Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

6. feb 2025

Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

5. feb 2025

Još jedan korisnik nove generacije Albatrosa: Češkom centru za obuku isporučeni prvi avioni L-39NG “Skyfox“

4. feb 2025

Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

31. jan 2025

Erbas Helikopteri odustali od HEMS tendera u Sloveniji, na globalnom tržištu blizu 500 novih porudžbina

30. jan 2025

Predsednik Srbije otkrio da Ministarstvo unutrašnjih poslova poseduje anti-dron sistem ruske proizvodnje Repelent Patrol

29. jan 2025

Severna Makedonija dobija američku donaciju besposadnih sistema Raven i Puma

29. jan 2025

Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

28. jan 2025

Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit

27. jan 2025

[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024
Kineski kvadkopteri Vojske Srbije i MUP-a
Nova kineska BPL u naoružanju VS, DJI Matrice 350 RTK / Foto: Ministrarstvo odbrane

Kineski kvadkopteri Vojske Srbije i MUP-a

Srpske bezbednosne snage pored besposadnih letelica domaće proizvodnje i onih poznatijih nedavno nabaljenih iz Kine koriste još tipova iz ove zemlje. U pitanju su manji kvadkopteri, letelice protiv kojih je Vojska Srbije navodno već i dejstvovala.

Na nedavno održanim pokaznim gađanjima pripadnika Vojske Srbije, koja su bila deo završne faze obuke na novouvedenim sredstvima naoružanja i vojne opreme, među prvi put viđenim sistemima našla se i jedna besposadna letelica, kvadkopter za koji je zvanično navedeno da ima oznaku IVD-23. Reč je, najverovatnije, o vojnoj oznaci.

Kako je Tango Six izvestio sa ovogodišnjeg prikaza ‘‘Granit 2023‘‘, Vojska Srbije je sada opremljena i mini-dronovima, kvadkopterima, DJI Mini 3 PRO. Stoga je bilo logično da u identifikovanju IVD-23 prvo pogledamo kod kineskog proizvođača, popularne kompanije DJI (Shenzhen DJI Sciences and Technologies Ltd, DJI – Dà Jiāng Chuàngxīn – Great Frontier Innovations). Fotografije i video-materijal sa prikaza na Pasuljanama indikuju da se radi o kvadkopteru Matrice 350 RTK.

Tokom direktonog prenosa prikaza mogli smo da čujemo da je IDV-23 opremljen termovizijskom kamerom i laserskim daljinomerom što se slaže sa specifikacijama koje se mogu naći za DJI Matrice 350 RTK. Interesanto je istaći da je prilikom dejstva minobacačima kalibra 120 milimetara vatreni položaj ovih oruđa podatke o ciljevima dobijao upravo od ove letelice. Isti je slučaj bio i kod klasične artiljerije koja je tada dejstvovala modernizovanim samohodnim haubicama 2S1 Gvozdika. Komandni oklopni transporter (KOT – takođe modernizovan) je podatke, ne samo o ciljevima već i za korekturu, takođe dobijao putem senzora drona IDV-23.

Matrice 350 RTK može ostati u vazduhu oko 55 minuta, vrhunac leta je oko 7.000 m, može se koristiti pri brzinama vetra do 12 m/s, u različitim vremenskim uslovima, danju i noću i pri temperaturama koje se kreću od -20 do +50 stepeni Celzsijusovih. Maksimalna masa korisnog tereta je 2,7 kg. Uz letelicu se mogu nabaviti četiri osnovna seta optoelektronske opreme Zenmuse, a proizvođač nudi i integraciju drugih rešenja.

Pripadnik 63. padobranske brigade upravlja dronom DJI Mini 3 PRO / Foto: Vojska Srbije

Kada su u pitanju slične letelice (kvadkopteri), do sada je Vojska Srbije koristila, odnosno uvela u naoružanje samo još nemački AR-100C koji koriste obe specijalne brigade. Ova letelica je, kada se poredi sa novim ‘‘Kinezom‘‘ skromnije opremljena i ima mnogo manju nosivost.

U narednom periodu mogli bismo očekivati isporuke i od domaćih proizvođača koji bi, osim izviđačkih multikoptera, mogli da obezbede i dronove-kamikaze, kao i letelice naoružane minobacačkim minama ili ručnim raketnim bacačima. Ovakve letelice zadovoljavale bi vojne standarde, a neke od njih će biti, kako je najavljeno, ispitani u Tehničko-opitnom centru pre eventualne kupovine. Koncept drona kao platforme za izbacivanje minobacačkih mina beleži pozitivna iskustva na ukrajinskom ratištu.

MUP

Ministarstvo unutrašnjih poslova takođe je korisnik kvadkopter dronova. MUP, za razliku od Ministarstva odbrane i Vojske Srbije nije do sada javno prikazivao svoju kompletnu flotu ovih letelica. Kako Tango Six saznaje, MUP takođe koristi DJI dronove.

Radi se o Mavic 3 Enterprise i Matrice Enterprise modelima koji nose nekoliko različitih senzora za različite civilne policijske misije. Za pretpostaviti je da BIA i Carina takođe koriste slična DJI rešenja.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

PS

@DJI Mini 3 PRO
Vidim da koriste klasične kontrolere sa telefonima što je bezveze. Postoje i namenske konzole koje doduše koštaju kao još pola drona, ali vrede.

Odgovori
З

Користе фабричке контролоре који личе на телефон зато што имају велики екран и свој оперстивни систем

Ti

Koriste Dji RC kontroler koji ima svoj ekran a ne kontroler sa telefonom.Skuplji je za nekih 120-130 eura.Zabavne male BPL sa dosta opcija.

Dj

Nisu to bas „zabavni mali“ BPL, cena nebavke letelice sa laserskim daljinomerom je relativno visoka, iz nekog bizarnog razloga nisu hteli da objave moj post o tome. To je ipak civilni uredjaj sa nezasticenim linkovima, bez INS-a, neotporan na ometanje i a cena je takva da se ne moze svaki dan gubiti takva letelica. U Ukrajini se lete dronovi koji su 10x jeftiniji.

Ti

Pricamo o mini3pro a ne o skupom Matrice 350.

Lj

Da li vojska i policija mora da dobiju dozvolu od smatse za preko 500m uvis? Pa da to pošalju u DJI da bi im ovi ubacili online licencu u matrice ili taj tip drona ne zahteva nikakvu licencu?

Odgovori
Ti

Sve Dji BPL koje imaju GPS trebaju licencu za otkljucavanje zona.Isto vazi i za mini3 pro.Sada su ogranicenja za civile do 120 metara ako se dobro secam ali to sigurno ne vazi za vojsku i policiju.Njima je bar lako da apliciraju za licencu

Dj

Ne postoji n ikakva licenca za GPS vec jedno bar 20 godina.

Th

Zasto se kupuju te Kineske kad se ima te domace od PRDAC ?
Zbog cene ? U Srbije ama bas nista nije unificirano. Sve raznoliko.
Kao da se kupuje na razprodaji. Uvek po malim kolicinaman.
Kao da se nema neki dugorocni plan. Jednostavno kaoticno kao
ostatak. Bar znate dobro farbat.

Odgovori
Dj

Zato sto je kineski dron od renomiranog (najpoznatijeg svetskog) proizvodjaca, odmah dostupan po razumnoj ceni, ima dobre karakteristike i razlicite vrste senzora koji mogu da se kupe i integrisu na platformu. Taj tvoj PRDAC na svom prilicno neprofesionalno uradjenom sajtu ( nakrcan svime sto je ikada nekome palo na pamet sto se dronova tice), nudi uglavnom gomilu praznog marketinga, a kada se dospe do odeljka sa vojnim dronovima ne vidi se koji su modeli dostupni, kakve su im karakteristike, cena, opcije za korisni teret i senzore itd. Dakle sve u svemu jedno veliko nista.

PS

@Djuka
PRDC vode ozbiljni inženjeri (na stranu gromoglasni suvlasnik koji sada to finansira), ali nije lako ući ni ujedan posao pa ni sa dronovima. Kinezima je npr. sertifikacija dobar dan jer su već duboko u svemu tome. PRDC je tek pošao na tu golgotu. A cene i dosta drugog i neće biti na sajtu. Nikad neće imati kapacitet da pariraju Kinezima za civilno tržište. Iskreno, dosta se guraju u vojsku a imaju odlične kapacitete da već sada rade neke policijske i druge dronove.

Ti

Da li uopste PRDC ima i jedan serijski proizveden dron ili samo prototipove?
Dji je svetlosnu godinu ispred njih.

Odgovori
Sv

Kad im VS naruce poslije ispitivanja koja traju milijardu godina iz nepoznatog razloga onda ce da prozivode serijski.

Dj

Naravno da nemaju, da imaju videlo bi se na sajtu, moglo bi da se kupi itd.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor