Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
[DUBAI AIR SHOW 2023] Tango Six u Dubaiju: Srbija i Republika Srpska prisutne, statika i dinamika nikad egzotičnije
Motori za Aermaki MB339NAT akro-grupe Ujedinjenih Arapskih Emirata održavaju se u kompaniji Orao iz Republike Srpske / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[DUBAI AIR SHOW 2023] Tango Six u Dubaiju: Srbija i Republika Srpska prisutne, statika i dinamika nikad egzotičnije

Tango Six portal će sedmi put po redu izveštavati sa najvećeg bliskoistočnog vazduhoplovnog sajma. Festival civilnog i vojnog vazduhoplovstva u Emiratima počeo je juče sa, kako su organizatori saopštili, 1400 izlagača iz 95 zemalja i prilično impresivnom statikom i dinamikom (za standarde ove manifestacije i nečega što nije „spotter event“) od oko 180 vazduhoplova.

Što se prisustva izlagača iz zemalja bivše Jugoslavije tiče, ponovo su prisutne samo firme iz Srbije.

Beogradski „Green Power Turbine Systems“ drugi put izlaže na sajmu u Dubaiju predstavljajući svoje projekte lokalno projektovanih i razvijenih turbomlaznih motora i nove koncepte što besposadnih letelica, što krstarećih raketa. Kako je Tango Six takođe prvi javio 2021. godine iz Dubaija, „Green Power“ je svoju gamu proizvoda zaokružio sa predstavljanjem projekta prvog domaćeg nabojnomlaznog (ramjet) motora. Kompanija i ove godine ima nekoliko novih kečeva u rukavu koje ćemo na portalu detaljnije predstaviti u narednim danima.

Drugi nastup na sajmu u Dubaiju za beogradski „Green Power Turbine Systems“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na sajmu u Dubaiju su, sada već tradicionalno, prisutni i predstavnici Ministarstva odbrane, Generalštaba i RV i PVO. Srpsku delegaciju predvode pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović i komandant RV i PVO general-potpukovnik Duško Žarković. U njihovoj pratnji je adekvatan broj „plavaca“ što iz Komande RV i PVO, što iz Generalštaba.

Komandant srpskog ratnog vazduhoplovstva prati letački program / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako smo juče javili, prva vest koja ima veze sa Srbijom sa ovogodišnjeg sajma zapravo je iz domena civilne avijacije. Etihad i Er Srbija su, nakon 10 godina turbulentne veze rešili da se viđaju sa drugim ljudima.

Prve narudžbine

Domaći Emirejts započeo je ovogodišnji brojač narudžbina i pratećih vrtoglavih cifara sa potvrdom da će kupiti 95 širokotrupnih Boinga 777-9, 777-8 i 787 za 52 milijarde dolara. Njihova nepriznata ali na određene načine i integrisana podružnica Flaj Dubai iznenadio je sa narudžbinom vrednom 11 milijardi dolara kojom ulaze u operacije širokotrupnih aviona – kupiće 30 Boinga 787-9 i time započeti novu etapu u nečemu što od početka nikada do kraja i nije bila „low-cost“ avio-kompanija.

Dok neke nacije muku muče sa objašnjavanjem potrebe da postoji nacionalna avio-kompanija Saudijci ih imaju dve / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Jučerašnji dan je bio rezervisan za Boing narudžbine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Najinteresantnija vest kada su narudžbine u pitanju zapravo je Er Baltik, litvanski nacionalni avio-prevoznik koji je naručio još 30 Erbasovih A220 i tako postao najveći korisnik ovog tipa uskotrupnog putničkog aviona na planeti sa narudžbenicom za ukupno 80 letelica.

Za očekivati je da su domaće i regionalne avio-kompanije, zajedno sa organizatorima sajma, podelile prvi i drugi dan između Boinga i Erbasa tako da i danas možemo očekivati veće narudžbine ali Erbasovih širokotrupaca.

Sve veće izraelske kompanije su na sajmu ali su im štandovi kompletno prazni, bez ljudi i izloženih artikala / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

„Najveći Dubai do sada“

…kako ga opisuju organizatori na terenu zaista tako i izgleda.

Iz ugla nekoga ko je ovaj događaj pratio od 2009. godine (kada je još bio lociran na DXB-u), zaista je primetno veća gužva. Iako je i dalje reč o trećem po redu sajmu po veličini na svetu (nakon Pariza i Londona), Dubai je ove godine jedina lokacija u vazduhoplovnoj industriji gde možete videti i zapad i istok, i Irance i Ruse i sve one između.

Organizatori su uspeli da obezbede izuzetno bogat letački program sa letelicama koje se retko viđaju, ili se istovremeno retko viđaju na jednom aero-mitingu ili sajmu.

Nakon nekoliko godina odsustva iz Dubaija vratila se italijanska akro-grupa ‘‘Frecce Tricolori‘‘ na avionima MB-339PAN. Premijerno će nastupiti kineska akro-grupa ‘‘1. avgust‘‘ na višenamenskim borbenim avionima J-10AS i C, a tu je i povratnički nastup ruske akro-grupe ‘‘Ruski vitezovi‘‘ koja ne prestaje da oduzima dah sa višenamenskim borbenim avionima Su-30SM i SU-35S.

Emiratsko ratno vazduhoplovstvo tradicionalno se predstavilo perjanicama svoje borbene komponente – višenamenskim borbenim avionima F-16E Block 60 i Mirage 2000-9, a u preletu formacija nalaziće se i akro grupa ‘‘Fursan Al Emarat‘‘ koja leti na mlaznim trenažnim avionima MB-339NAT.

Emiratski C295MW, jedan od pet naručenih 2017. godine. Od novih srpskih letelica istog tipa razlikuje se po senzorima instaliranim ispod nosa / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Svakako jedna od najatraktivnijih premijera u Dubajiu biće predstavljanje aviona F-15 u katarskoj verziji F-15QA. Sjedinjene Američke Države došle su sa F-35 ali i strategijskim bombarderom B-1B.

Posebno je interesantno na jednom mestu videti ratna vazduhoplovstva Pakistana i Indije. Pakistanci će u vazduhu i na zemlji pokazati JF-17 a Indijci svoj Tejas. Kinezi su doleteli sa mlaznim trenažnim avionima L-15 koji bi uskoro, kako smo već javili, trebalo da budu isporučeni Emiratima, a domaća vazduhoplovna industrija ponovo će predstaviti laki borbeni avion Bader 250 u čijoj su „flight-test“ kampanji učestvovali i srpski opitni piloti.

Francuski Rafal i njegov Daso su očekivano prisutni, budući da će ratno vazduhoplovstvo UAE početi da dobija svoje primerke od 2026-27. godine. Na spisku vazduhoplova koji će učestvovati u letačkom delu je i južnokorejski transportni višenamenski helikopter KUH-1 ‘‘Surion‘‘.

Rafal francuskog ratnog vazduhoplovstva sa sajamski-opcionom postavkom lokalnog emiratskog vođenog naoružanja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Indijci takođe prikazali lokalno emiratsko vođeno naoružanje kao opciju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Južnokorejski KUH-1 „Surion“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Nemački A400M sa kreativom najveće vazduhoplovne vežbe u istoriji NATO-a / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Veliko prisustvo Rusa

Emirati i dalje ne haju za sankcije Rusiji i Iranu ali Rusi i dalje, kao na IDEX-u, moraju biti u jednoj manjoj namenskoj građevini umesto u glavnoj hali sa svim izlagačima / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Rusi su ponovo, kako je to bio slučaj i na ovogodišnjem IDEX-u, fizički skrajnuti. Sve ruske kompanije smeštene su, kao i tokom sajma u Abu Dabiju, u jednu veću strukturu koja podseća na šator na samom kraju Al-Maktum kompleksa na kojem se održava sajam.

Budući da im je Dubai jedina prilika da izlože novine, najveća (svakako i fizički) premijera je teški transporter Il-76MD-90A za koji su, tipično ruski komplikovano, namenili izvoznu oznaku Il-76MD-90A(E).

Senzori zamenili potrebu za staklenom osmatračnicom u nosu ali je ona i dalje tu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Kamov sa većinom opcionog naoružanja, u izvoznoj, maksimalno opremljenoj, konfiguraciji / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Najnovija verzija nama sada dobro poznatog Kamova, prvi put prikazana van Rusije / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kompanija Ruski Helikopteri prikazala je svoje mnogobrojne adute kao što su laki višenamenski helikopter Ansat, vatrogasni Ka-32A11M (ova verzija je prvi put viđena van Rusije), višenamenski Mi-171A3 i borbeni helikoprter Ka-52 u takođe izvoznoj varijanti.

Iz Rosoboronoeksporta su saopštili da će 13 najvećih ruskih proizvođača izložiti više od 250 modela savremenog naoružanja i vojne opreme (čitaj: makete). Među izloženim proizvodima je naoružanje za borbene avione 5. generacije, rakete vazduh-vazduh RVV-MD2 i RVV-BD, kao i krstareće rakete H-69. Od ostalih sistema navedena su besposadne letelice Orlan-30 i Orion, dron-kamikaza Kub-E.

Kad smo kod Rusije. Lokid je na sajmu izložio i svoj M142 HIMARS
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

ro

a ovaj koji je fotografisao, nezna centrirat objek koji slika. Ko moja baba kad slika unuče

Odgovori

Ne vidim sta nije centrirano?
Moze samo da ti se ne svidja rakurs!

Za

Inače, ovaj koji je fotografirao je Petar Vojinović, a ti nemaš pojma o fotografiji. I da, ne znam se piše odvojeno.

Dj

Haha, „Ne supra crepidam“, fotografije je dobre, Petar malo preteruje sa tom selektivnom dubinskom ostrinom ali to se danas tako radi (jer se moze, pre 20 godina je bila druga prica).

Б

Слажем се. Могло је то и знатно боље да се прикаже нама обичним смртницима.

Br

Pa ako je neka zemlja skrajnuta, stavite je barem vi na pocetak clanka.

Odgovori
Le

Za to imaš Večernje gadosti i sličnu digitalnu i papirnatu tiskovinu. Ovaj portal je nekoliko stepenika iznad.

ev

Green Power Turbine Systems-треба од стране наше државе драстично подржати, иноватина компаније у сектору високих технологија, и то у свим деловима развоја, мислим да требамо да дођемо заједно са Соколом и ФМСН из РС до је корпорације за погонске системе, и млазне и ракетне, и клипне моторе, на разна горива укључујући надолазећи водоник. Нешто као мали МТУ.
Нисмо далеко, али фрагментација треба да се заврши!
Не из престижа, већ зато што без погонских система немамо истинског напредка у Војној индустрији. Оно што треба спојити, то треба и да се учини и подржи.Погледајмо турбине класе какве требају за на пример Орао 2, Нема пуно таквих система у свету то су УКР, Рус, Кина, Сад, ВБ, француска, па није случајно што је на пример немачка и русија објединила своје капацитете у том сектору. Не бих то предлагао да још увек немамо 3-5 таквих предузећа баш из тог сектора.Мислим да није научна фантастика, него војно индустриска амбиција која треба да нас води овде, треба и уложити и мало уредити па и рузиковати неколико година, не проналазити рупу на саксији али и не зависзи ниодкога ако база постој, а очигледно постоји!

Ma

@ Poštovani Leopolde ako se ne slažemo sa nečijim mišljenjem to ne znači da treba da prebacujemo jedni drugima, da se prepucavamo i sl. Svi mi ovde prisutni smo vazduhpolovni entuzijasti i ne možemo ni najmanje da utičemo na Globalna dešavanja. Možemo da prihvatimo ili ne prihvatimo no što nam se potura kao neka „istina“, ali to ne treba da nas razdvaja od drugih ljudi. Zar poštovanje i uvažavanje mišljenja drugih pa i manjina nije srž demokratije? Gde se izgubila demokratija i čovečnost u kriznim vremenima? Inače sjajna reportaža kao i uvek do sada, hvala T6 na izuzetnom izveštavanju, samo nastavite tako! Ako mogu da vas zamolim za još neku fotografiju komercijalnih aviona, pre svega Boeinga.

Pe

Air Baltic je odlicna kompanija vrlo su tacni, leteo sam sa njima cesto iz Rusije, i ostajao vise casova u Rigi, gde imaju presedanja, sjajan stari grad.
Drago mi je da se razvijaju!
A snimak nastupa katarskog F-15 je vrh!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor