[POSLEDNJA VEST] SMATSA smanjila horizontalno razdvajanje putničkih aviona u području aerodroma „Nikola Tesla“ sa 5 na 3 nautičke milje

18. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[ANALIZA] Da li je besmislena Vučićeva želja za „letećim taksijem“ tokom EXPO-a?

7. apr 2024

Najbolji martovski rezultat Er Srbije i prvo opsluživanje putničkog aviona sa vozilom na elektro-pogon u regionu

4. apr 2024

Unapređenje dualnog obrazovanja u avijaciji: Potpisan Memorandum o razumevanju između DCV-a i Kancelarije za dualno obrazovanje

3. apr 2024

SMATSA pustila u operativni rad dva nova Talesova radara: „Istorijski trenutak za Kontrolu letenja Srbije i Crne Gore“

22. mar 2024

Poslovni rezultati kompanije Embraer za 2023. godinu

18. mar 2024

Druga godina profita za Er Srbiju bez subvencija: Preliminarni razultat za 2023. – 40,5 miliona evra zarade

16. mar 2024

Nedeljnik Radar: Sumnja se da su Er Pink, Er Emeralds i Star Fly Wings manipulisali naletom vazduhoplova i letačkih posada, izbegavali redovne servise

14. mar 2024

ACI proglasio „Nikolu Teslu“ za jedan od najboljih aerodroma u kategoriji do 15 miliona putnika, najčistiji i aerodrom sa najposvećenijim osobljem

11. mar 2024

Odbranjen prvi doktorat na temu bespilotnih vazduhoplova u Srbiji: Dr Lidija Tomić razvila metodologiju za procenu rizika upotrebe dronova u vazdušnom saobraćaju

7. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Kompanija „Menzies Aviation“ preuzela zemaljsko opsluživanje aviona Er Srbije: Prvi jutarnji talas bez kašnjenja

5. mar 2024

Poslovni rezultati kompanije MTU za 2023. godinu: Profit preko 800 miliona evra, više zarade u proizvodnji nego održavanju motora

1. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Aerodrom Nikola Tesla privremeno zatvoren zbog istovremenih dojava o bombama u avionima dve avio-kompanije, posada Viz erovog aviona na rulnoj stazi obavila evakuaciju putnika iz letelice

29. feb 2024

Međunarodno udruženje avio-kompanija: Da poginete u putničkom avionu morali bi da letite svaki dan u sledećih 103,239 godina

28. feb 2024

KLM ne smanjuje broj letova za Beograd

27. feb 2024

[ANALIZA] Zbog čega postoje dve paralelne istrage udesa Embraera na letu JU324 i zbog čega putnici ne bi trebalo da tuže Maraton erlajnz i Er Srbiju

26. feb 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim ICAO dozvolama

26. feb 2024

Sindikat avio-mehaničara Er Srbija Tehnike: Netačne tvrdnje naših anonimnih kolega o ugroženoj bezbednosti aviona Er Srbije

23. feb 2024

Direktor Avio Stara za Tango Six: Tekst na N1 mi je napravio štetu, ne vrbujemo Er Srbijine avio-mehaničare, nacionalna avio-kompanija nam nije jedini klijent

22. feb 2024
DCV za Tango Six: Prvi tehnički detalji nove umetnute piste na aerodromu „Nikola Tesla“
Od sledeće nedelje BEG zvanično ima dve poletno-sletne staze / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

DCV za Tango Six: Prvi tehnički detalji nove umetnute piste na aerodromu „Nikola Tesla“

Nakon što je Direktorat civilnog vazduhoplovstva u ponedeljak odobrio zahtev aerodroma Nikola Tesla za izmenom sertifikata, Tango Six je zanimalo da li su i kako ispunjeni svi tehnički i operativni preduslovi za korišćenje umetnute piste. Čim je zahtev odobren jasno je da jesu ali smo hteli da detaljnije obradimo ovu interesantnu temu.

Kako Tango Six saznaje, umetnuta pista će sledeće nedelje i ceremonialno biti „otvorena“.

Kako je DCV potvrdio za Tango Six, procedura kontrole svih tehničkih i operativnih preduslova za ovako značajan nov infrastrukturni dodatak bila je detaljna. Srpski vazduhoplovni regulator je „češljao“ aerodrom od 29. decembra 2022. godine do 25. maja 2023.

– Privredno društvo Belgrade Airport d.o.o. Beograd podnelo je 26. decembra 2022. godine zahtev za izmenu sertifikata aerodroma „Nikola Tesla“ koji se, između ostalog, odnosi na početak korišćenja novoizgrađene poletno-sletne staze 12R-30L.

U skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju, Direktorat izdaje ili menja sertifikat aerodroma ako utvrdi da aerodrom i operater aerodroma ispunjavaju uslove predviđene ovim zakonom i propisima donetim na osnovu njega u pogledu: fizičkih karakteristika aerodroma, opremljenosti aerodroma vizuelnim pomoćnim sredstvima za navigaciju (oznake, svetla, znaci, markeri), prepreka i sredstava za obeležavanje prepreka i površina sa ograničenom upotrebom, električnih sistema, operativnih službi, opreme i instalacija aerodroma i u pogledu tehničkog održavanja aerodroma. – rekli su iz DCV-a za naš portal.

Navedeni postupak je, kažu iz DCV-a, u slučaju izmene sertifikata aerodroma podrazumevao proveru usaglašenosti novoizgrađene aerodromske infrastrukture i prateće dokumentacije sa više od 210 sertifikacionih, operativnih i organizacionih zahteva.

ILS radi bez problema

DCV je, kako su nam rekli, šest meseci testirao rad ILS-a na 12R.

– Testiranja svih radio-navigacionih uređaja koji su neophodni za umetnutu poletno-sletnu stazu su pokazala usaglašenost sa primenjivom regulativom pri čemu je šestomesečni nadzor rada radio-navigacionih uređaja potvrdio stabilan rad ovih uređaja bez negativne interakcije sa radio-navigacionim sistemima postojeće poletno-sletne staze na aerodromu „Nikola Tesla“.

Nakon sprovedene provere, Direktorat je utvrdio da su ispunjeni svi uslovi koji su od značaja za početak korišćenja novoizgrađene poletno-sletne staze 12R-30L na aerodromu, nakon čega je izdao rešenje o izmeni sertifikata aerodroma kojim se dozvoljava korišćenje novoizgrađene poletno-sletne staze.

Uslovi i ograničenja u korišćenju umetnute poletno-sletne staze i ostale aerodromske infrastukture na aerodromu „Nikola Tesla“ definisani su u aerodromskom priručniku i pratećim dokumentima operatera aerodroma i blagovremeno su objavljeni u vazduhoplovnim publikacijama.

Imajući u vidu da je bezbednost civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije prioritet Direktorata i da je jedan od osnovnih ciljeva Direktorata obezbeđivanje najvišeg stepena primene standarda bezbednosti u civilnom vazduhoplovstvu, Direktorat će u narednom periodu nastaviti sa kontinuiranim nadzorom nad operaterom aerodroma „Nikola Tesla“ u cilju održavanja najvišeg nivoa bezbednost na aerodromu. – kazali su iz DCV-a za Tango Six.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Vl

A ima li neki info hoce li biti terase za gledanje aviona i piste, naavno negde pre check-in-a?

Odgovori
Pe

Ako ne puste na krov, nema ništa od toga. A i ovo što vidiš sa gejtova ti dosadi za 5 minuta, sve se vidi po parče nečeg. Lakše gledati RV iz batajničke njive.

Ni

To bi trebalo da ima isto kao na drugim aerodromima naravno sa pratecim objetima tipa da moze covek rucati i popiti po nesta
Jer tu mahom najvise vikendom ljudi idu porodicno da provedu neko vreme kao recimo u Zirihu imas sve i za decu da se igraju vrlo je lepo i korisno

Ba

Šta znači umetnuta pista ? Kako se razlikuje od ove trenutne sto imamo ?

Odgovori
Pe

Pa pogledaj na google earthu. Uglavili su je između postojeće piste i staze za rulanje. Ne znam šta drugo može s tim da se radi nego da se istovremeno poleće sa jedne na ovu stranu, a sleće na drugu sa one strane.

PS

Pista kao pista. A zovu je umetnuta jer je između dve postojeće. Svakako bolje da ima što više njih (pisti). Lakše planiranje letova a i u slučaju vanrednih događaja dobro dođe. U skladu je, mislim, sa projektovanim rastom broja putnika na aerodromu.

Ne

Čim se pusti nova pista kreće se sa potpunom rekonstrukcijom stare. Sve pohvale!

Vl

Pre nekog vremena sam pročitao da ta nova pista treba da služi privremeno, dok se glavna pista rekonstruiše, kao i da neće biti paralelnog korišćenja jer su te dve piste preblizu jedna drugoj.
Ne znam da li je to sve tačno, ali piste jesu vrlo blizu jedna drugoj, tako da verujem da neće biti paralelnog korišćenja

Du

Kolege dobro znate da je pista samo i uvek ono po cemu setaju manekenke i manekeni. Ono mesto gde avion slece i polece se u nasoj terminologiji zove poletno sletna staza ili PSS:)

Hr

Umetnuta pista je jedna od najvećih gluposti i besmislica na ikada napravljenih na LYBE.

U svim planovima aerodroma i urbanističkim planovima druga pista bila je ucrtana na mestu na kojem bi bila funkcionalna kao druga pista za iustovremeno korišćenje. Što ova nije i neće biti jer ne ispunjava osnovni uslov – separaciju.

Inače, u struci se smatra da o drugoj pisti treba razmišljati kada godišnji promet pređe 10 miliona putnika a da je poželjno graditi je na 14-15. BEG je na oko 6000000.

Odgovori
Mi

I meni se čini da bi logičnije bilo da su je pomerili prema autoputu…ali tu odavno nema mesta od luća i zgrada koje su došle maltene do ograde..! Drugog rešenja verovatno nije moglo da bude nego ovako…

Pe

Postoje neuporedivo veći aerodromi na svetu od beogradskog po broju putnika sa jednom pistom. Aerodromi London LGW, Bombaj BOM, San Dijego SAN godišnje prime između 25 i 50 miliona putnika.

А

@Hrundi

Уметнута писта је израђена примарно зато што стара писта треба да се реконструише (ако се добро сећам), а потребе за изградњом друге писте тренутно нема. Тако смо добили ово импровизовано решење.

Ma

@MiKajlo

LGW ima umetnutu pistu

Ovo je resenje koje nece ubrzati protok saobracaja ni za avion po satu jer se sa ovako priblizenim pistama ne moze se raditi ni „segregated parallel operations“, gde se jedna pista isklj. koristi za poletanja a druga za sletanje. Time se separacija izmedju aviona koji slecu i polecu smanjuje na min. (poput NCE).Nikakvu znacajnu upotrebnu vrednost to nema, osim da mozda obezbedi rad aerodroma h24 dok se bude renovirala stara pista.

An

Da li je razlog za umetnutu pistu neophodna rekonstrukcija postojeće, inače bi aerodrom morao da bude zatvoren?

Odgovori
Ga

Изгледа сви очекујемо директан одговор а њега нема: Уметнута писта је направљена за дугорочну реконструкцију старе (раније је то трајало по 4 дана, краткорочно, странци нису летели за Београд тих дана а ЈАТ је летео са Батајнице, уз коришћење логистичких услуга за путнике на Николи Тесли). Када се стара реконструише због близине вероватно неће моћи да се користе истовремено са уметнутом, ако грешим нека ме неко исправи.

Hr

@aleksa

Pranje para. Uz saučesništvo svih

Odgovori
PS

Nas to ništa ne košta koliko kapiram? Ako će Francuzi to od svojih para da prave nek naprave i 10 ako im treba.

Go

@PSA

Vinci (i bilo koja druga korporacija) su poznati kao veliki filantropi koji idu po svetu i grade piste tamo gde su potrebne, o svom trošku.

Ideja da „Francuzi to prave od svojih para“ je beskrajno naivna.

А

@Hrundi

А сада смо и експерт за криминал, пошто смо јуче били експерт за (ваздушни) саобраћај, а и помало инжењер?

@Golub

Французи су оператери аеродрома и као такви, они су искључиво дужни да финансирају овакве пројекте. А та инвестиција се не води филантропијом, већ потребом да се кроз унапређење аеродрома, увећају приходи (а ако је могуће смање расходи) и тако извуче што већи профит.

Me

Nekoliko tačaka da bi se razumelo zašto je opravdana umetnuta pista:

1. Prostor za gradnju:
– da bi dve piste mogle biti istovremeno u upotrebi (u pravilu, jedna za poletanja, a druga za sletanja), potrebno je da rastojanje između njihovih osa bude najmanje 760 m.
– prostor (zemljište) za drugu nezavisnu pistu je predviđeno Planom detaljne regulacije za područje Aerodroma Nikola Tesla i, nasuprot široko rasprostranjenom uverenju, na njemu nema divlje gradnje. Divlja gradnja dolazi do granice produženog perimetra aerodroma.

2. Saobraćajni kapacitet:
– jedna pista može da opsluži oko 45 operacija u satu. Sa rulnicama za napuštanje staze pri velikoj brzini, kapacitet može da pređe 50 operacija u satu;
– trenutni broj operacija u Beogradu nije ni na trećini kapaciteta jedne piste. Pri tom, kada se ovo posmatra, ne treba se fokusirati na najopterećniji sat u najopterećenijem danu u godini. Da bi se govorili o pritisku na kapacitet, potrebno je da taj pritisak postoji više uzastopnih sati u toku dana, više meseci u godini;
– odluka o izgradnji druge piste se ne donosi na osnovu broja putnika, nego na osnovu broja operacija, ali postoji korelacija između to dvoje. Iskustvo drugih istočnoevropskih aerodroma u tranziciji (a potvrđuje i trend u Beogradu) govori da broj putnika raste otprilike dvostruko brže nego broj operacija (zato što kompanije najpre uvode veće avione, a tek onda povećavaju frekvencije).

3. Kako drugi aerodromi?

Tačno je da aerodromi u npr. Beču i Budimpešti imaju dve piste, ali:
– Beč ima ukrštene piste. One su tamo neophodne zbog strukture vetrova (bitno drugačije nego u Beogradu), tako da Beč, zapravo, većinu vremena funkcioniše kao da ima jednu pistu;
– druga pista u Budimpešti je napravljena u vreme Varšavskog pakta, dok je aerodrom koristila i vojska, dakle, nije građena na osnovu saobraćajnih ili ekonomskih kriterijuma.

4. Zašto ipak „umetnuta“

Troškovi izgradnje umetnute piste su značajno niži od druge nezavisne pre svega zato što umetnuta pista koristi isti sistem rulnih staza kao i postojeća; za nezavisnu pistu, bilo bi potrebno izgraditi potpuno nov sistem rulnih staza.

Dakle, zaključak:
1. ne postoji saobraćajno ili ekonomsko opravdanje za izgradnju druge nezavisne piste u Beogradu danas, a verovatno ne i u narednih petnaest godina;
2. samo jedna pista predstavlja veliki rizik za operativni kontinuitet aerodroma, ali i glavnog korisnika – Er Srbije. U pitanju je poslovni rizik koji se rešava poslovno (ekonomski) logičnim potezom – izgradnjom umetnute piste.

Odgovori
Go

Hvala najlepše na detaljnom pregledu. Ipak, iako se slažem sa iznesenim, ne bih se složio sa Vašim zaključkom. Takođe mislim da je bitno da se napomene da je umetnutu pistu eksplicitno zahtevala naša strana, tj. to nije rešenje koje je Vinci predlagao.

Onako kako ja vidim celu situaciju je da je doneta odluka da se gradi druga pista, ne zato što je to zahtevao obim saobraćaja, nego zato što je to bilo potrebno radi onove postojeće piste (ne ulazim u to da li je to zaista tako ili ne, ja nisam kompetentan da to tvrdim). S tim u skladu, cela priča oko toga da li je BEG potrebna druga pista ili ne zbog obima saobraćaja, pada u vodu, jer je odluka o gradnji druge piste već doneta, bez obzira na obim saobraćaja. Ono što jeste pitanje ovde, je – kada se već gradi druga pista, zašto se gradi tako da može biti korišćena samo kada je druga pista zatvorena? Činjenica je da bi nezavisna pista bila skuplja od umetnute zbog dodatnih rulnica, međutim glavnica troškova nisu rulnice već sama pista sa svom pripadajućom signalizacijom i infrastrukturom koja je neophodna, bila to umetnuta pista ili nezavisna. Da li biste vi pre kupili mobilni telefon za X para, uz uslov da možete da ga koristite samo nedelju dana dok vam je drugi mobilni na servisu, ili biste platili Y% više (moje nagađanje je da je to nekih 20-50% više, ali ja opet nisam kompetentan da tvrdim koliko je to tačno) za telefon koji biste normalno mogli da koristite sve vreme.

Po meni, umetnuta pista su ogromne bačene pare. Za sve one koji misle da se pista gradi o trošku Vinci-ja – to je jako naivno. To je sve uračunato u troškove koncesije i plaćanje zakupa i cena piste je jednostavno oduzeta od sume koju Vinci plaća za koncesiju, na ovaj ili na onaj način. Vinci nije došao u Beograd (niti bilo gde drugde) da bude dobročinitelj i zida koješta o svom trošku već isključivo radi profita i to je sve uračunato u inicijalnu kalkulaciju. Možda Srbija nije morala eksplicitno da iz budžeta da pare za pistu, ali je svakako budžet uskraćen za pare koje je Vinci mogao da uplati u budžet da nije morao da pravi pistu.

Rl

Najvise se slazem sa komentarom korisnika Golub.
Kako se secam, uslov za koncesiju bio je upravo izgradnja umetnute staze.
Ekonomski gledano:
1) trenutno resenje: nova staza, kompletna rekonstrukcina stare, brze izlaznice.
2) nova staza sa juzne strane, rulnica celom duzinom, brze izlaznice.
Dakle, ovako gledano ekonomski jedinu razliku moze napraviti cena zemljista potrebnog za otkup, ostalo ne.
A sada, svo vreme radova, sto ce trajati par godina, od aerodroma se pravi gradiliste i to utice i na bezbednost.
Da se radilo sa juzne strane, sve je nezavisno, traje duplo krace, nema uticaja na saobracaj, pusti se u rad, stara staza se zaboravlja dok se ne pojavi potreba za rekonstrukcijom iste.
Zakljucak:
Ovo sto se radi je totalni promasaj.

Tr

Druga pista se pravi tamo gde se cesto okrene vetar, pa je pista drugacije orjentisana. Veci je nemaju jer nemaju promenu vetra. Ta umetnuta pista je uslov zbog neke regulative, a verovatno zbog vremena sletanja i poletanja u spicevima, gde se gubi dosta vremena izmedju sletanja i poletanja. Slece na pistu 1a drugi vec ceka poletanje na pisti 2

Odgovori
Go

Praktično sve što ste napisali je pogrešno.

Dve piste se neće moći koristiti u isto vreme, ni u kom scenariju. Jedna pista mora biti kompletno zatvorena da bi ona druga mogla da bude operativna.

Ja bih baš voleo da znam koja je to „neka regulativa“ koja je uslov za ovakvo nakaradno rešenje, ali već godinama to niko ne zna. Jedino što se zna je da je srpska strana to zahtevala u pregovorima. S obzirom da je sve netransparentno i da znamo sa kim imamo posla, očekivano je da ima ljudi (uključujući i mene) koji sumnjaju da je jedini razlog za umetnutu pistu nečiji uski lični interes.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs