Da tip aviona Galeb G-2 sada već drugi put zlostavlja razne segmente vazduhoplovstva države Hrvatske svakako je interesantno dešavanje. Da je u pitanju ponovo sportski aerodrom Piket kod Sinja još je zanimljivije, da Hrvatsko Ratno Zrakoplovstvo (HRZ) ponovo ima neki problem sa nekim privatnicima koji lete nekadašnju uzdanicu letačke obuke JNA RV i PVO čiji je dom decenijama bilo hrvatsko primorje, treća je bizarnost koja svakako zaslužuje detaljniji osvrt na Tango Sixu.
Kako je prva prošle nedelje izvestila Slobodna Dalmacija, Galeb G-2A, ovoga puta u domaćem vlasništvu, ostao je „bez struje“ i umesto na Brač sleteo u bezbedniji i od 2016. godine Galebom traumiraniji Sinj. Po sletanju vlasnik letelice i njen pilot saznaje od pristiglih da je bio žrtva air policing identifikacije od strane MiG-ova 21 HRZ-a, koje, kako je kazao, nije video. Dodatnu komplikaciju ovog dešavanja novinarski profesionalno ističe Slobodna Dalmacija – MORH je obavestio da je 15. avgusta presreo podjednako radio-izgubljen avion generalne avijacije ali o tome da su presresli Galeba dva dana kasnije, ni reči.
Nesvesnim presretanjem do sletanja
Sreća po duševni mir određenih grupa ljudi u Sinju bila je da ovaj Galeb nije sleteo na Piket provocirajući petokrakom. Radi se o nemaštovito registrovanom N102PP čije je putešestvije Tango Six počeo da pravi još 2013. godine. Potom smo, na hrvatskom aerodromu koji se ne plaši da gosti i više od jednog Galeba, 2015. godine detaljnije pričali sa njegovim dugogodišnjim vlasnikom Primožom Jovanovićem.
Kako je Slobodna Dalmacija i napomenula, avion je kupljen od Jovanovića za jednu Cesnu od strane novog vlasnika Pera Matasa, koji, kako je kazao, planira da ga registruje na 9A table.
Slobodna Dalmacija rekonstruiše da je sa Plesa digunt par dežurnih lovaca radi presretanja „Papa Pape“ (koji je poleteo sa Brnika) budući da avion nije komunicirao sa kontrolom letenja. Da li su MiG-ovi uopšte videli sporiji i niži vazduhoplov ostaje pitanje. Nešto slično (izjava pilota da nije video lovce) desilo se iznad severa Srbije 2012. godine kada Hrvatska nije a Srbija jeste reagovala u presretanju sporijeg vazduhoplova.
Drugi piloti koji su bili u jedriličarskoj zoni Piketa prijavljuju da su videli MiG-ove, potvrdio je Slobodnoj Dalmaciji predsednik aero-kluba Sinj Zvonko Kovačević.
Stručnost pilota Galeba i selektivnost MORH-a
Najinteresantniji deo priče ipak je izjava vlasnika i pilota letelice da je do nestanka struje došlo „zbog starosti aviona koji nije leteo dve godine“ ali koji je, kako kaže, „bio pregledan na Brniku pred let i tada je sve bilo po propisima i sve je štimalo“:
– Struja je nestala desetak minuta nakon polijetanja, no u jednom se trenutku vratila i sve je proradilo. A onda je opet nestala i niti jedan instrument više nije radio niti smo imali radio-vezu. Srećom, ponio sam i ručnu radio-vezu, koja je dosta kratkog dometa, i negdje kod Vrlike zvao sam Sinj da ćemo sletjeti i da maknu sve s piste. To je bio logičan potez jer je tamo najmanje prometa i, da se nešto loše dogodilo, bila bi puno manja šteta. Nismo imali zračnu kočnicu zbog otkazivanja sustava i nismo mogli predvidjeti kakvo će biti slijetanje. – izjavio je Matas Slobodnoj Dalmaciji.
Više osoba sa kojima je Tango Six pričao a koje imaju iskustva u korišćenju Galeba kažu da nije uobičajeno da ovaj tip aviona ostane bez generatora u letu, posebno nakon tvrdnje da je pred poletanje sve bilo kako treba. Šta god da se dogodilo možda je za nijansu bitniji aspekt priče otkaz i njegovi razlozi (zbog aktivne zajednice koja koristi ovaj avion u bivšoj Jugoslaviji) nego presretanje MiG-ovima koje je zapravo postala vest isključivo zbog inertnosti MORH-a da u prvom trenutku izda saopštenje (kao za sličan događaj dva dana ranije) a kasnije neodgovori Slobodnoj Dalmaciji.
MORH nije odgovorio Tango Sixu (kao i pre dve nedelje) ni kada se, sada pokojni Dragan Amidžić, našao bez agregata na Piketu koji je prvobitno bio obećan od strane HRZ-a. Zahvaljujući vanrednom trudu organizatora tadašnjeg aero-mitinga i vazduhoplovcima sa više hrvatskih aerodroma, pronađeno je rešenje.
Hoće li zlostavljanje hrvatske vazduhoplovne zajednice od strane Galeba prestati jednom kada se on preregistruje? Svakako treba igrati na sigurno i možda ostaviti letelicu u trenutnoj nezanimljivoj šemi bojenja uz izbor registracije, na primer – 9A-GLB. Međutim, ako vlasnik bude hrabriji i odluči da letelicu vrati u originalne boje (kao što je u Srbiji sada urađeno dva puta) registracija 9A-JNA bila bi svakako najadekvatnija.
Štrumfgoda
Ako bude 9A-HDZ, to će biti najbolji, najstariji i najhrvatskiji avion od stoljeća sedmog, a vlasniku se smiješi ministarska pozicija.
Sinjane i Dalmatince moglo bi se pridobiti Oliverovim muralom na repu.
E moj Galebe.
V-K-O-K
Ima i ta smisla
Marko
Ne razumem autorov sarkazam, letelica nije uspostavila kontakt i poslani su vojni avioni da je provere, verovatno po naređenju nato komande iz Španije kao i do sada.
bbaco
Koji glup clanak, letio avion, sletio avion, zakljucak srbija je bolja od hrvatske, kraj…
Stojko
Naravno da smo bolji. Kad je Bickraft u junu iz Madjarske preko Srbije presao u Rumuniju, mi smo odma rekli da nije leteo preko Srbije i kraj price. Ko ce objasnjavati kako i zasto nije reagovala nasa avijacija.
Zulum
Tanga seksi ponovo zlostavlja Hrvatsku
„Sreća po duševni mir određenih grupa ljudi u Sinju bila je da ovaj Galeb nije sleteo na Piket provocirajući petokrakom.“
ili četničkom kokardom neke genocidne tvorevine… Završio bi jadan kao prethodnih 40 koje smo vam oborili.
Petar Vojinovic
Zulum,
Misli se na sletanje 2016. godine, kao što je lepo likovano u tekstu. Preporučujem da se pročita.
Naravno da se ne misli na rat 90tih.
Stojko
Kao vest iz 1972. poleteli Migovi 21 da bi presreli Galeb G-2.
nomen
Valjda bi trebalo biti 9A-JRV ?
max
Cijela ta priča je prava balkanska komedija.
Prvo trampe cessnu za galeba koji nije letio 2 godine.
Takvog galeba proglašavaju „ispravnim“ i polijeću da bi u zraku neočekivano ostao bez struje (više puta?).
Ne javljaju se na stanicu, mjenjaju kurs više puta bez najave.
NATO baza u Španjolskoj diže alarm i onda kreće povijesna potjera gdje MIG21 ganja G2 (i to 2022.) :)
Na kraju „slučajno, zbog kvara“ slijeću baš u Sinj koji nema carinu (gdje će i ostati) umjesto Brač koji je najavljen po planu leta zbog carine i drugih procedura.
Ovo bi se mogao film napravit, scenarij sličan „Ko to tamo peva“.
Strela
To garant Rusi podplatili, da vide kako deluje nato pvo :)). Sala naravno. Bice, da ima nesto i do te carine na Bracu ;).
Lp
max
hehe, da u suradnji s Rusima krenuo u desant po zapadnom boku Hrvatske s Galebom bez struje, ali ga je osujetio NATO tako da su poslali 50godina starog MIGa da ga presretne (iako ga MIG čini se nije uspio stići)
:)
Kažem – sve zajedno to je jedan humoristično-balkanski filmski scenario.
Milovanov Srbislav
U srahu su velike oci Pustimo da se mladi ljudi sa svih bivsih prostora druze Uzivaju u sportskoj avijaciji i uopste u svim Vazduhoplovnim aktivnostima Mi sa ovakvim komentarima koliko god bili opravdani ili ne samo njima mladim Vazduhoplovcima smetamo Neka deca zive slobodno svoje zivote i uzivaju