Direktor SMATSA-e Ristivojević u poseti sedištu EUROCONTROL-a: Prošle nedelje 3.200 preleta opsluženo u jednom danu

6. maj 2025

„Prince Aviation“ ponovo na globalnoj sceni: Prva instalacija Certus 700 internet sistema na Cesni XLS predstavljena u Fridrishafenu

29. apr 2025

Er Frans uvodi Puket kao novu destinaciju

25. apr 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva na ICAO konferenciji o olakšicama u vazdušnom saobraćaju u Dohi

19. apr 2025

CAPA analizira Er Srbiju: Poslovni put srpske nacionalne avio-kompanije i preokret nakon 2018. godine

8. apr 2025

„Prince Aviation“ izlaže svoju Cesnu XLS na sajmu AERO u Fridrishafenu: Prva instalacija Kolinsovog satelitskog interneta na YU-SVL

7. apr 2025

[ANALIZA] Šta će novi ekonomski vandalizam Donalda Trampa u formi uvođenja novih carina uraditi srpskoj a šta globalnoj avio-industriji

7. apr 2025

ICAO „cyber security“ seminar u Beogradu: Inovacije, izazovi i regulativa u oblasti vazduhoplovne sajber bezbednosti

1. apr 2025

KLM letnji red letenja: Holanđani ne smanjuju broj letova za Beograd

31. mar 2025

„La Premier“: Er Frans predstavio redizajniranu kabinu prve klase

24. mar 2025

Dodatni luksuz: Er Srbija otvorila „Premium Check-in“ zonu za putnike biznis klase

18. mar 2025

Poseta novog direktora SMATSA-e Nišu: Kontrolni toranj na „Konstantinu Velikom“ ponovo na dnevnom redu

12. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] CAE „full motion level D“ A320 NEO simulator isporučen Vazduhoplovnoj akademiji

4. mar 2025

IATA izveštaj o bezbednosti letenja u 2024. godini: Sedam udesa sa smrtnim ishodom u okviru 40,6 miliona bezbedno obavljenih letova

26. feb 2025

Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

10. feb 2025

Er Srbija najavila rekordni profit od 50 miliona evra: „Miki Manojlović“, „Dejan Stanković“ i još jedan A319 od sada u vlasništvu kompanije

31. jan 2025

[POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

22. jan 2025

Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

20. jan 2025

Posledice današnjeg upada neovlašćenog automobila na platforme „Nikole Tesle“ : Privremeno zatvoren prolaz kod Jat Tehnike, DCV menja granice aerodromskih zona i njihove pristupe

20. jan 2025

[EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

17. jan 2025
iziDžet nakon Er Srbije takođe bira Erbasov DPO softver za optimizaciju snižavanja na sletanje, uštedu goriva i smanjenje emisija štetnih gasova
iziDžet prednjači sa uvođenjem novih tehnologija i procedura na svoje starije platforme / Foto: Erbas

iziDžet nakon Er Srbije takođe bira Erbasov DPO softver za optimizaciju snižavanja na sletanje, uštedu goriva i smanjenje emisija štetnih gasova

Treći najveći niskotarifni avio-prevoznik iziDžet (globalno, posmatrano po broju aviona) najavio je kupovinu Erbasovog DPO (Descent Profile Optimisation) softvera kojim planira da unapredi svoju A320 flotu, saopštio je jutros Erbas. Plan je da se do 2023. godine više od 300 A320 opremi ovom funkcionalnošću.

Ovim unapređenjem iziDžet postaće najveći globalni operater ovog rešenja o kojem je Tango Six već pisao u kontekstu i srpskog nacionalnog avio-prevoznika. Tokom našeg izveštavanja sa ovogodišnjeg Farnboroa direktor Er Srbije nam je potvrdio da kompanija pregovara upravo o Erbasovom DPO softveru.

Marek je tada kazao za Tango Six da se softver bez ikakvih fizičkih modifikacija instalira u okviru postojeće avionike i da će se, kako je tada rekao, njegova cena nabavke i instalacije isplatiti nakon dve godine upotrebe uštedama utrošenog goriva. Dodatna indirektna korist softvera je, kazao je Marek, i ta da će mlazni avioni Er Srbije uz njegovu pomoć emitovati i manje štetnih izduvnih gasova.

Dejvid Morgan, trenutni COO (Chief Operating Officer) iziDžeta naglasio se je da pored ovakvih rešenja avio-industrija sama ne može toliko doprineti smanjenju emisije štetnih gasova već da je bitnije da konačno dođe do modernizacije principa i sistema kontrole vazdušnog prostora i da se, takođe konačno, implementira SES (Single European Sky) projekat. iziDžet je svoju A320 flotu već opremio određenim SES funkcionalnostima od čemu je Tango Six već pisao.

Er Srbija je prošle nedelje predstavila svoj drugi A320 koji je registrovan kao YU-APO / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Jutrošnje saopštenje Erbasa dodatno pojašnjava način na koji se instalira i koristi DPO sofver.

DPO i CDA (Continuous Descent Approach) funkcionalnost i procedura omogućavaju letelici da snižava sa visine krstarenja koristeći jedino najmanju zadatu snagu (idle engine thrust) motora. Kao rezultat, motori troše manje goriva i prateće emisije štetnih CO2 i NOx (Ugljen-dioksida i Azotnih-oksida) se posledično umanjuju, kao i buka koju turbo-mlazni motori proizvode. DPO i CDA takođe maksimiziraju vreme provedeno na efikasnijem vertikalnom profilu krstarenja jer se snižavanje ne započinje prerano, što takođe eliminiše i „level-off“ segment snižavanja koji se dešava na njegovom kraju kada je potrebno ponovo „dodati gas“ kako bi se održao horizontalni let sa neznatno više snage u gušćem vazduhu pred finalni prilaz.

Najbitniji deo novih procedura u ovakvim modifikacijama zavise od saradnje sa Kontrolom letenja, odnosno od optimizacije trajektorije letelice. Optimizovanjem trajektorije snižavanja zbog korišćenja najmanje zadate snage i drugih DPO funkcionalnosti, iziDžet projektuje uštedu oko 98 tona goriva godišnje po avionu u svojoj evropskoj mreži ruta. Očekuju da će eliminisati preko 311 tona CO2 godišnje po avionu ili 88.600 tona CO2 svake godine gledano kroz ukupnu A320 flotu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs