[RAT U UKRAJINI] Eskalacija sukoba, Pentagon ocena: „80% ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva ostalo netaknuto“

30. sep 2022

U Bugarskoj se srušio jurišni avion Su-25

29. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Nova S: Kod aerodroma Lađevci prinudno sletele dve vojne bespilotne letelice

28. sep 2022

Aero-klub „Vazduhoplovci Niša“ i Ministarstvo odbrane pokreću projekat “Biću pilot“: Besplatna pripremna nastava i sat vremena leta motornom jedrilicom

28. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Grčki vazduhoplovni muzej na aerodromu Dekelija

27. sep 2022

Rojters: UAE nabavili Bajraktare; Bugarska vlada odobrila projekat investicionih troškova za još osam F-16

23. sep 2022

[FOTO-REPORTAŽA] Athens Flying Week 2022: Festival retkih letelica iznad Tanagre

22. sep 2022

[ANALIZA] Sve o ratnim vazduhoplovstvima Evrope

16. sep 2022

[EKSKLUZIVNO] Komemorativni prelet 67. Eskadrile za Specijalne Operacije USAF-a iznad Pranjana u čast 78. godišnjice operacije „Halijard“

15. sep 2022

Vojni budžet Poljske u sledećoj godini raste 68% : Planira se nabavka 96 borbenih helikoptera AH-64E Apache Guardian

15. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić u Skupštini Srbije: „Kupujemo još 11 helikoptera Mi-35 sa Kipra“

14. sep 2022

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 12 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. sep 2022

Vazduhoplovci Nacionalne garde Ohaja u poseti RV i PVO Vojske Srbije, drugi put za godinu dana

10. sep 2022

Frustracije u SAAB-u zbog neuspeha prodaje borbenog aviona Gripen

9. sep 2022

Rumunija namerava da nabavi tri bespilotna sistema Bajraktar TB2 za 300 miliona dolara

8. sep 2022

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija želi da nabavi Bajraktare za “stotine miliona dolara“

7. sep 2022

[REPORTAŽA] SIAF 2022: Slovački oproštaj od voljenih MiG-ova 29

7. sep 2022

Postkoronarni šok septembra 2022. godine: Iznenadni izliv aero-mitinga u mozak

6. sep 2022

Armija 2022: Sve o novim ruskim sredstvima protivvazduhoplovne odbrane, vazdušnog osmatranja i protivelektronske borbe

5. sep 2022

Međunarodni vojni sajam “Armija 2022“: Najveći prikaz ruske namenske industrije do sada

2. sep 2022
Uprkos najavi organizatora RV i PVO Vojske Srbije neće učestvovati na aero-mitingu Airpower, Hrvatska ove godine verovatno učestvuje u najjačem sastavu
Tip helikoptera koji publika na ovogodišnjem Airpoweru sigurno neće videti / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Uprkos najavi organizatora RV i PVO Vojske Srbije neće učestvovati na aero-mitingu Airpower, Hrvatska ove godine verovatno učestvuje u najjačem sastavu

Kako je Ministarstvo odbrane Srbije potvrdilo za Tango Six portal, Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije neće učestvovati na ovogodišnjem aero-mitingu Airpower koji se, nakon tri godine pauze, održava 2. i 3. septembra u bazi Celtveg pored istoimenog grada. Do objavljivanja ovog teksta Ministarstvo odbrane Hrvatske nije odgovorilo na naš upit šta će sve od HRZ letelica leteti a šta biti na statici ove godine.

Kako smo javili u ponedeljak, ovogodišnji Celtveg trebalo bi da bude, ako je verovati organizatorima, prema najavi prisustva vojnih letelica sa prostora bivše Jugoslavije, jedan od najinteresantnijih za publiku sa ovih prostora. Ispostavilo se (ponovo) da se organizatorima Airpowera i ne treba previše verovati jer kako je za naš portal potvrdilo Ministarstvo odbrane Srbije, RV i PVO neće učestvovati na ovom događaju. Na sajtu manifestacije, uprkos činjenici da se to neće dogoditi, i dalje stoji da će RV i PVO Vojske Srbije učestvovati sa helikopterom Mi-17 i avionom Lasta na statičnom segmentu.

Kako smo u ponedeljak ekskluzivno potvrdili, jedini učesnik iz Srbije biće oldtajmer G-2A aero-kluba Galeb iz Beograda koji će za ovu priliku dobiti novu šemu bojenja koju je nosio još 1968. godine kao član prve akro-grupe RV i PVO JNA na ovom tipu aviona. Slovenija će takođe učestvovati sa dva aviona PC-9, jednim na statici, drugim u dinamici.

Aero-klub Galeb ovaj put šalje drastično lepšeg Galeba u Celtveg / Foto: Branislav Milošević

Pored Galeba sigurni učesnici biće akro-grupa hrvatskog ratnog vazduhoplovstva Krila Oluje, tradicionalni učesnici ove manifestacije već godinama. Međutim, interesantniji učesnik HRZ-a čija najava stoji u letačkom delu spiska letelica koje će nastupiti, svakako je MiG-21. Ministarstvo odbrane Hrvatske, do objavljivanja ovog teksta, nije odgovorilo na upit našeg portala da li će se ova najava i dogoditi.

Nakon prve najave organizatora da će, ovaj za Zapadnu Evropu izuzetno egzotičan avion (posebno nakon činjenice da je prošle godine povučen iz upotrebe u Srbiji) nastupiti, na Fejsbuk grupama vazduhoplovnih entuzijasta iz Hrvatske prvo su se pojavile informacije da MiG neće učestvovati, pa su se naknadno pojavile, i dalje nezvanične, informacije da će se to ipak dogoditi. Diskutanti su debatovali da li HRZ uopšte može, gledano iz operativnog aspekta, poslati avion ovog tipa do Austrije, dok neki pretpostavljaju da će se raditi o nastupu iznad Celtvega bez sletanja.

Krila Oluje, trenutno jedini profesionalni vojni letači sa prostora bivše Jugoslavije koji znaju kako da (legalno) prikažu vojnu letelicu na aero-mitingu / Foto: Dragan Trifunović

Pozovi na aero-miting radi neodlaženja

Ako su poslednje informacije u vezi prikaza hrvatskog MiG-a 21 u vazduhu iznad Celtvega tačne onda će to najverovatnije biti preleti iznad zone prikaza što za ovaj tip aviona nikako nije neatraktivno. Nije poznato da li HRZ ima pilote na MiG-u 21 koji su osposobljeni za prikaz aviona u vazduhu na aero-mitinzima. Kada je reč o srpskom RV i PVO ono trenutno nema ni jednog pilota koji je osposobljen za prikaz borbenih ili školskih aviona na aero-mitinzima nakon nedavnog odlaska Miodraga Ristića u penziju koji je dugo godina učestvovao na domaćim i inostranim aero-mitinzima sa namenski ofarbanim jurišnikom Orao. RV i PVO Vojske Srbije do sada je samo bilo deo namenski organizovanih medijskih prikaza vojne tehnike kao takve što (koliko god da jeste atraktivno) nema nikakve veze sa aero-mitinzima. Poslednji pokušaj organizacije većeg međunarodnog mitinga u organizaciji srpskog Ministarstva odbrane na aerodromu Batajnica bio je datiran za septembar 2020. godine. Planirani aero-miting se nije dogodio kao što se ništa nije dogodilo sledeće dve godine zbog globalne pandemije.

Kad bi Vojska Srbije imala neki avion ofarban ovako atraktivno, možda čak i sa nekom sličnom divljom životinjom a koji ne leti nigde više u Evropi, verovatno bi bio interesantan gost svuda? Ako se RV i PVO boji operativnih razloga, da li to onda znači da je AK Galeb sposobniji, sa onoliko starijom letelicom? / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Međutim, kako Tango Six saznaje, srpsko RV i PVO skoro svake godine ima poziv da učestvuje na nekim prillično egzotičnim i posećenim aero-mitinzima u Zapadnoj Evropi. Tako su dobili poziv i ove godine da nastupe na možda najinteresantnijem od svih (svakako nije Airpower), što su odbili.

Zlatno doba za odlaske RV i PVO vojske Srbije na međunarodne aero-mitinge bilo je u periodu od 2006. do 2013. godine. Tada su srpski avioni, pretežno G-4, Orao i An-26 bili redovni posetioci manifestacija u Austriji, Mađarskoj, Češkoj, Slovačkoj, sa povremenim odlascima u Rumuniju, Nemačku, Tursku i Dansku.

Tango Six je izveštavao iz Celtvega 2011, 2016 i 2019. godine.

Komentari

K

Šteta za vaše RV. Ako će biti samo krila oluje i mig21 onda to nikako nije najjači sastav HRZa. Smiješno je kako mig21 postaje egzotičan. Kaže doduše da će biti Kiowa, pa možda će to biti naš primjerak. U svakom slučaju radujem se dolasku.

Odgovori
E

Neće. kiowe će bit austrijske

D

Koliko vidim po komentarima iz raznih grupa pa i sa fejs.službene stranice Airpower, ekipa je oduševljena za dolazak Fishbed-a. Mnogi ga nisu nikad ni vidjeli u akciji. Iznenadilo me koliko ljudi vole taj avion🥰!

e

губљење пара и времена…. приказивати само на домаћем терену а позвати ако може неког са стране.У условима тешких ситуација на КИМ никако не послати ни голуба писмоношу нигде! Није време, нису услови…..

M

Da li se zna da li će ove godine biti organizovan svetski Dan Helikoptera u Balkan Helicopters i ako hoće, kada i u koje vreme? Ostalo je gde, al to se već zna godinama unazad… Hvala, pozdrav

Odgovori
S

Šteta po ugled zemlje kao i zbog upoznavanja i druženja sa kolegama. Možda je jedan i od razloga ne posedovanje civilne letačke dozvole. Mi kada smo išli 2003 u Kečkemet uslov je bio da svi piloti moraju imati minimum PPL dozvolu. Znajući koliko vojsku to ne zanima pitanje je koliko današnjih pilota to uopšte ima. Iz ličnog iskustva znam koliko smo se 90-toh mučili da steknemo civilna zvanja.

Odgovori
L

Austrijske Kiowe su stare generacije sa dvokrakim rotorom i bez senzora MMS iznad glavcine rotora. Takidjer sa analignim koklitom. Bitno drugaciji helikopter od hrvatskih verzija koje bi bilo steta ne vidjeti ako su Austrijanci naumili samo izloziti ih na zemlji.

d

Austrijske kiowe su obične kiowe. Hrvatske su warrior verzija i jedino ih Tunis, Hrvatska i Grčka imaju.
The Kiowa Warrior is the armed version of the OH-58 Kiowa. It was designed for close combat aerial reconnaissance, intelligence gathering, surveillance and target acquisition. In Croatia, the KW will be used in a variety of roles, including anti-armour combat, close air support, very close air support, convoy escort and protection, as well as acting as an airborne C2 (Command and Control) platform.

T

Zasto Srbija nema jednu Akro-Grupu kao Hrvatska ?

Odgovori
Z

Zato što je NATO uništio jugo akro grupu još 1999. pa nije nastavila postojati do 2006. kad je Srbija postala neovisna zemlja.

e

Акро група, исто тако, нека ударају лупинге они кој не тренирају за озбљну ситуацију….србија треба ратно ваздухопловство да 24/7 се спрема , припрема и опрема за не дај боже! Све паре, труд , време да молим вас иде на то зашто је намењено, форма иза суштине мора да буде.Остало други нека раде!

I

Piloti koji su članovi akro grupe Krila oluje su ujedno i instruktori u HRZ-u.

z

Treba gledati da se ispoštuju pozivi na aeromitinge, ne treba biti zatvoren već otvoren prema svetu..kada smo mi organizovali iste, uvek je bilo prijatno kada se drugi odazovu na poziv, to je na neki način znak uvažavanja.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Send this to a friend