Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025
Slovenija najverovatnije nabavlja protivpožarne avione AT-802
Procenjena investiciona vrednost kupovine četiri aviona u periodu od 2023. do 2024. je 21.645.958 evra sa PDV-om (17.742.588 bez PDV-a) / Foto: Air Tractor Europe

Slovenija najverovatnije nabavlja protivpožarne avione AT-802

Ministarstvo odbrane Slovenije saopštilo je pre četiri dana da se slovenačka vlada upoznala sa Programom uspostavljanja namenskog kapaciteta za podršku gašenju požara iz vazduha koji je predložen na osnovu analize varijanti kojom se definiše mogućnost nabavke manjih letelica za gašenje požara iz vazduha kapaciteta 3.000 litara vode, mogućnost uspostavljanja kapaciteta uz pomoć nabavke specijalizovanih amfibijskih aviona ili kupovinu polovnih aviona.

Kako se navodi, predložena je kupovina četiri manja protivpožarna aviona sa mogućnošću kupovine dodatna dva, što znači ukupno do šest letelica. Procenjena investiciona vrednost kupovine četiri aviona u periodu od 2023. do 2024. je 21.645.958 evra sa PDV-om (17.742.588 bez PDV-a). U slučaju kupovine šest aviona (opciono), procenjena vrednost investicije u periodu od 2023. do 2025. je 31.845.683 evra sa PDV-om (26.103.018 nez PDV-a).

Pored toga Slovenija je izrazila interesovanje za kupovinu srednje teškog helikoptera preko EU RescEU – AFFF (Areal Forest Firefighting) mehanizma, koji će biti opremljen vedrom od 3.000 litara, za potrebe gašenja požara. Ovaj kapacitet će se prvenstveno koristiti za gašenje šumskih požara iz vazduha u okviru stalnog rescEU AFFF kapaciteta, ali će se istovremeno, van sezone požara, koristiti za obavljanje brojnih zadataka zaštite, spasavanja i pomoći na nacionalnom nivou.

AT-802 u regionu poseduju Makedonija, Crna Gora, Hrvatska, uskoro Bosna i Hercegovina, a sada najverovatnie i Slovenija / Foto: Titan Firefighting Company

Istovremeno, Slovenija je izrazila interesovanje da ugosti dva amfibijska aviona Airtractor AT-802F Fire Boss za gašenje požara u sezoni 2023. kroz mehanizam RescEU AFFF. Zakup će se obavljati po sistemu wet leasea. Ove opcije su uglavnom sufinansirane od strane Evropske komisije i prvenstveno su namenjene međunarodnoj pomoći, pa se u ovom programu smatraju dodatnim kapacitetom u slučaju velikih požara u Sloveniji.

– Za uspešan rad biće potrebno izgraditi kapacitet, odnosno vazduhoplovnu jedinicu za gašenje požara, sprovesti integraciju u sistem zaštite i spasavanja, nabaviti i obučiti odgovarajući kadar, obezbediti održavanje i adekvatnu bazu za vazduhoplove. Pored toga, biće potrebno izraditi sve planove za rad, ako je potrebno, kako bi se obezbedilo dopuna zakonske/podzakonske osnove za zahvatanje vode sa vodoizvorišta u Sloveniji, kao i za poletanje i sletanje aviona na relevantnim vodenim površinama u Sloveniji. Aerodrom Cerklje ob Krka bio bi određen kao osnovna baza za avione, što bi omogućilo racionalizaciju održavanja aviona, obuku i sl., a tokom sezone požara avioni bi se premeštali na aerodrome bliže područjima sa većim rizikom od požara (Divača, Ajdovščina). – navodi se u saopštenju Ministarstva odbrane Slovenije.

Jedan od razloga ovakve hitne nabavke protivpožarnih letelica je veliki požar koji je leta ove godine izbio u regionu Krasa, a u čijem gašenju je sa dva helikoptera AB-212 pomogla i Helikopterska jedinica MUP-a Republike Srbije. Sasvim sigurno je da će usled klimatskih promena, i region Balkana biti suočen sa sve većim brojem požara zbog čega je većina zemalja preduzela korake ka formiranju, obnaljanju i osnaživanju kapaciteta za protivpožarnu borbu. Makedonija je ovog leta ponovo aktivirala svoju flotu aviona AT-802, Bosna i Hercegovina radi na formiranju protivpožarne eskadrile, dok je Srbija nabavila dva ruska protivpožarna helikoptera Ka-32A11BC kao i tri helikoptera Super Puma.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

al

Ovako laicki, cini mi se da su za Sloveniju mnogo bolji izbor za gasenje pozara iz vazduha helikopteri nego avioni, obzirom na njen geografski reljef i „format“ vodenih povrsina. Sa druge strane verujem da Slovenci vrlo dobro znaju sta im treba i uz veliku cistocu njihovih jezera i reka, verujem da ce i Air traktori raditi potreban posao bez problema…

Cisto onako na glas ramisljam: helikopter je visenamenska sprava i sem za gasenje pozara moze da posluzi za mnoge druge aktivnosti, bilo vojne ili civilne a sto se vise leti, posade su uvezbanije i bolje. Opet, Air traktori su specijalizovani za gasenje pozara pa za ne daj Boze i to moze da ima vaznu ulogu…

Svakako bolje imati bilo sta nego nista kad dodje do nesrece…

Odgovori
ma

Sloveniji u požarima već redovito pomažu Hr kanaderi i bez problema uzimaju vodu iz jezera kao i iz mora (nije Slovenija baš tako velika).
Ima spektakularnih snimaka dok Kanaderi uzimaju vodu iz Bohinja.
Tako da airtractor neće imati nikakvih problema sa punjenjem.

Do

Istina, ali Slovenci nisu Slovenci bzvz!! Oni tu kalkulisu da zarade slanjem tih aviona po okolnim zemljama tj barem da smanje troskove pokupe podsticaje subvencije itd itd

O povlacenju para tudjih poreskih obaveznika iz EU nekom drugom prilikom, to nije tema ovde LoL

А

@alexanto

Колико се (почетнички) разумем, не може се свака шумска ватра гасити хеликоптерима, те самим тим за почетак, сваки тип летелице (авион и хеликоптер) има своју посебну улогу. Тек после тога, на ред долазе остали фактори, економски, географски итд. када се одлучује о набавци.

Код нас је проблем тај што ми немамо чисту и безбедно пловну површину за употребу хидроавиона, те смо на том пољу упућени да употребљавамо обичне транспортне авионе са противпожаним модификацијама (за шта је будући наш Ц295 способан).

Th

@MAX
Verovatno su i Hrvati sretni da Slovenija zeli da samostalnije gasi pozare bez da drugi sa strane mora da pomazu. Jos da nabave 4-6 Rafala i skupa sa Hrvatiman stite nebo preko Slovenije. Opet Hrvati imaju svoje planove da nabavljaju PVOsisteme iako znaju da Evropske zemlje planiraju da nabave unificirane systeme. Dobro da Slovenci uzimaju avione koji su isto u sastavu Hrvatske. Slovenija i Hrvatska bi trebale vise zuradjivat. Obe su u Evropskoj Uniji i NATOsavezu.

Mi

Odlican pazar i ulog.
Kako jedan tako prost i relativno jeftin avion sa oplatama i nitnama kao da je radjen pre drugog svertskog rata toliko pomaze i dan danas, i nema mnogo konurencije u svojoj klasi.

Odgovori
Mi

Mislim da se radi o najvecem elisnom avionu pogonjenom jednim motorom. Svojevremeno je primat preuzeo od dobro poznatog An 2.

Odgovori
Jo

Ja bih zeleo da zamolim T6 da konacno istraze i napisu clanak na temu tih cuvenih vodenih povrsina u Srbiji koje ne mogu da se iskoriste za zahvatanje vode protivpozarnim avionima. Vecito se ovde poziva na neke studije koje su radjene i zakljucile da je to nemoguce. Ako mozete i to postavite.
Ono sto je nemoguce je mene ubediti da od toliko jezera u Srbiji ni jedno nije odgovarajuce. Sad ce neko da me ubedi da Knickim jezerom plutaju balvani…Dacu jos samo par primera, a ima ih daleko vise. Recimo Tara, na kojoj su neretko izbijali sumski pozari…u neposrednoj blizini Perucac i Zaovine…Zaovine toliko ciste da je smesno razmisljati o nekom otpadu, balvanima i ne znam cemu jos na povrsini. Za Perucac se moze reci da Drina donosi svasta, ali onako laicki, jedna mreza koja se razvuce na nekom uzem delu bi mogla da hvata krupnije stvari npr.
Dalje, Ribnicko jezero na Zlatiboru, Uvacko jezero, Zlatarsko jezero…sve u krugu od par desetina km vazdusne linije.
Zeljno iscekujem neki smislen odgovor na sve ovo.

Odgovori
Ma

Isto razmisljam, imam camac na reci i jedino na prolece kad nabujaju reke pa pokupe sa obale i tad svasta pluta, ali to je 2-3 nedelje

Zi

Zivim pored Velike Morave. Svakih 10 sekundi, nesto pliva po vodi. Od granja, flasa, debala. A ispod povrsine mogu tek misliti kako je. A divljih mreza, camaca, da i ne pominjem. Sve je to pogubmo za avion. I dalje mislim da su hellkopteri bolje resenje za nas. Helikopter moze sve sto i avion, plus moze da gasi i u urbanim sredinama, industrijskim objektima, pa cak i na autoputevima. kako ces sa avionom da gasis pozar u kineskom trznom centru u 45 bloku?

Jo

Postovani Ziceru,

1. Ja sam prvenstveno govorio o jezerima, ne o rekama. Moravu nisam spomenuo.
2. Nemam nista protiv da imamo i helikoptere koji mogu da gase pozare, kao sto vec i imamo, ali protivpozarni avion je druga dimenzija.
3. Ne secam se da je helikopter gasio pozar u kineskom trznom centru. (Blok 70)

St

Ja ovu nabavku ne razumem ali pošto se u sloveniji sve pametno radi sigurno je dobra.
Mnogo vise smisla bi imalo nabaviti nekoliko srednjih helikoptera slicne nosivosti i poraditi na unificiranosti heli flote. Helikopter moze da radi sve od spasavanja a ovaj avion samo gasi. A ako hočete ozbiljno gasiti avionom treba canadair ili Be….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor