovstva NDH, cestitam! Ovo kazem bez ostrascenosti kao vazduhiplovni entuzijast ( maketar)! Da, bilo je u vreme pocetka aprilskog rata 1941. mnogo prebega iz kraljevskog vazduhoplovstva.
Nesumnivo su hrvatski piloti koji su leteli na istocnom frontu bili jako dobro obuceni od strane Nemaca a i Me 109g je jedan od najboljih lovaca tog vremena. Pozdrav!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs