Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

16. apr 2024

Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

16. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi i dalje napreduju, PVO Ukrajine na izdisaju

13. apr 2024

Renoviranje manevarskih površina i održavanje piste na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u toku

10. apr 2024

Višenamenski borbeni avion Rafal: Od nedostatka porudžbina do navale naručilaca

10. apr 2024

Vučić: Potpisivanje ugovora za Rafale u naredna dva meseca

9. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava agende u civilnom delu dvodnevnog programa

9. apr 2024

[RAT U UKRAJINI] Intenziviranje ruskih ofanzivnih dejstava, Ukrajinci izveli napad besposadnim letelicama na do sada najudaljenije ciljeve unutar ruske teritorije

5. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić 8. aprila sa Makronom o Rafalima, prvi put javno pomenuta potencijalna nabavka helikoptera H125M od Erbasa

4. apr 2024

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

2. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučićev obilazak Batajnice: „Borimo se za nabavku Rafala, trebalo bi da kupimo Erbasove helikoptere H125M“

31. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Nepoznata letelica iznad Valjeva, dežurni MiG-ovi 29 poslati da je presretnu

30. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci objasnili kako i zašto obaraju ruske hipersonične rakete, neuspešan ukrajinski napad na rusku Crnomorsku flotu, iznad Ukrajine se odvija “dog fajt“ dronova

30. mar 2024

Severna Makedonija potpisala ugovor za nabavku 4 helikoptera AW149 i 4 AW169M od Leonarda za 249,9 miliona evra

29. mar 2024

Tango Six organizuje 4. po redu Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope, 22. i 23. aprila u Beogradu

28. mar 2024

Delegacija Mašinskog fakulteta posetila pogone kompanije Erbas u Nemačkoj: Stručnjaci iz Erbasa redovno će sarađivati sa kolegama u Beogradu

27. mar 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku dva nova vatrogasna aviona DHC-515 „Firefighter“

26. mar 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi od početka godine upotrebili na hiljade vođenih avio-bombi, na ratištu se pojavili FPV dronovi otporni na elektronsko ometanje, vojnu pomoć Ukrajini poslalo i Kosovo

22. mar 2024

U Hrvatskoj u maju aeromiting AirVG: Prilika da se prvi put javno vide hrvatski Rafali, poslednji put MiG-ovi 21

21. mar 2024
Kineski kvadkopteri Vojske Srbije i MUP-a
Nova kineska BPL u naoružanju VS, DJI Matrice 350 RTK / Foto: Ministrarstvo odbrane

Kineski kvadkopteri Vojske Srbije i MUP-a

Srpske bezbednosne snage pored besposadnih letelica domaće proizvodnje i onih poznatijih nedavno nabaljenih iz Kine koriste još tipova iz ove zemlje. U pitanju su manji kvadkopteri, letelice protiv kojih je Vojska Srbije navodno već i dejstvovala.

Na nedavno održanim pokaznim gađanjima pripadnika Vojske Srbije, koja su bila deo završne faze obuke na novouvedenim sredstvima naoružanja i vojne opreme, među prvi put viđenim sistemima našla se i jedna besposadna letelica, kvadkopter za koji je zvanično navedeno da ima oznaku IVD-23. Reč je, najverovatnije, o vojnoj oznaci.

Kako je Tango Six izvestio sa ovogodišnjeg prikaza ‘‘Granit 2023‘‘, Vojska Srbije je sada opremljena i mini-dronovima, kvadkopterima, DJI Mini 3 PRO. Stoga je bilo logično da u identifikovanju IVD-23 prvo pogledamo kod kineskog proizvođača, popularne kompanije DJI (Shenzhen DJI Sciences and Technologies Ltd, DJI – Dà Jiāng Chuàngxīn – Great Frontier Innovations). Fotografije i video-materijal sa prikaza na Pasuljanama indikuju da se radi o kvadkopteru Matrice 350 RTK.

Tokom direktonog prenosa prikaza mogli smo da čujemo da je IDV-23 opremljen termovizijskom kamerom i laserskim daljinomerom što se slaže sa specifikacijama koje se mogu naći za DJI Matrice 350 RTK. Interesanto je istaći da je prilikom dejstva minobacačima kalibra 120 milimetara vatreni položaj ovih oruđa podatke o ciljevima dobijao upravo od ove letelice. Isti je slučaj bio i kod klasične artiljerije koja je tada dejstvovala modernizovanim samohodnim haubicama 2S1 Gvozdika. Komandni oklopni transporter (KOT – takođe modernizovan) je podatke, ne samo o ciljevima već i za korekturu, takođe dobijao putem senzora drona IDV-23.

Matrice 350 RTK može ostati u vazduhu oko 55 minuta, vrhunac leta je oko 7.000 m, može se koristiti pri brzinama vetra do 12 m/s, u različitim vremenskim uslovima, danju i noću i pri temperaturama koje se kreću od -20 do +50 stepeni Celzsijusovih. Maksimalna masa korisnog tereta je 2,7 kg. Uz letelicu se mogu nabaviti četiri osnovna seta optoelektronske opreme Zenmuse, a proizvođač nudi i integraciju drugih rešenja.

Pripadnik 63. padobranske brigade upravlja dronom DJI Mini 3 PRO / Foto: Vojska Srbije

Kada su u pitanju slične letelice (kvadkopteri), do sada je Vojska Srbije koristila, odnosno uvela u naoružanje samo još nemački AR-100C koji koriste obe specijalne brigade. Ova letelica je, kada se poredi sa novim ‘‘Kinezom‘‘ skromnije opremljena i ima mnogo manju nosivost.

U narednom periodu mogli bismo očekivati isporuke i od domaćih proizvođača koji bi, osim izviđačkih multikoptera, mogli da obezbede i dronove-kamikaze, kao i letelice naoružane minobacačkim minama ili ručnim raketnim bacačima. Ovakve letelice zadovoljavale bi vojne standarde, a neke od njih će biti, kako je najavljeno, ispitani u Tehničko-opitnom centru pre eventualne kupovine. Koncept drona kao platforme za izbacivanje minobacačkih mina beleži pozitivna iskustva na ukrajinskom ratištu.

MUP

Ministarstvo unutrašnjih poslova takođe je korisnik kvadkopter dronova. MUP, za razliku od Ministarstva odbrane i Vojske Srbije nije do sada javno prikazivao svoju kompletnu flotu ovih letelica. Kako Tango Six saznaje, MUP takođe koristi DJI dronove.

Radi se o Mavic 3 Enterprise i Matrice Enterprise modelima koji nose nekoliko različitih senzora za različite civilne policijske misije. Za pretpostaviti je da BIA i Carina takođe koriste slična DJI rešenja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

PS

@DJI Mini 3 PRO
Vidim da koriste klasične kontrolere sa telefonima što je bezveze. Postoje i namenske konzole koje doduše koštaju kao još pola drona, ali vrede.

Odgovori
З

Користе фабричке контролоре који личе на телефон зато што имају велики екран и свој оперстивни систем

Ti

Koriste Dji RC kontroler koji ima svoj ekran a ne kontroler sa telefonom.Skuplji je za nekih 120-130 eura.Zabavne male BPL sa dosta opcija.

Dj

Nisu to bas „zabavni mali“ BPL, cena nebavke letelice sa laserskim daljinomerom je relativno visoka, iz nekog bizarnog razloga nisu hteli da objave moj post o tome. To je ipak civilni uredjaj sa nezasticenim linkovima, bez INS-a, neotporan na ometanje i a cena je takva da se ne moze svaki dan gubiti takva letelica. U Ukrajini se lete dronovi koji su 10x jeftiniji.

Ti

Pricamo o mini3pro a ne o skupom Matrice 350.

Lj

Da li vojska i policija mora da dobiju dozvolu od smatse za preko 500m uvis? Pa da to pošalju u DJI da bi im ovi ubacili online licencu u matrice ili taj tip drona ne zahteva nikakvu licencu?

Odgovori
Ti

Sve Dji BPL koje imaju GPS trebaju licencu za otkljucavanje zona.Isto vazi i za mini3 pro.Sada su ogranicenja za civile do 120 metara ako se dobro secam ali to sigurno ne vazi za vojsku i policiju.Njima je bar lako da apliciraju za licencu

Dj

Ne postoji n ikakva licenca za GPS vec jedno bar 20 godina.

Th

Zasto se kupuju te Kineske kad se ima te domace od PRDAC ?
Zbog cene ? U Srbije ama bas nista nije unificirano. Sve raznoliko.
Kao da se kupuje na razprodaji. Uvek po malim kolicinaman.
Kao da se nema neki dugorocni plan. Jednostavno kaoticno kao
ostatak. Bar znate dobro farbat.

Odgovori
Dj

Zato sto je kineski dron od renomiranog (najpoznatijeg svetskog) proizvodjaca, odmah dostupan po razumnoj ceni, ima dobre karakteristike i razlicite vrste senzora koji mogu da se kupe i integrisu na platformu. Taj tvoj PRDAC na svom prilicno neprofesionalno uradjenom sajtu ( nakrcan svime sto je ikada nekome palo na pamet sto se dronova tice), nudi uglavnom gomilu praznog marketinga, a kada se dospe do odeljka sa vojnim dronovima ne vidi se koji su modeli dostupni, kakve su im karakteristike, cena, opcije za korisni teret i senzore itd. Dakle sve u svemu jedno veliko nista.

PS

@Djuka
PRDC vode ozbiljni inženjeri (na stranu gromoglasni suvlasnik koji sada to finansira), ali nije lako ući ni ujedan posao pa ni sa dronovima. Kinezima je npr. sertifikacija dobar dan jer su već duboko u svemu tome. PRDC je tek pošao na tu golgotu. A cene i dosta drugog i neće biti na sajtu. Nikad neće imati kapacitet da pariraju Kinezima za civilno tržište. Iskreno, dosta se guraju u vojsku a imaju odlične kapacitete da već sada rade neke policijske i druge dronove.

Ti

Da li uopste PRDC ima i jedan serijski proizveden dron ili samo prototipove?
Dji je svetlosnu godinu ispred njih.

Odgovori
Sv

Kad im VS naruce poslije ispitivanja koja traju milijardu godina iz nepoznatog razloga onda ce da prozivode serijski.

Dj

Naravno da nemaju, da imaju videlo bi se na sajtu, moglo bi da se kupi itd.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor